tehoputki

>Kysymysmerkki<

aluksi tyhmä kysyy tyhmiä mutta onko tehoputki laiton siis sanooko poliisi setä tai täti mitään jos mopossa on tehoputki vastatkaaaa

5

2983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viel'

      Ns. tehoputkia on periaatteessa kahdenlaisia:EU-hyväksyttyjä ja EI hyväksyttyjä.
      Hyväksytyissä on stanssattu ainakin E sekä valmistusmaan numero. Se on muissa, useimmissa EU-maissa riittävä osoittamaan, että sallittu meluraja ei ylity. Ns. db-killer voidaan useissa merkeissä ottaa pois, jolloin vaimennin ei ole enää "katulaillinen". Suomessa asia riippuu monta kertaa viranomaisesta. EI- hyväksytyt ylittävät melurajat, mutta se äänen voimakkuus ei mittaustan mukaan yleensä tuo lisätehoa.

      • kerran

        Ja nuo E-hyväksytyt ovat kuristettuja, joten lisätehoa ei niistä heru. Mopo pitää lisäksi muutoskatsastaa tuolle putkelle, muuten siitä saa sakot kuten mistä tahansa tehoputkesta.


      • tehot
        kerran kirjoitti:

        Ja nuo E-hyväksytyt ovat kuristettuja, joten lisätehoa ei niistä heru. Mopo pitää lisäksi muutoskatsastaa tuolle putkelle, muuten siitä saa sakot kuten mistä tahansa tehoputkesta.

        Katso eri valmistajien nettisivuilta, niin voit nähda tehoeron alkuperäisen, EG/ABE hyväksytyn sekä ratakäyttöön tarkoitetun, avoimen putken osalta. Kuten sanoinkin, se on USEIMMISSA EU-maissa riittävä todiste siitä, että ko. osa täyttää joka suhteessa direktiivien vaatimukset.
        Sanottakoon sitten lohdutuksena, että äänitason suhteen ei ole odotettavissa tyypityksessä isompia ongelmia, vai onko meillä aina muista poikkeavat vaatimuksetkin ?


      • ...lopuksi
        tehot kirjoitti:

        Katso eri valmistajien nettisivuilta, niin voit nähda tehoeron alkuperäisen, EG/ABE hyväksytyn sekä ratakäyttöön tarkoitetun, avoimen putken osalta. Kuten sanoinkin, se on USEIMMISSA EU-maissa riittävä todiste siitä, että ko. osa täyttää joka suhteessa direktiivien vaatimukset.
        Sanottakoon sitten lohdutuksena, että äänitason suhteen ei ole odotettavissa tyypityksessä isompia ongelmia, vai onko meillä aina muista poikkeavat vaatimuksetkin ?

        Poliisia ei juurikaan kiinnosta moposi pakoputki. Tehoputkella, oli se sitten "laillinen" tai ei, kulkee moposi kovempaa kuin laki sallii. Sakot tulee, vaikka miten itket että "on tää laillinen niinQ!"


      • oikein
        ...lopuksi kirjoitti:

        Poliisia ei juurikaan kiinnosta moposi pakoputki. Tehoputkella, oli se sitten "laillinen" tai ei, kulkee moposi kovempaa kuin laki sallii. Sakot tulee, vaikka miten itket että "on tää laillinen niinQ!"

        Se on taas kiinni poliisista/katsastusmiehestä.
        Mutta sehän onkin toinen asia, jopa mopolla pääsee niin lujaa, että saa sakot- jopa ihan alkuperäisellä vaimentimella! Kaikkihan riipuu vain nopeusrajoituksista, joka meidän nurkilla on 30 km/h.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe