tuore lahjalista kokemus

ent. eelia-76

Ajattelin kerrankin näin morsiamen näkökulmasta kommentoida tätä häälahja asiaa;
Olimme aluksi mieheni kanssa jotenkin "häpeissämme" koko häälahja- asiasta, ihmisten kysellessä mutisimme jotain lahjan tarpeettomuudesta ja juhlan puhtaudesta ilman mitään lahjahässäkkää. Kaasoni kuitenkin "pakotti" minut tekemään lahjalistan nettiin kyllästyttyään kuuntelemaan häävieraiden marinaa siitä että lahjalista puuttuu ja lahjan osto on vaikeaa. Rahalahjat taas eivät alunalkaen meidän mielestä tulleet kysymykseenkään; olemme mieheni kanssa ehdottoman samaa mieltä että häävieraista täytyy jäädä konkreettinen muisto, oli se sitten lahjan, puheen tai kortin muodossa. No, tein listan ja nyt olemme saaneet kiitosta kaason kautta joka vieraalta; olimme kuulemma valinneet hvyiä edullisia vieraidenkin mielestä miellyttäviä lahjaideoita ja kaasoni jo soitti että lista on käytetty ja sinne olisi lisättävä toiveita. Olen äimistynyt. Olin kuvitellut, että ei näin kolmekymppisten kaverihäissä mistään häälahjoista perusteta, itse en todella odottanut kenenkään tuovatn mitään sillä vieraat osallistuvat järjestämiseen hyvin aktiivisesti. Eli, rohkeasti vain kaikki naimisiin menijät listaa väsäämään, Sokokselle, Anttilaan ja Stockkalle pystyy ainakin tekemään netissä. Sitten nettisivu ja käyttäjätunnus sille, joka ottaa ilmoittautumiset vastaan, ja ilmoittautumisen jälkeen nettiosoite vieraille sähköpostina. Helppoa.

6

2289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onsku

me ei sitä listaa tehty vaikka joku siitä taisi maristakin.. yleisessä tiedossa oli että me haluttais yhtä astiastoa. muttamutta.. niistä rutisijoista... mä oon sitä mieltä et jos ei hääparia yhtään tunne, siis sen vertaa että ei oo pienintä hajuakaan niitten tyylistä tms. niin jättäkööt lahjan hankkimatta tai turvautukoot lahjakortteihin.
      ja ihan offtopic sen verran, et me ei listattomuudesta huolimatta saatu yhtään kamalaa tai typerää lahjaa. oli kiva saada kaikkee sellasta mitä ei ihan heti raaski itelleen (kotiin) ostaa.

• just

sama kokemus. Kyl ne ketkä lahjalistan pistää yliarvostaa lahjoja eikä luota läheistensä makuun.

• makuasioita
        just kirjoitti:

sama kokemus. Kyl ne ketkä lahjalistan pistää yliarvostaa lahjoja eikä luota läheistensä makuun.

Minä en todellakaan luota piiruakaan esimerkiksi veljeni makuun mitä sisustukseen tai koriste-esineisiin tulee, eikä sillä mitään tekemistä sen kanssa miten häntä rakastan tai miten läheinen hän on minulle. Ei siitä pitäisi kenenkään vetää herneitä nenään, tuskin osaisin itse valita veljeni makuun sopivia lahjoja ellen osta jotain "ympärpyöreetä".

Eikä välien etäisyydestä tms. ole kyse, meillä on kyllä hyvin tiivis sisarusside. Erilainen tyylitaju / tyylitajuttomuus vain.

Itse en tiedä valitsisinko lahjalistan vai en, mutta on vähän tylyä sanoa että lahjalistan pitäjät yliarvostaa lahjoja. Jos itse päätyisin lahjalistaan, se johtuisi vain ja ainoastaan siitä että tietäisin joidenkin stressaavan itsensä henkihieveriin "oikeaa" lahjaa miettiessä, esim. isovanhempani. He olisivat lahjalistasta onnesta soikeana, ja ovat tehneet sen selväksi.

Jos joukko on rajattu, voi tietysti antaa vinkin niille jotka pyytävät ja jättää listan tekemättä, mutta joissain tilanteissa lista on vain kätevämpi. Esim. eräs ystäväni meni viime kesänä naimisiin ja "joutui" kuskailemaan lahjoja lentokoneessa kotiinsa, joten se asettaa jo jotain rajoituksia. Osa vieraista oli puhelimitse tilannut jotain suoraan kotiintoimitettavaa tai lähiliikkeestä noudettavaa listalta, joten kantokuorma vähän helpottui.

• o.O'
        makuasioita kirjoitti:

Minä en todellakaan luota piiruakaan esimerkiksi veljeni makuun mitä sisustukseen tai koriste-esineisiin tulee, eikä sillä mitään tekemistä sen kanssa miten häntä rakastan tai miten läheinen hän on minulle. Ei siitä pitäisi kenenkään vetää herneitä nenään, tuskin osaisin itse valita veljeni makuun sopivia lahjoja ellen osta jotain "ympärpyöreetä".

Eikä välien etäisyydestä tms. ole kyse, meillä on kyllä hyvin tiivis sisarusside. Erilainen tyylitaju / tyylitajuttomuus vain.

Itse en tiedä valitsisinko lahjalistan vai en, mutta on vähän tylyä sanoa että lahjalistan pitäjät yliarvostaa lahjoja. Jos itse päätyisin lahjalistaan, se johtuisi vain ja ainoastaan siitä että tietäisin joidenkin stressaavan itsensä henkihieveriin "oikeaa" lahjaa miettiessä, esim. isovanhempani. He olisivat lahjalistasta onnesta soikeana, ja ovat tehneet sen selväksi.

Jos joukko on rajattu, voi tietysti antaa vinkin niille jotka pyytävät ja jättää listan tekemättä, mutta joissain tilanteissa lista on vain kätevämpi. Esim. eräs ystäväni meni viime kesänä naimisiin ja "joutui" kuskailemaan lahjoja lentokoneessa kotiinsa, joten se asettaa jo jotain rajoituksia. Osa vieraista oli puhelimitse tilannut jotain suoraan kotiintoimitettavaa tai lähiliikkeestä noudettavaa listalta, joten kantokuorma vähän helpottui.

Olen itsekkin tuota pohtinut. Lahja ei ole tärkein asia mutta olisi ikävää saada useampi kahvin keitin ja leivänpaahdin, ja jäädä sitten tyystin ilman pyyhkeitä. Kultani kanssa ollaan ensiasuntoon muuttamassa joten tuon suuntaisia lahjoja lienee tulossa. En kyllä haluaisi sitoa lahjalistaa mihinkää tiettyyn kauppaan... Se vähän epäilyttää. Joku sokoskin on aika tyyris paikka... Samat tuotteet saa citymarketista melkein puolta halvemmalla.

• tuore aviopari

Meilläkään ei ollut lahjalistaa ja saimme kyllä tosi ihania lahjoja, vaikka pyysimme, ettei meille tuoda lahjoja, että tärkein lahja on tulla juhlimaan. Totta kai tiesimme, ettei kukaan kehtaa ilman lahjaa tulla. Saimme ihanan persoonallisia keksintöjä. Ne, jotka meidät tuntevat, tiesivät entuudestaan, mitä astiasarjaa meillä kerätään, minkä värinen sisustus meillä on jne. He osasivat ilman listaakin tuoda oikean värisiä tavaroita ja samaa sarjaa kuin ennestään olevat on. Lisäksi moni toi itse tehtyjä lahjoja, jotka ovat kaikkein arvokkaimpia mielestäni.

Lahjalista on tarkoitettu massahäitä varten. Silloin, kun kutsutaan niitä, joihin ei oikeasti pidetä yhteyttä, jotka eivät käy kylässä, kyyläävät lahjalistaa, että mitähän sitä veisi lahjaksi, kun ei tunne paria ja heidän tyyliään ja kotiaan muuten.

Meidän häihin kutsuttiin vain ystäviä ja niitä sukulaisia, joihin pidetään yhteyttä ja jotka käyvät kylässä häiden jälkeenkin.

Itse en osta lahjalistasta, jos jollain parilla sellainen on. Se on tarkoitettu niitä varten, joilla ei ole mielikuvitusta ollenkaan.

• Aino

Kukin taplaa tyylillään. Ei ole olemassa oikeaa vastausta tähän asiaan... Joillekin se lista on hyvä juttu ja joillekin ei! Tehkää niin kuin hyvältä tuntuu!!!

Omiin häihin tulee lahjalista, jota voi anopilta kysellä ilmottautumisen yhteydessä. Eli voi kysyä vinkkiä, jos on itse ihan hukassa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      94
      4666
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3153
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3125
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2212
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1368
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1122
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1084
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      114
      1002
    Aihe