Erityisopetus

esikoulussa

Onko kellään kokemusta eskarissa järjestettävästä erityisopetuksesta, jossa laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma ja arvioidaan lapsen erityisopetuksen tarve yhdessä vanhempien kanssa? Entä pienryhmätoiminnasta sekä yksilöllisestä ohjauksesta aiheeseen liittyen?
Millaisia kokemuksia teillä on siitä vanhempina, miten lapsi on viihtynyt ja onko edistynyt tiedoissaan/taidoissaan? Olisin myös kiinnostunut kuulemaan millaista erityisopetusta lapsellenne on opetettu. Kaikki tieto tervetullutta. Kiitos jo etukäteen :).

14

1371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viivi

      Meillä oli eskarissa tätit vähän yli aktiivisia väkisin ois meidän pojan laittaneet pien luokkaan eli toisin sanoen tarkkiksel mut olimme kovina että poika aloittaa normaalissa luokassa muiden lailla ja luojan kiitos ettemme suostuneet. Poika pärjää hyvin ja niin ne kaikki kun annetaan aikaa kannattaa laittaa normaaliin kouluun ja jos sitten tuntuu oikealta niin vaihtaa sitten. Mutta sen tiiän et ikinä et normaali opetukseen pääse jos pienluokassa aikas seilaa kun ne menee hitaammin kun norm. luokas. kokemuksia on ja huonoja sellaisia kavereiden muksuista kun on kokenut sen armeijan jo pienenä. eskarin tädit ovat niin koulutettuja että kyllä he nyt laittas vaikka puolet erityiskouluun jos just ei käyttäydy ihan niinku pitäis. se on merkillistä tää nykyaika.

      • alkuperäinen,,

        Tässä on siis kyseessä vain esikouluvuoden aikana käytettävä erityisopetus, jota ei käytetä kouluun mennessä. Siis vahvistetaan lapsen heikoimpia tietoja ja taitoja esikouluaikana jotta siirtyminen kouluun olisi helpompaa. Edelleen odottelen kokemuksia asian tiimoilta :).


      • asiantuntemuksesta

        Jos lapselle suositellaan tarkkisluokkaa, niin miettikäähän nyt vähän tarkemmin, kenen etuja se oikein palvelee, ettei sitten laiteta sinne tarkkisluokalle.
        Se hyvin pärjääminen voidaan käsittää monella tavalla.
        Minkä takia tarkkistasoisten lasten sosiaalistaminen ja oppiminen pitää aina tapahtua ns. normaalien lasten kustannuksella? Siksikö, että vanhemmista lapsi tuntuu normaalilta, jos viettää päivät normaalien joukossa?
        Kieltämällä tosiasiat viette lapseltanne oikeuden ja mahdollisuuden asianmukaiseen apuun ja tukeen. Uskottelemalla ei kukaan tule paremmaksi ihmiseksi.


      • alkuperäinen,,
        asiantuntemuksesta kirjoitti:

        Jos lapselle suositellaan tarkkisluokkaa, niin miettikäähän nyt vähän tarkemmin, kenen etuja se oikein palvelee, ettei sitten laiteta sinne tarkkisluokalle.
        Se hyvin pärjääminen voidaan käsittää monella tavalla.
        Minkä takia tarkkistasoisten lasten sosiaalistaminen ja oppiminen pitää aina tapahtua ns. normaalien lasten kustannuksella? Siksikö, että vanhemmista lapsi tuntuu normaalilta, jos viettää päivät normaalien joukossa?
        Kieltämällä tosiasiat viette lapseltanne oikeuden ja mahdollisuuden asianmukaiseen apuun ja tukeen. Uskottelemalla ei kukaan tule paremmaksi ihmiseksi.

        Kyse on siis VAIN esikouluaikana annettavasta erityisopetuksesta, jossa lapselle opetetaan "tehostettua ja yksilöllistä" ohjausta niissä osa-alueissa joissa ei vielä ole kovin hyvä, esim. puheen ohjaus (R-kirjain esim.) sekä motoorisia ja sosiaalisia taitoja. Tarkoitus on kyllä mennä normaaliluokalle kun täyttää 7-vuotta, mutta nyt eskariaikana vahvistetaan heikompia osa-alueita jotta siirtyminen koululaiseksi olisi helpompaa ja taitoja tulisi lisää. Kokemuksia ja mielipiteitä edelleen odotellen :).


    • neljän äiti

      Meidän tyttö kävi ns.pieneskarissa esikoulunsa.Hänen ongelmansa on paljon moninaisemmat kuin sinun lapsella(ainakin sen perusteella mitä kirjoitit)
      Hänen kohdallaan tuo pieneskari oli ainoa vaihtoehto koska isoon ryhmään ei olisi voinut ajatellakkaan laitettavan.
      Puheen ymmärtäminen ja tuottaminen kehittyi huimasti(kävi tosin myös puheterapiassa)ja kyllä meillä se ainakin oli hyvä juttu.Siellä on opella ja hoitajilla aikaa keskittyä lapseen ja hänen "ongelmiinsa"enemmän kuin tuollaisissa isoissa 25 eskarilaisen ryhmässä.
      Meidän tyttö viihtyi kyllä tosi hyvin,ainoa ongelma oli että kaikki muut luokassa oli poikia mutta ei se häntä haitannut.Joten en voi kun suositella mikäli sellaiseen tarvetta on.

      • jälkeen?

        Onko tyttärenne nyt koulussa, tavallisella luokalla vai erityisopetuksessa?


      • neljän äiti
        jälkeen? kirjoitti:

        Onko tyttärenne nyt koulussa, tavallisella luokalla vai erityisopetuksessa?

        pienluokalla mutta noudattaa normaalia opetussuunnitelmaa ja käy musiikki ja liikuntatunnit tavallisella luokalla.
        Ehkä kolmosluokalla aletaan pikkuhiljaa siirtämään normaaliluokalle ja käy sitten aineet joissa suurempia ongelmia opiskelemassa pienluokassa.


    • äiti...

      Meidän poika on erityisryhmässä, tai miten se nyt virallisesti menikään. Ryhmässä on pienennetty ryhmäkokoa, eli lapsia on 15, henkilökuntaa neljä. Poikani eskarista vastaa elto, ja he harjoittelevat juuri niitä taitoja joissa on harjoittamista. He eivät käytä mitään oppikirjoja, vaan valmistelevat käsiteltävät asiat lapsilähtöisesti. Joka viikko on liikuntaa ainakin kerran. Poika on viihtynyt hyvin, vaikka joskus sanookin, ettei mene enää ikinä. Tämä johtuu esim. siitä, että on joutunut jonottamaan "pitkään" ruokaansa tms. Tarkoitus olisi kuitenkin, että poika lähtisi normaaliin opetukseen, tosin kuljetamme itse kouluun, jossa luokkakoot eivät ole ihan mahdottomia, ja muutoinkin opetus on erilaista kuin isommissa kouluissa. Puskalennätin on kertonut opettajien omistautumisesta asioilleen, sekä positiivisesta suhtautumisesta erilaisiin oppijoihin.

      Meillä on siis diagnoosina tarkkaavaisuushäiriö. Itse opetusta ei ole mitenkään helpotettu, koska poikamme on todettu erittäin älykkääksi. Mutta koko ajan painotetaan niitä muita niin tarpeellisia asioita, kuten ryhmässä toimiminen, ja pitkäjänteisyys. Impulsiivinen lapsemme kun hyppii asiasta toiseen hyvin nopeasti...

      • erityisopetus/erityisryhmä

        Miten se toteutetaan? Onko tämä ryhmä jatkuvasti erillään, eli omana eskariryhmänä vai onko sitä esim. muutaman kerran viikossa?


      • .....
        erityisopetus/erityisryhmä kirjoitti:

        Miten se toteutetaan? Onko tämä ryhmä jatkuvasti erillään, eli omana eskariryhmänä vai onko sitä esim. muutaman kerran viikossa?

        Ja suurin osa lapsista on ns. "normaaleja", tarkoitus on että he olisivat myös mallina näille erityilapsille, että he voisivat oppia vertaisryhmässä ns. normaaleja käyttäytymismalleja. Toimintaa on kuitenkin myös jaettu, eli ryhmä "puolitetaan" silloin, kun työskentely vaatii tarkkuutta ja keskittymistä. Joskus esimerkiksi ihan yksi tai kaksi lasta kerrallaan lähtee käymään kaupassa tms. erikoisempaa.

        Kyseessä on päiväkodissa toteutettu eskari, joka eroaa sivistystoimen eskarista varmaankin jonkin verran käytännöiltään. Toiminta on hyvin toiminnallista, sisältää paljon esimerkiksi metsäretkiä yms.

        Henkilökunta on ihanan iloista ja positiivista, heistä näkee, että he ovat todella omistautuneet tähän hommaansa, ja nauttivat siitä.


    • opetussuunnitelma

      Meidän poika ei sinänsä ole erityisopetuksessa, mutta henkilökohtainen opetussuunnitelma esikouluun on tehty. Lykkäsimme neuropsykologin suosituksesta poikamme kouluunlähtöä vuodella - ei muuten ollut helppo päätös... Erilaisten testien tuloksena selvisi että poikamme oli ikätasoaan jäljessä mm. hahmottamisessa, ohjeiden muistamisessa ja motoriikassa. Lapsemme käy nyt siis päiväkodissa eskarin uudelleen, niin että hänellä on oma kuntoutussuunnitelma. Kuntoutussuunnitelma laadittiin yhdessä toimintaterapeutin, psykologin, pu-lu-ki -open ja eskariopen kanssa.

      Vaikka on "vaikeaa" aluksi hyväksyä se, että oma lapsi tarvitsee jotain erityistukea, niin nyt jälkeenpäin olen onnellinen että tukitoimia on. Ainakin meillä on käynyt tosi hyvin, poika kehittyy silmissä kun saa oikeanlaista ohjausta ja kokee onnistumisia mm. toimintaterapiassa. Lapsemme erityistarpeet ovat tosin sen verran pienet, että kukaan "ulkopuolinen" ei huomaa hänessä mitään sen kummempaa. Ja uskon että tämän harjaantumisvuoden ansiosta hän pystyy olemaan aivan tasavertainen tulevien luokkatovereidensa kanssa.

      Olen itse sitä mieltä, että vaikka pientä kapinaa "ammatti-ihmisiä" kohtaan oli alussa - niin kyllä he ainakin meidän tapauksessa huomasivat lapsessa asioita joita itse en huomannut aikanaan. Oma ohjeeni on että ottakaa vaan vastaan kaikki tuki mitä saatte - kaikki tähtää lapsen parhaaseen!

      • tietoa,

        vaatiiko tämä henkilökohtainen opetussuunnitelma aina psykologilla käyntiä? Vai riittääkö että asianosaiset ovat läsnä kaikki yhdessä ja pohtivat näkemuksiään ja sitä missä lapsi tarvitsee ohjausta ja tukea?


      • vastaa
        tietoa, kirjoitti:

        vaatiiko tämä henkilökohtainen opetussuunnitelma aina psykologilla käyntiä? Vai riittääkö että asianosaiset ovat läsnä kaikki yhdessä ja pohtivat näkemuksiään ja sitä missä lapsi tarvitsee ohjausta ja tukea?

        Luulempa että opetussuunnitelman tekeminen vaatii jonkun diagnoosin. Tai kuten meillä, suunnitelma tehtiin koululykkäyksen vuoksi.
        Vaikka oman lapsen testaaminen tuntuu aluksi kurjalta ja haluaisi "suojella" lasta niiltä - niin mitenkään muuten ei asioita saa selville. Eikä ainakaan meidän lapsi kokenut niitä testitilanteita mitenkään ahdistavana.

        Meidän eskarissa on kyllä jokaisen eskarilaisen vanhemman ja open kanssa tavoitekeskustelu. Siis sellainen jossa pohditaan tavoitteet eskarivuodelle ja missä tarvitsee harjaannusta.


    • Zeldalotta

      Ei ole

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7905
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2051
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1990
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe