Esikoislestadiolaisuus

Erehtynyt?

Minä olen kuullut seuraavia väittämiä esikoislestadiolaisista. Voisitteko esikoilestadiolaiset korjata, jos olen väärässä.

- Ruotsin Lapissa asuu "viisaat miehet", jotka kerran vuodessa tekevät matkan ympäri Suomea ja samalla he tarkastavat, saarnaavatko saarnaajat Suomessa oikeaoppisesti.

- Seuroissa osoitetaan kunnioitusta Jumalalle pukeutumalla tietynlaisesti.

- Uskotte, että pelastuksen voi saada muuallakin kuin teidän joukossa.

Kiitos vastauksista.

24

2924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kevätesikko

      Tämä esikoisten Ruotsin Lapin johtoon alistuminen on sellainen paikallinen sovellutus paaviudesta. Ruotsin Lapissa asuu kyllä miehiä joita esikoisuudessa kunnioitetaan jonkinlaisina uskonnollisina auktoriteetteina, mutta Ruotsalaiset tuntien heitä ei pidetä minään "viisina miehinä", vaan heitä kutsutaan Lapin vanhimmiksi iästään huolimatta. Ihminenhän uskoo aivan mitä se haluaa. Nelikymppinen mieskin pitää itseään vanhana.

      Ei ne kierrä kerran vuodessa vuodessa ympäri Suomea, vaan saattavat käydä joku vuosi Norjassa ja joku vuosi Amerikassa. Syitä näihin kiertämisiin on oikeastaan kaksi.

      Ensimmäinen syy on se, että ne on jo puhuneet omat kulmakunnan seuratuvat tyhjiksi. Ruotsissa on jäljellä enää alle tuhat esikoista. Eikä niille muutamille mummoille enää oikein kukaan jaksa maailman koreudesta saarnata.

      Toinen syy on luonnollisesti se, että täytyy kiertää eri kulmakunnat ja keritä lampaista ne villat, mitä ne on edellisen kierroksen väliaikana kasvaneet. Saahan siitä sitten normaaliin vähän huonosti palkattuun opettajan hommaan vähän lisää liksaa ja niistä ei sitten tarvi erikseen maksaa Ruotsin valtiollekaan veroja.

      Nämä Ruotsin lapin saarnaajat (joista yksi on kansallisuutensa vaihtanut ja nimensä muuttanut suomalainen) ainakin viime aikoina ovat vouhkanneet kovasti suomalaisten saarnaajien ja joukkojen oikeaoppisuudesta.

      Osa suomalaisten porukasta kumartaa tämän ruoskimisen seurauksena syvempään heitä ja siksi ovat suosittuja näiden porukoissa.

      "Seuroissa osoitetaan kunnioitusta Jumalalle pukeutumalla tietynlaisesti."

      Kunnon esikoismies käyttää tummaa pukua ja valkoista paitaa ilman kravattia. Korut eivät sovi esikoismiehelle eikä parta ole oikein sopiva. Mutta auto täytyy olla - jos mahdollista -mahdollisimman hieno. Sehän ei ole maailman koreutta.

      Naisilla on hiukset kiinni - nutturalla tai letillä. Pää on seuroissa peitettynä hiuvilla. Pukeutuminen on hyvin perinteistä - hame, ei liian lyhyt (karvoitus ei saa näkyä), eikä liian pitkä. Meikki ei ole sopiva. Naiset eivät luonnollisestikaan hoida seuroissa mitään muuta tehtävää kuin kahvinkeittäjän hommia. Naisilla maailman koereutta ei kuitenkaan ole yli tuhanen markan huivi, vaikka korut ja meikki sitä olisivatkin.

      "Uskotte, että pelastuksen voi saada muuallakin kuin teidän joukossa."

      Tämä on vähän kaksipiippuinen kysymys. Aivan oikeasti esikoiset uskovat, että vain heidän joukossaan on oikeasti taivaasen meneviä. Näin iis oikeaoppiset ja vanhauskoiset esikoiset. Sitten on tällaisia lipsujia, jotka antavat myöten tässä asiassa. Useasti se myöten antaminen on pr-toimintaa, mutta joskus siellä on takana näin ajattelevia ihmisiä.

      Kysyjä käyttää nimimerkkiä "Erehtynyt". Jos olet erehtynyt, niin kaikki erheet ja synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

      • Poonas Jurnu

        Täydet pisteet viiltävän syvästä analyysistä.
        Sinussa on ainesta vaikka saarnamieheksi. Ei muuta kuin muutto jonnekin Tjautjasjärven taakse, nimenmuutospaperit postiin ja kansalaisuudenkin saa vaihdettua inom ett par år. Kyllä seurakunnan supistuessa noin lahjakkaalle miehellä on varmasti käyttöä. Tiedä vaikka puolenkymmenen vuoden kuluttua sinäkin kävisit Amerikkoja myöten lampaita keritsemässä. Ei vaineskaan, kiitokset hyvästä kommentista.
        Oliko se Raattamaa, joka totesi:
        "Ole VAPAA, sinä VAPAAKSI otettu lauma"
        Mihin se on unohtunut?


      • Malla

        En tiedä osaatko sinä tai joku muu selittää tämän asian niin että ymmärtäisin. Tuttaviini kuuluu esikoislestadiolaisia ja olen aina ihmetelleyt heidän yleellistä elämäntapaansa. Jostain nettisivulta luin että elämän pitäisi olla askeettista, ei verhoja, tauluja, kukkia. Oliko nämä sitten samanlaista provoa kuin vanh.lest. väitetty ikkunallinen pesukonekielto. Näillä minun tutuilla on televisiot, videot, satelliitit, upeat talot, autot vaihtuvat muutaman vuoden välein ja vaatteita ei todellakaan osteta mistään Anttilasta, vaikka kaikki ovat merkkivaatteita. Krakaa eivät kaulaansa pistä. He eivätkä kieltäydy seksistä ennen avioliittoa. Jouluisin mennään Ruotsin lappiin seuroihin. Onko es.lestadiolaisuus tällaista vaan ovatko nämä vaan ns. nimellisesti mukana mutta muuten käyttäytyvät "maalliisesti"?


      • Elina
        Malla kirjoitti:

        En tiedä osaatko sinä tai joku muu selittää tämän asian niin että ymmärtäisin. Tuttaviini kuuluu esikoislestadiolaisia ja olen aina ihmetelleyt heidän yleellistä elämäntapaansa. Jostain nettisivulta luin että elämän pitäisi olla askeettista, ei verhoja, tauluja, kukkia. Oliko nämä sitten samanlaista provoa kuin vanh.lest. väitetty ikkunallinen pesukonekielto. Näillä minun tutuilla on televisiot, videot, satelliitit, upeat talot, autot vaihtuvat muutaman vuoden välein ja vaatteita ei todellakaan osteta mistään Anttilasta, vaikka kaikki ovat merkkivaatteita. Krakaa eivät kaulaansa pistä. He eivätkä kieltäydy seksistä ennen avioliittoa. Jouluisin mennään Ruotsin lappiin seuroihin. Onko es.lestadiolaisuus tällaista vaan ovatko nämä vaan ns. nimellisesti mukana mutta muuten käyttäytyvät "maalliisesti"?

        niinkuin mieltäkin löytyy. Esikoislestadiolaisuudessa vallitsee täydellinen vapaus, vain Jumala vahtii. Toisin kuin ns "eriseuroissa", mitään kirvespartioita ei kierrä tuhoamassa syntiä sisältä. Ei vedetä seurakunnan eteen edesvastuuseen.
        Pointti on, että Jumalan sana tehotkoon. Ja se voi tehota vasta viiveellä, esim 30 - 60 v kuluuttua, tämäkään ei riitä aina ajaksi. Jos nyt joku ei tajua että synnillinen TV-tarjonta on saastuttavaa syntiä, niin ei sitten tajua (vielä), mutta voi tajuta jopa 40 v kuluttua, katseltuaan telkkaa siihen asti. Muitten uskonveljien tehtävä on vaan odottaa ja antaa Jumalan tehdä työtään kunkin sisällisellä tasolla. Pakkoja ei ole. Kunkin velvollisuus on kyllä nuhdella, joka osaa kauniisti ja rakkaudellisesti senkin tehdä, ja sitten saa Jumalan Sana vaikuttaa. Pääasia on että syntiä tehdenkin uskoo Jeesukseen omana syntien sovittajanaan, kokoaikaisesti.
        Taulut ovat ylellisyyttä, halu elää ylellisyydessä ja näyttää se muille on synti, taulu vain ilmentää tätä asennetta. Koti on ensisijaisesti rauhan ja rakkauden tyyssija, pienoiskirkko jossa isä on seurakunnan pomo. Ei siellä tarvita tauluja, ja kuinka niitä kerkiää tuijottamaankaan kun kiinnostuksen tulisi olla omassa uskomisessa, siitä keskustelemisessa, Raamatun ja Laestadiuksen Postillan lukuhetkissä, ja Lutherin teosten ja veisaamisessa ja rukoilussa. Tosi on että TV ja radio haittaavat tätä kotihartauselämää.
        Kankaat eivät ole enää ylellisyyttä joten aiemmin Laestadiuksen paheksuma ylellisen kallis silkki onkin nyt jo halpahallien metritavaraa ja verhoja voi olla vaikka kuinka, nyt ei tarvi loukuttaa kangasouilla verhokangasta. On ollut valintatilanteita 150 v sitten: Joko silkkihuivi tai leipää, joko paidat lapsille tai verhot akkunoihin. Miten itse olisit valinnut ?


      • Yksin vartiossa
        Elina kirjoitti:

        niinkuin mieltäkin löytyy. Esikoislestadiolaisuudessa vallitsee täydellinen vapaus, vain Jumala vahtii. Toisin kuin ns "eriseuroissa", mitään kirvespartioita ei kierrä tuhoamassa syntiä sisältä. Ei vedetä seurakunnan eteen edesvastuuseen.
        Pointti on, että Jumalan sana tehotkoon. Ja se voi tehota vasta viiveellä, esim 30 - 60 v kuluuttua, tämäkään ei riitä aina ajaksi. Jos nyt joku ei tajua että synnillinen TV-tarjonta on saastuttavaa syntiä, niin ei sitten tajua (vielä), mutta voi tajuta jopa 40 v kuluttua, katseltuaan telkkaa siihen asti. Muitten uskonveljien tehtävä on vaan odottaa ja antaa Jumalan tehdä työtään kunkin sisällisellä tasolla. Pakkoja ei ole. Kunkin velvollisuus on kyllä nuhdella, joka osaa kauniisti ja rakkaudellisesti senkin tehdä, ja sitten saa Jumalan Sana vaikuttaa. Pääasia on että syntiä tehdenkin uskoo Jeesukseen omana syntien sovittajanaan, kokoaikaisesti.
        Taulut ovat ylellisyyttä, halu elää ylellisyydessä ja näyttää se muille on synti, taulu vain ilmentää tätä asennetta. Koti on ensisijaisesti rauhan ja rakkauden tyyssija, pienoiskirkko jossa isä on seurakunnan pomo. Ei siellä tarvita tauluja, ja kuinka niitä kerkiää tuijottamaankaan kun kiinnostuksen tulisi olla omassa uskomisessa, siitä keskustelemisessa, Raamatun ja Laestadiuksen Postillan lukuhetkissä, ja Lutherin teosten ja veisaamisessa ja rukoilussa. Tosi on että TV ja radio haittaavat tätä kotihartauselämää.
        Kankaat eivät ole enää ylellisyyttä joten aiemmin Laestadiuksen paheksuma ylellisen kallis silkki onkin nyt jo halpahallien metritavaraa ja verhoja voi olla vaikka kuinka, nyt ei tarvi loukuttaa kangasouilla verhokangasta. On ollut valintatilanteita 150 v sitten: Joko silkkihuivi tai leipää, joko paidat lapsille tai verhot akkunoihin. Miten itse olisit valinnut ?

        Suomessa on muutamia paikkakuntia, joissa esikoisuus muodostaa merkittävimmän herätysliikkeen.

        Siellä esikoisuus siis normittaa sen, mitä uskovaisuus oikeastaan on. Nämä muutamat paikkakunnan kukin esikoisuuden piirissä pyörinyt kyllä tuntee.

        Olin taas käymässä yhdellä tällaisella paikkakunnalla. Kyllä siellä taas puheissa ja kanssapuheissa se yksi ja ainoa juttu oli, että on vain yksi aja ainoa oikea liike. Tätä ajatustahan Ruotsin Lapin jannutkin Oulusta eetteriin hönkäsivät Johanneksen evankeliumin pohjalta.

        Esikoisuudella on omat säännöt, joita uskovaiset noudattaa. Ja esikoisuudessa nämä säännöt ovat selkeästi jo Joonas Purnusta lähtien olleet varsin askeettiset.

        Kävin kylässä useammassa esikoisessa paikassa ja kyllä niissä paikoissa heti tupaan tuleessaan huomaa, että on tullut uskovaiseen kotiin.

        Esikoisuudessa ei ole kirvespartioita, mutta on suuri määrä sisäistä puhetta, joka pitää porukoita kurissa ja nuhteessa. Näin erityisesti pienillä paikkakunnilla.

        Samalla on sanottava, että kyllähän esikoisuuden toleranssi ihmisten elämäntapojen suhteen on aivan toiselta aurinkokunnaltakin, kun sitä verrataan vanhoillisuuteen.


      • Joonas
        Yksin vartiossa kirjoitti:

        Suomessa on muutamia paikkakuntia, joissa esikoisuus muodostaa merkittävimmän herätysliikkeen.

        Siellä esikoisuus siis normittaa sen, mitä uskovaisuus oikeastaan on. Nämä muutamat paikkakunnan kukin esikoisuuden piirissä pyörinyt kyllä tuntee.

        Olin taas käymässä yhdellä tällaisella paikkakunnalla. Kyllä siellä taas puheissa ja kanssapuheissa se yksi ja ainoa juttu oli, että on vain yksi aja ainoa oikea liike. Tätä ajatustahan Ruotsin Lapin jannutkin Oulusta eetteriin hönkäsivät Johanneksen evankeliumin pohjalta.

        Esikoisuudella on omat säännöt, joita uskovaiset noudattaa. Ja esikoisuudessa nämä säännöt ovat selkeästi jo Joonas Purnusta lähtien olleet varsin askeettiset.

        Kävin kylässä useammassa esikoisessa paikassa ja kyllä niissä paikoissa heti tupaan tuleessaan huomaa, että on tullut uskovaiseen kotiin.

        Esikoisuudessa ei ole kirvespartioita, mutta on suuri määrä sisäistä puhetta, joka pitää porukoita kurissa ja nuhteessa. Näin erityisesti pienillä paikkakunnilla.

        Samalla on sanottava, että kyllähän esikoisuuden toleranssi ihmisten elämäntapojen suhteen on aivan toiselta aurinkokunnaltakin, kun sitä verrataan vanhoillisuuteen.

        Minulla on kokemusta sekä vanhoillisuudesta että esikoisuudesta. Kyllä jälkimmäisestä on jäänyt selkeästi ahdistavampi kuva pukeutumis- ynnä muine normeineen. Harva, toidella harva esikoinen on koskaan käynyt vanhoillisten seuroissa ja ollut muutenkaan heidän kanssaan tekemisissä. Kannattasi käydä katsomassa. Monet isien perintönä saadut ennakkoluulot haihtuisivat.


      • teuta01
        Elina kirjoitti:

        niinkuin mieltäkin löytyy. Esikoislestadiolaisuudessa vallitsee täydellinen vapaus, vain Jumala vahtii. Toisin kuin ns "eriseuroissa", mitään kirvespartioita ei kierrä tuhoamassa syntiä sisältä. Ei vedetä seurakunnan eteen edesvastuuseen.
        Pointti on, että Jumalan sana tehotkoon. Ja se voi tehota vasta viiveellä, esim 30 - 60 v kuluuttua, tämäkään ei riitä aina ajaksi. Jos nyt joku ei tajua että synnillinen TV-tarjonta on saastuttavaa syntiä, niin ei sitten tajua (vielä), mutta voi tajuta jopa 40 v kuluttua, katseltuaan telkkaa siihen asti. Muitten uskonveljien tehtävä on vaan odottaa ja antaa Jumalan tehdä työtään kunkin sisällisellä tasolla. Pakkoja ei ole. Kunkin velvollisuus on kyllä nuhdella, joka osaa kauniisti ja rakkaudellisesti senkin tehdä, ja sitten saa Jumalan Sana vaikuttaa. Pääasia on että syntiä tehdenkin uskoo Jeesukseen omana syntien sovittajanaan, kokoaikaisesti.
        Taulut ovat ylellisyyttä, halu elää ylellisyydessä ja näyttää se muille on synti, taulu vain ilmentää tätä asennetta. Koti on ensisijaisesti rauhan ja rakkauden tyyssija, pienoiskirkko jossa isä on seurakunnan pomo. Ei siellä tarvita tauluja, ja kuinka niitä kerkiää tuijottamaankaan kun kiinnostuksen tulisi olla omassa uskomisessa, siitä keskustelemisessa, Raamatun ja Laestadiuksen Postillan lukuhetkissä, ja Lutherin teosten ja veisaamisessa ja rukoilussa. Tosi on että TV ja radio haittaavat tätä kotihartauselämää.
        Kankaat eivät ole enää ylellisyyttä joten aiemmin Laestadiuksen paheksuma ylellisen kallis silkki onkin nyt jo halpahallien metritavaraa ja verhoja voi olla vaikka kuinka, nyt ei tarvi loukuttaa kangasouilla verhokangasta. On ollut valintatilanteita 150 v sitten: Joko silkkihuivi tai leipää, joko paidat lapsille tai verhot akkunoihin. Miten itse olisit valinnut ?

        ELINA: OLET KYLLÄ YMMÄRTÄNYT KAIKEN AIVAN OIKEIN .
        OLETKO AH ,TYTTÖ NINHAN HÄKIN YMMÄRSI, KAIKEN OIKEIN .
        JOS OLIN OIKEASSA NIIN ÄITISI ON MH:n. J AHÄNELLÄKIN ON
        YMMÄRRYSTÄ TAVALLISEN PALJON, HS.TYTTÖ .
        -


    • Elina

      Esikoislestadiolaisuus on se, mitä lestadiolaisuudesta on jäljellä, muut ovat vapaa muunnelma. Kaiken muun, ulkonaisen ja seurajärjestyksen voit unohtaa, kaikki pyörii sen ympärillä, että kukin kuulija näkisi Herran Jeesuksen Kristuksen omien syntiensä sovittajana, Vapahtajana joka avaa taivaan oven jo nyt ja kerran sen viimeisen oven. Tähän tarkoitukseen palvelevat saarnaajat lähempää ja kaukaa. Tule seuroihin, minäkin sain siellä uskon ja niin sai miehenikin ! Maistoimme hyvää Jumalasta, saimme pelastusvarmuuden ja siitä Jumalalle kiitos.
      Ruotsin Lappi on jäänyt keskeiseksi, sieltähän olivat kotoisin Raattamaa ja Laestadius, mutta hekään eivät korostaneet itseään tai asuinkuntaansa, vaan Jumalaa ja armoa jolla synnistä pääsee, kuten viinasta ja seksistä ja epäuskosta. Kun sitten uskoon tultua lankeaa enemmän tai vähemmän, kaikki saadaan anteeksi ja Raamattu sanoo: Jumalan armo opettaa hylkäämään synnillisen menon.
      Maallisesti, eihän kukaan ihmettele etytä isoilla firmoilla kuten Nokialla on pääkonttori jossain. Meidän pääkonttori on osin LLL:n synnyinseudulla, mutta sekin on vain häivähtävä kangastus, valosta varjo, oikea pääkonttori on Taivaassa ja siellä on Jumalan Valtakunnan "kirjat", lista ketk
      ä on uskossa ja armahdetut teot. Niin kaukana ne ovat, ettei kukaan kuolevainen voi sanoa 100% varmasti, kuka kuuluu jumalanvaltakuntaan, vain Jumala yksin sen tietää. Jeesus lopuksi tuomitsee toiset ylös toiset alas.
      Vaatteet. Sydän ja sielu puetaan valkoisella vanhurskauden vaatteella, tämä on symbolista raamattupuhetta. Muusta pukeutumisesta, kuin katoliset me naiset peittelemme päämme ja mielellään muutakin kattavasti, miehet välttävät kravattia ja niinhän muutkin nykyisin välttelevät, toista oli 60-l jolloin kraka oli pakkopukeutumista kaupungistuneilla.
      Etsi hakukoneella kotisivut nimellä Kai Siltala, sieltä lisää ! (Ei ole sukulaiseni)

      • eslest

        Tämän Elinan kirjoituksen päälle voin sanoa aamenen. Kevätesikon kirjoitukselle sen sijaan en voi sanoa aamenta.

        Jumala on perustanut maan päälle seurakuntansa, joka koostuu kaikista Pyhän Hengen saaneista kristityistä. Sen voi löytää esikoislestadiolaisten keskuudesta, mutta Jumala yksin tietää, missä hänen omiaan on. Varmaan heitä on myös esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella. Mutta muuta en uskalla suositella, joten tulkaahan kaikki joukolla tutustumaan esikoislestadiolaisuuteen! Ehkä siellä löytäisit autuuden sielullesi, jos et sitä vielä ole löytänyt.


      • LLL
        eslest kirjoitti:

        Tämän Elinan kirjoituksen päälle voin sanoa aamenen. Kevätesikon kirjoitukselle sen sijaan en voi sanoa aamenta.

        Jumala on perustanut maan päälle seurakuntansa, joka koostuu kaikista Pyhän Hengen saaneista kristityistä. Sen voi löytää esikoislestadiolaisten keskuudesta, mutta Jumala yksin tietää, missä hänen omiaan on. Varmaan heitä on myös esikoislestadiolaisuuden ulkopuolella. Mutta muuta en uskalla suositella, joten tulkaahan kaikki joukolla tutustumaan esikoislestadiolaisuuteen! Ehkä siellä löytäisit autuuden sielullesi, jos et sitä vielä ole löytänyt.

        Mitä sinä eslest täällä teet? Juuri on Pyhän hengen saaneet Ruotsin miehet internetin kieltäneet ja sinä täällä olet sielusi autuutta haaskaamassa.


      • eslest
        LLL kirjoitti:

        Mitä sinä eslest täällä teet? Juuri on Pyhän hengen saaneet Ruotsin miehet internetin kieltäneet ja sinä täällä olet sielusi autuutta haaskaamassa.

        En nyt koe kyllä olevani mitenkään sieluni autuutta haaskaamassa, kun täällä keskustelen hengellisistä asioista tai käytän nettiä muuhun hyödylliseen. Jumalalle kiitos tästä hyödyllisestä työvälineestä! Päivittäinen työni olisi erittäin hankalaa, jos ei internetiä olisi.

        Ruotsin Lapin saarnaajat eivät ole kieltäneet internetiä, mutta kylläkin varoittaneet ottamasta sitä kotiinsa, jos se ei työn kannalta ole välttämätöntä. Näin sen kuulin omilla korvillani viime viikonloppuna seuroissa. Ja varmaan ihan hyvä varoittaa, mutta on minulla se kotonakin, vaikka ei se nyt varmaan oikeastaan ihan ehdottoman välttämätön olisi töiden kannalta.


      • Poonas Jurnu
        LLL kirjoitti:

        Mitä sinä eslest täällä teet? Juuri on Pyhän hengen saaneet Ruotsin miehet internetin kieltäneet ja sinä täällä olet sielusi autuutta haaskaamassa.

        Oikeastaan Lapin "ukkojen" pitäisi ottaa uudestaan esille tämä verhoasia. Minusta ainakin täysverhot tulisi kieltää. Näkisi paremmin kenellä on internet kotona ja kenellä ei.


    • Surullista

      Aina kun kuulen esikoislestadiolaisista, syvä suru täyttää sydämeni. Suruni johtuu siitä, että esikoislestadiolaisuus on eksynyt väärille jäljille, ihmisen jäljille. Ei ole oikea Jumalan valtakunnan merkki se, että rakkaus viilenee uskovaisten kesken. Surullisella mielellä olen todennut, että kylmät viimat puhaltavat esikoislestadiolaisuuden joukossa. Olen ottanut yhden katkelman esikoislestadiolaisuuden historiasta tähän, historiikki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.makkeri.bravepages.com/esikois/.




      Paradoksaalista on se, että esikoislestadiolaisuus on viime vuosikymmeninä taantunut liikkeen syntysijoilla Pohjois-Ruotsissa. Vielä vuonna 1984 arvioi Pekka Raittila esikoislestadiolaisten määräksi Ruotsissa 1500 henkeä. Tänä päivänä arviota liikkuvat vajaassa tuhannessa kannattajassa. Liikkeellä on Ruotsissa neljä keskuspaikkaa: Jellivaara, Kiiruna, Luulajan seutu sekä Tukholman (Uppsala) seutu. Jellivaarassa, Kiirunassa ja Tukholman pohjoispuolella on esikoislestadiolaisilla oma rukoushuone. Pohjois-Ruotsin esikoislestadiolaisuudessa tapahtui 1960-luvulla hajaannus. Kiistan aiheena olivat Per Boremanin toimittaman Laestadiuksen postillan käyttö sekä suhtautuminen ympäröivään yhteiskuntaan. Pohjois-Ruotsin esikoisuuden hajaannus heijastui seuraavalla vuosikymmenenllä myös Suomessa . Ryhmittymä nimettiin keskushahmonsa Levi Älvgrenin mukaan leeviläisyydeksi. Myös tämä ryhmä on kärsinyt sisäisistä erimielisyyksistä. Osa on palannut esikoisuuden "pääsuuntauksen" mukaan. Lisäksi leeviläisyydesta erosi pieni ryhmittymä, jota alettiin kutsua johtajansa Sten Johanssonin mukaan steeniläisyydeksi. Tämän jälkeenkin on leeviläisyydestä tapahtunut uusia lohkeamisia.

      Tänä päivänä esikoislestadiolaisuudessa käydään vakavaa keskustelua liikkeen tulevasta kehityksestä. Pohdittavana on, mikä rooli liikkeen perinteillä (asketismi, rigorismi, kulttuurivihamielisyys, perinnäistavat) on jatkossa. Myös suhtautuminen muihin uskonnollisiin liikkeisiin on herättänyt keskustelua. Liike on tähän mennessä onnistunut kuitenkin välttämään avoimen hajaannuksen huolimatta syvistäkin tulkintaerimielisyyksistä. Liikkeen eräänlainen "hallitus" on edelleen Ruotsin Lapissa, jonka saarnaajia käytetään liikkeen paikallisten ja sisäisten erimielisyyksien "tuomareina". Yhä uudelleen Suomen, Norjan ja Amerikan esikoislestadiolaiset vakuuttavat "uskollisuuttaan" lähetyskirjeissään "Esikoisten Seurakunnalle" ja "rakkaille vanhimmille" Ruotsin Lapissa.




      Missä on aito esikoislestadiolaisten välinen rakkaus? Surullisia asioita nämä eriseurat ja hajaanukset.

      • eslest

        Hajaannukset nyt eivät kuitenkaan ole ainoastaan esikoislestadiolaisten ongelma, vaan mitä suurimmassa määrin koko lestadiolaisuuden ongelma, ja taitaa olla kaikkien kristillisten ja ei-kristillisten liikkeiden ongelma. Se on ihmisyyttä se, lapset jo hiekkalaatikolla alkavat riidellä keskenään.

        Esikoislestadiolaisuudessa oli hajaannusta ja vaikeita aikoja 60- ja 70-luvuilla, minkä tuloksena syntyi ns. leeviläisyys. Ja vaikeita aikoja ollaan käymässä läpi myös nyt.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa oli hajaannuksia 30-luvulla (pikkuesikoiset/rauhansanalaiset eriytyivät omaksi ryhmäkseen SRK:sta), 60-luvulla (Elämän Sana -ryhmä syntyi), 70-luvulla (Vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys syntyi).

        Rauhansanalaisuudessa ei tietääkseni ole ollut 30-luvun jälkeen avoimia hajaannuksia, mutta liike käy parhaillaan lävitse vaikeita aikoja.

        Uudessa heräyksessäkin on ollut joitain hajaannuksia 1900-luvulla, mutta tarkemmin en tiedä.


      • Pikkuesikoinen
        eslest kirjoitti:

        Hajaannukset nyt eivät kuitenkaan ole ainoastaan esikoislestadiolaisten ongelma, vaan mitä suurimmassa määrin koko lestadiolaisuuden ongelma, ja taitaa olla kaikkien kristillisten ja ei-kristillisten liikkeiden ongelma. Se on ihmisyyttä se, lapset jo hiekkalaatikolla alkavat riidellä keskenään.

        Esikoislestadiolaisuudessa oli hajaannusta ja vaikeita aikoja 60- ja 70-luvuilla, minkä tuloksena syntyi ns. leeviläisyys. Ja vaikeita aikoja ollaan käymässä läpi myös nyt.

        Vanhoillislestadiolaisuudessa oli hajaannuksia 30-luvulla (pikkuesikoiset/rauhansanalaiset eriytyivät omaksi ryhmäkseen SRK:sta), 60-luvulla (Elämän Sana -ryhmä syntyi), 70-luvulla (Vanhoillislestadiolainen rauhanyhdistys syntyi).

        Rauhansanalaisuudessa ei tietääkseni ole ollut 30-luvun jälkeen avoimia hajaannuksia, mutta liike käy parhaillaan lävitse vaikeita aikoja.

        Uudessa heräyksessäkin on ollut joitain hajaannuksia 1900-luvulla, mutta tarkemmin en tiedä.

        Sinulle tuli pieni asiavirhe kun sanot että pikkuesikoiset erosivat SRK:Sta ei pidä paikkaansa .

        siis Vanhoillislestadiolaisuus hajosi(Pikkuesikoiset/RAuhansanalaiset erkanivat omaksi ryhmäkseen)eivät eronneet seurakunnasta sillä ovat evlut.seurakunnan sisällä toimiva ryhmä kuten vanhoillisetkin.Vai mitä seurakuntaa tarkoitat? Jos tarkoitat seurakunnalla vanhoillisia niin se on vain uskon suunta joka toimii omana ryhmänään.

        Kaikki lestadiolaiset ryhmät kuuluvat evlut kirkkoon ja toimivat sen seurakunnan sisällä omana ryhmänään.

        Nim.merkki "kevätesikko" sinähän et ole esikoisiin kuuluva joten ihmettelempä mistä olet tietosi saanut?Puhut tosi provosoivasti ja parjaat saarnamiehiä.Olen lapsuudestani asti käynyt kaikkien seuroissa enkä tunnista noita tuntomerkkejä.

        Kaikki tapaamani saarnamiehet ovat tarjonneet samaa elävää Jumalan sanaa ihmisille pelastukseksi.
        Mutta myös saarnamiehet ovat ihmisiä vikoinensa ja virheinensä.

        Älkää tuijottako ihmiseen vaan ottakaa sanasta vaari.


      • eslest
        Pikkuesikoinen kirjoitti:

        Sinulle tuli pieni asiavirhe kun sanot että pikkuesikoiset erosivat SRK:Sta ei pidä paikkaansa .

        siis Vanhoillislestadiolaisuus hajosi(Pikkuesikoiset/RAuhansanalaiset erkanivat omaksi ryhmäkseen)eivät eronneet seurakunnasta sillä ovat evlut.seurakunnan sisällä toimiva ryhmä kuten vanhoillisetkin.Vai mitä seurakuntaa tarkoitat? Jos tarkoitat seurakunnalla vanhoillisia niin se on vain uskon suunta joka toimii omana ryhmänään.

        Kaikki lestadiolaiset ryhmät kuuluvat evlut kirkkoon ja toimivat sen seurakunnan sisällä omana ryhmänään.

        Nim.merkki "kevätesikko" sinähän et ole esikoisiin kuuluva joten ihmettelempä mistä olet tietosi saanut?Puhut tosi provosoivasti ja parjaat saarnamiehiä.Olen lapsuudestani asti käynyt kaikkien seuroissa enkä tunnista noita tuntomerkkejä.

        Kaikki tapaamani saarnamiehet ovat tarjonneet samaa elävää Jumalan sanaa ihmisille pelastukseksi.
        Mutta myös saarnamiehet ovat ihmisiä vikoinensa ja virheinensä.

        Älkää tuijottako ihmiseen vaan ottakaa sanasta vaari.

        Ajattelin kyllä kirjoittaa ensin "erotettiin", koska näin se ilmeisesti oikeasti tapahtui. Mutta ajattelin sitten olla tunkemasta hernettä vanhoillisten nenään, ja kirjoitin neutraalin "eriytyivät". Vai kirjoitinko? Ainakin tarkoitus oli niin. Pahoittelen jos epähuomiossa kirjoitin "erosivat", koska sitä en missään nimessä tarkoittanut. "Eriytyivät" tarkoitta minun suomen kielen käsityksessäni ainakin neutraalia ilmausta sille, että jostain yhdestä joukosta tuli kaksi joukkoa ottamatta kantaa siihen kuka oli syy eroon.

        Kirjoitin "eriytyivät SRK:sta", ja siinä tällä SRK:lla tarkoitin "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä" en siis "seurakuntaa", josta kyllä myös käytetään samaa lyhennettä.

        Seurakunta on kristittyjen ihmisten yhteisö.

        Jumala on perustanut maan päälle seurakuntansa, johon kuuluvat kaikki Jumalan lapset kaikkialla ja kaikkina aikoina.

        Mutta sitten on myös näitä silmin nähtäviä seurakuntia täällä maan päällä, joissa osa jäsenistä voi olla Jumalan lapsia ja osa ei välttämättä ole. Ja ajattelen kyllä, että eri herätysliikkeet voivat olla seurakuntia, koska ne ovat kristittyjen ihmisten yhteisöjä. Ja sitten on tietysti luterilaisen kirkon seurakunnat, jotka myös ovat kristinuskoa tunnustavien ihmisten yhteisöjä. En siis rajoittaisi tämän "seurakunta"-sanan käyttöä ainoastaan Suomen ev.lut. kirkon seurakunnista käytettäväksi.

        Mutta tämähän ei sinänsä varsinaisesti kuulunut tähän keskusteluun varsinaisesti, koska en siis tarkoittanut SRK:lla "seurakuntaa" vaan "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä".


      • Erkki Antti Juhonpieti
        eslest kirjoitti:

        Ajattelin kyllä kirjoittaa ensin "erotettiin", koska näin se ilmeisesti oikeasti tapahtui. Mutta ajattelin sitten olla tunkemasta hernettä vanhoillisten nenään, ja kirjoitin neutraalin "eriytyivät". Vai kirjoitinko? Ainakin tarkoitus oli niin. Pahoittelen jos epähuomiossa kirjoitin "erosivat", koska sitä en missään nimessä tarkoittanut. "Eriytyivät" tarkoitta minun suomen kielen käsityksessäni ainakin neutraalia ilmausta sille, että jostain yhdestä joukosta tuli kaksi joukkoa ottamatta kantaa siihen kuka oli syy eroon.

        Kirjoitin "eriytyivät SRK:sta", ja siinä tällä SRK:lla tarkoitin "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä" en siis "seurakuntaa", josta kyllä myös käytetään samaa lyhennettä.

        Seurakunta on kristittyjen ihmisten yhteisö.

        Jumala on perustanut maan päälle seurakuntansa, johon kuuluvat kaikki Jumalan lapset kaikkialla ja kaikkina aikoina.

        Mutta sitten on myös näitä silmin nähtäviä seurakuntia täällä maan päällä, joissa osa jäsenistä voi olla Jumalan lapsia ja osa ei välttämättä ole. Ja ajattelen kyllä, että eri herätysliikkeet voivat olla seurakuntia, koska ne ovat kristittyjen ihmisten yhteisöjä. Ja sitten on tietysti luterilaisen kirkon seurakunnat, jotka myös ovat kristinuskoa tunnustavien ihmisten yhteisöjä. En siis rajoittaisi tämän "seurakunta"-sanan käyttöä ainoastaan Suomen ev.lut. kirkon seurakunnista käytettäväksi.

        Mutta tämähän ei sinänsä varsinaisesti kuulunut tähän keskusteluun varsinaisesti, koska en siis tarkoittanut SRK:lla "seurakuntaa" vaan "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä".

        Esikoisuuden varsinainen opetus on, että on olemassa vain yksi Jumalan lasten joukko ja se on heidän oma joukkonsa. Tämän opetuksen taustalla on ajattelu asuvaisesta Pyhästä Hengestä. Luonnollisesti ajatellaan, että Pyhä Henki asuu heidän joukossaan.

        Tämä ei tarkoita, etteikö porukassa ole niitä, jotka näkevät Jumalan toimintaa muissakin toisella tavalla uskovien joukossa, mutta suhde on sama kuin lähteen ja siitä astiaan otetun veden.

        Ylä mainittu ajattelu on kuitenkin korostunut parin viime vuoden aikana. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että esikoisten saarnaajina Suomessa toimivat kaverit ovat osittain vetäytyneet työyhteydestä Inkerin kirkossa ja taustalla on nimenomaan tämän ajattelun korostuminen liikkeen johdon puolelta.

        Lisäksi kovan linjan porukan - muualla ei ole oikein uskovia - mukaisesti ajattelevien joukon painoarvo on kasvanut uusien saarnaajien valinnassa Etelä-Suomessa. Kuunnelkaa vaikka näitä uusia tyyppejä.

        Mutta tämän rinnalla tärkeä kivun aihe on tuo esikoisten jatkuva ihmisten omientuntojen orjuuttaminen milloin milläkin keksityllä synnillä.

        Muistan oman elinikäni aikana kuulleeni aiankin seuraavia kiellettyjä asioita:
        -nauhuri
        - radio
        - kuorot
        - erilaiset soittimet (mm urut)
        - erilaiset musiikit
        - erilaiset lehdet
        - erilaiset vaatekappaleet
        - hiukset ja parta
        - verhot
        - kukat
        - TV
        - netti
        - seksi
        - ehkäisy

        Tämä ei ole millään tavalla lopullinen luettelo. Aina vain uusia juuttuja keksistään. Sen sijaan pitäisi opettaa kristittyjä - tai meikäläisiä, kuten sisäpiirin ilmaisu kuuluu - valitsemaan oikein tämän pahan maailman keskellä ja miettimään omien valintojensa perusteita.

        Olen kuullut kymmeniä kertoja saarnoja, jossa huonolahjainen puhuja toistelee puheesta toiseen firman sääntöjä ja sitoo ihmisten omiatuntoja.

        Yleisevankeeliset puhujat ovat liikkeen sisällä viime aikoina olleet vähän koiran kusitolpan virassa.

        Koko liikkeen pitäisi kysyä, mitä synti aivan oikeasti on ja onko se joitakin koneita tai laitteita?


      • Paulus Mikkeli Rantala
        eslest kirjoitti:

        Ajattelin kyllä kirjoittaa ensin "erotettiin", koska näin se ilmeisesti oikeasti tapahtui. Mutta ajattelin sitten olla tunkemasta hernettä vanhoillisten nenään, ja kirjoitin neutraalin "eriytyivät". Vai kirjoitinko? Ainakin tarkoitus oli niin. Pahoittelen jos epähuomiossa kirjoitin "erosivat", koska sitä en missään nimessä tarkoittanut. "Eriytyivät" tarkoitta minun suomen kielen käsityksessäni ainakin neutraalia ilmausta sille, että jostain yhdestä joukosta tuli kaksi joukkoa ottamatta kantaa siihen kuka oli syy eroon.

        Kirjoitin "eriytyivät SRK:sta", ja siinä tällä SRK:lla tarkoitin "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä" en siis "seurakuntaa", josta kyllä myös käytetään samaa lyhennettä.

        Seurakunta on kristittyjen ihmisten yhteisö.

        Jumala on perustanut maan päälle seurakuntansa, johon kuuluvat kaikki Jumalan lapset kaikkialla ja kaikkina aikoina.

        Mutta sitten on myös näitä silmin nähtäviä seurakuntia täällä maan päällä, joissa osa jäsenistä voi olla Jumalan lapsia ja osa ei välttämättä ole. Ja ajattelen kyllä, että eri herätysliikkeet voivat olla seurakuntia, koska ne ovat kristittyjen ihmisten yhteisöjä. Ja sitten on tietysti luterilaisen kirkon seurakunnat, jotka myös ovat kristinuskoa tunnustavien ihmisten yhteisöjä. En siis rajoittaisi tämän "seurakunta"-sanan käyttöä ainoastaan Suomen ev.lut. kirkon seurakunnista käytettäväksi.

        Mutta tämähän ei sinänsä varsinaisesti kuulunut tähän keskusteluun varsinaisesti, koska en siis tarkoittanut SRK:lla "seurakuntaa" vaan "Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistystä".

        Rauhanyhdistyksistä erottamisista/eroamisista 1930-luvun hajaannuksessa:
        Joillakin paikkakunnilla opposition kannalla olleet erotettiin, toisilla paikkakunnilla oppositiohenkiset erosivat itse ja joillakin paikkakunnilla (missä olivat enemmistönä) he erottivat ne, jotka olivat SRK:n kannalla.
        Olen muuten viime vuosina kuullut esikoislestadiolaisten taholta väitteen siitä, että heidät on erotettu rauhanyhdistyksistä. Tämä ei kai pidä paikkaansa yleensä. Monella paikkakunnalla he melko pian hajaannuksen jälkeen jättivät rauhanyhdistykset ja rakensivat omat rukoushuoneensa ja perustivat omat kiinteistöyhtiöt niitä ylläpitämään.


      • eslest
        Paulus Mikkeli Rantala kirjoitti:

        Rauhanyhdistyksistä erottamisista/eroamisista 1930-luvun hajaannuksessa:
        Joillakin paikkakunnilla opposition kannalla olleet erotettiin, toisilla paikkakunnilla oppositiohenkiset erosivat itse ja joillakin paikkakunnilla (missä olivat enemmistönä) he erottivat ne, jotka olivat SRK:n kannalla.
        Olen muuten viime vuosina kuullut esikoislestadiolaisten taholta väitteen siitä, että heidät on erotettu rauhanyhdistyksistä. Tämä ei kai pidä paikkaansa yleensä. Monella paikkakunnalla he melko pian hajaannuksen jälkeen jättivät rauhanyhdistykset ja rakensivat omat rukoushuoneensa ja perustivat omat kiinteistöyhtiöt niitä ylläpitämään.

        Esikoislestadiolaisten osalta kävi ilmeisesti samoin kuin pikkuesikoisten sitten myöhemmin, eli joillain paikkakunnilla erotettiin (esim. Helsingissä), toisilla taas erosivat itse (Tampere?). Ja sitten oli paikkakuntia, joissa ei edes tapahtunut mitään hajaannusta vaan koko paikkakunnan lestadiolaisjoukko hyväksyi Ruotsin Lapin saarnaajien saarnaaman opin (esim. Lahti, Padasjoki, Lammi).

        Olen itsekin huommanut, että esikoislestadiolaisuudessa on hyvin tavallisena käsitys, että vanhoilliset ovat erottaneet esikoislestadiolaiset, mikä siis ei kaikilta osin kuitenkaan pidä paikkaansa.


    • Pallo hukassa

      Esikoisuudesta on käyty jo pitkä ja monipuolinen keskustelu, mutta minua hämmentää eräs koko lestadiolaisuutta koskettava kysymys. Voisiko joku asiaa tunteva kertoa tai vaikka piirtää kartan siitä, mitä kaikkia eri haaroja herätysliikkeessä on. Mikä suunta on eronnut mistäkin, milloin ja mistä syystä? Esikoisuudesta minulle on syntynyt jonkinlainen kuva keskustelun kautta, mutta muut suunnat ovat vielä outoja. Esikoisuudesta kysyisin vielä, että ovatko esikoiset nk. länsiläisiä.

      • Kiimavaaran kupeelta

        Lueppas artikkeli, jonka on pitänyt Jouko Talonen 8. 3. 2000 ja joka käsittelee leastdiolaisuuden hajaannuksia. Eri ryhmiä lienee nykyisin 17-18 kappaletta. Juttu löytyy osoitteesta http://www.teolinst.fi/luennot/index.html

        Esikoiset ovat nimenomaan länsiläisyyttä. Vanhoilusuus kaikkinen myöhempine hajaannuksineen on itäläsiä. Meilä päin uutta heräystä kutsuttiin "Kittilän kylmiksi tuuliksi".


      • Pallo hallussa
        Kiimavaaran kupeelta kirjoitti:

        Lueppas artikkeli, jonka on pitänyt Jouko Talonen 8. 3. 2000 ja joka käsittelee leastdiolaisuuden hajaannuksia. Eri ryhmiä lienee nykyisin 17-18 kappaletta. Juttu löytyy osoitteesta http://www.teolinst.fi/luennot/index.html

        Esikoiset ovat nimenomaan länsiläisyyttä. Vanhoilusuus kaikkinen myöhempine hajaannuksineen on itäläsiä. Meilä päin uutta heräystä kutsuttiin "Kittilän kylmiksi tuuliksi".

        Sinulle, kiimavaaralainen, artikkeli oli varsin valaiseva.


      • Lisääjä
        Pallo hallussa kirjoitti:

        Sinulle, kiimavaaralainen, artikkeli oli varsin valaiseva.

        Käyppä katsomassa myös osoite: www.makkeri.bravepages.com/


    • jargon

      Etsi vastauksia muualta, vaikkapa "livenä" esikoisten seuroista. Monet vastaukset täytyy etsiä ja ymmärtää itse, kokemuksen kautta. Täältä et löydä paljon muuta kuin mitä erilaisimmin motiivein tuotettua mustamaalaamista. Kiitos kuitenkin niille muutamille uskonystäville, jotka pysyvät rakkaudessa ja totuudessa provosoituinakin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3857
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1905
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1771
    4. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1412
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      129
      1313
    6. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      38
      1298
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1274
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      111
      1014
    Aihe