leikkausen jälkeen???

kokemuksia, please!

Kertokaan te joilla on kokemuksia jonkinlaisista leikkauksista suolistoon Millä tavalla normaalisti lähtee tuo suolisto toimimaan leikkauksen jälkeen. Joutuuhan se olemaan ilman ravintoa kuitenkin monta päivää leikkauksen jälkeenkin. Onko tullut komplikaatiota ja minkälaisia?

Niin ja kaikki te joita on leikelty niin miten pitkiä sairaslomia olette joutuneet/saaneet pitää?

Kaikesta tiedon rippeistäkin kiitollisena
"Riikka"

5

3485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esh

      siitä, mikä osa suolistoa ja miten paljon poistetaan. Yleensä suoli alkaa toimia 4-5 päivää leikkauksen jälkeen´ja ilman tuleminen eli "pierut" on myös merkki suoliston toiminnan käynnistymisestä.

      Paksusuolen yksi tehtävä on imeyttää nestettä pois ulosteesta, joten jos sitä on poistettu, ulosteen koostumus voi vaihdella useamman viikonkin, ennen kuin suolisto löytää uuden tasapainon. Eli välillä voi olla tiheää ripulia ja kiinteämpää ja taas ripulia.

      Ohutsuolesta taas imeytyy elimistöön ravintoaineita, joten silloin on huolehdittava ravitsemuksesta tarkoin, jotta elimistö saa kaikki tarvitsemansa aineet.

      Sairaalassa kyllä annetaan tarkat ohjeet ja ellei anneta, kysy! ja osastolle voi aina soittaa kotoa leikkauksen jälkeen ja pitääkin soittaa, jos joku asia vaivaa mieltä ja tuntuu ettei ole kunnossa!

      Eli henk.koht.kokemusta ei ole mutta olen kokenut sh ko. asiassa.

      • nimetön

        Ja syömiselle ei sinänsä ole estettä jotkut lääkärit suosittelevat syönnin aloittamista niin pian kuin mahdoll
        ista (kun nukutusaineista ja niiden aiheut. pahoinvoinnista selvinnyt.) Syöminen auttaa ns. suoliston toimintaa kun se on ollut nukuksissa leikkausaineista ja leikkauksesta. Ainoa riski on että jos alkaa ahmimalla ahmimaan ja vatsa ei vedä niin voipi tulla aika ahdistava olo, ja tosi jos suoli ei ala vetämään... Suolen saumakohta ei ruuasta välitä, eli sen
        suhteen ok.

        Siin jotain vielä ruuasta ynm., saattaa olla epäkohtia kun en kotioloissa käytä sh-nimikettä.


    • Anonyymi

      Olen nainen 24 v ja minulle tehtiin koko suoliston siirto ja hyvin toimii

    • Anonyymi

      Mulla poistettiin aikoinaan puolet paksusuolesta hoitovirheen takia. Muistelen että kyllä suoli alkoi aika pian toimia.
      Tosin mulla on sen jälkeen vatsaa leikelty vielä neljä kertaa. Viimeksi otettiin pikkuisen ohutsuolesta pois.
      Paksusuolen pätkäisyn jälkeen mulla tosin oli n. 7 vuotta lähes jatkuvasti ripulia. Se oli onneksi aamu- ja aamupäiväpainotteista, eli jos jonnekkin piti mennä niin onnistui hyvin iltapäivällä ja illalla.
      Jälkeenpäin on ollut useita suolitukoksia ja tulee herkästi edelleen eli mun pitää olla varovainen sellaisten syömisten kanssa jotka saattavat niitä aiheuttaa.
      Edelleenkään mulla ei ole niinsanottua normaalia suolen toimintaa vaan vaihtelee suuresti usein jopa ihan päivittäin.
      On vain opittava asian kanssa elämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe