terveydenhoitaja opsikelija kyselee kokemuksia.... Millaisia kokemuksia teillä on, joiden omainen (vanhus) on ollut laitoshoidossa? Erityisesti aiheena on vanhusten ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS ja ITSENÄINEN ASEMA laitoshoidossa?? Haluaisin saada erityisesti mielipiteitä OMAISTEN näkökulmasta.
Vanhukset laitoshoidossa
11
549
Vastaukset
- Alisia
Minun ja mieheni molemmat vanhemmat ovat laitoshoidossa. Minun vanhempani Jyväskylässä, miehen vanhemmat Rovaniemellä.
Mieheni isä Rovaniemellä on ollut jo kuusi vuotta vuoteen omana, hän ei tunnista edes läheisiään. Joskus tuntuu, että hoitohenkilökunnalla ei ole aikaa edes syöttää häntä. Hän on kuihtumassa pois, ihan kuin tarkoituksella, koska ei saa tarpeeksi ruokaa.
Mieheni äiti on sairaalassa myös. Hän vaikuttaa yksinäiseltä. Ei hänellä tunnu olevan minkäänlaista määräysvaltaa itsestään, hän vain on, ulkoilua ja virikkeitä hän saa elämäänsä hyvin vähän, ellei omaiset käy häntä hoivaamassa.
Minun isäni ja äitini asuvat palvelutalossa. He tulevat vielä melko hyvin toimeen, kun ruoka ja siivousasioissa saavat apua. Heillä on itsenäinen elämä, mutta yksinäiseksi he tuntevat itsensä ja kumpikin on hiukan masentunut, vaikka lapset käyvät heitä katsomassa säännöllisesti. Varsinkin äiti muistelee kyyneleet silmissä aikaa, jolloin perhe oli vielä koossa. Heistä tuntuu, ettei elämällä ole enää tarkoitusta.kokemukset lähiomaisista. Nälkään ja janoon kuolivat. Ei ulkoilutusta koskaan, kunta ei palkkaa riittävästi hoitajia ja avustajia. Urheiluun ja puoluepoliittisille järjestöille rahaa kyllä riittää.
Mikähän on oma kohtalo?- sitten
sitroen kirjoitti:
kokemukset lähiomaisista. Nälkään ja janoon kuolivat. Ei ulkoilutusta koskaan, kunta ei palkkaa riittävästi hoitajia ja avustajia. Urheiluun ja puoluepoliittisille järjestöille rahaa kyllä riittää.
Mikähän on oma kohtalo?tehnyt itse sille asialle mitään? Olisithan voinut käydä näitä lähiomaisiasi tapaamassa ja huomata siten ajoissa missä siellä mennään! Olisit ehkä voinut asialle jotain!?Aina ollaan muita syyttämässä, ikinä ei vilkaista ensin omaan peiliin.
Minulla ei ole tästä asiasta muita kuin kuulo-kokemuksia, mutta tuo yleinen syyttäminen alkaa kyllästyttämään todella, oli se asia sitten mikä tahansa! Omaan itseensä ei osata mennä ollenkaan. - Johanna***
sitroen kirjoitti:
kokemukset lähiomaisista. Nälkään ja janoon kuolivat. Ei ulkoilutusta koskaan, kunta ei palkkaa riittävästi hoitajia ja avustajia. Urheiluun ja puoluepoliittisille järjestöille rahaa kyllä riittää.
Mikähän on oma kohtalo?että nälkään ja viluun annat omaistesi kuolla ja kehtaat vielä voivotella palstalla asiaa.
Millainen loinen olet ihmisenä jos odotat että yhteiskunta tekee kaiken puolestasi.
Valitat että rahaa riittää urheiluun ja politiikkaan, mutta et viitsi itse edes lähiomaisitasi huolehtia. Odotatako todella että kaikki tehdään sinun puolestasi, juuri silloin kuin SINÄ niin haluat. Toiset eivät saisi saada mitään. Pääasia että SINUN lähiomaisistasi huolehtii joku muu kuin SINÄ!
Herra siunaa mikä kaikkien aikojen tyhmin vastaus.
Kaikkenlaisia loisia se maa päällään kantaa. Kehtaatko katsoa peiliin ollenkaan?
10 vuotta hoidin lähiomaisiani ilman minkäänlaisat tukea ja olin todella onnellinen, että sain olla heidän lähettyvillään loppuun asti.
Ei tullut mieleenikään vaatia, että joidenkin toisten olisi puolestani se pitänyt tehdä, se ei ollut velvollisuus, vaan antoi elämääni paljon iloa ja rakkautta ja vanhempien kunnioitusta.
Ja nämä lähiomaiset eivät edes olleet omat vanhempani, vaan vanha sukulaispariskunta joka ei enää pärjännyt yksin.
Enkä tunne itseäni ollenkaan marttyyriksi tai sen kummemmin hyväksi ihmiseksi, tein sen mitä katsoin oikeaksi tehdä, vaikka olin myös työelämässä koko ajan. - Pirre*
Johanna*** kirjoitti:
että nälkään ja viluun annat omaistesi kuolla ja kehtaat vielä voivotella palstalla asiaa.
Millainen loinen olet ihmisenä jos odotat että yhteiskunta tekee kaiken puolestasi.
Valitat että rahaa riittää urheiluun ja politiikkaan, mutta et viitsi itse edes lähiomaisitasi huolehtia. Odotatako todella että kaikki tehdään sinun puolestasi, juuri silloin kuin SINÄ niin haluat. Toiset eivät saisi saada mitään. Pääasia että SINUN lähiomaisistasi huolehtii joku muu kuin SINÄ!
Herra siunaa mikä kaikkien aikojen tyhmin vastaus.
Kaikkenlaisia loisia se maa päällään kantaa. Kehtaatko katsoa peiliin ollenkaan?
10 vuotta hoidin lähiomaisiani ilman minkäänlaisat tukea ja olin todella onnellinen, että sain olla heidän lähettyvillään loppuun asti.
Ei tullut mieleenikään vaatia, että joidenkin toisten olisi puolestani se pitänyt tehdä, se ei ollut velvollisuus, vaan antoi elämääni paljon iloa ja rakkautta ja vanhempien kunnioitusta.
Ja nämä lähiomaiset eivät edes olleet omat vanhempani, vaan vanha sukulaispariskunta joka ei enää pärjännyt yksin.
Enkä tunne itseäni ollenkaan marttyyriksi tai sen kummemmin hyväksi ihmiseksi, tein sen mitä katsoin oikeaksi tehdä, vaikka olin myös työelämässä koko ajan.Eivät ne omaiset välttämättä aina ole samalla sadalla kilometrilläkään, ja eivät kaikki voi ottaa vanhempiaankaan omaan kotiinsa, sitten monet vanhukset eivät lähde edes suurin surminkaan omalta paikkakunnalta muualle asumaan, että ei nyt pitäisi mätkiä ihan olantakaa ketään, kun ei tunneta tilannetta tarkemmin.
Omahyväisyys ehkä pikkuisen kuitenkin pilkahti, no kukas se kissanhännän nostaa jne....
- terveydenhoitaja
Kiitos näistä mielipiteistä. Kaipaisin kuitenkin vielä lisää mielipiteitä omaisten suusta koskien nimenomaan laitoksissa olevien vanhusten itsemääräämisoikeutta ja itsenäistä asemaa. Käytännön kokemuksia ja asioita, jotka jäivät etiikkansa puolesta mietityttämään. Terveydenhoitaja opiskelijana teen pienimuotoista kirjallista työtä, jossa käsittelen kyseistä aihetta omaisten näkökulmasta. Itselläni kokemusta on vain isovanhemmistani ja toisaalta taas hoitaja näkökulmasta. Kiitos kaikille vastanneille, aihe mielestäni on tärkeä ja kaipaa keskustelua ja muutoksia.
- omainen
Pitäisikö dementoituneen vanhuksen itsemääräämisoikeutta kunnioittaa ja ostaa hänelle esim. videokamera, auto ym. laitteita, joita hän ei oo osannut vuosiin käyttää, mut näkee mainoksia lehdissä??
- Korpikenraali
omainen kirjoitti:
Pitäisikö dementoituneen vanhuksen itsemääräämisoikeutta kunnioittaa ja ostaa hänelle esim. videokamera, auto ym. laitteita, joita hän ei oo osannut vuosiin käyttää, mut näkee mainoksia lehdissä??
Luulisi että pitäisi. Vanhus huristelisi "ferrarilla" muistamattomana videoiden kaupunkilaisten yöelämää.
Minun äitini on laitoshoidossa, ollut jo viisi vuotta. Hänellä on edunvalvoja joka huolehtii hänen tarpeistaan. Edunvalvojaa voidaan moittia jos hän ei huolehdi asiakkaansa tarpeita.
Olemme olleet erittäin tyytyväisiä äitimme hoitoon. Henkilökuntaa ei voi moittia, he ovat olleet parhaimpia ja ystävällisimpiä mitä olen tavannut terveyden hoidon piiristä. Kiitos Himmelille! - omainen
Korpikenraali kirjoitti:
Luulisi että pitäisi. Vanhus huristelisi "ferrarilla" muistamattomana videoiden kaupunkilaisten yöelämää.
Minun äitini on laitoshoidossa, ollut jo viisi vuotta. Hänellä on edunvalvoja joka huolehtii hänen tarpeistaan. Edunvalvojaa voidaan moittia jos hän ei huolehdi asiakkaansa tarpeita.
Olemme olleet erittäin tyytyväisiä äitimme hoitoon. Henkilökuntaa ei voi moittia, he ovat olleet parhaimpia ja ystävällisimpiä mitä olen tavannut terveyden hoidon piiristä. Kiitos Himmelille!Aiva..edunvalvontaa. Olen nyt ainoa isäni lapsi veljeni kuoltua. Isäni on palvelutalon ryhmäkodissa dementoitumisen ja liikuntavaikeuksien vuoksi.
Hänellä on oma huoneensa, jonne mennä, kun haluaa olla yksin. Ja ryhmä ja hyvät hoitajat vieressä ja turvanapin päässä, jos jotain apua tarvii.
Käyn ja muut omaiset katsomassa häntä aina kun vain pääsemme. Kysyn aina isältä, mitä hän haluaisi tai tarvitsisi.
Mutta hyvin isäni tuntien vien hänelle kaikkia hyviä herkkuja, mistä tiedän hänen pitävän ja kukkia , vaatteita ym.
Halin ja kiitän häntä kaikesta, mitä hän lastensa eteen on tehnyt.
Mut just tollasia järjettömiä toiveita.. omasta asunnosta, autosta,jääkaapeista, helloista videokameroista.. en toteuta, vaan yritän selittää asiat isälle yksinkertaisesti, et täällä on talosta kaikki , mitä tarvitaan..nyt voi vain nauttia toisten palveluista.
Ongelma on lähinnä se, että vierailevat ystävät, jotka eivät dementiasta mitään ymmärrä, ottavat isän pyynnöt todesta ja valittavat puutteista.
Heitä varten kirjoitin sinne pöydälle kirjeen, että kysykää hoitajilta tai minulta, miksei isä voi asua yksin omakotitalossa, tehdä itse ruokaansa ja ajella autoa.
Yhteistoimin ja jutellen palaveria hoitajien kanssa päätämme, mitä isä todella tarvitsee.. hammashoitoa, silmälasien uusintaa, kuulolaitteen uusimista, mitä lääkkeitä neuvotellen lääkärinsä kanssa.
Mielestäni tämä nykyinen paikka ja hoito ovat isälleni paras vaihtoehto tähän elämäntilanteeseensa.
- Remmari ek
Tällainen palsta ei ole oikea paikka tehdä kyselytutkimusta!
Opinto-ohjaajasi ei voi hyväksyä tällaista kyselyä mihinkään opinnäytteeseen, jos hyväksyy, niin hän on kyllä outo.
Tällainen kysely ei täytä minkäänlaisia tutkimuksen kriteerejä. Vaikka vastaajat ovat tuntemattomia toisilleen, niin sittenkin tällainen kysely on epäeettinen. Tuloksista ei voi edes puhua!
Toistan taas kerran: Eivät nykyajankaan opiskelijat voi tehdä kaikkea leikkaa-liimaa-periaatteella. Kyllä täytyy vähän nähdä vaivaakin.- terveydenhoitaja
Tämä ei ole mikää tutkimus. Kuten varmasti hyvin asioista perillä olevana tiedät, tutkimuksen tekemiseen tarvittaisiin ensinnäkin lupa ja myös tutkimukseen osallistuvilta kirjallinen suostumus, jossa kaikki ehdot on mainittu. Tämäpä ei ole tutkimus, ei tule opinnäytetyöhön, eikä sen siis tarvitse täyttää tutkimuksen kriteerejä (niitä ei ymmärtääkseni vaadita tämän keskustelupalstan keskustelun aloittamiseksi). Olet ilmeisesti nähnyt kummallisia tapoja tehdä tutkimuksia jos tämä sinusta siltä vaikuttaa!!!! No kuitenkin... olen kiinnostunut tulevasta ammatistani ja siihen liittyvistä asioista. Oman pohdiskeluni herättämiseksi haluan kuulla myös asianomaisten mielipiteitä. Jokainenhan kuitenkin keskustelee täällä vapaaehtoisesti ja kertoo kokemuksistaa. Mistään ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitustakaan suoraan kirjoittaa opinnäytetyötä (ajattelin meinaan joskus läpäistäkin tämän koulun). Niin että kiitos vaan erittäin rakentavasta palautteesta ja perehtyneisyydestäsi. Palaan taas koulukirjojeni ääreen viettämään syyslomaa. Me nykyajan opiskelijat kun saamme kaiken niin helpolla!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604726Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362169Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti521733- 1841712
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1661548Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2811401Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2001240- 881159
- 2051146
- 651104