Vectra-B:n takapyörän laakeri

Karsta

Miten työläs on vaihtaa ko. laitteeseen takapyörän laakeri, selviääkö harrastajan konstein vai tarvitaanko prässiä/erikoistyökaluja tms.?

10

3044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullakehä

      ei ole paha, nääs tulee koko napa laakerin mukana. eli absitunnistin, laakeri, laakeripesä, pyörän kiinnityslaippa. paketti maksaa vähänpäälle paridonaa markkoina. työkaluiksi riittää hylsysarja, yms. perusvehkeet.

      • rullakehä

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.


      • Karsta
        rullakehä kirjoitti:

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?


      • Karsta
        Karsta kirjoitti:

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!


      • DirtBag
        Karsta kirjoitti:

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!

        vai olisiko kyseessä renkaiden epätasapaino tai jos aluvanteet alla niin keskitysongelma. Jos kerran laakerit ok niin kannattaako vaihtaa vai etsiä vikaa muualta?!??!


    • en vaihda

      Miten laakeria kiristetään?

      • en vaihda

        Kyseessä siis Vectra-a ja takarengas.


      • en vaihda -alaa

        Irrotin vanteen mutten näe mitään mistä voisi kiristää. :O
        Yksi ristipääruuvi löytyi, irrotin sen mutta se aiheutti vain sen että hässäkän sisällä jotku jutut alkoivat pyörimään.

        Pitäisi kuulemma olla helppo homma.

        Pitääkö purkaa lisää? Siellä keskiön / jarrurummun (?) takana oli muutama pultti. Pitääkö ne irroittaa?

        Sinne taitaa tulla myös jarrunestettä sisältävä putki, eikös se vuoda maahan jos sen koko hässäkän purkaa?


    • -alaa vieläkään.

      Aukesi sen verran kun kävin taas ihmettelemässä että se (ilmeisesti kaikissa) ruosteinen iso mötikkä lähti irti käsin vetämällä kun se ristipää ruuvi oli irroitettu.

      Sen jälkeen kun harjasin teräsharjalla pölyt ja liat siitä keskikupista niin se alkoi näyttämään siltä että sekin irtoaa vetämällä ulospäin.

      Niin olikin, tarvitsi vain avittaa lattapäisellä meisselillä ja vasaralla.

      Sitten tuli näkyviin akselinpää missä on sokka. Ja vaseliinia ympärillä. Ilmeisesti sitä pitäisi laittaa myös takaisin kiristyksen jälkeen. Ja jos siellä nyt olevaa vaseliinia ei poista niin ei oikein näe mitään...

      Tähän tietysti joku sanoo että "ei tarvitse nähdäkään" sen kun tekee vaan. Mutta jos ei tiedä mitä tekee ja opettelee tehdessään niin en tiedä vielä onko vaseliinin alla jotain nähtävää vaiko ei.

      Zz.. onpahan hankalaa kun ei ole ketään keltä kysyä helppojakaan asioita. Ei itseäni oikein edes nappaa autoremontit.

      • epäkorjaaja

        No niin. Asia selvisi kun ihmettelin hieman lisää itse auton luona sen sijaan että googlailisin tuntikaupalla...

        Ekaksi piti siis irroittaa se ristipääruuvi, sitten se iso hässäkkä (jarrurumpu?) minkä alla jarrukengät on, lähti irti ihan käsin vetämällä. (Informaation pätkä mitä ei löytynyt mistään).
        Katselin jo koko systeemin taakse että pitääkö sieltä irroittaa jotain pultteja.
        Aloin epäilemään että ei, kun huomasin että sitten joutuisi irroittamaan myös jarrunesteputken, mistä ei oltu puhuttu missään mitään. Ja muutenkin homma tuntuisi silloin liian isotöiseltä.

        Sen jälkeen irrotin sen keskiön "kupin" mikä myöskin lähti vetämällä (tätäkään tietoa ei löytynyt mistään, tai sitä että se pitäisi irroittaa. Tai ainakaan kuvaa ja osan nimeä niin että ymmärtäisi mistä on kyse). Irroitus vaati talttapäistä meisseliä ja vasaraa. Siitä ei edes nähnyt että sen voi irroittaa ennen kuin harjasin teräsharjalla pölyt pois sen ympäriltä.

        Sitten alta paljastui vihdoinkin jotain mitä kuvittelinkin että pitäisi löytyä, akselinpää ja mutteri. Mutteri oli lukittu sokalla mikä meni palasiksi irroitettaessa. Oli ilmeisesti irroitettu ja laitettu takaisin ennenkin ja tässä vaiheessa sitä oli taiteltu sen minkä se kestää.

        Löysäsin mutteria ajatuksissani kunnes ymmärsin että ei tarvitse purkaa enempää. Se on juuri se mutteri mitä piti kiristää. Tunsin pyörittäessäni kuinka laakerit pyörivät.. tai ainakin kuvittelin tuntevani. Kiristin sen takaisin ja tein sokan messinki tms. langasta (ei ollut kuparia, jos se ketään kiinnostaa) mikä oli tarpeeksi vahvaa, taitoin sen kaksinkerroin niin kuin aiempi alumiininenkin sokka oli ollut.
        Sitä ei saanut kaksinkerroin paikoilleen ennen kuin muokkasin lankaa vähän uuteen muotoon pajavasaralla. Sitten naputtelin sokan paikoilleen ja väänsin päät mutterin ympärille.

        Laitoin sen rautamötikän (jarrurummun?) mikä jää vanteen alle, paikoilleen ja ruuvasin ristipääruuvin takaisin paikoilleen, kiinnitin renkaan ja kokeilin vieläkö laakerissa tuntuu klappia käsin vääntämällä. Kyllä tuntui. Oli vielä löysempi kuin mitä se oli alunperin.
        Olin netistä löytyvien ohjeiden takia turhankin varuillani siitä etten kiristä sitä liian tiukkaan. "Tiukkaaminen ja sitten vähän löystyttäminen" niin kuin moni on ohjeistanut, on kumminkin niin suhteellinen käsite.

        Tein siis homman uudestaan ja tällä kertaa siihen ei mennyt montaakaan minuuttia. Joten tavallaan ymmärrän miksi oikeat autoharrastajat eivät ole vaivautuneet vääntämään rautalangasta noin simppeliin hommaan step by step ohjeita.

        Nyt ei klappia tunnu ja pyörä pyörii kumminkin herkästi. Ei se kauheen löysällä ollut alunperinkään kun mitään ääntä ei kuulunut.
        Joku Opel forumeilla sanoi että noilla ajaa senkin jälkeen kun ääntä alkaa kuulumaan, vielä pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      108
      4261
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      148
      3667
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      88
      3435
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2829
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      129
      1730
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1556
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1184
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe