Kumman ottaisin?

apua?

Oon pitkään miettinyt millasen koiran hankkisin ja päätynyt vinttikoiraan.
Greyhoundia ja whippetiä olen harkinnut. Asun kerrostalossa kaupungissa, joten onkohan grey liian iso? Toisaalta haluisin juuri greyn sen luonteen JA koon takia, tosi kaunis ja muutenkin ihana koira :D

Whippet olisi siis se toinen vaihtoehto, eikös se ole vähän samanluonteinen kuin isompi sukulaisensakin?
Koira tulisi kyllä saamaan paljon liikuntaa, sillä olen itsekin liikunnallinen ihminen. Juoksukilpailuja en ole ajatellut alkavani harrastaa koiran kanssa, mutta voisiko vinttikoiran ottaa kuitenkin "vain" kotikoiraksi, jos omistaja on muuten aktiivinen? Eikä juoksuharrastus missään nimessä täysin poissuljettu vaihtoehto ole, mutta pääsasiallisesti koirasta tulisi kuitenkin lenkkikaveri.. Ja vapaanajuoksumahdollisuus olisi myös tottakai, jos nyt ei ihan päivittäin niin ainakin viikottain.

Niin, vielä sellaista, että jos päädyn whippetiin, niin olisiko ihan hullua ottaa kaksi pentua samantien (greyn kokoista koiraa en taida kahta uskaltaa mahduttaa kerrostaloon)
Oon nimitättäin kuullut, että whippetit kärsii aikamoisesta eroahdistuksesta, ja töissäkin olisi käytävä. Harkitsin myös kissaa koiralle kaveriksi, mutta en halua löytää kisua kuolleena koiran raatelemana niinkuin joku täällä oli löytänyt...
Lopuksi vielä, että missähän hintahaarukassa whippetien ja greyden hinnat pyörii? (Ei siis näyttely-yksilöiden, eikös ne ole kalliimpia?) Hinta ei siis ole kynnyskysymys, mutta ois hyvä tietää millasta summaa pitäisi alkaa palkkapussista säästää.

11

1971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirella_

      Nyt varmaankin tuon whippetin, kun siihen olen rotuna ihastunut vaikka miksei greyhoundissakin ole varmasti piirteensä mutta jo ihan koon takia tuon pienemmän ottaisin ja mahdollisesti myös otan:)

      Sen eroahdistuksen voi saada pienenemään myöskin oikean koulutuksen avulla että totuttaa pennun jo pienestä pitäen yksinoloon. Mutta jos ei toimi niin sitten varmasti kaveri koiralle olisi hyvä vaihtoehto:)

    • Eroahdistus

      Se nyt ei ole ollenkaan sanottua, etteikö koira tee pahojaan, vaikka sillä olisi toinen kaverina, joten kahta ei kannata ottaa vain sen takia.

      Tutkimuksissa on todistettu, ettei kahdesta koirasta ole minkäänlaista seuraa toisilleen, vaan molemmat odottavat ja kaipaavat omistajaa, joskus myös tekevät pahojaan yhdessä

      Totuttaminen yksinoloon tai totuttaminen häkissä oloon, molemmat kun pentuna aloittaa hyvin selviää. Häkki on kätevä ja turvallinen.

      • Hiphei

        Muistathan, mitä eläinsuojelulaki laki sanoo "häkityksestä". Siis voidaan tulkita "koulutuskäytössä" ok, mutta ei pitkäaikaiseen oleskeluun. Jonkinlainen asunnon rajaus paikallaan, esim yksi huone yksinollessa tms.
        Kumma, että nykyään koiralla kuin koiralla eroahdistusta, "ennen vanhaan" kuulema sanottiin, että "huonosti koulutettu" ja nykyisen kaltainen "häiriökäyttäytyminen" oli harvinaista. Eli maalaisjärki käyttöön: koira on koira vaikka onkin pentu ja söpö. Itse kasvattajana en suosittele kuin parin pvn "lomaa", kun pentu tulee. Toki päivähoitaja (mikäli ei itse pysty käymään alussa kotona antamassa päiväruokaa ym) on hyvä, mutta ehdottomasti alusta asti yksinoloa kohtuudella eikä mitään hyysäämistä viikkotolkulla ja sitten vasta pitäisi jäädä yksin. Vinttikoiran pentu on "pahimmillaan" 6-8kk vanhana useimmiten ja silloin vois vaikka pitää lomaa, ettei hermo mene:) kun puuhastelu on pahimmillaan.
        Ilman huumoria ei selviä "uhmaiästä":vipukat niin villejä, että kaikki vaihtaa paikkaa. Mutta kun vuoden kestää ja jaksaa olla kärsivällinen, niin sitten on saanut kasvatettua aivan ihanan koiran. Suosittelen lämpimästi vipukkaa.
        Tutustu kasvattajiin ja erityisesti heidän koiriinsa muuallakin kuin näyttelyissä tai juoksuissa. Koirien käytös kotona kertoo paljon....


      • Hiphei
        Hiphei kirjoitti:

        Muistathan, mitä eläinsuojelulaki laki sanoo "häkityksestä". Siis voidaan tulkita "koulutuskäytössä" ok, mutta ei pitkäaikaiseen oleskeluun. Jonkinlainen asunnon rajaus paikallaan, esim yksi huone yksinollessa tms.
        Kumma, että nykyään koiralla kuin koiralla eroahdistusta, "ennen vanhaan" kuulema sanottiin, että "huonosti koulutettu" ja nykyisen kaltainen "häiriökäyttäytyminen" oli harvinaista. Eli maalaisjärki käyttöön: koira on koira vaikka onkin pentu ja söpö. Itse kasvattajana en suosittele kuin parin pvn "lomaa", kun pentu tulee. Toki päivähoitaja (mikäli ei itse pysty käymään alussa kotona antamassa päiväruokaa ym) on hyvä, mutta ehdottomasti alusta asti yksinoloa kohtuudella eikä mitään hyysäämistä viikkotolkulla ja sitten vasta pitäisi jäädä yksin. Vinttikoiran pentu on "pahimmillaan" 6-8kk vanhana useimmiten ja silloin vois vaikka pitää lomaa, ettei hermo mene:) kun puuhastelu on pahimmillaan.
        Ilman huumoria ei selviä "uhmaiästä":vipukat niin villejä, että kaikki vaihtaa paikkaa. Mutta kun vuoden kestää ja jaksaa olla kärsivällinen, niin sitten on saanut kasvatettua aivan ihanan koiran. Suosittelen lämpimästi vipukkaa.
        Tutustu kasvattajiin ja erityisesti heidän koiriinsa muuallakin kuin näyttelyissä tai juoksuissa. Koirien käytös kotona kertoo paljon....

        Aijoo, poikkeus täydentää sääntöä, on niitä rauhallisiakin wh-pentuja ollut, kuulema. Eivät touhua ja vaihtele huomekalujen järjestystä. Lisäksi meillä ihmisillä on usein erilainen näkemys siitä, että onko koira vaan vilkas vaan "riesa". Joskus kasvatin omistaja on soittanut ja kertonut nauruaan pidätellen, että takkinaulakko oli tyhjätty päivän aikana, toinen olisi kauhuissaan eikä nauraisi ollenkaan.Jne.


    • Litsku

      Jos haluat greyhoundin, niin ota ihmeessä, ei se kotona sen enempää tilaa vaadi kuin whippetkään. Eihän tarkoitus ole, että ne kotona saisivat liikuntaa vaan ulkona. Jos et ole niin kiinnostunut juoksuharrastuksesta, ota näyttelylinjainen greyhound (tai whippet), jonka kanssa voi kuitenkin ihan hyvin osallistua vinttikoirien maastojuoksikisoihin. Suosittelen tätä harrastusta, se on kivaa sekä omistajasta että koirasta.

      Kaikki pennut on hyvä opettaa heti ensimmäisestä kotonaolopäivästä lähtien yksinoloon muutamasta minuutista aloittaen. Lomaa olisi hyvä olla ainakin viikko, kun pentu kotiutuu ja jos mahdollista käydä sitten muutaman kuukauden ajan vaikka ruokatunnilla kotona tai pyytää joku muu käymään, niin yksinolo ei tunnu niin pitkältä. Ja samalla pentu pääsisi pisulle, jolloin se oppisi sisäsiistiksikin nopeammin.

      Onnea pennun hankintaan!

      • aloittaja

        Joo, mä oon itsekin paljon miettinyt, että kummastakohan linjasta se koira kannattaisi ottaa jos ottaa greyn pääasiassa kotikoiraksi. Juoksuharrastus voisi olla tulevaisuudessa mahdollinen, mutta näyttelyt ei kiinnosta ollenkaan..joten en usko että kasvattaja myisi näyttelylinjaisen koiran kotiin jossa näyttelyt eivät ole vaihtoehto.

        Ja edelliselle kirjoittajalle vielä, että toi häkkihan olisi kai ihan hyvä juttu, tai jonkinmoinen aitaus, jossa koira ei pääsisi niin paljon pahojaan tekemään. Enkä tietenkään kahta koiraa vaan sen takia ottaisi, että pääsisi helpommalla, tod. näk. jossain vaiheessa joka tapauksessa otan toisenkin koiran :D
        Mutta kiitos vinkeistä!


      • vaan
        aloittaja kirjoitti:

        Joo, mä oon itsekin paljon miettinyt, että kummastakohan linjasta se koira kannattaisi ottaa jos ottaa greyn pääasiassa kotikoiraksi. Juoksuharrastus voisi olla tulevaisuudessa mahdollinen, mutta näyttelyt ei kiinnosta ollenkaan..joten en usko että kasvattaja myisi näyttelylinjaisen koiran kotiin jossa näyttelyt eivät ole vaihtoehto.

        Ja edelliselle kirjoittajalle vielä, että toi häkkihan olisi kai ihan hyvä juttu, tai jonkinmoinen aitaus, jossa koira ei pääsisi niin paljon pahojaan tekemään. Enkä tietenkään kahta koiraa vaan sen takia ottaisi, että pääsisi helpommalla, tod. näk. jossain vaiheessa joka tapauksessa otan toisenkin koiran :D
        Mutta kiitos vinkeistä!

        Kyllä näyttelylinjaisiakin varmasti saa, vaikkei olisikaan kiinnostunut näyttelyistä. Kasvattajalle vain kannattaa kertoa asiasta, jolloin hän ei myy sitä kaikkein lupaavinta näyttelyitä ajatellen. Useimmille kasvattajille on tärkeintä, että pentu saa hyvän kodin, jossa sitä rakastetaan. Näyttelylinjainen saattaisi olla hiukkasen helpompi kuin voimakasviettinen juoksulinjainen. Ja aika montaa alkaa näyttelyjutut sitten kiinnostaakin, kun saa sen oman koiran....Ja kun sitten vielä tutustuu muihin vinttariharrastajiin, jotka mahdollisesti käyvät näyttelyissä, tekee itsekin mieli lähteä kokeilemaan! Ja jos on juoksulinjainen koira, eivät ne sitten menesty ollenkaan näyttelyissä! Vihjeeksi vain. Nimimerkillä kokemusta on.


    • Niina

      Whippetistä sen verran että tietoa löytyy whippet harrastajien sivuilta ihan kiitettävästi. En tiedä tuosta kahden pennun ottamisesta samaan aikaan mutta varmasti niistä on toisillensa seuraa. Tuntuu olevan oikea muoti-ilmiö tämä eroahdistus. Tottahan koira hatääntyy kun yhtäkkiä jätetään yksin kotiin moneksi tunniksi. Pentu pitää opettaa heti kotiin tulon jälkeen olemaan yksin, alkuun vähän ja aina pidentää aikaa.
      Whippetin hinta on 500-700 e välillä. Mielestäni "koti"koiraksi sopii parhaiten näyttelylinjainen, koska sillä ei välttämättä ole niin suuria haluja juosta kuin juoksulinjaisella. Itsekkin pari viikkoa sitten varasin whippet-pennun itselleni "koti"koiraksi joka on näyttelylinjainen.
      Muista koirankasvatuisjutuista löytyy paljon tietoa kirjoista ja netistä!

    • mutta

      ehdotan whippetiä. Se on mukavan kokoinen ja jossain määrin helpompi ajattelee nyt vaikka kuljetusta. se on mukava ottaa viereen ja sitä on helpompi ulkoiluttaa. ruokaa kuluu vähemmän, mutta päätös on tietysti aivan sinun. Yhtä pitkiä lenkkejä molemmat jaksavat, joten samanmoisen lenkkikaverin saat kummastakin.
      Onnea valintaan!

    • peppar
    • vipukka

      ainakin mun mielestä whippet olisi parempi vaihtoehto,kerrostaloon.itse olen varannut näyttely linjaisen whippetin itselleni muutama viikko sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9656
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2827
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      165
      2597
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1806
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1633
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      12
      1493
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe