Wiccoille KYSYMYS

Utelias

Miten, missä ja milloin olette kuulleet wiccalaisuudesta? Mikä siinä sytytti ja sai teidät kiinnostumaan?

16

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivaansielu

      Minä tutustin wiccalaisuuteen vähän outoa reittiä. 14-vuotiaana sain tämän vaiheen, jolloin kaikkea vastaan piti olla, myös kristinuskoa. Joten tietenkin piti nähdä vain mustaa ja valkoista ja lähdin etsimään tietoa saatananpalvonnasta. Kirjastossa kolusin "Rajatieto"-hyllyä läpi ja sieltä sitten mukaani tarttui kirja, jossa kerrottiin lyhyesti satanismista, magiasta, wiccalaisuudesta yms. "rajatietoasiasta". Joten luin wiccalaisuutta koskevaa juttua ja totesin, että tässäpä onkin paljon asioita printattuna, miten olinkin ajatellut.
      Näin jälkikäteen suorasteen hävettää. Mutta onneksi wiccan polulla on tullut henkistä kasvua ainakin hitusen. Ja nykyäänhän en itseäni enää sano kuin korkeintaan "wiccahtavaksi", pikemminkin olen vain luonnonuskovainen uuspakana.

    • murmelinpapana

      minä tutustuin wiccan, kun koulussa piti tehdä esitelmä jostain uskonnosta ja sitten joku muu piti esitelmän juuri tästä wiccalaisuudesta ja sitten mä siitä kiinnostuin ja etin lisää tietoo... no siinä sitten alko ripari ja tää asia jäi kristinusko innostuksen alle. no parivuotta sitten aloin etsiä itseäni ja wiccalaisuus tuli heti mieleeni ja taas alko etsintä. nyt mä oonki sitte "täyspäiväinen" wicca.

    • luminara

      Kuulin tai oikeastaan luin wiccalaisuudesta ensimmäisen kerran, muistaakseni,vuonna 2001 tai 2002 erään lyhyen lehtijutun myötä ja kun sain käsiini ja luin myöhemmin vielä toisen pidemmän jutun tajusin että olen aina ajatellut juuri tällä tavalla, nyt niille ajatuksilleni vain löytyi nimi. Aloin ottaa asiasta sitten enemän selvää ja mitä enemmän sitä tutkin ja hain tietoa niin sitä varmempi olin siitä että wicca on minunkin juttuni.

    • Poison

      Joskus 14-15-vuotiaana törmäsin netissä eräässä vieraskirjassa sellaiseen sanaan kuin wiccan. En tiennyt mitä tuo tarkoittaa, mutta se tuntui viittaavaan johonkin aatteeseen/alakulttuuriin/uskontoon joten päätin ajan kuluksi kokeilla altavistalla. Minulle selvisi hyvin pian että se oli jonkin sortin uskonto, ja huvikseni kokeilin suomenkielistä hakua vaikka en odottanutkaan löytäväni mitään. Yllätys oli suuri kun huomasin että aiheesta on tietoa suomeksikin, ja niin eksyin Nevenan wicca-sivuille (osa ehkä muistaa). :)

      Sitä kautta löysin sitten muita luonnonuskontoja ja eri suuntauksia, wicca siis en ole. Muistan tosin joskus 90-luvun lopulla nähneeni telkusta pätkän jostain luonnonuskonnosta, mutta en muistanut nimeä tai osannut yhdistää sitä ennen kuin löysin myöhemmin nuo sivut netistä.

      Nyt olen siis 20 vuotta ja tyytyväinen pakana. Paljon on matkaa, paljon jo kuljettu....

    • Ensimmäistä kertaa tutustuin wiccaan aihetta käsittelevien kirjojen kautta 15-vuotiaana. Luin aika paljon wiccaa käsitteleviä kirjoja monen monta vuotta ja lopulta aloin harjoitamaan wiccalaisuutta.

    • Kaverin kautta kuulin 12-vuotiaana kun hän sattui lukemaan hammaslääkärissä trendi-lehdestä kahden wiccan haastattelun. Muistan vielä kun hän tuli kertomaan minulle kuinka hän luki uskonnosta jossa palvotaan luontoa. (hän oli silloin 13v) Itse sitten metsästin tuon samaisen lehden omalla hammaslääkärivierailulla ja luin saman artikkelin ja päätin sitten googlettaa lisää tietoa. Ensin opiskeltiin kyseisen kaverin kanssa kaksin eri juttuja wiccaan ja noituuteen liittyen mutta lopulta juttu ei ollutkaan hänelle sopiva mutta itse kuitenkin jatkan samalla polulla vieläkin nyt 17-vuotiaana.

    • kun kaikki meni huonosti ja aloin etsimään omaa elämää tai jotain.. Siis olen aina ollut hyvä uskonnossa (siis tiedän aika paljon uskonnoista) ja silloin löysin myös wiccan ja hyvä että löysin! :)

      Se tuntui vaan niiin sopivalta uskonnolta ja niin minulta! Sitä on vaikea selittää.

    • Utelias

      Usein kuuluu sanottavan "mielestäni minulle sopivin usko/uskonto, joten liityin".

      Minkä vuoksi koitte parhaaksi "liittyä" johonkin "valmiiksi pureskeltuun" uskontoon/yhteisöön?

      Minkä vuoksi ylipäänsä koette tarpeelliseksi kuulua johonkin uskonryhmään?

      Kiitos.

      • lintunen

        wiccalaisuus ei kuitenkaan ole mitenkään järjestäytynyt niin että sitä voisi kutsua ihan "yhteisöksi", monet harrastavat uskontoaan ihan yksinkin. Eikä siihen oikein liitytäkään, ei siitä kukaan pidä kirjaa. Paitsi ehkä Jumalatar, jos vaivautuu :P

        Minä en varsin ole wiccalainen, mutta uskoisin, että monelle syy "liittyä" wiccalaiseksi on se, että se kuitenkin vastaa aikalailla omia uskomuksia. Se antaa mukavan pohjan, mistä voi sitten alkaa kehitellä omia ajatuksiaan ja rituaalejaan. Wiccahan ei ole mitenkään tiukkalinjainen. Luulisin että kysymys ei ole "miksi" vaan "miksi ei".


      • Saag Paneer

        >>Minkä vuoksi koitte parhaaksi "liittyä" johonkin "valmiiksi pureskeltuun" uskontoon/yhteisöön?>Minkä vuoksi ylipäänsä koette tarpeelliseksi kuulua johonkin uskonryhmään?


      • luminara

        En ole kyllä ikinä ajatellut wiccaa perinteisessä mielessä "valmiiksi pureskeltuna" uskontona koska sen harjoittamiseen on niin monta tapaa ja tietä. Omassa näkemyksessäsi taitaa olla joitain vaikutteita muistakin pakanauskonnoista mutta selkeimmät vaikutteet olen ottanut wiccasta (eli olen siis eklektinen wicca)

        On oikeastaan tavallaan rauhoittavaa kuulua johonkin uskonnolliseen ryhmään, vaikka minulla ei henk.koht. olekkaan mitään yhteyksiä mihinkään coveniin. Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle ja luulen että vastaus olisi hyvinkin erilainen. Ihmiset kokevat liittymisen syyksi hyvinkin erilaisia asioita ja usein tuo mainitsemasi "sopivin minulle" on paras tapa perustella asia.


      • Utelias
        luminara kirjoitti:

        En ole kyllä ikinä ajatellut wiccaa perinteisessä mielessä "valmiiksi pureskeltuna" uskontona koska sen harjoittamiseen on niin monta tapaa ja tietä. Omassa näkemyksessäsi taitaa olla joitain vaikutteita muistakin pakanauskonnoista mutta selkeimmät vaikutteet olen ottanut wiccasta (eli olen siis eklektinen wicca)

        On oikeastaan tavallaan rauhoittavaa kuulua johonkin uskonnolliseen ryhmään, vaikka minulla ei henk.koht. olekkaan mitään yhteyksiä mihinkään coveniin. Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle ja luulen että vastaus olisi hyvinkin erilainen. Ihmiset kokevat liittymisen syyksi hyvinkin erilaisia asioita ja usein tuo mainitsemasi "sopivin minulle" on paras tapa perustella asia.

        "Miksi?" > "Sopivin minulle" > "Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle"

        Usein on kuitenkin niin, että valtauskontoihin kasvetaan ikivanhan kulttuurin ja vanhempien myötä hyvinkin syvään, eikä kovin monelle edes juolahda mieleen uskalluksen puutteesta vaihtaa uskoaan etenkään tämänkaltaiseen ns. uus-uskomukseen, jossa on olemassa "pakanallisia" piirteitä (joskaan minä en näin ajattele).

        Uskoisin siis, ettei esim. kovin monelle muslimille, hindulaiselle tai buddhalaiselle usko ole valinta, vaan nimenomaan kulttuurista ja ikivanhoista tavoista juontuva juttu, josta ei noin vain uskalleta hypätä pois.

        Länsimaissa tämänkaltaista "radikaalia" uskonhyppäystä elämänkatsomuksellisiin syihin vedoten ei katsota niin pahalla (kristityt, katoliset, jopa jehovat, mormonit, helluntailaiset ym. marginaaliuskonnot.), joten kasvetusta uskosta kieltäytyminen on siis helpompaa.


    • Saag Paneer

      >>Miten, missä ja milloin olette kuulleet wiccalaisuudesta? Mikä siinä sytytti ja sai teidät kiinnostumaan?

    • Utelias

      Vielä yksi kysymys, jonka jälkeen lupaan (sormet ristissä) jättää teidät rauhaan... Pitäisi kait muuttaa nimimerkki Pohjattoman Uteliaaksi...?

      Miten harjoitatte uskontoanne ja miten usein? Miten se siis ilmenee teissä, arjessanne?

      • shadow

        Minulle wicca on elämäntapa. Se näkyy kaikessa toiminnassani. Varsinaisia rituaaleja järjestän yleensä esbatteina ja vuodenkierron juhlina. Juttelen Jumalattarelle varsin usein ja pidän lähes päivittäin pienen mietiskelyhetken:)


      • Itseasiassa monikaan ei tiedä että olen wicca. Johtuu varmaan siksi etten harjoita wiccaa näkyvästi.
        Sapatteina ja kuun vaihteluina teen rituaaleja, mutta muuten en oikein muuta. Joskus päivisin ja iltaisin saatan pyytää jumalattarelta voimia ja neuvoa joidenkin asioiden suhteen.

        Mutta pentagrammia en kanssa (en oikein tunne sitä itsekseni).

        Eli siis uskoni ei näy, mutta se ei muuta uskoani wiccaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      611
      16586
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14978
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      389
      9344
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      47
      5582
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      12
      4639
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      174
      3255
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1925
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1379
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      96
      1315
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1247
    Aihe