Entinen Pellolainen

Hilla

Olipa mukava löytää tämmönen keskustelupalsta. Olen itte Pellosta ja asunu kolmattakymmentä vuotta Helsingin seutuvilla. Se on tuo meän murre niin mukavaa että ittekki puhun vieläki H:n päältä. Joskus on huvittanu ko jollekki puhhuu niin net jäävät oikein kuuntelehman murretta. On mulla tietekki murre vähä muuttunukki matkan varrela. Hauskaa syksyä lukijoille! Hienoa että meilä on meän oma kieli.

6

1147

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilla

on minua kyllä monesti ymmärrety väärinki kun olen puhunu kläpistä, karotista, hantuukista, hollarista ym. meilä ainaki sekotethin vielä ruottin sanojaki sekhan kun olin kläppi. Olen kyllä huomanu milloin keskustelu kumppani ei ymmärä kaikkia sanoja.

• Tanja

Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?

• vataus
        Tanja kirjoitti:

Kyllä soon lähethään Pellosta tulhaan ja menhään Pelhoon.
        Ei siinä ole koskaan heittomerkkiä näkyny.

• Hilla
        Tanja kirjoitti:

Met menemä aina Pelhoon. Ja kun met lähemä sieltä niin met lähemä Pellosta.

• Pellosta

Kyllä on mukava lukea,että Helsinkissä vielä muistethaan mitenkä kläppinä puhuthiin.
      Emmä anna murtheen unehtua.Vaikka kläpit ei aina ymmärä tääläkhään mitä kaikki sanat tarkottavat.
      On hyvä muistaa "mistä porthailta on lähtösin".

Hyvvää syksyä Helsinkhiin myskysestä,mutta lämpimästä Pellosta.(Mansikakki kukkivat uuesti)

• Hilla

huomanu ku olhan käyty Pellossa että muutamat kläpit ei puhu täysin Pellon murretta. Johtuukhan se siitä ko moni vanhempi on opiskellu muuala ja sitte se murre on vähä muuttunu niilä ja kun net on sitte omile kläpile puhunu, niin se kunnon meän murre on jo vähentyny. Toivottavasti tämä nuorempi sukupolviki säilyttää oman murtheen. Mie ainaki meinaan puhua sitä jatkossaki, vaikka kyllä taas viikonloppuna ko olthiin kylässä niin huomasin kun toiset oikein keskitty kuuntelehman minua, mutta olipa hienovarasta porukkaa ko kukhan ei sanonu että ei ymmärä, tiän kyllä että net ei tienny kaikkia sanoja, olivat muutamat paljas- jalkasia Helsinkiläisiä. Täälä kans aurinko vielä paistaa ja meiläki on vielä piha harkkaamatta, mutta kerkiäähän sen vielä tehä. Ihmeen lämmin syksy on ollu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      125
      6388
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      376
      6195
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      71
      6143
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3982
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      148
      2405
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2355
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      130
      1447
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      13
      1289
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      187
      1118
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      64
      950
    Aihe