Taru sormusten herrasta on oikeasti tehty Raamatun "rungon" pohjalta. TSH:n tapahtuvat menevät Raamatun tapahtumia mukaillen. Ja vaikutteita se on saanut myös Kalevalasta. Tämän itse oli keronut J.J.R. Tolkie haastattelussa, joka oli tehty joskus muinoin ja se sama asia tuli ilmi dokkarissa jonka näyttivät TSH triologian tekemisestä...
Totuus TSH:sta
9
1383
Vastaukset
- Gently
Mutta Raamattupas on yhdistelmä juutalaisia kirjoituksia, ja pääpiirteittäin se perustuu todella vanhoihin uskomuksiin ja kertomuksiin,
kuten sumerilaisten Gilgamesh-eepokseen.- Olen tutustunut
Kummatkin kirjat ovat pääpiirteittäin tutuja. Tekijänoikeuskiistoja kuitenkaan tuskin on tulossa. Mitään yhteistä ei ole. Jos olette toista mieltä antakaapa joku vertailukohta. Tarkoitatko raamatulla vanhaa testamenttia. Missä kohtaa THS:ää on veljessurma. Missä kohdin TSH käsittelee tietoisuuden syntyä. Millätavoin THC summaa tulevaisuutta ja ennustaa esim. Gandalfin uutta tulemista.
- DrBan
Olen tutustunut kirjoitti:
Kummatkin kirjat ovat pääpiirteittäin tutuja. Tekijänoikeuskiistoja kuitenkaan tuskin on tulossa. Mitään yhteistä ei ole. Jos olette toista mieltä antakaapa joku vertailukohta. Tarkoitatko raamatulla vanhaa testamenttia. Missä kohtaa THS:ää on veljessurma. Missä kohdin TSH käsittelee tietoisuuden syntyä. Millätavoin THC summaa tulevaisuutta ja ennustaa esim. Gandalfin uutta tulemista.
Se on palannut...
Mystinen kirja nimeltä THS!!! :D
Toi se on kyllä semmonen painovirhepaholaisten kuningas... hehheee.
Palaa aina kummittelemaan, niinku entinen tyttöystävä. Eroon ei pääse vaikka suohon upottas.
- animagus
On se saanut vaikutteita paljosta muustakin, kuten esim. toisesta maailmansodasta. Ja pointtisi oli?
- Quethan
Sinun kirjoituksesi on oikeasti tehty aiempien kirjoitusten pohjalta!!!
- varmaan joku id....
Mitä helkkarin väliä sillä on, miltä pohjalta se on kirjoitettu ja sitäpaitsi se on tehty maailmanhistorian pohjalta. Ja kirjoita itse samanlainen kirja kaikkine pohjineen lisäteoksineen, historiikkeinen jne... Omasta päästä, voin vannoa ettet kykene siihen.
- ...
"Missä kohtaa THS:ää on veljessurma. Missä kohdin TSH käsittelee tietoisuuden syntyä."
Veljessurma löytyy Silmarillionista (jos oikein muistan) ja tietoisuuden syntyäkin ehkä tavallaan sieltä alusta...ehkä. Tiedän tiedän, kysymys oli THS:Stä (:D) mutta kuitenkin.
Enkä nyt oo väittämässä että Tolkien on teoksensa Raamatun pohjalta tehny, vaan sitä juuri että samoja teemoja löytyy kaikkialta niin ei mikään ihme että näissäkin kahdessa on samaa...
- vaviskaa
Ja kaiken lisäksi tshoossa on käytetty muumeja. Sauron on hattitatti suippokorva ja arakoron on pikkuostaa. Tämä on fakta, jos että usko nii nähdään nakkikioskilla. prkl.
- Mergus
Hyvin monet kirjat omaavat raamatullisia piirteitä. Esimerkiksi tarina Peppi Pitkätossusta on useilta osin verrattavissa Uuteen Testamenttiin (yksi varsin selkeä esimerkki: Pepin isä on kuningas ja omaa valtakunnan, johon Peppikin lopulta lähtee.)
Se että useat kirjat ovat verrattavissa raamattuun ei ole mikään uusi juttu. Raamattu on meidän kulttuurissamme niin voimakas osa, että kirjailijat osaavat käyttää tätä hyväkseen teoksia tehdessään. Myös Harry Potter- kirjat omaavat monia raamatullisia piirteitä. Oletteko esimerkiksi koskaan huomanneet ajatella miksi Ankeuttajat suutelevat? Verratkaahan sitä Juudas Iskarotin Jeesukselle antamaan suudelmaan. Entäpä kuinka on Harryn otsassa olevan salama-arven laita? Sen voi helposti yhdistää saatanan merkkiin, Saatanalliseen S-kirjaimeen (Harryhan sai arven siltä suurimmalta pahalta, Voldemortilta). Myös esimerkiksi Tylypahkan tupien perustajien nimet viittaavat uskonnollisiin asioihin (Godric - "He who rules with God", Helga - ruots. "helig", enlg. "holy")
Tässä tuli hieman mietintöjä aiheesta ja aiheen ulkopuolelta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559