Mulla on akaattikotiloita ja olen täällä sivuilla kuulluut, että niitä olisi muunkin laisia lemmikkikotiloita. Itselläni oli aikasemmin Ahvenanmaalta kotiloita, mitä pidin terrassa, mutta ne sotkivat paljon enemmän, kuin aksut. Joten päästin ne luontoon. Noissa kuvissa noi kotilot näyttää ihan samoilta ja niitä samannäköisiä on myös meijän lähirannalla sateen jälkeen, ni onko nuo suomen luonnosta??? JA kun olisin kiinnostunut joistain muistakin kotiloista, ni pitääkö niille olla erilainen asumus, kuin aksuilla???
sotkeeko ne enemmän??Miten hoito??
Onko ne enemmän "luonnosta otetun" oloisia Siis onko sopeutunut terra elämääm???
Ja mitä ois helpoin hoitaa???
(aloittelijalle helpoin)
Kiitos kaikille, jotka vastaatte:):):)!
muut kotilot????
7
762
Vastaukset
- kotilo-fani
touhukkotilot ovat helpoimpia vaikka ovatkin vesikotiloita.N e tarvitsevat purkin pari litraa johon mahtuu n.10 aikuista eivät kasva senttiä isommimmiksi.Niitä olisi minulla myynnissä ja sivut josta saat lisä tietoa on http://www.freewebs.com/touhukotilot
(ovat minun sivut)- Anniina
Suomen luonnosta löytää pääasiassa Valkohuulitarhakotiloita (raidallisia tai keltaisia), Lehtokotiloita (tummanruskeita), Pensaskotiloita (vaaleanruskeita), Takkukotiloita (pienenpieniä) ja meripihkakotiloita (meripihkan värisiä - kuori ei ole pyöreä), ja vielä joitakin muita maakotiloita.
Käy samanlainen asumus kuin aksuilla, tosin tietty vähän pienempi. Meillä on kolmen litran faunassa 5 lehtokotiloa.
Eivät sotke enemmän, ehkä vähän vähemmän koska sitä kokoa ei ole niin paljoa.
Hoito on hyvin paljon samanlaista kuin aksuillakin.
"Luonnosta otetun oloisia"- riippuu lajista. Kaikkein pirteimpiä ovat lehtokotilot, valkohuulet ja pensaat. Meripihkat ovat vähän vaikeampia ja melko arkoja, että eivät niin viihdy kädellä, ja takkukotilot sieltä arimmasta päästä joita ei niin huomaa liikkeellä, kun ovat hyvin arkoja ihmisen kosketukselle.
Helpoin luontokotilo on varmastikkin lehtokotilo. Ne ovat pirteitä, eläväisiä, eivät nirsoja, ja muutenkin uteliaita ja symppiksiä otuksia. Pensaat ja valkohuulet tulee heti perässä, meripihkat vähän vaativampia ja takkukotilot.
Kuten edellienn mainitsi, sitten on vesikotilot mahdollisuutena. Touhukotilot, kierteissarvikotilot, kiekkokotilot.. Näitä on melko paljon! Touhukotilo niistä helpoin, niitä on minullakin 8 ja lisääntyvät kyllä melko lahjakkaasti. Paljon eloisampia kuin kierteiset, mutta kierteisillä taas on oma mielenkiintoinen liikkumistapansa. Minulla on yhden litran faunassa 4 kierteistä ja 8 touhua (ja annan nyt tehdä poikasiakin). Touhut kun eivät erityisen suuria ole! Tässä minun kotilosivuni: http://www.freewebs.com/anniinankotilot
Lajiesittelyä useammasta kotilolajista. - Lott
Anniina kirjoitti:
Suomen luonnosta löytää pääasiassa Valkohuulitarhakotiloita (raidallisia tai keltaisia), Lehtokotiloita (tummanruskeita), Pensaskotiloita (vaaleanruskeita), Takkukotiloita (pienenpieniä) ja meripihkakotiloita (meripihkan värisiä - kuori ei ole pyöreä), ja vielä joitakin muita maakotiloita.
Käy samanlainen asumus kuin aksuilla, tosin tietty vähän pienempi. Meillä on kolmen litran faunassa 5 lehtokotiloa.
"Luonnosta otetun oloisia"- riippuu lajista. Kaikkein pirteimpiä ovat lehtokotilot, valkohuulet ja pensaat. Meripihkat ovat vähän vaikeampia ja melko arkoja, että eivät niin viihdy kädellä, ja takkukotilot sieltä arimmasta päästä joita ei niin huomaa liikkeellä, kun ovat hyvin arkoja ihmisen kosketukselle.
Helpoin luontokotilo on varmastikkin lehtokotilo. Ne ovat pirteitä, eläväisiä, eivät nirsoja, ja muutenkin uteliaita ja symppiksiä otuksia. Pensaat ja valkohuulet tulee heti perässä, meripihkat vähän vaativampia ja takkukotilot.
Kuten edellienn mainitsi, sitten on vesikotilot mahdollisuutena. Touhukotilot, kierteissarvikotilot, kiekkokotilot.. Näitä on melko paljon! Touhukotilo niistä helpoin, niitä on minullakin 8 ja lisääntyvät kyllä melko lahjakkaasti. Paljon eloisampia kuin kierteiset, mutta kierteisillä taas on oma mielenkiintoinen liikkumistapansa. Minulla on yhden litran faunassa 4 kierteistä ja 8 touhua (ja annan nyt tehdä poikasiakin). Touhut kun eivät erityisen suuria ole! Tässä minun kotilosivuni: http://www.freewebs.com/anniinankotilot
Lajiesittelyä useammasta kotilolajista.Kiitos vastauksista Mutta pitääkö nuo kotilot pyydystää luonnosta? vai saako niitä joiltain kasvattajilta??? Kun luonnosta en viittis, ku tuntuu et niillä vois olla jotain tauteja..... ja meidän äitikään ei tykkää et ottaisin luonnosta. Siis onko kasvattajia? Missä on niiden hoito ohjeet? Ja kuinka hyvin ne lisääntyy? Siis voiko minäkin saada ne lisääntymään?
- Lott
Anniina kirjoitti:
Lajiesittelyä useammasta kotilolajista.Millaisen asumuksen tarttee? Siis muovii vai puuta ja kui iso(monelle)?? Kysyin tota puuta siks, kun Ahvenanmaalla niitä kasvatettiin ruuaks ja siellä oli puu altaissa.Taisivat olla pensas tai sit lehtokotiloita...
- Anniina
Lott kirjoitti:
Kiitos vastauksista Mutta pitääkö nuo kotilot pyydystää luonnosta? vai saako niitä joiltain kasvattajilta??? Kun luonnosta en viittis, ku tuntuu et niillä vois olla jotain tauteja..... ja meidän äitikään ei tykkää et ottaisin luonnosta. Siis onko kasvattajia? Missä on niiden hoito ohjeet? Ja kuinka hyvin ne lisääntyy? Siis voiko minäkin saada ne lisääntymään?
Kotiloita voi pyydystää luonnosta tai ostaa kasvattajilta. Kasvattajia on muutamia, kuten:
http://www.freewebs.com/anniinankotilot
http://www.freewebs.com/vikeninkotilot
http://www.freewebs.com/dewilin_kotilot
Ja muutamia muita.. Noilta sivuilta löytää myös vähän hoito-ohjeita, muuten niitä ei netissä oikein ole. Kyllä ne voi saada lisääntymään, mutta vaikka minulla on ollut lehtokotiloita puoli vuotta, en ole saanut niitä lisääntymään (tosin kerran munia jotka eivät onnistuneet).
Asumukseksi käy faunaboksi tai terraario, kaikkein pienimmille lajeille jokin muovinen karkkirasia tai pakasterasia. Muovia tai lasia, ei puuta eikä pahvia. Minulla on viidellä lehdolla yhden kolmen litran fauna, tosin näistä kaikki eivät ole täysikasvuisia ja 1 on aivan poikanen. - kotilo-fani
Lott kirjoitti:
Millaisen asumuksen tarttee? Siis muovii vai puuta ja kui iso(monelle)?? Kysyin tota puuta siks, kun Ahvenanmaalla niitä kasvatettiin ruuaks ja siellä oli puu altaissa.Taisivat olla pensas tai sit lehtokotiloita...
Niin ja tässä vielä toinenkin sivu täältä löytyy toubhukotiloitten hoitoohje (mun sivu).Jos kiinnostaa niin mulla on myynnissä erkokoisia ja näköisiä kuduista -> aikuiseen jne.....
- olen kotilo-fani
kotilo-fani kirjoitti:
Niin ja tässä vielä toinenkin sivu täältä löytyy toubhukotiloitten hoitoohje (mun sivu).Jos kiinnostaa niin mulla on myynnissä erkokoisia ja näköisiä kuduista -> aikuiseen jne.....
Unohtui osoite kirjoitin niin kiireellä http://www.freewebs.com/touhukotilot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036