Omistan MF 35 vm 1962, enkä omista traktorini huoltokirjaa.
Kysyisin asiantuntijoilta, minkälaista öljyä kannatta laittaa perään ja vaihdelaatikkoon. Taitaa sama öljy käyttää myös hydrauliikkaa.
Olisin kovin kiitollinen asiantuntijan tiedosta
Peräöljy
13
10188
Vastaukset
yleisöljy 10/30 tai moottoriöljy käy, mutta EI EP
luokan öljy.- Saetkae
on varma valinta. Sitä olen käyttäny monta vuotta erilaisissa vanhoissa traktorivaihteistoissa.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1503;1511;7436;5221;4393;4394 - Mara
Juu, 10/30 hyvä vaihtoehto. Edullista ja nostolaitekin toimii pakkasilla kivasti, mikä erikoiskiitoksena mainittakoon...
- 135
Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.
- Dexta88
135 kirjoitti:
Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.
Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia
- verkusonni
Dexta88 kirjoitti:
Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia
Siinä on paljon hyödyllistä tieto, esim. öljylaaduista ja määristä.
- Saetkae
135 kirjoitti:
Ei missään nimessä pelkkää moottoriöljyä perään ja vaihteistoon! Täytyy olla tätä yleisöljyä joka täyttää myös hydrauliikan vaatimukset. Nostolaitepumppu on pian sökö jos käyttää pelkkää moottoriöljyä! Vastaavasti turbomoottoreihin ei tätä yleisöljyä, lisäaineistukset polttaa männänrenkaat jumiin.
kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.
Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta. - Muujassi
Saetkae kirjoitti:
kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.
Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta.Jos useampi traktori ja perässä käytetään samoja työkoneita peräkärryt, takakauhat, trukkipiikit ym. on ehdottoman suositeltavaa käyttää yhtä ja samaa hydr./vaihteistoöljyä muuten joka koneen perässä pyörii kohta sekametelisoppaa.
- 135 + 4255
Dexta88 kirjoitti:
Meillä on aina käytetty yleisöljyä vaihteistoissa ja turbomoottoreissa ja yksikään turbo ei ole hajonnut! Ja se öljy on edullista ja on helppoa kun ei oo montaa eri öljypurkkia nurkissa, vain yksi 200 l tynnyri Universaalia
Yleisöljy (Universal) vaihteistoon ja perään ja turbottomiin moottoreihin OK. Mutta ainakin massikan huoltomies oli kovasti sitä mieltä että massikasta tulee "höyryveturi" käytettäessä näitä lisäaineistettuja yleisöljyjä turbomoottorissa. Ei se turbo hajoa, vaan männänrenkaat palaa kiinni ja moottori alkaa huohottamaan. Ei ole iso vaiva ostaa 20 litran astiassa erikseen moottoriöljy turbolliseen koneeseen.
- myös
Saetkae kirjoitti:
on varma valinta. Sitä olen käyttäny monta vuotta erilaisissa vanhoissa traktorivaihteistoissa.
http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1503;1511;7436;5221;4393;4394mf 690 turboo? vai meneekö kone niinkuin jotkut väittää? just meinaan laitoin sitä joka paikkaan
- Volvo
Saetkae kirjoitti:
kun 135 oli uusi, käytettiin yleisesti tavallista kympin yksiastemoottoriöljyä työkonehydrauliikassa. Myös Fergu kestää sen ihan hyvin.Sekä moottorissa että vaihteistossa.
Totta on myös se, että sijoittamalla hyviin ja sopiviin öljyihin, säästää sekä konettaan että polttoainetta.Kyllä,tunnustan olen käyttänyt 10W öljyä kaivurin hydrauliikassa ilman onkelmia.
- Saetkae
myös kirjoitti:
mf 690 turboo? vai meneekö kone niinkuin jotkut väittää? just meinaan laitoin sitä joka paikkaan
käyttää turbokoneissakin. Se vaatii tiuhempia öljyn- ja suodatinvaihtovälejä. 150-200h voi olla sopivaa.
Jos rasitat konetta jatkuvasti paljon, on varmempaa käyttää esimerkiksi 5W-40 SHPD öljyä http://www.teboil.fi/Product.asp?path=1;1510;1508;3242;3243;3244;4098;4354;4432
Eli mökkitraktoria, tai kakkoskonetta, voi mielestäni hyvin ajaa Monitralla, mutta äestykseen tai metsäkäyttöön on parempi valita SHPD:tä moottoriin. Lähtee varmemmin käyntiinkin talvella.
Käytän itse seuraavia öljyjä: Monitraa traktorivaihteistoissa ja hydrauliikassa, SHPD 5W-40 kaikissa moottoreissa, EP 75W-90 täyssynteettinen perissä ja napavaihteissa ja Teboil Fluid D Dexron II ohjaustehostimissa.
- tököttiä
eiköös entisaikaan suosittu SAE 80-90 öljyä vaihdelaatikkoon.
Taitaa samaa tavaraa olla edelleen meikäläisen MF148 perässä. Onhan ne aika kankeita pakkasella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068