Superuser

Kädetön

Asensin tässä Ubuntun kannettavalle tietokoneelleni ja päästäkseni muokkaamaan joitakin suojattuja tiedostoja tarvitsen SuperUser:n oikeudet... no kirjottaessani terminaaliin "su" -käskyn kysyy terminaali tottakai salasanaa... voi olla aika tyhmä kysymys mutta mikähän se salasana mahtaa olla? Missään vaiheessa Ubuntun asennuksessa ei saanut asettaa SuperUser:n passua... joten miten pystyn tulemaan SuperUserksi jos en edes tiedä salasanaa siihen? Ainoa mitä Ubuntun asennuksessa sai tehdä on luoda käyttäjätili jolla ei ole oikeuksia muokata arkoja tiedostoja.

Joten... miten tullaan SuperUserksi?

11

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää sudoa ja sinulla on täydet oikeudet... Eli annappa oma passus, niin pitäisi toimia!

    • Superkäyttäjä

      "Asensin tässä Ubuntun kannettavalle tietokoneelleni ja päästäkseni muokkaamaan joitakin suojattuja tiedostoja tarvitsen SuperUser:n oikeudet.."

      Ubuntun filosofiaan kuuluu, ettei root-käyttäjää ole tarjolla. Kaikki järjestelmän hallinta tapahtuu sudo-käyttäjänä. Tuon sudo-oikeuden sai se käyttäjä, joka asennuksessa on määritelty. Edes muilla käyttäjillä ei ole (oletuksena) sudo-oikeuksia.
      Ubuntussa toki on mahdollisuus antaa root-käyttäjä - tai tarjota muillekin kuin tuolle "SuperUserille" sudo-oikeuksia (kuten muissakin jakeluissa).
      Kyllä tuokin root/sudo-asia on selvitetty ubuntuguidessa.

      • Kädetön

        Okei... no selvisi sekin sitten... mutta... jos haluan esimerkiksi muokata xorg.conf tiedostoa ja annan käskyksi terminaalissa "sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa... mutta en voi ylikirjoittaa sitä kuitenkaan kun se on kirjoitus suojattu... eli tarkoittaako tämä sitä, että tiedosto on käytössä ja sen takia sitä ei voi ylikirjoittaa vai sen takia kun minulla ei ole oikeuksia?

        Jos en voi sitä ylikirjoittaa sen takia, että se on käytössä niin miten sitä pitäisi sitten muokata?


      • Superkäyttäjä
        Kädetön kirjoitti:

        Okei... no selvisi sekin sitten... mutta... jos haluan esimerkiksi muokata xorg.conf tiedostoa ja annan käskyksi terminaalissa "sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa... mutta en voi ylikirjoittaa sitä kuitenkaan kun se on kirjoitus suojattu... eli tarkoittaako tämä sitä, että tiedosto on käytössä ja sen takia sitä ei voi ylikirjoittaa vai sen takia kun minulla ei ole oikeuksia?

        Jos en voi sitä ylikirjoittaa sen takia, että se on käytössä niin miten sitä pitäisi sitten muokata?

        ""sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa..."

        Ei. sudo xorg.conf
        Gnomen graafinen editori on gedit.
        Toki vi-editoria saa käyttää emacs:sta puhumattakaan ;)
        Mutta tuo siis SuperUserina (käyttäjätunnuksella, jolla on tuo sudo-oikeus eli määritelty tiedostossa /etc/sudoers, jota voi käpistellä visudo-ohjelmalla) - eli määriteltynä käyttäjänä.


      • Superuser
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        ""sudo -e xorg.conf" pääsen muokkaamaan tuota tiedostoa..."

        Ei. sudo xorg.conf
        Gnomen graafinen editori on gedit.
        Toki vi-editoria saa käyttää emacs:sta puhumattakaan ;)
        Mutta tuo siis SuperUserina (käyttäjätunnuksella, jolla on tuo sudo-oikeus eli määritelty tiedostossa /etc/sudoers, jota voi käpistellä visudo-ohjelmalla) - eli määriteltynä käyttäjänä.

        Lisäys: tarvittaessa pitää tietenkin laittaa myös polku, jos et ole ko. hakemistossa.
        Xorg.conf sijaitsee tietenkin (tai yleensä) hakemistossa /etc/X11


    • lp-l

      sudo passwd root
      su

      • Superkäyttäjä

        "sudo passwd root"

        Tuo on vastoin Ubuntu-filosofiaa :)
        Debian-pohjaisissa jakeluissa usein root-tunnuksella ei ole oikeuksia näyttöön (Display), joten root ei yleensä (ilman uusia määrittelyjä) pääse käyttämään graafisia ohjelmia toisen käyttäjän X-istunnossa. Näissä jakeluissa yleensä on estetty root-käyttö omaan X-istuntoon.
        Tämä voidaan siis kiertää käyttämällä sudoa.

        Monissa "helppokäyttöisissä" root voi käynnistää tarvittaessa jopa oman X-session - tai vapaasti su - komennolla pääsee käyttäjän X-istunnossa mellastamaan. Asialla on siis hyvät sekä huonot puolensa, mutta kaikissa asia voidaan määritellä kuten parhaaksi näkee.


      • juurikin root
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        "sudo passwd root"

        Tuo on vastoin Ubuntu-filosofiaa :)
        Debian-pohjaisissa jakeluissa usein root-tunnuksella ei ole oikeuksia näyttöön (Display), joten root ei yleensä (ilman uusia määrittelyjä) pääse käyttämään graafisia ohjelmia toisen käyttäjän X-istunnossa. Näissä jakeluissa yleensä on estetty root-käyttö omaan X-istuntoon.
        Tämä voidaan siis kiertää käyttämällä sudoa.

        Monissa "helppokäyttöisissä" root voi käynnistää tarvittaessa jopa oman X-session - tai vapaasti su - komennolla pääsee käyttäjän X-istunnossa mellastamaan. Asialla on siis hyvät sekä huonot puolensa, mutta kaikissa asia voidaan määritellä kuten parhaaksi näkee.

        Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa vaikka muuten pidänkin filosofiastaan. Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä.


      • Superkäyttäjä
        juurikin root kirjoitti:

        Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa vaikka muuten pidänkin filosofiastaan. Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä.

        "Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa... Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä."

        Aloittelijoille kaikki on uutta ja kummallista. Joten tuo "filosofia" tuskin on se pahin kompastuskivi Linux-käyttöön. Varsinkin kun on ubuntuguide-tyyppisiä ohjesivustoja.
        Itse en ensikertaa Ubuntuun törmätessäni ymmärtänyt tuota vaan ensitoimikseni loin root-käyttäjän vanhasta tottumuksesta.
        Nykyisin pidän sudoa ihan käyttökelpoisena vaihtoehtona, jossa root-tunnusta ei edes tarvitse aktivoida.


      • # juurikin root
        Superkäyttäjä kirjoitti:

        "Sudo su:n sijaan on yksi asia joka tökkii minulle Ubuntussa... Sekaannusta se tuokin vain lisää aloittelevilla käyttäjillä."

        Aloittelijoille kaikki on uutta ja kummallista. Joten tuo "filosofia" tuskin on se pahin kompastuskivi Linux-käyttöön. Varsinkin kun on ubuntuguide-tyyppisiä ohjesivustoja.
        Itse en ensikertaa Ubuntuun törmätessäni ymmärtänyt tuota vaan ensitoimikseni loin root-käyttäjän vanhasta tottumuksesta.
        Nykyisin pidän sudoa ihan käyttökelpoisena vaihtoehtona, jossa root-tunnusta ei edes tarvitse aktivoida.

        Ongelma on sinä, että suurin osa netissä olevista neuvoista - poislukien Ubuntun omat sivustot - toimii perinteisellä su-komennolla. Tämä nyt ei tietysti ole suuri ongelma.

        Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta.


      • "Superkäyttäjä"
        # juurikin root kirjoitti:

        Ongelma on sinä, että suurin osa netissä olevista neuvoista - poislukien Ubuntun omat sivustot - toimii perinteisellä su-komennolla. Tämä nyt ei tietysti ole suuri ongelma.

        Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta.

        "Mielestäni su:n korvaaminen sudolla oli aika tarpeetonta."

        Jeps. En ota kantaa Ubuntu-filosofiaan.
        Mutta hyvänä puolena on juuri se, että nuo graafiset konfigurointityökalut toimivat SuperUser-käyttäjällä, eikä tarvitse tukeutua erinomaisesti toimiviin tekstipohjaisiin konfigurointivälineisiin, joissa aina hiiren liikuttelu ei tuota toivottua tulosta ;)
        Rasti ruttuun onnistuu siis vaivatta sudo-komennolla - kuten ala-asteelta asti on jo totuttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe