Mistä lupa alaikäiselle

heeviskä

Mistä se lupa kysytään jos on 17-vuotta ja halutaan naimisiin ja mies on täysi-ikäinen? Mitä kautta asiaa hoidetaan? Nykyisin ei varmaan enää huoltajien lupa vain riitä vaan tarvitaan ihan presidentin lupa. Mutta mitä kautta luvan saa ja kuinka kauan kestää luvan saanti? Voiko kirkon ym. jo varata ennen luvan myöntämistä?

Yritin googlella etsiä vaan en löytänyt oikein tietoa. Jos tiedätte nettisivustoja joissa on tietoa niin otan ilomielin vastaan.

Kiitos etukäteen!!

15

3308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      hoitaa asiat jotka estävät naimisiin menon, en tiedä mistä tota sun lupaa saa, kantsii mennä sieltä kysyyn. KAuanko kestää ennenkö olet 18? jos on alle puol vuotta niin odota, lupa voi kestää kauemmin kun se

      • heeviskä

        Tuskin luvan saanti niin kauan voi kestää...

        Onko kellään kokemusta??


      • Annu
        heeviskä kirjoitti:

        Tuskin luvan saanti niin kauan voi kestää...

        Onko kellään kokemusta??

        Miksi noin kova hoppu, se on ihan TARKOITUKSELLA se laki että on oltava täysikäinen kun elinikäiseen avioliittoon vihkiytyy.

        Odota vaan että olet 18-vuotias, ei se poikaystäväsi mihinkään häviä jos on jäädäkseen!


    • heeviskä

      En ole pyytänyt mitään neuvoja menenkö naimisiin vai enkö vaan pyysin tietoa luvan kysymiseen.

      Te ette voi tietää millaisia ihmisiä me olemme ja mitkä on syymme. Enkä sitä ala tässä selittelemään, koska se ei ole teidän asianne.

    • Vähän tietoa

      Itseasiassa tarvitset luvan oikeusministeriöltä, se on ainoa taho joka luvan voi myöntää, ei enää nykyään presidentti. Mutta tarvitset todella pätevät perustelut naimisiinmenolle, pelkkä haluaminen ei riitä. Tarvitset myös luvan vanhemmiltasi alaikäisenä. Prosessi voi kyllä kestää joten todennäköisesti kannattaisi vaan odottaa sitä 18 vuoden ikää ja tässä odotellessa suunnitella vaikka häitänne :) Miksi, jos saan kysyä, teillä on niin kova kiire asialla? Kaikkea hyvää teille nyt kuitenkin :)

      • heeviskä

        Haluamme naimisiin ennen lapsen syntymää. Sen luulisi olevan tarpeeksi hyvä perustelu heille vai eikö sekään enää nykyään riitä?

        En todellakaan halua teiltä kommentteja päätöksiimme.


      • Sama edelleen
        heeviskä kirjoitti:

        Haluamme naimisiin ennen lapsen syntymää. Sen luulisi olevan tarpeeksi hyvä perustelu heille vai eikö sekään enää nykyään riitä?

        En todellakaan halua teiltä kommentteja päätöksiimme.

        Olenko minä kenties jotenkin arvostellut teitä? Kunhan uteliaisuuttani kysyin syytä, en suinkaan arvostellaakseni. Olen itsekin mennyt nuorena naimisiin, olin myös alta parikymppinen. Tiedän kyllä minkälaista arvostelua ja vähättelyä sitä helposti saa osakseen.
        Mitä tulee lupa-asioihin, esimerkkinä oma enoni, joka meni 24-vuotiaana naimisiin 16-vuotiaan kanssa. Lupa heltyi nopeasti koska he odottivat lasta. Joten luulisi että tekin luvan saisitte. Toivotaan ainakin niin. Ja paljon onnea odotukseen ja tulevaisuudelle :)


      • heeviskä
        Sama edelleen kirjoitti:

        Olenko minä kenties jotenkin arvostellut teitä? Kunhan uteliaisuuttani kysyin syytä, en suinkaan arvostellaakseni. Olen itsekin mennyt nuorena naimisiin, olin myös alta parikymppinen. Tiedän kyllä minkälaista arvostelua ja vähättelyä sitä helposti saa osakseen.
        Mitä tulee lupa-asioihin, esimerkkinä oma enoni, joka meni 24-vuotiaana naimisiin 16-vuotiaan kanssa. Lupa heltyi nopeasti koska he odottivat lasta. Joten luulisi että tekin luvan saisitte. Toivotaan ainakin niin. Ja paljon onnea odotukseen ja tulevaisuudelle :)

        Niin anteeksi tosiaan. Minä vaan valmiiksi kerroin etten kaipaa mitään saarnaa, kun yleensä näillä palstoilla saa siihen varautua jos on nuori ja raskaana ja vieläpä naimisiin menossa.

        Sinä et kuitenkaan halunnut pahaa sanoa ja se on tosi mukavaa. Kiitos sinulle ja kaikkea hyvää!!


      • Annu
        heeviskä kirjoitti:

        Niin anteeksi tosiaan. Minä vaan valmiiksi kerroin etten kaipaa mitään saarnaa, kun yleensä näillä palstoilla saa siihen varautua jos on nuori ja raskaana ja vieläpä naimisiin menossa.

        Sinä et kuitenkaan halunnut pahaa sanoa ja se on tosi mukavaa. Kiitos sinulle ja kaikkea hyvää!!

        Minustakin on hienoa että lapsi saa syntyä avioliittoon.
        Edelleen olen sitä mieltä että kannattaisi vaan odottaa 18-ikävuoteen saakka, mutta asia on tietenkin omanne ja vauva on varmasti hyvä syy saada lupa.
        Onnea vauvasta ja tsemppiä avioliittoon! :)


      • eräs herneen nenuun vetänyt
        Annu kirjoitti:

        Minustakin on hienoa että lapsi saa syntyä avioliittoon.
        Edelleen olen sitä mieltä että kannattaisi vaan odottaa 18-ikävuoteen saakka, mutta asia on tietenkin omanne ja vauva on varmasti hyvä syy saada lupa.
        Onnea vauvasta ja tsemppiä avioliittoon! :)

        se pari kuukautta siinä välissä varmaan ihmistä kamalasti kypsyttääkin... Menisinkö hyvästä syystä naimisiin 17 vuotta ja 9 kuukautta vanhana, vai odottaisinko saaden huonot seuraukset sen 3 kuukautta, jotta olisin maagisesti täysi-ikäinen, siis herramunjee, sentään KAHDEKSANTOISTA!

        XD


      • heeviskä
        eräs herneen nenuun vetänyt kirjoitti:

        se pari kuukautta siinä välissä varmaan ihmistä kamalasti kypsyttääkin... Menisinkö hyvästä syystä naimisiin 17 vuotta ja 9 kuukautta vanhana, vai odottaisinko saaden huonot seuraukset sen 3 kuukautta, jotta olisin maagisesti täysi-ikäinen, siis herramunjee, sentään KAHDEKSANTOISTA!

        XD

        Niin kuka sanoi, että aikaa on pari kuukautta??? Miksi minä nyt naimisiin menisin jos parin kuukauden päästä täyttäisin 18-vuotta?? Lapsikaan silloin ei ole syntynyt, toki menisin sitten vasta, mutta tässä nyt tilanne eri, eli en ihan heti ole täysi-ikäinen.


      • se herneen nenuun vetänyt
        heeviskä kirjoitti:

        Niin kuka sanoi, että aikaa on pari kuukautta??? Miksi minä nyt naimisiin menisin jos parin kuukauden päästä täyttäisin 18-vuotta?? Lapsikaan silloin ei ole syntynyt, toki menisin sitten vasta, mutta tässä nyt tilanne eri, eli en ihan heti ole täysi-ikäinen.

        Siis kritiikkini oli näille "saarjaanille". Kun paasaavat siitä että odota nyt sinne täysi-ikään. Ei se pieni aika siinä välissä mitään muuta. Ja tämä "pari kuukautta", joka onkin oikeasti enemmän, oli _karrikointia_, jotta kritiikkini osoittaisi tämän "odota että olet 18"-teorian hiukka tyhmäksi. Lisää rautalankaa? ;)


    • tytsky

      Minä hain sulhaseni kanssa lupaa, ja asiaa on nyt alettu käsitellä, noin kuukauden kuluttua sen lähettämisestä. Joissain tapauksissa he kuulemma lykkäävät käsittelyä, jos täysi-ikään on vielä pitkä aika.

      Kun olet raskaana, saat luvan ehdottomasti. Ilman vanhempien lupaa tai vanhempien luvalla, ihan sama. Tosin ilman vanhempien lupaa on pyydettävä lausunto lastensuojeluviranomaisilta. Kyllä asia järjestyy!

      Ja tässä olisi heti puhelinnumeroa sinne Oikeusministeriöön: 0916003. Se on vaihde, siitä pyydät saada alaikäisen avioliittoasioihin, ja ne kääntää sinut eräälle henkilölle, jolle voit esittää asiasi. Hän antaa osoitteen, jonne lähetät VAPAAMUOTOISEN hakemuksen, johon on toki liitettävä lääkärin todistus raskaudesta.

      Toivottavasti oli apua!

      • tytsky

        Niin, kannattaa toki kiirehtiä sen lupa-anomuksen lähettämisessä. Ja kysy heti siltä henkilöltä, että pitääkö sinunkin (kun olet kerta raskaana, en ole ihan varma tartteeko silloin) hankkia se lastensuojeluviranomaisen lausunto. Jos, niin varaa heti aika sinne (heidän on kuultava sekä sinua että sulhasta), jotta pääsette kuultavaksi mahdollisimman pian ja päätöksenne tulee nopsaan.

        Lupa-anomukseen on liitettävä myös sulhasen allekirjoitus, niin että käy selväksi hänen olevan suostuvainen.

        Jos vielä haluat jotain kysyä, kysy ihmeessä!


      • heeviskä
        tytsky kirjoitti:

        Niin, kannattaa toki kiirehtiä sen lupa-anomuksen lähettämisessä. Ja kysy heti siltä henkilöltä, että pitääkö sinunkin (kun olet kerta raskaana, en ole ihan varma tartteeko silloin) hankkia se lastensuojeluviranomaisen lausunto. Jos, niin varaa heti aika sinne (heidän on kuultava sekä sinua että sulhasta), jotta pääsette kuultavaksi mahdollisimman pian ja päätöksenne tulee nopsaan.

        Lupa-anomukseen on liitettävä myös sulhasen allekirjoitus, niin että käy selväksi hänen olevan suostuvainen.

        Jos vielä haluat jotain kysyä, kysy ihmeessä!

        Kiitos paljon hyvistä neuvoista ja avusta!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe