Entinen Pellolainen

Hilla

Olipa mukava löytää tämmönen keskustelupalsta. Olen itte Pellosta ja asunu kolmattakymmentä vuotta Helsingin seutuvilla. Se on tuo meän murre niin mukavaa että ittekki puhun vieläki H:n päältä. Joskus on huvittanu ko jollekki puhhuu niin net jäävät oikein kuuntelehman murretta. On mulla tietekki murre vähä muuttunukki matkan varrela. Hauskaa syksyä lukijoille! Hienoa että meilä on meän oma kieli.

6

1205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilla

      on minua kyllä monesti ymmärrety väärinki kun olen puhunu kläpistä, karotista, hantuukista, hollarista ym. meilä ainaki sekotethin vielä ruottin sanojaki sekhan kun olin kläppi. Olen kyllä huomanu milloin keskustelu kumppani ei ymmärä kaikkia sanoja.

      • Tanja

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?


      • vataus
        Tanja kirjoitti:

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?

        Kyllä soon lähethään Pellosta tulhaan ja menhään Pelhoon.
        Ei siinä ole koskaan heittomerkkiä näkyny.


      • Hilla
        Tanja kirjoitti:

        Onko se sinun mielestä Pelloon vai Pel'hoon kun menemä Pelhoon?

        Met menemä aina Pelhoon. Ja kun met lähemä sieltä niin met lähemä Pellosta.


    • Pellosta

      Kyllä on mukava lukea,että Helsinkissä vielä muistethaan mitenkä kläppinä puhuthiin.
      Emmä anna murtheen unehtua.Vaikka kläpit ei aina ymmärä tääläkhään mitä kaikki sanat tarkottavat.
      On hyvä muistaa "mistä porthailta on lähtösin".

      Hyvvää syksyä Helsinkhiin myskysestä,mutta lämpimästä Pellosta.(Mansikakki kukkivat uuesti)

      • Hilla

        huomanu ku olhan käyty Pellossa että muutamat kläpit ei puhu täysin Pellon murretta. Johtuukhan se siitä ko moni vanhempi on opiskellu muuala ja sitte se murre on vähä muuttunu niilä ja kun net on sitte omile kläpile puhunu, niin se kunnon meän murre on jo vähentyny. Toivottavasti tämä nuorempi sukupolviki säilyttää oman murtheen. Mie ainaki meinaan puhua sitä jatkossaki, vaikka kyllä taas viikonloppuna ko olthiin kylässä niin huomasin kun toiset oikein keskitty kuuntelehman minua, mutta olipa hienovarasta porukkaa ko kukhan ei sanonu että ei ymmärä, tiän kyllä että net ei tienny kaikkia sanoja, olivat muutamat paljas- jalkasia Helsinkiläisiä. Täälä kans aurinko vielä paistaa ja meiläki on vielä piha harkkaamatta, mutta kerkiäähän sen vielä tehä. Ihmeen lämmin syksy on ollu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe