Huh..kohta olen viikon ajan melkein joka ilta ottanut nukahtamislääkkeen.Ei kai tämänmoisella käytöllä ole mahdollista jäädä riippuvaiseksi niihin. Aamulla on paha maku suussa ja vähän hutera olo.
Onko kellään kokemusta?
Käyttö kyllä loppuu multa, kun saan pahimmat säryt jalasta pois.
unitablettiriippuvuus
12
1843
Vastaukset
Minä olen jo nuoruudesta asti ottanut säännöllisesti pulloissa myytäviä "unitippoja", ja tiettyjä haittavaikutuksia niilläkin on. Jos niitäkin tulee otettua illalla liikaa, niin aamulla on todella hutera olo ja paha maku suussa. Monesti olo kuitenkin paranee nopeasti, jos otan aamulla samoja tippoja hieman lisää.
- Tanevaan
Nukahtamislääkkeet ei ole varsinaisia unilääkkeitä,eli niiden ei pitäisi aiheuttaa varsinaista riippuvuutta,mutta henkisesti ne voivat kyllä vaikuttaa niin ettei osaa nukahtaa, jos ei saa niitä.Ymmärtääkseni niistä ei ole paljon haittaa pitkä aikaisessakaan käytössä sen voi tarkistaa lääkäriltä tai apteekista.
- Loistava.polku
Oletko ihan varma että tarvitset kokonaisen nukahtamistabun? Puolikaskin tehoaa aika hyvin. "Hutera olo" viittaisi vähän liian jykevään annokseen.
Jos käyttää pitempään, on hyvä ottaa vuoroviikoin kahta eri lääkettä (joissa eri vaikuttava aine) niin ei jää sitten koukkuun kumpaankaan eikä toisaalta myöskään toleranssi pääse nousemaan.
Ja nukahtamislääkket ovat tosi mietoja ja turvallisia, ihan eri asia kuin varsinaiset uni- ja rauhoittavat lääkkeet.- Laburinttiako
vaikeudet sai ottamaan masennus ja vielä unilääkettä , en tiennyt että keskustelut ois auttaneet vaan eipä tohtritkan
- Nimetön
Kehoitan lopettamaan lååkkeitten käytön,koska olet nuori ja ehkä saat unta ilman lääkitystä.
- vilma
nuori:) 50
- tieturi
Jermun jälkärättejä. Taju lähtee, eikä varmasti tule riippuvuutta.
- psyk. sairaanhoitaja
Kyllä nuo nukahtamislääkkeet (Imovane eli Zopiklone ja Tenox ja Stilnoct) ovat tarkoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön, koska niihin syntyy riippuvuus myös. Ainakin Hgissä tiedän henkilöitä, jotka ovat olleet katkaisuhoidossa Imovanen käytöstä. Tenox taas sinällään on jo benzodiazepiinijohdannainen, ja saattaa niinikään aiheuttaa riippuvuutta.
Helppoa ei toki ole, jos unettomuudesta kärsii. Sehän viestittää ainoastaan, ettei ihminen kykene rentoutumaan uneen taustalla olevien voimakkaiden ajatusten ja huolien vuoksi. Sen vuoksi kannattaisi aina selvittää unettomuuden syyt ja hakea ammattiapua ongelmiinsa, jos itse ei ongelmista koe ulospääsyä. Unilääke, oli se sitten lyhytvaikutteinen nukahtamislääke tai pitkävaikutteisempi on aina tilapäisratkaisu.- vilma
määrättiin minulle sen vuoksi, koska jalkani on kipsissä lonkasta nilkkaan ja saisin kunnon yöunet..
- Marion.T
nukahtamispillereitä, ja minua nauratti kun ne herättivät minut ottamaan nukahtamispillerini :))
Kun otin pillerin nukahdin kyllä heti, mutta nukuin vain 20 minuuttia ja sitten olin pirteä kuin peipponen - ei nukuttanut sitten tippaakaan.
Kolmena iltana kokeilin, ja sitten kieltäydyin ottamasta, nukuin paljon paremmin ilman pillereitä, vaikka maha olikin auki melkein koko pituudeltaan....Näin kyllä unta että olin muovipulkka ja lauma ihmisiä istui päälläni ja mentiin lujaa mäkeä alas...kai se haava sen verran tuntui nukkuessanikin, kun heräsin nauroin koko unelle se oli niin hassu..
Kyllä se särky siitä laantuu, ja toivottavasti et kovin kauaa joudu syömään kipu - ja nukahtamislääkkeitä.
En tiedä voiko nukahtamislääkeisiin tulla riippuvuus, mutta useisiin kipulääkkeisiin kylläkin...
Joudun itse syömään välillä aika kovia kipulääkkeitä ja niiden kanssa saa aina olla varovainen ettei tule riippuvuutta...tein yli 30 v vaikka se ei minulle passannutkaan. Viimeiset 20 v nukahtamislääkkeitten voimin. Viimeisin ja paras (?) oli Imovane, Tenox teki hermostuneeksi. Eläkkeelle päästyäni pääsin lääkkeestä koknaan eroon puolessatoista vuodessa. Mitään haittavaikutusta en havainnut. Annoksena tavallisesti puoli pilleriä, niin ei ole herättyä tokkuraa eikä suun kuivumista.
Kokeilin joskus nukkua etukäteen ensimmäiseen yövuoroon, mutta 2 tabletilla ainakaan ei ollut mitään merkitystä. Enempää en uskaltanut ottaa, joten yövuorojen alkaessa valvoin aina yli 24 tunnin jakson.
Lyhyesti: Käytä nukahtamislääkkeitä, mutta koeta pärjätä puolikkaalla. Parempi on nukkua lääkkeillä kuin valvoa, tulee muuten niskakiikku liian houkuttelevaksi.
- taukoa
Nukahtamislääke ( esm Imovane, Zopinox, Zopiclone jne. ovat yksi ja sama lääke, eri firmat tekevät eri nimellä ), tekee suuhun metallisen maun, auttaa saamaan unen päästä kiinni, mutta unilääkkeet (esm Tenox) jatkavat nukkumista ja voivat saada aikaan tokkuraisuutta vielä aamullakin. Kaikki nämä ovat tarkoitetut aina väliaikaiseen käyttöön, vain lyhyitä jaksoja kerrallaan. Aina kokeiltava mahdollisimman nopeasti olla ilman, ainakin välillä.
Eivätkä ne ole tarkoitettu särkylääkkeeksi, särky tulee vain lääkkeen läpi herättämään. Ota ennen särkylääkettä että voit nukkua. Tarkistapa lisäksi onko särkylääkkeessäsi punainen kolmio, se kertoo lääkkeen vahvuudesta ja yhdessä nukahtamislääkkeen voivat tehdä sulle tokkuraisen olon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115077Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493322Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle853069Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku382308- 811807
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411550450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1211474Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1191149- 161109
Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431077