pentu ei nuku öisin

väsyttää

mulla on ihana pentu mitteli (12 vkoa), mutta ongelmana on se että se "kiljuu ja inisee" öisin.
Olen tehnyt pennulle kvian oman paikan, missä ei jostain kumman syystä viihdy kuin peuhatessa. Ja meneekin nukkumaan joko sängyn alle tai lipaston ja seinän väliin. KUitenkin joka ikinen yö pentu herää ja raapii sängyn laitaa, hyppii yrittäessään päästä sänkyyn ja metelöi joteinkin niin että herään.
Joskus se uskoo kun sanon EI! tai käännän vain selän. Joskus se taas kiertää sänkyä kunnes nousen ja kävelen toiseen huoneeseen. Tämä usein riittää ja sitten pentu käy kiltisti nukkumaan. En ole huomaavínani pentua jos se käyttäytyy näin eli huomionhakuisuudesta en usko olevan kyse.
Miten saan sen hiljaiseksi yön ajaksi?? Akaa työt pikkuhiljaa kärsiä kun en saa nukutuksi..
Olen kokeillut pitkiä iltalenkkejä, erilaisia ruoka-aikoa ja peuheemista iltaisin, ei auta!
Meillä on ollut ennen useita koiria, mutta yksikään ei ole näin meuhkannut öisin. "Iniseminen on sydäntä särkevää, ja haluasisin ottaa pennun sänkyyn nukkumaan mutta se innostuu vaan puremaan ja nuolemaan. (aamulla kokeiltu)
Kiitos etukäteen neuvoista!

9

10104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riva

Hei haloo, pentu on vasta 12 vk,se hakee turvaa.
      Pistä sun patja lattialle ja nuku pennun kanssa, anna sille turvaa.
      Nuku pennun kanssa ekat viikot lattialla,älä päästä sänkyyn.
      Emo nukkuu ekat viikot pentujen kanssa,sit se siirtyy pois ja menee vain kun pennut huutaa. Ihan sama kun pentu tulee uuteen kotiin.se on kun pentulaatikko alussa. Ensin pitää olla läsnä ja sit pikkuhiljaa vierottaa pentu.Aikaa menee pari kuukautta.
      Sinä olet pennun "emo" nyt,tee kuten emo tekisi!

• alk.per

no kiva kun annat neuvoja, mutta hei haloon olisi voinut jättää pois, antaa ikävän sävyn viestiin...
        Näitä koiranpentuja ollut todella jo 4 elämäni aikana, eikä yksikään ole näin inissyt (= turvaa hakenut). Tulihan koettua/opittua sekin. Eikö ole parempi kysyä apua kuin toimia väärin??!
        Valitettavastu 160 leveä runkopatja on hieman vaikea siirtää lattialle, mutta yritän kehittää jostain patjan olohuoneeseen..

• Riva
        alk.per kirjoitti:

no kiva kun annat neuvoja, mutta hei haloon olisi voinut jättää pois, antaa ikävän sävyn viestiin...
        Näitä koiranpentuja ollut todella jo 4 elämäni aikana, eikä yksikään ole näin inissyt (= turvaa hakenut). Tulihan koettua/opittua sekin. Eikö ole parempi kysyä apua kuin toimia väärin??!
        Valitettavastu 160 leveä runkopatja on hieman vaikea siirtää lattialle, mutta yritän kehittää jostain patjan olohuoneeseen..

tapa korostaa asiaa.usein sanon lapsellekkin,hei haloo.......
        Ei ollut pahalla:)
        Jos annat koiran nukkua sängyssä aikuisena niin sillon voit ottaa sen sänkyyn.
        Hyvä hetkiä pennun kanssa:)

Mullakin on jo 10.koira ja tämä on varsin jästipää,ikää kylläkin vasta 1v 7kk.

• hyvin
        Riva kirjoitti:

tapa korostaa asiaa.usein sanon lapsellekkin,hei haloo.......
        Ei ollut pahalla:)
        Jos annat koiran nukkua sängyssä aikuisena niin sillon voit ottaa sen sänkyyn.
        Hyvä hetkiä pennun kanssa:)

Mullakin on jo 10.koira ja tämä on varsin jästipää,ikää kylläkin vasta 1v 7kk.

kun olen väsynyt niin sitä ylireagoi.. :)

• minä & koirat
        hyvin kirjoitti:

kun olen väsynyt niin sitä ylireagoi.. :)

ota vaan opiksi mitä "riva" sanoi. Harvemmin täällä saa niin viisasta tekstiä lueakkaan.
        Minun spitzini nukkuvat minun kanssani, toinen toisella ja toinen toisella puolella, kun menen sänkyyn, mutta ennenkuin oon ees nukahtanut, hyppäävät he itse alas ja menevät sohvan alle tms. nukkumaan missä on viileämpää. :))
        Karvat ei häiritse minua, sillä pesukone on keksitty.
        Eli ota viekkuun vaan vaik vähäks aikaa.

• kommentti

Haluaisin kertoa vähän erilaisia asioita pennun kasvatuksesta. Olen samaa mieltä kaikkien kanssa että pentu hakee turvaa. Onhan se kamala kokemus pienen elämässä muuttaa oman äidin luota aivan oudon tuoksuiseen kotiin ilman veljiä ja siskoja. Mutta nyt sinä olet sen äiti, sen tuki ja turva joka käänteessä. Sinun pitäisi myös toimia siten, vaikkakaan se ei ole ihan helppoa. Tässä välissä kerron, että olen elänyt koirien kanssa jo 35 vuotta ja tuonut useita pentuja kotiin ja valitettavasti myös joutunut saattelemaan heitä myös viimeiselle matkalle. Mutta kaikki mitä teet, sen teet rakkaudesta. Tässä tapauksessa sinun pitää olla se, jonka varaan pentu laskee elämänsä. Jos sinä poukkoilet yöllä ylös ja viet sille sitä ja tuot tätä niin ei pentu koe olevansa turvallisessa olotilassa. (vaikka ymmärrän, että haluat vain sille kaikkein parasta) Pentu peilaa elämäänsä alusta saakka ohjaajansa käyttäytymisen mukaan. Minulle kun tulee pentu kotiin niin teemme kaikki niin kuin sinäkin, mutta kun tulee ilta ja nukkumaan menon aika, sanon sille että hyvää yötä kullannuppu nyt mennään nukkumaan ja aamulla tavataan. Yksi pentu ei hyväksynyt laittamaani petiä vaan vinkui koko ajan pois, nostin sen pois ja menin nukkumaan. Se löysi kyllä paikan mihin asettui. (ehkä kolmen valvotun yön jälkeen, jossa minä teeskentelin nukkuvani). Toinen pentu otti tavan kiskoa peiton laidasta ja repiä peittoani alas. Se loppui kun räjähdin niin kamalasti keskellä yötä, että katsoi parhaimmaksi mennä nukkumaan sängyn alle. Viimeisimmälle, eli nyt 1.5 vuotiaalleni tein makuuhuoneen ovelle ristikkoaidan, josta pentu näki ja kuuli missä mami nukkuu muttei pääse itse sinne. Kaksi yötä tuijotti aidan takana ja vinkui mutta sitten luovutti. Eli tarkoitan tällä sitä, että pentusi saa sitä oikeaa turvaa sillä kun se näkee miten sinä käyttäydyt. Eli ole alusta saakka järkähtämätön kuin vuori jota ei heilauta mikään niin pentu oppii luottamaan siihen, että vaikka se olisi epävarma ja pelokas niin mami ei ole. Mami nukkuu kun on nukkumisen aika ja leikkii kun on lekkimisen aika ja kaikki mitä mami tekee on oikein. Vain sillä lailla saat luottavaisen pennun ja aikuisena luottavaisen koiran, joka tietää paikkansa perheessä. Epävarma aikuinen kohdistaa pelkonsa aivan väärällä tavalla. Tälläkin hetkellä minulla on kaksi isoa uroskoiraa (1.5v ja 2v) He tietävät paikkansa ja rakkauden tunne on molemminpuolinen. Ainakin kun sohvalla minä istun just keskellä ja koirat ovat molemmin puolin päät sylissäni. Mutta kun on aika totella niin käsimerkillä he tietävät mitä haluan. Tiivistettynä: tallaa pohja/perustus niin kovaksi ettei sitä mikään nujerra, ole pomo, tee selvät säännöt ja pysy niissä niin saat luottavaisen koiran. Ja mikä tärkeintä, pennulle riittää ystävällinen puhe ja omakäytöksesi, ei tarvitse huutaa eikä kiljua. Lyömistä en sulata koskaan.

• cea

Koiranpennut ovat vaaveja ne kaipaavat läpöä seuraa ja turvaa. Kannattaa kokeilla esim. kuumavesipulloa pennun koppaan ja omaa vanhaa paitaa. Myös kopan siirtäminen sängyn viereen saattaa auttaa ja jos pentu tulee rauhattomaksi voi käden laskea rauhoittavasti pennun luo ja rapsutella rauhalliseti kunnes kulti rauhoittuu.

• alkup.

:)
        Hei.
        Käsi on ihan puutunut jokayöisestä roikottamisesta ja todellakin, pentu rauhottuu kun sitä masun alta hissukseen rapsuttelen. Koppahan on jo tuossa sängyn vieressä kun ei kamalasti ole muita mahdollisuuksia makuuhuoneessa.
        Oma vanha paita meni heti "pesään" ja pehmolelu, mutta toi kuumaveipullo onkin kokeilemisen arvoinen..(kaikki vinkit käy:)
        Sekin auttoi aluksi kun laitoin oman jalan maahan, mutta ei auta enää.
        Ajattelin ensi yönä kokeilla tuota lattialla nukkumista. Ongelmaksi saattaa tulla se että pentu rakastaa hiuksiani, kasvojani ja korviani... Kokeillaan kuitenkin. :)
        Mutta vaikka olenkin nukkunut TOSI huonosti niin mistään hinnasta en tuosta pennusta luopuisi. Olen nauranut (aidosti nauranut, syvältä) niin monta monituista kertaa näiden kahden viikon aikana, että vaikka vähän väsyttää niin kyllä nämä ilot voittavat.

• minä & koirat
        alkup. kirjoitti:

:)
        Hei.
        Käsi on ihan puutunut jokayöisestä roikottamisesta ja todellakin, pentu rauhottuu kun sitä masun alta hissukseen rapsuttelen. Koppahan on jo tuossa sängyn vieressä kun ei kamalasti ole muita mahdollisuuksia makuuhuoneessa.
        Oma vanha paita meni heti "pesään" ja pehmolelu, mutta toi kuumaveipullo onkin kokeilemisen arvoinen..(kaikki vinkit käy:)
        Sekin auttoi aluksi kun laitoin oman jalan maahan, mutta ei auta enää.
        Ajattelin ensi yönä kokeilla tuota lattialla nukkumista. Ongelmaksi saattaa tulla se että pentu rakastaa hiuksiani, kasvojani ja korviani... Kokeillaan kuitenkin. :)
        Mutta vaikka olenkin nukkunut TOSI huonosti niin mistään hinnasta en tuosta pennusta luopuisi. Olen nauranut (aidosti nauranut, syvältä) niin monta monituista kertaa näiden kahden viikon aikana, että vaikka vähän väsyttää niin kyllä nämä ilot voittavat.

asenne, hyvä! :))
        Voit pitää sitä pentua sylissäsi aloillaan sillein lievästi tiukasti ja sanoa et ei saa nyt"! ja sammutat valot ja aina kun alkaa "repimään" hiuksiasi tai nuolemaan kasvojasi, niin vedät sen alemma rintaasi vasten ja toteat vain että "ei". Kyllä se siitä oppii. :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe