1/5

FIN

Viidennes ryöstöistä ja pahoinpitelyistä somalien tekemiä
03.10.2005
YLE:n Uudenmaan uutiset kertoi 3.10. lähetyksessään poliisin epäilevän joka viidennestä Helsingissä tapahtuneesta ryöstöstä tai pahoinpitelystä somalia. Rikosaalto huipentui sunnuntaina suomalaismiehen pahoinpitelyyn ja tappoon.

Somalinuoret toimivat monikulttuuristen nuorisojoukkioiden "nyrkkeinä". Poliisi kertoo, että somalit ovat väkivaltaisia ja raakoja ja heidän käyttämänsä väkivalta suhteetonta anastetun omaisuuden arvoon nähden. Helsingin nuorisotoimi arvelee somalien pönkittävän itsetuntoaan raa'alla väkivallalla sekä hamuavan valtaa nuorisojoukkojen keskuudessa.

Vuoden 2005 aikana Helsingissä on tapahtunut 500 ryöstöä tai pahoinpitelyä, joissa 119:sta on somali epäiltynä.

YLEn mukaan asian ratkaisemista vaikeuttaa se, että osa Suomen somaliyhteisöstä tuomitsee työssäkäynnin ja yhteistyön valtaväestön kanssa. Työntekoa pidetään petturuutena. Poliisi tarjoaa ratkaisuksi neuvottelua ja näkyvämpää valvontaa. Karkoituksista ei puhuttu mitään.

25

3585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adolf

Tuollaisia juttuja lukiessa tulee mieleen, miksi otamme yhä pakolaisia???

Tällä alalla tulee muutenkin väkisin rasistiksi.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Perustetaanko sellainen oma kerho ja käytetään tunnusmerkkinä pilottitakkeja?

Kalju ei ole pakollinen.

• SS!

Meillähän on jo kerho joka käyttää pilottitakkeja
        valitetavasti ovat vaan pitäneet matalaaprofiilia viime vuosina.
        Kaljuus ei ole kerhossa pakollista.

• Ex vartija.

Ei turva-alalla muutu rasistiksi. Rasismi sanana ja ilmiona juontaa epatietoudesta kultuurieroavaisuuksista ja siita seuraavasta tuntemattomuuden pelosta.
        Mutta jos lukee ja keraa tietoa eri kulttuureista, kuten esimerkiksi tata 1/5 viestiketjua, ja tyonsa puolesta joutuu tekemisiin eri kulttuurien edustajien, ja heidan arvomaailmansa kanssa, niin se vahentaa epatietoisuutta.
        Joten jos on nahnyt miten tietyt piirit eivat sovellu, eivatka haluakkaan sopeutua, suomen lansimaalaiseen luterilaiseen yhteisoon niin se ei suinkaan ole rasismia ellei "heista tykkaa". Se kutsuttaneen lahinna tilannetietoisuudeksi, totuuden havaitsemiseksi ja roturealismiksi.

• aatu

Helppo vaihtoehto olisi lähettää kaikki pakolaiset takaisin kotimaahansa heti jos/kun tekevät rikoksen!?

Eipä olisi kauan esim. somaleja Helsingissä! =)

Tämä on kuitenkin mahdotonta... Syynä tähän kaikki kommunisti-hippi-ihmisoikeus-viherpiipertäjä-pilvipolttajat joiden mielestä niitä ei voi lähettää koska heillä olisi liian huonot oltavat kotimaassaan...

Mitä tapahtuisi jos esim. Matti ja Mikko Suomesta lähtisivät Somaliaan. Vaatisivat itselleen kämpän, rahaa, ruokaa y.m. Raiskaisivat vielä muutaman naisen ja ryöstäisi vähän porukkaa Mogadishun keskustorilla. Viimeistään tämän jälkeen heidät tapettais! Kylmäverisesti!
      Sitten olisi sellainen iso kansanjuhla "Moga'n" pääkadulla, missä Mikko ja Matti ripustettais johonkin valopylvääseen roikkumaan, kuntakintet huutaisi sotahuutojaan ja iloinen musiikki raikaisi... Tietenkin heimotansseja unohtamatta!
      Lynkkaus toisin sanoin! Ja ihan laillisesti...

Olisiko jollain joku hyvä ratkaisu tähän ongelmaan Suomessa!? Jos saisi vaikka uuden lakialoitteen aikaiseksi...? =)

Saunan takana olisi vielä tilaa, muuten! =)

• POLIISI

En yhtään ihmettele että olette kaikki vain vartijoita kun tuollaisia puhutte....

Olin minäkin joskus mutta nykyään olen Poliisi.

Noh turhautuminen luo agressioita ja sinä onneksi edustat vähäistä (ja vähä-älyistä) ääripäätä...

hyvää elämän jatkoa ja onneksi saunan takana on tilaa sinullekkin...

• ulperi
        POLIISI kirjoitti:

En yhtään ihmettele että olette kaikki vain vartijoita kun tuollaisia puhutte....

Noh turhautuminen luo agressioita ja sinä onneksi edustat vähäistä (ja vähä-älyistä) ääripäätä...

yksi onneton pellehermanni joka kuvittelee olevansa virkamies vaikka ei ole onneton runkku päässyt edes peruskoulusta.

• neverland?

Kirjoituksesi perusteella saa kuvan, että pelkäät näitä somaleja. Se on toki ymmärrettävää alkuperäisen tekstin perusteella, mutta itse katsoisin että yksikään perusvartijan habituksen omaava ei kuulu näiden kohderyhmään. On syytä muistaa, että Suomesta ei varmasti kukaan ikinä lähtisi pakolaiseksi Somaliaan. Syynä on heikommat inhimilliset oltavat, sekä pelko siitä että käy kuten mainitsit.

• oikeesti
        POLIISI kirjoitti:

kyllä ne oikeat poliisit vasta rasisteja onkin.
        Ihan ymmärrettävästä syystä.
        Eikä niitä kiinnosta vartijoiden palsta.
        Turha tuputtaa mielipiteitä poliisiksi tekeytyen.

• aatu

Joo, näköjään toi mun aikaisempi viesti herätti tiettyjä tunteita, hyviä ja huonoja. Ajattelin kuitenkin vielä selventää pari asiaa jotka tuli esille tuossa...

Näköjään joku otti esimerkkini Mikon ja Matin Mogadishu-matkasta silleen että minä pelkäisin somaleja! Totta, siltä osin että en lähtis Somaliaan vaatimaan noita asioita. Toisaalta kukaan tervejärkinen ei muuttais sinne vapaaehtoisesti ja ryhtyisi banaaniviljelijäksi!

Voin myös myöntää että minä pelkään somaleja täällä Suomessa, mutta lapsieni puolesta. Minulla on 2 alle 4v lasta... En muista tarkaa lukua, mutta muistaakseni suomalaisella perheellä on keskimäärin 2,3 lasta/perhe. Somalialaisperheellä vastaava luku on jotain 5,8! Tarkoittaen että lapseni ja mahdolliset tulevat lapsenlapseni saavat elää maailmassa missä he ovat mahdollisesti jo vähemmistönä, omassa kotimaassaan. Toivottavasti kehitys ei vielä mene niin nopeasti, mutta...

Olen myös iloinen siitä että joku wannabe-poliisi vastasi viestiini. Todistat suoraan tekstis perusteella että
        A) Et ole poliisi
        B) Olet nuorempana konstaapelina jossain Lapin läänissä missä et ole tutustunut k.o. vähemmistöryhmän toimintaan!?

Tunnen aika monta poliisia, jokaisella heistä vähintään "hyvinkin isänmaalliset mielipiteet"! =)

Eipä muuta kun hyvää alkanutta työviikkoa kaikille!

• poliisi
        POLIISI kirjoitti:

No etpä ole itsekkään kun vain poliisi eli siellä kanervikko tasolla niin kuin vartijatkin.

• POLIISI
        aatu kirjoitti:

Joo, näköjään toi mun aikaisempi viesti herätti tiettyjä tunteita, hyviä ja huonoja. Ajattelin kuitenkin vielä selventää pari asiaa jotka tuli esille tuossa...

Näköjään joku otti esimerkkini Mikon ja Matin Mogadishu-matkasta silleen että minä pelkäisin somaleja! Totta, siltä osin että en lähtis Somaliaan vaatimaan noita asioita. Toisaalta kukaan tervejärkinen ei muuttais sinne vapaaehtoisesti ja ryhtyisi banaaniviljelijäksi!

Voin myös myöntää että minä pelkään somaleja täällä Suomessa, mutta lapsieni puolesta. Minulla on 2 alle 4v lasta... En muista tarkaa lukua, mutta muistaakseni suomalaisella perheellä on keskimäärin 2,3 lasta/perhe. Somalialaisperheellä vastaava luku on jotain 5,8! Tarkoittaen että lapseni ja mahdolliset tulevat lapsenlapseni saavat elää maailmassa missä he ovat mahdollisesti jo vähemmistönä, omassa kotimaassaan. Toivottavasti kehitys ei vielä mene niin nopeasti, mutta...

Olen myös iloinen siitä että joku wannabe-poliisi vastasi viestiini. Todistat suoraan tekstis perusteella että
        A) Et ole poliisi
        B) Olet nuorempana konstaapelina jossain Lapin läänissä missä et ole tutustunut k.o. vähemmistöryhmän toimintaan!?

Tunnen aika monta poliisia, jokaisella heistä vähintään "hyvinkin isänmaalliset mielipiteet"! =)

Eipä muuta kun hyvää alkanutta työviikkoa kaikille!

Joo kiitos vaan aatu hyvästä profiloinnista mutta: A) Olen kyllä poliisi, uskoit sitä tai et aivan sama! ja B) Olen asunut koko ikäni itä Helsingissä Ja työskennellyt näiden somalien kanssa vuosia. En työkavereina vaan siten että he ovat olleet asiakkaina.

Toi sinun kirjoituksesi kolmas kappale oli aika mielenkiintoinen....hmm...mietis nyt itsekkin vähän mitä puhut....jos ulkomaalaisia on nyt n. 2-3 prosenttia koko väestöstä niin pelkäät että lapsesi ovat joskus vähemmistönä omassa maassaan...mietis nyt vähän......niin aivan...nyhän sä vasta hokaasit.

voit myöskin miettiä että miksi köyhemmistä kulttuureista tulleilla on yleensä suuremmat perhekoot ja kävisiköhän siinä vuosien saatossa todennäköisesti niin että nämä täällä olevat ulkomaalaisuvut länsimaalaistuisivat ja perhekoko pienenee enemmän suomalaiseen suuntaan.

Jos sinun poliisi kaverisi ovat jotain mieltä asioista niin se nyt ei vielä kerro mitään koko poliisikunnan asenteista. Samaa kohtelua ne sinun kaveripoliisitkin niille somaleille antaa kuin suomalaisille tekivät he sen pakosta tai ei.

Minä en hyväksy kenenkään tekemiä rikoksia oli rikoksentekijä somali tai suomalainen aivan sama rotta kuin rotta...

Samalaiset taustat niillä somalirikollisilla on kuin suomalaisillakin on....rikkinäinen lapsuus, huonot vaikutteet, päihteet, sopeutumisvaikeudet yhteiskuntaan jne jne....

Lisäksi kun esim. Helsingin keskusta on täynnä yyber kännisiä olevia pissa liisoja ja pikku geitä jotka örvelää väärissä paikoissa väärään aikaan ja vanhemmat huitelee millon missäkin niin eihän se ole ihme jos kännykkä ja rahat viedään.....

ihan vaan tedoksi että Helsingissäkin näitä ryösteleviä somaleita ei ole kuin se n. 20 kpl ja ne kaverit ovat kyllä poliisin tiedossa ihan tarkalleen, mutta kun ei resurssit riitä pelkästään heidän valvomiseen niin minkäs teet.

OLEN SITÄ MIELTÄ ETTÄ EI NÄITÄ SOMALEIDEN TEKEMIÄ RIKOKSIA TARVITSE HYVÄKSYÄ MUTTA NIITÄ SOMALEITA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ. TÄMÄ SIKSI KOSKA KAIKELLA ON SYYNSÄ JA KUN POISTAT SYYN NIIN POISTAT MYÖS SEURAUKSEN.

aatu nyt kannattaa vähän mennä katsastamaan maailmaa ja sitten tule tänne puhumaan....

• No terrrve!!!
        POLIISI kirjoitti:

Joo kiitos vaan aatu hyvästä profiloinnista mutta: A) Olen kyllä poliisi, uskoit sitä tai et aivan sama! ja B) Olen asunut koko ikäni itä Helsingissä Ja työskennellyt näiden somalien kanssa vuosia. En työkavereina vaan siten että he ovat olleet asiakkaina.

Toi sinun kirjoituksesi kolmas kappale oli aika mielenkiintoinen....hmm...mietis nyt itsekkin vähän mitä puhut....jos ulkomaalaisia on nyt n. 2-3 prosenttia koko väestöstä niin pelkäät että lapsesi ovat joskus vähemmistönä omassa maassaan...mietis nyt vähän......niin aivan...nyhän sä vasta hokaasit.

voit myöskin miettiä että miksi köyhemmistä kulttuureista tulleilla on yleensä suuremmat perhekoot ja kävisiköhän siinä vuosien saatossa todennäköisesti niin että nämä täällä olevat ulkomaalaisuvut länsimaalaistuisivat ja perhekoko pienenee enemmän suomalaiseen suuntaan.

Jos sinun poliisi kaverisi ovat jotain mieltä asioista niin se nyt ei vielä kerro mitään koko poliisikunnan asenteista. Samaa kohtelua ne sinun kaveripoliisitkin niille somaleille antaa kuin suomalaisille tekivät he sen pakosta tai ei.

Minä en hyväksy kenenkään tekemiä rikoksia oli rikoksentekijä somali tai suomalainen aivan sama rotta kuin rotta...

Samalaiset taustat niillä somalirikollisilla on kuin suomalaisillakin on....rikkinäinen lapsuus, huonot vaikutteet, päihteet, sopeutumisvaikeudet yhteiskuntaan jne jne....

Lisäksi kun esim. Helsingin keskusta on täynnä yyber kännisiä olevia pissa liisoja ja pikku geitä jotka örvelää väärissä paikoissa väärään aikaan ja vanhemmat huitelee millon missäkin niin eihän se ole ihme jos kännykkä ja rahat viedään.....

ihan vaan tedoksi että Helsingissäkin näitä ryösteleviä somaleita ei ole kuin se n. 20 kpl ja ne kaverit ovat kyllä poliisin tiedossa ihan tarkalleen, mutta kun ei resurssit riitä pelkästään heidän valvomiseen niin minkäs teet.

OLEN SITÄ MIELTÄ ETTÄ EI NÄITÄ SOMALEIDEN TEKEMIÄ RIKOKSIA TARVITSE HYVÄKSYÄ MUTTA NIITÄ SOMALEITA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ. TÄMÄ SIKSI KOSKA KAIKELLA ON SYYNSÄ JA KUN POISTAT SYYN NIIN POISTAT MYÖS SEURAUKSEN.

aatu nyt kannattaa vähän mennä katsastamaan maailmaa ja sitten tule tänne puhumaan....

"...MUTTA NIITÄ SOMALEITA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ"

Eiköhän ne ongelmat johdu juurikin tästä sosiaalidemokraattien ja vasemmistoviherpipertäjien lietsomasta ymmärtämisvimmasta, kaikkia muita tahoja pitää ymmärtää ja kaikenlaista toimintaa suvaita, kunhan kyseessä ei ole valkoihoinen heteromies, joka on suomen syrjityin kansanryhmä.

• POLIISI
        No terrrve!!! kirjoitti:

"...MUTTA NIITÄ SOMALEITA PITÄÄ YMMÄRTÄÄ"

Eiköhän ne ongelmat johdu juurikin tästä sosiaalidemokraattien ja vasemmistoviherpipertäjien lietsomasta ymmärtämisvimmasta, kaikkia muita tahoja pitää ymmärtää ja kaikenlaista toimintaa suvaita, kunhan kyseessä ei ole valkoihoinen heteromies, joka on suomen syrjityin kansanryhmä.

ai kannatat vai suoraa toimintaa? Luuletko tosiaan poliisin päämäärän olevan että paha saa palkkansa niin kuin leffoissa? kasva nyt aikuiseksi...eiköhän se päämäärä ole että paha ei enää tee pahojaan. turpaan veto pahentaa tilannetta. ei ne somalit nimittäin luiki pakoon vaan niistä tulee vain kahta kauheampia....

• sisäministeriön turvallisuu...
        POLIISI kirjoitti:

ai kannatat vai suoraa toimintaa? Luuletko tosiaan poliisin päämäärän olevan että paha saa palkkansa niin kuin leffoissa? kasva nyt aikuiseksi...eiköhän se päämäärä ole että paha ei enää tee pahojaan. turpaan veto pahentaa tilannetta. ei ne somalit nimittäin luiki pakoon vaan niistä tulee vain kahta kauheampia....

SM hoitaa myös Suomen sisäistä turvallisuutta, alkaen rajalta. Rajalta ei päästetä sisään ketään joka mahdollisesti aiheuttaa turvallisuusriskin - tai näin ainakin pitäisi olla. Kun lauma somaleja tai muita etnikkoja tunkee rajalle anelemaan turvapaikkaa, heidät syynätään mahdollisimman huolellisesti. Jos he aidosti tarvitsevat turvapaikan, EIVÄTKÄ AIHEUTA RISKEJÄ TURVALLISUUDELLE, heidät päästetään Suomeen. Jos tästä ei saada takeita, heidät käännytetään.

Tämä asia pitäisi toimia myös taannehtivasti! ELI: jos joku on onnistunut pääsemään sisään, mutta sittemmin osoittautuu turvallisuusriskiksi, pitäisi hänet poistaa maasta, koska ilmiselvästi tätä ei olisi alunperinkään pitänyt maahan laskea. Eli jokin sellainen ratkaisu, että joko kolme lievää rikosta, tai yksi vakava rikos, niin tuomiosta seuraisi karkotus ja samalla porttikielto, eli uusintayrityksille vilkutetaan kintaalla.

Tämä olisi aivan reilu käytäntö joka sallisi turvapaikan niille joita "pitääkin ymmärtää".

• POLIISI
        sisäministeriön turvallisuu... kirjoitti:

SM hoitaa myös Suomen sisäistä turvallisuutta, alkaen rajalta. Rajalta ei päästetä sisään ketään joka mahdollisesti aiheuttaa turvallisuusriskin - tai näin ainakin pitäisi olla. Kun lauma somaleja tai muita etnikkoja tunkee rajalle anelemaan turvapaikkaa, heidät syynätään mahdollisimman huolellisesti. Jos he aidosti tarvitsevat turvapaikan, EIVÄTKÄ AIHEUTA RISKEJÄ TURVALLISUUDELLE, heidät päästetään Suomeen. Jos tästä ei saada takeita, heidät käännytetään.

Tämä asia pitäisi toimia myös taannehtivasti! ELI: jos joku on onnistunut pääsemään sisään, mutta sittemmin osoittautuu turvallisuusriskiksi, pitäisi hänet poistaa maasta, koska ilmiselvästi tätä ei olisi alunperinkään pitänyt maahan laskea. Eli jokin sellainen ratkaisu, että joko kolme lievää rikosta, tai yksi vakava rikos, niin tuomiosta seuraisi karkotus ja samalla porttikielto, eli uusintayrityksille vilkutetaan kintaalla.

Tämä olisi aivan reilu käytäntö joka sallisi turvapaikan niille joita "pitääkin ymmärtää".

No tämähän toimiikin taannehtivasti (lue ulkomaalaislainsäädäntö ja UVI:n nettisivu)!!!!

jos se ulkomaalainen hölmöilee tarpeeksi täällä niin hänet karkoitetaan. Ei kuitenkaan sellaisiin maihin, jossa odottaa kidutus tai kuolema.

Mutta TÄSSÄ tapauksessa karjoitus ei tule sen takia kyseeseen kun nämä Helsingin ryöstelijäsomalit (ne 20 kpl)on suomen kansalaisia ja heitä ei voi karkottaa.

Onpas sinulla muuten tuo SM:n tehtävä hyvin hallussa. Varsinkin lause: "SM hoitaa myös suomen sisäistä turvallisuutta" todella aiheutti minulle valaistumisen!

• ei tapahdu
        POLIISI kirjoitti:

No tämähän toimiikin taannehtivasti (lue ulkomaalaislainsäädäntö ja UVI:n nettisivu)!!!!

jos se ulkomaalainen hölmöilee tarpeeksi täällä niin hänet karkoitetaan. Ei kuitenkaan sellaisiin maihin, jossa odottaa kidutus tai kuolema.

Mutta TÄSSÄ tapauksessa karjoitus ei tule sen takia kyseeseen kun nämä Helsingin ryöstelijäsomalit (ne 20 kpl)on suomen kansalaisia ja heitä ei voi karkottaa.

Onpas sinulla muuten tuo SM:n tehtävä hyvin hallussa. Varsinkin lause: "SM hoitaa myös suomen sisäistä turvallisuutta" todella aiheutti minulle valaistumisen!

Ei niitä karkoiteta, laki sallii sen ääritapauksissa, mutta sitä ei koskaan käytetä. Ja pointtini oli ettei pitäisi odottaa mitään ääritapausta (ääritapauksellahan tarkoitetaan että maahan onkin tullut joku kansanmurhasta vastuullinen sotakriminaali tms), vaan ihan normaaleja, esim. yksi ryöstö tai kolme pahoinpitelyä riittäisi uloslentoon.

• ...poliisi, niin...
        POLIISI kirjoitti:

Jos olet oikeasti poliisi niin tunnet/tiedät varmaankin nimeltä somali-nuorukaisen nimeltään "Hamsa"... Ja pääset myöskin tarkistamaan k.o. henkilön rekisteriä!
        Niille jotka eivät pääse tarkistamaan, niin "Hamsalla" on tilillään reilusti yli 130 rikosta. Siis mistä hän on jäännyt kiinni! Kuitenkin "Hamsa" on vielä vapaalla ja jatkaa samaa paskaa¨!
        Pitäiskö tässäkin tapauksessa olla ymmärtäväinen ja kuvitella että "Hamsa" ei ole reilun kymmenen vuoden aikana oppinut mikä on oikein ja mikä on väärin Suomessa!? Kerrohan mulle!
        Muutkin haluavat varmaan mielellään kuulla kantasi...

• POLIISI
        ...poliisi, niin... kirjoitti:

Jos olet oikeasti poliisi niin tunnet/tiedät varmaankin nimeltä somali-nuorukaisen nimeltään "Hamsa"... Ja pääset myöskin tarkistamaan k.o. henkilön rekisteriä!
        Niille jotka eivät pääse tarkistamaan, niin "Hamsalla" on tilillään reilusti yli 130 rikosta. Siis mistä hän on jäännyt kiinni! Kuitenkin "Hamsa" on vielä vapaalla ja jatkaa samaa paskaa¨!
        Pitäiskö tässäkin tapauksessa olla ymmärtäväinen ja kuvitella että "Hamsa" ei ole reilun kymmenen vuoden aikana oppinut mikä on oikein ja mikä on väärin Suomessa!? Kerrohan mulle!
        Muutkin haluavat varmaan mielellään kuulla kantasi...

En lähde kertomaan mitään yksittäisistä henkilöistä ymmärrätte varmaan miksi....

Maasta karkottamisen perusteet
        Maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut ulkomaalainen:

1) joka oleskelee Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa;

2) jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta, taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin;

3) joka on käyttäytymisellään osoittanut olevansa vaaraksi muiden turvallisuudelle; taikka

4) joka on ryhtynyt taikka jonka voidaan aikaisemman toimintansa perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä ryhtyvän Suomessa kansallista turvallisuutta tai Suomen suhteita vieraaseen valtioon vaarantavaan toimintaan.

Maasta voidaan 1 momentin 2 kohdassa säädetyllä perusteella karkottaa myös ulkomaalainen, joka on jätetty syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta rikoslain 3 luvun 4 §:n nojalla.

Pakolaisen saa karkottaa 1 momentin 2–4 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa. Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan

Mistäs tiedätte, että minkä maan kansalainen tämä hamsa on?? ja mikä hamsaa odottaa kotona jos sellaista edes on....

Huomiokaa että en todellakaan ole kenenkään puolella tässä vaan yritän vähän valaista teitä tässä asiassa....

• salkkareiden ismo
        ei tapahdu kirjoitti:

Ei niitä karkoiteta, laki sallii sen ääritapauksissa, mutta sitä ei koskaan käytetä. Ja pointtini oli ettei pitäisi odottaa mitään ääritapausta (ääritapauksellahan tarkoitetaan että maahan onkin tullut joku kansanmurhasta vastuullinen sotakriminaali tms), vaan ihan normaaleja, esim. yksi ryöstö tai kolme pahoinpitelyä riittäisi uloslentoon.

Kyllä ulkomaalaisia karkotetaan suomesta vaikka kuinka paljon ja siihen löytyy ulkomaalaislaista kyllä pykälät ja niitä käytetään..

ongelma on ettei suomen kansalaisuuden saaneita voi karkoittaa....

lue muutama viesti eteenpäin.....

• mutta edelleen
        POLIISI kirjoitti:

En lähde kertomaan mitään yksittäisistä henkilöistä ymmärrätte varmaan miksi....

Maasta karkottamisen perusteet
        Maasta voidaan karkottaa oleskeluluvalla oleskellut ulkomaalainen:

1) joka oleskelee Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa;

2) jonka on todettu syyllistyneen rikokseen, josta on säädetty enimmäisrangaistuksena vähintään yksi vuosi vankeutta, taikka jonka on todettu syyllistyneen toistuvasti rikoksiin;

3) joka on käyttäytymisellään osoittanut olevansa vaaraksi muiden turvallisuudelle; taikka

4) joka on ryhtynyt taikka jonka voidaan aikaisemman toimintansa perusteella tai muutoin perustellusta syystä epäillä ryhtyvän Suomessa kansallista turvallisuutta tai Suomen suhteita vieraaseen valtioon vaarantavaan toimintaan.

Maasta voidaan 1 momentin 2 kohdassa säädetyllä perusteella karkottaa myös ulkomaalainen, joka on jätetty syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta rikoslain 3 luvun 4 §:n nojalla.

Pakolaisen saa karkottaa 1 momentin 2–4 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa. Pakolaista ei saa karkottaa kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa, johon nähden hän on edelleen kansainvälisen suojelun tarpeessa. Pakolaisen saa karkottaa vain valtioon, joka suostuu ottamaan hänet vastaan

Mistäs tiedätte, että minkä maan kansalainen tämä hamsa on?? ja mikä hamsaa odottaa kotona jos sellaista edes on....

Huomiokaa että en todellakaan ole kenenkään puolella tässä vaan yritän vähän valaista teitä tässä asiassa....

Kuten sanottu, laki mahdollistaa, MUTTA SITÄ EI KÄYTETÄ. Suomesta ei karkoiteta juuri ketään, ei edes viisi vuotta rikoksia tehtailleita vaikka ne pykälien mukaan olisi MAHDOLLISTA oikeuden päätöksellä karkottaa. Oikeus pitää istunnot lyhyinä ja antaa rikollisen jatkaa.

• POLIISI
        mutta edelleen kirjoitti:

Kuten sanottu, laki mahdollistaa, MUTTA SITÄ EI KÄYTETÄ. Suomesta ei karkoiteta juuri ketään, ei edes viisi vuotta rikoksia tehtailleita vaikka ne pykälien mukaan olisi MAHDOLLISTA oikeuden päätöksellä karkottaa. Oikeus pitää istunnot lyhyinä ja antaa rikollisen jatkaa.

Nyt ei voi muuta sanoa kun että sinulla on väärää tietoa....

• humaine

Siis sulla täytyy olla jokin kompleksi kun käyt noin jonkin etnisen ryhmän päälle. Somalit ovat täällä aivan laillisesti, ja Suomen lakien mukaan heitä kohdellaan. Sun pitäis noitten mielipiteittes kans mennä riehuun tonne Arkadianmäelle, sillä ainoastaan siellä voidaan asiaan laillisesti vaikuttaa. Usein rasistisen mielen takana on lapsuudessa koettu vääryys, kenties jopa kiusattuna oleminen. Tämä sitten laitetaan ikäänkuin kiertoon ketjussa alaspäin, joksi suomalainen rasisti etniset vähemmistöt kokee. Tämä on sanalla sanoen typeryyttä. Jos hieman vaivaudut pohtimaan ongelman syitä tosissasi, huomaat että taustalla on heikko itsetunto, paikan hakeminen ja näytön halu. Syyt ovat samat kuin suomalaisellakin nuorella. Se, että heitä on suhteessa enemmän tekemässä ryöstöjä ja pahoipitelyjä kertoo siitä, että he voivat vielä huonommin kuin suomalaiset nuoret. Mieti tätä asiaa.

• olet väärässä

Se että harhautetaan keksityillä sukulaissuhteilla saadakseen maahan tuotua muita rikoskumppaneita ei todellakaan ole laillista, vaikka heille mamu-status annetaankin. DNA-testit maksavat liikaa ja siksi ummistetaan silmät järjestelmälliselle rikollisuudelle "ihmisyyden" nimissä.

• deeäm

Jeah.

"Se, että heitä on suhteessa enemmän tekemässä ryöstöjä ja pahoipitelyjä kertoo siitä, että he voivat vielä huonommin kuin suomalaiset nuoret."

Toihan nyt ei todellakaan ole mikään hyväksyttävä syy sille, että rikolliselle tielle mennään. Itsekin kirjoitit, että "Somalit ovat täällä aivan laillisesti, ja Suomen lakien mukaan heitä kohdellaan." Eikä käsittääkseni laissa ole mitään mainintaa siitä, että paha olo olisi sallittava syy rikoksille.

Lisäksi vielä oma henkilökohtainen mielipiteeni. Suomessa kohdellaan pakolaisväestöä kyllä varsin hyvin tarjoten heille sosiaaliturva, asunto ja yhteiskuntaan sopeuttaminen. Nämä asiat he siis saavat veronmaksajien varoilla. Valtio siis ottaa vastaan mahdollisesti huonommista oloista saapuneita henkilöitä ja tarjoaa heille mahtavat edellytykset parempaan elämään. Silti valtaosa esimerkiksi juuri näistä somaleista syyllistyy pahoinpitelyihin, ryöstöihin, raiskauksiin ja muihin rikoksiin; veikkaampa, että kohtalainen osa jää viranomaisten tietoon tulematta.

Itse en hyväksy edes yhtä ainoaa pakolaisena tähän maahan saapuneen tekemää rikosta. Syynä siis juuri se, että heille tarjotaan niin hyvät edellytykset paremman elämän aloittamiseen. Voiko muka olla hyväksyttävää, että he kiittävät hyvistä oloistaan valtiota tekemällä rikoksia? Oikea rangaistus pakolaisen tekemään rikokseen olisi välitön karkoitus ja maahansaapumiskielto. Tämä koskee siis niitä tapauksia, jotka eivät ole saaneet Suomen kansalaisuutta; muutoinhan he eivät olisi tasavertaisia kansalaisia; ja miksi pitäisi tarjota heille kaikki Suomen kansalaisen oikeudet, ennen kun ovat kansalaisuuden saaneet?

Useaan kertaan on mainittu, että näiden etnisten vähemmistöryhmittymien toimintaa ja kulttuuria pitää ymmärtää. Tällä selityksellä koetetaan tehdä hyväksytyksi esimerkiksi juuri näiden somalien rikokset ja varsin öykkäröivä käytös mm. Helsingin rautatieasemalla. Mielestäni tämä "ymmärtäminen" ei ole mikään perustelu tälläisen käytöksen hyväksynnälle - opetetaanhan meitäkin jo ala-asteesta lähtien, että "maassa maan tavalla." Valtaosa ulkomailla reissanneista on myös varmasti ajatellut, että "Tuolla taas yksi tommonen suomalainen kännikala - olisi nyt jäänyt edes suomeen ryyppäämään, eikä tänne tullu meidän mainetta pilaamaan." Me suomalaiset siis paheksumme syvästi, jos joku suomalainen käyttäytyy jossain toisessa maassa huonosti. Minkä ihmeen takia siis muiden maiden kansalaisten huonoa käyttäytymistä pitäisi täällä hyväksyä?

• olen

hah hah!!! oletpa sinisilmäin! kyllä niillä on ihan omatlait, ei niitä mikään koske, jos niille jotain sanoo niin olet heti rasisti. kyllä ne rypevät kuin siat pellossa täällä. yksikään somali ei täällä ole laillisesti!
        jos voi huonosti niin miksi tulevat tänne, meidän veronmaksajien elätettäväksi ja meitä ryöstämään!
        Ps. saunan takana on tilaa.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      35
      2875
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      32
      2403
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1914
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      27
      1559
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1203
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe