Vectra-B:n takapyörän laakeri

Karsta

Miten työläs on vaihtaa ko. laitteeseen takapyörän laakeri, selviääkö harrastajan konstein vai tarvitaanko prässiä/erikoistyökaluja tms.?

10

3011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rullakehä

      ei ole paha, nääs tulee koko napa laakerin mukana. eli absitunnistin, laakeri, laakeripesä, pyörän kiinnityslaippa. paketti maksaa vähänpäälle paridonaa markkoina. työkaluiksi riittää hylsysarja, yms. perusvehkeet.

      • rullakehä

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.


      • Karsta
        rullakehä kirjoitti:

        näyttää olevan motonetissä 100euron paikkeilla. tämä pari donaa (Fim) on merkkiliikehinta.

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?


      • Karsta
        Karsta kirjoitti:

        voiko ääntellyyn joka kuuluu takapyörän luota olla syynä jokin muu kuin laakeri, laakerissa ei nimittäin ole väljää ollenkaan eli se ei tunnu kuluneelta!? Onko Motonetin paketti tosiaan koko napa?

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!


      • DirtBag
        Karsta kirjoitti:

        Napapaketti laakereineen hankitaan ja vaihdetaan!

        vai olisiko kyseessä renkaiden epätasapaino tai jos aluvanteet alla niin keskitysongelma. Jos kerran laakerit ok niin kannattaako vaihtaa vai etsiä vikaa muualta?!??!


    • en vaihda

      Miten laakeria kiristetään?

      • en vaihda

        Kyseessä siis Vectra-a ja takarengas.


      • en vaihda -alaa

        Irrotin vanteen mutten näe mitään mistä voisi kiristää. :O
        Yksi ristipääruuvi löytyi, irrotin sen mutta se aiheutti vain sen että hässäkän sisällä jotku jutut alkoivat pyörimään.

        Pitäisi kuulemma olla helppo homma.

        Pitääkö purkaa lisää? Siellä keskiön / jarrurummun (?) takana oli muutama pultti. Pitääkö ne irroittaa?

        Sinne taitaa tulla myös jarrunestettä sisältävä putki, eikös se vuoda maahan jos sen koko hässäkän purkaa?


    • -alaa vieläkään.

      Aukesi sen verran kun kävin taas ihmettelemässä että se (ilmeisesti kaikissa) ruosteinen iso mötikkä lähti irti käsin vetämällä kun se ristipää ruuvi oli irroitettu.

      Sen jälkeen kun harjasin teräsharjalla pölyt ja liat siitä keskikupista niin se alkoi näyttämään siltä että sekin irtoaa vetämällä ulospäin.

      Niin olikin, tarvitsi vain avittaa lattapäisellä meisselillä ja vasaralla.

      Sitten tuli näkyviin akselinpää missä on sokka. Ja vaseliinia ympärillä. Ilmeisesti sitä pitäisi laittaa myös takaisin kiristyksen jälkeen. Ja jos siellä nyt olevaa vaseliinia ei poista niin ei oikein näe mitään...

      Tähän tietysti joku sanoo että "ei tarvitse nähdäkään" sen kun tekee vaan. Mutta jos ei tiedä mitä tekee ja opettelee tehdessään niin en tiedä vielä onko vaseliinin alla jotain nähtävää vaiko ei.

      Zz.. onpahan hankalaa kun ei ole ketään keltä kysyä helppojakaan asioita. Ei itseäni oikein edes nappaa autoremontit.

      • epäkorjaaja

        No niin. Asia selvisi kun ihmettelin hieman lisää itse auton luona sen sijaan että googlailisin tuntikaupalla...

        Ekaksi piti siis irroittaa se ristipääruuvi, sitten se iso hässäkkä (jarrurumpu?) minkä alla jarrukengät on, lähti irti ihan käsin vetämällä. (Informaation pätkä mitä ei löytynyt mistään).
        Katselin jo koko systeemin taakse että pitääkö sieltä irroittaa jotain pultteja.
        Aloin epäilemään että ei, kun huomasin että sitten joutuisi irroittamaan myös jarrunesteputken, mistä ei oltu puhuttu missään mitään. Ja muutenkin homma tuntuisi silloin liian isotöiseltä.

        Sen jälkeen irrotin sen keskiön "kupin" mikä myöskin lähti vetämällä (tätäkään tietoa ei löytynyt mistään, tai sitä että se pitäisi irroittaa. Tai ainakaan kuvaa ja osan nimeä niin että ymmärtäisi mistä on kyse). Irroitus vaati talttapäistä meisseliä ja vasaraa. Siitä ei edes nähnyt että sen voi irroittaa ennen kuin harjasin teräsharjalla pölyt pois sen ympäriltä.

        Sitten alta paljastui vihdoinkin jotain mitä kuvittelinkin että pitäisi löytyä, akselinpää ja mutteri. Mutteri oli lukittu sokalla mikä meni palasiksi irroitettaessa. Oli ilmeisesti irroitettu ja laitettu takaisin ennenkin ja tässä vaiheessa sitä oli taiteltu sen minkä se kestää.

        Löysäsin mutteria ajatuksissani kunnes ymmärsin että ei tarvitse purkaa enempää. Se on juuri se mutteri mitä piti kiristää. Tunsin pyörittäessäni kuinka laakerit pyörivät.. tai ainakin kuvittelin tuntevani. Kiristin sen takaisin ja tein sokan messinki tms. langasta (ei ollut kuparia, jos se ketään kiinnostaa) mikä oli tarpeeksi vahvaa, taitoin sen kaksinkerroin niin kuin aiempi alumiininenkin sokka oli ollut.
        Sitä ei saanut kaksinkerroin paikoilleen ennen kuin muokkasin lankaa vähän uuteen muotoon pajavasaralla. Sitten naputtelin sokan paikoilleen ja väänsin päät mutterin ympärille.

        Laitoin sen rautamötikän (jarrurummun?) mikä jää vanteen alle, paikoilleen ja ruuvasin ristipääruuvin takaisin paikoilleen, kiinnitin renkaan ja kokeilin vieläkö laakerissa tuntuu klappia käsin vääntämällä. Kyllä tuntui. Oli vielä löysempi kuin mitä se oli alunperin.
        Olin netistä löytyvien ohjeiden takia turhankin varuillani siitä etten kiristä sitä liian tiukkaan. "Tiukkaaminen ja sitten vähän löystyttäminen" niin kuin moni on ohjeistanut, on kumminkin niin suhteellinen käsite.

        Tein siis homman uudestaan ja tällä kertaa siihen ei mennyt montaakaan minuuttia. Joten tavallaan ymmärrän miksi oikeat autoharrastajat eivät ole vaivautuneet vääntämään rautalangasta noin simppeliin hommaan step by step ohjeita.

        Nyt ei klappia tunnu ja pyörä pyörii kumminkin herkästi. Ei se kauheen löysällä ollut alunperinkään kun mitään ääntä ei kuulunut.
        Joku Opel forumeilla sanoi että noilla ajaa senkin jälkeen kun ääntä alkaa kuulumaan, vielä pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8485
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4588
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      54
      3632
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2910
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2616
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2394
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2056
    Aihe