Kosteus kylpyhuoneessa

täysin tomppeliko?

Ostin asunnon muutama kuukausi sitten. Suihku ja saunaremontti tehty vuosi sitten. Teetätettiin kosteusmittaus asunnon oston yhteydessä. Mittaaja totesi hieman kohonneita kosteusarvoja lattiakaivon ympärillä sekä saunan ja suihkun välisen seinän alaosassa. Mittaaja totesi että laatan ja vesieristeen väliin on mahdollisesti jäänyt kosteutta. eli kuulemma ei mitään hälyttävää. Lattialämmitys ei ole kuulemma kunnolla kuivattanut vettä pois lattiakaivon ympäriltä. Mitään korjaustoimenpiteitä ei ehdotettu ja kauppakirjaan välittäjä lisäsi että ostaja vastaa ilmenneistä virheistä (minulta asiasta kysymättä enkä tajunnut kauppakirjaa lukiessani että minä vastaan tästä edes kaikesta).

Parin kuukauden kuluttua huomasin saumojen halkeilevan saunan ja suihkun välisessä seinässä sekä suihkun alla olevassa seinässä. Myös silikonit nurkissa näyttäisivät olevan puutteelliset ja tarkasti katottuna niitä olisi jälkeenpäin korjailtu?

Lisäksi saumat ovat tummuneet aika paljon muuttoni jälkeen lattiakaivon ympäriltä sekä suihkun alla olevista saumoista seinästä ja lattiasta. Epäilen että edellisillä omistajilla on ollut samat ongelmat, kysyin heiltä ja vastaus oli että ei heillä ole koskaan ollut samaa ongelmaa.

Mikä tässä on avuksi, pitääkö alkaa saumoja hiomaan pois ja laittaa uudet ja uusia silikonisaumat. Jos pitää niin kuinka kalliiksi tämä tulee? Onko myyjä vastuussa mitenkään?

Harmittaa kun mittaaja ei silloin puhunut mitään korjausehdotuksista, ja koska en itse tajua mitään rakentamisesta ym. niin oletin että korjaustoimenpiteitä ei tarvitse tehdä. Ja virheet pistettiit minun hoidettavaksi.

Se lattiakaivon saumojen tummuminen enimmäkseen huolettaa että jos siinä on vesieristyksen kanssa tullut jokin virhe niin kuka sillon on vastuussa. Lattiakaivoa ei ole vaihdettu remontin yhteydessä.

9

21844

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja paha tilanne

Pintapuolinen kosteusmittaus ei kerro koko totuuden. Mittaus kertoo sinun osalta ainoastaan että laattojen taakse on päässyt kosteutta mitä on ihan luonnollista. Kuitenkaan ei voi olla täysin varma onko tila kosteuseristetty vai ei. Jos on, ja on hyvin tehty, pieni kosteus kaakeleiden takana ei pitäisi haittaa. Mutta mistä sen voi varmuudella tietää ennen kun on tehnyt tarkempi tutkimus. Mittari mittaa vain kosteuden eikä sano miten syvälle kosteus on mennyt. Suosittelen tarkempi mittaus (toselta puolelta poraamalla tai vastaava).

Huono juttu sinänsä että menit allekirjoittaa moista paperia.
      Olit kuitenkin tietoinen( kyseisen mittaustuloksen takia) että tilassa on kosteutta, joten vaikka ilmenis ongelmia ei voida enää sanoa että se tulisi sinulle yllätyksenä. Tämän takia epäilen että myyjän vastuu tässä asiassa on mitätön. Olisit pyytänyt lisätutkimuksia ennen ostamista varmistaakseen ettei tilassa ole kosteusvaurioita.

Saumojen korjaaminen ei poista kosteutta, vaan se on ainoastaan kosmeettinen.

• täysin tomppeli

Ote kauppakirjasta: "Ostaja on tietoinen raportissa mainituista vioista, vahingoista ja puutteista sekä siitä että raportin mukaan virheiden laajuutta ja vaikutusta ei voi kaikilta osin todeta ilman tarkempia tutkimuksia. Raportista ilmenevia seikkoja ei siis pidetä kaupankohteessa olevina virheinä arvioitaessa myyjän vastuuta kaupankohteen kunnosta vaan ostaja ottaa kustannuksellaan vastatakseen kaikista tarkastusraportissa mainituista mahdollisista korjauskohteista ja korjausehdotuksista".

Raportissa ei kuitenkaan mainita mitään korjauskohteita tai korjausehdotuksia. On vaan maininta että hieman kohonneita kosteusarvoja mitattiin ja vesi on luultavasti laatan ja kosteuseristyksen välissä. Eikä sen kummempia. Siksi tuo ainakin minua hämäsi koska raportissa ei ollut puhetta mistään korjauksista?

Tuokin oli sellaista kapulakieltä että mitä tuosta pitäisi päätellä?

Alkoipa ahistaa.... :´(

• eristääjä
        täysin tomppeli kirjoitti:

Ote kauppakirjasta: "Ostaja on tietoinen raportissa mainituista vioista, vahingoista ja puutteista sekä siitä että raportin mukaan virheiden laajuutta ja vaikutusta ei voi kaikilta osin todeta ilman tarkempia tutkimuksia. Raportista ilmenevia seikkoja ei siis pidetä kaupankohteessa olevina virheinä arvioitaessa myyjän vastuuta kaupankohteen kunnosta vaan ostaja ottaa kustannuksellaan vastatakseen kaikista tarkastusraportissa mainituista mahdollisista korjauskohteista ja korjausehdotuksista".

Raportissa ei kuitenkaan mainita mitään korjauskohteita tai korjausehdotuksia. On vaan maininta että hieman kohonneita kosteusarvoja mitattiin ja vesi on luultavasti laatan ja kosteuseristyksen välissä. Eikä sen kummempia. Siksi tuo ainakin minua hämäsi koska raportissa ei ollut puhetta mistään korjauksista?

Tuokin oli sellaista kapulakieltä että mitä tuosta pitäisi päätellä?

Alkoipa ahistaa.... :´(

näkyy kun ottaa kaivon ritilän ylös.siellä pitäs näkyä kosteuseriste kaivopala ja kiristysrengas.
        kosteuseristehän voidaan sivellä melko märkään
        alustaan.eli rh alle 85-90% valmistajasta riippuen.ja ikävä kyllä näin joudutaan myös
        kiireisten aikataulujen takia toimimaan.

• :Pelle

Ostit siis asunnon taloyhtiöstä?

Jos yhtiöjärjestyksessä ei ole poikkeavaa mainintaa vastuun jakautumisesta, ei sinulla ole syytä paniikkiin.

Taloyhtiö vastaa kylpyhuoneen rakenteista. Jos kph:ssa ilmenisi kosteusvaurio, asioiden eteneminen riippuisi siitä kuka on teettänyt remontin.
      -Jos taloyhtiö on teettänyt, se vaatii firmaa korjaamaan ja maksamaan. Jos firma kieltäytyy, taloyhtiö teettää toisella firmalla ja lähettää laskun ensimmäiselle firmalle. Jos firma on konkurssissa, taloyhtiö teettää ja maksaa.
      -Jos osakas on teettänyt, hän vaatii firmaa korjaamaan ja maksamaan jne, kuten edellä. Jos osakas kieltäytyy, taloyhtiö teettää ja lähettää laskun osakkaalle.

Kylpyhuoneen pintarakenteet pitää miettiä erikseen.

Tarvittaessa taloyhtiö haastaa firman tai osakkaan käräjille.

Myyjä antaa ostajalle hinnanalennusta ostajalle tulevien kustannusten verran.

Mitä kauppakirjaanne tulee, teksti vaikuttaa välittäjän käyttämältä vakio lomakkeelta, kun kosteusmittaus on tehty. Lain mukaan tällaiset "kauttarantain" ehdot eivät vapauta myyjää vastuusta (tarkoitus lienee hämätä ja lannistaa ostaja). Koska raportissa ei mainita, että kph:ssa olisi kosteusvaurio ja koska kph remontti on äskettäin tehty, voitaneen olettaa, että kylppäri on kunnossa. On normaalia, että laatan ja vesieristeen välissä on kosteutta. Teidän vastuullenne kuuluu asiat, jotka oli havaittavissa ostohetkellä tai jotka ovat teidän aiheuttamia. Miksi sitten saumat halkeilevat nyt? Remontistahan on jo vuosi.

Oleellista on, kuka remontin on teettänyt ja tehnyt.

• täysin tomppeliko

Taloyhtiössä asun.

Mietin sitäkin vaihtoehtoa että jos laittaisi suihkukaapin niin säästyisi tulevaisuudessa vesivahingoilta.

Voisko saumojen halkeaminen johtua siitä että edelliset asukkaat ovat lähes päivittäin käyttäneet suihkua ja saunaa? Itse käytämme saunaa kerran pari viikossa ja suihkua joka toinen/kolmas päivä?

MInkälaiset arvot ovat siedettäviä kosteusmittauksessa eli mitä arvoja saadaan etä tila on märkä?

Pitäiskö tässä alkaa lisätutkimuksia teettämään? Kysyä vaikka isännöitsijältä asiasta?

• :Pelle
        täysin tomppeliko kirjoitti:

Taloyhtiössä asun.

Mietin sitäkin vaihtoehtoa että jos laittaisi suihkukaapin niin säästyisi tulevaisuudessa vesivahingoilta.

Voisko saumojen halkeaminen johtua siitä että edelliset asukkaat ovat lähes päivittäin käyttäneet suihkua ja saunaa? Itse käytämme saunaa kerran pari viikossa ja suihkua joka toinen/kolmas päivä?

MInkälaiset arvot ovat siedettäviä kosteusmittauksessa eli mitä arvoja saadaan etä tila on märkä?

Pitäiskö tässä alkaa lisätutkimuksia teettämään? Kysyä vaikka isännöitsijältä asiasta?

Jälleen täytyy ihmetellä näitä vastauksia. Olenko minä ainut, joka huomaa kirjoituksestasi puuttuvan maininnan, kuka on tehnyt remontin? Siis jos peukalo-keskellä-kämmentä-osakas on itse tehnyt remontin, on tiedossa ongelmia. Ainakin ko. osakkaalle. Vastaukset löytyvät isännöitsijältä. Tuo itse tehty remontti täytyy ensin sulkea vaihtoehdoista pois.

Ilman muuta halkeilevat saumat ovat viallisia. Ei niiden pitäisi halkeilla. Syytä en osaa arvailla, jos silikonit ovat missä pitääkin (nurkissa ja lattia/seinä-saumassa). Jos vesieriste on ehjä, ei laatoitusviat aiheuta kosteusvauriota. Koputtele vielä ne laatat, onko irtonaisia.

• täysin tomppeliko
        :Pelle kirjoitti:

Jälleen täytyy ihmetellä näitä vastauksia. Olenko minä ainut, joka huomaa kirjoituksestasi puuttuvan maininnan, kuka on tehnyt remontin? Siis jos peukalo-keskellä-kämmentä-osakas on itse tehnyt remontin, on tiedossa ongelmia. Ainakin ko. osakkaalle. Vastaukset löytyvät isännöitsijältä. Tuo itse tehty remontti täytyy ensin sulkea vaihtoehdoista pois.

Ilman muuta halkeilevat saumat ovat viallisia. Ei niiden pitäisi halkeilla. Syytä en osaa arvailla, jos silikonit ovat missä pitääkin (nurkissa ja lattia/seinä-saumassa). Jos vesieriste on ehjä, ei laatoitusviat aiheuta kosteusvauriota. Koputtele vielä ne laatat, onko irtonaisia.

Remontti on teetetty asunnon entisen omistajan tutulla joka on sertifikaatin omaava ammattilainen, näin myyjä minulle kertoi.

Kosteusmittausraportissa mainitaan että remontti on tehty taloyhtiön valvonnassa ja se on tarkastettu taloyhtiön toimesta. Asunnon myyjä sanoi jälkeenpäin että dokumentit on toimitettu isännöitsijälle. Sitä en tiiä onko taloyhtiön puolesta kukaan käyny katsomassa vesieristyksiä.

Lattiakaivoa ei ainakaan ole vaihdettu remontin yhteydessä. Kiinnitin asiaan huomiota kun olen lukenut tätä keskustelupalstaa sekä muita rakentaja-palstoja.

Lattiakaivon (vanhan) päällä on uudemman näköinen rengas. En osaa ite katsoa miten vesieriste näkyy.

Tarkkailen tilannetta ja varmaankin teetän tarkastuksen (sellaisen jossa porataan) ennenkuin myyjän vastuu loppuu.

• poppeli

Tällä palstalla tuntuu olevan aina selvää että hometta ja käräjille.
      Sinulla ei nyt mielestäni ole mitään hätää. Jos asut osakkeessa niin yhtiö vastaa jos kosteus olisi mennyt rakenteisiin. Ilmeisesti kosteus arvot eivät ole olleet niin korkeita että tarkastaja olisi katsonut porauksen tarpeelliseksi. Porauksellahan voi selvittää onko koskteus jäänyt vesieristeeseen vai mennyt rakenteisiin.
      Jos asia mieletäsi vaivaa ota yhteys tarkastuksen tekijään ja pyydä asrvio tarvitseeko porata. Voit uusia saumausta joko halkeilee. Vanha pitää ottaa pois varovasti jotta et vesieristettä riko. Kosteutta on aina kylpyhuoneissa joissa vettä käytetään. Oli se sitten remontoitu juuri tai vuosia sitten. Se vaan sinne kuuluu.
      Toki voit suihkukaapin asentaa. Kyllä se vesivahingoilta suojaa.
      Rauhoitu nyt vaan!

• Kalle

>Myös silikonit nurkissa näyttäisivät olevan
      >puutteelliset ja tarkasti katottuna niitä olisi
      >jälkeenpäin korjailtu?

Olisi hyvä korjaillakin "jälkeenpäin" esim. joka neljäs vuosi.

>Lisäksi saumat ovat tummuneet aika paljon
      >muuttoni jälkeen

Jos vaaleat saumat niin tummuvat todella nopeasti kosteuden ja paskan yhteisvaikutuksesta. Myös lastalla kuivaamisesta tarttuu kökköä saumoihin. Edellisessä asunnossa klorittipesu puolenvuoden välein putsasi saumat aina todella valkoisiksi.

Ei muuta kun uutta silikonia peliin itse tai taloyhtiön toimesta, klorittipesu niin se on siinä. Tarkkailla toki kannattaa edelleenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3190
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      30
      1752
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1310
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe