Hirveen Kauheen,Kamala.

muori67

satuin katsomaan jotain ruokaohjelmaa tv:stä.Juontajan puheissa vilisi:hirveän paljon,kamalan kaunista,kauheen ihanaa.
Kyllä Suomen kieli on "rikasta".
minä en paljon kieliopista muista jotenkin otti korvaan se puhe.

21

1106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliN

Sen olen jo jättänyt oman onnensa nojaan noissa TV-ohjelmissa, mutta muuten tuntuu että noita ruokaohjelmia tulee sieltä turhan paljon, liiaksi asti.
      En ole niitä jaksanut paljonkaan seurata, mutta tunnustaa täytyy, etten katso paljon muitakaan ohjelmia.

• mirmi2

ei tämä ole outoa muissakaan kielissä , asun ulkomailla ja koen miten kielet kehittyvät, esm mielipuolisen hauskaa on tavallinen sana täälläpäin. Olen alkanut seuraamaan tätä palstaa juuri suomenkielen kehityksen kannalta.

• Suvi2

ovat kielellisesti niin ala-arvoisia, ettei niitä siedä kuunnella.

Ennen vaadittiin TV-toimittajilta sekä uutistenlukijoilta hyvää kirjakieltä, mutta kai se on vanhanaikaista nykyisin.

Sentään julkisuuden henkilöiden kielenkäytössäkin pitäisi olla taso, edes huonompikin.

Entäpä laulujen sanoitukset! Niissä seksiasiat selitetään hyvin yksityiskohtaisesti, jättämättä mitään epäselväksi. Yäk!

Jos pitäisi antaa näille ns. TV-toimittajille numero äidinkielestä, se olisi -4 arvosteluasteikkoni mukaan.

• Hintriika

Kieli on puhumisen tai kirjoittamisen ammattilaiselle työkalu. Se, joka on ylpeä ammatistaan ja osaa työnsä, pitää hyvää huolta myös työkaluistaan! Mitä siitä tulisi, jos timpuri yrittäisi rakentaa taloa tylsällä kirveellä ja sahalla?

On toimittajan ammatitaitoa osata jutustelussakin käyttää hyvää kieltä. Sen ei tarvitse olla kirjakieltä (kuten esim. uutisissa pitäisi olla), mutta sujuvassa kielenkäytössä ei tarvitse "hirveen kauheen kamalasti" koko ajan hokea yksiä ja samoja muotisanoja. Hyvä kieli on kohteliaisuutta kuulijoita kohtaan!

• Pääsky64

kyllästytti se tota noin ja joka välissä, jo alkupuheesta kuulee kuka tota noin sanoo joka väliin,no joka tv,henkin lähtee tekemään ruokaa ei välttämättä ole mediamies,ja se ei osaa muuta sanoakkaan ,kun pitäisi jotain höpöttää,ne ohjelmat ovat täyteohjelmia ,kun halvimmalla saavat,ja tv.n työtekijät saa syödä,hirveetä jos ei olisi ruokaa,kauheeta ,tota noin pannaan joku tekeen sitä,,,

• Iili

...totanoinit ym. poistetaan. Se on radiossa helppoa, muttaa TV:ssä se on vaikeaa, koska kuvaan tulee silloin katkos. - Kerran radiossa oli ohjelma, jossa kerrottiin tästä. Siinä esitettiin kamala ääninauha, jossa joka lausessa esiintyi "totanoin, tota, siis" tai muu täytesana. Sitten esitettiin sama nauha putsattuna. Se oli kuin toisesta maailmasta!

• eli elikkä
        Iili kirjoitti:

...totanoinit ym. poistetaan. Se on radiossa helppoa, muttaa TV:ssä se on vaikeaa, koska kuvaan tulee silloin katkos. - Kerran radiossa oli ohjelma, jossa kerrottiin tästä. Siinä esitettiin kamala ääninauha, jossa joka lausessa esiintyi "totanoin, tota, siis" tai muu täytesana. Sitten esitettiin sama nauha putsattuna. Se oli kuin toisesta maailmasta!

Totanoiniin ja niinkun lisäksi on aloitettu uusi tyyli:
        Eli lause aloitetaan ELI sanalla elikkä sanotaan aluksi asiaan kuulumaton "eli", vaikka asiasta ei vielä ole pukahdettukaan.
        Elikkä se on ihan turha niinku sana.

• Helena04 ejk.

Nuo uudet "tytsät" ja "boitsut" rentoilevat, yritän selitellä itselleni, mutta kieltämättä korvaan kalskahtaa.

• Satu

Minä olen sitä mieltä, että "niinkuin" on puhekielessä aivan hyvä välisana. Joskus olen huomaavinani, että se edeltää painokasta sanaa. Auli Hakulinen sanoi TV:ssä hyvän esimerkin juuri tästä: "Minä en niinkuin jaksa enää!" Kyllä se värjää sen jaksamisen paljon voimakkaimmin sävyin, mielestäni. Norjan vastaavasta sanasta on hiljattain tehty väitöskirjakin, sielläkin se hyväksytään.

Minusta täälläkin on hauskaa se, että meillä on omia tyylejämme. Ja yhteistä kaikille meille on nuo painovirhepaholaiset.

Jos minun pitäisi arvosanoja antaa teille, niin kyllä kymppejä rupeaisi ropisemaan! Tai alkaisi ropista. Mutta senkään ei enää ole niin väliä. Sisältö on pääasia.

• Hintriika
        Satu kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että "niinkuin" on puhekielessä aivan hyvä välisana. Joskus olen huomaavinani, että se edeltää painokasta sanaa. Auli Hakulinen sanoi TV:ssä hyvän esimerkin juuri tästä: "Minä en niinkuin jaksa enää!" Kyllä se värjää sen jaksamisen paljon voimakkaimmin sävyin, mielestäni. Norjan vastaavasta sanasta on hiljattain tehty väitöskirjakin, sielläkin se hyväksytään.

Minusta täälläkin on hauskaa se, että meillä on omia tyylejämme. Ja yhteistä kaikille meille on nuo painovirhepaholaiset.

Jos minun pitäisi arvosanoja antaa teille, niin kyllä kymppejä rupeaisi ropisemaan! Tai alkaisi ropista. Mutta senkään ei enää ole niin väliä. Sisältö on pääasia.

Ei kai me tästä palstasta puhuta vaan telkkarista ja radiosta yms., siis julkisista tiedotusvälineistä. Niin minä ainakin ymmärsin. Mehän olemme asia erikseen, kukin juttelee sillä kielellä kuin mukavimmalta tuntuu!

• Suvi2
        Satu kirjoitti:

Jospa se edes olisi niin kuin, mutta kun se on usein niiku, niiku.

Minä niiku en valitettavasti niiku pidä tuosta sanasta, mutta niiku olen aina sanonut, niiku jokaisen hyvä ei niiku ole yhdenlainen.

• Satu kirjoitti:

Ennen eläkkeelle pääsyä sanotaan. Sitten kun pääsen eläkkeelle teen sitä ja sitä, on SITKUAIKA.

Kun päästään eläkkeelle ei aika ritäkkään, on MUTKUAIKA

• Suvi2 kirjoitti:

Jospa se edes olisi niin kuin, mutta kun se on usein niiku, niiku.

Minä niiku en valitettavasti niiku pidä tuosta sanasta, mutta niiku olen aina sanonut, niiku jokaisen hyvä ei niiku ole yhdenlainen.

minun tekstini vilisee noita kamalia sanoja,minä vielä yritän keksiäkin jotakin poikkeavaa.
        Niiku sana ei taida kuulua minun sanastooni, mutta niin kuin ja niikuin yhteen kirjoitettuna ovat paljon mukana.
        Olen todennut kielioppini olevan hyvin vajavainen,pyytelen anteeksi,jospa kuutosen edes armosta antaisitte.
        Koulussa taisi olla seitsemän,kai siihen sisältöä vähän oli sekoitettu mukaan;))

Minäkin kyllä huomaan virheitä toisten puheista ja arvostelenkin niitä,omiani en seuraa,loppuisi kirjoittelu tyystin, jos sen tekisin.

• SkillaN kirjoitti:

minun tekstini vilisee noita kamalia sanoja,minä vielä yritän keksiäkin jotakin poikkeavaa.
        Niiku sana ei taida kuulua minun sanastooni, mutta niin kuin ja niikuin yhteen kirjoitettuna ovat paljon mukana.
        Olen todennut kielioppini olevan hyvin vajavainen,pyytelen anteeksi,jospa kuutosen edes armosta antaisitte.
        Koulussa taisi olla seitsemän,kai siihen sisältöä vähän oli sekoitettu mukaan;))

Minäkin kyllä huomaan virheitä toisten puheista ja arvostelenkin niitä,omiani en seuraa,loppuisi kirjoittelu tyystin, jos sen tekisin.

Kyllähän minullakin puhekielessä ja myös kirjoituksissa tulee kaikenlaista ja varsinkin murresanoja.
        Kiinnitin vain huomiota tuohon ohjelmaan kun se oli vielä nuorille suunnattu.
        Viännetää vuan niiku ennennii.
        Hyviä päivän jatkoja.

• Satu
        Satu kirjoitti:

Niinkuin Helena sanoit, jotkin sanat kyllä saisivat jäädä käytöstä pois, esimerkkinä vaikkapa "keli" silloin, kun puhutaan kesäsäästä.

• Helena04 ejk
        Satu kirjoitti:

Niinkuin Helena sanoit, jotkin sanat kyllä saisivat jäädä käytöstä pois, esimerkkinä vaikkapa "keli" silloin, kun puhutaan kesäsäästä.

Tiedän "löysässä" kerronnassa käyttäväni keli-sanaa.:) Vähän omituiseltahan se kuulostaa kesäsellaisesta käytettynä. Harvinaista, mutta ei väärin.
        Mikä sinua tuossa nyt tökkii? Sen talvisuus vai muuten vaan? :)

• Satu
        Helena04 ejk kirjoitti:

Tiedän "löysässä" kerronnassa käyttäväni keli-sanaa.:) Vähän omituiseltahan se kuulostaa kesäsellaisesta käytettynä. Harvinaista, mutta ei väärin.
        Mikä sinua tuossa nyt tökkii? Sen talvisuus vai muuten vaan? :)

Joskus kylmänä, sateisena kesänä joku keksi vitsikkäästi kesän olevan vähäluminen. Pian sen jälkeen alkoi yleistyä tuo hauska kesäkeli sana. Nykyisin sitä kuulee usein. Mielestäni liian usein.

Hyvääkään vitsiä ei saisi toistaa liikaa. Mielestäni.

• Leny

Kun jokin sana tai sanonta tulee muotiin, sitä saa kuunnella väsyksiin asti.
      Nykyään mikään ei ole enää liikkeellä, vaan LIIKENTEESSÄ.
      Urheilutoimittajat radiossa tuloksia lukiessaan käyttävät genetiivimuodon sijasta inessiiviä: NAISISSA JA MIEHISSÄ, kun tarkoittavat miesten ja naisten lajeja. Minun korvaani se särähtää.

• Ensimmäisen kerran kun reagoin ja huomasin että suomen kieleen on tullut uusia sanoja ja sanontatapoja oli, kun Suomeen lomalle tullessani kuulin jonkun sanovan "tosi mahtavaa"!
      Ei 50- ja 60-luvulla puhuttu mistään tosi mahtavasta!
      Sitten kuulin kun alettiin "sisäistää" ja "mieltää" asioita.
      Sellaisetkin ilmaisut kuullostivat oudolta korvissani.

Kieli kehittyy koko ajan ja jos ei omaa kieltänsä kuule päivittäin ja ole kosketuksissa sen kanssa niin omasta kielestään alkaa vieraantua.

Kun olin työmatkoilla Suomessa ja jouduin paljon ihmisten kanssa tekemisiin niin joskus kuulin jonkun sanovan, että puhun "vanhanaikaista" suomen kieltä.
      Käytin teknillisistä apuvälineistä niitä nimikkeitä mitä olin oppinut vielä Suomessa asuessani.
      Uusiakin apuvälineitä oli tullut, joitten suomenkielisistä nimikkeistä minulla ei ollut harmainta aavistustakaan.

• Leny

Joskus on tullut Tv:stä ohjelmia Amerikan suomalaisista. Siirtolaisia on siellä jo monessa polvessa. Haastatelluista moni puhui tosi vanhanaikaista suomen kieltä. Varmaan jotain 1900-luvun alkuvuosikymmenien kieltä.Kieli muuttuu jatkuvasti.

Se vanha kieli kuulostaa aivan humoristiselta, kuten vanhojen Suomi-filmienkin kieli. Vitsitkin ovat aivan erilaisia, jotenkin lapsellisia.

• Hintriika
        Leny kirjoitti:

Joskus on tullut Tv:stä ohjelmia Amerikan suomalaisista. Siirtolaisia on siellä jo monessa polvessa. Haastatelluista moni puhui tosi vanhanaikaista suomen kieltä. Varmaan jotain 1900-luvun alkuvuosikymmenien kieltä.Kieli muuttuu jatkuvasti.

Se vanha kieli kuulostaa aivan humoristiselta, kuten vanhojen Suomi-filmienkin kieli. Vitsitkin ovat aivan erilaisia, jotenkin lapsellisia.

Muistan lapsuudesta, kun rapakon takana vuosikymmeniä asunut tätini kävi ensi visiitillä Suomessa. Hän puhui silloin (50-luvulla) sen vuosisadan alun suomea. Hänellä oli niin hassuja sanoja, että nauratti, ja täti ihmetteli, mille me nauramme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      202
      4518
    2. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      79
      4283
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      103
      3036
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      21
      2985
    5. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      94
      2842
    6. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      138
      2188
    7. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      33
      2157
    8. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      89
      2113
    9. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      20
      2102
    10. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      37
      1869
    Aihe