kirjoitan niin kuin valtaväestöön kuuluva
Valtaosa mustalaisista ovat epäilemättä salaperäisiä ihmisiä. He ovat eläneet Eroopassa 1000-luvulta lähtien, josta alkaen on koetettu saada selville, keitä he ovat ja mistä he tulevat. Tämä tuntuisi varsin helpolta tehtävältä, mutta mustalaisten kohdalla se osoittautuu lähes mahdottomaksi tehtäväksi. Joitakin syitä mainittakseni:
Valtaosa mustalaisista on lukutaidottomia, eivätkä he tallena kirjoitettua muistitietoja pitäen sitä osana Jumalan kirousta.
He välittävät tuleville sukupolville vain vähän historiastaan, koska se on usein niin kammottavaa, mutta myös siksi, että se ei paremmin kiinnosta heitä. He eivät halua elää sen paremmin menneessä kuin tulevassakaan, ainoastaan tätä päivää.
He suhtauituvat hyvin epäluuloisesti ei-mustalaisiin ja antavat usein väärää tietoa suojellaseen itseään.
He pitävät kielensä ja tapansa hyvin salaisina eivätkä opeta niitä ulkopuolisille.
mutta näistä syistä huolimatta ulkopuoliset oppivat heidän kielensä ja nykyaikaisen kielitieteen metodeja käyttäen löysivät alkukielen juontavan juurensa muinaissta indoarjalaisesta, Pohjois-Intian alkukielen juontavan sanskriitista. Muita kielellisiä vaikkutteita on löydetty persiasta ja kreikasta. Näiden perusteella on tultu siihen lopputulokseen, että mustalaiset ovat alkujaan Intiasta, josta ovat vaeltaneet satojen vuosien kuluessa Persian ja Kreikan kautta Eurooppaan 1000-luvulla.
Mustalaisten itsensä suosima nimitys itsestään on "romani". Jossain vaiheessa mustalaiset hajosivat kolmeen osaan: romaneihin, jotka muuttivat Eurooppaan ja länsimaihin;domaneihin, jotka levisivät Lähi-Idän alueelle ja lomaneihin, jotka levittäytyivät Itä-Turkin ja Armenian alueelle.
On mielen kiintoista havaita, että kun israelilaiset vietiin pakkosiirtolaisuuteen, heidät sijoitetiin kolmeen eri paikkaan:
"Assyrian kuningas ... siirsi israelilaiset Assyriaan ja sijoitti heidät Halahiin, Gosaniin Haburin varsille sekä Meedian kaupunkeihin"
Joten heidätkin jaettiin todennäköisesti kolmeen osaan. Siksi on madollista, että mustalaisten kolme pääryhmää edustaa näiden kolmen alkuperäisasutuksen
jälkeläisiä. Ehkäpä jokainen ryhmä vapautui orjuudesta eri aikaan, eikä siitä syystä tiennyt kahden muun ryhmän kohtalosta.
Nämä mustalaisten kolme ryhmää on edelleen jaettu heimoihin. Mustalaiset ovat yleensä tummaihoisia ja heillä on ruskeat silmät ja mustat hiuset, vaikka joukossa on
tiki joitakin vaaleampi- ihoisikin. m
Missä tahansa he ovatkaan eläneet, he ovat aina pysyneet sosiaalisesti erillään valtaväestöstä. Tämä on omalta osaltaansuojannut heitä sulautumisesta vieraisiin kansoihin. Romanit ovat erittäin ylpeitä siitä, mitä keitä he ovat, ja tuntevat usein tietynlaista ylemmyydentunnetta ympärillään eläviin ei-mustalaisiin nähden Itse asiassa perinteiset mustalaiset uskovat, että liianlinen yhteydenpito valkolaisen kanssa saastuttaa heidät.
Katsotaanpa, minkä ominaisuuksien perusteella näitä ihmisiä voidaan pitää kymmenen kadotetun heimon jälkeläisinä ja juutalaisten veljinä. Tässä yhteydessä kannattaa muistuttaa mieliin mitä Raamattu sanoo tapahtuvan Jumalan kansalle, jos se jatkaa niskurointia ja verrata sitä mustalaisten historiaan
Perustavaa laatua oleva kuvaus löytyy 5. Mooseksen kirjan luvun 28 jakeissa 15-68 ,jossa Mooses varoittaa Israelin lapsia tottelemattomuudestaJumalaa kotaan.
Otetaanpa siitä erilleen muutamia tärkeimpiä piirteitä: kirottuja kaikkialla, kirotut viljakorit ja taikinakaukalot, kirotut lapset, kirottuja työssä, sairaidessa ,sodassa
kuolemassa sekasorsorrossa, kirottuna karkotetaanJumalan maasta ja hajotetaan ympäri maailmaa jne.
Palatuaan Babylonian pakkosiirtolaisuudesta juutalaiset saivat kokea vielä toisen pakkosiirtolaisuuden ,Jerusalemin ja temppelin tuhon jälkeen vuonna 70j.Kr. joten tämä tarkoittaa sitä, että sekä juutalaisten että mustalaisten historian tulisiiheijastella noita Mooseksen kirjassa kuvattuja kirousia. Toisaalta heidän historiansa sekä muun maailma kohtelu pitäisi olla hyvin samankaltaisia, mikäli mustalaiset todellakin ovat Israelin kadotettujen heimojen jälkeläisiä.
Mikäli tässä ei ole mielestänne tarpeeksi todisteita mustalaisten kuulumiseta noihin kaun kadoksissa olleisiin heimoihin, koetapa löytää toinen ihmisryhmä tämän päivän maailömasta, johon viittukset sopivat paremmin. Enpä usko että löydät. Joten millä tavalla mustalaiset juutalaiset ovat samanlaisia, ja miten niiden kummankin historia kuvastaa näitä kammottavia kirouksia?
1.VÄESTÖ
Maailmaassa on pyöreästi 12 miljoona mustalaista ja noin 13 miljoona juutalaista.
2.ULKONÄKÖ
Kummatkin on pääsääntöisesti tummaihoisia muutamaa poikeusta lukuunottamatta. Ian Fraser kirjoittaa kirjassaan"The Gypsies":" Lyhyesti sanottuna ,fyysinen antropolilogia jagenetiikka antavat nykytasolla pikemminkin suuntaa-antavia kuin täydellisiä todisteita. Ne kuitenkin johdattavat meidät meidät vähemmän kauas kuin historiaallinen kielitiede". Mutta en suikaan kiellä madollisuutta että, mustalaiset olisivat voineet elää orjuudesta päästyään Indiassa paimentolaisina ennen siirtymistään länteen.
3.HAJAANTUMINEN
Kummatkin ihmisryhmät ovat hajonneet alkuperäisestä kotimaastaan kaikkiin maailman neljään kolkaan. Historia myös osoittaa, että niin mustalaisten kuin juutalaisten
kohdalla lähes kaikki suuremmat siirtolaisuudet olivat vainojen aiheuttamia, eivät vapaaehtoisia.
4 .ERISTÄYTYMINEN
Kummatkin ovat pitäneet itsensä erillään ympäröivistä yhteiskunnista ja ovat säilyttäneet hyvin vahvan erillesen identiteetin. Ja tosiasia, että sinua ei hyväksytä, vain vahvistaa laajaa eristäytymisen halua.
5. VÄLINPITÄÄMÄTTÖMYYS
Kummatkin ovat taipuvaisia pitämään itseään naapureitaan parempina ja pitäytyvät tästä syystä näistä erillään.
6.MUSIIKKI JA VIIHDE
Kummallakin on vahvat musiikkilliset perinteet, ja ovat myö vaikuttaneet tuntuvasti länsimaiseen musikkielämään.
7. RAKKAUS KULTAAN
Kummatkin säilyttävät varansa kultaan; mustalaiset kultaharkoihin ja jalokiviin. Juutalaisista on usein tullut kultaseppiä ammatiltaan
8.MORAALINEN SÄÄDÖSTÖ TAI LAKI ELÄMÄN OHJEENA
Kummankin elämää säätelevät varsin tiukat säännöt. (Tämä tietenkin pitää paikkansa enemmän ortodoksi-juutalaisten kuin muiden juutalaisten kohdalla).Nämä säännöt
koskevat peseytymistä puhtautta, ruoan valmstamista( ja paljon muuta jota en voi kertoa tässä, muuta Mooseksen kirjoissa nämä muutkin on). Mustalaisten lait periytyvät Mooseksen laeista, mutta ne on muuttuneet vuosituhansien kuluessa, koska mustalaiset eivät harrasta kirjallisuutta ja kirjoitettuja lakeja.
9 EN VOI KERTOA TÄSSÄ
10. TUNNE-ELÄMÄ
Kummatkin ovat hyvin tunteellisia ihmisiä, ja heillä on vahvat siteet esimerkiksi lapsiinsa. he myös osoitavat tunteita yhteisön toiminnoissa kuten esimerkiksi hautajaisissa.
11. VAINOT
Kumpiakin on vainottu täällä Euroopassa: heidä on ajettu takaa, heitä on hyljeksitty ja jopa teloitettu pelkästään siittä syystä että, ovat juutalaisia, tai mustalaisia.
Vakavien lakien puristuksessa mustalaisilla ei ollut muuta madollisuutta kuin tulla "KANSOJEN SEASSA KIERTELIJÖISI (.HOOSEA 9:17).Juutalaisia on kohdeltu länsimaissa nykyään paremmin, varsinkin laajan USA:han suuntautuneen siirtolaisuuden jälkeen. Tässä suhteessa uskon mustalaisten saaneen kokea kiroukset voimakkaammin.
12.JOUKKOTUHO
Natsi-Saksassa kummatkin joutuivat osallistumaan" lopulliseen ratkaisuun" keskitysleireillä. Itseasiassa suurempi osuus Eroopan mustalaisista kuoli noilla leirillä kuin juutalaisista. Mustalainen Karoly Lendvaiding "hän muistelee kokemuksiaan Kirjassa "Bury Me Standing. Mätäne senkin juutalais-mustalainen" Lendvai muistaa vartijan huutaneen hänelle tyrkiessään häntä junavaunuun.
13. KIELI.
Ennen 1800-luvun loppua, hepreankieli oli säilynyt ainoastaan juutalaisten pyhien kirjoitusten ja traditioiden kielenä. Mutta sitten sionistit elvyttävivät sen takaisin puhekieleksi. Joten Israelissa asuvien juutalaisten lisäksi useimmat muut juutalaisett eivät vieläkään pysty keskustelemaan hebreaksi. Mutta ei tämä tee yhtään heistä
yhtään vähemmän juutalaisia. Mustalaiset eivät puhu hepreaa vaan omaa romani tsibiksi kutsumaansa sanskritin sukuista kieltä. Mutta miksi, sen haluaisin tietää.
Miksi mustalaiset puhuvat täysin eri kieliperheeseen kuuluvaa kieltä kuin juutalaiset?
Johtava mustalaisia tutkinut kirjailija angus Fraser toteaa kirjassaan ." The Gypsies" että historialliiset kielitielijät eivät ole päässeet yksimielisyyteen varhaisten romanien kieltä puhuvien ihmisten rodullisesta tai etnisestä alkuperästä. Hänen mukaansa on todisteita, että monien etnisten ryhmien on todettu vaihtaneen kieltä aikojen saatossa. Joten millään varmuudella ei voida todistaa sukulaiskieltä puhuvien ihmisryhmien olevan sukua keskenään. Tätä taustaa vastaan voimme todeta, että kielten ero ei estä meitä uskomasta, että romani tsibiä puhuvat mustalaiset puhuvat mustalaiset olisivat pohjoisten israelilaisten jälkeläisiä.
Voimme myös olettaa, että romani tsib ei vältämättä ole mustalaisten alkuperäinen kieli. Eli jos kielitieteilijät eivät pysty todistamaan mustalaisten rodullista ja etnistä alkuperää, niin on ainakin madollista heidän puhuneen hepreaa tai vaihtaneen sen joskus sanskritin sukuiseen kieleen paettuaan Israelista.
Meidän pitäisi kuitenkin vielä selittää, miksi muinaiset pohjoisisraelilaiset alkoivat puhua Assyriaansiirtonsa jälkeen indialaista kieltä. Selailessani Werner Kellerin kirjaa
"The Bible as History". kirjaa Selailessani pysähdyin kohtaan, joka kertoi nimittäin israelilaisten vietämistä 40 vuodesta eramaassa. mutta juuri silloin löysin hämmästytävän asian. Luin Suwardata-nimisen prinssin kuninkaalleen kirjoittamasta kirjeestä. "MIELENKIINTOISIN ASIA TÄSSÄ KIRJEESSSÄ OLI TYYLIN JA SEN SISÄLLÖN LISÄKSI SEN KIRJOITAJA, PRINSI SUWARDATA. HÄNEN NIMENSÄ OSOITTAA SELVÄSTI HÄNEN OLLEEN INDOARJALAISTEN JÄLKELÄISIÄ. PRINSSI kIRJEESSÄ OLI TYYLIN JA INDARUTA, JONKA HÄN MYÖS MAINITSEE KIRJEESSÄÄN OLI SAMATEN INDOARJALAINEN. VAIKKA SAATTAA KUULOSTAA OMITUISELTA, KOLMANNEKSELLA KIRJEENVAIHTOA HARRASTANEISTA KANAANIN PRINSSEISTÄ ON INDOARJALAINEN".
Mitäpä muutakaan tämä voisi merkitä kuin, että muinaiset kanaanilaiset puhuivat sanskritin sukuista kieltä.
Tuo tieto ei olisi muuten merkinyt mitään minulle mitään, mutta olin lukenenut jakeita Jesajan kirjan 19, luvusta. " SINÄ PÄIVÄNÄ ON VIISI KAUPUNKIA EGYPTIN
MAASSA PUHUVA KANAANIN KIELTÄ JA VANNOVA VALAN HERRA SEBAOTILLE" (Jes. 19:18, vanha käänös)
(4. Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.)
mustalaiset
66
5411
Vastaukset
- KAALO
Tämä voimakas Raamatun kohta kertoo viidessä kaupungissa puhutun Kanaanin
kieltä, ja kuten olemme nähneet, tuo kieli lienee olleen muinaisen sanskritin
sukuista aivan kuten romani tsibkin.
Egyptistä ja Assyriasta ei puhuta missään muualla Raamatussa Herran
kansana, Hänen kättensä luomuksina. Joten uskoisin. että Israelin kuvaaminen
yhtenä näistä kolmesta tarkoittaa Israelin jälkeläisten tulevan idästä (Assyria)
ja lännesta ( Egypti) palatessaan Israeliin. Eli nuo viisi kaupunkia Egyptissä
tarkoittavat minun mielestäni viittii kaupunkia egyptiläisten (mustalaisten)
kotimaassa.
Tiedämme pakkosiirtolaisuuteen vietyjen kadotettujen heimojen viedyn
Assyrian valtakunnan itäisiin osiin; Halahiin, Gosaniin Haburin varsille sekä
Meedian kaupunkeihin (2. Kun. 17:6). Tämä tapahtui lähellä
Assyrian valtakunnan
suuruusaikaa, jolloin valtakunta ulottui Egyptistä persian ja Meedian
itärajalle ja lähestyi Pakistania ja Intiaa. Halusin saada selville, mitä kieltä
Assyriassa ja Meediassa oli puhuttu.
Sain selville, ettii Assyriassa ja Babyloniassa käytettiin nyt jo kadonnutta
kieltiä, akkadiania. se kuului samaan kielisukuun kuin heprea, arabi ja aramea.
Mutta tällä tiedolla ei ole meille käyttöä. Meedian kaupungeissa tiedetään
käytetyn vanhan persian myös zendinri tunnettua murretta, joka poikkesi
huomattavasti nykyisesti persiankielestä.
Keskittykiiiimme nyt Mediaan ja kielivaikutteisiin sillä alueella. Kun pohjoisisraelilaiset
karkotettiin vuonna 722 e.Kr.ja myytiin tai annettiin orjiksi
Meediaan, siellä puhuttiin vanhaa persiaa. Orjina heidiin oli opeteltava isäntiensä
kieli ja todennäköisesti heprea oli jo kielletty, sillä kukapa haluaisi
orjiensa puhuvan keskenään kieltä, jota ei itse ymmärrä? Selvä kurinpidollinen
toimenpide!
1800-luvun lopulla tiedemiehet löysivät yhteyden zendin ja sanskritin
välillä ja kiiyttivät tietoa hyödykseen jatkotutkimuksissaan.
" Tekemällä vertailuja sanskritin kanssa saatiin aikaan arvokkaita tuloksia,
sillä kun zendin ja sanskritin väilinen yhteys loytyi, voitiin sanskritilla
korvata sanoja, joita ei zendistci lödytynyt." (Civilisation of Babylonia and
Assyria - Morris Jastrow Jr. 1915)
Toisin sanoen, jos pakkosiirtolaiset omaksuivat Meedian kielen, he olisivat
oppineet sanskritin tai indoarjalaissukuisen kielen. vuonna 614 e.Kr.
Meedia kukisti babylonialaisten kanssa Niiniven päättäen samalla Assyrian
valtakauden. Kun orjuuden ies oli murrettu, jotkut israelilaispakolaiset Assyriassa
pääsivät ehkä matkustamaan, kun taas Meedian kaupungeissa eläneet
jäivät orjiksi. vuonna 553 e.Kr. Meedia joutui persialaisten haltuun. 14
vuotta myohemmin kuningas Cyrus, joka oli tunnettu väkivallattomuudestaan
ja kärsivällisyydestään, löi meedialaisten kanssa babylonialaiset vapauttaen
samalla kaikki orjat!
Hänen tiedetiiiinSanoneen,ettei halunnut kenenkään pelkäävän.Cyrus
kertoo olleensa huolestunut Babylonian sisäsistä asioista ja halunneensa
vapauttaa orjat taakastaan'
Eli jos Cyrus kohteli babylonialaisia näin hyvin todennäköisesti vapautti
myös pakkosiirtolaisiksi vietyyjen israelilaisten jälkeläiset' mustalaisien
esi-isät. Tässä on kaksi eri vaihtoehtoa:
a) Jos israelilaiset jäivät aloilleen; vuonna 330 e'Kr' Meedia joutui' samoin kuin suuri osa muuta Lähi-
Itää,kreikkalaisen kulttuurin vaikutuksille
alttiiksi Aleksanteri Suuren valloittaessa Meedian' Samoin 3' vuosisadalla
e.Kr. vanha persia korvatiin
'keskipersialla' kunnes 800-luvulla j'Kr' syntyi
nykyinen Persiankieli'
Tarkoitukseni on kertoa, että romanit pystyivät hankkimaan sanskritin'
persian ja kreikankielen osasia ilman että pohjoisen Israelin jäiset muuttivat mihinkään,
samalla kannattaa lisätä, että meedialaiset eivät jättäneet
jiälkeensä kirjoitettua muisti tietoa saaden kadotettujen heimojen kohtalon jäävän salaisuudeksi odottamaan oikeaa paljastumisaikaa.
b) Jos israelilaiset muuttivat' mihin he lähtivät?
He ovat voineet haluta päästä pakkosiirtolais maastaan mahdollisimman
nopeasti pois. Jos he matkasivat itään' he saapuivat viimein Pakistaniin ia
Intiaan.He ovat Voineet kierrellä lntian lähialueilla,kunnes islamin vyöry
lopulta ajoi heidät kohti läntä.ToisinSanoen heidän historiansa sattuisi yksiin
tämän päivän mustalaistieteilijöiden ehdotusten kanssa'
Olipa kyseessti kumpi vaihtoehto tahansa' olen toivottavasti osoittanut
teille,etta ei-intialainen alkuperä on hyvin mahdollinen'Eikä ainoastaan se
vaan itse asiassa israelilainen alkuperä. Kummassakin tapauksessa he päityivät
maailman neljään kolkkaan! Mutta miksi he eivätolisi yrittäneet palata omaan
maahansa mahdollisimman nopeasti?
2. Uskonto
Juutalaiset ovat aina pittäneet lujasti kiinni uskomuksistaanja pyhistä kirjoituksistaan,
jopa t
kammottavien vainojen keskellä, joilla heitä on yritetty pakottaa
ottamaan vastaan vieraita uskontoja. Mustalaiset ovat päinvastoin
omaksuneet sen maan uskonnon,jossa asuvat,mutta eivät ole koskaan sitoutuneet mihinkään:
niistä tosissaan.Vasta viimeisten 20 vuoden aikana kristil-
linen karismaattisuus on alkanut saada jalansijaa mustalaisyhdyskunnassa.
Huhujen mukaan mustalaisten parissa on pitkään palvottu salaisesti o Deliksi
tai Develiksi kutsuttua jumalaa. Tästä ei kuitenkaan ulkopuolisille ole tihkunut
liiemmälti tietoa. Tässä suhteessa Raamattu osoittaa selkeästi tämän
eron olevan Jumalan säätämä.
" Samoin saavat israelilaiset olla kauan ilman kuningasta ja ruhtinasta,
ilman uhria ja kivipatsasta, ilman efodia ja jumalankuvia. " (Hoos. 3:4)
Tiimii kohta osoittaa selästi, ettei Israelin pohjoisen kuningaskunnan lapset
elävät ilman Jumalan antamaa kuningasta tai hallitsijaa sekä ilman virallista
palvontajärjestelmää, jonka avulla he voisivat etsiä Jumalaa ja anteeksiantoa
synneilleen. He joutuisivat elämään ilman pappeja, joiden välitykselllä
he voisivat lähestyä Jumalaa. Tämä kuvaa tarkasti mustalaisten hengellisen
elämän tilaa niin kuin me lännessä olemme tunteneet heidät. erossa Jumalasta.
"Sinä kompastut päivänvalossa, ja yöllä kompastuu profeetta yhdessä
sinun kanssasi. Sinä saatat kansasi tuhoon. Niin tuhoutuu minun kansani, sillä
kukaan ei tunne minua. Koska sinä olet hylännyt minut, hylkään minäkin sinut,
et saa enää olla pappinani. Sinä olet unohtanut Jumalasi lain, minäkin
unohdan sinun lapsesi. " (Hoos. 4:5-6)
"Israelin kansa! Näin sanoo Herra Jumala: Menkää kaikin mokomin
palvomaan epäjumalianne! vaikka te nyt ette tottelisikaan minua, niin vastedes
te ette uhreillanne ja epäjumalillanne häpäise minun pyhää nimeäni.
" Minulle tuli tämä Herran sana: Ihminen! Kun israelilaiset asuivat omassa
maassaan, he saastuttivat sen teoillaan ja toimillaan. Heidän elämänsä oli
oli minun silmissäni saastaista kuin kuukausiveri. Minä syöksin vihani heidän ylleen,
koska he olivat tahranneet maan veriteoillaan ja saastuttaneet sen
epäjumalillaan. Minä karkotin heidät toisten kansojen sekaan, ja he hajaantuivat
moniin maihin. Minä tuomitsin heidät sen mukaisesti kuin heidän tekonsa
ja toimensa ansaitsivat. Mutta minkä kansojen keskelle joutuivatkin,
he tahrasivat minun pyhän nimeni , sillä heistä sanottiin: Nämä ovat Herran
kansaa, mutta heidän on täytynyt lähteä maastan. Minä olin murheellinen,
koska israelilaiset tahrasivat pyhän nimeni, minkä kansojen keskelle joutuivatkin.
sen tähden sano Israelin kansalle: Näin sanoo Herra Jumala: En minä teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä mitä teen. Minä teen sen pyhän nimeni
tähden, jonka te olette tahranneet, minkä kansojen keskelle olettekin joutuneet.
(Hes.36:16-22)
Joten on selvää Jumalan saaneen pakkosiirtolaisuudessa elävät israelilai-- mä vaan
Meistä jotenkin paremman jos ollaan israelilaisia eikä intialaisia
- kaalo
mä vaan kirjoitti:
eIKÖS SWE OLE HYVÄ TIETÄÄ JUURENSA, MISTÖ ON LÄHTÖISIN! Ja sitä paitsi kerron jonain päivänä miksi juuri nyt, eikä satoa vuosia sitten
- voi sentään
..pakko sanoa, kopioin sinulta tuon yhden kohdan lopusta, osan
Hesekielen tekstiä irrallaan asiayhteydestä:
"Minulle tuli tämä Herran sana: Ihminen! Kun israelilaiset asuivat omassa
oli minun silmissäni saastaista kuin kuukausiveri. Minä syöksin vihani heidän ylleen,
epäjumalillaan. Minä karkotin heidät toisten kansojen sekaan, ja he hajaantuivat
koska israelilaiset tahrasivat pyhän nimeni, minkä kansojen keskelle joutuivatkin.
sen tähden sano Israelin kansalle: Näin sanoo Herra Jumala: En minä teidän tähtenne, israelilaiset, tee sitä mitä teen. Minä teen sen pyhän nimeni
tähden, jonka te olette tahranneet, minkä kansojen keskelle olettekin joutuneet.
(Hes.36:16-22) "
Tuo kuulostaa tuolla tavalla irrallaan aivan hirveältä, anteeksi kun taas puutuin, mutta
Juutalaiset olisivat kauhuissaan jos näkisi vät heidän kirjoituksiaan tuolla tavalla otettuna irraleen yhteydestään. Jla ei ole peruuttanut lupaustaan. MIkä olisi sellainen ikuinen lupaus, jonka Jumala peruisi??
Tuo on Profeetta Hesekielen puhetta, ei Jumalan. Tämä täytyisi kyetä erottamaan, jos juutalaisuudesta laitetaan asioita. Hesekiel toimi Babyloniassa. Hön oli joutunut sinne jo 10 vuotta ennen Jerusalemin hävitystä, jolloin osa johtavaa yhtesikuntaluokkaa oli viety pakkosiirtolaisuuteen.
Hesekiel julisti aluksi tuomiota (ei siis Jumala, eivät juutalaiset ajattele siten, että Jla puhuu tuosta vain, kun profeettaa avaa suunsa!) Noissa kirjoituksissa on monta tasoa, ja yksi on historiallinen taso, jonka tuntien merkityksen voi yrittää ymmärtää niin kuin sen ajan ihmiset ne ovat ymmärtäneet..
Hesekiel julisiti aluksi tuomiota Palestiinaan jääneelle osalle kansaa ja ennusti Jerusalemin tuhoa.
Katastrofin tapahduttua Hesekielin julistus sai aivan uuden sävyn. Hänestä tuli kansalaistensa hoitaja ja rohkaisija!
Joka vakuutti että Jumala aloittaa kaiken alusta. Hänen näkynsä kuolleista luista on vaikuttava, sillä Jumala teki nekin eläviksi.
Hesekiel korosti yksilön vastuuta. Lasten ei tarvitse kärsiä isien synneistä, vaan kullekin sukupolvelle tarjotaan mahdollisuus kääntyä vääräsltä tieltä. Juutalaisuudessa siis ei ole mitään perisyntiä, he ajattelevat tässä kohtaa toisin kuin kristityt, mutta ei se he tee heitä tämän vuoksi yhtään paremmiksi ihmisiksi! Ihmisen on kaiken aikaa muistettava että hänellä on vapaa tahto ja on valittava oikein, ja elettävä oikein, vastuussa toisille ja Jumalalle yhtäaikaa, aina.
Jatkan vähän mitä juutalaisille 'profeetta' kai lähinnä tarkoittaa, siis heille istelleen. Kristityt tulkitsevat eri tavalla, ja hyvöksyn sen! Ei siinä mitään. Samaa juurta.. Profeetta-sana tulee julistajaa ja ennustajaa tarkoittavasta sanasta. Mutta alkuperäinen hepreankielnen sana tarkoittaa myös kutusuttua tai julistajaa. Profeetat olivat henkilöitä, jotka oleskelivat johtajiensa ympärille kokoontuneena ryhmänä jumalanpalveluksen tuntumassa. Heillä oli hurmoksellisia kykyjä, siksi heitä nimitettiin myös näkijöiksi, ja he saattoivat toimia vaikka kadonneen omaisuuden 'selvänäkijöinä', löytäjinä, ihmiset kääntyivät heidän puoleensa kysyivät neuvoa pulmatilanteissa, he todella olivat Jumalan miehiä ja välittivät vastauksia.
Tällaisia olivat varhaiset profeetat.
Mutta sitten. Myöhemmät profeetat kokivat samoja asioita, hurmosta ym, mutta he saattoivat esittää hyvinkin ajankohtaisia viestejä, täysin kulloiseenkin tilanteeseen liittyvää analyysiä, uhkakuvia, vaatimuksia elämäntapojen parantamiseksi vaikka, aivan yksityiskohtaisesti. Kysymys oli aina epäjumalanpalvomisen hylkäämisestä tai vaatimuksesta oikeudenmukaisuuteen.
Profeettojen puheet vastasivat harvoin kuulijoiden toiveita ja odotuksia. He esiintyivät pyytätmättä ja saattoivat ihmiset suorasukaisella puheellaan kuohuksiin.
Ei se, jos profeetta käyttää hurjaa kieltä siitä miten syntisiä ihmiset ovat, vaikka minkälaista, ollut tarkoitettu 'Jumalan tuomioksi' vaan ne sellaiset hyvin pelottavat puheet olivat kuin herätyshuutoja: kuunnelkaa! Muuttakaa mielenne ja huonot tapanne paremmiksi, muuten käy huonosti.
Profeetat olivat tärkeitä koska he aina lopulta rohkaisivat ahdinkoon joutunutta kansaa, että ei saa heittää tovoa, koska JUmalan lupaus pitää. - seuraan nyt vain
voi sentään kirjoitti:
..pakko sanoa, kopioin sinulta tuon yhden kohdan lopusta, osan
Hesekielen tekstiä irrallaan asiayhteydestä:
"Minulle tuli tämä Herran sana: Ihminen! Kun israelilaiset asuivat omassa
(Hes.36:16-22) "
Tuo kuulostaa tuolla tavalla irrallaan aivan hirveältä, anteeksi kun taas puutuin, mutta
Juutalaiset olisivat kauhuissaan jos näkisi vät heidän kirjoituksiaan tuolla tavalla otettuna irraleen yhteydestään. Jla ei ole peruuttanut lupaustaan. MIkä olisi sellainen ikuinen lupaus, jonka Jumala peruisi??
Tuo on Profeetta Hesekielen puhetta, ei Jumalan. Tämä täytyisi kyetä erottamaan, jos juutalaisuudesta laitetaan asioita. Hesekiel toimi Babyloniassa. Hön oli joutunut sinne jo 10 vuotta ennen Jerusalemin hävitystä, jolloin osa johtavaa yhtesikuntaluokkaa oli viety pakkosiirtolaisuuteen.
Hesekiel julisti aluksi tuomiota (ei siis Jumala, eivät juutalaiset ajattele siten, että Jla puhuu tuosta vain, kun profeettaa avaa suunsa!) Noissa kirjoituksissa on monta tasoa, ja yksi on historiallinen taso, jonka tuntien merkityksen voi yrittää ymmärtää niin kuin sen ajan ihmiset ne ovat ymmärtäneet..
Hesekiel julisiti aluksi tuomiota Palestiinaan jääneelle osalle kansaa ja ennusti Jerusalemin tuhoa.
Katastrofin tapahduttua Hesekielin julistus sai aivan uuden sävyn. Hänestä tuli kansalaistensa hoitaja ja rohkaisija!
Joka vakuutti että Jumala aloittaa kaiken alusta. Hänen näkynsä kuolleista luista on vaikuttava, sillä Jumala teki nekin eläviksi.
Hesekiel korosti yksilön vastuuta. Lasten ei tarvitse kärsiä isien synneistä, vaan kullekin sukupolvelle tarjotaan mahdollisuus kääntyä vääräsltä tieltä. Juutalaisuudessa siis ei ole mitään perisyntiä, he ajattelevat tässä kohtaa toisin kuin kristityt, mutta ei se he tee heitä tämän vuoksi yhtään paremmiksi ihmisiksi! Ihmisen on kaiken aikaa muistettava että hänellä on vapaa tahto ja on valittava oikein, ja elettävä oikein, vastuussa toisille ja Jumalalle yhtäaikaa, aina.
Jatkan vähän mitä juutalaisille 'profeetta' kai lähinnä tarkoittaa, siis heille istelleen. Kristityt tulkitsevat eri tavalla, ja hyvöksyn sen! Ei siinä mitään. Samaa juurta.. Profeetta-sana tulee julistajaa ja ennustajaa tarkoittavasta sanasta. Mutta alkuperäinen hepreankielnen sana tarkoittaa myös kutusuttua tai julistajaa. Profeetat olivat henkilöitä, jotka oleskelivat johtajiensa ympärille kokoontuneena ryhmänä jumalanpalveluksen tuntumassa. Heillä oli hurmoksellisia kykyjä, siksi heitä nimitettiin myös näkijöiksi, ja he saattoivat toimia vaikka kadonneen omaisuuden 'selvänäkijöinä', löytäjinä, ihmiset kääntyivät heidän puoleensa kysyivät neuvoa pulmatilanteissa, he todella olivat Jumalan miehiä ja välittivät vastauksia.
Tällaisia olivat varhaiset profeetat.
Mutta sitten. Myöhemmät profeetat kokivat samoja asioita, hurmosta ym, mutta he saattoivat esittää hyvinkin ajankohtaisia viestejä, täysin kulloiseenkin tilanteeseen liittyvää analyysiä, uhkakuvia, vaatimuksia elämäntapojen parantamiseksi vaikka, aivan yksityiskohtaisesti. Kysymys oli aina epäjumalanpalvomisen hylkäämisestä tai vaatimuksesta oikeudenmukaisuuteen.
Profeettojen puheet vastasivat harvoin kuulijoiden toiveita ja odotuksia. He esiintyivät pyytätmättä ja saattoivat ihmiset suorasukaisella puheellaan kuohuksiin.
Ei se, jos profeetta käyttää hurjaa kieltä siitä miten syntisiä ihmiset ovat, vaikka minkälaista, ollut tarkoitettu 'Jumalan tuomioksi' vaan ne sellaiset hyvin pelottavat puheet olivat kuin herätyshuutoja: kuunnelkaa! Muuttakaa mielenne ja huonot tapanne paremmiksi, muuten käy huonosti.
Profeetat olivat tärkeitä koska he aina lopulta rohkaisivat ahdinkoon joutunutta kansaa, että ei saa heittää tovoa, koska JUmalan lupaus pitää...tuntui vain, että ei tämä asia minkä sanoin, varmaan mitään sotkekaan eikä haittaa. Mielenkiintoista kaikki muukin!
- miksi esiinnyt meinä
mä vaan kirjoitti:
Sinä et varmasti ole romaneita, koska ajattelet noin.Ja yrität väheksyä asiaa. Ja toisekseen täm'ä merkitsee hyvin paljon aitoille mustalaisille : Siittä tietän ,että et voi olla romani
- sanon vain
tämän. Tuossa käsitteessä tiivistyy eräs ennakkoluulo, jonka varassa ei-juutalaiset ovat selittäneet itselleen, miksi juutalaisia on saanut ja saa edelleen vihata ja kohdistaa heihin lähes mitä kenellekin pälkähtää päähän, yleensä kuitenkin jotakin pahaa heistä, että se ovat edeelleen Kristuksen/Jumalan tappajakansa ja kaikkea muuta käsittämätöntä.
Juutalaisen käsityksen mukaan he ovat samalla viivalla Jumalan edessä kuin kaikki muutkin ihmiset, eivät ylempänä eivät alempana.
Juutalaisessa kulttuurissa juutalaiset pitävät omaa kulttuuriaan heille parhaana. Vastaavasti muitten kulttuurien ihmiset pitävät omaa kulttuuriaan arvossa ja itselleen sopivana. Juutalaiset eivät ole itse omaehtoisesti eristyneet minnekkään, aika-ajoin heitä on siihen myös pakotettu keinoilla, joita he eivät ole mitenkään voineet estää.
Ei muuta tähän asiaan.- kaalo
palaan asiaan myöhemmin
- sanoin vain
kaalo kirjoitti:
palaan asiaan myöhemmin
itse luen mieluummin heidän itsensä kertomia ja kirjoittamia asioita itsestään. Sama koskee romaneja, kuuntelen mitä he puhuvat, jo mahdollista ja luen mitä ovat itse kirjoittaneet ja kertoneet, siinä kaikki, ei ole sanottavaa siihen minulla. Heidän molempien musiikki vetoaa minuun enemmän kuin moni muu.
- kaalo
sanoin vain kirjoitti:
itse luen mieluummin heidän itsensä kertomia ja kirjoittamia asioita itsestään. Sama koskee romaneja, kuuntelen mitä he puhuvat, jo mahdollista ja luen mitä ovat itse kirjoittaneet ja kertoneet, siinä kaikki, ei ole sanottavaa siihen minulla. Heidän molempien musiikki vetoaa minuun enemmän kuin moni muu.
En ottanut sinun kirjoitusta millään pahalla kaikkihan saa laitaa omia mielipiteitään tänne. Että kiitos vain sinulle
- seuraan nyt vain
kaalo kirjoitti:
En ottanut sinun kirjoitusta millään pahalla kaikkihan saa laitaa omia mielipiteitään tänne. Että kiitos vain sinulle
..ihan mielenkiintoista. Koitan olla säikähtämättä. Niinhän se on, että kaikki nämä ovat kovin isoja asioita. En ole ollenkaan mikään asiantuntija yhtään missään.
- käymässä
koko avauksen tekijän lista oli luuloa. Ennakkoluuloa ja satutarinaa. Kehottaisin ottamaan selvää juutalaisilta, hehän ovat oman historiansa ja uskontonsa parhaita asiantuntijoita. Juutalaiset ovat myös oman historiansa ahkerimpia tutkijoita. Mitään ei ole jätetty luulojen varaan.
Myös heidän uskonnollinen traditionsa on katkeamaton eikä siihen väliin voi työntää kristillisiä tulkintoja tyyliin "koska profeetat sanoivat 2500 v sitten näin omilleen tietyssä tilanteessa puhuessaan kohde olemmekin me koska niin haluamme tai se tuntuu meistä hienolta". Siirtomaaisäntien aika on ohi. Kunkin oma perintö on juuri sen ryhmä perintö, ei muiden, vaikka kuinka mieli tekisi komeasta kakusta maistaa.
Pohjoisen Israelin asukkaiden kohtalo ei tosiaan ole minkään hämärän peitossa, vaan seurattavissa heidän sulautumiseseensa asti. Juutalaisista puheen ollen mitään ei tarvitse luulla, tietoa on satoja hyllymetrejä. Ellei kilometreittäin. - jos tulee tilaisuus
käymässä kirjoitti:
koko avauksen tekijän lista oli luuloa. Ennakkoluuloa ja satutarinaa. Kehottaisin ottamaan selvää juutalaisilta, hehän ovat oman historiansa ja uskontonsa parhaita asiantuntijoita. Juutalaiset ovat myös oman historiansa ahkerimpia tutkijoita. Mitään ei ole jätetty luulojen varaan.
Myös heidän uskonnollinen traditionsa on katkeamaton eikä siihen väliin voi työntää kristillisiä tulkintoja tyyliin "koska profeetat sanoivat 2500 v sitten näin omilleen tietyssä tilanteessa puhuessaan kohde olemmekin me koska niin haluamme tai se tuntuu meistä hienolta". Siirtomaaisäntien aika on ohi. Kunkin oma perintö on juuri sen ryhmä perintö, ei muiden, vaikka kuinka mieli tekisi komeasta kakusta maistaa.
Pohjoisen Israelin asukkaiden kohtalo ei tosiaan ole minkään hämärän peitossa, vaan seurattavissa heidän sulautumiseseensa asti. Juutalaisista puheen ollen mitään ei tarvitse luulla, tietoa on satoja hyllymetrejä. Ellei kilometreittäin.kaikkein pelottavimpia ovat ne nykyistenkin kristittyjen VT:n ja UT:n tulkinnat, joilla he selittävät holokaustin ranagaistukseksi siitä, että juutalaiset eivät ole kääntyneet kristinuskoon. Tästä syystä antisemitismi, koska se nojaa myös tähän näkemykseen, näyttäisi jatkuvan vaikka mitä kauniita puheita pidettäisiin.
- kaalo
1. "Siihen aikaan, sanoo Herra, minä olen kaikkien Israelin sukukuntien
Jumala, ja he ovat minun kansani."
2. Näin sanoo Herra: "Kansa, miekalta säästynyt, löysi erämaassa armon; minä menen saattamaan sen, Israelin, rauhaan".
3. Kaukaa ilmestyy minulle Herra: "Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sentähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta.
4. Minä rakennan sinut jälleen, ja sinä tulet rakennetuksi, neitsyt Israel. Sinä kaunistat itsesi jälleen käsirummuillasi ja lähdet iloitsevaisten karkeloon.
5. Sinä istutat jälleen viinitarhoja Samarian vuorille; ne, jotka istuttavat, saavat korjata hedelmätkin.
6. Sillä päivä on tuleva, jolloin vartijat huutavat Efraimin vuorella: 'Nouskaa, lähtekäämme Siioniin Herran, meidän Jumalamme, tykö'.
7. Sillä näin sanoo Herra: Riemuitkaa iloiten Jaakobista, kohottakaa riemuhuuto hänelle, joka on kansojen pää; kuuluttakaa, kiittäkää ja sanokaa: 'Auta, Herra, kansaasi, Israelin jäännöstä'.
8. Katso, minä tuon heidät pohjoisesta maasta, kokoan heidät maan perimmäisiltä ääriltä. Heissä on sokeita ja rampoja ynnä raskaita ja synnyttäväisiä: suurena joukkona he palajavat tänne.
9. Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
10. Kuulkaa Herran sana, te kansat, ilmoittakaa kaukaisissa merensaarissa ja sanokaa: Hän, joka Israelin hajoitti, on sen kokoava ja varjeleva sitä niinkuin paimen laumaansa.
11. Sillä Herra on lunastanut Jaakobin ja vapahtanut hänet häntä väkevämmän kädestä.
12. Ja he tulevat ja riemuitsevat Siionin kukkulalla, tulevat virtanaan Herran hyvyyden tykö, jyväin, viinin ja öljyn ääreen, karitsain ja karjan ääreen. Ja heidän sielunsa on oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, eivätkä he enää näänny.
13. Silloin neitsyt iloitsee karkelossa ja nuorukaiset ja vanhukset yhdessä. Minä muutan heidän surunsa riemuksi, annan heille lohdutuksen ja ilon heidän murheensa jälkeen.
14. Ja minä virvoitan pappien sielut lihavuuden ääressä, ja minun kansani ravitaan minun hyvyydelläni, sanoo Herra.
15. Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.
16. Näin sanoo Herra: Pidätä äänesi itkusta, silmäsi kyyneleistä, sillä sinun työstäsi on tuleva palkka, sanoo Herra, ja he palajavat vihollisen maasta.
17. Sinulla on tulevaisuuden toivo, sanoo Herra: sinun lapsesi palajavat omalle maalleen.
18. Minä olen kyllä kuullut Efraimin valittavan: 'Sinä olet kurittanut minua, olen saanut kuritusta niinkuin vikuroiva vasikka. Palauta minut, niin minä palajan; sillä sinä olet Herra, minun Jumalani.
19. Sillä käännyttyäni minä kadun, ja päästyäni ymmärrykseen minä lyön lanteeseeni. Minä häpeän, tunnen häpeätä, sillä minä kannan nuoruuteni pilkkaa.'
20. Eikö Efraim ole minun kallis poikani, minun lempilapseni? Sillä niin usein kuin minä puhunkin häntä vastaan, alati minä häntä muistan. Siksi minun sisimpäni väräjää hänen tähtensä: minun täytyy armahtaa häntä, sanoo Herra.
21. Pystytä itsellesi kivimerkkejä, aseta itsellesi tienviittoja, paina mieleesi tie, polku, jota olet kulkenut. Palaja, neitsyt Israel, palaja näihin kaupunkeihisi.
22. Kuinka kauan sinä mutkistelet sinne ja tänne, sinä luopiotytär? Sillä Herra luo maahan uutta: nainen miestä piirittää.
23. Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Vielä kerran sanotaan Juudan maassa ja sen kaupungeissa, kun minä käännän heidän kohtalonsa, tämä sana: 'Herra siunatkoon sinua, sinä vanhurskauden asuinsija, sinä pyhä vuori'.
24. Ja Juuda kaikkine kaupunkeineen asuu siellä yhdessä, peltomiehet ja ne, jotka vaeltavat laumoineen.
25. Sillä minä virvoitan väsyneen sielun, ja jokaisen nääntyvän sielun minä ravitsen."
26. Siihen minä heräsin ja katselin, ja uneni oli minusta suloinen.
27. "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä kylvän Israelin maahan ja Juudan maahan ihmisen siementä ja karjan siementä.
28. Ja niinkuin minä olen valvonut repiäkseni ja kukistaakseni heitä, hajottaakseni ja hävittääkseni, tuottaakseni onnettomuutta, niin minä olen valvova rakentaakseni ja istuttaakseni heitä, sanoo Herra.
29. Niinä päivinä ei enää sanota: 'Isät söivät raakoja rypäleitä, lasten hampaat heltyivät';
30. vaan jokaisen on kuoltava oman syntivelkansa tähden. Jokaiselta ihmiseltä, joka syö raakoja rypäleitä, heltyvät hänen omat hampaansa.
31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
37. Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
38. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin Herran kaupunki rakennetaan jälleen Hananelin-tornista Kulmaporttiin asti.
39. Ja edelleen mittanuora kulkee suoraan Gaarebin kukkulalle ja kääntyy sitten Gooaan.
40. Ja koko laakso, ruumiineen ja tuhkineen, ja kaikki keto Kidronin puroon asti, Hevosportin kulmaan saakka itään päin, on oleva Herralle pyhitetty. Ei sitä enää ikinä hävitetä eikä kukisteta."
Joten on selvää Jumalan saaneen pakkosiirtolaisuudessa elävät isrelilaiset
unohtamaan Hänet ja menettämään pappeutensa. Raamattu vertaa tätä
avioeroon Jumalan ja Israelin kansan välillä. Israelilaiset eivät enää saaneet
kyöttää Jumalan nimeä kuvaamaan itseään, aivan samoin kuin avioeron jälkeen
naisen on jälleen käytettävä tyttönimeään. Israelilaiset jäivät yksin Jumalan
hylkääminä tuntien syvää häpehä. Varsin pian he eivät enää opettaneet
lapsilleen hengellistä perinteitään ja lopulta se unohtui kokonaan - mutta ei
ikuisiksi ajoiksi!
Rama oli kaupunki Benjaminin heimolle annetussa maassa, lähellä Efraimin
heimon maata. Efraim oli Joosefin kahdesta pojasta mahtavampi, ja vastaavasti
Joosef oli Raakelin pojista Benjaminia mahtavampi.
"Kuulkaa! Ramasta kuuluu huuto, katkera itku ja valitus. Raakel itkee
lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole." (Jer.31:15)
Juutalaisten ja mustalaisten vainoja sisältävien historioiden aikana on
Raakelilla ollut monasti syytä itkeä, eikä vähitellen natsi-Saksan vainojen
aikana. Jeesuksen syntymän aikaan kuningas Herodes yritti saada juuri syntyneen
Kristuksen hengiltä tapattamalla kaikki alle kaksivuotiaat poikalapset
Beetlehemin alueelta. Matteuksen evankeliumin mukaan juuri tuo tapahtuma
oli edellä kerrotun profetian toteutuminen. Mutta alkuperäinen syy Raakelin
itkuun tuli Assyrian lähes tuhotessa pohjoisen Israelin ja viemällä heimon
jäännökset orjiksi.
Mutta katsotaanpa syitä Raakelin itkuun mustalaisten pakolaisuuden aikana,
etenkin heidän Euroopassa elämisensä aikana...
" Herra vie teidät laivoilla takaisin Egyptiin, vaikka minä sanoin, ettette
koskaan enää palaa sinne... (5. Moos. 28:68)
Tämä kohta on yhteenveto monista erilaisista kirouksista, joilla Mooses
varoitti Israelin lapsia poikkeamasta Jumalan viitoittamalta tieltä. On mielenkiintoista
huomata, että mustalaiset eivät ole koskaan pitäneet merimatkailusta
ja ovat suostuneet astumaan laivaan ainoastaan äärimmäisessä hätätilanteessa.
Mikäli mahdollista, he ovat valinneet mielummin vaikka pitemmän
reitin muilla keinoilla!
Mustalaisia on vainottu rotunsa ja syntyperänsä takia Euroopassa 1400
luvulta lähtien. Varsin yleinen rangaistus oli tuomita mustalainen kaleeriorjaksi
laivaan, joka yllättävän tarkasti tuntuu toteuttavan tuon edellä mainitun
kirouksen.
Mustalaisten historiassa on kuitenkin kaksi ajanjaksoa, jotka kannattaa
ottaa esille.
Mustalaisia on ollut melkein jokaisessa maamilman maaissa orjina, koko Etelä- amerikka. samaten pitkin Euroopaa. suomessa ja ruotsissa oli keskiajalla laki joka salli miespuoliset mustalaiset kenen vaan ripustaa hirteen,ja naiset sekä lapset valtion pakkotöihin.
Saksassa samoihin aikoihin mustalaiset riisuttiin alasti, tidottiin metsässä puhuun kiini sekä kaatettiin eläimen verta päälle. Villieläimet paremmin haistoivat ja söivät suihinsa. Pieniä lapsia ottivat jaloista kiini ja löivät pään talon seiniin.
Otan yhden esimerkin:
Romania - 450 orjuuden vuotta
" ...Sielä te kaupittelette itseänne vihollisillenne orjiksi ja orjattariksi, mutta
kukaan ei teitä huoli." (5. Moos. 28:68)
Ensimmhinen virallinen maininta mustalaisten määräämisestä orjiksi on
vuodelta 1385 Moldaviasta, kun prinssi Dan I passitti 40 mustalaisperhettä
ofiodoksiluostariin. Mustalaisista oli tullut korvaamattomia metallurgisten
taitojensa ansiosta. Yksi tapa varmistaa metalliseppien, lukkoseppien, tinureiden
yms. taitojen saatavuus muuten maanviljelysvaltaisessa yhteiskunnassa
oli määrätä mustalaiset orjiksi. Mustalaisten henkilökohtaiset oikeudet vähenivät
ratkaisevasti. Aluksi isännällä oli oikeus kantaa veroa vain työn, rahan
tai tavaroiden muodossa, mutta vähitellen oikeus laajeni käsittämään myös
itse henkilöön ja hänen liikkumisensa. Ja se tunnetaan paremmin nimellä orjuus.
Ensiksi mustalaisia määrättiin orjiksi kirkkoihin ja luostareihin. Seuraavaksi
käytänö levisi koskemaan myös linnanherroja ja lopulta valtio julisti
omistavansa kaikki loput mustalaiset. Jokainen romanialainen, joka meni
naimisiin mustalaisen kanssa, samoin kuin jokainen maahan muuttanut mustalainen,
joutui orjaksi, ja kaikkien orjien lapset olivat automaattisesti isänänsä
omaisuutta.
Valtiolle kuuluvilla mustalaisilla oli oikeus liikkua vapaasti, mutta heidän
on maksettava vuosittain veroa kruunulle. Liikkumisvapaudestaan huolimatta
he eivät useinkaan löytäneet rauhaa.
Luostarien ja linnanherrojen omistamat mustalaiset menettivat kaikki
henkilökohtaiset oikeutensa, ja heistä tuli taydellisesti isäntiensä omaisuutta.
He olivat omaisuutta, jota sai kohdella mielensä mukaan ja myydä ja vaihtaa
kuin karjaa. Heitä piestiin ja heidät kytkettiin jalka-, käsi- ja kaulakahleisiin.
Rangaistukseksi heidät pantiin kävelemään tulisilla hiilillä tai heidät paiskattiin
alastomina lumeen tai jäiseen veteen. Heita säilytettiin eristysselleissä
nälässä ja heitä ruoskittiin. Vaimot erotettiin aviomiehistään. Lapset erotettiin
vanhemmistaan ja myytiin uusille omistajille eri puolille Romaniaa.
ohessa ote saksalaisen turistin matkakertomuksesta vuodelta 1836.
" Kun ilma muuttui viileämmäiksi, lähdin illalla kävelylle kaupungin keskustaan.
Siellä näin jotain sellaista, jota en olisi osannut odottaa edes hurj
immissa kuvitelmissakaan. Näin jonkun Iinnanherran vaimon kuljettavan
joukkoa eläimiä ja muutamia mustalaisia kadulla. Mustalaisten joukossa oli
noin 15-vuotias kaunis tyttö, jota nainen myi jollekin miehelle kahdesta kultarahasta.
Tyttö seisoi perheensä keskellä itkien, mutta uusi omistaja riuhtaisi hänet
irti äidin syleilystä.
Menin tuon barbaarisen miehen luo ja tarjouduin ostamaan tuon tytön takaisin,
mutta tuo mies vain nauroi 50 kultarahan tarjoukselleni. Mies kehui
ostaneensa tytön omaksi huvituksekseen... ja jos tyttö ei tottelisi häntä, hän
hakkaisi tyttöä niin kauan että tämä tottelisi. Mies kertoi minulle omistavansa
500 mustalaista, osa kauniita mustalaistytöjä, joista hän toki voisi luopua.
Mutta tästä uudesta tytöstä hän ei luopuisi vielä mistään hinnasta.
Menin poliisin luo ja puhuin monien ihmisten kanssa, mutto he kaikki vain
nauroivat typeryyttäni.'Mustalaiset ovat meidän omaisuuttamme,.ja me voimme
tehdä heille mitä haluamme."'
Vielä niinkin myöhään kuin vuonna 1845 löytyi romanialaisista sanomalehdistä runsaasti
orjien myynti-ilmoituksia. Orjuus loppui Romanian suurimmissa
kaupungeissa 1856, ja täydellinen vapaus koitti vasta Kriminsodan jälkeen
vuonna 1864, kun Romanian uusi perustuslaki turvasi kansalaisuuden
myös mustalaisille.
Natsi-Saksa - mustalaisten joukkotuho
Vuonna 1937 tohtori Robert Ritteristii, psykologista ja psykiatrista, tuli rodullista
puhtautta tutkivan keskuksen johtaja Berliinissä. Ritter, joka oli jo
vuosia tutkinut mustalaisia, käynnisti nyt laajamittaisen mustalaistutkimusken
värikokeineen, sormenjälkitutkimuksineen jne. Määräysten mukaan jokainen,
josta löydettiin mustalaisverta, piti lopettaa. Kaksi mustalaista suvussa
paria sukupolvea aikaisemmin jo riitti leimaamiseksi. samanlaisia toimia alettiin
soveltaa myös juutalaisiin, mutta heidän kohdallaan tutkittiin vain kaksi
sukupolvea taaksepäin, mustalaisten kohdalla kolme.
Tammikuuss a 1940 Ritter raportoi seuraavasti: " Mustalaiskysymys voidaan
ratkaista ainoastaan keräämällä epösosiaaliset ja mihinään kelpaamattomat
mustalaiset työleireille ja estämällä tämän sekaveristen populaation
Ieviäminen lopullisesti. "
Pian tämäkään ei riittiinyt mustalaiskysymyksen ratkaisemiseksi. Juutalaiset
ja mustalaiset olivat ainoat etniset ryhmät, jotka natsit ottivat erilleen
kansanmurhaa varten. Ne olivat myos ainoat ihmisryhmät, joiden pyyhkiäisemiseksi
Saksan miehittämillä aueilta natsit tekivät kaiken mahdollisen. Siksi
tuntuu loogiselta olettaa kaiken takana olleen muutakin kuin pelkkä Saksan
rodullinen puhtaus !
Maaliskuuhun1943 mennessä Ritter ilmoitti mustalaisten ja osittain mustalaisten
ihmisten tilastoinnin saadun päätökseen. Mistä tämä päähän pinttymä
kokonaisen kansanluokan tilastoinnista oli lähtöisin, kun Saksalla olisi
luullut olevan tarpeeksi tekemistii sodan voittamisen kanssa?
Vuonna 1937 julkistettiin uusi laki rikosten ennalta ehkäisemiseksi. Tämä
laki oli kohdistettu pääasiassa juuri mustalaisiin. Kontrollimenetelmänä käytettiin
keskitysleireillä.
1939 jokaiselle mustalaiselle oli annettu erityiset henkilöllisyyspaperit.
1939-1940Itävallan 8.000 mustalaista koottiin yhteen ja lähetettiin eri
keskitysleireille. Vuonna 1940 Saksa alkoi lähettää mustalaisia leireille Puolaan
ja pian myös Tshekkoslovakiaan. Vuonna 1942 määrättiin kaikki sekaveriset
mustalaiset (saksalaisten mielestä vain aniharva mustalainen oli puhdasverinen)
lähetettäviksi Auschwitzin kuolemanleirille. Ja pian seurasi vastaavia
määräyksiä myös miehitettyjen alueiden mustalaisille. Auschwitzissa
oli erillinen leiri mustalaisille. Tämä leiri oli käytössä 17 kuukautta, jona aikana
siellä "kiisiteltiin" 23.000 ihmistä. Niiistä 20.079 kuoli kaasukammiossa
tai menehtyi leirin kammottaviin oloihin.
Saksan ulkopuolella suurimmat mustalaistuhot kärsittiin Jugoslaviassa,
Romaniassa, Puolassa, Unkarissa ja Venäjällä. Aluksi heidät lähetettiin Saksaan
tai Puolaan käytettäväksi orjatyövoimana, mutta vuoden 1943 jälkeen
se muuttui massamurhaksi kuolemanleireillä.
Arviot natsien surmaamista mustalaisista liikkuvat 250.000 ja 500.000
välillä. Yksi maakohtainen tilasto ilmoittaa275.200 mustalaisen kuolleen sotaa
edeltävästä 947.500
määrästä. Jos nämä luvut pitävät paikkansa, se tarkoittaa,
että 29% Euroopan mustalaisista kuoli sodan aikana.
Katsovamme syitä Raakelin itkemiseen. No,
varmasti vuosien 1939-1945 välisen joukkotuhon täytyy olla suurin niistä.
Raakelilla oli vain kaksi lasta, Joosef ja Benjamin. Uskon, että nämä lapset
ovat nykypäivän juutalaiset ja mustalaiset, koska 'Joosefista' tuli Israelin kansan,
kymmenen heimon johtaja, ja'Benjamin' liittyi Juudan heimoon tullakseen
juutalaiseksi.
Jos joku tekisi tutkielman juutalaisista Euroopassa viimeisten 1 .000 vuoden
aikana, uskoisin sen muistuttavan edelläkuvattua selvitystä. Syy tähän on
kaksitahoinen. Ensiksikin, uskon molempien kärsineen tuosta samasta Mooseksen
kirjassa kuvatusta kirouksesta. Ja toiseksi uskon niin
juutalaisten kuin
mustalaistenkin kärsivän saman saatanallisen suunnitelman vaikutuksista
tuhota heidät ennen Jeesuksen toista tulemista. Uskon natsismin nousun ja
toisen maailmansodan tarkoituksena olleen tuhota systemaattisesti kaksi Israelin
vanhaa heimoa, juutalaiset ja mustalaiset. Tämä selitäisi natsien äärinmilleen
viedyn antautumisen tämän tehtävän loppuunsaattamiseen. Vaikka
he olivat häviämässä sotaa, he pyrkiviit tappamaan mahdollisimman monta
juutalaista ja mustalaista aivan sodan viimehetkiin asti.
Tässä ei suinkaan ollut kysymys rodullisen ajattelumallin menemisestä
liian pitkälle vaan yksinkertaisesti saatanallisesta suunnitelmasta. Ja syy tuollaiseen
suunnitelmaan on tämä: Raamatun profetiat kertovat Messiaan tulevan
kummallekin Israelin heimolle ja yhdistävän ne ikiajoiksi yhden messiaanisen
kuninkaan alle. Mutta jos saatana pystyy tuhoamaan toisen niistä tai
kummatkin, Jumalan sanan voima rikkoutuisi, Kristus ei palaisi, ja saatanan
ennustettu tuho kumottaisiin lopullisesti.
Mutta tämähän on tietenkin mahdotonta! Jumalan sana ja kaikki profetiat
toteutuvat tarkalleen ja oikeaan aikaan. Joten katsotaanpa uudelleen, mitä
Raamattu sanoo Israelin ja Juudan heimojen keskinäisestä suhteesta viimeisinä
päivinä ennen Kristuksen tuloa. - Eräs myös miettinyt
Muuten aivan hyvä juttu, kun jätät Israelin Jumalan valitun kansan, siis tästä yhteydestä tyystin pois,,,,, Me emme ole Efraimilaisia ja toiseksi> onhan muitakin kansoja vainottu;Mustat Intiaanit ja paljon muita..Ja toiseksi mustalaisia on alkujaan> ollut varmasti paljon vähemmän kuin Jumalan kansaa? Jos mennään niinkin pitkälle, oltais varmaankin sitten lähempänä Kainia????? Ja vielä Israelilaisten kieli on jiddidsiä ja hebreaa, no osaatkos sinä tai kukaan kaaleista sitä? Että jo nämä asiat siis askarruttavat ainakin meikää.......hmn
- tarkoittaa
onhan muitakin kansoja vainottu;Mustat Intiaanit ja paljon muita....
tarkoitatko, että se että jos joitakin muitakin kansoja on vainottu, niin se että romanejakin on vainottu, muuttaa asian joksikin muuksi?
Miten voi olla vähemmän paha asia, että muitakin on vainottu, niin siitä ei kannata mainitakaan!
Romanien vainoaminen on aivan samaa luokkaa hirveydessään kuin juutalaisten, ehkä jossain mielessä vielä hirveämpää, jos mahdollista. Juutalaisten kokemat kohtalot on myös sanellut heihin täysin kielteisesti, ymmärtämöttömästi suhtautuneet heihin nähden ylimieliset ihmiset, heidät suljettu gettoihin, rajoitettu ammatin harjoittamista, velvoitettu esim veronkerääjiksi (vaikka kristityt itsekin olivat pankkiireja ja muita koronkiskureita jo varhaisella keskiajalla, he käyttivät toista ilmaisua: 'korvaus viivästyneestä takaisin maksusta!). Juutalasiia syytettiin aivan uskomattomista asioista, joita en tällä kertaa käy luettelemaan. Mainitsen vain yhden: heitä syytettiin myös kristittyjen lasten varstamisesta ja uhraamisesta rituaaleissaan, veren juomisesta, veren leipimisesta pääsiäsileipään - ja miksi? - Euroopassa ja Suomessakin, pohjoismaissa oli ikivanha perinne, hyvin surullinen ja ahdostava, sylilasten surmaamisen perinne (Juha Pentikäinen, Suomalainen lähtö-niminen kirja kertoo tästä, meidät kauhea kehtolaulut, joissa valmistellaan lasta 'nurmen alle nukkumaan, Nurmi Tuomaan luo, Tuonen lehti, öinen lehto, siell on hieno hietakehto,, nämä kertovat asiasta). Niin, aviottomat lapset päätyivät usein luostareitten portaille, tai sitten yksinäinen avioton äiti vei lapsen kuusen juurakon alle, kiven alle jne, jätti kuolemaan, salassa pidetty ja vaiettu vuosisatainen perinne. ja tietenkin! Syytetään mustalaisia ja juutalaisia, että he veivät ne lapset!
MInulla on yksi artikkeli missä on tämän tradition perushistoria, se on ilmestynyt Lääkärilehdessä sen vakituisen monitieteellisen kirjoittamisen hallinnut ihminen. Tapa juontaa Roomasta Ja Kreikasta, missä isä, tai perheen patriarkka oli niin korkeassa asemassa, että saattoi yksin päättää jätettinkö lapsi henkiin vai pantiinko se ruukkuun ja vietiin erämaahan. Kai se oli joyain oman aikansa taloudellisia asioita ja syntyvyyden säännöstelyä. kristinuskon leviäminen teki asiasta lopun vähitellen, mutta se jatkui vielä satasen vuotta sitten..
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/lastsurm.html
Arno Forsius
Lasten surmaaminen
Vastasyntyneiden surmaaminen
Ihmisellä on myötäsyntyinen ja vahvasti kulttuurisidonnainen hoivaamisvietti. Siihen perustuu paljolti myös ihmislajin menestyminen ja lisääntyminen, sillä lapsen hoivaa vaativa kehitysvaihe varsin pitkä. Yhteisöön kuuluvan jäsenen surmaaminen on ihmisellä varsin poikkeuksellista oman perheen ja suvun piirissä.
Menneisyydestä on silti löydettävissä useistakin kulttuureista kertomuksia siitä, miten vastasyntyneitä lapsia on eri syistä tietoisesti surmattu. Lapsen surmaaminen tahallisesti on ollut yleensä myös vastoin yhdyskunnan moraalisia ja uskonnollisia sääntöjä. Juuri siksi lasten surmaaminen lienee tapahtunut yleensä epäsuorasti, heitteille jättämällä. ..jatkuu tuossa osoitteessa.
----------
Mitä taas uskonnollisten vertauskuvien merkityksiin tulee, niin ihmisillä on näistä asioista hyvin henkilökohtaisia näkemyksiä, joihin ulkopuolelta, sen toisen ihmisen yleensä, on vähä noloa mennä sanelemaan, miten asiat muka oikeasti ovat.
..vähän hämmästelen asennetta, jos on niin että toisten tekemän paha lievitää sitä sitä pahaa minkä itse teen, niin samahan se on mitä teen, mitäs väliä millään on, koska ovathan jotkut muut tehneet paljon pahempia asioista,
haloo..Mitä tekimistä intiaanien kärsimyksillä on tässä yhteydessä? ovathan he itekin tappaneet toinen toistensa heimoja todella verisissä taisteluissa jo paljon ennen kuin valkoiset ihmiset menivät 'löytöretkilleen'. huh huh - kaalo
Tuuliko sin huulias heiluttelee vai mikä se on?
tästä lähtien en vastaa noin hulluihin kirjoituksiin, jos ei ole mitään todistusta
teillä siis todistakaa että mustalaiset eivät ole Eframilaisia . Ei pitäisi puhua jos ei tiedä asioista mitään. moi vaan jatkuu vielä tämä kirjoitus - kiinnostunut..
kaalo kirjoitti:
Tuuliko sin huulias heiluttelee vai mikä se on?
tästä lähtien en vastaa noin hulluihin kirjoituksiin, jos ei ole mitään todistusta
teillä siis todistakaa että mustalaiset eivät ole Eframilaisia . Ei pitäisi puhua jos ei tiedä asioista mitään. moi vaan jatkuu vielä tämä kirjoitustämä ketju on tosi kiinnostava
- merkki!
Kun ihmiset haluavat olla Jumalan
kaltaisia, he haluavat olla
myös yhtä hirmuisia toisilleen
kuin he uskovat Jumalan olevan
ihmisille. Suurista syntisistä
tulee kuin petoeläinten ruokaa.
Toisen tappaminen ei enää ole
rikos, vaan luonnollista elämän
kulkua.
tässä oli jossakin joku viesti missä puhuttiin Kainin merkistä että se on kirouksen merkki. Ei ole. Asia ei ole lainkaan niin, vaan se oli kertomuksen henkilön Kainin omaa puhetta, sillä hän vain tunnusti tekonsa ja.. kertomuksessa Jla vastasi Kainille: EI!
selitystä:
Pahan teon, rikoksen, seuraukset
ovat osa pahaa. Heprealainen
sana ”awon” merkitsee
sekä syntiä että synnin rangaistusta.
Nämä kaksi asiaa ovat
erottamattomia. Syntiä ei voi
tehdä ilman seurausta. Synnin
tekijä ei voi palata aikaan ennen
synnin tekemistä. Hänen on kuljettava
eteenpäin. Mutta edessä
on vain synnin palkka.
Kain
ymmärsi, että hänen oli elettävä
koko elämänsä peläten, että hänelle
kävisi niin kuin Abelille.
On ehkä hiukan yllättävää,
että tässä rukouksessa ei pyydetä
mitään. Tässä vuodatetaan
Jumalan eteen sydämen tuska,
mutta ei sanota: ”Anna sitä, tee
tätä...” Tämäkin on hyvä pannaa
merkille.
...
Rukouksen perimmäinen
sisältö ei ole Jumalan käskeminen,
ei edes asioiden pyytäminen
häneltä, vaan ydin on synnin tunnustaminen. Jumalalle
jää sen arvioiminen, mitä rukoilija
tarvitsee.
Kain tuskailee, mutta Jla sanookin, että ei se noin ole:
Jumalan käsiin langennut
Kain sai elävän Jumalan edessä
toisenlaisen kohtelun. Jumala
lupasi Kainille varjeluksen. Kun
Kain oli vuodattanut tuskansa
sanomalla: ”Minun on harhailtava
kodittomana ja pakolaisena
maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä,
joka minut kohtaa, voi
tappaa minut”, niin Jumala vastasi
hänelle: ”Ei.” Tässä kohtaamme
alkuevankeliumin jo
toisen kerran. Nyt se ei enää ole
Jumalan lupaus kuten jakeessa
1. Moos. 3:15, vaan nyt Jumala
toimii sen mukaan ja kohtelee
Kainia evankeliumin mukaan.
Näin Jumala katkaisi Kainin
elämässä syyn ja seurauksen
lain.
Kain sai avun
Jumalan ”Ei” syntisen kuolemalle
on yksi hänen ihmeellisimmistä
ominaisuuksistaan.
Raamattu kertoo, että Jumala
sanoi Kainille: ”Ei, vaan kostettakoon
seitsenkertaisesti sille,
joka tappaa Kainin.” ”Vaaravyöhykkeessä”
ei näin ollut
enää syntinen Kain, vaan ne,
jotka halusivat tehdä hänelle
pahaa hänen pahuutensa tähden.
Lisäksi Jumala ”pani Kainiin
merkin, ettei kukaan, joka hänet
kohtaa, tappaisi häntä”.
”Merkki” on sama sana, jonka
löydämme uudelleen vedenpaisumuskertomuksen
jälkeen 1.
Moos. 9:13. Jumala sanoi:
”Minä asetan kaareni pilviin, ja
se on oleva merkkinä minun ja
maan välisestä liitosta.”
Kainin saama merkki ei ole
poltinmerkki. Se ei ole kuolinmerkki,
vaan liiton merkki! Jumala
solmii liiton syntisen kanssa.
Tässä näkyy Jumalan
käsittämätön armo ja rakkaus
syntisiä kohtaan, joiden kuorma
on heille liian raskas kantaa.
Jumala teki alusta asti sen, mistä
myöhemmin profeetta Jesaja
kirjoitti näin: ”Me harhailimme
eksyneinä kuin lampaat, jokainen
meistä kääntyi omalle tielleen.
...
Jumala kuuli Kainin rukouksen
jonka hän rukoili Jumalan
edessä sen jälkeen kun hän oli
tappanut veljensä. Eikö hän siis
kuuntelisi sinuakin, miten suuret
sinun syntisi lienevätkin ja miten
huono omatunto sinulla onkin?
Kertomus Kainista ei pääty Kainin ja Kainin jälkeläisten kiroukseen.
http://www.evank.org/pdf/evank_2004-1.pdf - tulkinta
merkki! kirjoitti:
Kun ihmiset haluavat olla Jumalan
kaltaisia, he haluavat olla
myös yhtä hirmuisia toisilleen
kuin he uskovat Jumalan olevan
ihmisille. Suurista syntisistä
tulee kuin petoeläinten ruokaa.
Toisen tappaminen ei enää ole
rikos, vaan luonnollista elämän
kulkua.
tässä oli jossakin joku viesti missä puhuttiin Kainin merkistä että se on kirouksen merkki. Ei ole. Asia ei ole lainkaan niin, vaan se oli kertomuksen henkilön Kainin omaa puhetta, sillä hän vain tunnusti tekonsa ja.. kertomuksessa Jla vastasi Kainille: EI!
selitystä:
Pahan teon, rikoksen, seuraukset
ovat osa pahaa. Heprealainen
sana ”awon” merkitsee
sekä syntiä että synnin rangaistusta.
Nämä kaksi asiaa ovat
erottamattomia. Syntiä ei voi
tehdä ilman seurausta. Synnin
tekijä ei voi palata aikaan ennen
synnin tekemistä. Hänen on kuljettava
eteenpäin. Mutta edessä
on vain synnin palkka.
Kain
ymmärsi, että hänen oli elettävä
koko elämänsä peläten, että hänelle
kävisi niin kuin Abelille.
On ehkä hiukan yllättävää,
että tässä rukouksessa ei pyydetä
mitään. Tässä vuodatetaan
Jumalan eteen sydämen tuska,
mutta ei sanota: ”Anna sitä, tee
tätä...” Tämäkin on hyvä pannaa
merkille.
...
Rukouksen perimmäinen
sisältö ei ole Jumalan käskeminen,
ei edes asioiden pyytäminen
häneltä, vaan ydin on synnin tunnustaminen. Jumalalle
jää sen arvioiminen, mitä rukoilija
tarvitsee.
Kain tuskailee, mutta Jla sanookin, että ei se noin ole:
Jumalan käsiin langennut
Kain sai elävän Jumalan edessä
toisenlaisen kohtelun. Jumala
lupasi Kainille varjeluksen. Kun
Kain oli vuodattanut tuskansa
sanomalla: ”Minun on harhailtava
kodittomana ja pakolaisena
maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä,
joka minut kohtaa, voi
tappaa minut”, niin Jumala vastasi
hänelle: ”Ei.” Tässä kohtaamme
alkuevankeliumin jo
toisen kerran. Nyt se ei enää ole
Jumalan lupaus kuten jakeessa
1. Moos. 3:15, vaan nyt Jumala
toimii sen mukaan ja kohtelee
Kainia evankeliumin mukaan.
Näin Jumala katkaisi Kainin
elämässä syyn ja seurauksen
lain.
Kain sai avun
Jumalan ”Ei” syntisen kuolemalle
on yksi hänen ihmeellisimmistä
ominaisuuksistaan.
Raamattu kertoo, että Jumala
sanoi Kainille: ”Ei, vaan kostettakoon
seitsenkertaisesti sille,
joka tappaa Kainin.” ”Vaaravyöhykkeessä”
ei näin ollut
enää syntinen Kain, vaan ne,
jotka halusivat tehdä hänelle
pahaa hänen pahuutensa tähden.
Lisäksi Jumala ”pani Kainiin
merkin, ettei kukaan, joka hänet
kohtaa, tappaisi häntä”.
”Merkki” on sama sana, jonka
löydämme uudelleen vedenpaisumuskertomuksen
jälkeen 1.
Moos. 9:13. Jumala sanoi:
”Minä asetan kaareni pilviin, ja
se on oleva merkkinä minun ja
maan välisestä liitosta.”
Kainin saama merkki ei ole
poltinmerkki. Se ei ole kuolinmerkki,
vaan liiton merkki! Jumala
solmii liiton syntisen kanssa.
Tässä näkyy Jumalan
käsittämätön armo ja rakkaus
syntisiä kohtaan, joiden kuorma
on heille liian raskas kantaa.
Jumala teki alusta asti sen, mistä
myöhemmin profeetta Jesaja
kirjoitti näin: ”Me harhailimme
eksyneinä kuin lampaat, jokainen
meistä kääntyi omalle tielleen.
...
Jumala kuuli Kainin rukouksen
jonka hän rukoili Jumalan
edessä sen jälkeen kun hän oli
tappanut veljensä. Eikö hän siis
kuuntelisi sinuakin, miten suuret
sinun syntisi lienevätkin ja miten
huono omatunto sinulla onkin?
Kertomus Kainista ei pääty Kainin ja Kainin jälkeläisten kiroukseen.
http://www.evank.org/pdf/evank_2004-1.pdfKainin merkistä heissä, ja ilmeisesti myös romaneista. Sama näkyy tänään kansallissosialistien sivun tekstissä samasta aiheesta.
'Kainin merkikis nikitettiin merkkiä jota juutalaisten piti kantaa vaatteissaan. Näin kai piti romanitkin merkitä 'Kainin lapsiksi'.
Saksassa ensimmäinen koko valtakuntaa koskenut määräys on vuodelta 1530 ja Itävallassa vuodelta 1551. Suurimmalta osin niiden aika päättyi Euroopassa vasta 1700-luvun lopulla osana juutalaisten yleistä vapautumista. Juutalaisia oli tapana verrata veljenmurhaaja Kainiin, johon Herra oli pannut kirouksen merkin - kuitenkin sillä erolla, että Kainin kohdalla merkin oli tarkoitus suojella häntä kostotoimenpiteiltä. Niin, se merkkihän oli erityisen suojelun merkki!
Kain on kuten kuka tahansa voi olla, valita ja tehdä väärin.
- mutta nyt
tämä kohta alkoi askarruttaa :)
"9 EN VOI KERTOA TÄSSÄ "
hyvä on, ei sitten - kaalo
7. Kuulkaa minua, te jotka vanhurskauden tunnette, kansa, jonka sydämessä on minun lakini: älkää peljätkö ihmisten pilkkaa älkääkä kauhistuko heidän herjauksiansa.
- 'mustalaisista'
vaan myös ruotsalaisista, oli siellä *suomalaisiakin* 30-vuotisessa sodassa. Ruotsinsuomalaisten euroopassa tekemien raakuuksien muisto eli 300 vuotta, 1900-luvulle asti, ehkä joskus vääristyneenä mutta lähtäemättömänä arpikudoksena, joka aristeli vielä 300 vuoden jälkeen. Saksalaiset lapset ovat saaneet oppia lorun: Rukoile, lapsukainen, rukoile, huomenna tulee ruotsalainen. - Ja heitä on peloteltu Axel Oxenstjärnalla. Vähemmän tunnetua on, että sama koksee myös tsekki-pienokaisia, jotka ovat saaneet kuulla, että 'ruotsalainen tulee ja vie sinut!*, tai *juokse ruotsalainen tulee, hän on jo nurkan takana*. Böömissä sotien aikaa kutsutiin Ruotsin ajaksi ja ruotsalaisesta tuli haukkumasana, jolla kuvattiin varkaita ja maankiertäjiä tai epätavallisen raakoja ihmisiä. Tämä pätee myös muilla entisen Saksan valtakunnan (2000 keskenään riitelevää pikkuruhtinaskuntaa, ei valtio)Svaabenissa ja Burgundissa (Peter Englund, Suuren sodan vuodet).
Siellä oli varmana puukkojunkareitaki, tosin kerrotaan että suomesta oli kauhean vaikea saada iehiä lähtemään sotimaan. Kun tuli kutsunta, niin nuoret miehet pakenivat metsiin piiloon, heitä piti viedä sotimaan jopa kahlehdittuina. Turussa suuri osa sotimaan aioituista piti laittaa vankilaan, koska he joivat niin hirveästi, etteivät kyeneet kuin riuhumaan ja sotkemaan paikkoja.
- oikaisuyritys
Tuntuu kyllä hirveältä nähdä tuollainen kristittyjen keksimä stereotypia, että juutalaiset ja romanit RAKASTAVAT kultaa! Juutalaiset eivät rakasta kultaa eivätkä jalokiviä. Juutalaiset rakastavat Jlaa yli kaiken, mutta he eivät kuuluta tätä asiaa. Heiltä on kautta aikojen kielletty ammatit, joilla muut ihmiset ansaitsivat elantona, maanomistus kielletty mm. Lisäksi heidät on milloin tahansa karkotettu mieron tielle, kuten romaneitakin, ja silloin on ollut kullanarvoista saada edes osa omaisuudestaan mukaan. Kun Espanjasta karkotettiin juutalaiset, merkitksi se sen ajan espanjalsien yhteiskuntaelämän taantumista pitkäksi aikaa, koska liian suuri osa käsityöläisistä, suutarit, sepät, satulantekijät, vaatturit, korinpunojat, astioitten tekijät, koulujen opettajat, palvelijat jne lähtivät, tai tapettiin. Juutalaisten kiinteä omaisuus ja kaikki mitä vain löydettiin otettiin takavarikkoon. Toisinaan heiltä otettiin pois heidän lapsensakin, ellei heitäkin tapettu. Ihan samaa ovat romanit kokeneet.
Juutalaisten oppineita ihmisiä käyttivät hallitsijat, kuninkaat ja pikkuruhtinaat mielellään lääkäreinä ja neuvonantajinaan, koska he osasivat kirjoittaa ja laskea, mutta juutalaisen asema oli silti lähempänä orjan asemaa. Hänet saattoi vallanpitäjä karkottaa heti, kun juutalaisesta ei ollut hänelle hyötyä, ja erittäinkin, jos ei ollut riittävästi taloudellista hyötyä heidän oppineisuudestaan. - Oise
Eristäytyminen ja välinpitämättömyys, pidätte itseänne muita parempina, no sehän on huomattu. Sitten ihmettelette jos teistä ei pidetä.
- KAALO
" Sinä päivänä Herraa jälleen kohottaa kätensä vapauttaakseen kansansa Jäännöksen
Hän kohottaa merkkiviirin kansoille, hän korjaa talteen
Israelista pois ajetut ja kokoaa yhteen Juudasta eri tahoille hajotetut maailman
neljältä kulmalta. Efraimin kateus haihtuu, Juudan katkeruus häviää.
Efraim ei enää kadehdi Juudaa, eikä Juuda vainoa Efraimia. " (Jes. 11:12-13)
"Niin avautuu valtatie hänen kansansa jäännöksen kulkea - sen, joka on jäljellä Assyriassa - samalla tavalla kuin tie aukeni Israelille sinä päivänä,
jolloin se lähti Egyptin maasta. " (Jes. 11:16)
Ensimmäisen kerran Jumala keräsi kansansa jäännokset ja sai heidät palaamaan
kotimaahansa, kun juutalaiset palasivat Babyloniasta kolmessa erässä
538, 458 ja 445 e.Kr. Edellä olleessa kohdassa puhutaan kuitenkin, mitä tapahtuu
'sinä päivänä, joka viittaa ainutlaatuiseen koko maailmaa käsittävän rauhan aikaa,
"Silloin susi kulkee karitsan kanssa ja pantteri laskeutuu levolle vohlan
viereen, vasikka ja leijonanpentu syövät yhdessä ja pikkupoika on niiden
paimenena. " (Jes. 11:6)
Eli tarkoittaako täimä, että toinen kokoontuminen tapahtuu vasta Kristuksen
tultua ja perustettua tuhatvuotisen valtakuntansa? Vai pitääkö salkoon
nostaa merkkiviiri ja kerättä kodittomat yhteen ennen Kristuksen paluuta?
Tämän minä haluan meidän saavan selville katsomalla profetioita, jotka puhuvat
kummankin Israelin heimon paluusta, ja erityisesti niitä, joissa esiintyy toistuvasta tie- tai valtatie teema, kuten Jesajan kirjassa.
Huomatkaa, että näissä jakeissa Israelia ja Juudaa käsitellään kahtena erillisinä
kokonaisuutena Kristuksen hallintoaikaan asti, päinvastoin kuin yksi
vallalla oleva käsitys, että Israelin jäännökset sulautuivat Juudaan jonkin aikaa
pakkosiirron jälkeen ja ovat nyt yksinkertaisesti osa juutalaisia.
Jakeessa 16 kerrotaan paluun tapahtuvan valtatietä pitkin ja verrataan tapahtumaa
Punaisen meren väistymiseen Egyptistä paon aikana. Tämä antaa
vihjeitä asiaan liittyviistä kiireestä ja jopa vaarasta, koska tarvitaan tuollaista
valtatietä. Muistakaa, mitä tapahtui israelilaisten jäädessä puristuksiin egyptiläisten
ja Punaisen meren väliin.
"Mutta Mooses sanoi kansalle: 'Alkaa pelätkö, vaan pysykää aloillanne,
niin saatte nähdä, kuinka Herra Pelastaa teidät." (2. Moos. 14:13) Mutta
kuitenkin, "Herra sanoi Moosekselle: 'Miksi sinä huudat minua
avuksi? Käske israelilaisten lähteä liikkeelle." (2. Moos. 14:15)
Aivan samalla tavalla uskon käydyn tälläkin kertaa. Merkkiviiri nostetaan
ylös, ja Israelin lapset, mustalaiset ja juutalaiset, jotka eivät nyt pääse etenemään,
mutta tekevät sen vaaran uhatessa. Uskon, että lähitulevaisuudessa
Antikristuksen hallitessa saatana pyrkii saattamaan päätökseen juutalaisten
ja mustalaisten pois pyyhkäisyn , mikä jäi kesken toisen maailmansodan aikana.
Ja vielä kuvataan viimeisiI päiviä:
"Ja sinne syntyy tie, valtatie, sitä kutsutaan Pyhäksi tieksi. Epäpyhä ei
saa sille astua: Herran tien kulkijoille se kuuluu, heille yksin. Siellä ei tyhmäkään
eksy. Leijona ei nouse sille tielle, ei yksikään raateleva peto, ei yksikään.
Vain vapaiksi lunastetut sitä vaeltavat. Herran vapaiksi ostamat palaavat
ja saapuvat riemuiten Siioniin. He kantavat päänsä päällä ikuista iloa.
Ilo ja riemu astuvat portista, huoli ja huokaus pakenevat kauas. " (Jes. 35:8-l0)
Joten tässä on valtatie palata Siioniin fyysisesti samalla, kun vain pyhille
annetaan oikeus kulkea sita tietä. Jae 4 sanoo: "sanokaa niille, jotka sydämessään
hätäilevät: 'olkaa lujat, älkää peljätkö. tässä on teidän Jumalanne!
Kosto lähestyy, tilinteon hetki. Jumala itse tulee ja pelastaa teidät." Tämä
kuvaa selvästi pelon aikaa, aikaa jolloin ihmisten on pelastuttava vaaran keskeltä.
Kyllähän tämä kuvaa paremminkin viimeisiä kammottavia päiviä ennen
Kristuksen tuloa kuin Hänen valtakautensa alkuhetkiä!
Huomatkaa, että saatana kuvataan 1. Piet. 5:8:ssa "kuin ärjyvä leijona
etsimässtä, kenet voisi niellä". Edellä ollut jae antaa ymmärtää, että ainoa
turvallinen paikka maailmassa leijonien ja muiden petojen keskellä on tuo pyhä
valtatie, joka johtaa Siioniin.
" Minä näin , kuinka merestä nousi peto. Sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän
päätä, ja kaikissa kymmenessä sarvessa oli kruunu ja jokaiseen päähän
oli kirjoitettu herjaava nimi. Peto, jonka näin, muistutti leopardia, mutta
sillä oli jalat kuin karhulla ja sen kita oli kuin leijonan kita." (Ilm. 13:1-2)
Tässä Antikristusta kuvaavaa petoa kuvaillaan kolmella saaliinhimoisella
ja pelottavalla petoeläimellä mm. leijonalla. Monet uskovat tuon pedon kuvaavan
EU:ta. Mutta jos ollaan vieläkin tarkempia, uskon pedon kuvaavan
niitä EU-jäsenmaita, jotka ovat liittyneet yhteiseen rahaunioniin. Peto valvoo
ihmisiä talouden avulla käyttäen pedonmerkkiä, jota ilman kukaan ei voi
myydä eikä ostaa mitään(Ilm.13:77).
Sain jokin aika sitten selville,että neljällä
EU-maalla, jotka eivat littyneet rahaliittoon eli Ruotsilla, Tanskalla,
UK:lla ja Kreikalla on yksi yhteinen piire: mikään niistä ei lähettänyt mustalaisia
murhattavaksi toisen maailmansodan aikana (juutalaisten kohdalta
minulla ei ole tietoa). En usko, että kyseessä olisi yhteen sattuma. Kaikki Länsi-
Euroopan maat, jotka kuljettivat mustalaisia Saksan keskitysleireille, ovat tänä
päivänä rahaliiton jäseniä. Ainoat rahaliitto E.M.U:n jäsenet, jotka eivät kuljettaneet
mustalaisia Saksaan ovat Espanja, Irlanti ja Suomi. Ja jos vielä jatketaan,
Luxemburgia lukuunottamatta, joka on liian pieni, jotta sitä voisi luonnehtia
kansakunnaksi, E.M.U:ssa on 10 jäsentä aivan kuten pedolla oli kymmenen
sarvea. Nämä sarvet muuten ovat kymmenen kuningasta! (Ilm. 17:12)
Joten näyttää, että kaikki on valmiina Antikristuksen lyhyelle, mutta sitäkin
turmeltuneemmalle hallintoajalle ennen Messiaan saapumista. Tästä syystä
pitäisi juutalaisten ja mustalaisten ymmärtää, minkälaisessa ajassa he elävät,
heidän oma roolinsa tässä suuressa näytelmässtä ja mihin ennakko toimenpiteisiin
heidän on ryhdyttävä pysyäkseen saatanan suunnitelman ulkopuolella.
"Kun onnettomuus uhkaa. viisas väistää. tyhmä kulkee kohti ja saa
kolhut." (Snl22:3
" Ääni huutaa :' Raivatkaa autiomaahan Herralle tie ! Tasoittakaa yli aron
valtatie meidän Jumalallemme! Täyttykööt notkot, alentukoot huiput, mäet
madaltukoot, vuorten louhikot tasoittukoot ! " (Jes. 40:3-4)
Tätä kohtaa lainataan myös Matteuksen evankeliumissa 3:3 Johannes
Kastajan täytöön panemana. Uskon kuitenkin tämän kohdan toteutuvan
vielä tulevaisuudessakin. Ja aivan kuten valtatie on tasoitettava, ennen kuin
Jeesus voi aloittaa palvelutyönsä, uskon että Johannes Kastajankin työn on
käynnistettääi uudelleen, ennen kuin Jeesus voi tulla. Johannes Kastajan valtatie
ei ollut siksi, että Jumala voisi tulla ihmisten luo vaan ihmisten tulla Jumalan luo. Johannes Kastajan valtatie oli kaste, ihmisten syntien puhdistusrituaali
sekä vanhurskaudesta ja pyhyydestä saarnaaminen. Vuoret, mäet ja
notkot edustavat erilaisia syntejä, jotka estävät ihmistä lähestymästä pyhää
Jumalaa todellisessa katumuksessa.
"Herra sanoo: 'Raivatkaa, raivatkaa, tasoittakaa tie, tyyöntäkää pois esteet
minun kansani tieltä!" (Jes. 57:14)
" lähtekää, menkää ulos porteista, valmistakaa tie kansalle, valmistakaa,
tasoittakaa valtatie, raivatkaa pois kivet, kohottakaa lippu merkiksi kansoille!"
(Jes.62:10\
Nämä kaksi Raamatun kohtaa puhuvat kumpikin valtatien valmistusprosessista.
Se ei suinkaan laskeudu valmiina taivaasta. Prosessi on kaksiosainen:
tien rakentaminen ja esteiden poistaminen. Tämä on viesti mustalaisten
ja juutalaisten hengellisille johtajille ja paimenille. sillä voi olla annettavaa
myös poliittisille johtajille, koska tämä paluuprosessi ei ole pelkstään hen,
kinen vaan myöis fyysinen. Toisaalta en halua painottaa liikaa poliittista puolta,
sillä meidän kannattaa muistaa, mitä Jeesus sanoi valtakunnastaan. Se ei tule
olemaan tästä maailmasta. Joten tulisimme tekemään suuren virheen, jos yrittäisimme
pystyttää sitä polittisessa mielessä ennen Hänen tuloaan. Uskon,
että mustalaisten ja juutalaisten kokoon kutsumisen on tapahduttava ennen kuin
koko maailma näkee Hänen tulonsa. Israelin kansan ennalleensaattamisen on
kuitenkin odotettava siihen saakka, kunnes messiaaninen valtakunta perustetaan
Kristuksen palattua. Joten valtatien valmistaminen paluuta varten on
mustalaisten ja juutalaisten paimenten ja johtajien vastuulla eri puolilla maailmaa.
Jeremia profetoi pohjoisen Israelin maanpaosta:
"Herra sanoi minulle: 'Kuitenkin Luopio-Israel on viattomampi kuin Petturi-Juuda. Mene
ja huuda nämä sanat pohjoiseen päin: 'Käänny, Luopio-Israel, sanoo Herra!..."
"'Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset!' sanoo Herra. 'Minä otan
teiät jälleen omikseni. Minä kokoan teidät kaikki ja tuon siioniin - vaikka
teitä olisi vain yksi joka kaupunissa ja kaksi joka kansan keskellä. Minä annan
teille mieleni mukaiset paimenet, ja he johtavat teitä viisaasti ja taitavasti.
" (Jer. 3:11-12, 14-15)
Uskon Jumalan nostavan näitä paimenia esiin parhaillaan. Itse asiassa
mustalaisten keskuudessa on viimeiset kaksikymmentä-kolmekymmentä vuotta ollut laajalle
levinnyt evankelis-kristillinen liike. Uskon Jumalan valmistelevan maaperää,
että
he voivat ottaa vastaan hyvät uutiset avioliitostaan Jumalan kanssa, ja että
Jumalalla on ihmeellinen suunnitelma heidän ennalleen asettamisekseen ja
palauttamisekseen esi-isiensä maahan. Jumala haluaa koko maailman olevan
todistamassa Hänen rakkauttaan ja armoaan mustalaisten kautta.
Mutta mitä pitäisi tehdä? Olemme jo nähneet, että perusedellytys tällä
valtatiellä kulkemiselle on pyhyys. Jeesus Kristus palaa seurakuntansa ja
morsiamensa luo, jonka on oltava puhdas ja tahraton, ei tämän maailman saastuttama.
Pyhyys tarkoittaa uhrattua, puhdistettua ja erilleen Jumalan käytöä
varten otettua. Apostoli Johannes kirjoitti:
"Rakkaat ysttävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole
käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä
tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän
on. Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin
kuin hän on puhdas ja pyhä." (1. Joh. 3:2-3)
Johannes myös varoitti suhteesta tähän maailmaan. "Älkää rakastako
maailmaa, älkääkä
sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän
rakkaudella ei ole hänessä sijaa. " (1. Joh. 2:15)
Mielestäni on erittäin tärkeää, että paikallistamme esteet, 'kompastuskivet',
ja poistamme ne, mikäli haluamme, että Suur-Israel ymmärtää henkisen
perinteensä ja vältää saatanan kuolettavat ansat. Läpi koko Raamatun Israelilla
on ollut yksi toistuva ongelma, joka on aiheuttanut sen alamäen: epäjumalien
palvonta. Jumalakuvat valmistettiin aina puusta tai kivestä, ja uskon,
että siirtamistä vaativat kompastuskivet Jesajan valtatiellä kuvastivat samaa
epäjumalien palvontaa, joka oli tuhonnut Israelin suhteen Jumalaan. I . Johanneksen
viimeinen jae on lopullinen varoitus ja vetoomus: "Lapseni, pysykää
erossa vääristä jumalista! " (1. Joh. 5:21)
Epäjumalien ulkonäö on muuttunut nykymaailmassa, joten meidän on
tarkkaan tiedettävä, mitä nuo epäjumalat ovat. Uskon epäjumalan olevan mikä
tai kuka tahansa, joka ottaa Jumalan paikan elämässämme ja ryöstää Jumalalle
kuuluvan ylistyksen ja palvonnan. Sen sijaan että kävisivt seurakunnassa,
moni luksusautonsa palvoja puhdistaa ja kiillottaa sitä hartaasti. Toinen
tämän päivän epäjumala on varmasti televisio, jonka pitäisi tarjota meille
ajan vietetttä, mutta itse asiassa ryöstääkin meiltä kaiken vapaa-aikamme ja
perheen laatuajan - jos vain sallimme sen. Televisio ruokkii mieltämme silmien
kautta maallisella ruoalla, mutta se itse on kuollut eikä tarvitse mitään,
aivan kuin vanhan epäjumalat.
Mutta mustalaisilla on paljon vanhoja epäjumalia, jotka ovat pitdäneet heidät
otteessaan Israelin päivisä asti. Ja aivan liian moni mustalainen ei ole vieläkään
tehnyt parannusta nästii asioista, jotka aiheuttivat Jumalan hylkäämisen
ensimmäisellä kertaa. Viittaan tietenkin sellaiseen okkultismin harjoittamiseen
kuten esimerkiksi kädestä ennustaminen ia yleensäkin ennustaminen eri tavoin. On mielenkiintoista, että mustalaiset eivät itsekseen harjoita okkultismia,
ainoastaan tiedämättömille valkolaisille, jotka eivät ymmärrä saattavansa
itsensä saatanan vaikutukselle alttiiksi. Mustalaiset tietävät toki tämän,
mutta eivät useinkaan ymmärrä, että okkultismin harjoittaminen toisille sitoo
heidät kuitenkin henkisesti.
Tämä usein äidilä tyttärelle kulkeva kytkentä okkultismiin täytyy murtaa
Jeesuksen Kristuksen nimen auktoriteetillä ja voimalla sekä Hänen verellään.
vain niin voidaan vangitut vapauttaa ja avata sokeiden silmät. Vain silloin,
kun sotaa käydään näitä mustalaiskulttuurin pahuuksia vastaan, voidaan
valtatie valmistaa.
" Loput ihmiset, ne jotka eivät kuolleet näihin vitsauksiin, eivät kuitenkaan
lakanneet palvomasta kättensä töitä. He kumarsivat yhä pahoja henkiä ja
kullasta, hopeasta, pronssista, kivestä ja puusta tekemiään jumalankuvia, j otka
eivät voi nähdä, eivät kuulla eivätkä kävellä. He eivät kääntyneet, he eivät
luopuneet murhatöistään eivätkä taioistaan, eivätkä siveettömistä elämästä
eivätkä varastamisesta. " (Ilm. 9 :20 -21)
Jeremia mainitsee myös valtatien, jota pitkin Israel on palaava.
"Pystytä merkkikiviä, aseta tienviittoja, jotta tietäisit, mistä tie kulkee.
Paina mieleesi tie, se polku, jota olet kulkenut. Palaa kotiin, neitsyt Israel,
palaa takaisin näihin kaupunkeihisi!" (Jer. 3l:2I)
Tässä jälleen kohotetaan merkkilippuja. Jälleen uskon sen olevan mustalaisten
ja juutalaisten paimenille kuuluva tehtävä. Niin hengellisille kuin
poliittisillekin paimenille. Apostoli Paavali kirjoitti: "Mutta kuinka he voivat
huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen,
josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? " (Room.
10:14)
Kuten Jeremia on sanonut, kaiken täytyy lähteä sydämestä. Mustalaisten
ja juutalaisten on käännettävä sydämensä Jumalan puoleen ja kohti hengellistä
perintöään ennen kuin ottavat ensimmäistäkään askelta. Se on sitä valtatien
valmistamista.
Edellisessä luvussa tarkastelimme syitä, mlksi " Raakel itkee lapsiaan, eikä
lohdutuksesta huoli..." No, se oli 15. jae Jeremian 31. luvussa, mutta siitä
huolimatta todella hyvät uutiset tulevat seuraavissa jakeissa. Ne ovat varmasti
Jumalan viesti toivosta ja lupaus mustalaisille ja juutalaisille tänä päivänä
" Näin sanoo Herra: 'Lakkaa itkemästä, kuivaa kyyneleet silmistäsi! Saat
palkan vaivannöstäsi : lapsesi palaavat kotiin vihollismaasta, sanoo Herra. .,,
(Jer.31;16-17)
"Eikö Efraim ole minun rakas poikani, silmieni ilo? Vaikka puhunkin
Efraimia vastaan, en voi häntä unohtaa. Minun sydämeni heltyy, en voi olla
armahtamatta häntä, sanoo Herra. " (J et. 3I :20)
Jumalan sydän kaipaa Efraimia ja noita kymmeniä pohjoista heimoa. Jumala
ei ole suinkaan unohtanut mustalaisia, vaan he ovat unohtaneet Jumalan.
Mutta nyt uskon koittaneen ajan muistuttaa heitä siitä, keitä he ovat; he
ovat erikoisia, valittuja Jumalan lapsia, joita odottaa ihmeellinen kohtalo.
" Katso! Minä suostuttelen hänet mukaani, vien hänet autiomaahan, puhun
hänelle suloisesti. siellä minä annan hänelle viinitarhoja, minä muutan Akorinlaakson
toivon portiksi. Siellä hän vastaa kutsuuni kuin nuoruutensa päivinä,
kuin silloin, kun hän lähti Egyptistä. Sinä päivänä - näin puhuu Herra
- hän on sanove minulle: 'Minun mieheni! ' eikä hän enää sano: ,Minun
baalini ! "' (Hoos. 2: 1 6- 1 8)
"Minä kihlaan sinut, otan omakseni ainiaaksi, minä liitän sinut itseeni
vanhurskauden ja oikeuden sitein, rakkaudella ja hyvyydellä. Minä liitän sinut itseeni uskollisuuden sitein, ja sintä tulet ja sintä tulet tuntemaan Herran.,,(Hoos.2:21-22)
Jumala houkuttelee Israelin takaisin itselleen. uskon sen olevan tapahtumassa
parhaillaan ja sitä on tapahtunut jo ainakin 20 vuotta mustalaisten keskuudessa
helluntalais herätyksen kautta. Vaikka tämä onkin käynnistynyt lännessä,
uskon sen leviävän mustalaisyhdyskuntiin maailmanlaajuisesti. vuosisatoja
yritykset saada mustalaiset hyväksymään muunkin kuin vain nimellisen
kristillisen uskon ovat olleet turhia. Vuosisatojen ajan mustalaiset olivat
kuiva, hedelmädön maaperä kristilliselle lähetystölle, mutta nyt todellista
uskoa ja todellisia uusia kristittyjä syntyy päivittäin. Uskon tässä olevan
kyseessä Hesekielin kirjassa esitetyn profetian täyttymys. Tuossa Raamatun
kohdassa profeetta Hesekielille näytetään laakso täynnä kuivia luita. Hänen
käsketään profetoida, että luut saattavat herätä henkiin:
" Minä puhun niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne hereisivät
eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmis.joukko. Herra sanoi
minulle:
'Ihminen' nämä luut ovat Israelin kansa' Kaikki israelilaiset sanovat:
'Luumme ovat kuivettuneet' toivomme on mennyt' me olemme hukassa''
Sen tähden julista heille:
'Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän
hautanne, pääsän teidät" kansani' haudoistanne ja vien teidät Israelin
maahan. Te tiedätte 'silloin''' että minä olen Herra' kun minä aukaisen hautanne
ja päästän teidät, kansani' haudoistanne' Minä panen teihin henkeni'
niin etttä te heräätte eloon vien teidät maahanne' Silloin te tiedätte' että
minä, Herra, teen sen minkä olen' luvannut tehdä' Näin sanoo Herra' " (Hes'
37 10-14)
Kuivat luut edustavat Israelin koko sukukuntaa eli kaikkia kahtatoista
heimoa, jotka koostuvat tämän päivän mustalaisista ja juutalaisista' Luihin
tuleva henki kuvastaa Jumalan Hengen vuodatusta Jumalan kansan ylle vahvempana
kuin koskaan aikaisemmin' Sama asia profetoidaan myos Joelin kirjassa.
Haudoista nousu kuvastaa puolestaan vanhan' kurjan' pakkosiirtolaisuudessa
vietetyn elämän jättämistä ja sen vaihtamista uuteen, siunattuun elämään
lsraelissa.
Hesekielin kirjassa kerrotaan' kuinka kuivat luut tulevat ensin yhteen ja
ne peitetään lihalla, ennen kuin heräävät henkiin' .Uskon tämtän kuvaavan
Israelin heimon, mustalaisten ja juutaraisten uudelleen yhdistämistä' Monet
juutalaiset ovat jo palaneet Isaellin' ja uskon sen olevan osa tätä prosessia'
mutta he eivät ole vielä millään tavalla kokeneet Pyhän Hengen vuodatusta
ja ovat vielä hengellisesti sokeita' mitä tulee Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin
ja Hänen sovituskuolemaansa Golgatalla' Mustalaiset taas puolestaan
alkavat kokea Jumalan Hengen läsnäoloa ja alkavat uudistua kristillisessti elämässä
ja uskossa. He ovat kuitenkin vielä tietämättömiä israelilaisesta perinnöstään ja Jumalan,
suunitelmista heidän kohdallaan.Siksi heillä ei ole vielä
mitään syytä tähytä lsraeliin ja hankkiutua tekemisiin juutalaisten kanssa.
Uskon, että on tullut aika juutalaisten ja mustalaisten löytää toisensa ja
yhteinen perintönsä' Heidän on ymmärrettävä' että aivan kuten toisen maailmansodan
aikanakin, he jakavat ympäröivän maailman ja varsinkin pahuuden
voimien vihan'
Mutta realistisesti ajatellen,kuinka kaksi täysin erilaista ihmisryhmää,joilla
on erilainen tausta, arvot.ja kultuuri voisivat muodostaa uuden kansakunnan,
joka istutetaan Israeliin yhteisen identiteetin alle?
"Herra sanoi minulle:'Ihminen'voivatko nämä herätä eloon?'minä
vastasin:
'Herra, sinä sen tiedät'" (Hes' 37:3)
Vastaus on tietenkin KYLLÄ Mutta vain Jumalan ja Hänen Henkensä
ihmeen kautta' Hyvä uutinen tässtä on että Jumala ei tukeudu mihinkään
komiteaan, organisaatioon tai hallitukseen palauttaakseen Israelin ennalleen. Ei
silti, eivätkö hallitukset ja organisaatiot voisi esittää tärkeä roolia. Mutta
Raamattu julistaa Jumalan tekevän tämän työn itse tukeutumatta erehtyväisiin
ihmisiin. Niiin myös kaikki kunnia kuuluu Jumalalle.
Pankaa merkille Jumalan roolin merkitys:
" Minä osoitan, miten pyhä on suuri nimeni, vaikka se on tahrattu kansojen
keskuudessa - te olette tahranneet sen kansojen keskuudessa. Kansat tulevat
tietämään, että minä olen Herra - näin sanoo Herra Jumala - kun minä siinä,
mitä teille teen, osoitan pyhyyteni niiden nähden. Minä otan teidät vieraiden
kansojen keskeltä, minä kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät
omaan maahanne. Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te
puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne
kaikesta iljettävyydestä. Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne
uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja
annan tilalle elävän sydämen. Minä annan henkeni teidän sisimpäänne.Ja
ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja
elämään niiden mukaan. Te saatte asua ,maassa, jonka minä olen isillenne
antanut, te olette minun kansani ja minä olen teidän Jumalanne. Minä vapautan,
teidät kaikesta, mikä on teitä saastuttanut. minä saatan vilian kasvamaan
ja tuottamaan runsaan sadon, enää en anna teidän nähdä nälkää. Minä
annan puihin paljon hedelmiä ja pelloille runsaan sadon, niin että te ette enää
joudu kärsimään toisten kansojen pilkkaa nälänhädän vuoksi." (Hes. 36:23-
30)
Tämä koskee tietenkin koko Israelin heimoa, kahtatoista heimoa mukaan lukien
mustalaiset ja juutalaiset. Mutta entäpä näitä ihmisryhmiä erottava kannas?
Kuinka se voidaan koskaan ylittää?
Jesajan kirjan 58. luvussa käsketään profeettaa huutamaan 'Jaakobin huoneelle'
eli kaikille 12 heimolle, ja kertomaan heidän synneistään. Heille sanotaan,
että jos he luopuvat vääristä syytöksistä ja pahoista puheista ja alkavat
ruokkia ja vaatettaa köyhiä ja kodittomia, muiden siunausten lisäksi heistä
tulee sortuneiden muurien korjaajia. Suojamuuri on todellakin sortunut
kahdesta kohdasta, jotka on kiireesti korjattava, jotta mustalaiset ja juutalaiset pystyisivät
suojautumaan ympäröivän maailman lisääntyvää vihamielisyyttä
vastaan.
Tärkein korjattava muurinkohta on muinaisen pohjoisen Israelin kuningaskunnan
ja sen jälkeläisten sekä Jumalan välinen välirikko, jonka johdosta
Herra veti kaiken suojeluksensa heidän yltään ja jätti heidät pakkosiirtolaisuuteen
hylättynä ja puolustuskyvyttömänä. Kuten olen jo aikaisemmin sanonut, tämä on uusi alku, jolloin Jumala houkuttelee mustalaiset takaisin arnutlaatuisen
suojeluksensa piiriin.
Toinen murtunut muurinkohta on muinainen välirikko veljesten, Israelin
ja Juudan välillä. Juutalaisten ja mustalaisten täytyy ymmärtää, että heillä on
yhteisiä vihollisia, ja Raamatun mukaan he tarvitsevat toistensa apua puolustautuakseen
lähitulevaisuudessa.
"Palatkaa, vangitut, takaisin turuapaikkaanne, te ette ole turhaan eläneet
toivossa! Vielä tänäänkin lupaan: kaksinkertaisen hyvityksen minä annan
sinulle, Siion. Juudan minä jännitäin jousekseni, asetan Efraimin nuoleksi sen
jänteelle. Sinun poikasi, Siion, minä nostan kreikkalaisia vastaan ja teen si
nusta käteeni sankarin miekan. " (Sak 9:12-13)
"Efraimilaiset ovat uljaita sotureita... " (Sak. l0:7)
"Efraimin kateus haihtuu, juudan katkeruus häiviää. Efraim ei en kadekdi
Juudaa eikä Juuda vainoa Efraimia. Rinta rinnan he rynträävät länteen,
Filisteaan, yhdessä he saalistavat idän heimojen alueilla, heidän valtansa
yltää Edomiin ja Moabiin, ja ammonilaisista tulee heidän alamaisiaan." (Jes.lI:13-14)
Vanhassa Testamentissa on lukuisia profetioita, joissa luvataan niin Juudalle
kuin Israelillekin paluu Israeliinja messiaanisen valtakunnan puhdistus
ja jälleen rakentaminen. Siksi meidän on tiedostettava tuo tarve Israelin ja
Juudan, mustalaisten ja juutalaisten yhdistyä entisaikojen tavoin. Jotkut uskovat
tämän yhdistymisen tapahtuvan vasta kun Kristus tulee takaisin, ja niin
varmasti onkin, mutta nuo edellä luetut jakeet huomioonottaen näytä siltä,
että viimeisinä päivinä ennen Kristuksen paluuta juutalaiset ja mustalaiset tarvitsevat
toisiaan kuten jousi tarvitsee nuolta
Kaikesta huolimatta Jumala on oleva heidän pelastuksensa ja turvansa.
Uskon, ettei Jumala vain korjaa muuria vaan tulee itse olemaan suojamuuri
Israelin ympärillä. Ja Jeesus tulee palatessaan kukistamaan lopullisesti heidän
vihollisensa ja säästämään israelilaiset.
"Herra ilmesty omiensa avuksi. Kuin salaman hän sinkoaa nuolensa.
Herra Jumala puhaltaa pasuunaan, hän kiitää etelästä polttavassa myrskyssä.
Herra Sebaot suojelee omiaon. Hän kaataa linkokivillään viholliset, lyö
heidät maahan. Veri vuotaa valtoimenaan kuin viini. Herran soturit ovat ylttä
päältä vihollisten veressä niin kuin täydet uhrimaljat, niin kuin alttarin kulmat,
verellä vihmotut. Tuona päivänä Herra Jumala pelastaa kansansa, kokoaa
omansa yhteen kuin lammaslauman. He loistavat hänen maassaan kuin
kruunussa sädehtivät jalokivet. " (Sak. 9:14-16)
Tarkastelimme aiemmin tässä kirjoituksissa niitä kirouksia, jotka Jumala lupasi
Israelin ylle, jos he eivät noudattaisi Mooseksen kautta tulleita lakeja. yritin
silloin osoittaa, kuinka hyvin mustalaiset sopivat tähän kuvaan kaikkien
koettelemustensa ja vainojensa keskellä. No, Jumalan ansiosta on aina olemassa
toivoa. Mooses myos kuvaili profetaalisesti niitä luvattuja siunauksia,
jotka tulisivat tottelemattomuuden kirousten kärsimisen jälkeen:
" Kun olette kokeneet siunauksen ja kirouksen, jotka annoin teidän valittavaksenne,
te alatte miettiä tätä kaikkea niiden kansojen keskellä, joiden
sekaan Herra, teidän Jumalanne, on teidät hajottanut. siiloin te ja teidän
lapsenne palaatte Herran, Jumalanne, luo ja tottelette häntä koko sydämestänne
ja koko sielustanne sekä noudatatte kaikkia hänen käskyjään, jotka minä
teille nyt annan, ja Herra on teille armollinen ja kääntä teidän kohtalonne.
Hän kokoaa teidät jälleen yhteen niiden kansojen joukosta, joiden sekaan hän
on teidät hajottanut. Vaikka olisitte hajaantuneet maailman kaikkiin ääriin,
Herra, teidän Jumalanne, kokoaa ja noutaa teidät sielätäkin. Hän tuo teidät
siihen maahan, jonka esi-isänne aikoinaan omistivat, ja te saatte ottaa sen
jälleen haltuunne. Herra osoittaa hyvyytensä teitä kohtaan ja antaa teidän
lisääntyä lukuisammaksi kuin esi-isänne olivat. Herra, teidän Jumalanne,
taivuttaa teidän sydämenne ja jälkeläistenne sydämet kuuliaisiksi, niin että
rakastatte häntä koko sydtämestänne ja koko sielustanne. silloin te saatte
elää." (5. Moos. 30:1-6)
Jumalan kiitos, että Jeesus Kristus otti kirouksen harteilleen ristillä, että
me voimme saada anteeksi ja elää siunattua, ei kirottua elämää. Luulisi, että
kaikki nämä lupauksia täynnä olevat mahtavat profetiat saisivat ihmiset liikkeelle.
Hoosean mukaan Efraimin saamiseksi liikkeelle tarvitaan vieläkin
enemmän.
"Efraim seuraa jälleen Herraa. Herran ääni on kuin leijonan. Kun hän
ärjyy, tulevat hänen lapsensa vavisten lännestä, peloissaan, arkoina kuin linnut
he tulevat Egyptistä, saapuvat kuin kyyhkyset Assyrian maasta. Minä
annan heidän palata koteihinsa, sanoo Herra. " (Hoos. 1 1 : 10- 1 1)
Uskon tämän leijonan olevan Juudan leijona, Jeesus Kristus. siitä en ole
varma, minkä muodon tuo ärjyntä saa. Mutta siitä seuraa Jumalan pelko, välitön
paluu Jumalan Sanalle kuuliaiseksi, ja viimein nopea paluu Israeliin.
Tarkoittaako tämä sitä, että meidän on odotettava Jeesuksen paluuseen asti,
ennen kuin täm ärjyntä ja sen jälkiseuraamukset tapahtuvat? Se on yksi tulkintatapa.
Se voi myös merkitä Ilmestyskirjan 10. luvussa kuvattua mahtavaa enkelia, joka ' huusi kovalla äänellä, niin kuin leijona olisi ärjynyt' . Yksi
vaihtoehto on myös, että se kuvaa Jeesuksen Kristuksen Hengen täyttämää
ja innoittaman miehen profetaalista palvelutyötä.
Tuo mies voisi olla Elia, josta Jeesus puhui Johannes Kastajan kuoleman
jälkeen.
"'Elia kyllä tulee, hän vastasi, ja panee kaiken taas kohdalleen." (Matt.
I7:lI)
Jeesus vahvisti, että Johannes Kastaja täytti osittain Malakian kirjan 4.
luvun 5. jakeen profetian Elian tulemisesta ennen Messiasta. Hän osoitti kuitenkin
selvästi, että lopullinen toteutuminen on tapahtuva vasta ennen Hänen
toista tulemistaan, koska Johannes ei selvätistikään vielä pannut kaikkea kohdalleen.
Toisen Elian toiminta kuvastaisi Johannes Kastajan työtä valmistella
Israel tulevaa Messiasta varten. Tämä toinen Elia ei kuitenkaan valmistelisi
Israelia vain henkisesti kuten Johannes, vaan panisi kaikki Israelille kuuluvat
asiat kohdalleen. Voidaanko näillä 'kaikilla asioilla' tarkoittaa, etta seuraava
Elia eheyttää Israelin niin hengellisesti kuin poliittisestikin?
Riippumatta siitä, kuvastaako Hoosea 11:10 tätä 'Eliaa' vai ei, uskon
meidän voivan odottaa voimakasta profetaalista henkilöä, joka näyttelee tärkeää
roolia Israelin kokoamisessa entiselleen, jolloin Israelin ja Juudan jälkeläiset,
mustalaiset ja juutalaiset yhdistyvät niin sydämen kuin mielenkin tasolla
vastaanottamaan uutta kuningastaan, Messiasta, Jeesusta Kristusta.
Tämä henkilö on yhdistetty myös toiseen Ilmestyskirjan 11. luvun kuvaamasta
kahdesta profeetasta, jotka ovat viimeiset profeetat maan päällä ennen
lopullista tuomiota ja Jumalan valtakunnan tuloa. Toisaalta Ilm. 11:4 sanoo
näiden profeettojen olevan 'ne kaksi oliivipuuta ja kaksi lampunjalkaa, jotka
seisovat maan Herran edessä . Tämä jae on selvästi viittaus Serubbabelin ja
Joosuan palvelu työhön Jerusalemin temppelin jälleen rakennuksen aikana pian
Babyloniasta paluun jälkeen, kuten Haggain ja Sakarjan kirjoissa kuvataan.
Lue Sakarjan kirjan 4. luvusta, kuinka Serubbabelia ja Joosuaa verrataan
kahteen oliivipuuhun ja lampunjalkaan se todetaan "Nämä tarkoittava niitä
kahta öljyllä voideltua, jotka ovat koko maailman valtiaan palveluksessa."
(Sak.4:14)
"...sai profeetta Haggai tehtäväkseen ilmoittaa Herran sanan Juudan
käskynhaltijalle Serubbabelille, Sealtielin pojalle, ja ylipappi Joosualle, Josadakin
pojalle. Herran sana kuului: 'Näin sanoo herra Sebaot: Tämä kansa
väittää, ettei vielä ole tullut aika rakentaa Herran temppeliä.' Herran käskystä
profeetta Haggai sanoi: Onko teidän itsenne aika asua ylellisessi taloissa,
kun minun huoneeni on raunioina?" (Hagg. l:l-4)
"...Näin sanoo Hena Sebaot: 'Katsokaa, miten teidän on käynyt! Nouskaa
nyt vuorille ja kaatakaa puita. Rakentakaa temppeli, niin minä otan sen
omakseni ja täytän sen kirkkaudellani, sanoo Herra. " (Hagg. 1:7-8)
Uskon näiden Ilmestyskirjan 1 1. luvussa kuvattujen viimeisten päivien
profeettojen työn keskittyvän juuri Israelin heimon ennallesaattamiseen.
Kysynkin nyt: onko Jumala todellakin kiinnostunut temppelinsä kauniista
arkkitehtuurista, vai onko Hän enemänkin huolissaan ihmisistä, omasta
kansastaan? Tietenkin Hänen tärkein huolenaiheensa on Hänen kansansa.
Kahdentoista heimon jälkeläiset ovat itseasiassa Hänen "huonettaan". Serubbabelin
ja Joosuan rakentama temppeli oli ainoastaan esimakua todellisesta
temppelistä, Israelin täydellisestä heimosta, joka saatetaan yhteen, puhdistetaan
ja uudistetaan niin sydämessä kuin hengessäkin odottamaan kuningastaan.
Uskon, että fyysinen temppeli rakennetaan pian Jerusalemin temppelivuorelle,
ja että Antikristus kruunaa itsensä siellä sen valmistuttua häpäisten
sen samalla. Mutta me emme saa antaa fyysisen maailman tapahtumien häiritä
meitä. Saatana ei tyydy vain fyysisen temppelin häpäisyyn, hän haluaa
häpäistä myös hengellisen temppelin eli Israelin heimon. Ja mitä hän ei pysty
häpäisemään, hän yrittää tuhota lopullisesti.
Mutta entäpä profeetta Haggain haaste niille meistä, jotka eivät tähän
mennessä ole kantaneet huolta Jumalan talosta, ainoastaan omastaan? Kristi
tyn vastuumme on sanottu selkeisti Matteuksen evankeliumin 6. luvun 33.
jakeessa " Etsiää ennen kaikkea Jumalanvaltakuntaa ja hänn vanhurskas -
ta tahtoaan..." Kuinka mahtava etuoikeus onkaan varattu meille. Kutsuuko
Jumala sinua rakentamaan Hänen temppeliään, Israelin yhtenlistä heimoa?
" Herra antoi Juudan käskynhaltijalle Serubbabelille, Seattielin pojalle,
ja ylipappi Joosualle, Josadakin pojalle, sekä kansalle alttiin mielen, niin että
he kokoontuivat rakentamaan Herran Sebaotin, Jumalansa, temppeliä. "
(Hagg. 1:14)
a" Näin kuuluu Herran sana Serubbabelille: Ei väelltä eikä voimalla. vaan
minun hengelläni. sanoo Herra Sebaot. " (Sak. 4:6b)
Herra antoi ihmisille alttiin mielen, ja temppelin rakentamiseen tarvittiin
kaikki jäljelle jääneet ihmiset. Jumalalla on edelleenkin kaikki ohjakset käsissään.
Aivan samalla tavalla, juuri oikeaan aikaan, Hän antaa ihmisille;
mustalaisille, juutalaisille ja muille kristityille alttiin mielen rakentaa uusi
temppeli, yhdistää Israelin heimo. Kysy Häneltä, mikä olisi sinun tehtäväsi
tässä mahtavassa hankkeessa. Avaa sydämesi, että saat tuntea Jumalan ikävöivän
kauan kadoksissa olevia lapsiaan kohtaan ja Hänen halunsa yhdistää heidät
ennalleen. Eikä siinä vielä kaikki, Hän haluaa vuodattaa yltäkylläisyyttä
ja siunauksia jälleen heidän ylleen. Jumala haluaa heidän avullaan todistaa
koko maailmalle, kuinka rakastava ja uskollinen Hän todella on. Hän todistaa,
että Jumala ei peruutta lahjojaan eikä antamaansa kutsua.' (Room.17:29).
Ja että 'koko Israel on pelastuva' (Room. 11:26)
Israel on tunnettu Raamatussa Egyptin orjuudesta vapauduttuaan Jumalan
kansana. Mutta niin erikoinen kuin tämä suhde onkin, tarvittiin Jeesuksen
Kristuksen kuolema ja ylösnousemus kohottamaan tuo luojan ja luodun
suhde Isän ja Pojan suhteeksi. Joten tämä Hoosean kirjan kohta on entistäkin
ihmeellisempi, koska se ilmoittaa profetaalisesti aikaisemmin hyljeksittyn
pohjoisen Israelin kansaa kutsuttavan tulevaisuudessa elävän Jumalan lapsiksi.
" Kerran Israelin jälkeläisiä on oleva kuin meren rannan hiekkaa, jota ei
voi mitata eikä laskea. Sen sijaan että heille nyt sanotaan: 'Te ette ole minun
kansani', heille sanotaankin näin: 'Te olette elävän Jumalan lapset.' Silloin
Juuda ja Israel kokoontuvat yhteen. He asettavat itselleen yhteisen johtajan
.ja levitäyityvät yli koko maan. Totisesti, suuri on oleva Jisreelin päivä. Jumalan
kylvön päivä! Sanokaa silloin veljillenne: 'Te olette 'Minun kansani! ' Sanokaa
sisarillenne: 'Teidän nimenne on 'Rakastettu'."
Joten tässä on profetoitu kaikkien Israelin päälle tulleiden kirousten täydellinen
kumoaminen. Hallelujal Entä kuinka mustalaisten pittäisi suhtautua
tällaiseen profetiaan, joka kumoaisi kaikki vuosien kiroukset ja antaisi heille
uuden henkilöllisyyden, uuden perheen, uuden kotimaan, uuden valtakunnan,
uuden kuninkaan ja iankaikkisen pelastuksen?
Näin Hoosea ilmaisee asian:
"Palaa, Israel, palaa Herran, Jumalasi luo! Syntisi ovat syösseet sinut
onnettomuuteen. Kääntykää Herran puoleen, huulillanne vilpittömät sanat,
sanokaa hänelle: 'Anna kaikki meidän syntimme anteeksi ja ota vastaan paras
lahjamme: me tuomme sinulle uhriksi rukouksemme, huultemme hedelmän.
Assyria ei meitä auta, ratsuihin emme enää turvaudu. Emmekä sano enää
omien kättemme teolleille: 'Jumalamme!' Vain sinulta, Herra, saa orpo osakseen
rakkaufta. " (Hoos. 14:2-4)
Ja mikä on Jumalan taattu vastaus tähän katuvan huutoon?
" Minä parannan heidät heidän uskottomuudestaan. Minä rakastan heidä
omasta tahdostani, vihani päivät on väistynyt heistä pois. Minä virvoitan Israelin
kuin aamukaste, ja niin se kukoistaa kuin lilja ja tunkee juurensa maahan kuin
Libanonin setri. Sen versot levivät, se kasvaa kauniiksi kuin oliivipuu, se
tuoksuu kuin Libanon " (Hoos. 14:5-1)
Päätänkin tähän viimeiseen haparoivaan ajatukseen. Se tulee Heprealais kirjeen 2. luvun 3. jakeesta 'Kuinka sitten me voisimme välttää rangaistuksen,
jos emme pidä arvossa sitä suurta pelastusta,.jota itse Herra ensimmäisenä
julisti?' Niin ihmeellinen kuin mustalaisten ja juutalaisten tuleva kohtalo
onkin, se ei merkitsi mitään ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen
verensä ja kuolemansa sovitusvoimaan. Uskon sen puhdistavan meidät
synneisä, että voimme astua Jumalan eteen tahrattomina. Jeesus Kristus kuoli
ristillä sinun ja minun puolesta, syytön kuoli syyllisten puolesta, että Jumalan
vanhurskaan lain vaatimukset täyttyisivät. Jos olisi ollut jokin muu keino,
Isä Jumala olisi varmasti valinnut sen. Mutta ei ollut muuta keinoa. Joten
pelastukseen ei ole muuta tietä kuin Jeesukseen, Hänen kuolemaansa ja ylösnousemiseensa uskominen
Jos et tunne Jeesusta Kristusta henkikikohtaisena pelastajanasi, niin olitpa
sitten romani, juutalainen tai kuka tahansa, pyydän sinua rukoilemaan, että
Jumala näyttäisi sinulle, kuka Jeesus on. Tai jos et ole vielä vakuuttunut tämän
kirjoituksien väitteiden paikkansa pitävyydestä, kehotan sinua rukoilemaan,
lukemaan Raamattua ja etsimään,
" Sillä jokainen pyytävä saa ja jokainen etsivä löytää, ja jokaiselle, joka
kolkuttaa, avataan." (Matt. 7:8)
Jumala sinua siunatkoon.- käymässä
väärin irroittaa profetíoita omasta yhteydestään, ajastaan ja paikastaan. Profeettojen varoitukset Assyyrian/Babylonian survaltojen vuoronperään valloittaessa lähi-itää ja siinä sivussa joko Israelin tai Juuda pieniä ja puolustukyvyttömiä valtakuntia, kuuluivat tiettyyn aikaan ja tiettyyn tilanteeseen.
Jeesus ei noihin teksteihin kuulu,juutalaisten ainoa Jumala jota saa palvella tai rukoilla on Jahve.Eikö kristinusko sellaisena kuin se UT:ssä on, riitä? Juutalaisilla on oma uskontonsa ja he ovat mieluummin kuolleet kuin kääntyneet palvomaan Jeesusta- yhtä omistaan. Kristittyjen kai kannattaisi rakentaa enemmän omaa uskoaan kuin uuustulkita omaksi hyväkseen lähi-idän koko varhaishistoria?
- sanoja
8.MORAALINEN SÄÄDÖSTÖ TAI LAKI ELÄMÄN OHJEENA
kirjoitat: "Kummankin elämää säätelevät varsin tiukat säännöt. (Tämä tietenkin pitää paikkansa enemmän ortodoksi-juutalaisten kuin muiden juutalaisten kohdalla).Nämä säännöt
koskevat peseytymistä puhtautta, ruoan valmstamista( ja paljon muuta jota en voi kertoa tässä,"
Juutalaiset eivät missään nimessä koe itse noin kuten teet. Juutalaisille lait ovat Jlan rakkauden osoitus, ne ovat turva, ne ovat vaikuttaneet siihen, että juutalaiset ovat ajatelleet VAPAASTI, heidän joukostaan noussut valtava joukko visionäärejä, tiedemiehiä kirjailijoita, Nobelisteja, heitä ei ole kyetty kahlitsemaan ekä heidän vapauttaan elää uskontonsa ja kulttuurinsa mukaan ole voitu tuhota. Nuo lait joihin viittaat ja säännöt, ovat vapaan mielen turvatakuu.
Mutta jotakin samaa voi sanoa myös romaneista, eivät hekään ole antautuneet ympäröivien kulttuurien paineisiin, vaikka ovat maksaneet siitä kovan hinnan, ovat kuin kulkeneet 'vastavirtaan', ei ketään 'vastaan' vaan rauhantahtoisina syvimmältänsä, säilyttäen sen mikä omassa heimossa on kestävintä, en osaa enkä yritä sanoa mikä se on, mutta eivätpä ole sulautuneet romanit kaikista sulauttamsiyrityksistä huolimatta.- käymässä
ruoka -ja puhtaussääntöjen pohjana on temppelikultti, jossa oli omat säännöt rituaalisesti epäpuhtaalle ja rituaalisesti puhtaalle. Temppeliuhrilla tai mikva-veteen upottautumalla päästiin epäpuhtaudesta puhtauteen.
Muut paitsi kiellettyjä eläimiä koskevat ruokasäännökset ovat varsin myöhäisiä, nehän ovat rabbinistista perua ja pohjautuvat yhteen Toran jakeeseen "älä keitä vohlaa emänsä maidossa". Tämän takia on eri astiat maidolle ja lihalle eikä niitä syödä tai valmisteta samaan aikaan.
En ymmärrä mitä muita peseytymistä koskevia lakeja on paitsi juuri mikva, käsien rituaalinen pesu siunauksen kera tietyissä tilanteissa. Yksikään juutalainen tapa ei ole salainen tai hävettävä, ne sopii kaikkien muidenkin tuntea, niihin, niiden alkuperään ja kehitykseen tutustua.
Helsingissä oli n 20 v sitten näyttelykin jossa esiteltiin juutalaisuutta ja sen tapoja. Kaikkiin kysymyksiin sai vastauksen ja saa juutalaisilta yhä. Samoin oli hiljattain avointen ovien päivä synagoogassa, vierailijoita oli jonoiksi asti. Kaikkea sai kysyä ja kaikkeen vastattiin. Varmaan synagoogan korjauksen valmistuttua järjestetään jälleen uusi tutustumispäivä seurakuntaan ja sen hyvin monipuoliseen toimintaan ja yhteiskunnassamme monella sektorilla vaikuttaviin jäseniin.
- KAALO
Kuku antoi luvatun maan juutalaisille?
Nykyinen Israelin valtio on ollut olemassa vuodesta 1948 lähtien monien
juutalaisten iloksi ja naapureittensa tyrmistykseksi. Kristityt näkevät Israelin
valtion uudelleen syntymisen 2000 vuoden tauon jälkeen monien Vanhan Testamentin
profetioiden toteutumisena ja todisteena Kristuksen paluun lähestymisestä.
Useat kristityt tuntevat hyvin aitoa rakkautta Israelia ja sen kansaa
kohtaan ja näkevät sen tulevaisuuden kytkeytyvän epämää[isesti heidän
omaan hengelliseen kohtaloonsa.
Mutta millä oikeudella juutalaiset väittävät Pyhän maan kuuluvan heille?
Mies, jolle alunperin annettiin tehiäviksi valloittaa Pyhtä maa, tyhjentää
se vihollisista ja jakaa se Israelin kahdentoista heimon kesken, oli nimelttään
Joosua, kuten näemme seuraavista teksteistä.
. " Mooses kutsui luokseen Joosuan ja sanoi hänelle kaikkien israelilaisten
ollessa läsnä:" Ole vahva ja rohkea. Sinä viet tämän kansan siihen maahan,
jonka Herra esi-isillemme vannomallaan valalla sille lupasi, ja sinä jaat sen
maan israelilaisille perinnöksi." (5. Mos. 3i:7)
"Ole rohkea luja. Sinä saat jakaa israelilaisille tuon maan: minä olen
luvannut sen heidän omakseen valalla, .ionka vannoin heidän esi-isilleen."
(Joos. 1:6)
Aion nyt esitellä monille Raamattua lukeville ihmisille, varsinkin kristityille,
toivottavasti perustavaa laatua olevan ajatustavan muutoksen, joka tulee
muuttamaan näkökulmamme moniin asioihin. Olen huomannut jopa useiden
Raamatun tutkijoiden kaipaavan tätä yhtä paljon kuin tavalliset maallikotkin.
Joten tässä se tulee: - Joosua, mahtava Jumalan mies, Mooseksen seuraaja
ja Jumalan valitsema mies johdattamaan Israelin kansa Luvattuun maahan.
Tätä miestä nykypäivän juutalaiset saavat kiittää oikeudestaan kotimaahansa.
Mutta Joosua itse ei ollut juutalainen.
Juutalaiset eivät ole synonyymi vanhoille israelilaisille, vaan ovat itse asiassa
Juudan ja Benjaminin heimojen jälkeläisiä. Nämä kaksi heimoa muodostivat joidenkin
pappissukuisten leeviläisten kanssa Juudan eteläisen kuningaskunnan.
Sanasta "Juuda" lähtöisin oleva termi 'Juutalainen"alkoi esiintyä
Raamatussa vasta Babylonian vankeuden aikoihin, ja ensimmäisen kerran
se esiintyy Jeremian kirjassa.
Ymmärän nyt, että suurimmalle osalle kristittyjä ero juutalaisen ja Joosuan
ajan israelilaisen välillä on hävinnyt. Tuo ero on palautettava ennalleen,
mikäli haluamme ymmärtää ja arvostaa Israelia koskevia, vielä toteutumattomia
profetioita. Eli profetioita, joiden on toteuduttava ja pian. Ero on yksinkertaisesti
tämä: Israelin pohjoisen kuningaskunnan kymmenen "kadotettua"
heimoa.
Joosua oli itse asiassa Efraimin heimosta lähtöisin oleva johtaja. vuonna
931 eKr., jolloin valtakunta hajosi kahtia, Efraimista tuli pohjois-Israelin
mahtavin heimo. Itse asiassa Efraimista tuli päänimi, jota käytettiin profetiassa
kuvaamaan pohjoista kuningaskuntaa.
saatatte muistaa, että juuri Joosua ja Kaleb olivat ainoat Mooseksen Kaanaanmaahan
lähettimistä kahdestatoista vakoojasta, jotka toivat mukanaan
hyviä uutisia ja uskoivat Jumalan apuun valloittaa tuo maa. Nämä kaksi miestä
palkittiin uskonsa takia, eikä ainoastaan heitä vaan myös heidän heimonsa.
Kaleb oli Juudan heimon johtaja ja Joosua Efraimin heimon. Mielenkiintoista
on, etiä monia vuosia myöhemmin juuri näistä kahdesta heimosta tuli kahden
kuningaskunnan johtajia.
HOOSEA 13
1. Milloin Efraim puhui, syntyi kauhu: korkealle kohosi hän Israelissa.
Mutta hän joutui syynalaiseksi Baalin takia, ja hän kuoli.
Näin voimme todeta, että kunnia historiallisesta väitteestä, että pyhä maa
kuuluu juutalaisille, kuuluu Joosualle, Efraimin heimon miehelle. Mutta tarkkaan
ottaen juutalaiset voivat vaatia omistusoikeutta vain siihen osaan Luvattua
maata, joka kuuluu heille Juudan ja Benjaminin kautta. Toisin sanoen
Pohjois-Jerusalemin eteläpuolta, koska maa-alue siitä pohjoiseen, rannikkoa
pitkin ja aina Jordan-virran itdäiselle rannalle, kuului kymmenelle pohjoiselle
heimolle samoin kuin Hermonin vuori pohjoisessa. tämä pätee vielä tänäkin
päivänä, koska Jumala teki Aabrahamin kanssa ikuisen liiton, että Kaanaanmaa
(josta tässä käytetään nimityksiä pyhä maa ja Luvattu maa) kuuluu Aabrahamille
ja hänen jälkeläisilleen ikuisesti. Toisaalta, vaikka tämä liitto uudistettiin
ensin Iisakin ja myöhemmin Jaakobin kanssa, sitä ei koskaan uudistettu
vain jonkun tietyn Jaakobin pojan kanssa. Sitä vastoin se jaettiin Jaakobin kahdentoista pojan kesken, joten Aabrahamin aikuinen liitto koskee kaikkia
Jaakobin jälkelläisiä. Joko Israelin valtio on perinyt veljiensä maat tai ehkä
se vain pitää niistä huolta siksi, kunnes veljien heimot ilmaantuvat jonakin
päivänä vaatimaan maita itselleen ! Oli miten oli, oikeus hallita koko yhdistynyttä
Israelia annettiin Daavidin kautta Juudan heimolle, kuten tulemme
myöhemmin näkemään.
Joosuan kirjan lopussa Joosua kutsui viimeisinä vuosinaan kaikki Israelin
heimot yhteen ja kehotti niitä pysymään uskollisina Herra Jumalalle
julistaen: " Minä j a minun perheeni palvelemme Herraa " (Joosua 24 : 1 5). Joten
kysymys kuuluu: mittä tapahtui Joosuan jälkeläisille, Efraimin heimolle ja
varsinkin Ruubenin, Gadin, Asserin, Simeonin, Isaskarin, Danin, Naftalin,
Manassen ja Sebulonin heimoille?
Kun Jaakob, koko Israelin isä, makasi kuolinvuoteellaan, meille kerrotaan
1. Mooseksen kirjan luvussa 48, kuinka hän siunasi profeetallisesti poikansa.
Mutta hänellä oli erillinen siunaus Efraimille ja Manasselle, Joosefin kahdelle
pojalle. Jaakob siunasi Efraimin (nuorempi veli) ennen Manassea, jota
Joosef vastusti. Mutta Jaakob vastasi: "Tiedän, poikani, tiedän. Myös Manassesta
on tuleva kokonainen kansa, ja hänkin on kasvava mahtahtvaksi, mutta
hänen nuorempi veljensä (Efraim) tulee vielä mahtavammaksi, ja hänen jälkeläisistään
kasvaa kansojen paljous" (1. Moos. 48:19).
Joten tämä profetia on vielä toteutumatta ainakin meidän tietojemme
mukaan. Voiko Jumala valehdella? Ymmrärrettiinkö Jaakob väärin? Minä en
ainakaan usko niin. Vaikka ne olisivatkin meiltä kadoksissa, Efraimin jälkeläisiä
on varmasti jossain maailmassa, ja niistä on tullut monia kansoja (tai
heimoja) tai ainakin tulee tulevaisuudessa.
Ajatelkaapa Joosuan esi-isää ja Efraimin isää, Joosefia. Hänen myytiin
orjaksi Egyptiin tullakseen aiheetta syytetyksi rikoksesta ja joutuakseen vankilaan
13 vuodeksi. Mutta hänen uskonsa Jumalaan ei koskaan horjunut. Jumala
vapautti hänet vankilasta, antoi hänelle vaimon ja perheen sekä teki
hänestä Egyptin hallitsijan, faaraosta seuraavan arvoasteikossa. Ja miksi?
Joosef kertoo sen meille itse. Puhuessaan veljilleen hän sanoo: "Mutta Jumala
lähetti minut teidän edellänne, jotta te jäisitte eloon ja teidän sukunne
säilyisi maan päällä ja monet pelastuisivat" (1. Moos. 45:7). Niiin näemme,
että tämän päivän juutalaiset saavat kiittää Joosuaa, Efraimin heimon poikaa,
perinndstään, mutta myös Joosefia, Efraimin isää olemassaolostaan. Ilman
Jumalan huolenpitoa Joosefin välityksellä, koko Israelin kansa olisi kuollut
suuren nällänhädän aikana. Ja kuka veljeksistä itse asiassa oli vastuussa Joosefin
myynnistä orjaksi? Se oli Juuda, juutalaisten isä! Muiden veljien ilkeä suunnitelma oli tappaa veljensä, mutta harkitsevaisella Juudalla oli liikemiesmäisempi
ehdotus.
" Mitä hyötyä meille on siitä, että tapamme veljemme ja joudumme kätkemään
verityömme jäljet? Myydään poika noille ismaelilaisille, niin meidän
ei itse tarvitse käydä häneen käsiksi, onhan hän sentään meidän veljemme."
Hänen veljensä olivat samaa mieltä. (1. Moos. 37:26-27).
Toisin sanoen tämän päivän juutalaiset saavat kiittää selväimisestään esi-isääsä
liikemiesmäistä tarkkanäköisyyytä. Juuda, juutalaisten isä säästi Joosefin
hengen, jotta tamä Efraimin isä voisi myöhemmin säästää kaikkien Israelin
heimojen hengen.
Jaakob uskoi rakastetun Joosefinsa kuolleen vain voidakseen jälleen
löytää löytää hänet myöhemmin. Samalla tavalla uskon minäkin, että Joosefin jälkeläiset,
Efraim ja muut veljet eivät ole kuolleet tai kadonneet ikiajoiksi, vaan
yksinkertaisesti odottavat liittymistä uudelleen juutalaisveljiinsä. Kuinka
mahtava jälleentapaaminen Jaakobilla ja Joosefilla onkaan täytynyt olla!
"Ja Joosef valjastutti vaununsa ja lähti sinne isäänsä Israelia vastaan.
Heti kun hän näki Jaaqokobin, hän riensi syleilemään häntä ja itki pitkään hänen
olkaansa vasten" ( l. Moos. 46:29).
Ja kuinka mahtavaa jälleen tapaamista me voimme odottaa, jos tämän päivän juutalaiset
yhdistyvät jälleen veljiinsä, pohjoisen Israelin kadonneisiin jälkeläisiin?
Toivon ja rukoilen, että Jumala pehmittää ja avaa juutalaisten sydämet
ymmärtämään, etteivät he ole yksinään maailmassa vaan ovat osa suurempaa
perhettä kuin uskovatkaan: - kaikki isänsä Israelin (Jaakobin) poikia.
Loppujen lopuksi uudenaikaista juutalaisten kotimaata ei kutsuta Juudaksi
vaan Israeliksi, sama nimi, jonka Jumala antoi Jaakobille. Ja Jaakobilla oli
kaksitoista poikaa, ei vain kahta. Toivottavasti juutalaisten johtajien silmät
ja sydämet paitsi tiedostavat veljiensii olemassaolon Sanan perusteella, myös
tähyiivät horisonttiin ja odottavat ja ikävövät heidän ilmestymistään millä
hetkellä tahansa. Entisinä aikoina he tarvitsivat toisiansa Jumalan suunnitelman
mukaisesti, ja uskon niin käyvän lähitulevaisuudessakin.- juutalaisen valtion
olemassaoloa vastaan. Siinä käytetään raamatuntulkintoja mielivaltaisesti poimimalla oman vakaumuksen tueksi. Tämä aihe ei minun näkemykseni mukaan liity palstalle annettuun teemaan.
Israelin valtiota ei ole perustetu minkään olemassa olleen valtion paikalle. israelin valtion syntyhistoria liittyy Euroopan poliittisiin kriiseihin niin, että on aika haettua sanoa, että siinä näkyisi Jumalan suunnitelma. Olisiko Hitler siis se jota maailman tulisi kiittää?
Israelin valtion on perustettu kansainvälisen yhteisön suostumuksella, useimmat maailman valtiot ovat tunnustaneet Israelin valtion. Vain ne jotka halusivat saattaa Hitlerin suunnitelman loppuun pitivät huolen siitä, että arabimaat ovat kaikin keinoin tehneet selväksi, että juutalaiset on ajettava mereen, etunenässä Jerusalemin mufti Al Haijjin (mikä hänen nimensä nyt olikaan), joka oli Hitlerin ystävä ja tehnyt yhteistyötä hänen kanssaan Saksassa holokaustin aikana, kävi opissa siellä. Hän nostatti Israelissa kaaoksia, mutta ne eivät olleet islamilaisia uskonnollisia vaatimuksia, vaikka ne saatiin siltä näyttämään.
Mitähän tarkoitat kun tämä asia täytyy tänne laittaa?
Lähi-Idän politiikan nostaminen esiin täällä on kyllä erikoista. - hohhoijaati
minäkään en näe järkeä että tänne
Kirjoittanut: tuodaan Lähi-Idän 23.10.2005 klo 23.07
kysymys. "KUKA ANTOI LUVATUN MAAN JUUTALAI..."sinu kysymys tuolla jossakin) se ei kuulu tänne. Siitä on niin monta mieltä kuin miestäkin. Mutta kerronpa vain, että siellä, myös Israelin sisällä siis, on arabeja, jotka väittävät kiven kovaan, että oikeasti 'palestiinalaiset' ovatkin alkuperäisiä 'juutalaisia', että juutalaiset ovat huijareita kuten heidän mielestään muuten kristitytkin, että ovat väärentäneet alkuperäiset heidän (!), siis muinaisten Islamin arabien kirjoitukset, että Jeesus oli palestiinalainen vapauttajasankari ja profeetta, joka halusi vapauttaa 'palestiinalaiset' juutalaisilta valoittajilta - jotka siis eivät olleetkaan juutalaisia. Niin että jos nyt romanit ovat juutalaisia, ja palestiinalaiset ovat juutalaisia, niin romanit ja palestiinalaiset ovat sama asia? heh hehe heee.
Kun peräsit sitä, että israel on väärin tehnyt siellä, niin mieti nyt uudelleen mihin tämä asia ja kaikki nämä kiistat, että kuka on alkuperäinen ja mitä, niin ne palaavat kaikki aina siihen, että juutalaiset ovat tehneet 'jotakin väärin', niin pakanoitten kuin kristittyjen kuin islamilaistenkin mielestä. ja kuitenkin se on vanhin kulttuuri mistä tiedetään enemmän kuin monesta muusta. Miksei voi olla että romani on romani? Ei kukaan kiellä etsimästä historiasta mitä vain.. mutta tekee pahaa, jos heidän kirjoituksiaan tulkitaan heitä vastaan, niin että rasistit saavat siitä ilon aihetta.
Ja se 'olla valittu', sekin käsite seikkailee aina uudelleen ympäriinsä, ja aina tulkittuna toisin kuin juutalaiset itse (se on velvoite, ei ansio, kaiki ihmiset ovat samalla viivalla, mutta juutalaiset tarkemman syynin alla, Jlan silmätikku). Kristityt tekivät teemasta joskus 1500-luvulla 'predestinaatio-opin', ennaltamääräämisopin, kalvinistit. Oli turha kuvitella mitään koko asiasta, onko valittu vai ei, koska 'kaikki on ennalta määrättyä, Heidän mukaansa jos elämässä menestyy, ja saa vaikka paljon mammonaa kokoon, niin se menestys on näille Calvinin perillisille 'merkki' siitä että on valittu! (Tämä eiole luterilaisten näkymys) Tälläkään ei ole mitään tekemistä juutalaisuuden kanssa.
Tuli vain mieleen, jäi aikaisemmin sanomatta.
MIKÄ MIES SINÄ OLET SELITTÄMÄÄN MAAILMALLE SINUN KÄSITYKSIÄSI JUUTALAISTEN KIRJOITUKSISTA?????
- 1948 ei siis
annettu,t:timantti
- ketkä
sodat aloitti, siis aivan käsittämätöntä tuoda Lähi-Idän tapahtumia tänne. Miten ne liittyvät romanien asioihin muuten kuin että samat ihmiset jotka vihaavat juutalaisia vihaavat tietenkin myös romaneja.
- juutalaine
ketkä kirjoitti:
sodat aloitti, siis aivan käsittämätöntä tuoda Lähi-Idän tapahtumia tänne. Miten ne liittyvät romanien asioihin muuten kuin että samat ihmiset jotka vihaavat juutalaisia vihaavat tietenkin myös romaneja.
tv:timantti
- ei kukaan
juutalaine kirjoitti:
tv:timantti
voi olla osaksi juutalainen, joko on juutalainen tai sitten ei ole, mitään välimuotoa ei koskaan voi pitää juutalaisena.
- kävijä
nyt tämän kaananinkieli kohdan. Tiedät kai että VT ei tunne lainkaan sanaa heprea ('ivrit), vaan käyttää hepreasta nimitystä Kanaanin kieli (sfat kena'an)?
Muukin listaamasi oli kuvitelmaa, ei tietoa. Miksi kirjoittelet täällä tällaista?- saa asiallista
vastausta siinä vaiheessa kun heidät on saatu pussiin. Kylläpä oli jotkut nähneet vaivaa! Naputellut noita juttuja yökausia, hukkaan meni. ei voi muuta kuin olla iloinen siitä.
Katsotaan nyt mitä seuraavaksi yrittävät. - kaalo
Hah hah satuja juttelet koko ihminen. Etkö muuta keksinyt? kaanaan kieli ei ole mitään Hebreaa. Vai todistatko toisin ?
13. KIELI.
Ennen 1800-luvun loppua, hepreankieli oli säilynyt ainoastaan juutalaisten pyhien kirjoitusten ja traditioiden kielenä. Mutta sitten sionistit elvyttävivät sen takaisin puhekieleksi. Joten Israelissa asuvien juutalaisten lisäksi useimmat muut juutalaisett eivät vieläkään pysty keskustelemaan hebreaksi. Mutta ei tämä tee yhtään heistä
yhtään vähemmän juutalaisia. Mustalaiset eivät puhu hepreaa vaan omaa romani tsibiksi kutsumaansa sanskritin sukuista kieltä. Mutta miksi, sen haluaisin tietää.
Miksi mustalaiset puhuvat täysin eri kieliperheeseen kuuluvaa kieltä kuin juutalaiset?
Johtava mustalaisia tutkinut kirjailija angus Fraser toteaa kirjassaan ." The Gypsies" että historialliiset kielitielijät eivät ole päässeet yksimielisyyteen varhaisten romanien kieltä puhuvien ihmisten rodullisesta tai etnisestä alkuperästä. Hänen mukaansa on todisteita, että monien etnisten ryhmien on todettu vaihtaneen kieltä aikojen saatossa. Joten millään varmuudella ei voida todistaa sukulaiskieltä puhuvien ihmisryhmien olevan sukua keskenään. Tätä taustaa vastaan voimme todeta, että kielten ero ei estä meitä uskomasta, että romani tsibiä puhuvat mustalaiset puhuvat mustalaiset olisivat pohjoisten israelilaisten jälkeläisiä.
Voimme myös olettaa, että romani tsib ei vältämättä ole mustalaisten alkuperäinen kieli. Eli jos kielitieteilijät eivät pysty todistamaan mustalaisten rodullista ja etnistä alkuperää, niin on ainakin madollista heidän puhuneen hepreaa tai vaihtaneen sen joskus sanskritin sukuiseen kieleen paettuaan Israelista.
Meidän pitäisi kuitenkin vielä selittää, miksi muinaiset pohjoisisraelilaiset alkoivat puhua Assyriaansiirtonsa jälkeen indialaista kieltä. Selailessani Werner Kellerin kirjaa
"The Bible as History". kirjaa Selailessani pysähdyin kohtaan, joka kertoi nimittäin israelilaisten vietämistä 40 vuodesta eramaassa. mutta juuri silloin löysin hämmästytävän asian. Luin Suwardata-nimisen prinssin kuninkaalleen kirjoittamasta kirjeestä. "MIELENKIINTOISIN ASIA TÄSSÄ KIRJEESSSÄ OLI TYYLIN JA SEN SISÄLLÖN LISÄKSI SEN KIRJOITAJA, PRINSI SUWARDATA. HÄNEN NIMENSÄ OSOITTAA SELVÄSTI HÄNEN OLLEEN INDOARJALAISTEN JÄLKELÄISIÄ. PRINSSI kIRJEESSÄ OLI TYYLIN JA INDARUTA, JONKA HÄN MYÖS MAINITSEE KIRJEESSÄÄN OLI SAMATEN INDOARJALAINEN. VAIKKA SAATTAA KUULOSTAA OMITUISELTA, KOLMANNEKSELLA KIRJEENVAIHTOA HARRASTANEISTA KANAANIN PRINSSEISTÄ ON INDOARJALAINEN".
Mitäpä muutakaan tämä voisi merkitä kuin, että muinaiset kanaanilaiset puhuivat sanskritin sukuista kieltä.
Tuo tieto ei olisi muuten merkinyt mitään minulle mitään, mutta olin lukenenut jakeita Jesajan kirjan 19, luvusta. " SINÄ PÄIVÄNÄ ON VIISI KAUPUNKIA EGYPTIN
MAASSA PUHUVA KANAANIN KIELTÄ JA VANNOVA VALAN HERRA SEBAOTILLE" (Jes. 19:18, vanha käänös)
(4. Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.) - kaalo
Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu.
mitä sanot tähän ,kun panat suopmalaiset nuolee pölyn mustalaiten jaloista? Eikö ole häpeällistä - kävijä
kaalo kirjoitti:
Hah hah satuja juttelet koko ihminen. Etkö muuta keksinyt? kaanaan kieli ei ole mitään Hebreaa. Vai todistatko toisin ?
13. KIELI.
(4. Sillä kauan aikaa saavat israelilaiset olla ilman kuningasta ja ruhtinasta, ilman uhria ja patsasta, ilman kasukkaa ja kotijumalia.)miten asia on:
http://www.bibleresourcecenter.org/vsItemDisplay.dsp&objectID=B5B38E8B-3499-4287-86913AC5447A9915&method=display
Biblical Hebrew
The original language of most of the Old Testament (Hebrew Bible). Hebrew appeared first in a written source in the late tenth century B.C. As is clear from spelling and style, some of the early poems found in the Old Testament (e.g., Exodus 15, Judges 5) may date from as early as the twelfth century B.C., but no identifiable text dates from this period. In the Old Testament itself, the language is known as "the language of Canaan" (Isaiah 19.18) or "the language of Judah" (2 Kings 18.26; Nehemiah 13.24).
On ikävää että tieto vaikka sitä tarjotaan ei sitten kelpaakaan vaan halutaan nauraen pitäytyä omissa virheissä. Olen itse hepreanpuhuja joten minusta on ikävää, jos hepreasta ja sen vanhasta nimestä levitetään aivan väärää tietoa.
Monia niitä sanoja jotka nykyään liitetään juutalaisuuteen ei ollut Raamatun ajan hepreassa, vaan ne ovat myöhemmin syntyneitä. Niihin kuuluu muuten myös sana juutalaisuus. - kaalo
kävijä kirjoitti:
miten asia on:
http://www.bibleresourcecenter.org/vsItemDisplay.dsp&objectID=B5B38E8B-3499-4287-86913AC5447A9915&method=display
Biblical Hebrew
The original language of most of the Old Testament (Hebrew Bible). Hebrew appeared first in a written source in the late tenth century B.C. As is clear from spelling and style, some of the early poems found in the Old Testament (e.g., Exodus 15, Judges 5) may date from as early as the twelfth century B.C., but no identifiable text dates from this period. In the Old Testament itself, the language is known as "the language of Canaan" (Isaiah 19.18) or "the language of Judah" (2 Kings 18.26; Nehemiah 13.24).
On ikävää että tieto vaikka sitä tarjotaan ei sitten kelpaakaan vaan halutaan nauraen pitäytyä omissa virheissä. Olen itse hepreanpuhuja joten minusta on ikävää, jos hepreasta ja sen vanhasta nimestä levitetään aivan väärää tietoa.
Monia niitä sanoja jotka nykyään liitetään juutalaisuuteen ei ollut Raamatun ajan hepreassa, vaan ne ovat myöhemmin syntyneitä. Niihin kuuluu muuten myös sana juutalaisuus.Vastaa minulle,mitä KIELTÄ ISRAELILAISET PUHUIVAT
EGYTTISÄSÄ ORJUUDEN OLONSA AIKOINA????
JA ENNEN SITÄ?
15. Sillä minut on varastettu hebrealaisten maasta, enkä minä ole täälläkään tehnyt mitään, mistä minut olisi tullut panna tähän vankikuoppaan."
19. Mutta ei yhtään seppää ollut löydettävissä koko Israelin maasta, sillä filistealaiset ajattelivat, että hebrealaiset muutoin teettäisivät miekkoja tai keihäitä. - kävijä
löytyy suomennetuna Raamatusta, ensimmäinen luku mukaan luettuna, ilman että minun pitäisi se uudestaan kääntää.
Evankeliumi oli alunperin koinekreikaksi, kun se tuossa on hepreaksi tulisi käännöksen käännös ja vielä se päälle että Jeesuksen oma kieli oli aramea. - kaalo
ja sinä puhut totta vai? vastaa kysyksiin mitä laitoin tuone ylemmäs. sen huomasin että osaat hebreaa jonkun verran. minä kyllä tiedän jo kuka olet
- kävijä
kaalo kirjoitti:
Vastaa minulle,mitä KIELTÄ ISRAELILAISET PUHUIVAT
JA ENNEN SITÄ?
15. Sillä minut on varastettu hebrealaisten maasta, enkä minä ole täälläkään tehnyt mitään, mistä minut olisi tullut panna tähän vankikuoppaan."
19. Mutta ei yhtään seppää ollut löydettävissä koko Israelin maasta, sillä filistealaiset ajattelivat, että hebrealaiset muutoin teettäisivät miekkoja tai keihäitä.käytettiin nimeä sfat Kena'an,kanaan kieli.
Turha panna lisää copypastea netistä, minä kyllä todella osaan hepreaa. - sivusta seuraava
kävijä kirjoitti:
käytettiin nimeä sfat Kena'an,kanaan kieli.
Turha panna lisää copypastea netistä, minä kyllä todella osaan hepreaa.nämä tapahtuivat paljon ennen tietoa kaanaan maasta
Kirjoittanut: kaalo 23.10.2005 klo 15.35
JA ENNEN SITÄ?
19. Mutta ei yhtään seppää ollut löydettävissä koko Israelin maasta, sillä filistealaiset ajattelivat, että hebrealaiset muutoin teettäisivät miekkoja tai keihäitä. - kävijä
sivusta seuraava kirjoitti:
nämä tapahtuivat paljon ennen tietoa kaanaan maasta
Kirjoittanut: kaalo 23.10.2005 klo 15.35
JA ENNEN SITÄ?
19. Mutta ei yhtään seppää ollut löydettävissä koko Israelin maasta, sillä filistealaiset ajattelivat, että hebrealaiset muutoin teettäisivät miekkoja tai keihäitä.ymmärrä mitä kysyt, vastasin jo muualla eikä se kelvannut. Kieli oli heprea, jota ei vielä silloin tunnettu tällä nimellä, vaan nimellä kanaanin kieli.
Sana heprealainen tarkoitti ihmistä, ei kieltä. Aabrahamkin oli heprealainen. Sanasta 'ivri, heprealainen, muodostettiin kielen nimi vasta myöhemmin. Se rakennettiin sanan -adjektiivin-feminiinimuodosta, heprea (kieli)= 'ivrit, suomi= finit, englanti= anglit jne. - VIERAILIJA
kävijä kirjoitti:
ymmärrä mitä kysyt, vastasin jo muualla eikä se kelvannut. Kieli oli heprea, jota ei vielä silloin tunnettu tällä nimellä, vaan nimellä kanaanin kieli.
Sana heprealainen tarkoitti ihmistä, ei kieltä. Aabrahamkin oli heprealainen. Sanasta 'ivri, heprealainen, muodostettiin kielen nimi vasta myöhemmin. Se rakennettiin sanan -adjektiivin-feminiinimuodosta, heprea (kieli)= 'ivrit, suomi= finit, englanti= anglit jne.mIKSI VASTAAN NOIN KOSKA NE EIVÄT TIENYT MITÄÄN SIIHEN AIKOIHIN KAANAAN MAASTA,. VAAN MONTA SATAA VUOTTA MYÖHEMMIN. JA SITÄPAITSI SINUN HEBREASI EI OLE SAMAA MITÄ SILLOIN PUHUVAIT
- kaalo
kävijä kirjoitti:
käytettiin nimeä sfat Kena'an,kanaan kieli.
Turha panna lisää copypastea netistä, minä kyllä todella osaan hepreaa.En kyllä kielläkään ettet osaisi hebreaa mutta vain nyky hebreaa. Sinähän puhit pussiin itsesi, kun sanoit että kaanaan kieli on hebreaa. Israelilaiset oli orjina egyttissä 400-430 vuotta. Ei ne tieneet kaanaan maasta vielä silloin mitään.
Hebrea on ollut tunnettu ainakin Aabrahamin ajoista asti. Ei tiedetä tuliko se hänen mukanaan vai puhuttiinko sitä alueella jonne hän tuli.
Tämä on laaja kysymys ja siitä on paljon erilaista tutkimusta ja arvailuja. - täyttä soopaa
ja täynnä sellaisia stereotypioita, että on aika käsittämätöntä, että kukaan 'kaale' kirjoittaisi itseään vastaan, siis selittää että vainot olivat seurausta jostakin -'vakavista laeista', LAITTOMUUKSIA ne olivat, ja seurausta niistä ennakkoluuloista, joita avaus ruokkii ja vain vahvistaa.
- mielyttävät
kaalo kirjoitti:
En kyllä kielläkään ettet osaisi hebreaa mutta vain nyky hebreaa. Sinähän puhit pussiin itsesi, kun sanoit että kaanaan kieli on hebreaa. Israelilaiset oli orjina egyttissä 400-430 vuotta. Ei ne tieneet kaanaan maasta vielä silloin mitään.
Hebrea on ollut tunnettu ainakin Aabrahamin ajoista asti. Ei tiedetä tuliko se hänen mukanaan vai puhuttiinko sitä alueella jonne hän tuli.
Tämä on laaja kysymys ja siitä on paljon erilaista tutkimusta ja arvailuja.mutta pitääkö uskon asiat esittää 'tietona' tai jonain 'tutkimuksena'?? menee kyllä puurot ja vellit nyt
- kävijä
VIERAILIJA kirjoitti:
mIKSI VASTAAN NOIN KOSKA NE EIVÄT TIENYT MITÄÄN SIIHEN AIKOIHIN KAANAAN MAASTA,. VAAN MONTA SATAA VUOTTA MYÖHEMMIN. JA SITÄPAITSI SINUN HEBREASI EI OLE SAMAA MITÄ SILLOIN PUHUVAIT
Kaananin maassahan oli juuri se nälänhätä jota lähdettiin Egyptiin pakoon. Israelin lapset elivät nimenomaan Kaananin maassa.
Osaan kyllä sitäkin hepreaa, jota silloin puhuttiin, hepreaa opeteltaessa aloitetaan juuri siitä eikä tietenkään kielen myöhäisemmästä vaiheesta. Jos tekisi niin ei voisi oppia koko kieltä oikein. - jussi
kävijä kirjoitti:
ymmärrä mitä kysyt, vastasin jo muualla eikä se kelvannut. Kieli oli heprea, jota ei vielä silloin tunnettu tällä nimellä, vaan nimellä kanaanin kieli.
Sana heprealainen tarkoitti ihmistä, ei kieltä. Aabrahamkin oli heprealainen. Sanasta 'ivri, heprealainen, muodostettiin kielen nimi vasta myöhemmin. Se rakennettiin sanan -adjektiivin-feminiinimuodosta, heprea (kieli)= 'ivrit, suomi= finit, englanti= anglit jne.Seemiläiset kielet puolestaan luetaan afro-aasialaisiin kieliin kuuluviksi. Afro-aasialaisia kieliä ovat muun muassa myös nykyinen berberi ja hausa sekä muinaisen Egyptin kieli.
Afro-aasialaisten kielten seemiläiseen haaraan kuuluvat muun muassa:
- akkadi, joka oli muinaisen Assyrian ja Babylonian kieli.
- arabia, joka lienee näistä kielistä – akkadia lukuun ottamatta – vanhin.
- aramea, joka on varsin hyvin säilynyt Syyrian kielessä.
- kanaanin kieli, jonka eri murteita ovat muinaiset foinikian ja heprean kielet.
Yhteistä näille kielille – akkadin nuolenpääkirjoituskieltä lukuun ottamatta – on, että pääsääntöisesti kolmesta konsonantista koostuvista kantasanoista, jotka yleensä olivat verbejä, johdetaan muut sanat. Kantasanoja vokaalistetaan monin eri tavoin ja näin muodostettuihin sanajohdosalkioihin lisätään yksi tai useampi konsonantti uuden sanan – verbin, substantiivin, adjektiivin, jne. – muodostamiseksi.
Hepreankielinen Raamattu – Raamatun Vanha testamentti – on kirjoitettu käyttämättä vokaaleja. Alkuperäisen hepreankielisen Raamatun tekstejä nykykieliin käännettäessä on tekstit vokaalistettava. Kielitieteilijöiden mukaan hepreankielen yleinen käyttö päättyi aikavälillä 500 eKr. – 400 eKr.
Masoreettiset – masora = perimätieto, masoreettinen = perimätiedon mukainen – juutalaisrabbit käänsivät hepreankielisen Vanhan testamentin tekstejä nykykielille varsin myöhään, vasta aikavälillä 500 jKr. – 1100 jKr. Tuolloin heprean kieli oli ollut kuollut kieli jo tuhat - tuhatviisisataa vuotta, eivätkä Raamatun Vanhan testamentin kääntäjät enää tunteneet heprean kielen kielioppisääntöjä eivätkä tienneet miten Raamatun tekstit olisi tullut oikealla ja alkuperäisellä tavalla vokaalistaa. Tämän vuoksi tekstien käännöstyö oli vaikeaa. Niinpä tekstien vokaalistamista ohjasi pikemminkin vääriin uskomuksiin pohjautuva tarkoitushakuinen Raamatun toimittamistyö, kuin vilpitön ja vaivannäköä kaihtamaton hepreankielisten tekstien totuudenmukainen kääntämistyö.
Hätkähdyttävää – suorastaan järkyttävää – on huomata, että Raamatun Vanhan testamentin sisältämä tietoaines muuttuu hepreankielisen Raamatun oikean vokaalistamisen seurauksena aivan ratkaisevalla tavalla nykyisen Raamatunkäännöksen Vanhan testamentin teksteihin verrattuna.
Oikein käännetyssä Raamatun Vanhassa testamentissa ei esimerkiksi lainkaan puhuta Palestiinasta, Jordan-virrasta, Kuolleesta merestä, jne. Näyttäisi siltä, että niiden esiintyminen nykyisessä Raamatun Vanhassa testamentissa johtuu käännöstyön tehneiden henkilöiden joko taitamattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä tai tarkoitushakuisuudesta.
Hepreankielinen Raamatun Vanha testamentti käännettiin jo akhaimenidien kulttuurikauden alussa arameankielelle – Targumin, noin 550 eKr. – ja vasta hellenistisellä ajalla kreikaksi, – Septuaginta, noin 650 – 1100 jKr. – valitettavasti tämä kreikankielinen käännös perustuu masoreettisten juutalaisrabbien ym. virheellisesti vokaalistamiin teksteihin.
Alkuperäisen Targumin tekstit ovat paljon totuudenmukaisempia kuin Septuagintan. Koraanin Raamatun Vanhan testamentin tapahtumia kuvaavat tekstit pohjautuvat paljolti Targumin teksteihin ja ovat niiltä osin totuudenmukaisempia kuin nykyisen Raamatun Vanhan testamentin tekstit.
- kaalö
7. Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.
- Tidde
Luuletko että teillä pahoilla ihmisillä on jotain paikkoja taivaassa?
Mitä tekevät siellä valehtelijat, huijarit, varkaat ja murhamiehet?? - Anonyymi
Kaaleet=Hyvät ihmiset ja he ovat Nooan pojan Seemin esikoispojan Elamin jälkeläisiä. Joka on syntynyt noin 1000v ennen Juudaa. Asuivat Elamissa Iranin Zagrosvuoristossa. Kuuluisin Kaale kuningas KEDORLAOMER ja RIN-SIN. Puhekieli Armenoidi. Pakenivat Attilaa ja Tsingiskaanejajotka ovat Looleet=pahat ihmiset
He pakenivat Intiaani Jaipuriin, Venäjälle, Israeliin eli Kaanaanmaahan ja Eurooppaan. Myös Egyptin Suistomaa oli silloin Kaanaan maata. Kansaa ei ollut kirottu vaan siunattu. Ja tämän siunauksen takia on ollu vihollinen niskassa ja usein aseena puukko. Eihä sillo ollu haulikkoon keksitty. Harjoittivat kullanjalos
tuosta, hevoskasvatusta, maboitustaloja. Pakomatkalla oppivat henkipaton tavat. Ei siihen mystiikkaa tarvita. Mustalaiskuningas Naram-Sin hallitsi välillä Babylonia. Asuin Intiassa Romaani
alueella. Mama Raili
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802831
- 1862444
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362165- 191483
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101274
- 131269
- 221241