Vectra-B:n takapyörän laakeri

Karsta

Miten työläs on vaihtaa ko. laitteeseen takapyörän laakeri, selviääkö harrastajan konstein vai tarvitaanko prässiä/erikoistyökaluja tms.?

10

3025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullakehä

      ei ole paha, nääs tulee koko napa laakerin mukana. eli absitunnistin, laakeri, laakeripesä, pyörän kiinnityslaippa. paketti maksaa vähänpäälle paridonaa markkoina. työkaluiksi riittää hylsysarja, yms. perusvehkeet.

      • rullakehä

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.


      • Karsta
        rullakehä kirjoitti:

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?


      • Karsta
        Karsta kirjoitti:

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!


      • DirtBag
        Karsta kirjoitti:

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!

        vai olisiko kyseessä renkaiden epätasapaino tai jos aluvanteet alla niin keskitysongelma. Jos kerran laakerit ok niin kannattaako vaihtaa vai etsiä vikaa muualta?!??!


    • en vaihda

      Miten laakeria kiristetään?

      • en vaihda

        Kyseessä siis Vectra-a ja takarengas.


      • en vaihda -alaa

        Irrotin vanteen mutten näe mitään mistä voisi kiristää. :O
        Yksi ristipääruuvi löytyi, irrotin sen mutta se aiheutti vain sen että hässäkän sisällä jotku jutut alkoivat pyörimään.

        Pitäisi kuulemma olla helppo homma.

        Pitääkö purkaa lisää? Siellä keskiön / jarrurummun (?) takana oli muutama pultti. Pitääkö ne irroittaa?

        Sinne taitaa tulla myös jarrunestettä sisältävä putki, eikös se vuoda maahan jos sen koko hässäkän purkaa?


    • -alaa vieläkään.

      Aukesi sen verran kun kävin taas ihmettelemässä että se (ilmeisesti kaikissa) ruosteinen iso mötikkä lähti irti käsin vetämällä kun se ristipää ruuvi oli irroitettu.

      Sen jälkeen kun harjasin teräsharjalla pölyt ja liat siitä keskikupista niin se alkoi näyttämään siltä että sekin irtoaa vetämällä ulospäin.

      Niin olikin, tarvitsi vain avittaa lattapäisellä meisselillä ja vasaralla.

      Sitten tuli näkyviin akselinpää missä on sokka. Ja vaseliinia ympärillä. Ilmeisesti sitä pitäisi laittaa myös takaisin kiristyksen jälkeen. Ja jos siellä nyt olevaa vaseliinia ei poista niin ei oikein näe mitään...

      Tähän tietysti joku sanoo että "ei tarvitse nähdäkään" sen kun tekee vaan. Mutta jos ei tiedä mitä tekee ja opettelee tehdessään niin en tiedä vielä onko vaseliinin alla jotain nähtävää vaiko ei.

      Zz.. onpahan hankalaa kun ei ole ketään keltä kysyä helppojakaan asioita. Ei itseäni oikein edes nappaa autoremontit.

      • epäkorjaaja

        No niin. Asia selvisi kun ihmettelin hieman lisää itse auton luona sen sijaan että googlailisin tuntikaupalla...

        Ekaksi piti siis irroittaa se ristipääruuvi, sitten se iso hässäkkä (jarrurumpu?) minkä alla jarrukengät on, lähti irti ihan käsin vetämällä. (Informaation pätkä mitä ei löytynyt mistään).
        Katselin jo koko systeemin taakse että pitääkö sieltä irroittaa jotain pultteja.
        Aloin epäilemään että ei, kun huomasin että sitten joutuisi irroittamaan myös jarrunesteputken, mistä ei oltu puhuttu missään mitään. Ja muutenkin homma tuntuisi silloin liian isotöiseltä.

        Sen jälkeen irrotin sen keskiön "kupin" mikä myöskin lähti vetämällä (tätäkään tietoa ei löytynyt mistään, tai sitä että se pitäisi irroittaa. Tai ainakaan kuvaa ja osan nimeä niin että ymmärtäisi mistä on kyse). Irroitus vaati talttapäistä meisseliä ja vasaraa. Siitä ei edes nähnyt että sen voi irroittaa ennen kuin harjasin teräsharjalla pölyt pois sen ympäriltä.

        Sitten alta paljastui vihdoinkin jotain mitä kuvittelinkin että pitäisi löytyä, akselinpää ja mutteri. Mutteri oli lukittu sokalla mikä meni palasiksi irroitettaessa. Oli ilmeisesti irroitettu ja laitettu takaisin ennenkin ja tässä vaiheessa sitä oli taiteltu sen minkä se kestää.

        Löysäsin mutteria ajatuksissani kunnes ymmärsin että ei tarvitse purkaa enempää. Se on juuri se mutteri mitä piti kiristää. Tunsin pyörittäessäni kuinka laakerit pyörivät.. tai ainakin kuvittelin tuntevani. Kiristin sen takaisin ja tein sokan messinki tms. langasta (ei ollut kuparia, jos se ketään kiinnostaa) mikä oli tarpeeksi vahvaa, taitoin sen kaksinkerroin niin kuin aiempi alumiininenkin sokka oli ollut.
        Sitä ei saanut kaksinkerroin paikoilleen ennen kuin muokkasin lankaa vähän uuteen muotoon pajavasaralla. Sitten naputtelin sokan paikoilleen ja väänsin päät mutterin ympärille.

        Laitoin sen rautamötikän (jarrurummun?) mikä jää vanteen alle, paikoilleen ja ruuvasin ristipääruuvin takaisin paikoilleen, kiinnitin renkaan ja kokeilin vieläkö laakerissa tuntuu klappia käsin vääntämällä. Kyllä tuntui. Oli vielä löysempi kuin mitä se oli alunperin.
        Olin netistä löytyvien ohjeiden takia turhankin varuillani siitä etten kiristä sitä liian tiukkaan. "Tiukkaaminen ja sitten vähän löystyttäminen" niin kuin moni on ohjeistanut, on kumminkin niin suhteellinen käsite.

        Tein siis homman uudestaan ja tällä kertaa siihen ei mennyt montaakaan minuuttia. Joten tavallaan ymmärrän miksi oikeat autoharrastajat eivät ole vaivautuneet vääntämään rautalangasta noin simppeliin hommaan step by step ohjeita.

        Nyt ei klappia tunnu ja pyörä pyörii kumminkin herkästi. Ei se kauheen löysällä ollut alunperinkään kun mitään ääntä ei kuulunut.
        Joku Opel forumeilla sanoi että noilla ajaa senkin jälkeen kun ääntä alkaa kuulumaan, vielä pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      53
      1605
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      174
      1346
    3. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      10
      1295
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      76
      1264
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      284
      1202
    6. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      16
      1126
    7. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      918
    8. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      913
    9. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      56
      905
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      815
    Aihe