Entinen Pellolainen

Hilla

Olipa mukava löytää tämmönen keskustelupalsta. Olen itte Pellosta ja asunu kolmattakymmentä vuotta Helsingin seutuvilla. Se on tuo meän murre niin mukavaa että ittekki puhun vieläki H:n päältä. Joskus on huvittanu ko jollekki puhhuu niin net jäävät oikein kuuntelehman murretta. On mulla tietekki murre vähä muuttunukki matkan varrela. Hauskaa syksyä lukijoille! Hienoa että meilä on meän oma kieli.

6

851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilla

      on minua kyllä monesti ymmärrety väärinki kun olen puhunu kläpistä, karotista, hantuukista, hollarista ym. meilä ainaki sekotethin vielä ruottin sanojaki sekhan kun olin kläppi. Olen kyllä huomanu milloin keskustelu kumppani ei ymmärä kaikkia sanoja.

      • Tanja

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?


      • vataus
        Tanja kirjoitti:

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?

        Kyllä soon lähethään Pellosta tulhaan ja menhään Pelhoon.
        Ei siinä ole koskaan heittomerkkiä näkyny.


      • Hilla
        Tanja kirjoitti:

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?

        Met menemä aina Pelhoon. Ja kun met lähemä sieltä niin met lähemä Pellosta.


    • Pellosta

      Kyllä on mukava lukea,että Helsinkissä vielä muistethaan mitenkä kläppinä puhuthiin.
      Emmä anna murtheen unehtua.Vaikka kläpit ei aina ymmärä tääläkhään mitä kaikki sanat tarkottavat.
      On hyvä muistaa "mistä porthailta on lähtösin".

      Hyvvää syksyä Helsinkhiin myskysestä,mutta lämpimästä Pellosta.(Mansikakki kukkivat uuesti)

      • Hilla

        huomanu ku olhan käyty Pellossa että muutamat kläpit ei puhu täysin Pellon murretta. Johtuukhan se siitä ko moni vanhempi on opiskellu muuala ja sitte se murre on vähä muuttunu niilä ja kun net on sitte omile kläpile puhunu, niin se kunnon meän murre on jo vähentyny. Toivottavasti tämä nuorempi sukupolviki säilyttää oman murtheen. Mie ainaki meinaan puhua sitä jatkossaki, vaikka kyllä taas viikonloppuna ko olthiin kylässä niin huomasin kun toiset oikein keskitty kuuntelehman minua, mutta olipa hienovarasta porukkaa ko kukhan ei sanonu että ei ymmärä, tiän kyllä että net ei tienny kaikkia sanoja, olivat muutamat paljas- jalkasia Helsinkiläisiä. Täälä kans aurinko vielä paistaa ja meiläki on vielä piha harkkaamatta, mutta kerkiäähän sen vielä tehä. Ihmeen lämmin syksy on ollu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2053
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1525
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1394
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1186
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe