kani kuoli

...

miten kani voi kuolla kun aika nuori ja eilen vielä hypellyt iloisesti.oli mennyt hiljaiseksi ja ei reagoinut ihmisiin vaikka otti syliin...tuntuu pahalta..eilen söi porkkanaa vielä..tnään ei mitään..

27

5386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoliaaksi

      Kanit säikähtävät herkästi kuoliaaksi, olisiko säikähtänyt jotain kovaa ääntä

      • ...

        niin ja jos tiedät, tuskin säikähti.


      • ...
        ... kirjoitti:

        niin ja jos tiedät, tuskin säikähti.

        ...tuli vain mieleen olisiko sita ostaessa valehdeltu ikä...tuskin eläinkaupasta oli.


      • Viuhahtaja

        En voi mitään.


      • Kliiiiii
        Viuhahtaja kirjoitti:

        En voi mitään.

        VOI PARKA.


      • Pupunen76

        Eelaan veisi. Kallista touhua.
        kaneille niinkuin muillekin pieneläimille tulee helposti elimellisiä vikoja. Ei sille mitään voi.
        Ïtse en kania eelan lähettäisi/veisi. Koiran kyllä jos kuolisi (odottamatta).
        Tiedän, että tämä saattaa saada tunneryöpyn aikaiseksi, mutta ei minulle ainakaan kani ole niin läheinen kun koira, vaikka molemmista välitän ja pidän huolta yhtälailla.


      • adult
        Pupunen76 kirjoitti:

        Eelaan veisi. Kallista touhua.
        kaneille niinkuin muillekin pieneläimille tulee helposti elimellisiä vikoja. Ei sille mitään voi.
        Ïtse en kania eelan lähettäisi/veisi. Koiran kyllä jos kuolisi (odottamatta).
        Tiedän, että tämä saattaa saada tunneryöpyn aikaiseksi, mutta ei minulle ainakaan kani ole niin läheinen kun koira, vaikka molemmista välitän ja pidän huolta yhtälailla.

        useat vievät ihan siinä missä koiran tai hevosenkin patologille! Ja miksi ei? Miten kani ei voisi olla yhtä tärkeä, kuin mikä tahansa muu eläin?

        Sinun suppea maailmankatsomuksesi ei tarkoita sitä, että tuo olisi kaikkien mielipide! Itse pidän koiraanija kanejani tasavertaisina, enkä luokittele niitä paremmuusjärjestykseen. Ei olisi edes sydäntä moiseen!


      • sip-su
        Pupunen76 kirjoitti:

        Eelaan veisi. Kallista touhua.
        kaneille niinkuin muillekin pieneläimille tulee helposti elimellisiä vikoja. Ei sille mitään voi.
        Ïtse en kania eelan lähettäisi/veisi. Koiran kyllä jos kuolisi (odottamatta).
        Tiedän, että tämä saattaa saada tunneryöpyn aikaiseksi, mutta ei minulle ainakaan kani ole niin läheinen kun koira, vaikka molemmista välitän ja pidän huolta yhtälailla.

        Sepä on sinun ongelmasi.


      • Pupunen76
        adult kirjoitti:

        useat vievät ihan siinä missä koiran tai hevosenkin patologille! Ja miksi ei? Miten kani ei voisi olla yhtä tärkeä, kuin mikä tahansa muu eläin?

        Sinun suppea maailmankatsomuksesi ei tarkoita sitä, että tuo olisi kaikkien mielipide! Itse pidän koiraanija kanejani tasavertaisina, enkä luokittele niitä paremmuusjärjestykseen. Ei olisi edes sydäntä moiseen!

        se olisi kaikkien mielipide. Ei missään nimessä, vaan minun.
        Kiitos vaan ikävänlaisesta kommentistasi.
        Eipä se silti elämääni hetkauta suuntaan eikä toiseenkaan.


      • p.s
        Pupunen76 kirjoitti:

        Eelaan veisi. Kallista touhua.
        kaneille niinkuin muillekin pieneläimille tulee helposti elimellisiä vikoja. Ei sille mitään voi.
        Ïtse en kania eelan lähettäisi/veisi. Koiran kyllä jos kuolisi (odottamatta).
        Tiedän, että tämä saattaa saada tunneryöpyn aikaiseksi, mutta ei minulle ainakaan kani ole niin läheinen kun koira, vaikka molemmista välitän ja pidän huolta yhtälailla.

        mulla on astma ym eli en olis saanu ottaa kania mutta otin se kuoli suolistukoksee siitä on jo vuos enkä vieläkää oo päässy siitä yli itken sitä joka päivä....


      • Hermanni75
        Pupunen76 kirjoitti:

        Eelaan veisi. Kallista touhua.
        kaneille niinkuin muillekin pieneläimille tulee helposti elimellisiä vikoja. Ei sille mitään voi.
        Ïtse en kania eelan lähettäisi/veisi. Koiran kyllä jos kuolisi (odottamatta).
        Tiedän, että tämä saattaa saada tunneryöpyn aikaiseksi, mutta ei minulle ainakaan kani ole niin läheinen kun koira, vaikka molemmista välitän ja pidän huolta yhtälailla.

        Kun niitä eläimiä lähetettäisiin enemmän EELAan tutkittavaksi, saataisiin enemmän tietoa kanien sairauksista jne. ja ne tulevaisuudessa voisivat saada parempaa hoitoa.

        Ei se maksa kuin muutaman kympin. Mielestäni ei liikaa.

        Miksi odottamatta kuollut nuori kani ei "ansaitse" EELAa, mutta koira ansaitsee ? Miksi se on (muka) arvokkaampi ?


      • Pupunen76
        Hermanni75 kirjoitti:

        Kun niitä eläimiä lähetettäisiin enemmän EELAan tutkittavaksi, saataisiin enemmän tietoa kanien sairauksista jne. ja ne tulevaisuudessa voisivat saada parempaa hoitoa.

        Ei se maksa kuin muutaman kympin. Mielestäni ei liikaa.

        Miksi odottamatta kuollut nuori kani ei "ansaitse" EELAa, mutta koira ansaitsee ? Miksi se on (muka) arvokkaampi ?

        vastata.. Olen kai sitten sydämetön ihminen.. Joo, niin sen täytyy olla...


    • Heluna

      Poikani vaihtoi tänään kanillemme heiniä isoon häkkiin ja laittoi kanin siksi aikaa kuljetuskoppaan. Kun hän avasi kopan, kani oli kuollut. Kanin ikä oli vajaa kolme vuotta, se oli hermeliini. Onko vastaavia tapauksia? Onko kellään käsitystä, mikä tällaiseen voi olla syynä? En ymmärrä, koska kanimme oli ihan pirteä ja sitten yhtä äkkiä sen elämä onkin ohi!!

      • Pupunen76

        Kani on yksi niistä eläimistä joille tulee helpommin kaikenlaisia sisäisiä vammoja/sairauksia kuin esm kissalle tahi koiralle. Eikä kanista näe helposti onko se sairas. Kanithan ei normaalisti muutenkaan elä kun muutamia vuosia. ON tietysti kaneja jotka elää vaikka 10 vuotiaiksi mutta se on todella harvinaista.
        Kuolema tulee yleensä aina yllätyksenä.
        Siihen pitää vaan sopeutua.
        Turhat spekulatiot siitä mikä sillä oli kannattaa jättää pois, sillä se ei kania takaisin tuo ja näin pääsee suruaikaa viettämään mikä onkin tärkeää.
        Voimia sinulle!


      • Hermanni75
        Pupunen76 kirjoitti:

        Kani on yksi niistä eläimistä joille tulee helpommin kaikenlaisia sisäisiä vammoja/sairauksia kuin esm kissalle tahi koiralle. Eikä kanista näe helposti onko se sairas. Kanithan ei normaalisti muutenkaan elä kun muutamia vuosia. ON tietysti kaneja jotka elää vaikka 10 vuotiaiksi mutta se on todella harvinaista.
        Kuolema tulee yleensä aina yllätyksenä.
        Siihen pitää vaan sopeutua.
        Turhat spekulatiot siitä mikä sillä oli kannattaa jättää pois, sillä se ei kania takaisin tuo ja näin pääsee suruaikaa viettämään mikä onkin tärkeää.
        Voimia sinulle!

        "Kani on yksi niistä eläimistä joille tulee helpommin kaikenlaisia sisäisiä vammoja/sairauksia kuin esm kissalle tahi koiralle."

        Milläköhän perusteella ? Kani ei käsittääkseni ole sen sairaampi eläinlaji kuin kissa/koirakaan, ongelmana on niiden "eksoottisuus". Suurin osa lääkäreistä ei osaa niitä hoitaa. Jos ei eka antibioottikuuri auta, ne sanoo tuomioksi pasteurella & lopetus. Harmittaa ajatellakin, miten moni kani on kokenut turhan lopetuksen...

        "Eikä kanista näe helposti onko se sairas."

        Vietätkö ollenkaan aikaa kanisi/kaniesi kanssa ? Kyllä minä ainakin tähän mennessä olen noista kolmesta nähnyt, jos jokin on vialla.

        Hieman vaivaa ja aikaa niiden kanienkin kanssa. Mitä enemmän niiden kanssa viettää aikaa, sitä paremmin ne oppii tuntemaan.

        "Kanithan ei normaalisti muutenkaan elä kun muutamia vuosia."

        Pienten rotujen elinikä on noin 7-8 vuotta, eikä se yli kymmenenkään enää ihan kamalan harvinaista ole. Isot rodut elää keskimäärin viitisen vuotta.

        "Turhat spekulatiot siitä mikä sillä oli kannattaa jättää pois, sillä se ei kania takaisin tuo ja näin pääsee suruaikaa viettämään mikä onkin tärkeää."

        No kyllä mua ainakin vaivais ihan helvetisti, jos joku noista löytyis tosta vaan kuolleena. Siksi suosittelenkin EELAa, ei tarvitse jossitella.

        "Kuolema tulee yleensä aina yllätyksenä. Siihen pitää vaan sopeutua."

        Voi tsiisus sentään. Minkä takia sulla ylipäätään on kani...


      • Pupunen76
        Hermanni75 kirjoitti:

        "Kani on yksi niistä eläimistä joille tulee helpommin kaikenlaisia sisäisiä vammoja/sairauksia kuin esm kissalle tahi koiralle."

        Milläköhän perusteella ? Kani ei käsittääkseni ole sen sairaampi eläinlaji kuin kissa/koirakaan, ongelmana on niiden "eksoottisuus". Suurin osa lääkäreistä ei osaa niitä hoitaa. Jos ei eka antibioottikuuri auta, ne sanoo tuomioksi pasteurella & lopetus. Harmittaa ajatellakin, miten moni kani on kokenut turhan lopetuksen...

        "Eikä kanista näe helposti onko se sairas."

        Vietätkö ollenkaan aikaa kanisi/kaniesi kanssa ? Kyllä minä ainakin tähän mennessä olen noista kolmesta nähnyt, jos jokin on vialla.

        Hieman vaivaa ja aikaa niiden kanienkin kanssa. Mitä enemmän niiden kanssa viettää aikaa, sitä paremmin ne oppii tuntemaan.

        "Kanithan ei normaalisti muutenkaan elä kun muutamia vuosia."

        Pienten rotujen elinikä on noin 7-8 vuotta, eikä se yli kymmenenkään enää ihan kamalan harvinaista ole. Isot rodut elää keskimäärin viitisen vuotta.

        "Turhat spekulatiot siitä mikä sillä oli kannattaa jättää pois, sillä se ei kania takaisin tuo ja näin pääsee suruaikaa viettämään mikä onkin tärkeää."

        No kyllä mua ainakin vaivais ihan helvetisti, jos joku noista löytyis tosta vaan kuolleena. Siksi suosittelenkin EELAa, ei tarvitse jossitella.

        "Kuolema tulee yleensä aina yllätyksenä. Siihen pitää vaan sopeutua."

        Voi tsiisus sentään. Minkä takia sulla ylipäätään on kani...

        Mulla ei ole muuta sanottavaa tähän kun..HUH HUH...
        Täällähän on sadoissa viesteissä toitoteltu sitä, että kani on saaliseläin ja kani peittää kipujaan ja kani sitä kani tätä..
        ITSE todellakin näin esm kanin ummetuksen. Helposti vielä kaiken lisäksi. Ajattelin vaan ilmaista asian niin, miten TÄÄLLÄ olen asian kuullut.
        Kani minulla on siksi, että sen on parempi elää täällä kun ulkovajassa, yksin, kylmässä, ja joskus jopa ilman kunnollista ruokaa.
        *olen siis HIRVEÄ eläinrääkkääjä*
        Näin se taitaa olla.. Niin ja kun en INHIMILLISTÄ kania.. mitä sinä teet.


      • Hermanni75
        Pupunen76 kirjoitti:

        Mulla ei ole muuta sanottavaa tähän kun..HUH HUH...
        Täällähän on sadoissa viesteissä toitoteltu sitä, että kani on saaliseläin ja kani peittää kipujaan ja kani sitä kani tätä..
        ITSE todellakin näin esm kanin ummetuksen. Helposti vielä kaiken lisäksi. Ajattelin vaan ilmaista asian niin, miten TÄÄLLÄ olen asian kuullut.
        Kani minulla on siksi, että sen on parempi elää täällä kun ulkovajassa, yksin, kylmässä, ja joskus jopa ilman kunnollista ruokaa.
        *olen siis HIRVEÄ eläinrääkkääjä*
        Näin se taitaa olla.. Niin ja kun en INHIMILLISTÄ kania.. mitä sinä teet.

        Jos se on inhimillistämistä, että mua sattuu kiinnostamaan, mihin eläin (kissa, koira, kani...) sattuu kuolemaan yht´äkkiä/odottamatta/nuorena, niin olkoon sitten niin.

        Sun kohdallasi inhimillistäminen ilmeisesti sitten tapahtuu vain koiran osalta. Se on tarpeeksi arvokas siihen.


      • Pupunen76
        Hermanni75 kirjoitti:

        Jos se on inhimillistämistä, että mua sattuu kiinnostamaan, mihin eläin (kissa, koira, kani...) sattuu kuolemaan yht´äkkiä/odottamatta/nuorena, niin olkoon sitten niin.

        Sun kohdallasi inhimillistäminen ilmeisesti sitten tapahtuu vain koiran osalta. Se on tarpeeksi arvokas siihen.

        Mutta ihhan oikeesti.. Tuo että antaa eläimen eelan paloiteltavaksi ei vaan todellakaan oikein kiehdo ajatusmaailmaani.
        Haluan saattaa rakkaat eläinystäväni hautaan kokonaisena tuhkana. EN halua edes madon syöteiksi eläintä laittaa.
        Nih.
        En tiedä mitä luulet saavasi aikaa hyökkäämällä minun kimppuuni siitä, että en aio kaniani eelaan lähettää.
        Lähetä sinä kun sinulla on varaa ja mielenkiintoa siihen. Se on ihan ok.
        Mutta ÄLÄ tule syyttämään minua, jos itse en niin tee.
        TÄMÄ tästä.
        Viikonloppuja!


      • Hermanni75
        Pupunen76 kirjoitti:

        Mutta ihhan oikeesti.. Tuo että antaa eläimen eelan paloiteltavaksi ei vaan todellakaan oikein kiehdo ajatusmaailmaani.
        Haluan saattaa rakkaat eläinystäväni hautaan kokonaisena tuhkana. EN halua edes madon syöteiksi eläintä laittaa.
        Nih.
        En tiedä mitä luulet saavasi aikaa hyökkäämällä minun kimppuuni siitä, että en aio kaniani eelaan lähettää.
        Lähetä sinä kun sinulla on varaa ja mielenkiintoa siihen. Se on ihan ok.
        Mutta ÄLÄ tule syyttämään minua, jos itse en niin tee.
        TÄMÄ tästä.
        Viikonloppuja!

        ...sen tiedän, etten sinun tai jonkun muunkaan päätä saa käännettyä. Enkä tahallisesti hyökännyt kimppuusi.

        En vain ymmärrä, miksi eläimet jaetaan kasteihin. Miksi toinen on (muka) arvokkaampi kuin toinen ? Kaikki ne ovat tuntevia eläimiä ja ansaitsevat kaikkein parasta.

        Minulla riittää rakkautta lemmikeille kokoon/ikään/ulkonäköön katsomatta. Niin omille kuin vieraille ja ESYn kodittomille, jopa luonnonvaraisille.

        Itsekin toivon, että pystyn tarjoamaan lemmikeilleni kaikkein parasta ja ne kuolevat vasta vanhuuteen, ilman vaivoja.

        Paloittelu ei kiehdo minuakaan, mutta tietyissä tilanteissa sen ymmärrän (syyt jo aiemmin). Ilman ruumiinavauksia/kuolemansyytutkimuksia ei mistään eläinlajista tiedettäisi läheskään yhtä paljon kuin nyky päivänä tiedetään.


      • Hermanni75
        Hermanni75 kirjoitti:

        ...sen tiedän, etten sinun tai jonkun muunkaan päätä saa käännettyä. Enkä tahallisesti hyökännyt kimppuusi.

        En vain ymmärrä, miksi eläimet jaetaan kasteihin. Miksi toinen on (muka) arvokkaampi kuin toinen ? Kaikki ne ovat tuntevia eläimiä ja ansaitsevat kaikkein parasta.

        Minulla riittää rakkautta lemmikeille kokoon/ikään/ulkonäköön katsomatta. Niin omille kuin vieraille ja ESYn kodittomille, jopa luonnonvaraisille.

        Itsekin toivon, että pystyn tarjoamaan lemmikeilleni kaikkein parasta ja ne kuolevat vasta vanhuuteen, ilman vaivoja.

        Paloittelu ei kiehdo minuakaan, mutta tietyissä tilanteissa sen ymmärrän (syyt jo aiemmin). Ilman ruumiinavauksia/kuolemansyytutkimuksia ei mistään eläinlajista tiedettäisi läheskään yhtä paljon kuin nyky päivänä tiedetään.

        ...yleisesti.

        Tilanne on vieläkin valitettavasti näin ihmisten keskuudessa.


      • sip-su
        Pupunen76 kirjoitti:

        Mutta ihhan oikeesti.. Tuo että antaa eläimen eelan paloiteltavaksi ei vaan todellakaan oikein kiehdo ajatusmaailmaani.
        Haluan saattaa rakkaat eläinystäväni hautaan kokonaisena tuhkana. EN halua edes madon syöteiksi eläintä laittaa.
        Nih.
        En tiedä mitä luulet saavasi aikaa hyökkäämällä minun kimppuuni siitä, että en aio kaniani eelaan lähettää.
        Lähetä sinä kun sinulla on varaa ja mielenkiintoa siihen. Se on ihan ok.
        Mutta ÄLÄ tule syyttämään minua, jos itse en niin tee.
        TÄMÄ tästä.
        Viikonloppuja!

        Et halua haudata eläintä madonsyötiksi, ja sen pitää tuhkattaessa olla "kokonaisena"? Jos se ei ole inhimillistämistä, niin hengellistämistä ainakin! Mutta kuitenkin kani ei ole koiran korkeudella? Hä?

        Oppia ikä kaikki, tyhmyys ihmisen tyhmentää jne. Kun olemme vastuussa jostakin avuttomasta ja elollisesta, meidän tulee huolehtia siitä niin hyvin kuin nykytietämyksellä voi. Jos elää tynnyrissä, on vaikea hoitaa hoidokkejaan asianmukaisesti.

        Jos jonkun eläin on kuollut yllättäen kuljetuskoppaan, on minusta oikeinkin fiksua ihmetellä syytä tähän. Vielä fiksumpaa on selvittää syy. Kukaan ei opi mitään siitä, että mitään ei tutkita. Ja kun mitään ei opita, elämme vieläkin 50-lukua, asenteissa ja hoidossa. Tämäkin kyseinen ihminen voisi hyvin oppia eelalta ja ehkä seuraavan kanin kanssa välttää jotakin hyvin ratkaisevaa.


      • Pupunen76
        sip-su kirjoitti:

        Et halua haudata eläintä madonsyötiksi, ja sen pitää tuhkattaessa olla "kokonaisena"? Jos se ei ole inhimillistämistä, niin hengellistämistä ainakin! Mutta kuitenkin kani ei ole koiran korkeudella? Hä?

        Oppia ikä kaikki, tyhmyys ihmisen tyhmentää jne. Kun olemme vastuussa jostakin avuttomasta ja elollisesta, meidän tulee huolehtia siitä niin hyvin kuin nykytietämyksellä voi. Jos elää tynnyrissä, on vaikea hoitaa hoidokkejaan asianmukaisesti.

        Jos jonkun eläin on kuollut yllättäen kuljetuskoppaan, on minusta oikeinkin fiksua ihmetellä syytä tähän. Vielä fiksumpaa on selvittää syy. Kukaan ei opi mitään siitä, että mitään ei tutkita. Ja kun mitään ei opita, elämme vieläkin 50-lukua, asenteissa ja hoidossa. Tämäkin kyseinen ihminen voisi hyvin oppia eelalta ja ehkä seuraavan kanin kanssa välttää jotakin hyvin ratkaisevaa.

        nokankoputtamista. ASIAA puhut varsinkin tuosta tutkimisesta... EN silti vieläkään ymmärrä yhden ihmisen kimppuun käymisestä.. KIITOS sinulle rakentavasta ja ilkeästä kritiikistä.
        Hyvää syksyä.


    • Hevostelijatyttö

      Vähän myöhässä, mutta esim kesällä kani voi kuolla kuumuuteen. Kun on kovat helteet kannattaa kastella vähän pyyhettä ja sillä "töpötellä" kanin turkkia. Kani voi kuolla myös yksinäisyyteen,sairauteen tai vanhuuteen. Jos sinulla ei ole tarpeeksi aikaa kanille kannattaa hommata sille kaveri,on huomattavasti iloisempi:) toivottavasti tästä oli apua jollekkin!

    • Kanifani

      Otan osaa😭😞

    • Anonyymi

      Minun kanini kuoli vähän aika sitten itken nytkin:(😭se kani oli maailman paras kani😭

      • Anonyymi

        Kannattaa hankkia uusi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe