Avensis 1.6 Syö Öljyä !

tyytymätön omistaja

-01 Avensis ajettu 61000 syö öljyä n. 4 dl/1000 km. Onko vastaavaa vikaa ollut muilla??? On puhuttu männänrenkaista, mutta tuota vikaa ei ollut 0-30000 km välillä tai en ainakaan juuri huomannut. Voiko silti olla vikaa männänrenkaissa?

63

25389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • männänrengasvika

      Omassa 1,8 2001 avessa oli vastaava ongelma. Männänrengasremontin jälkeen ei ole öljynpinta mittatikusta katsottuna laskenut yhtään 15 000 huoltovälin välillä.

    • ...ollut sellainen, että jossain valmistuserässä oli materiaalivirhe, jolloin kuluvat erittäin nopeasti.

      Eli vastaus kysymykseesi: Kyllä voi.

    • horokone

      60tkm ajettu kone ei normaalin kulumisen takia muutu yhtäkkiä lorppahuuleksi jos ensimmäiset 30tkm on menty ilman ongelmia. Jotain on siis suorastaan hajonnut.

      Tarkista ensin pakokaasupäästöt, noin posketon kulutus näkyy kyllä niissä ja jos ei, voi kyse olla öljyvuodosta joka ei välttämättä näy lätäkkönä auton alla koska esim. huonosti kiristetyn öljynsuodattimen tiiviste vuotaa vain kun kone käy kierroksilla ja öljynpaine on korkeana.

      Väljät männänrenkaat on helppo tarkastaa itsekin parin kympin puristuspainemittarilla tulpanreiästä. Jos puristuspainemittari näyttää jollekin sylinterille muita alhaisempia paineita, lorauta sylinteriin pari ruokalusikallista moottoriöljyä ja mittaa paineet heti uudestaan. Jos paineet nousevat tällä tavoin normaaliksi, ovat renkaat katkenneet tai muuten vain kulahtaneet. jos paineet eivät kasva, on vika venttiileissä.

      Tuo 4dl/1000km on muuten niin tolkuton määrä että 30tkm öljynvaihtovälillä oliota kuluisi 12 litraa!! mikä tarkoittaa sitä että koko öljynvaihdon voi jättää tekemättä kunhan suodattimen vaihtaa aina silloin tällöin.

      Nykyään autotehtailla on tapana kirjoitella ihan ohjekirjaan aivan perverssejä ohjearvoja, esim. öljynkulutuksen normaaliarvoksi ilmoitetaan 0,5l/1000km merkistä riippumatta jotta täysin horolle koneellekaan ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään kerta kulutus on tehtaan ilmoittamissa rajoissa.

      • öljyä koneeseen

        väännetään nyt vielä varmuuden vuoksi rautalangasta tuo puristuspainemittaus.

        Kierrä kaikki sytysystulpat irti ja vedä tulpanjohdot johonkin missä et saa niistä säkäriä eivätkä ne pääse iskemään kipinää koneen runkoon (sytytysyksikkö ei tykkää)

        Sitten vaan puristuspainemittari sopivalla kierre-adapterilla jokaiseen sylinteriin kerrallaan ja konetta pyöritetään startilla jokunen kierros jolloin mittariin jää korkein lukema muistiin.

        Jos kaikkien sylinterien puristus on sama mutta epäilet että kaikki männänrenkaat ovat tasaisen kulahtaneet, kokeile millä tahansa sylinterillä (tai vaikka parilla) sitä parin ruokalusikallisen lorauttamista sylinteriin ja sitten vain äkkiä pyörittämään startista uudestaan. Jos lukema selvästi parantuu, ovat männänrenkaat kulahtaneet ja öljy poistuu sitä kautta.


      • öljyrenkaat
        öljyä koneeseen kirjoitti:

        väännetään nyt vielä varmuuden vuoksi rautalangasta tuo puristuspainemittaus.

        Kierrä kaikki sytysystulpat irti ja vedä tulpanjohdot johonkin missä et saa niistä säkäriä eivätkä ne pääse iskemään kipinää koneen runkoon (sytytysyksikkö ei tykkää)

        Sitten vaan puristuspainemittari sopivalla kierre-adapterilla jokaiseen sylinteriin kerrallaan ja konetta pyöritetään startilla jokunen kierros jolloin mittariin jää korkein lukema muistiin.

        Jos kaikkien sylinterien puristus on sama mutta epäilet että kaikki männänrenkaat ovat tasaisen kulahtaneet, kokeile millä tahansa sylinterillä (tai vaikka parilla) sitä parin ruokalusikallisen lorauttamista sylinteriin ja sitten vain äkkiä pyörittämään startista uudestaan. Jos lukema selvästi parantuu, ovat männänrenkaat kulahtaneet ja öljy poistuu sitä kautta.

        Ne olivat nimenomaan öljyrenkaat jotka olivat viallisia joissain vvt-i koneissa. Puristuspainemittaus ei välttämättä kerro mitään, jos vika on öljyrenkaissa.


      • horokone
        öljyrenkaat kirjoitti:

        Ne olivat nimenomaan öljyrenkaat jotka olivat viallisia joissain vvt-i koneissa. Puristuspainemittaus ei välttämättä kerro mitään, jos vika on öljyrenkaissa.

        jos puristusrenkaat ovat OK ja puristukset siis kunnossa, ei noita kulahtaneita öljyrenkaita voi kyllä millään hemmetilläkään analysoida kotikonstein. Eikä taida onnistua edes tojotan omassa huollossa konetta purkamatta?


      • reiska`
        öljyä koneeseen kirjoitti:

        väännetään nyt vielä varmuuden vuoksi rautalangasta tuo puristuspainemittaus.

        Kierrä kaikki sytysystulpat irti ja vedä tulpanjohdot johonkin missä et saa niistä säkäriä eivätkä ne pääse iskemään kipinää koneen runkoon (sytytysyksikkö ei tykkää)

        Sitten vaan puristuspainemittari sopivalla kierre-adapterilla jokaiseen sylinteriin kerrallaan ja konetta pyöritetään startilla jokunen kierros jolloin mittariin jää korkein lukema muistiin.

        Jos kaikkien sylinterien puristus on sama mutta epäilet että kaikki männänrenkaat ovat tasaisen kulahtaneet, kokeile millä tahansa sylinterillä (tai vaikka parilla) sitä parin ruokalusikallisen lorauttamista sylinteriin ja sitten vain äkkiä pyörittämään startista uudestaan. Jos lukema selvästi parantuu, ovat männänrenkaat kulahtaneet ja öljy poistuu sitä kautta.

        ja vie tojotas merkkikorjaamolle, siellä se selviää hetkessä. Ei niistä renkaat katkeile, eikä venttiilit pala. Ja 1.6 ei pitäs mennä mikään, se sylinterin hoonaus ja männänrengastus kuuluu 1.8 koneeseen, jossa vika oli yleinen , ku vvt-i moottori tuli.


      • valehtele!
        reiska` kirjoitti:

        ja vie tojotas merkkikorjaamolle, siellä se selviää hetkessä. Ei niistä renkaat katkeile, eikä venttiilit pala. Ja 1.6 ei pitäs mennä mikään, se sylinterin hoonaus ja männänrengastus kuuluu 1.8 koneeseen, jossa vika oli yleinen , ku vvt-i moottori tuli.

        Hillitön öljynsyönti oli tyypillistä viallisten 1,6 ja 1,8 litraisten vvt-i-moottorien kohdalla vuosituhannen alussa. Niitä on korjattu takuuseen Suomessakin tuhansia. Näin myös oman ja tuttavan 1,6-litraisesta Avensiksesta vm 2001.


    • mennyt!

      Kannattaa silti käydä maahantuojan kimppuun ja vaatia korjausta vedoten tuotteen epänormaaliin vikaantumiseen odotettua lyhyemmässä ajassa. Jos pullikoivat vastaan niin sitten yhteys kuluttajasuojaan ja uskon kyllä että joutuvat kustantamaan remontin. Tuollainen vikaantuminen ei ole normaalia jos autoa on käytetty ainoastaan normaalissa liikennekäytössä. Onnea taistelullesi, älä anna periksi!

      • kokemusta

        merkkihuoltoon yhteys vaan .... maahantuoja laittaa mielellään kuntoon.... on tyyppivika ko.koneessa. Kone rengastetaan uudestaan. Öljyn kulutusloppui siihen paikkaan omassa avessa.


    • Vvt-i

      Tuohan taitaa olla ominaisuus Tojon vvt-i koneille, se on nääs kuluttajaystävällistä kun saa unohtaa öljynvaihdot. Kuuluu samaan sarjaan nokkaketjun kanssa, vähentää huoltotarvetta ja lisää luotettavuutta kun sisällä on aina uudet öljyt.X-)

      • Tietotoimisto

        VVT-i moottorien takuuta on jatkettu 4 vuoteen.
        Syynä on moottoreissa havaitut männänrengas ongelmat.
        Vika ilmenee Avensiksien VVT-i malleissa.


      • mitäköhän
        Tietotoimisto kirjoitti:

        VVT-i moottorien takuuta on jatkettu 4 vuoteen.
        Syynä on moottoreissa havaitut männänrengas ongelmat.
        Vika ilmenee Avensiksien VVT-i malleissa.

        siinä takuukirjassa lukee? Niin, 3 vuottahan siinä seisoo. Luuletko että Toyota(kaan) lähtisi pidentämään takuuta ilmaiseksi? Tai jos lähtisi niin ongelman pitäisi olla paaaaljon suurempi mitä täällä palstalla on annettu ymmärtää. Onko asian oikea laita sittenkin näin että ongelma onkin todella paha ja esiintyy suurimmassa osassa ko. moottoreita. Siinä tapauksessa Tojon maine laadukkaana ja kestävänä autona on menetetty.


      • että höh!
        mitäköhän kirjoitti:

        siinä takuukirjassa lukee? Niin, 3 vuottahan siinä seisoo. Luuletko että Toyota(kaan) lähtisi pidentämään takuuta ilmaiseksi? Tai jos lähtisi niin ongelman pitäisi olla paaaaljon suurempi mitä täällä palstalla on annettu ymmärtää. Onko asian oikea laita sittenkin näin että ongelma onkin todella paha ja esiintyy suurimmassa osassa ko. moottoreita. Siinä tapauksessa Tojon maine laadukkaana ja kestävänä autona on menetetty.

        Mainehan on juuri sitä että autolla on jokin kuviteltu ominaisuus josta ostaja on valmis maksamaan vaikkei sille ostohetkellä mitään konreettista todistetta olekaan.

        Katsokaas vaikka millainen maine volkkarilla on siitä huolimatta että jo vuosia niin golffeissa kuin passateissakin, jotka mielletään Suomessa suoranaiksi premium-ajokeiksi, paukkuvat pyöräntuennat, pyöränlaakerit, kiertokanget ja jopa yhdessä golfin konemallissa vaihdelaatikko kirjaimellisesti räjähtää yhden hammasrattaan tullessa kurkkimaan raitista ulkoilmaa niitin petettyä.


      • Pekka
        että höh! kirjoitti:

        Mainehan on juuri sitä että autolla on jokin kuviteltu ominaisuus josta ostaja on valmis maksamaan vaikkei sille ostohetkellä mitään konreettista todistetta olekaan.

        Katsokaas vaikka millainen maine volkkarilla on siitä huolimatta että jo vuosia niin golffeissa kuin passateissakin, jotka mielletään Suomessa suoranaiksi premium-ajokeiksi, paukkuvat pyöräntuennat, pyöränlaakerit, kiertokanget ja jopa yhdessä golfin konemallissa vaihdelaatikko kirjaimellisesti räjähtää yhden hammasrattaan tullessa kurkkimaan raitista ulkoilmaa niitin petettyä.

        Meidän kylällä on tasan 6 Avensista ja 8 Golfia ja Passatia vuosilta 2000-2002. Yksikään näistä Volkkareista ei ole käynyt korjaamolla muuta kuin määräaikaishuolloissa. Kaikki, HUOM KAIKKI, Avensikset ovat olleet moottoriremontissa alle 100000 km ajettuina! Ainut lohtu asiassa on paikallisn jälleenmyyjän positiivinen suhtautuminen takuuajan jälkeisiin korjauksiin kyseisten Tojojen kohdalla.


      • Pekka
        Pekka kirjoitti:

        Meidän kylällä on tasan 6 Avensista ja 8 Golfia ja Passatia vuosilta 2000-2002. Yksikään näistä Volkkareista ei ole käynyt korjaamolla muuta kuin määräaikaishuolloissa. Kaikki, HUOM KAIKKI, Avensikset ovat olleet moottoriremontissa alle 100000 km ajettuina! Ainut lohtu asiassa on paikallisn jälleenmyyjän positiivinen suhtautuminen takuuajan jälkeisiin korjauksiin kyseisten Tojojen kohdalla.

        Mutta en päässyt vielä hinnasta sopimukseen. Kaverini joka ajelee itse Volkkarilla, sanoi että jos Volkkarin vaihdat niin auto huononee.Kyllä moinen pistää vähän mietityttämään...


      • eerops
        Pekka kirjoitti:

        Meidän kylällä on tasan 6 Avensista ja 8 Golfia ja Passatia vuosilta 2000-2002. Yksikään näistä Volkkareista ei ole käynyt korjaamolla muuta kuin määräaikaishuolloissa. Kaikki, HUOM KAIKKI, Avensikset ovat olleet moottoriremontissa alle 100000 km ajettuina! Ainut lohtu asiassa on paikallisn jälleenmyyjän positiivinen suhtautuminen takuuajan jälkeisiin korjauksiin kyseisten Tojojen kohdalla.

        Teidän kylässä tuntuu olevan pienet kuviot, kun noin tarkoin autojen asioita seurataan. "tasan 6 Avensista" => miten niin tasan?

        Olen omistanut monta Carinaa (bensa) ja Avensista (diesel) eikä ole ollut tarvetta tehdä moottoriremonttia. Vaihdettaessa uudempaan/uuteen em. autojen mittarissa ollut 140000...280000km. Tälläkin hetkellä Ave.

        Sun kirjoituksesi tais olla provo?


      • reiska`
        Pekka kirjoitti:

        Mutta en päässyt vielä hinnasta sopimukseen. Kaverini joka ajelee itse Volkkarilla, sanoi että jos Volkkarin vaihdat niin auto huononee.Kyllä moinen pistää vähän mietityttämään...

        kuin volkkari. Monessakin mielessä.


    • vaihdettiin

      kaikki liikkuvat 60tkm kohdalla.

      Vaihdoin Corollan välittömästi tuon jälkeen Peugeotiin, joissa ei tällaisia tekniikkamurheita ole ollut.

      Toyotan hyvä laatu lieneen jonkinlainen urbaani legenda!

      • täällä

      • ääliöindeksi
        täällä kirjoitti:

        http://auto.t-online.de/c/32/90/03/3290038.html
        esim. 4-5-vuotiaat 4 Toyotaa 11 vähävikaisimman joukossa. Pösöt löytyvät sijoilta 65., 69 ja 85.
        Totuus oli taas tarua ihmeellisempää...

        jossa ei oteta huomioon vikojen suuruutta. Tuolla tutkimuksella voi pyyhkiä p.......


      • Saksasta
        ääliöindeksi kirjoitti:

        jossa ei oteta huomioon vikojen suuruutta. Tuolla tutkimuksella voi pyyhkiä p.......

        Ääliöt voivat pyyhkiä mihin tykkäävät. Tämä on faktaa.


      • Pekka
        Saksasta kirjoitti:

        Ääliöt voivat pyyhkiä mihin tykkäävät. Tämä on faktaa.

        Tuskin minkään maan katsastustilastoissa näkyy 2000-luvun alun Toyotien viallisten männänrenkaiden takia tehdyt moottoriremontit. Suomessakin näitä vikoja on korjattu satoja, ellei tuhansia.


      • Euromaister
        täällä kirjoitti:

        http://auto.t-online.de/c/32/90/03/3290038.html
        esim. 4-5-vuotiaat 4 Toyotaa 11 vähävikaisimman joukossa. Pösöt löytyvät sijoilta 65., 69 ja 85.
        Totuus oli taas tarua ihmeellisempää...

        Kuitenkin Pösöt ovat sekä omnaisukksiltaan, että kestävyydeltään huomattavasti etevämpiä, kuin Toyotan halpikset.

        Eräs katsastusmies kertoi, että Pöissä on kovin usein käsijarrussa ongelmia ja koiranluissa väljää, joista syntyy merkintä tilastoihin.

        Tojotissa viat leviävät laajalle rintamalle, joista katsatus ei ole useinkaan kiinnostunut.
        Tässä on varmaan selitystä Tojon "laadulle".


      • se on
        Saksasta kirjoitti:

        Ääliöt voivat pyyhkiä mihin tykkäävät. Tämä on faktaa.

        polttimon palamisesta tulee merkintä mutta jos kuluttaa 5 l /1.000 km öljyä siitä ei tule mitään koska katalysaattori polttaa sen.

        Aivan turha tilasto.

        Pitäisi katsoa sellaista tilastoa jossa otetaan huomioon vian suuruus ja ajokilometrimäärä. Eipä enää Tojo pärjää.


      • vaivat
        se on kirjoitti:

        polttimon palamisesta tulee merkintä mutta jos kuluttaa 5 l /1.000 km öljyä siitä ei tule mitään koska katalysaattori polttaa sen.

        Aivan turha tilasto.

        Pitäisi katsoa sellaista tilastoa jossa otetaan huomioon vian suuruus ja ajokilometrimäärä. Eipä enää Tojo pärjää.

        Saattaa todella olla että Opelit pääsevät pakokaasumittauksista läpi vaikka vähän öljyä palaakin.


      • ymmärtäminen
        Euromaister kirjoitti:

        Kuitenkin Pösöt ovat sekä omnaisukksiltaan, että kestävyydeltään huomattavasti etevämpiä, kuin Toyotan halpikset.

        Eräs katsastusmies kertoi, että Pöissä on kovin usein käsijarrussa ongelmia ja koiranluissa väljää, joista syntyy merkintä tilastoihin.

        Tojotissa viat leviävät laajalle rintamalle, joista katsatus ei ole useinkaan kiinnostunut.
        Tässä on varmaan selitystä Tojon "laadulle".

        Toyota on sijoittunut hyvin koska siinä ei ole niitä vikoja. Tätä on tietysti vaikea ymmärtää kun itse ajaa Peugeotilla.


      • pientä eroa
        täällä kirjoitti:

        http://auto.t-online.de/c/32/90/03/3290038.html
        esim. 4-5-vuotiaat 4 Toyotaa 11 vähävikaisimman joukossa. Pösöt löytyvät sijoilta 65., 69 ja 85.
        Totuus oli taas tarua ihmeellisempää...

        Eiväthän tilastot sinänsä valehtele.

        Ensimmäisen parin vuoden aikana kun ranskalaisen omistaja saa käydä 10 kertaa korjauttamassa natisevaa keskikonsolia, hapettunutta sisävalon katkaisijaa, vilkkujen tahdissa välkkyvää jarruvaloa, harittaavaa koristelistaa jne. joutuu totojan omistaja käymään korjaamolla vain kerran vaihdattamssa kiinni leikanneen moottorin uuteen.

        Tojotan luotettavuus on siis todistetusti kymmenkertainen ranskiksiin verrattuna.


      • Ali hassani
        pientä eroa kirjoitti:

        Eiväthän tilastot sinänsä valehtele.

        Ensimmäisen parin vuoden aikana kun ranskalaisen omistaja saa käydä 10 kertaa korjauttamassa natisevaa keskikonsolia, hapettunutta sisävalon katkaisijaa, vilkkujen tahdissa välkkyvää jarruvaloa, harittaavaa koristelistaa jne. joutuu totojan omistaja käymään korjaamolla vain kerran vaihdattamssa kiinni leikanneen moottorin uuteen.

        Tojotan luotettavuus on siis todistetusti kymmenkertainen ranskiksiin verrattuna.

        eikös se koneen vaihto tule aika kalliiksi??


      • Peugeot_ranskis
        Ali hassani kirjoitti:

        eikös se koneen vaihto tule aika kalliiksi??

        … vikahan se on kun moottorin joutuu vaihtamaan. Minä taistelen natisevien keskikonsoleiden kanssa, mutta moottori on sentään kestänyt …


      • pahvi
        pientä eroa kirjoitti:

        Eiväthän tilastot sinänsä valehtele.

        Ensimmäisen parin vuoden aikana kun ranskalaisen omistaja saa käydä 10 kertaa korjauttamassa natisevaa keskikonsolia, hapettunutta sisävalon katkaisijaa, vilkkujen tahdissa välkkyvää jarruvaloa, harittaavaa koristelistaa jne. joutuu totojan omistaja käymään korjaamolla vain kerran vaihdattamssa kiinni leikanneen moottorin uuteen.

        Tojotan luotettavuus on siis todistetusti kymmenkertainen ranskiksiin verrattuna.

        tälle vuosikymmenelle!


      • jep jep

        Sähkövikoja ja ruostetta halusit lähteä metsästämään :D

        t. sinkkikorin omistaja :)


      • reiska`

        kun ranskalaisen ostit.


    • Carina e

      omaani aveeni 1.8 vvt-i koneessa oli sama vika. takuuseen meni. Laittoivat uuden puolimoottorin. Todella hyvä palvelu itiksen toyotalla.

    • muillakin

      eipä taida kannatta vaihtaa autoa tojotaan, tuntuupi olevan melkolailla öljysyöppöjä, hotkivat öljyä enenpi kuin bensaa.

      • 15tkm

        Se menee Toyotalla. Muista merkeistä en tiedä.


    • Mondeo04

      Eikö ajo-ominaisuudet ja moottori ole tärkein? Minulle ne kyllä kelpaa. Ei minulla tämmöisiä ongelmia ole, onhan tuo Henry Ford tehnyt moottoreita jo aika kauan! Ja vetari eikä ruosteongelmia ole minulla niitäkään!

      • meisseli

        kehittynyt ollenkaan koko kampe niiltä ajoilta kun henry valmisti.


      • tojo-pekka

        Noihin vanhempiin Mondeoihin on vaihdettu koneita takuuseen...


    • tojo-pekka

      Tuo 4dl/1000km menee kyllä kaikkien vamistajien toleranssien sisään, sillä monesti ohjekirjassa taitaa lukea, että kone on viallinen jos se syö yli 1l/1000km.

      Jos kone ei ole syönyt öljyä uudekseltaan, niin silloin vika kyllä viittaisia tuonne männänrenkaitten puolelle. No onneksi apu on yhtä lähellöä kuin lähin puhelin, eli paas soittaen ja kysyen.

      • eerops

        "monesti ohjekirjassa taitaa lukea, että kone on viallinen jos se syö yli 1l/1000km". Taitaa lukea.... etkö ole varma? Ja onpa melkoinen määrä, ennen kuin todetaan vialliseksi. Esimerkiksi 15000km vaihtovälillä söisi/lisättäisiin yli 15 litraa, huh!


    • Toimiva takuu

      Tätä ongelmaa on ollut näissä Avensis 1.6:ssa jonkin verran. Vika on joko männissä tai männänrenkaissa. Omasta autosta kuului juuri ja juuri korvalla kuultava pieniä kirkkaita rapsahduksia ja siritystä, kun vertasi toisen koneen käyntiääneen ja öljyn kulutus meni yli 0.5l/1000km. Kulutajan pitää tehdä siten, että auto viedään merkkiliikkeeseen, jossa aloitetaan öljynkulutuksen seuranta. Maksimi kulutus on 0.5l/1000km, kun se muilla merkeillä on 1.0l/1000km. Merkkiliike ottaa Toyotaan yhteyttä seurannan jälkeen ja kysyy lupaa takuuhuollolle. Mikäli takuu on jo mennyt ohi, voi Toyota tehdä puolimoottorivaihdon siitäkin huolimatta niin sanottuna Good Will huoltona. Tällöin kuluttajalle jää maksettavaksi vain vaihteisto-öljyt. Omassa Avensiksessani -02 oli 100t km ja 5v menneet umpeen, mutta siitäkin huolimatta Toyota teki puolimoottorivaihdon kesällä 2007! Todella hienoa! Huom, huollot oli tehty asiallisesti ja kuten pitikin. Ei väliä onko merkkiliikkeen tekemä huolto, kunhan voi todistaa, että huollot on tehty Toyotan huolto-ohjelman mukaisesti, eikä vika johdu huollon laiminlyönneistä tai virheellisestä / puutteellisesta huollosta. Jokaisessa merkissä on vikoja ja maanantaikappaleita koska 100% laadunvarmistusta tuskin on olemassa, mutta kun takuu toimii näin hyvin, niin tyytyväisyys merkkiin säilyy, ainakin minulla.

      • Ei enää

        On täyttä puppua, että Toyota korjaisi juuri yllä esitettyjä esiintyviä vikoja good will'nä. Öljyä käskevät vain lisätä ja ajaa, kun ilmahan se maahantuojan mukaan vanhentaakin koneen, vaikka huollot on tehty ja autolla vielä alle 100 000 km ajettu. Eivät Suomen Toyotalla edes myönnä, että vuosien 2000-2002 VVT-i-mootoreiden männänrenkaissa on valmistusvikoja, vaikka koko maailma sen jo tätä nykyä taitaa tietää.


      • Ei kiirettä..
        Ei enää kirjoitti:

        On täyttä puppua, että Toyota korjaisi juuri yllä esitettyjä esiintyviä vikoja good will'nä. Öljyä käskevät vain lisätä ja ajaa, kun ilmahan se maahantuojan mukaan vanhentaakin koneen, vaikka huollot on tehty ja autolla vielä alle 100 000 km ajettu. Eivät Suomen Toyotalla edes myönnä, että vuosien 2000-2002 VVT-i-mootoreiden männänrenkaissa on valmistusvikoja, vaikka koko maailma sen jo tätä nykyä taitaa tietää.

        hitaalla - vastaat jo yli kaksi vuotta vanhaan viestiin, joka on aloitettu jo vuonna 2005. Oletko Hämeestä päin ;o) ?


      • huhuuhhh
        Ei kiirettä.. kirjoitti:

        hitaalla - vastaat jo yli kaksi vuotta vanhaan viestiin, joka on aloitettu jo vuonna 2005. Oletko Hämeestä päin ;o) ?

        jo aloitetusta asiasta uutta ketjua nostaa? Sitä paitsi aina voi virheelllisiä huhujakin oikoa, etteivät jää turhaan elämään.


      • se lappaa
        huhuuhhh kirjoitti:

        jo aloitetusta asiasta uutta ketjua nostaa? Sitä paitsi aina voi virheelllisiä huhujakin oikoa, etteivät jää turhaan elämään.

        öljyä vain pilliä imien


      • kauhalla
        se lappaa kirjoitti:

        öljyä vain pilliä imien

        Ehei, ei lusikka ei riitä. Kauhallahan se jo lappaa, jos öljynkulutus 0,5 l/1000 km eli 7,5 l öljyä vaihtovälillä on normaalia.


      • se merkki
        kauhalla kirjoitti:

        Ehei, ei lusikka ei riitä. Kauhallahan se jo lappaa, jos öljynkulutus 0,5 l/1000 km eli 7,5 l öljyä vaihtovälillä on normaalia.

        Öljynkulutuksesta päätellen autosi keulassa on kuitenkin VW-merkki.


      • Ei tarvi tarkistaa
        se merkki kirjoitti:

        Öljynkulutuksesta päätellen autosi keulassa on kuitenkin VW-merkki.

        Toyotan merkki se on! Tarkistamattakin tiedän.


      • Meillä on
        Ei tarvi tarkistaa kirjoitti:

        Toyotan merkki se on! Tarkistamattakin tiedän.

        2kpl avensista 01 170 tkm 06 80tkm ei vie öljyä ilmeiseti käynyt tuuri..


      • varmaankin tuuria
        Meillä on kirjoitti:

        2kpl avensista 01 170 tkm 06 80tkm ei vie öljyä ilmeiseti käynyt tuuri..

        Onko 01- mallin autossasi englantilaisvalmisteinen 1,6 tai 1,8 VVT-i moottori? Niissähän runsasta öljynkulutusta ja männänrengasvikoja on ollut.


      • ON se
        varmaankin tuuria kirjoitti:

        Onko 01- mallin autossasi englantilaisvalmisteinen 1,6 tai 1,8 VVT-i moottori? Niissähän runsasta öljynkulutusta ja männänrengasvikoja on ollut.

        englantilaisvalmisteinen 1,6


      • vielä paremmaksi
        kauhalla kirjoitti:

        Ehei, ei lusikka ei riitä. Kauhallahan se jo lappaa, jos öljynkulutus 0,5 l/1000 km eli 7,5 l öljyä vaihtovälillä on normaalia.

        Toyotan maahantuojan mukaan Toyotan omistajan käskirjassa sanotaan, että sallittu moottorin öljynkulutus on 1 l/ 1000 km!! Siis 15 l / 15000 km:n vaihtoväli.

        Omasta ohjekirjastani en löydä tällaista mainintaa. Uskokoon, ken tahtoo.


      • kyllä*
        vielä paremmaksi kirjoitti:

        Toyotan maahantuojan mukaan Toyotan omistajan käskirjassa sanotaan, että sallittu moottorin öljynkulutus on 1 l/ 1000 km!! Siis 15 l / 15000 km:n vaihtoväli.

        Omasta ohjekirjastani en löydä tällaista mainintaa. Uskokoon, ken tahtoo.

        Mutta vain volkkarissa tuo öljynkulutus realisoituu.


    • -.-

      Voi olla, ja samalla voi noilla kilometreillä olla jo sylinterit soikeana jos niitä renkaita ei ole edelleenkään vaihdettu...eli se öljynsyönti ei edes välttämättä lopu enää männänrenkaat vaihtamalla...

    • öljysheikki65

      nostetaas ketjua...itsellä Avensis vm 2000 eli ei vvti koneinen vaan 4a-fe. Ja syö öljyä! autolla ajettu 197tkm ja merkkiliikkeen täydellinen hkirja löytyyy. Nyt tarkastin öljyt kun huollosta kulunu 5000km ja reilu 5kk, niin tikkuun juuri ja juuri öljyä jäi! eli todella paljon syöny öljyä. Onkohan männänrengas remontti kallis? koska sitähän se pian vaatii jos kerran samaa vikaa muissakin.

      • Lisää ja anna mennä

        Täyttikö huolto sen "yläviivaan"? Ja vaikka veisi sen viivojen välin 5 tkm., niin kulutus ei ole kovin paljon ja ainakaan mitään remonttia ei kannata sen takia erikseen tehdä.
        Jos alkaa pakoputkesta tulemaan liikaa sinistä käryä, niin silloin voi harkita jotain.


      • a(2)

        4a-fe (gen2) moottorissa öljynsyönti johtuu todennäköisimmin tukkeutuneista mäntien öljynpaluureijistä. Jos vaihdat/vaihdatat mänänrenkaat, ongelma korjautuu kyllä niinkin, sillä mäntä puhdistetaan, ennekuin siihen laitetaan uudet renkaat.

        Mutta noita voit kokeilla puhdistaa purkamatt, moottorin sisäpesuaineella, tai laittamalla tulpanreijistä dieseliä liuottamaan, ja antamalla koneen seistä vähintään vuorokausi, ja senjälkeen öljyt vaihtoon, kummassakin näissä on kuitenkin aina pieni riski moottorin rikkoutumiseen...

        Moottorin sisäpesun jälkeen, tehty tosin kaksi kertaa, ja toisella kerralla suuremmalla määrällä, on saatu öljynkulutus pois jopa 7 litraa öljynvaihtolillä vieneestä 4a-festä.

        Mutta tosiaan selvitä ny ensin paljonko se kone vie öljyä, 0,1l/1000km olisi itsellä puuttumisen rajana...


    • öljysheikki65

      Ei mitään tietoa kuinka ylhäällä se heti huollon jälkeen oli. Ennen sitä huoltoa eli heinäkuussa tarkistin öljyt ja ei löytyny tikusta yhtään öljyä, silloin tiukassa mutkassa välähti öljynpaine valo mittaristossa. Eikä savuta ainakaan vielä. Omistin ennen vm -99 Corollan samalla motilla ja sama vika oli eli kerran vuodessa sai sen litran kaataa lisää öljyä. Joo ei muutaku kovaa ajoa vaan

    • nmnmn

      Ei kannata remppailla tuon ikästä autoa, vaihtoon vaan jos vika pahenee, männänrengas remppa maksaa yhtäpaljon kun tuo auto.

    • öljysheikki65

      OK kiitos asiantuntija tiedoista, pitää nyt seurata tarkemmin kulutusta. Ja kyllä täs on auton vaihtoakin suunniteltu, onhan tuo jo tosiaan 14v vanha auto. 03-06 Corollaa oon kattellu.

    • männänrengas

      Vuosi sitten hankin -01 Avensiken. Yllätys oli että öljyä sai lisätä 1000 km välein ja reippaasti. Oli kyllä ohkaset 0-40 W. Nyt laitoin joku viikko sitten sakeammat öljyt. Luulin että ongelma ratkesi kun ensin ei näyttänyt öljyn pinta vajoavan. Mutta taas reilun 3 tonnin ajon jälkeen alle minimirajan öljyä. En ole auto ihmisiä, luulin vain että Tojotat on pelkästää kovia, kaikin puolin. Oli yllätys tämä öljynsyönti. Mutta näköjään ei uusi ilmiö. Männänrengaatko siis todennäköisin syy, paljonko maksaa renkaiden vaihto?

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3852
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      119
      1514
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      272
      1358
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1319
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1204
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1111
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1078
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1061
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1046
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      57
      1001
    Aihe