lämpöpallohoito

runsaisiin kuukautisiin

sain vasta tietooni kyseisen hoitomuodon, joka käy vain naisille, jotka eivät aio enää hankkia lapsia. Tarkoituksena on lämmön avulla vähentää/poistaa kohdun limakalvoa, jolloin vuoto vähenee tai lakkaa kokonaan.

Kävin hiljattain gynekologilla puhumassa vuoto-ongelmasta. Tätä vaihtoehtoa hän ei edes maininnut. E-pillerit tai hormonikierukka ei minulle sovi. Mieheni on menossa lähiaikoina sterilisaatioon. Itseäni kiinnostaa lämpöpallohoito, sillä kuukautiset kestävät nykyään niin kauan, että menee hermot.

Haluaisinkin tietää millaisia kokemuksia teillä on kyseisestä hoidosta. Pääseekö helposti yleisellä puolella hoitoon? Mikä on hintaluokka yksityisellä puolella? Onko hoito toiminut jne.??

8

12528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksia

kävin noin kuukausi sitten sellaisessa toimenpiteesä mutta se tapahtui sähköllä polttamalla kohdun limakalvot, sama juttu mutta eri vehje... minulla oli kuukautisten kesto 3 viikkoa ja viikkoväliä ja sitä tuli paljon... lääkärini suositteli ja kahdessa viikossa olin jo osastolla siihen aikaan mahtui myös sairaalaan tulotarkastus jossa kohtu mitattiin ja kokeet otettiin.. mutta toimenpide kesti 2 minuuttia ja se tehtiin paikallispuudutuksessa. esilääkitykset ja sen jälkeen lääkäri vähän puudutti piikillä paikkoja ja sitten naksuteltiin aivan kuin jotain lasten nallipyssyä ja homma oli ohi... kotiin samana päivänä ja minun kuukautiseni jäivät sinne sairaalaan. vuotopäivä oli kuudes ja sen jälkeen ei mitään... ei edes supistuksia, veristäjälkivuotoa, ei mitään kipuja.... kaikki kokee tämän jutun erillailla ja tuntemuksia on monia... minulle tämä kävi, no jälkitarkastus on puolenvuoden päästä katsotaan mitä silloin löytyy ja tuleeko seuraavia kuukautisia enään ollenkaan..... reippaasti vain sanomaan lääkärille toiveesi, mahtavatkohan monetkaan lääkärit olla tietoisia mitä tuossa toimenpiteessä oikein tapahtuu kunneivat mainosta sitä enempää.....

• lääkäriopiskelija

Eli minkä ikäinen olet? Saattaa olla ettei lääkärisi maininnut asiasta jos olet vielä ns. parhaassa lapsensaanti-iässä. Oletko koittanut lääkehoitoa (traneksaamihappoa, tulehduskipulääkkeitä) vuotoihisi? Kauanko kuukautisesi kestävät ja kuinka runsasta vuoto on? Miksei hormonikierukka/pillerit sovi? Onko ultraääni tehty, ettei siellä ole myooma vuotamassa?

Hinnoista en osaa sanoa, mutta termoablaatio voidaan tehdä naiselle, jolla on häiritsevän runsaat vuodot ja vähemmän kajoavat toimenpiteet (lääkkeet, kierukka) on kokeiltu tai eivät jostain syystä sovellu. Privaatissakin näitä kyllä ilmeisesti tehdään. Ehkäisyksi toimenpide ei riitä, mutta sitä ei voi tehdä raskautta vielä toivoville naisille. Lisäksi kaikkeen operatiiviseen toimintaan liittyy tiettyjä riskejä, jonka vuoksi termoablaatio ei ihan ensilinjan hoito ole.

Eli puhuppas asiasta vielä lääkärisi kanssa. Mitä hän viime käynnillä sinulle meinasi hoidoksi?

• alkup.

Olen 44 v, joten lapsetkin on jo hankittuna. Lääkehoitoa ei ole kokeiltu. Syön nyt minipillereitä. Kuukautiset kestävät noin 10 päivää. Vuodon määrä ei silti ole mitenkään ylisuuri, luultavastikaan. Vuotoaika kuitenkin on viime vuosina pitkittynyt. Hb on ok. Ehkäisyksi en tätä hoitoa ajatellutkaan. Mieheni on joka tapauksessa menossa sterilisaatioon. Ultraäänitutkimus on tehty ja kaikki kunnossa siltä osin. Lääkärini toi esiin kohdunpoistomahdollisuuden, mutta tämä lämpöhoito on mielestäni paljon pienempi operaatio. Kerrohan vielä, mitä riskejä näet termoablaatiossa?

• kamomilla

Minulla on onneksi työn puolesta ns. laaja työterveyshuolto.

Pääsin työterveyslääkärin lähetteellä Mehiläissen gynelle ja hän kertoi tästä toimenpiteestä. Todettiin, että se sopisi minulle ja pääsin siihen.

Toimenpide voi tuntua hurjalta ja totta, että olin pari vuorokautta melkoisen kipeä, mutta siinä se sitten olikin. Toimenpiteestä on jo 1,5 vuotta aikaa ja kuukautiseni selviän melkein koko ajan pikkuhoususuojalla! Joskus käytän kaikkein pienintä markkinoilla olevaa suojaa.

Suosittelen!

• Marisa

Minulle tehtiin kohdun lämpöpallohoito vuonna -97.
      Toimenpide ei ollut kivulias, nipisti vain vähän.
      Olen erittäin tyytyväinen koska vuosin niin paljon että söin 7 vuotta vuotoa vähentävää lääkettä. Vuoden kuluttua hoidosta vuoto loppui lähes kokonaan ja nyt vain joskus näytäytyy. Olen 45 v.

• minävaan2011

Minulle tehtiin lämpöpallohoito vuosi aikaa, kun mikään muu ei tehonnut runsaisiin kuukautisiin. Suosittelen ehdottomasti jos vaan lapset on jo tehty.

• Anonyymi

Just tänään lämpöpallohoidossa käynyt, voin sanoa ettei ollut mikään hirveän mukava kokemus, joka saattoi tosin johtua siitä, ettei ottamani särkylääkkeet kerenny vaikuttaa ennen operaatiota.
      Puudutettiin toki ennen operaatiota, mutta silti kohtu supisteli, niin ku olisin ollut synnyttämässä kolmatta kertaa.
      Onneksi operaatio oli pian ohi ja supistukset loppu kuin seinään, vissiinkin että kumpi tuli.

Pientä veristä vuotoa on jälkeenpäin, vähäistä alamahakipua, mutta kipulääkkeillä helpottaa.

Ikää 41 kaks lasta, sterilisaatio tehty, kupari/hormonikierukka ja eri merkkiset pillerit kokeiltu, joten jospa tää auttais kuultaisiin ja runsaisiin kuukautisiin.

• Anonyymi

Siis kivuliaisiin ja runsaisiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      121
      2355
    2. 134
      1885
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1236
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      105
      1206
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1091
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1060
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1039
    8. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      24
      996
    9. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      81
      990
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      942
    Aihe