Essentiaalinen vapina

Tietoa vailla

Kaikenlaisia neuvoja essentiaaliseen vapinaan kaivataan. Kertokaa lääkityksestä yms. Todella kiusallinen vaiva. Paheneeko iän myötä?

58

29693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ovidiu

Propral 40 mg x 1-3 tarv, mennyt jo todella pitkään. Rivatril 0,5 mg ½ ½ 1-2 mennyt neurologin määräyksestä n. 6 vuotta.

Olen alle 40-v. mies ja äitini suvussa on tätä varsin kiusallista ja iän myötä pahenevaa vapinaa.

Nettiosoitteeni löydät nimimerkkini takaa.

Ovidiu

• Tietoa vailla

Onko Propral auttanut sinulla vapinaan? Entä Rivatril? Miten olet selvinnyt päivittäin vapinasi kanssa?

• Ovidiu
        Tietoa vailla kirjoitti:

Onko Propral auttanut sinulla vapinaan? Entä Rivatril? Miten olet selvinnyt päivittäin vapinasi kanssa?

Minulla on päiviä, jolloin vapisen vain hieman, enkä tarvitse välttämättä koko päivän satsia lääkkeitä. Sitten on päiviä, jolloin vapisen paljon ja käytän maksimiannokset lääkkeistä.

Mikäli hakeudun tilanteisiin, joissa vapina on muiden havaittavissa (tai haittaa omaa toimintaa) otan 1-2 tuntia ennen tilaisuutta 0,5-0,75 mg Rivatrilia ja 40-60 mg Propralia.

Yleensä otan aamuisin yhden 40 mg:n Propralin (aika usein se jää tähän yhteen) ja Rivatrilia tarpeen mukaan 0,25 mg-1,5 mg päivässä. Keskimäärin otan Rivatrilia n. 1 mg päivässä.

Olen pyrkinyt ja onnistunutkin soveltamaan lääkkeiden käyttöä eri tilanteisiin. Vaikka Rivatril on määrätty jatkuvaksi lääkkeeksi, en käytä orjallisesti sitä lääkärin esittämän kaavan mukaan. Mikäli näin olisin tehnyt tämän viimeiset kuusi vuotta, tuskin pärjäisin enää 1,5 mg/vrk -maksimiannoksellakaan.

Totuus kuitenkin on, että riippuvainen Rivatrilista olen. Kutsuisin riippuvuutta "myönteiseksi bentsoriippuvuudeksi", koska lääke todellakin auttaa! Mitään harmia ei ole koskaan tullut. Alkuaikoina saattoi esiintyä pientä väsymystä.

Ainoa kauhuskenaario, joka ainakin teoreettisesti on mahdollista, olisi se, että lääke loppuisi ja joutuisin kärsimään kamalista vieroitusoireista.
        Onneksi Rivatril on edullinen ja sitä on 150 kpl:n purkeissa, niin loppumisen vaaraa ei yleensä ole, jos nyt ei ihan ekokatastrofi uhkaa.

Rivatril-purkillinen (0,5 mg, 150 kpl) kestää tuollaiset 75 päivää ja Propral (40 mg, 100 kpl) n. 60 päivää.

• Tietoa vailla
        Ovidiu kirjoitti:

Minulla on päiviä, jolloin vapisen vain hieman, enkä tarvitse välttämättä koko päivän satsia lääkkeitä. Sitten on päiviä, jolloin vapisen paljon ja käytän maksimiannokset lääkkeistä.

Mikäli hakeudun tilanteisiin, joissa vapina on muiden havaittavissa (tai haittaa omaa toimintaa) otan 1-2 tuntia ennen tilaisuutta 0,5-0,75 mg Rivatrilia ja 40-60 mg Propralia.

Yleensä otan aamuisin yhden 40 mg:n Propralin (aika usein se jää tähän yhteen) ja Rivatrilia tarpeen mukaan 0,25 mg-1,5 mg päivässä. Keskimäärin otan Rivatrilia n. 1 mg päivässä.

Olen pyrkinyt ja onnistunutkin soveltamaan lääkkeiden käyttöä eri tilanteisiin. Vaikka Rivatril on määrätty jatkuvaksi lääkkeeksi, en käytä orjallisesti sitä lääkärin esittämän kaavan mukaan. Mikäli näin olisin tehnyt tämän viimeiset kuusi vuotta, tuskin pärjäisin enää 1,5 mg/vrk -maksimiannoksellakaan.

Totuus kuitenkin on, että riippuvainen Rivatrilista olen. Kutsuisin riippuvuutta "myönteiseksi bentsoriippuvuudeksi", koska lääke todellakin auttaa! Mitään harmia ei ole koskaan tullut. Alkuaikoina saattoi esiintyä pientä väsymystä.

Ainoa kauhuskenaario, joka ainakin teoreettisesti on mahdollista, olisi se, että lääke loppuisi ja joutuisin kärsimään kamalista vieroitusoireista.
        Onneksi Rivatril on edullinen ja sitä on 150 kpl:n purkeissa, niin loppumisen vaaraa ei yleensä ole, jos nyt ei ihan ekokatastrofi uhkaa.

Rivatril-purkillinen (0,5 mg, 150 kpl) kestää tuollaiset 75 päivää ja Propral (40 mg, 100 kpl) n. 60 päivää.

Eikö Rivatril ole epilepsialääke? Onko siitä tullut haittavaikutuksia, kuten huimausta, heikotusta ja väsymystä? Eikö Rivatril hidasta pulssia, kun otat vielä Propraliakin? Pelottaa, että vapina pahenee iän karttuessa! Siksi en haluaisi vielä turvautua vahvoihin lääkkeisiin. Voisiko vapina paheta sosiaalisen pelon seurauksena? Olisiko siis Cipramilista apua? Oletko kokeillut? Minkä ikäinen olet ja oletko vielä työelämässä pystynyt käymään? Vapina on jotenkin ihmisille sellainen kummajainen ja muut ei varmasti pitäsi sitä normaalina. Kuitenkin ajattelisivat, että on päässä pahasti vikaa tai jokin sairaus. Vapinan ajatteleminen aiheuttaa minulle mielen alakuloa, vaikka vapinaa ei aina olekaan. Jännittävät tilanteet ja stressi laukasee sen! Miten olet pytynyt olemaan masentumatta asiasta? Oletko kokeillut Xanoria tai jotain muuta
        kuin Propralia ja Rivatrilia? Kiva, kun löysin samasta vaivasta kärsivän...

• Ovidiu
        Tietoa vailla kirjoitti:

Eikö Rivatril ole epilepsialääke? Onko siitä tullut haittavaikutuksia, kuten huimausta, heikotusta ja väsymystä? Eikö Rivatril hidasta pulssia, kun otat vielä Propraliakin? Pelottaa, että vapina pahenee iän karttuessa! Siksi en haluaisi vielä turvautua vahvoihin lääkkeisiin. Voisiko vapina paheta sosiaalisen pelon seurauksena? Olisiko siis Cipramilista apua? Oletko kokeillut? Minkä ikäinen olet ja oletko vielä työelämässä pystynyt käymään? Vapina on jotenkin ihmisille sellainen kummajainen ja muut ei varmasti pitäsi sitä normaalina. Kuitenkin ajattelisivat, että on päässä pahasti vikaa tai jokin sairaus. Vapinan ajatteleminen aiheuttaa minulle mielen alakuloa, vaikka vapinaa ei aina olekaan. Jännittävät tilanteet ja stressi laukasee sen! Miten olet pytynyt olemaan masentumatta asiasta? Oletko kokeillut Xanoria tai jotain muuta
        kuin Propralia ja Rivatrilia? Kiva, kun löysin samasta vaivasta kärsivän...

"Eikö Rivatril ole epilepsialääke?"
        -Kyllä. Se kuuluu bentsodiatsepiineihin, jotka jaetaan eri ryhmiin: Sedatiivit, anksiolyytit ja antikonvulsiivit Rivatrilin vaik. aine klonatsepaami kuuluu antikonvulsiiveihin eli kouristuksia ehkäiseviin. Rivatrilia käytetään epilepsian lisäksi ainakin myös ahdistuneisuuteen, paniikkihäiriöön, unilääkkeenä, bruksismiin (hammaslääketieteessä) ja lihasnykinöihin sekä essentielliin vapinaan (neurologin mielestä Propralin ohella täsmälääke tähän).

"Onko siitä tullut haittavaikutuksia, kuten huimausta, heikotusta ja väsymystä?"
        -Minulle ei ole tullut. Suurilla annoksilla voi väsyttää.

"Eikö Rivatril hidasta pulssia, kun otat vielä Propraliakin?"
        -Ei hidasta. Propral hidastaa. Jos esim. haluan liikkua, vaikka käydä aamusella uimassa, otan 0,25-0,5 mg Rivatrilia, mutta Propralin jätän kyllä ottamatta. Rivatril lisättiin Propralin rinnalle koska suuret annokset Propralia alkoivat todella uuvuttaa hidastamalla pulssia.

"Voisiko vapina paheta sosiaalisen pelon seurauksena?"
        -Kyllä pahenee.

"Olisiko siis Cipramilista apua? Oletko kokeillut?"
        -Sosiaalisiin tilanteisiin on apua, essentielliin treemoriin ei. Olen kokeillut monia eri masennuslääkkeitä. Nykyisin käytän Ixeliä 50 mg x 2 sekä Busparia 5 mg x 3 (neurologi mainitsi, että Busparilla saattaa olla vapinaa lieventävä vaikutus).

"Minkä ikäinen olet ja oletko vielä työelämässä pystynyt käymään?"
        -35-vuotias. Kyllä kykenen töihin, jos töitä vain saan. Tietyt tarkkuutta vaativat alat eivät tietenkään sovi. Ja sitten sellaiset työnantajat, jotka eivät jostain syystä hyväksy bentsodiatsepiinien käyttöä (virtsanäyte).

"Miten olet pytynyt olemaan masentumatta asiasta? Oletko kokeillut Xanoria tai jotain muuta kuin Propralia ja Rivatrilia?"
        -Xanor oli käytössä Propralin kanssa kun tk-lääkäri lähetti minut neurologille. Xanor jätettiin pois ja Rivatril aloitettiin tilalle.
        Masennukseni ei johdu vapinasta. Aikoinaan kyllä häiritsi se, että vapinani herätti huomiota. Nauru oli mielestäni röyhkein tapa suhtautua asiaan ja vapina tulkittiin usein myös krapulaksi, vaikka en olisi ollut kuukauteen juonut edes saunakaljaa.

Terv. Kohtalotoveri

• Mikko Mallikas

Itselläni vapina alkoi joskuskus ala-asteen tienoilla. Ammattikoulussa lääkäri ohjasi minut neurologille jossa vaiva sitten todettiin virallisesti.

Ainakin minun kohdallani vapina on kokoajan vähitellen lisääntynyt. Kaikki pikkutarkka näprääminen on jäänyt vähemmälle. (kyllä minä langan saan neulansilmään vielä, kun oikein yrittää...) Päivittäisissä rutiineissa ei vapinasta ole haittaa. Joitain asioita ei pysty tekemmään kunnolla tai ei mielellään tee. Esimerkiksi se lautanen jää kahvikupin alta pois. Tai kahvit lentää pois (siitä nimi kahvikuppineuroosi)

Lääkkeitä minulla on, sellaista hyvin edullista peruslääkettä (pranoprin 40 mg ja propral 40 mg) jota voi käyttää kai muutenkin jos jännittää asioita. Annostus on lisääntynyt tuplasti tässä vuosien aikana. Tosin minä en käytä lääkkeitä, koska haluan elää asian kanssa :) Käytän lääkettä muutamaa päivää ennen, jos on tulossa joku juttu joka jännittää, tai esim. häät tms, jossa pitäisi olla jonkun etiketin mukaan.

Lääkäri kertoi myös että, alkoholi auttaa, mutta ei suosittele sitä hoitokeinoa. Ja totta se on, vapinoista ei ole tietoakaan, kun alkoholi pääsee rentouttamaan. Krapulan tullessa vapina on vain kahta kauheempi.

Tuossa lääkkeessä on minun kohdallani vain yksi huonopuoli - se että pakkasella kädet menee kohmeeseen nopeasti. Hankaloittaa liikaa.

Olen nyt 23. Kaupassa käynti on joskus rasittavaa, kun maksaessa, kädet ei tee yhteistyötä. Kolikkojen kaivelu saa hämmästyneitä katseita. usein on myös kassalla katottu pitkään, kun olen ostanut vaikka pullon siideriä - puhumattakaan kymmenestä. Sama pätee allekirjoittaessa jotain paperia, kuittia tms.

Ainoastaan kerran eräs heppu sanoi minulle että "voit sää polttaa tupakkaa jos haluat, ei mua haittaa" -Ihmettelin ja kysyin miten niin? "Nokun sulla on kauheet vierotusvapinat" Silloin repesin.. :D

Olen aina kertonut sitten tästä vaivasta, kun olen todennut että ihmiset katsovat vapinoitani ja luulevat että olen krapulassa tai hermostunut.

Tuli mieleen vielä tapaus intissä, kun heitimme käsikranaattia. Kanssani ollut vänrikki oli ihan paniikissa ja yritti kauhesti rauhoitella mua kun mulla oli viritetty kranaatti käsissä. Koitin selittää että ei mua jännitä, tää on ihan normaalia.. hehe he, ois kussu housuihinsa vaan...

Kyllä sen kanssa voi elää :)

• Ovidiu

"Esimerkiksi se lautanen jää kahvikupin alta pois. Tai kahvit lentää pois (siitä nimi kahvikuppineuroosi)"

Kahvikuppineuroosi on yleinen jännittäjien oire. Se liittyy sosiaalisten tilanteiden pelkoon (neuroosi = elimellisiin syihin perustumaton psyykkinen häiriö).

On totta, että meillä ET-diagnoosin saaneilla kuppi ja tassi tärisee ja sosiaalinen tilannekin usein vapinaa vain provosoi, mutta toisaalta niin tärisee kaikki muukin, minkä käsiinsä ottaa.

Sen sijaan harvalla kahvikuppineurootikolla on varsinaisesti essentiaalista vapinaa, vaan vapina johtuu jännittämisen laukaisemasta adrenaliinin ylituotannosta.

• Heidi

Heipä hei! Minulla alkoi tämän vuoden huhtikuun lopussa pään vapinaa ja käsien tärinää. Työhön en ole pystynyt koska teen asiakaspalvelutyötä ja se olisi aika hankalaa ja kiusallista, esimies oli myös samaa mieltä.

Tahtoisinkin tietää teiltä ihmiset, joilla tätä samaa "vikaa" on, että:

-käyttekö töissä?
        -hoidetaanko vaivaanne jotenkin?
        -onko vapina vaikuttanut ystävyyssuhteisiin yms?
        -miten hoituu normaali elämä ja ihan arkiset asiat?

Kohdallani diagnoosi on vielä epäselvä, mutta jokainen lääkäri jonka luona olen käynyt on veikannut tätä essentiaalista vapinaa, vaikka suvussa ei tiettävästi ainakaan elossa olevilla sukulaisilla ole.

Olen kokenut tämän vaivan erittäin kiusalliseksi eikä tämän asian kanssa ole helppo elää, vaikka minulla sitä ei vielä kauaa ole ollutkaan. Pään vapinan lisäksi minulla kädet tärisee eli siis tavarat eivät pysy käsissä, oikeassa kädessä on ns. pakkoliikkeitä sekä kasvoissa. Jalat ovat toisinaan voimattomat. En syö mielialalääkkeitä koska en halua, käyn juttelemassa aika ajoin mielenterveyshoitajan kanssa ja olen kokenut sen aika hyväksi. Lääkityksenä on ollut Propralia 40 mg, Blocanyl 10 mg, mutta niistä ei ole pahemmin ollut apua.

Toisinaan kun on todella paha vapina niin saatan ottaa propralia. Jännitys, stressi, hermostuminen ja riiteleminen saavat minut vapisemaan, muutoin se on normaalia mutta tietenkin häiritsee elämää.

Olisin enemmän kuin kiitollinen jos jollain olisi aikaa vastata, sillä tästä sairaudesta ei liiemmin ole tietoa ja tietenkin olisi kiva saada kuulla joltain joka sen on itse kokenut.

KIITOS!!!

terv. Vapinainen

• omaa kokemusta
        Heidi kirjoitti:

Heipä hei! Minulla alkoi tämän vuoden huhtikuun lopussa pään vapinaa ja käsien tärinää. Työhön en ole pystynyt koska teen asiakaspalvelutyötä ja se olisi aika hankalaa ja kiusallista, esimies oli myös samaa mieltä.

-käyttekö töissä?

Kohdallani diagnoosi on vielä epäselvä, mutta jokainen lääkäri jonka luona olen käynyt on veikannut tätä essentiaalista vapinaa, vaikka suvussa ei tiettävästi ainakaan elossa olevilla sukulaisilla ole.

Olen kokenut tämän vaivan erittäin kiusalliseksi eikä tämän asian kanssa ole helppo elää, vaikka minulla sitä ei vielä kauaa ole ollutkaan. Pään vapinan lisäksi minulla kädet tärisee eli siis tavarat eivät pysy käsissä, oikeassa kädessä on ns. pakkoliikkeitä sekä kasvoissa. Jalat ovat toisinaan voimattomat. En syö mielialalääkkeitä koska en halua, käyn juttelemassa aika ajoin mielenterveyshoitajan kanssa ja olen kokenut sen aika hyväksi. Lääkityksenä on ollut Propralia 40 mg, Blocanyl 10 mg, mutta niistä ei ole pahemmin ollut apua.

Toisinaan kun on todella paha vapina niin saatan ottaa propralia. Jännitys, stressi, hermostuminen ja riiteleminen saavat minut vapisemaan, muutoin se on normaalia mutta tietenkin häiritsee elämää.

Olisin enemmän kuin kiitollinen jos jollain olisi aikaa vastata, sillä tästä sairaudesta ei liiemmin ole tietoa ja tietenkin olisi kiva saada kuulla joltain joka sen on itse kokenut.

KIITOS!!!

terv. Vapinainen

Tuntuu, etä ihmiset ei paljon kirjoittele tästä vapinasta. Enpä tiedä sitten miten yleistä tämä on. Minulla on samoja vaivoja kuin sinulla.Vapisetko sinä koko ajan vai vain jännittävissä tilanteissa sekä stressaantuneena? Onko sinulla vapinaa esim. kun ryhdyt tekemään jotain pienessä jännityksessä? Millaisissa tilanteissa vapiset? Minä käyn työssä ja yritän käydä sinnikkäästi. Hoidan itseäni rentoutumisella, liikunnalla ja luontaistuotteilla. Propral auttaa myös vaivaan jonkin verran. Mieli tahtoo mennä helposti alamaihin, kun miettii vaivaa.
        Parasta varmasti olisi pyrkiä unohtamaan vaiva, niin oireetkin helpottuisi ja tärkää olisi pystyä
        pitämään mieliala korkealla.

• -Heidi-
        omaa kokemusta kirjoitti:

Tuntuu, etä ihmiset ei paljon kirjoittele tästä vapinasta. Enpä tiedä sitten miten yleistä tämä on. Minulla on samoja vaivoja kuin sinulla.Vapisetko sinä koko ajan vai vain jännittävissä tilanteissa sekä stressaantuneena? Onko sinulla vapinaa esim. kun ryhdyt tekemään jotain pienessä jännityksessä? Millaisissa tilanteissa vapiset? Minä käyn työssä ja yritän käydä sinnikkäästi. Hoidan itseäni rentoutumisella, liikunnalla ja luontaistuotteilla. Propral auttaa myös vaivaan jonkin verran. Mieli tahtoo mennä helposti alamaihin, kun miettii vaivaa.
        Parasta varmasti olisi pyrkiä unohtamaan vaiva, niin oireetkin helpottuisi ja tärkää olisi pystyä

Juu, ei tästä kovinkaan paljoa näe keskustelua, ja jotenkin tuntuu että on kovin hankala asia lääkäreillekin, kun eivät tiedä mitä sanoa. Vapisen koko ajan, riippuen mielialasta ja tilanteesta, toisinaan enemmän ja sitten taas vähemmän, mutta koko ajan kuitenkin.

Stressaavat tilanteet ja jännitys saavat aikaan pahemman vapinan, mikä ei sitten ole kyllä enää kivaa. Työni on asiakaspalvelu -ja kassatyötä ja sikäli aika ajoin on kiire ja kaikki asiakkaat eivät ole niin helppoja tapauksia, joten esim. riitatilanteessa vapinaa on paljon. Sen takia en työhöni ole pystynyt, ja tuskin koskaan pystynkään.

Propral ei ole minulla auttanut, vaikka toisinaan sitä otankin. Mieliala on todellakin välillä alamaissa koska ei ole helppoa elää tällaisen asian kanssa.

Minkälaista liikuntaa harrastat ja mitkä luontaistuotteet ovat sinulle olleet hyviä?

Olisi tosi kiva tietää jotta voisin itsekin kokeilla. Kaikki mikä edes EHKÄ voisi olla avuksi on kokeilemisen arvoista. Tätä vaivaa on vain todella vaikea unohtaa kun se koko ajan on...

Kiitos sinulle!!!

• omaa kokemusta
        -Heidi- kirjoitti:

Juu, ei tästä kovinkaan paljoa näe keskustelua, ja jotenkin tuntuu että on kovin hankala asia lääkäreillekin, kun eivät tiedä mitä sanoa. Vapisen koko ajan, riippuen mielialasta ja tilanteesta, toisinaan enemmän ja sitten taas vähemmän, mutta koko ajan kuitenkin.

Stressaavat tilanteet ja jännitys saavat aikaan pahemman vapinan, mikä ei sitten ole kyllä enää kivaa. Työni on asiakaspalvelu -ja kassatyötä ja sikäli aika ajoin on kiire ja kaikki asiakkaat eivät ole niin helppoja tapauksia, joten esim. riitatilanteessa vapinaa on paljon. Sen takia en työhöni ole pystynyt, ja tuskin koskaan pystynkään.

Propral ei ole minulla auttanut, vaikka toisinaan sitä otankin. Mieliala on todellakin välillä alamaissa koska ei ole helppoa elää tällaisen asian kanssa.

Minkälaista liikuntaa harrastat ja mitkä luontaistuotteet ovat sinulle olleet hyviä?

Olisi tosi kiva tietää jotta voisin itsekin kokeilla. Kaikki mikä edes EHKÄ voisi olla avuksi on kokeilemisen arvoista. Tätä vaivaa on vain todella vaikea unohtaa kun se koko ajan on...

Kiitos sinulle!!!

Apua olen saanut kalaöljyistä eli omega3- rasvahapoista, joista E-Epa hyvä. Se pitää mielen virkeänä. En tiedä auttaako kaikille, mutta minulle kyllä. Lisäksi käytän monivitamiinia,
        Ubikinonia sekä carnosiinia. Kaikista tärkein on kuitenkin yöuni ja säännöllinen vuorokausirytmi. Huomaan heti, jos olen esim. juhlinut ja valvonut, niin olen huonommassa kunnossa. Nykyään en paljon viitsi juopotellakkaan. Terveellinen ruokavalio auttaa myös paljon. Kahvi kannattaa jättää pois kokonaan ja juoda vain teetä sekä kofeiinitonta kahvia. Tupakkaa ei kannata varmaankaan poltella. En kyllä tiedä, miten se vaikuttaa vapinaan, mutta luulisin pahentavan. Syön siis ihan normaalia ruokaa eli lihaa, kalaa, kanaa yms. Hedelmiä, vihanneksia ja salaatteja kannattaa suosia. Liikunta on yksi hyvä apu myös jaksamiseen. Joka päivä olisi hyvä ulkoilla. Kuntoliikunta on myös hyväsi, koska se vahvistaa lihaksia. Itse
        olen vielä työelämässä ja pärjään siellä ihan hyvin. Eikö Propral auta sinulle? Tuleeko siitä jotain haittavaikutuksia? Minulla myös Propralkin
        käytössä ja toimii. Onko sinulla muita lääkkeitä
        käytössä? Oletko nuori? Koetko työelämän rasittavana? Kyllähän työelämä lisää myös sosiaalisuutta, joka on tärkeää tässä vaivassa.

• Nimetön
        Heidi kirjoitti:

-käyttekö töissä?

KIITOS!!!

terv. Vapinainen

Olen 20v jätkä ja mulla on ollut käsien vapinaa vuosikausia. Se on vuosien mittaan pahentunut. Kädet vapisevat koko ajan enemmän tai vähemmän, tosin ei lepotilassa niinkuin parkkarissa (Parkinsonin tauti) vaan silloin kun käyttää käsiä, esim. kirjoittaessa tai kahvitellessa. Vaiva on kiusallinen, epäkäytännöllinen, rajoittava ja siis elämänlaatua huonontava. Tämä essentiaalinen vapina vaikuttaa kaikkeen tekemiseen, monia tekemisiä ja suorituksia vapina vaikeuttaa ja joitain tekee mahdottomaksi. Näin voimakas vapina vaikuttaa myös tottakai ammatinvalintaan, enkä todellakaan keksi mitään mieluisaa ammattia missä vapina ei haittaisi. Vapina on lisäksi erittäin rasittavaa fyysisesti: kun joutuu käyttämään käsiä, on hetken päästä ihan uuvuksissa. Tällä hetkellä olen sairaslomalla (ei johdu vapinasta) enkä käy töissä. Oon kokeillu propralia vuos pari sitten eikä se auttanut vapinaan, huolimatta suht kovista annoksista. Nyt oon taas alottanut propralin (100mg/pvä)lääkärin määräyksestä.
        Vanhoihin ystävyyssuhteisiin vapina ei o niinkään vaikuttanut, mutta uusiin ihmisiin ei tutustu, kun ei voi käydä kaljalla tai kahvilla. Mun tyttöystävää ja perhettä tää vapina ei haittaa. Tupakanpolttokin (jonka olen nyt lopettanut) on joskus ollut vaikeaa tai jopa mahdotonta vapinan takia. Kaupan kassalla on joskus perkeleen vaikeaa ojentaa tai ottaa vastaan rahoja. Must tulee tässä kuussa isä, toivottovasti mun vapina ei haittaa vauvan hoidossa. Saa nähä.

• JoKu
        omaa kokemusta kirjoitti:

...välillä itseänikin naurattaa, kun kädet senkun vapisee :D. Olen huomannut, että jos olen esim. ollut koko päivän sisällä ja syönyt huonosti, on vapina pahempaa. Kaikkein pahinta on kuitenkin "vapinatilanteiden" välttäminen, sillä siitä syntyy pelkoa vapisemista kohtaan ja vapina sen kuin pahenee, joten hakeutukaa tälläisiin tilanteisiin ja selittäkää sitten mistä on kyse. Jos joku nauraa, älä missään tapauksessa huomioi sitä, ettei se jää vaivaamaan. Mutta syö hyvin(Syö myös aamulla ennen töihin/kouluun lähtöä.(B-vitamiini tai sitä sis. ruoka auttaa parhaiten)), rentoudu, urheile, ole kavereiden kanssa ja nauti elämästä, niin kyllähän auttaa!

• tottunu asian kanssa

kuulosti ihan siltä kuin ite olisin kirjoittanu..etenki tuo armeija asia pisti naurattaan,olin samanlaisessa tilanteessa! :)

• vanha .........
        Nimetön kirjoitti:

Olen 20v jätkä ja mulla on ollut käsien vapinaa vuosikausia. Se on vuosien mittaan pahentunut. Kädet vapisevat koko ajan enemmän tai vähemmän, tosin ei lepotilassa niinkuin parkkarissa (Parkinsonin tauti) vaan silloin kun käyttää käsiä, esim. kirjoittaessa tai kahvitellessa. Vaiva on kiusallinen, epäkäytännöllinen, rajoittava ja siis elämänlaatua huonontava. Tämä essentiaalinen vapina vaikuttaa kaikkeen tekemiseen, monia tekemisiä ja suorituksia vapina vaikeuttaa ja joitain tekee mahdottomaksi. Näin voimakas vapina vaikuttaa myös tottakai ammatinvalintaan, enkä todellakaan keksi mitään mieluisaa ammattia missä vapina ei haittaisi. Vapina on lisäksi erittäin rasittavaa fyysisesti: kun joutuu käyttämään käsiä, on hetken päästä ihan uuvuksissa. Tällä hetkellä olen sairaslomalla (ei johdu vapinasta) enkä käy töissä. Oon kokeillu propralia vuos pari sitten eikä se auttanut vapinaan, huolimatta suht kovista annoksista. Nyt oon taas alottanut propralin (100mg/pvä)lääkärin määräyksestä.
        Vanhoihin ystävyyssuhteisiin vapina ei o niinkään vaikuttanut, mutta uusiin ihmisiin ei tutustu, kun ei voi käydä kaljalla tai kahvilla. Mun tyttöystävää ja perhettä tää vapina ei haittaa. Tupakanpolttokin (jonka olen nyt lopettanut) on joskus ollut vaikeaa tai jopa mahdotonta vapinan takia. Kaupan kassalla on joskus perkeleen vaikeaa ojentaa tai ottaa vastaan rahoja. Must tulee tässä kuussa isä, toivottovasti mun vapina ei haittaa vauvan hoidossa. Saa nähä.

mullakin et. vapinaa nuoresta lähtien n. 26 vuotta on mennyt sen kanssa kärvistellessä. Tympein on kait se kun alkaa normi tilanteita välttelee. Nyt kait tästäkin puhutaan enempi, saa apua (toivottavasti) ja rohkeasti sitä hakemaan. Nyt kun ikää on enempi niin ei enää ota niin vakavasti. Mutta tylsä kaveri" tämä on. Samoin voimat menee hetkessä kun teet jotain raskaampaa, sen jälkeen ei tahdo käsi toimia, hyvä jos vettä saa juotua. Semppiä vaan kaikille et" vaivasille =)

• 13-vuotta dystoniaa
        Heidi kirjoitti:

-käyttekö töissä?

KIITOS!!!

terv. Vapinainen

Hei!

Kuvauksesti pään ja käsien vapinasta muistuttaa dystonian oireista.
        Tutustu Dystonia-yhdityksen sivuilla erilaisiin dystoniamuotoihin.
        Monetkaan lääkärit eivät tunnista tai tiedä dystoniasta.

Suosittelen neurologille menoa.

Minullakin aluksi pitivät essentiaalisena vapinana, kunnes sattui asiantunteva työpaikkalääkäri kohdalleni ja tunnisti oireet dystoniaksi. Laittoi neurologille lähetteen ja sillä tiellä olen. Käyn botuliini-piikeillä kolmen kuukauden välein. Niistä on apua vaihdellen. Jos piikit osuu oikein, elämä on kuin ei mitään olisikaan.

• hulluko?

Apua, ihan kuin mun elämästä :O

Tänään juuri iski lievä kaupan kassalla ja se meni ohi ku pääsin autoon. Mutta sitten piti lähteä äidin kanssa pakkaamaan joululahjoja, niin alkoi ihan järkyttävä vapina. Kädet ja pää..
        Mutsi kysyi:onko krapula? vastasin: Voi kun olisikin :(

Mä olen jo kuvitellut että joku paniikkikohtaus tai muuten vaan päästä sekaisin...Ja huomannut, että pahentunut tässä vuosien mittaan ikää nyt 38 vuotta.

• Nimennys

Onko kenelläkään ongelmia esim. oman nimen kirjoittamisessa, ja mitä keinoa selvitä usein hankalastakin tilanteesta ? Itse olen ajatellut jonkinlaisen leimasimen hankkimista, jolla saisin nimeni tarvittaissa paperiin johon nimeä tarvitaan. On nimittäin joskus tilanteita jolloin ei nimen kirjoitus onnistu millään.

• Anonyymi
        Heidi kirjoitti:

-käyttekö töissä?

KIITOS!!!

terv. Vapinainen

Toi ei ole vaan vapinaa vaan jokin neurologinen sairaus johon tarttet hoitoo. Ei ole psyykkistä.

• Reiska-74

Olen kärsinyt teini-iästä saakka vapinasta, nyt olen 37. Välillä tärisen todella paljon, kuten tänään. Propralia lääkäri määräsi pari vuotta sitten ja sen jälkeen olen ollut uusi ihminen. Pystyn harrastamaan ja olemaan ihmisten kanssa, kun ei tarvitse pelätä "hajoamista".

Yleensä tärinät ovat sosiaalisissa tilanteissa, mutta usein myös ilman mitään syytä esim. yksin kotona ollessa. Juuri näitä olen ihmetellyt, mistä johtuvat.

Alkoholi auttaa, parin kaljan jälkeen en tärise, mutta krapulassa tärinä on kahta kauheampaa.

Pitää ilmeisesti lopettaa kahvin juominen, aamuisin juon kolme mukillista. Ja kala-öljyä täytyy alkaa säännöllisesti syömään.

Olisi hyvä jos tästä olisi julkisuudessa juttua, sillä itsekkään en tiennyt että monet sairastavat tällaista. Luulin olevani poikkeava. Ihmisten olisi hyvä tietää, että joku voi vapista, vaikkei hänellä ole krapulaa, parkkinsonin tautia ja ettei hän ole hermostunut.

• Ruikel

Äijä, viiskymppinen, ylikin, Turusta. Essentiaalinen vapina hankaloittanut elämää yli 30 vuotta.
        Lyytinen&Teräväinen (TherapiaFennica) vanhaa tietoa, ovat kirjottaneet et yli 40 vuotiailla, n. viidellä
        tyypillä sadasta ihmisestä on tämä vitsaus, vapina ja vapisevien määrä lisääntyy iän karttuessa.

Vapinan synnystä ei tietoa, on perinnöllistä sekä ilman perintöä, eka diagnoosi 120 vuotta sitten.
        Parkinsonista on kaikki tietoisia, mut tätä 10-20 kertaa yleisempää vapinaa ei tunne kuin vapisiat ite.
        On arveltu, että suuri osa potilaista ei koskaan hakeudu tutkimuksiin tai hoitoon.

Essentiaalinen vapina pahenee käden tarkkuutta vaativien suoritusten, hermostumisen, väsymyksen,
        psyykkisten jännitystiljen, esim. sosiaalisten tilanteiden yhteydessä. Tyypillistä on vapinan lieveneminen
        jo vähäisten alkoholimäärien jälkeen, mutta krapulavaiheessa on oire tavallista vaikeampi.

Vapinan leviäminen ja paheneminen saattaa aiheuttaa potilaalle huomattavan toiminnallisen haitan,
        tämän vuoksi ei tulisi käyttää ilmaisuja benigni tai hyvänlaatuinen essentiaalisesta vapinasta puhuttaessa.
        Toisella foorumilla joku kertoi parantuneensa jollakin aivostimulaattorileikkauksella 20vuoden sairaudesta.

Alkoholin käyttö vapinalääkkeenä on varsin kyseenalaista siihen liittyvän liikakäytön riskin takia.
        Itselläni kuitenkin alkoholi osottautui mun jutuksi jo ennen armeijaa, se auttoi aina sosiaalisissa
        tilanteissa hiljasempaa tyyppiä. Joskus yli kakskymppisenä monesti kummastelin vähästä alkoholimäärästä
        tulevaa vapinaa ja vapinan pitkää kestoa, mut ei sitä moniin vuosiin osannut essentiaaliin vapinaan
        yhdistää, eikä sellasta tiennyt olevakaan.

Työntekoa vapina alkoi jo nuorena haittaamaan. Se oli pahuksen vaikeeta varmaan 10 vuotta, kun tämä
        vapinatauti on niin toisaiknen, on parempia päiviä ja taas huonompia. Sitten ite sekotti siihen alkoholia,
        niin ei oikeen tahtonut tietää itekkään, mikä vapina millonkin oli. Itelleni sattui siihen jo nuorena
        tulemaan lievää masennusta, joka muuten on lähes kaikilla vapinasairailla. Mulla se masennus muuttui
        pahaksi paniikkikohtausten sairaudeksi, johon myös sai hetken pulssinlaskua alkoholista.

Työntekoa nämä kaikki kummajaiset haittasivat paljon. Työpaikkoja vaihdoin tiheesti, silloin se vielä
        onnistui. Sitä alkoi aina tuntea sakkiin kuulumattomalta, kun ruokaillakin piti yksin piilossa vapisevin
        käsin.

Jaa, pitää jatkaa syksymmällä.

• Ruikel
        Ruikel kirjoitti:

Äijä, viiskymppinen, ylikin, Turusta. Essentiaalinen vapina hankaloittanut elämää yli 30 vuotta.
        Lyytinen&Teräväinen (TherapiaFennica) vanhaa tietoa, ovat kirjottaneet et yli 40 vuotiailla, n. viidellä
        tyypillä sadasta ihmisestä on tämä vitsaus, vapina ja vapisevien määrä lisääntyy iän karttuessa.

Vapinan synnystä ei tietoa, on perinnöllistä sekä ilman perintöä, eka diagnoosi 120 vuotta sitten.
        Parkinsonista on kaikki tietoisia, mut tätä 10-20 kertaa yleisempää vapinaa ei tunne kuin vapisiat ite.
        On arveltu, että suuri osa potilaista ei koskaan hakeudu tutkimuksiin tai hoitoon.

Essentiaalinen vapina pahenee käden tarkkuutta vaativien suoritusten, hermostumisen, väsymyksen,
        psyykkisten jännitystiljen, esim. sosiaalisten tilanteiden yhteydessä. Tyypillistä on vapinan lieveneminen
        jo vähäisten alkoholimäärien jälkeen, mutta krapulavaiheessa on oire tavallista vaikeampi.

Vapinan leviäminen ja paheneminen saattaa aiheuttaa potilaalle huomattavan toiminnallisen haitan,
        tämän vuoksi ei tulisi käyttää ilmaisuja benigni tai hyvänlaatuinen essentiaalisesta vapinasta puhuttaessa.
        Toisella foorumilla joku kertoi parantuneensa jollakin aivostimulaattorileikkauksella 20vuoden sairaudesta.

Alkoholin käyttö vapinalääkkeenä on varsin kyseenalaista siihen liittyvän liikakäytön riskin takia.
        Itselläni kuitenkin alkoholi osottautui mun jutuksi jo ennen armeijaa, se auttoi aina sosiaalisissa
        tilanteissa hiljasempaa tyyppiä. Joskus yli kakskymppisenä monesti kummastelin vähästä alkoholimäärästä
        tulevaa vapinaa ja vapinan pitkää kestoa, mut ei sitä moniin vuosiin osannut essentiaaliin vapinaan
        yhdistää, eikä sellasta tiennyt olevakaan.

Työntekoa vapina alkoi jo nuorena haittaamaan. Se oli pahuksen vaikeeta varmaan 10 vuotta, kun tämä
        vapinatauti on niin toisaiknen, on parempia päiviä ja taas huonompia. Sitten ite sekotti siihen alkoholia,
        niin ei oikeen tahtonut tietää itekkään, mikä vapina millonkin oli. Itelleni sattui siihen jo nuorena
        tulemaan lievää masennusta, joka muuten on lähes kaikilla vapinasairailla. Mulla se masennus muuttui
        pahaksi paniikkikohtausten sairaudeksi, johon myös sai hetken pulssinlaskua alkoholista.

Työntekoa nämä kaikki kummajaiset haittasivat paljon. Työpaikkoja vaihdoin tiheesti, silloin se vielä
        onnistui. Sitä alkoi aina tuntea sakkiin kuulumattomalta, kun ruokaillakin piti yksin piilossa vapisevin
        käsin.

Jaa, pitää jatkaa syksymmällä.

Vapinasairauteenkin tottuu vuosien mittaan itse, mutta kyllä vapisia katseita ja huomiota kerää
        suurimmalta osalta ihmisistä. Minusta tuntuu et paljon tähän sairastuneita on heittänyt pyyhkeen
        kehään, eli alkanut lääkitsemään alkoholilla runsaasti ja pysymään pois ihmisten katseilta.

Ite elän ns. keskivaikean masennuksen kans tämän vapisemisen ansiosta ja olen pitkäaikaistyötön.
        Eläkkeelle ehdottomasti kuuluisin. Huonona päivänä kirjotusjälki kynällä on sahanteräkirjailua ja
        keittoruokaa ei lusikalla saa suuhun saakka pysymään.

Te-toimistovirkailijat ei ole koskaan ymmärtäneet vapisemisen vaikutusta työntekoon.
        Työssä, jossa vapisevan käden tulisi olla vakaanpi, joutuu koko kroppa olemaan luonnottomassa
        jännitykseessä, josta seuraa tuskahiki, ylirasitus, niska-hartia, prs-reisi, puolenpään särky ja
        väsymys. Kahdentunnin neuropsykologinen testi ei välttämättä vakuuta kelan lääkäreitä kaikesta
        mitä tämä vapinasairaus ihmiselämästä ottaa 24/365, vuosikaudet.

Vapinasairaus on leimaava, tietämättömät varmaan sijoittaa mielisairaalan lomalaiseksi.
        Ikävä juttu ettei vapisijoista tiedetä, kuten astmaatikoista, vaik meitä on saman verran.
        Vapina on selvästi hävettävä, kun taas astma on jees, astmasta puhutaan kysymättä,
        vapinasta ei puhuta, vaik kysyttäis.

Viheliäinen vitsaus on vapinatauti ollut, nuorempana tietämättömyys taudista, siitä jatkuva stressi,
        siihen liittyvät poissaolo tuntemukset, puutumistuntemukset, siitäkin johtuva alkoholinkäyttö, siitä johtuvat lyhyet työsuhteet, paniikkikohtausten hapensaantivaikeudet, kroonistunut masennus,
        siitä johtuva olematon eläkekertymä, kaiken lisäksi vapinatauti takaa rauhaisan yksinäisyyden.

Sanotaan epätietoisuuden olevan pahinta, ja näin on myös tämän itekseen vapisemisen kanssa.
        Lääkäritkään ei sairaudesta tietoa jaa, koska sitä ei ole.
        Hyvä kuitenkin olisi jotain sairaudesta tiedottaa, ettei jonkun jää esim. opiskelut kesken tämän takia.

• täti Moonika, 35v.
        Ruikel kirjoitti:

Vapinasairauteenkin tottuu vuosien mittaan itse, mutta kyllä vapisia katseita ja huomiota kerää
        suurimmalta osalta ihmisistä. Minusta tuntuu et paljon tähän sairastuneita on heittänyt pyyhkeen
        kehään, eli alkanut lääkitsemään alkoholilla runsaasti ja pysymään pois ihmisten katseilta.

Ite elän ns. keskivaikean masennuksen kans tämän vapisemisen ansiosta ja olen pitkäaikaistyötön.
        Eläkkeelle ehdottomasti kuuluisin. Huonona päivänä kirjotusjälki kynällä on sahanteräkirjailua ja

Te-toimistovirkailijat ei ole koskaan ymmärtäneet vapisemisen vaikutusta työntekoon.
        Työssä, jossa vapisevan käden tulisi olla vakaanpi, joutuu koko kroppa olemaan luonnottomassa
        jännitykseessä, josta seuraa tuskahiki, ylirasitus, niska-hartia, prs-reisi, puolenpään särky ja
        väsymys. Kahdentunnin neuropsykologinen testi ei välttämättä vakuuta kelan lääkäreitä kaikesta

Vapinasairaus on leimaava, tietämättömät varmaan sijoittaa mielisairaalan lomalaiseksi.
        Ikävä juttu ettei vapisijoista tiedetä, kuten astmaatikoista, vaik meitä on saman verran.
        Vapina on selvästi hävettävä, kun taas astma on jees, astmasta puhutaan kysymättä,

Viheliäinen vitsaus on vapinatauti ollut, nuorempana tietämättömyys taudista, siitä jatkuva stressi,
        siihen liittyvät poissaolo tuntemukset, puutumistuntemukset, siitäkin johtuva alkoholinkäyttö, siitä johtuvat lyhyet työsuhteet, paniikkikohtausten hapensaantivaikeudet, kroonistunut masennus,
        siitä johtuva olematon eläkekertymä, kaiken lisäksi vapinatauti takaa rauhaisan yksinäisyyden.

Sanotaan epätietoisuuden olevan pahinta, ja näin on myös tämän itekseen vapisemisen kanssa.
        Hyvä kuitenkin olisi jotain sairaudesta tiedottaa, ettei jonkun jää esim. opiskelut kesken tämän takia.

to Ruikel, se sun teksti tulee kun mun suusta :)! Kyllä se on harmi juttu... se meidän elämä :(..

• Ruikel kirjoitti:

Hei,

Yleislääkärit ovat vuosia jankuttaneet, ettei ole muita lääkkeitä kuin Propral ja Rivatrilista tulisi päästä eroon (vaikka se auttaa).

Lopen kyllästyneenä tähän mantraan menin yksityiselle neurologille, joka määräsi Topimaxia. On auttanut ja samalla olen pystynyt vähentämään Rivatrilia.

• deebeeäs

Hankalaan essentiaaliseen vapinaan on olemassa hoitomuoto DBS (deep brain stimulation).

• lili6

Hei.Löysin sattumalta tän sivun mut asia on henkilökohtainen omalla sarallani.Ite oon ollu asiakaspalvelussa mut nyt sairaslomalla kun vapina on häiritsevä.Itelläni on myös epilepsiaa ja lääkekokeiluja parhaillaan päällä..On helpootus lukea et on meitä muitakin.Mitä töitä pystyisin tekeen?

• kysymyksiä-vailla

Itse olen 23v nainen, olen kärsinyt samaisesta vaivasta jo 11vuotta. 16 vuotiaana minulla todettiin tämä, kun ihmettelin usein toistuvia vapina kohtauksia.
      Vapinani on lukemieni perusteella aika pientä. Ei minun mielest oo lisääntyny merkittävästi.

Mutta kaikki esiintymis tilanteet ja missä jännitän ni vapina on TODELLA häiritsevää. Ja en pystyis kuvittelemaankaa että kantaisin kahvikuppia ja sen alla olevaa lautasta. Kaikki ei sitä oikein ymmärrä vaik rautalangasta sen vääntäisin jos en pysty syömää toisten seurassa lusikkaruokia. :/

Lääkkeitä en ole vielä kokeillut, mutta lähete pitäs pian tulla tampereelle tutkimuksiin. Nykyää haluisin kokeilla jotai lääkettä, mutta en pysty syömää sitä tavallista ku on astmaan viittaavia oireita. Ni saa nähä mitä tulee tapahtumaan.
      Kaikkia tarkkuutta vaativia tehtäviä sun muita kekkereitä yritän välttää.
      On tosi ahdistavaa ja surullista ettei pysty nauttimaan kaikista herkuista jne muut tän ihanan vapinan takia.. Mut eniten surullisempaa siitä tekee sen ku kaikki rakkaat ihmiset eivät sitä ymmärrä.. ei se vapina sillo lopu ku ite haluu!!

Ja olen perinyt tämän isältäni, sekä kummallaki siskoillani on sama vaiva. pystyn kirjoittamaan ihan hyvin, mutta silloin kun vapina on runsasta ni on vähä vaikeeta ja mielummi sillo olen kirjoittamatta koska tulee ranteesee kipuja. :s

Muute olen kyllä pystynyt elämään ihan normaalia elämää mutta viime aikoina tää vapina on ollut välillä häiritsevää.

• keppihevonen
    • Seniorpatu

Minun oireeni on etupäässä käsien vapina, mutta olen huomannut että vapinaa on myös muualla. Harrastan trumpetin soittoa ja minulla on automaattisesti ollut viime aikoina hyvä vibraatto. Nyt en saa enää suoraa ääntä lainkaan, vapinaa on käsien lisäksi jossain niissä lihaksissa joita tarvitaan äänen muodostuksessa. Tietenkin nyt kun olen asian huomannut on esiitymistilanteet hankalia. Lonkat on olleet kipeinä epäilen ettei kuitenkaan ole nivelpussitulehduksesta vaan jostain muusta. Nivelissä ei röntgenin mukaan ole vikaa.

• joku jaskanen

Dystonia? Katso Dystoniayhdistyksen sivut

• Sokrates48

Kukaan ei ole pitkään aikaan kirjoittanut aiheesta. Kukaan ei myöskään maininnut homeopaattisesta lääkityksestä, tai auttaako akupunktio. Onko kokemusta?
      Itse olen liki 70v ja olen tuntenut vapinaa n. 20 vuotta. Propral (1x40) on myös minun lääkkeeni. Se ei kylläkään poista vapinaa, mutta pitää sen siedettävänä. Pahinta on tuo kahvikuppi.
      Väittävät, että ei olisi periytyvää, mutta äidilläni oli ja hänen isällään.
      Jos joutuu valitsemaan vapinan ja jonkun muun välillä, niin kyllä tämän nyt kestää. On vain pakko vähän ennakoida ja löytää uusia keinoja.

"Ei elämästä selviä hengissä"

• ÅÅboo

Olen 31 vuotias mies ja olen kärsinyt 15 vuotiaasta saakka essentiaalisesta vapinasta. Pään ja käsien vapina oli todella pahaa kun olin reilu parikymppinen
      kun tuli paljon juhlittua ja poltettua. Jännitin todella paljon sosiaalisia tilanteita
      missä ei ollut tarjolla alkoholia, koko kroppani tärisi kun saavuin juhliin. Kaupassa käynti oli yhtä helvettiä, usein jouduin jättämään ostokseni koriin ja marssimaan ulos kaupasta koska vapina oli jonossa niin paha. Rupesin saamaan paniikki kohtauksia sosiaalisissa tilanteissa. Tajusin että mun on keksittävä joku keino päästä eroon niistä. 25 vuotiaana lopetin tupakoinnin (nykyään poltan joskus kun juon) aloitin urheilun 5 kertaa viikossa. Urheilun ja tupakoinnin lopettamisen myötä oloni helpottui huomattavasti. Nykyään päänvapinaa ei ole ollenkaan, ja kädetkin tärisee pahasti vain silloin jos juon yli 1 kupin kahvia. Joka aamu otan 20mg propraalia ja sen kanssa selviän koko päivän. Jos lääke jää ottamatta niin silloin vapina palaa. Mutta väitän että tupakointi on pahinta mitä
      essentiaalista vapinaa sairastavat voivat tehdä. Nykyään olen asiakaspalvelu alalla ja pärjään ihan hyvin kunhan pidän kiinni terveellisistä elämäntavoista, muutaman kerran repsahdettuani polttamaan paniikki ja tärinä palaavat. Eli paljon urheilua, ei kofoeiinia eikä tupakkaa niin pystytte varmasti elämään normaalia elämää :)

• Oker

>> Eli paljon urheilua, ei kofoeiinia eikä tupakkaa niin pystytte varmasti elämään normaalia elämää :)>>

Kofeiini ei minulla provosoi essentiaalista vapinaa enkä koskaan ole polttanut. Lääkitys auttaa, liikunnasta ei ole varmaan haittaakaan, mutta fyysisen suorituksen jälkeen vapina korostuu. Alkoholi auttaa hetkellisesti, mutta krapulassa vapisee kahta kauheammin. Lääkkeinä Propral 40 mg 1 x 1-3 (ei liikuntaa harrastaessa), Rivatril 2 mg 1 x ½-2 ja Gabrion 300 mg 1 x 1-2 iltaisin, joka ei kyllä vie vapinaa, vaikka kaksi lääkäriä ovat niin väittaneetkin. Sen sijaan Gabrionin sivuvaikutuksena voi ilmetä vapinaa!

• kävelevävibraattori

Itse oon 19v sälli, jolla vapinaa ollut koko elämän. Äidin toimesta tutkittu jo junnuna, ja 16 vuotiaana sitten diagnosoitu essentiaaliseksi vapinaksi kun rupes häiritsemään elämää enemmän. Nähty neurologeja tässä neljän vuoden ajan ja kokeiltu eri lääkkeitä, eikä mikään oikeen toimi. Myös aivostimulaattori vihdoin operoitiin tossa syksyllä, siitäkään toki ei vastetta ihan niinkuin oli toive. Toivottavasti vaste paranee kun säädellään stimulaattoria lisää vähän myöhemmin vielä. Kiinnostais onko täällä jossain muita nuoria vapisijoita? Olis siistiä tavata joku samasta vaivasta kärsivä ylipäänsä.

• bansku25

Täällä myös sama vaiva. Olen 25. Vuotias nainen ja vapinaa ollut jo kohta 15 vuotta. Aiemmin vapisi vain kädet mutta nykyään myös pää ja ääni. Jos jännitän kovasti tutisee koko kroppa. Lääkityksenä mennyt 80mgx 3 päivässä ja viiden vuoden käytön jälkeen teho lakkasi. Kokeiltu myös muita lääkkeitä mutta haittavaikutusten takia piti lopettaa. Käyn joka vuosi neurologin kontrollissa ja ainut hoito joka tulevaisuudessa voi auttaa on kuulemma aivo stimulaattori mikä kuulostaa aika hurjalta mutta ei kuulemma auta pään vapinaan. Syön säännöllisesti, en juo kahvia tai alkoholia ja nukun riittävästi. Urheilen säännöllisesti ja rasitus korostaa vapinaa. Välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia. Kiusallisinta tässä on selitellä ihmisille miksi nuori ihminen vapisee.. Minä myös kuulisin mielelläni lisää muidenkin tarinoita.

• Turkuu
        bansku25 kirjoitti:

Täällä myös sama vaiva. Olen 25. Vuotias nainen ja vapinaa ollut jo kohta 15 vuotta. Aiemmin vapisi vain kädet mutta nykyään myös pää ja ääni. Jos jännitän kovasti tutisee koko kroppa. Lääkityksenä mennyt 80mgx 3 päivässä ja viiden vuoden käytön jälkeen teho lakkasi. Kokeiltu myös muita lääkkeitä mutta haittavaikutusten takia piti lopettaa. Käyn joka vuosi neurologin kontrollissa ja ainut hoito joka tulevaisuudessa voi auttaa on kuulemma aivo stimulaattori mikä kuulostaa aika hurjalta mutta ei kuulemma auta pään vapinaan. Syön säännöllisesti, en juo kahvia tai alkoholia ja nukun riittävästi. Urheilen säännöllisesti ja rasitus korostaa vapinaa. Välillä on parempia päiviä ja välillä huonompia. Kiusallisinta tässä on selitellä ihmisille miksi nuori ihminen vapisee.. Minä myös kuulisin mielelläni lisää muidenkin tarinoita.

Mistapäin olet? :)

• Turku1100
        bansku25 kirjoitti:

Tuohon aivostimulaattoriin sen verran että on joo rajun kuuloinen leikkaus. Ja onkin aikamoinen operaatio. Kuitenkin leikkauksessa riskit todella pienet ja siitä palautuu todella nopeasti. Mikäli ei kosmeettisena haittana tuo pieni pulloittava akku tuossa rinnassa haittaa ja tuntuu ettei pärjää vapinoidensa kanssa niin suosittelen vahvasti. Itselle leikattiin se tuossa syksyllä. Mulle ikävä kyllä apua siitä vain vähän kun virtaa nostaessa tulee sivuvaikutuksia. Mutta monille monille muille apu on ollut tosi uskomaton ja vienyt monen vapinat kokonaan pois. Mikäli kysyttävää stimulaattorista niin mulle voi laittaa kik messengerissä viestiä vaikka anonyymisti: Turku1100

• Tutinastaviis

Olen 63v ja kärsinyt koko aikuiselämäni etenkin käsien vapinasta, joka vain paheni 50 ikävuoden jälkeen ja tunnen vapinan myös jaloissa. ET diagnoosin sain jo parikymppisenä ja myös 40 mg Propral lääkityksen, mikä jatkuu. Nyt - ja näin jälkiviisaasti - esimerkiksi ammatinvalintani olisin tehnyt toisin. Ei siis pikkutarkkaa laboratorioalaa! Toisaalta vaivani on haastanut minut hakeutumaan erityyppisiin alan tehtäviin, joista olisin jäänyt muutoin "paitsi". Eniten olen hyvilläni päätöksestäni olla avoin vaivani suhteen, vaikka todella monesti olisin halunnut piilotua neljän seinän sisään. Tunsin, että jos sen teen, sieltä on entistä vaikeampi tulla ulos. Ryhdyin aina tilaisuuden tullen sanomaan kärsiväni neurologisesta haitasta ja pikkuaivojen vauriosta , joka ilmenee vapinana -mutta älkää antako sen teitä (!) häiritä. Yllättäen se helpotti tilannettani ja yleensä muiden suhtautuminen on ollut silloin ok. Opettelin myös pieniä kikkoja, kuten ottaa kahvia vain kuppi puolilleen, ilman lautasta, nimikirjoituksen lyhyenlyhyt muoto jne. Mutta älkää välttäkö sosiaalisia tilanteita tämän vuoksi!
      Myönnän, että on todella ollut kurjaa, kun on leimattu krapulaiseksi tai vähätelty tätä vaivaa, joka voi todella olla invalidisoiva. Silti kannustan mainitsemaan siitä avoimesti ja suhtautumaan töksäyttelijöihin tyyneydellä - heidän korvien välissä on ymmärtämättöyyden aukko.

• Onko essentiaalisesta vapinasta kärsiville olemassa vertaistukiryhmää? mielellään Helsingissä?

• oirtue

Minä olen käsittänyt essentiaalisen vapinan sellaiseksi, että se ilmenee esimerkiksi kun ojentaa kädet vaakatasoon suoraan eteen ja koettaa pitää niitä siinä hetken aikaa, niin sormet alkavat täristä hieman ja tämä ilmenee vaikka olisi yksin eikä mitään sosiaalista painetta ympärillä.
        Sitten kahvikuppineuroosi on kokonaan psyyken puolen juttu, ja ilmenee tyypillisesti juuri ruokaillessa muiden seurassa tai esiintyessä. Vaikuttaa siltä että aika moni tämän ketjun nuorista kirjoittajista kärsii nimenomaan siitä.

Molempiin taitaa tehota samat lääkkeet, mutta itsehoito on niissä täysin erilainen, kahvikuppineuroosista voi parantua tai vaihtaa neuroosin johonkin toiseen vähemmän häiritsevään.

• oole
        helmikuu18 kirjoitti:

Onko essentiaalisesta vapinasta kärsiville olemassa vertaistukiryhmää? mielellään Helsingissä?

Itse en ainakaan ole löytänyt minkäännäköistä tukiryhmää mistään. Facebookissa on yksi maailmanlaajuinen ryhmä englannin kielellä.

• oole
        oirtue kirjoitti:

Minä olen käsittänyt essentiaalisen vapinan sellaiseksi, että se ilmenee esimerkiksi kun ojentaa kädet vaakatasoon suoraan eteen ja koettaa pitää niitä siinä hetken aikaa, niin sormet alkavat täristä hieman ja tämä ilmenee vaikka olisi yksin eikä mitään sosiaalista painetta ympärillä.
        Sitten kahvikuppineuroosi on kokonaan psyyken puolen juttu, ja ilmenee tyypillisesti juuri ruokaillessa muiden seurassa tai esiintyessä. Vaikuttaa siltä että aika moni tämän ketjun nuorista kirjoittajista kärsii nimenomaan siitä.

Molempiin taitaa tehota samat lääkkeet, mutta itsehoito on niissä täysin erilainen, kahvikuppineuroosista voi parantua tai vaihtaa neuroosin johonkin toiseen vähemmän häiritsevään.

Tuo kahvikuppineuroosi on sellainen mikä nyt essentiaalisesta vapinasta kärsivälle pyrkii tulemaan jokseenkin väkisin. Vaikka et jännittäisi tilannetta ollenkaan, niin kun rupeat sitten esim. syömään ja kädet alkaa täristä essentiaalisen vapinan takia niinkuin aina niin siitä sitten tulee se jännitys ja adrenaliiniryöppy kun muut näkevät selvästi sen essentiaalisen vapinasi. Sitten vapinat vaan pahenee entisestään kun päälle tule viellä tuota kahvikuppineuroosia. Ikävä noidankehä josta vaikea päästä eroon. Avoimuus on tässä sairaudessa kaiken a ja o. Kun kertoo kaikille miksi kädet vapisevat ja näyttää sen rohkeasti ihmisille niin tilanteista selviää. Tilanteiden välttely on pahinta mitä voi tehdä. Ihmiset ainakin omassa elämässäni suhtautuneet todella hyvin vapinoihini kun avoimesti niistä kerron kaikille. Huonomminhan he siihen suhtautuvat jolleivat tiedä ja luulevat että jännität tai olet krapulassa.

• oole
        oole kirjoitti:

Tuo kahvikuppineuroosi on sellainen mikä nyt essentiaalisesta vapinasta kärsivälle pyrkii tulemaan jokseenkin väkisin. Vaikka et jännittäisi tilannetta ollenkaan, niin kun rupeat sitten esim. syömään ja kädet alkaa täristä essentiaalisen vapinan takia niinkuin aina niin siitä sitten tulee se jännitys ja adrenaliiniryöppy kun muut näkevät selvästi sen essentiaalisen vapinasi. Sitten vapinat vaan pahenee entisestään kun päälle tule viellä tuota kahvikuppineuroosia. Ikävä noidankehä josta vaikea päästä eroon. Avoimuus on tässä sairaudessa kaiken a ja o. Kun kertoo kaikille miksi kädet vapisevat ja näyttää sen rohkeasti ihmisille niin tilanteista selviää. Tilanteiden välttely on pahinta mitä voi tehdä. Ihmiset ainakin omassa elämässäni suhtautuneet todella hyvin vapinoihini kun avoimesti niistä kerron kaikille. Huonomminhan he siihen suhtautuvat jolleivat tiedä ja luulevat että jännität tai olet krapulassa.

"Tuo kahvikuppineuroosi on sellainen mikä nyt essentiaalisesta vapinasta kärsivälle pyrkii tulemaan jokseenkin väkisin"

höpönlöpön, essentiaalinen vapina on ikääntymisen aiheuttama hermoston rappeutuminen keski-ikäisistä ylöspäin, nuorilla on vain kahvikuppineuroosia jos ei sitten ole sattunut tuhoamaan elimistöään ennenaikaisesti huumeilla tai lääkkeillä

ja nimenomaan se, että muille kertominen helpottaa oireita, viittaa selvästi kahvikuppineuroosiin, mutta jos jotakuta helpottaa ajatus essentiaalisesta vapinasta enemmän kuin jostakin psyyken häiriöstä, siitä vaan, mutta ylipäätään se on enempi tai vähempi libidon ongelma pohjimmiltaan kuitenkin

• oole
        oole kirjoitti:

"Tuo kahvikuppineuroosi on sellainen mikä nyt essentiaalisesta vapinasta kärsivälle pyrkii tulemaan jokseenkin väkisin"

höpönlöpön, essentiaalinen vapina on ikääntymisen aiheuttama hermoston rappeutuminen keski-ikäisistä ylöspäin, nuorilla on vain kahvikuppineuroosia jos ei sitten ole sattunut tuhoamaan elimistöään ennenaikaisesti huumeilla tai lääkkeillä

ja nimenomaan se, että muille kertominen helpottaa oireita, viittaa selvästi kahvikuppineuroosiin, mutta jos jotakuta helpottaa ajatus essentiaalisesta vapinasta enemmän kuin jostakin psyyken häiriöstä, siitä vaan, mutta ylipäätään se on enempi tai vähempi libidon ongelma pohjimmiltaan kuitenkin

No nyt tuli aikamoista pätemistä. Itse en pysty yksin rauhassa kotona syömään haarukalla ja veitsellä vapinoiden takia kun en saa ruokaa suuhun asti ja ikää on 20. Ehket olekkaan niin viisas kun luulet.

• Hmhh80

Kyllä tuo tavallaan on totta, että kahvikuppineuroosi tulee melkein kaikille essentiaalista vapinaa sairastavalle. Ajattelisin sen johtuvan siitä, että ne jännityksen oireet korostuvat essentiaalisen takia helposti. En itse tunnusta ainakaan jännittäväni kahvittelua isommassa porukassa psyykkisesti paljoakaan (esim siis juhlissa). Essentiaalinen vapina vaan aiheuttaa sen tärinän pahenemisen niin pienellä jännityksellä jo. Eri tavalla kuin sellaisella kellä tätä Essentiaalista ei ole. Mulla vaikuttaa jo pelkkä innostuminen jostain asiasta niin, että alkaa vartalo täristä.

• Anonyymi
        oole kirjoitti:

No nyt tuli aikamoista pätemistä. Itse en pysty yksin rauhassa kotona syömään haarukalla ja veitsellä vapinoiden takia kun en saa ruokaa suuhun asti ja ikää on 20. Ehket olekkaan niin viisas kun luulet.

Tuo ei ole essentiaalista vapinaa vaan dystoniaa. Hanki hyvä neurologi joka taitaa dystonian.

• MarruNata

Hei

Oon 33 vee ja sairastanut essentiaalista vapinaa ennen teini ikää jo. Pahentunut vuosien saatossa ja kyllä kaikenlaista suanu sen taattava kuulla. Sukuvika kun suksi ei luista. Se miten paljon vielä tästä pahenee on vain kysymys. Propral 20 mg 1-2 tabletilla 2-3 kertaa tarvittaessa lääkitys. Alhaisen verenpaineen takia yksikin tabu väsyttää. On kokeiltu joskus jotain my alkuista epilepsia lääkettä ja se vei tajun pois ja teki todella väsyneeksi muutenkin. Minulla vapina on läsnä koko ajan, rakkaita harrastuksia jäi vuosia sitten pois tämän takia. Tämä on osa minua, veemäinen ja ystäväni sanoin "et olisi sinä ilman vapinaa". Työni on sosiaalista kanssakäymistä enkä oo koskaan huomannu että se paheneisi niissä tilanteissa. Toisaalta kun puhun, käytän paljon käsiäni tai vähintään näpertelen niillä jotakin.

• Hopotihoo

Joo onhan meitä vaivasta kärsiviä paljon. Lapsesta saakka mullakin. 35 vuotiaana aloin syödä propraalia mentäessä hankaliin sos tilanteisiin. Kirjoittaminen vaikeutuu koko ajan hiljalleen. Olen nyt 55v. Aina ollut palveluammatissa. Pirullinen vaiva....jokapäivä tätä jotenkin häpeää ja se aiheuttaa ahdistusta. Harmittaa kun oon perinyt tämän ja nyt on myös yhdellä lapsistani.
        Tsemppiä kaikille!

• 14688

Kiinnostavaa lukea muidenkin tarinoita tästä vaivasta. Itsellä ikää nyt 35 ja alkaa haitata tärinä käsissä. Onhan sitä jo ollut nuoresta asti, mutta nyt pakko käyttää lääkitystä. Propral auttaa, mutta ikävä kyllä aiheuttaa myös päähän ikävää tunnetta ja myös väsymystä. Sillä nyt kuitenkin mennään pienellä annoksella . Lähinnä 20mgx2. Töissä pärjääminen aiheuttaa itselle jo ihan ahdistusta. Jotenkin tuntuu, että olisi viisaampi vaihtaa muuhun työhön ennen kuin menee mielenterveys. Mulla yleensä aamut ja päivät hankalampia ja illaksi paremmin rauhoittuu. Tunnin reipas lenkki rauhoittaa niin kädet, ettei tärinää ole lainkaan. Ikävä kyllä se vaikutus kestää vain noin tunnin. Siinä kuitenkin ehtii huomata miten paljon tärinä jo häiritsee ja mitä olisi olla ilman sitä . Vielä en haluaisi mitään tujumpia lääkkeitä käyttöön! Tsemppiä muillekkin !!!

• essentialt

Olen juuri perustanut fb-vertaistuki sivut essential tremorin kanssa eläville. Kts. Essential tremor Suomi.
      Toivon hyvää keskustelua, ajatusten vaihtoa, kokemuksia, neuvoja yms. vertaistukea. :)

• Eki1939

Olen kärsinyt käsien vapinasta yli 40v. Totta on edellisissä viesteissä oleva toteamus, että vaiva ei hellitä iän myötä. Lääkkeet pysyvät samana. Propral 40 on ainut mitä käytän. Sain kyllä oheislääkkeeksi Opamox 15mg. Vähän oli siitä apua, haittana väsymys ja julkisella paikalla haukotus.
      Minulle hyvä apu on ollut käsillä tehtävä raskas työ. Ensin alkuun rasitus pahensi vapinaa, kun lihakset tottuivat, niin vapina paljon väheni. Mökillä tekemistä kesällä riittää, mikä on hyvää kuntoutusta. Talvella käsipainojen heilutus säännöllisesti on hyvä. Tämä on helpottanut huomattavasti normaaleja arkirutiineja.

• näin-ilmenee

Minulla on suvussa sekä isän että äidin puolella ollut paljonkin vapinaa. Pahinta se on rasituksen, autolla ajon ja saunomisen jälkeen.

• Jussi2354
    • 4688

Ei taida olla tuota vielä tehty suomalaiselle. Hintaa taisi olla 50000 tuhatta jos lähtisi tuohon ulkomaille.. Toivottavasti tämä joskus kuitenkin olisi täälläkin myös mahdollista. Itselläni on nyt aloitettu Mysolin/Primidon lääke. Apu näyttäisi olevan yllättävän hyvä. Onko muilla kokemusta tästä lääkkeestä tähän vapinaan?

• Tärinäukko

Voisihan tämän sanoa haittaavaan elämää, kun 32-vuotiaana jääneet koulut, työt sekä seurustelut tämän vaivan takia. Alkoholi poistaa täysin oireet, ja kiinnostaisikin tietää onko jotain esim. luontaistuotetta tai vastaavaa joka rassaisi alkoholin tapaan GABA-reseptoreita, mutta ilman päihdyttävää vaikutusta?

Suvussa tuntuu olevan tätä, ja onnekseni vaiva ilmenee pahiten vain jännittäessä. Isällä ja isoisällä ei pahentunut iän myötä, ainoastaan lenteli kahvikupit käsistä juhlissa. Itse jos jännitän, niin käsien vapinan ohella nykii pää, sekä jalat menevät niin epäkuntoon ettei kävely meinaa onnistua.

Propral auttaa ainakin käsien vapinaan, mutta stressitilanteessa ei menaa purra esim. tuon pään nykimiseen. Jotain epilepsialääkettä olisi lekurini tuputtanut, mutta en uskaltanut ottaa, koska sivuoireet vaikuttivat samoilta, kuin vuosien takainen parin vuoden kestänyt lääkkeistänyt johtunut psykoottinen tila.

Kyllähän tämä kirpaisee, kun kerran olin täysin rakastunut yhteen naiseen, mutta en minä nyt työttömänä ja tämmöisten vaivojen takia kehdannut tehdä asialle mitään. Olen jo toistakymmentä vuotta ollut niin väsynyt tähän, mutta myös sen verran sinnikäs epeli, että aina uskonut asioiden vielä järjestyvän.

• Anonyymi

Moi. 2005 menin yleislääkärin puheille kyseisen vaivan takia kun ei beetasalpaajat enää tehonneet. Lääkäri keksi kokeilla moklobemid lääkettä hirvitti kokeilu mut kannatti, todella pieni annos riitti aluksi.ja 14v käyttäneenä ei vieläkään kun vajaa tabu pv. Nimenomaan ess. Treemorin hoitoon uskomattoman hyvä lääke. Kokeile tää ei koukuta voi olla hyvin välillä ettei ota lääkettä mut kyllä het tutinat pahenee, se johtuu mielestäni siitä et jatkuva vapina menee hiukan psyykkeenkin puolelle. Meillä suvuss kyseinen kiusallinen vaiva. Tsemppiä kaikille tutiseville

• Anonyymi

Essentiaalinen vapina ikävä sairaus. Propral auttaa toisinaan mutta ei aina. Vapina lisääntyy sosiaalisissa tilanteissa. Sairaus voi vaikuttaa tosi paljon koulun käyntiin ja työelämään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3827
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1741
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      124
      1294
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1259
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      995
    Aihe