Italiaan en mene enää koskaan

Härski

Italia tuo etelä euroopan Venäjä. Meno samanlaista kuin Venäjällä. Olen sen itse kokenut. Vaikka Italia EU maa ja rikkaampi kuin Venäjä niin samaa sukua ovat. Kävin aikoinaan Interrail matkalla Italissa. Melkein ryöstettiin rautatieasemalla ja taksi kusetti kunnolla. Vei ainakin 5 km lenkin turhaa leirintäalueelle. Aamulla kun heräsimme ja teimme pienen aamukävelyn niin taksiasema löytyi 300 m päästä. Pitsa jonak söin oli kuin Saarioisten mössöä jne.
Ai niin olen käynyt Venäjällä n.200 kertaa ja se mielestäni turvallisempi.

26

6218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penapena10

      Olin lomalla koilisitaliassa koko perheen kanssa. Oli ystävällistä porukkaa ja euroopan lomistä yks parhaista.

    • mina

      Voi harmi sitten sinulle...ma tykkaan Italiasta koska se on niin jannaa:)

    • Hartikainen

      Jo on ollut kokemus! "Pitsa jonak söit" oli ihan mössöä. Eikä tässä kaikki. Melkein ryöstö ja taksi kusetti. On se!
      Mitä muuten pidit renessanssiaarteista? Kauanko ehdit viipyä Vatikaanin museoissa? Saitko kunnon tuntuman Brunelleschin arkkitehtuuriin, meinaan Vasari jää matkailijalle usein vähän hajalleen. Toscanaa kiersit; ne ihmiset, ne maisemat - mutta kävitkö viinitiloilla? Kielen osaat; mikä on käsityksesi italialaisten toiveista tällä hetkellä? Emilia Romagna - no, sinulle ei tarvitse sanoakaan, mitä uutta opit ruokakulttuurista? Etruskit, kerro ihmeessä uusimmat löydöt, en ole ihan ajan tasalla! Sinulta, asiantuntija kun olet, haluaisin kysellä vähän roomalaisesta elämänmuodosta, miten sen arvioit? Mutta joka tapauksessa sangiovesen ja nebbiolon erot meitä kiinnostavat! Kiva, kun ehdit kaiken kiireen keskellä tännekin kirjoitella!

    • Donna

      Eihän sen ihanenpaa maata löydykkään kuin Italia. Ja Italian arkkitehtuuri ja taide, aaah... Kaikki italissa on mielenkiintoista. Jopa italailisetkin. Pidän heidän suorasukaisuudestaan, mitään ei jää epäilysten varaan.
      Firenze on kuitekin minulle rakkain. Se on sopivan kokoinen, erittäin ihastuttava kaupunki ja sen ympäristö on aivan luomoavaa vaellusmaastoa. Ikävä tulee heti kun ajttelenkin.
      Kannatta käydä useamman kerrankin ja siinä matkojen välissä lukea matkaoppaita, taidetta, arkkitehtuuria ja historiaa. Matkasta tulee silloin vielä antoisampi.

      • Tuulikki.

        Viikon vietin Sorrentossa, mistä retkiä Caprille, Napoliin, Pompeijan rauniokaupunkiin jne. Kaunista, mutta "liikaa" italialaisia. Toinen viikko Roomassa italialaisen tuttavan vieraana. Historiat, taiteet, maaseuturetket eivät minua vakuuttaneet, kun kaikkialla aivan hirvittävä tungos, paitsi maaseudulla ja kuumuus. Kehnompaa pitsaa en ole missään muualla syönyt ja en tylympää palvelua saanut kuin niin "ihanassa" Italiassa. Että näin minun mielipiteet ja en ihan karvahattupää ole: asunut 20 vuotta maailmalla...ei ihanampaa maailmassa ole kuin Pasific Ocean...


      • Kauhistus sentään
        Tuulikki. kirjoitti:

        Viikon vietin Sorrentossa, mistä retkiä Caprille, Napoliin, Pompeijan rauniokaupunkiin jne. Kaunista, mutta "liikaa" italialaisia. Toinen viikko Roomassa italialaisen tuttavan vieraana. Historiat, taiteet, maaseuturetket eivät minua vakuuttaneet, kun kaikkialla aivan hirvittävä tungos, paitsi maaseudulla ja kuumuus. Kehnompaa pitsaa en ole missään muualla syönyt ja en tylympää palvelua saanut kuin niin "ihanassa" Italiassa. Että näin minun mielipiteet ja en ihan karvahattupää ole: asunut 20 vuotta maailmalla...ei ihanampaa maailmassa ole kuin Pasific Ocean...

        Italiassa on tosiaan aivan liikaa italialaisia. Maailmalla paljon kiertäneenä tilasit sitten tottuneesti pitsan, kehnoa oli. Mutta kertoisitko lisää historioista, taiteista ja maaseuturetkistä. Mönkäänhän ne menivät, mutta mitä yritit nähdä: sinunlaisesi taatusti tietää, mitä kannattaa nähdä!
        Ihanampaa ei maailmassa kuin Pas... eikö se muuten ole Pacific Ocean... ei, kyllä sinä tietysti sen paremmin tiedät.


      • Donna
        Tuulikki. kirjoitti:

        Viikon vietin Sorrentossa, mistä retkiä Caprille, Napoliin, Pompeijan rauniokaupunkiin jne. Kaunista, mutta "liikaa" italialaisia. Toinen viikko Roomassa italialaisen tuttavan vieraana. Historiat, taiteet, maaseuturetket eivät minua vakuuttaneet, kun kaikkialla aivan hirvittävä tungos, paitsi maaseudulla ja kuumuus. Kehnompaa pitsaa en ole missään muualla syönyt ja en tylympää palvelua saanut kuin niin "ihanassa" Italiassa. Että näin minun mielipiteet ja en ihan karvahattupää ole: asunut 20 vuotta maailmalla...ei ihanampaa maailmassa ole kuin Pasific Ocean...

        Suosittelen sinulle Firenzeä(tai koko Toskanaa) keväällä tai syksyllä. Saat kävellä aivan melkein yksiksesi kaduilla ja nähtävyyksissä.

        Firenzessä söin kerran niin mahtavan Pizzaan, ei ollut mitään valittamista.

        Tai miksei Umbria tai Emilia Romagna, vaikka joku Bagnacavallo esim. Jokainen osavaltio on erilainen kuin toinen ja ihmiset erilaisia.

        No jos ei ole historiasta, taiteesta tai arkkitehtuurista kiinnostunut niin ei ehkä tule viihtymään, sillä kaikkia näitä mainitsemiani löytyy Italaaista eniten koko maailamssa.

        En minäkään viihdy Roomassa, sillä siellä on aivan liikaa katseltavaa ja kiihkeä meno. Firenzessä on rauhallista, firenzeläiset hillittyjä ja hiljaisia.

        Onneksi Italiasta löytyy sopivan kokoisia kaupunkejakin, ja kaikissa niisä löytyy katseltavaa ja ihailtavaa hänelle joka on kulttuurista kiinnostunut. Minä ikävöin joka pävä Itlaiaan, varsinkin noihin pienmpiin kaupunkeihin.


      • Tuulikki.
        Kauhistus sentään kirjoitti:

        Italiassa on tosiaan aivan liikaa italialaisia. Maailmalla paljon kiertäneenä tilasit sitten tottuneesti pitsan, kehnoa oli. Mutta kertoisitko lisää historioista, taiteista ja maaseuturetkistä. Mönkäänhän ne menivät, mutta mitä yritit nähdä: sinunlaisesi taatusti tietää, mitä kannattaa nähdä!
        Ihanampaa ei maailmassa kuin Pas... eikö se muuten ole Pacific Ocean... ei, kyllä sinä tietysti sen paremmin tiedät.

        Kiitos, oikein paljon, nyt sen paremmin tiedän, kun kerroit minulle. Osaan suunnata oikealle merelle, enkä mihinkään rauhojen merelle.


      • Tuulikki
        Donna kirjoitti:

        Suosittelen sinulle Firenzeä(tai koko Toskanaa) keväällä tai syksyllä. Saat kävellä aivan melkein yksiksesi kaduilla ja nähtävyyksissä.

        Firenzessä söin kerran niin mahtavan Pizzaan, ei ollut mitään valittamista.

        Tai miksei Umbria tai Emilia Romagna, vaikka joku Bagnacavallo esim. Jokainen osavaltio on erilainen kuin toinen ja ihmiset erilaisia.

        No jos ei ole historiasta, taiteesta tai arkkitehtuurista kiinnostunut niin ei ehkä tule viihtymään, sillä kaikkia näitä mainitsemiani löytyy Italaaista eniten koko maailamssa.

        En minäkään viihdy Roomassa, sillä siellä on aivan liikaa katseltavaa ja kiihkeä meno. Firenzessä on rauhallista, firenzeläiset hillittyjä ja hiljaisia.

        Onneksi Italiasta löytyy sopivan kokoisia kaupunkejakin, ja kaikissa niisä löytyy katseltavaa ja ihailtavaa hänelle joka on kulttuurista kiinnostunut. Minä ikävöin joka pävä Itlaiaan, varsinkin noihin pienmpiin kaupunkeihin.

        Työskentelee Vatikaanissa, missä palkka kuulemma on huomattavasti parempi kuin kotikaupungissaan. Hän on erittäin kriittinen nykyitalialaisuudesta ja osaa todella sarkastisesti naureskella maanmiehilleen. Turistit kuulemma ovat hyödyllinen riesa, joita italialaiset eivät omalta elämältään edes huomaa. Hän on väitellyt Italian politiikan historiasta.


      • latinisti
        Tuulikki. kirjoitti:

        Kiitos, oikein paljon, nyt sen paremmin tiedän, kun kerroit minulle. Osaan suunnata oikealle merelle, enkä mihinkään rauhojen merelle.

        Mitä tarkoitat - "osaat suunnata oikealle merelle, etkä mihinkään rauhojen merelle"? Siis mihin olet menossa: Pacific Ocean -nimi nimenomaan tulee latinankielisestä nimestä Mare Pacificum, rauhan meri. Eihän tällä väliä ole, sehän on vain latinaa, sitä inhottavien italianojen vanhaa kieltä, eikö niin?


      • pitkä matka
        Tuulikki kirjoitti:

        Työskentelee Vatikaanissa, missä palkka kuulemma on huomattavasti parempi kuin kotikaupungissaan. Hän on erittäin kriittinen nykyitalialaisuudesta ja osaa todella sarkastisesti naureskella maanmiehilleen. Turistit kuulemma ovat hyödyllinen riesa, joita italialaiset eivät omalta elämältään edes huomaa. Hän on väitellyt Italian politiikan historiasta.

        .. on Tuulikin kaverilla töihin. Ihan Firenzestä Vatikaaniin. En kyllä jaksaisi joka päivä reissata!


    • kitsailija

      Minun ei siis tarvitse enää tehdä kalliita matkoja Venetsiaan, Firenzeen, Roomaan, Palermoon...

      Koska Italia on samanlainen maa kuin Venäjä, voin yhtä hyvin matkustaa tuonne rajan taakse Sortavalaan! Tulee paljon halvemmaksi. Ja on myös turvallisempaa.

      • Donna

        No ei kai kirjoittaja aivan tosissaan voinut olla, hän joka vertasi Venäjää ja Italiaa. Heheee


    • matkakuumetta

      Olipa harmillista luettavaa, nimittäin kävimme mieheni kanssa kuluneena kesänä ensimmäistä kertaa Italiassa, Gardajärvellä ja ihastuimme kyllä täysin Italiaan. Kävimme mahtavilla dolomiittivuorilla ja myös Venetsiassa. Venetsia ei ollut ihan niin hurmaava paikka, kuin mitä olimme kuvitelleet, mutta eksoottinen se kieltämättä oli. Liika kuumuus vei parhaan terän siltä reisulta.
      Mitä tulee pizzoihin, eihän suomalaisten tekemiä pizzoja voi edes verrata siellä syömiimme!
      Sinulla on ollut todella huono tuuri matkasi suhteen, milloin muuten teit sen?
      Italiaan ei todellakaan kannata mennä ellei osaa arvostaa sen suomia kultturellisia nautintoja.
      Vatikaani kiinnostaa kyllä kovasti ja on ehkä seuraavana vuorossa.
      Olet kokeneena matkaajana varmaankin tietoinen, että taksimatkan hinta kannattaa sopia etukäteen. Näin välttyy ainakin isommilta kusetuksilta.

      • Tukholmalainen

        on enemmänkin keski-ikäisten ja vanhusten mieleen. Nuoret ehkä viihtyvät jossain Riminillä tai vastaavassa menopaikassa.
        Olen samaa mieltä että jos ei ole kiinostunut historiasta, taiteesta tai arkkitehtuurista niin silloin ei Italia ole ehkä se sopivin maa matkustaa. Mutta luontohan on aivan mahtava Italiassa, ja maaseudunrauha aivan lumoava.


      • suomalainen
        Tukholmalainen kirjoitti:

        on enemmänkin keski-ikäisten ja vanhusten mieleen. Nuoret ehkä viihtyvät jossain Riminillä tai vastaavassa menopaikassa.
        Olen samaa mieltä että jos ei ole kiinostunut historiasta, taiteesta tai arkkitehtuurista niin silloin ei Italia ole ehkä se sopivin maa matkustaa. Mutta luontohan on aivan mahtava Italiassa, ja maaseudunrauha aivan lumoava.

        Samaa mieltä. Jos ei ole ylipäänsä mistään kiinnostunut, silloin Italia on aivan väärä kohde. Mutta jos on kiinnostunut taiteesta - varsinkin renessanssista - tai historiasta, ruuasta, viineistä tai elämästä, silloin Italia toki kiinnostaa.
        En tiedä paljonko on mieltä jatkaa tällaista keskustelua; "taksi kusetti, elämäni huonoin pitsa jne". Jos jonkun matkailun kulmakivet ovat tuossa, eipä voi kuin valittaa. Ja sitten voisi tietenkin jättää jonkinlaisen ymmärryksen sille, että nämä ovat makuasioita: yksiselitteistä "parasta maata" ei ole olemassakaan.


      • Tukholmalainen
        suomalainen kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos ei ole ylipäänsä mistään kiinnostunut, silloin Italia on aivan väärä kohde. Mutta jos on kiinnostunut taiteesta - varsinkin renessanssista - tai historiasta, ruuasta, viineistä tai elämästä, silloin Italia toki kiinnostaa.
        En tiedä paljonko on mieltä jatkaa tällaista keskustelua; "taksi kusetti, elämäni huonoin pitsa jne". Jos jonkun matkailun kulmakivet ovat tuossa, eipä voi kuin valittaa. Ja sitten voisi tietenkin jättää jonkinlaisen ymmärryksen sille, että nämä ovat makuasioita: yksiselitteistä "parasta maata" ei ole olemassakaan.

        valitse aurinkolomaa ensisijaisesti, vaan mielummin kaupunkiloman, kulttuuriloman. Tuli sitä nuorenpana lasten kanssa matkustettua Costa del Solille, Gran Cnaraialla ja muihinkin rantalomapaikkoihin, mutta nykyään veri vetää Italiaan.
        Olen opiskellut taide- ja kulttuurihistoriaa, sekä arkkitehtuuria ja lukenut hyyllymetreittään Italiaa koskevaa kirjallisuutta joten onhan se silloin ymmärrettävän paljon antoisenpaa matkustaa lukeimiensa jalanjäljillä ja nauttia siitä.


    • har

      Itse vietin viikon Roomassa ja totesin, että paikka mahtaa miellyttää, jos pystyy sulkemaan silmänsä kaikelta muulta paitsi historialta. Liikaa saasteita, melua yötä päivää, kiireeseen väsyy ja ihmiset ovat yllättävän töykeitä. Vierailin myös pikkukaupungissa nimeltä Tivoli, johon rakastuin..koko elämänmeno oli toisenlainen. Siinäpä italialaista idylliä parhaimmillaan :) Suosin pieniä paikkoja ja etenkin pohjoista, jos aitoa Italiaa tahtoo kokea.

      • Make

        Olen parhaillaan Roomassa kàymàssà. Tààllà on paljon lapsiperheità Suomesta, kun syysloma. Lapset siis nuoret ovat 13-16 vuotiaita. Nàhtàvàà on paljon Rooma, Tivoli, Napoli, Pompei jne


      • CCA

        Jännä juttu; minä kävin n. kk sitten ekaa kertaa Roomassa ja yllätyin, että miljoonakaupunki oli niin rauhallinen ja siisti! Oli tilaa kulkea ja istahtaa nauttimaan kiireettömyydestä. Hotelli oli lähellä Terminiä, joka oli minusta paljon miellyttävämpi paikka kuin Helsingin rautatieasema, jossa minua suoraan sanottuna pelottaa. Terminillä ei, eikä liioin metrossa. Busseissa en paljon kulkenut, kun pelkäsin etten osaa jäädä oikealla pysäkillä pois. Taksikyydit olivat halpoja. Öisin oli ihan hiljaista, kadulta ei kuulunut mitään, vaikka nukuin ikkuna auki.

        Suunnittelenkin jo uutta matkaa ensi syksyksi, jolloin aion vuokrata Roomasta pienen asunnon muutamaksi viikoksi :-)


      • Make
        CCA kirjoitti:

        Jännä juttu; minä kävin n. kk sitten ekaa kertaa Roomassa ja yllätyin, että miljoonakaupunki oli niin rauhallinen ja siisti! Oli tilaa kulkea ja istahtaa nauttimaan kiireettömyydestä. Hotelli oli lähellä Terminiä, joka oli minusta paljon miellyttävämpi paikka kuin Helsingin rautatieasema, jossa minua suoraan sanottuna pelottaa. Terminillä ei, eikä liioin metrossa. Busseissa en paljon kulkenut, kun pelkäsin etten osaa jäädä oikealla pysäkillä pois. Taksikyydit olivat halpoja. Öisin oli ihan hiljaista, kadulta ei kuulunut mitään, vaikka nukuin ikkuna auki.

        Suunnittelenkin jo uutta matkaa ensi syksyksi, jolloin aion vuokrata Roomasta pienen asunnon muutamaksi viikoksi :-)

        Taskuvarkaita tààllà on aina ollut ja on nytkin. Oppaan laukku vietiin, kun jàtti sen huolimattomasti bussin ikkunalle. Jos on tarkkana ihan yleisesti, niin ei ole vaaraa taskuvarkaista. Taskuvarkaat on "kilttejà". Ne huomaan vasta kun on myòhàistà eikà ne aiheuta ryòstòjà sun muuta. Vievàt vaan rahat. Muutenkin on rauhallista kuin Tampereella tai Turussa. Liikenteessà pitàà varoa skoottereita. Ne kun ajaa miten sattuu.


      • CCA
        Make kirjoitti:

        Taskuvarkaita tààllà on aina ollut ja on nytkin. Oppaan laukku vietiin, kun jàtti sen huolimattomasti bussin ikkunalle. Jos on tarkkana ihan yleisesti, niin ei ole vaaraa taskuvarkaista. Taskuvarkaat on "kilttejà". Ne huomaan vasta kun on myòhàistà eikà ne aiheuta ryòstòjà sun muuta. Vievàt vaan rahat. Muutenkin on rauhallista kuin Tampereella tai Turussa. Liikenteessà pitàà varoa skoottereita. Ne kun ajaa miten sattuu.

        Ja olen samaa mieltä kanssasi; taskuvarkaista ei ole haittaa jos itse on huolellinen, varkaat eivät käy päälle. Terminilla metroa odotellessani vartija kiersi antamassa neuvoja turisteille, miten pitää laukkua ja metrossa oli vartijat tarkuvarkaiden varalta myös. Samat "turvatoimet" pätevät matkailijalle Roomassa kuin muuallakin rahojen ja arvotavaran suhteen eli oma järki pitää pitää mukana.

        Rauhallisuus todella yllätti! Tungosta ei ollut oikeastaan muualla kuin metrossa ja bussissa. Eivätkä ihmiset minusta ainakaan sen "töykeämpiä" olleet kuin Suomessakaan. Ravintoloissa henkilökunta oli vähän liiankin ystävällistä, alkoi jo ahdistamaan välillä :).


    • Italiaan ihastunut

      jatkossakin Venäjällä. Itse siellä kerran käyneenä vannoin pois tullessani, että koskaan en sinne palaa. Oli kuin olisi tullut paratiisiin kun päästiin Suomen puolelle.

      Italiassakin ollaan käyty ja paikka oli mitä ihanin. Uudestaan mennään heti kun saadaan matkarahat kokoon.

      Mitäs jos matkustaisit seuraavan kerran selvin päin?

    • nanna31

      ...koko maata koskien, vaikka viestistäsi ei edes selviä maakunta, jossa kaikki mainitsemasi kauheudet ovat siis sattuneet...Itse pähkäilen tässä, että voisiko Italiassakin nyt kuitenkin jotain hyvää löytyä..? - joku oli löytänyt kokemuksia historiasta joku taiteesta jne. Itse olen kulkenut lähinnä pohjois- ja keski-Italiassa, ja tutustunut lähinnä pieniin kaupunkeihin ja kyliin. Johtuen lähinnä hintatasosta ja siitä, että paikalliset tuttavani asuvat isojen kaupunkien ulkopuolella.Itse en ole kokenut joutuneeni kusetetuksi milloinkaan (tosin mistäs sitä ikinä tietää *nauraa*)vaan saanut apua ja ohjeita kun niitä olen tarvinnut. Käytännössä aika useinkin - liikenne esim. Milanon liepeillä nääs ei ole taitoiselleni naiskuskille mitä selvintä keittoa;).
      Palvelualttiudesta yleensäkkin...itse olen kokenut, että helposti hämmennyn jos joku kysyy apua jollakin muulla kielellä kuin tällä omalla vahvimmalla...kulmat tahtoo mennä tahtomattaan kurttuun ja alkaa suunnaton pähkäily miten sais asiaa selvitettyä eteenpäin - siinä siis syntyy helposti käsitys, että toi rautakangen niellyt on tympee tai jotain. Ja niinhän se metsä vastaa kun sinne huudetaan tai tässä tapauksessa Comolla kaiku voi vaikka vastata ;).
      Pizzoista nyt en sen enempää osaa kommentoida, kun sen, että nehän on maakunnittain vähän erityyppisiä. Kait olen sitten niin monimakuinen, että kaikki on syöty mitä on eteen saatu. Alpeilla kohdallani parhaat.
      Joku mainitsi tuossa edellä Italian vitsauksena olevan italialaiset..._hohhoijaa. Tohon voin jo jättää kommentoimatta;)

      • jauhaa

        tällaista. Yks tykkää äidistä toinen tyttärestä. Yksi menee Venäjälle toinen Italiaan. Mitä sitten... yks tykkää taiteesta jne. Antaa kaikkien kukkien kukkia.


      • marella1989
        jauhaa kirjoitti:

        tällaista. Yks tykkää äidistä toinen tyttärestä. Yksi menee Venäjälle toinen Italiaan. Mitä sitten... yks tykkää taiteesta jne. Antaa kaikkien kukkien kukkia.

        "Kehnompaa pitsaa en ole missään muualla syönyt ja en tylympää palvelua saanut kuin niin "ihanassa" Italiassa."

        Täysin eri mieltä ja täysin erilaisia kokemuksia minulla.. vielä kertaakaan en ole Italiassa syönyt saarioismössöpitsaa sen sijaan useammankin kerran Suomessa kyllä ja kanarialla kerran. Italian pitsat joita olen syönyt: Roomassa, Sardiniassa ja Sisiliassa on aina olleet rapeita, maukkaita ja tuoreita (Suomessa laitetaan joskus pahaa purkkitonnikalaa ja vanhoja aineksia) ja Suomen pitsoihin ei koskaan ole laitettu esim. tuoreita yrttilehtiä kuten Italiassa ihan tavallisissa pitserioissa..

        ihmiset ovat huomattavan ystävällisiä ja kohteliaita etenkin mitä etelämmäksi menee.

        Mitään muuta vertausta ja yhteistä Venäjän kanssa en keksi kuin sen, että talot ovat joissaon paikoissa todella huonokuntoisia mutta se johtuu vain siitä että mafia on vienyt hallituksen rahat eikä talojen korjaukseen ole jäänyt rahaa, faktatietoa..

        Olisiko omassa asenteessasi voinut olla yhtään parantamisen varaa? tervehditkö ihmisiä esim. liikkeisiin sisään mennessä, muistitko kiittää italiaksi?? hymyilitkö ja olitko kaikin puolin positiivinen? jos olit, niin todellakin ihmettelen kovasti jos sait epäystävällistä ja huonoa kohtelua!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      109
      2155
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1666
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe