Kokemuksia Durattasosta

Onko kenelläkään

Onko jollakin durattasoa keittiössä, millainen käytössä ja ottaisitko uudelleen. Harkintaa tehdään kiven ja duratin välillä. Kivi on vaan harmillisen kirjavaa, Duratista saisi aika rauhallisen vaikutelman...

7

22542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rose

Valitettavasti minulla ei ole kokemusta Duratista keittiössä, mutta valittiin ko. materiaali kylppärin suureen allastasoon. Syynä se, että haluttiin yhtenäinen taso, mihin ei jää saumoja altaan ja tasomateriaalin väliin. Materiaalivaihtoehdot haluamassamme koossa olivat hyvin rajalliset.

Kylppärissa Durat on ollut toimiva. Tosin aika himmeä pintahan siinä on ja sellainen karheampi esim. kiveen tai posliiniin verrattuna. Pinta ei mielestäni hylji likaa niin hyvin kuin kiiltävä kivi. Tosin Duratia voi itse hioa paikallisesti, mikä on tietysti hyvä juttu. Itse tykkään kuitenkin Duratin ulkonäöstä ja erityisesti siitä ominaisuudesta, että siihen voi valita paksun reunan, joka antaa tasolle näyttävyyttä. Jos kiinnostaa, niin kuva meidän tasosta löytyy osoitteesta http://www.kotiposti.net/mkumpu/kylppari.jpg .

Olet hankkimassa tasoa keittiöön. Meillä on keittiössä kivitaso ja valitsisin sen edelleen keittiökäyttöön Duratin ohi. Kivi on kuitenkin aito materiaali ja sen kiiltävä pinta on ihan omaa luokkaansa. Lisäksi en heti keksi, miten pintaan saisi aikaiseksi normaalikäytössä näkyviä naarmuja tai jälkiä (meillä tosin käytössä tumma kivi). Lisäksi itseäni mietityttää Duratin ominaisuus: "kestää tilapäisesti kovaakin kuumuutta" - miten käy jos kattila tai kuuma uunipelti jää pidemmäksi aikaa tasolle? Kyse on kuitenkin muovipohjaisesta materiaalista.

Tuosta kirjavuudesta vielä. Itsekin vierastan kirjavuutta tasossa ja sen takia otettiin keittiöön musta kivi, mikä sopi sisustukseen muutenkin. Siinä on vain hieman "pisteitä", ehkä vähemmänkin kuin Duratissa. Keittiössä tuo yksivärisyys tasossa on kuitenkin aika haasteellinen, sillä kaikki leivänmurut ja muut roskat näkyvät tosi selvästi. Ja toki musta väri vielä korostaa niitä. Ton asian suhteen olen ottanut kannan, että tuleepahan pidettyä tasot puhtaina, mikä on kuitenkin tosi tärkeää keittiössä :).

Tulipa pitkä selvitys - toivottavasti sait jotain irti! Itsekin yritin kysellä viime vuonna ihmisten kokemuksia Duratista, mutta hyvin vähän niitä sain, kun on sen verran uusi materiaali.

• pppppp

Paljonko tuo Durat-taso maksoi ja mistä hankitte tason?

• Rose
        pppppp kirjoitti:

Paljonko tuo Durat-taso maksoi ja mistä hankitte tason?

Mikäli nyt oikein muistan, tuon tason (2000x500 mm) ovh-hinta oli rahteineen hiukan yli 800 euroa. Ostettiin taso Keittiömaailmasta osana isompaa tilausta (otettiin kaikki kiintokalusteet sieltä), jolloin myös Durat-tasoon tuli varmaan ainakin 20 prosentin alennus.

Kysyin hintaa kilpailevan liikkeen lisäksi myös suoraan tehtaalta, mutta tehdashinnassa ei mahdotonta eroa olisi tullut. Otin varmuuden vuoksi kalustetoimittajan kautta, että ainakin oli sitten oikeankokoinen heidän kaapistoonsa.

Kallishan tuo materiaali on. Itse pidän luonnonkivitasoa laadukkaampana ja koska hinta on hyvin pitkälle samaa tasoa, niin päätyisin kivitasoon, mikäli ei halua saumatonta allastasoa.

• Hyvä selvitys

Rose, kiitos paljon. Alan taas uudelleen miettimään sitä kiveä, toisaalta tasonne kylppärissä on kyllä todella upea !!!

• Cheef
        Hyvä selvitys kirjoitti:

Rose, kiitos paljon. Alan taas uudelleen miettimään sitä kiveä, toisaalta tasonne kylppärissä on kyllä todella upea !!!

Saako duratia jostain "levynä", että voisi itse työstää ja mihin hintaan?? Ilmeisesti yllä mainittu hinta on altaan ja reunojen kera viimeisteltunä, johon tulee tietysti runsaasti työkuluja.

• mutta aikas kallis

Valitsisin ehdottomasti Duratin. Itselläni ollut muutaman vuoden kyseistä materiaalia keittiössä ja taso on kuin uusi muutaman vuoden käytönkin jälkeen. Hyviä puolia on että matsku kestää vettä rajattomasti ja on kulutustä kestävä. Oma tasoni on myös kestänyt kuumia pannuja ja peltejäkin. Vaikka materiaali on kovaa, se ei tunnu kylmältä kuin taas kivi tekee eikä astiat hajoa vaikka nopeasti laskisit ne tasolle. Värivaihtoehtoja on myös lukemattomia. Voit siis tehdä mustat, punaiset, valkoiset...värivaihtoehtoja on kymmeniä... Itse halusin valkoisen tason joka sopii loistavasti tummiin kaapin oviin. Duratin loistavin puoli on että siitä voi tehdä L-mallisenkin tason ilman rumia saumoja. Ainut miinus tuossa Duratissa on että se maksaa pirusti. Tasot maksoivat jo viisi vuotta sitten n.1500 euroa.

Kokemusta on myös puu- ja laminaattitasoista ja voin sanoa että parempaa ja helppohoitoisempaa materiaalia ei keittiöön voi saada. Puu on aivan vihoviimeinen materiaali varsinkin tiskialtaan ympärillä, parissa vuodessa siihen tulee pieniä halkeamia vaikka kuinka öljyäisi...

• kissa-ihminen

kiitos hyödyllisetä tiedosta ja vertailu kokemuksista. ei tarvitse itse kokeilla, erehtä ja yritää uudestaa joka materiaalin kanssa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7918
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3792
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1220
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1023
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      800
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe