Hirvox, LG:n vehje RC7300, takuuhuolto jne

paff

Tämä on tositarina yhden videolaitteen hankkimisesta Hirvoxilta, takuuhuollosta, asiakaspalveluista jne.

Vanha videonauhuri petti pari kuukautta sitten. Kuitenkin kotona on paljon lasten videoita, sekä myyntivideoita että itse nauhoitettuja siis oli pakko saada jokin videonauhuri.

Ajateltiin monta eri nauhurimallia ja lopulta päädyttiin LG:n DVD recorder VHS combo vekottimeen (LG RC 7300). Hinta oli (suunnilleen) kohdallaan Hirvoxissa ja ostimme sen sieltä.

LG:n DVD soitin pelasi hyvin, mutta VHS nauhuri toimi epätavallisesti.
Ensin vanhoja, itse nauhoitettuja kasetteja ei voitu katsella ollenkaan. Myös myyntivideon kuva hyppeli. Taas kaupassa: myyjän vastaus oli helppo arvata: vanha nauhuri oli säädetty väärin ja sen takia vanhaa kasettia ei voi toistaa.
Kotona taas: lisää testausta, avataan upouusi korkealaatuinen kasetti (TDK Extra High Grade), nauhoitetaan elokuvapätkiä pari kertaa, ja nauha on jo rypistynyt. Se on selvä vika, laite pitäisi lähettää huoltoon.
Taas kaupassa, koko paketin kanssa, mallikasetti mukana. Laite lähetetään huoltoon.
Neljän viikon kuluttua ei merkkiäkään nauhurista.
Taas kauppaan kysymään mikä on tilanne, Hirvoxin myyjä etsii huoltolähetettä noin varttitunnin ajan (3 paksua kansiota pitäisi selata paperin takia, kun ei ole sähköistä käsittelyä) Kunnes lopulta lähete löytyy ja myyjä lupaa soitta huoltofirmalle.
Seuravana päivänä myyjä soittaa ja kertoo että huoltofirman mukaan laite on edelleen ”jonossa”, mutta nyt sitä yritetään saada korjattavaksi. Odotan vielä sen viikon loppuun.
Soitto tulee, laite on valmis ja noudettavissa kaupassa. Melkein viiden viikon jälkeen (täsmälleen 4 viikkoa ja 5 päivää) laite tulee takaisin. Huoltofirman merkki: laitteessa ei todettu vikaa. Mallinauha on viallinen. Tämä oli huoltofirman (Philesko OY Ltd) viiden viikon saavutus: todettiin että uusi kasetti, jonka nauha on rypistynyt nauhurissa, on epäkunnossa. Mahtavaa! Haluan purkaa kaupan. ”Korjaus” kesti 5 viikkoa ja laite on edelleen viallinen. Mutta se ei onnistu, myyjä sanoo että huoltofirman mukaan laite on kunnossa, eikä hän voi tehdä mitään. Hirvoxilla ei ole muutenkaan palautusoikeutta.
Parin päivän jälkeen menen suoran huoltofirma Philesko Oy:n konttoriin. Yritetään selittää mikä on tilanne. Vastaanottaja lupaa nopeaa toimintaa. Tällä kertaa se on kyllä nopeampi, parin päivän jälkeen soitto tulee että laite on tarkistettu ja ei todettu vikaa. Nyt menee hermot, se ei voi olla totta. Mutta huollon vastanottaja ystävällisesti tarjoaa mahdollisuuden keskustella asiasta huoltomekaanikon kanssa. Nyt se on viimeinen tilaisuus. Mekaanikko on ystävällinen ja asiallinen ja myöntää että itse asiassa joku akseli oli pikkusen väärässä paikassa ja se on ”työnnetty takaisin paikalleen” tai jotain vastaava. Yhdessä tehdään pari koenauhoitusta ja koekatselua, mekaanikko on kärsivällinen (koko koe kestää melkein tunnin, sillä välin hänen työaikaa on loppunut, arvostan hänen kärsivällisyyttä). Kuvan laatu on edelleen heikkoa mutta nyt ainakaan nauha ei rypistynyt, siis otan työn vastaan.
Melkein kahden kuukauden jälkeen (ja parin rikkoutuneen kasetin, tunnin ajamisen, lukuisen puheluiden jne. jälkeen) vien laiteen ”onnellisena” kotiin että lapset voi katsoa Pingua :-)

Siis, mikä on opetus tarinassa:
1) jos et ole aivan varma laitteen ominaisuuksista ja/tai laadusta sitten älä missään nimessä osta sitä kaupasta jolla ei ole palautusoikeutta. Hirvox on esimerkki siitä (puhumattakaan huoltopapereiden käsittelytavasta joka on suoraan kivikaudelta).
2) Tämä oli mun ensimmäinen ostos LG:n valikoimasta ja minun puolesta se on varmaan viimeinenkin. Ehkä LG:n laitteiden ominaisuudet on kohdallaan, ja laatukin voi olla yleensä hyvää, vain minä osuin väärän kohtaan, mutta kuitenkin, koko juttu oli pikkusen epämiellyttävä.
3) Jos laite on huollossa 3-4 viikkoa, vaadi kaupan purkua, älä odota enempää.
4) Jos laite pitää viedä huoltoon älä ole yhteydessä epäpätevän myymälähenkilökunnan kanssa, mene suoraan huoltoliikkeeseen.

Semmoista. Kiitos kaikille osanottajille, erikoisesti Hirvoxin Itiksen myymälän henkilökunnalle, LG: laadunvalvonnalle ja huoltoliike Philesko Oy:n henkilökunnalle. Ihan tiedoksi vain kaikille.

10

7764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juksuri

      Hahaa. Paska tsägä!! Eihän se myyntiliike siinä nyt niin kovasti sun luottamusta oo pettäny. Eli toisin sanottuna se myyntiliike on sun mielestä perseestä sen takia koska jouduit 15 minuuttia odottelemaan huoltolähetteen etsimistä. :)
      Niin ja myyntiliikkeen on hankala tietää kauan huoltofirman kestää korjata laite. Myyntiliike lähettää laitteen houltofirmaan ja seuraavan kerran yhteydessä ollaan kun laite saapuu takaisin huollosta.
      Tuolla lopussa mainitsit, että ei kannata ostaa laitetta liikkeestä jossa ei ole palautusoikeutta. Totta, jos tahdot palautusoikeuden (14vrk), niin tee ostoksesi esim. postimyynnin kautta.
      Tuosta kaupanpurusta sen verran, että on olemassa kuluttujansuojalaki, jossa viallinen laite on myyntiliikkeen puolesta velvollista korjauttaa pari kertaa, ja jos vika uusiutuu laite voidaan täten vaihtaa täysin uuteen samanlaiseen tai vastaavanlaiseen laitteeseen.
      Lopussa puhuit asiaa. MIksi viedä laite jälleenmyyjälle, jos voit viedä sen suoraan valtuutetulle huoltoliikkeelle?!
      Onnea seuraavan laitteen hankkimiseen! :)

      • Kuluttaja

        Jos huolto on samassa kaupungissa, en koskaan vie laitetta myyjälle, vaan nimenomaan suoraan huoltoon, siten se homma hoituu nopeimmin.


      • nakkiperse

        kato fiksu läski huutelee pietsikka pöydän takaa.


    • Masa

      Taidat olla Paff aika amatööri ku syytät myyjä liikettä.... Toi ensimmäinen kommentti oli erittäin asiallinen. Niin minäkin teen jos tulee ongelmia. Ekana vien laitteet lähimpään huoltoliikkeeseen enkä mene "syyttämään" myyjää tai tässä tapauksessa Hirvoxia. Mulla on pelkkää hyvää sanottavaa kyseisestä liikkeestä. Hinnat kohollaan ja tuotteet on hyvät. Suosittelen Paffille jonkinlaista hermolomaa tai sitten jotain mitä se ei oo saanu pitkään aikaan eli.... hmmm =)

      Ei muuta kun hifiä kotiin ja kaikille hyvää syksyä!

      • paff

        No sen verran Hirvoxin toiminnolta vielä, että myyjän ja liikkeen pitäisi olla jonkin verran kiinnostusta asiakastyytyväisyyteen. Uskokaa tai älkää mutta en ole ”vaikea asiakas”, kaikki minun väitteet on testattu ennen reklamaatiota, myyjien osalta sain pelkästään ”hölmöön asiakkaaseen” kohdistuvia kysymyksiä; onko telkkari kunnossa, minkälainen kaapeli on telkkarin ja vehkeen välillä, ym. Varmasti myyjien osalta ne ovat hyvät aloituskysymykset, mutta jos nämä eivät tuo ratkaisua, niin myyjän halu ja kiinnostus loppuu.

        Masa, onko sinulla mitään kokemusta reklamaatiolta Hirvoxilla? Ostaminen on helppoa ja hinnat ja tuotevalikoima on kohdallaan (muuten minäkään en olisi asioinut siellä). Siis, paketti koriin ja kassalle ja sillä sipuli. Jos asiakkaan puolesta kaupanteko loppu siihen, niin hyvä on, matkalle vaan. Mutta jos asiakas ei ole tyytyväinen sitten myyjän pitäisi edes teeskennellä :-) että hänellä on jonkinlainen halu ratkaisuun. Hirvoxilla, minun esimerkissä, se ei niin tapahtunut. Laite on saatu pois hyllystä, rahat saatu liikkeen tilin ja kaupanteko loppui siihen. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, se on hänen vika, myyjällä ei ole mitään kiinnostusta ratkaistuun. Minusta se on väärin. Toivoisin, että asiakkaan kohtelu olisi pikkuisen parempaa. Uskon ja toivoin että markkinat hoitaa liikkeitä joissa ei ole kiinnostusta asiakastyytyväisyyteen. Ja kilpailu (ei välttämättä laki) pakottaisi liikkeet antamaan esim. palautusoikeutta. Hirvoxilla ei vielä ole sellaista tapahtunut, mutta ehkä lähitulevaisuudessa. Siihen asti tämä on varoitus kaikille. Kysykää ja vaatikaa ihmeessä palautusoikeutta.

        PS: laite menee huoltoon kolmatta kertaa… Olisi kiva tietää monenko kerran jälkeen minulla on oikeus purata kauppa.


      • heppis
        paff kirjoitti:

        No sen verran Hirvoxin toiminnolta vielä, että myyjän ja liikkeen pitäisi olla jonkin verran kiinnostusta asiakastyytyväisyyteen. Uskokaa tai älkää mutta en ole ”vaikea asiakas”, kaikki minun väitteet on testattu ennen reklamaatiota, myyjien osalta sain pelkästään ”hölmöön asiakkaaseen” kohdistuvia kysymyksiä; onko telkkari kunnossa, minkälainen kaapeli on telkkarin ja vehkeen välillä, ym. Varmasti myyjien osalta ne ovat hyvät aloituskysymykset, mutta jos nämä eivät tuo ratkaisua, niin myyjän halu ja kiinnostus loppuu.

        Masa, onko sinulla mitään kokemusta reklamaatiolta Hirvoxilla? Ostaminen on helppoa ja hinnat ja tuotevalikoima on kohdallaan (muuten minäkään en olisi asioinut siellä). Siis, paketti koriin ja kassalle ja sillä sipuli. Jos asiakkaan puolesta kaupanteko loppu siihen, niin hyvä on, matkalle vaan. Mutta jos asiakas ei ole tyytyväinen sitten myyjän pitäisi edes teeskennellä :-) että hänellä on jonkinlainen halu ratkaisuun. Hirvoxilla, minun esimerkissä, se ei niin tapahtunut. Laite on saatu pois hyllystä, rahat saatu liikkeen tilin ja kaupanteko loppui siihen. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, se on hänen vika, myyjällä ei ole mitään kiinnostusta ratkaistuun. Minusta se on väärin. Toivoisin, että asiakkaan kohtelu olisi pikkuisen parempaa. Uskon ja toivoin että markkinat hoitaa liikkeitä joissa ei ole kiinnostusta asiakastyytyväisyyteen. Ja kilpailu (ei välttämättä laki) pakottaisi liikkeet antamaan esim. palautusoikeutta. Hirvoxilla ei vielä ole sellaista tapahtunut, mutta ehkä lähitulevaisuudessa. Siihen asti tämä on varoitus kaikille. Kysykää ja vaatikaa ihmeessä palautusoikeutta.

        PS: laite menee huoltoon kolmatta kertaa… Olisi kiva tietää monenko kerran jälkeen minulla on oikeus purata kauppa.

        Kannattaa kysyä koska LG vaihtaa laitteen uuteen esimerkiksi JVC: n kohdalla neljännen kerran huoltoon tuleva laite vaihdetaan suoraan uuteen laitteeseen


    • lg huolto matkahuolto

      – LG on päättänyt keskittää tallentavien dvd-laitteiden ja kotiteatterijärjestelmien huollon, jotta kuluttajat saisivat jatkossakin nopeita huoltopalveluita tekniikan kehittyessä ja huoltotoimenpiteiden vaikeutuessa. Keskittäminen helpottaa myös laitteen huoltoon toimittamista, kun lähin huolto on omassa postissa tai matkahuollossa – laite tulee nyt suoraan huoltoon ilman välikäsiä, ja asiakas saa laitteen takaisin huollettuna omaan lähipostikonttoriin tai matkahuoltoon, kertoo Service Coordinator Ismo Korhonen LG:ltä.

      • paff

        Kiitos tiedosta, ”lg huolto”. Sinun postisi vaikuttaa hieman mainokselta joka on kielletyä tässä foorumissa, mutta kuitenkin…

        Anyway, LG ei mua kiinnostaa enää...

        Kolmannenkin huoltokäynnin jälkeen huoltofirma ilmoitti että laite on OK (jotain säätöjä suoritettu), siis vika on minun kaseteissani. Sain tarpeekseni tästä LG:n laitteesta ja myös huoltoliikkeestä (Powermill CE Service OY),
        en jaksanut enää valittaa tai kääntyä kuluttaja-asiamieheen puoleen ja vein vehkeen second hand kauppaan ja myin sen vielä kun takuu oli voimassa, 120:llä eurolla, eli 280:llä ostohinnan alla.
        Aika kallis kokemus tästä tuli. Toivon kuitenkin että uudella omistajalla vehje pelaa hyvin.

        Ostin sitten Panasonicin DMR-ES35V tyyppisen vehkeen Stokalta, samalla hinnalla (kanta-asiakas tarjouksella). Varmuuden vuoksi kysyin myyjältä palautusoikeuksista, jotka totta kai ovat olemassa Stokalla, ja mm. Gigantilla, muttei Hirvoxilla. Onneksi palautusoikeutta ei tarvinnut käyttää, kun kaikki vanhat kasetit pelaavat ihan normaalisti Panan vehkeellä.

        Minun kokemuksieni perusteella semmoinen henkilökohtainen periaate tuli, että
        1) ei ikinä osteta enää LG:n tuotteita
        2) eikä osteta mitään Hirvoxilta (paitsi jos ja kun palautusoikeus tulee Hirvoxiin joskus tulevaisuudessa)

        Sori vaan, LG, Hirvox ja Powermill


      • matkahuolto
        paff kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, ”lg huolto”. Sinun postisi vaikuttaa hieman mainokselta joka on kielletyä tässä foorumissa, mutta kuitenkin…

        Anyway, LG ei mua kiinnostaa enää...

        Kolmannenkin huoltokäynnin jälkeen huoltofirma ilmoitti että laite on OK (jotain säätöjä suoritettu), siis vika on minun kaseteissani. Sain tarpeekseni tästä LG:n laitteesta ja myös huoltoliikkeestä (Powermill CE Service OY),
        en jaksanut enää valittaa tai kääntyä kuluttaja-asiamieheen puoleen ja vein vehkeen second hand kauppaan ja myin sen vielä kun takuu oli voimassa, 120:llä eurolla, eli 280:llä ostohinnan alla.
        Aika kallis kokemus tästä tuli. Toivon kuitenkin että uudella omistajalla vehje pelaa hyvin.

        Ostin sitten Panasonicin DMR-ES35V tyyppisen vehkeen Stokalta, samalla hinnalla (kanta-asiakas tarjouksella). Varmuuden vuoksi kysyin myyjältä palautusoikeuksista, jotka totta kai ovat olemassa Stokalla, ja mm. Gigantilla, muttei Hirvoxilla. Onneksi palautusoikeutta ei tarvinnut käyttää, kun kaikki vanhat kasetit pelaavat ihan normaalisti Panan vehkeellä.

        Minun kokemuksieni perusteella semmoinen henkilökohtainen periaate tuli, että
        1) ei ikinä osteta enää LG:n tuotteita
        2) eikä osteta mitään Hirvoxilta (paitsi jos ja kun palautusoikeus tulee Hirvoxiin joskus tulevaisuudessa)

        Sori vaan, LG, Hirvox ja Powermill

        ei todellakaan mainos vaan negatiivinen kommetti ,eli jatkossa asiakas pakkaa ja toimittaa laitteet huoltoon itse eli kauppiaan ei tarvitse ottaa kantaa asiaan.
        Tukipalveluita ei enää ole kun ei ole paikallisia huoltoja ollenkaan.Asiakas maksaa aina myös lähetys ja testauskulut jos vikaa ei havaita huollossa.


      • nakkiperse

        lähes kaikki LG kama ihan halpaa ja täysin paskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2910
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1384
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      400
      1307
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1089
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe