Miten, missä ja milloin olette kuulleet wiccalaisuudesta? Mikä siinä sytytti ja sai teidät kiinnostumaan?
Wiccoille KYSYMYS
16
1198
Vastaukset
- taivaansielu
Minä tutustin wiccalaisuuteen vähän outoa reittiä. 14-vuotiaana sain tämän vaiheen, jolloin kaikkea vastaan piti olla, myös kristinuskoa. Joten tietenkin piti nähdä vain mustaa ja valkoista ja lähdin etsimään tietoa saatananpalvonnasta. Kirjastossa kolusin "Rajatieto"-hyllyä läpi ja sieltä sitten mukaani tarttui kirja, jossa kerrottiin lyhyesti satanismista, magiasta, wiccalaisuudesta yms. "rajatietoasiasta". Joten luin wiccalaisuutta koskevaa juttua ja totesin, että tässäpä onkin paljon asioita printattuna, miten olinkin ajatellut.
Näin jälkikäteen suorasteen hävettää. Mutta onneksi wiccan polulla on tullut henkistä kasvua ainakin hitusen. Ja nykyäänhän en itseäni enää sano kuin korkeintaan "wiccahtavaksi", pikemminkin olen vain luonnonuskovainen uuspakana. - murmelinpapana
minä tutustuin wiccan, kun koulussa piti tehdä esitelmä jostain uskonnosta ja sitten joku muu piti esitelmän juuri tästä wiccalaisuudesta ja sitten mä siitä kiinnostuin ja etin lisää tietoo... no siinä sitten alko ripari ja tää asia jäi kristinusko innostuksen alle. no parivuotta sitten aloin etsiä itseäni ja wiccalaisuus tuli heti mieleeni ja taas alko etsintä. nyt mä oonki sitte "täyspäiväinen" wicca.
- luminara
Kuulin tai oikeastaan luin wiccalaisuudesta ensimmäisen kerran, muistaakseni,vuonna 2001 tai 2002 erään lyhyen lehtijutun myötä ja kun sain käsiini ja luin myöhemmin vielä toisen pidemmän jutun tajusin että olen aina ajatellut juuri tällä tavalla, nyt niille ajatuksilleni vain löytyi nimi. Aloin ottaa asiasta sitten enemän selvää ja mitä enemmän sitä tutkin ja hain tietoa niin sitä varmempi olin siitä että wicca on minunkin juttuni.
- Poison
Joskus 14-15-vuotiaana törmäsin netissä eräässä vieraskirjassa sellaiseen sanaan kuin wiccan. En tiennyt mitä tuo tarkoittaa, mutta se tuntui viittaavaan johonkin aatteeseen/alakulttuuriin/uskontoon joten päätin ajan kuluksi kokeilla altavistalla. Minulle selvisi hyvin pian että se oli jonkin sortin uskonto, ja huvikseni kokeilin suomenkielistä hakua vaikka en odottanutkaan löytäväni mitään. Yllätys oli suuri kun huomasin että aiheesta on tietoa suomeksikin, ja niin eksyin Nevenan wicca-sivuille (osa ehkä muistaa). :)
Sitä kautta löysin sitten muita luonnonuskontoja ja eri suuntauksia, wicca siis en ole. Muistan tosin joskus 90-luvun lopulla nähneeni telkusta pätkän jostain luonnonuskonnosta, mutta en muistanut nimeä tai osannut yhdistää sitä ennen kuin löysin myöhemmin nuo sivut netistä.
Nyt olen siis 20 vuotta ja tyytyväinen pakana. Paljon on matkaa, paljon jo kuljettu.... Ensimmäistä kertaa tutustuin wiccaan aihetta käsittelevien kirjojen kautta 15-vuotiaana. Luin aika paljon wiccaa käsitteleviä kirjoja monen monta vuotta ja lopulta aloin harjoitamaan wiccalaisuutta.
Kaverin kautta kuulin 12-vuotiaana kun hän sattui lukemaan hammaslääkärissä trendi-lehdestä kahden wiccan haastattelun. Muistan vielä kun hän tuli kertomaan minulle kuinka hän luki uskonnosta jossa palvotaan luontoa. (hän oli silloin 13v) Itse sitten metsästin tuon samaisen lehden omalla hammaslääkärivierailulla ja luin saman artikkelin ja päätin sitten googlettaa lisää tietoa. Ensin opiskeltiin kyseisen kaverin kanssa kaksin eri juttuja wiccaan ja noituuteen liittyen mutta lopulta juttu ei ollutkaan hänelle sopiva mutta itse kuitenkin jatkan samalla polulla vieläkin nyt 17-vuotiaana.
kun kaikki meni huonosti ja aloin etsimään omaa elämää tai jotain.. Siis olen aina ollut hyvä uskonnossa (siis tiedän aika paljon uskonnoista) ja silloin löysin myös wiccan ja hyvä että löysin! :)
Se tuntui vaan niiin sopivalta uskonnolta ja niin minulta! Sitä on vaikea selittää.- Utelias
Usein kuuluu sanottavan "mielestäni minulle sopivin usko/uskonto, joten liityin".
Minkä vuoksi koitte parhaaksi "liittyä" johonkin "valmiiksi pureskeltuun" uskontoon/yhteisöön?
Minkä vuoksi ylipäänsä koette tarpeelliseksi kuulua johonkin uskonryhmään?
Kiitos.- lintunen
wiccalaisuus ei kuitenkaan ole mitenkään järjestäytynyt niin että sitä voisi kutsua ihan "yhteisöksi", monet harrastavat uskontoaan ihan yksinkin. Eikä siihen oikein liitytäkään, ei siitä kukaan pidä kirjaa. Paitsi ehkä Jumalatar, jos vaivautuu :P
Minä en varsin ole wiccalainen, mutta uskoisin, että monelle syy "liittyä" wiccalaiseksi on se, että se kuitenkin vastaa aikalailla omia uskomuksia. Se antaa mukavan pohjan, mistä voi sitten alkaa kehitellä omia ajatuksiaan ja rituaalejaan. Wiccahan ei ole mitenkään tiukkalinjainen. Luulisin että kysymys ei ole "miksi" vaan "miksi ei". - Saag Paneer
>>Minkä vuoksi koitte parhaaksi "liittyä" johonkin "valmiiksi pureskeltuun" uskontoon/yhteisöön?>Minkä vuoksi ylipäänsä koette tarpeelliseksi kuulua johonkin uskonryhmään?
- luminara
En ole kyllä ikinä ajatellut wiccaa perinteisessä mielessä "valmiiksi pureskeltuna" uskontona koska sen harjoittamiseen on niin monta tapaa ja tietä. Omassa näkemyksessäsi taitaa olla joitain vaikutteita muistakin pakanauskonnoista mutta selkeimmät vaikutteet olen ottanut wiccasta (eli olen siis eklektinen wicca)
On oikeastaan tavallaan rauhoittavaa kuulua johonkin uskonnolliseen ryhmään, vaikka minulla ei henk.koht. olekkaan mitään yhteyksiä mihinkään coveniin. Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle ja luulen että vastaus olisi hyvinkin erilainen. Ihmiset kokevat liittymisen syyksi hyvinkin erilaisia asioita ja usein tuo mainitsemasi "sopivin minulle" on paras tapa perustella asia. - Utelias
luminara kirjoitti:
En ole kyllä ikinä ajatellut wiccaa perinteisessä mielessä "valmiiksi pureskeltuna" uskontona koska sen harjoittamiseen on niin monta tapaa ja tietä. Omassa näkemyksessäsi taitaa olla joitain vaikutteita muistakin pakanauskonnoista mutta selkeimmät vaikutteet olen ottanut wiccasta (eli olen siis eklektinen wicca)
On oikeastaan tavallaan rauhoittavaa kuulua johonkin uskonnolliseen ryhmään, vaikka minulla ei henk.koht. olekkaan mitään yhteyksiä mihinkään coveniin. Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle ja luulen että vastaus olisi hyvinkin erilainen. Ihmiset kokevat liittymisen syyksi hyvinkin erilaisia asioita ja usein tuo mainitsemasi "sopivin minulle" on paras tapa perustella asia."Miksi?" > "Sopivin minulle" > "Saman kysymyksen voisi esittää sitäpaitsi minkä tahansa uskonnon edustajalle"
Usein on kuitenkin niin, että valtauskontoihin kasvetaan ikivanhan kulttuurin ja vanhempien myötä hyvinkin syvään, eikä kovin monelle edes juolahda mieleen uskalluksen puutteesta vaihtaa uskoaan etenkään tämänkaltaiseen ns. uus-uskomukseen, jossa on olemassa "pakanallisia" piirteitä (joskaan minä en näin ajattele).
Uskoisin siis, ettei esim. kovin monelle muslimille, hindulaiselle tai buddhalaiselle usko ole valinta, vaan nimenomaan kulttuurista ja ikivanhoista tavoista juontuva juttu, josta ei noin vain uskalleta hypätä pois.
Länsimaissa tämänkaltaista "radikaalia" uskonhyppäystä elämänkatsomuksellisiin syihin vedoten ei katsota niin pahalla (kristityt, katoliset, jopa jehovat, mormonit, helluntailaiset ym. marginaaliuskonnot.), joten kasvetusta uskosta kieltäytyminen on siis helpompaa.
- Saag Paneer
>>Miten, missä ja milloin olette kuulleet wiccalaisuudesta? Mikä siinä sytytti ja sai teidät kiinnostumaan?
- Utelias
Vielä yksi kysymys, jonka jälkeen lupaan (sormet ristissä) jättää teidät rauhaan... Pitäisi kait muuttaa nimimerkki Pohjattoman Uteliaaksi...?
Miten harjoitatte uskontoanne ja miten usein? Miten se siis ilmenee teissä, arjessanne?- shadow
Minulle wicca on elämäntapa. Se näkyy kaikessa toiminnassani. Varsinaisia rituaaleja järjestän yleensä esbatteina ja vuodenkierron juhlina. Juttelen Jumalattarelle varsin usein ja pidän lähes päivittäin pienen mietiskelyhetken:)
Itseasiassa monikaan ei tiedä että olen wicca. Johtuu varmaan siksi etten harjoita wiccaa näkyvästi.
Sapatteina ja kuun vaihteluina teen rituaaleja, mutta muuten en oikein muuta. Joskus päivisin ja iltaisin saatan pyytää jumalattarelta voimia ja neuvoa joidenkin asioiden suhteen.
Mutta pentagrammia en kanssa (en oikein tunne sitä itsekseni).
Eli siis uskoni ei näy, mutta se ei muuta uskoani wiccaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983