Aivovamma pelottaa

syyslehti 16

Olen 16 vuotias skootterityttö joka keväällä törmäsi kääntyvän auton keulaan,lensin auton yli selälleni katuun lyöden kypäräni suojaaman pääni voimalla asfalttiin.Iskun voimaa kuvaa se kun kypärä halkesi.

Ilmalennon aikana tajusin että kohta sattuu,sitten päässä jysähti olo oli sekava mutta olin koko ajan tajuissani.Mitään vammaa ei löytynyt ja olin onnellinen kun pääsin siitä kotiin yön yli sairaalassa oltuaan.

Olin jo ajatuksessa että selvisimpä mutta nyt olen alkanut unohtaa asioita,en muista mitä on luvattu sekä ennen niin yksinkertaisten asioiden tekeminen tuottaa joskus vaikeuksia.

Pelottaa mennä lääkäriin ja jos tää demetia pahenee mitä mulle käy onko jollain kokemusta? Olen toki onnellinen että kypärä pysyi päässä silloin että olen edes hengissä,sillä niin paljon juteltavaa oli äidille ja pikkusiskolle.Olen oppinut arvostamaan elämää mutta tulevaisuus nyt pelottaa....

31

20402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Santsa

      Moikka..

      Mulla kanssa aivovamma ja siitä loppullisen lausunnon sain noin pari kolme kuukautta sitten. Tulevaisuus muakin pelottaa, mutta käyn neuropsykologilla viikottain. Ne käynnit on auttanut tosi paljon!

      Eihän se muistivaikeus ym. oireet periaatteessa huonena, vaan ne on yhteyksissä väsymyksen kanssa, ainakin näin mulle on kerrottu ja olen sen itsekin todennut. Mitä väsyneempi sitä enemmän muisti takkuilee ja muutenki tulee oireita.. Mä ainakin itse tarvin tosi paljon lepoa ja olen joutunut koulut jättämään kesken.. Miten sun koulun käynti on edenny?

      Oletko jo käynyt neurologilla tai jossain tutkimuksissa??

      Kirjottele lisää tai kysele jos huvittaa :)

      • syyslehti 16

        Olisihan se kiva jos ei olisi mitään vakavampaa,sillä sattumalta tutustuin 27 vuotiaaseen naiseen joka oli moottoripyörän kyydissä kun se törmäsi puuhun.

        Sairaalassa ei todettu mitään päävammoja mutta kotona meni jalat alta,sitten todettiin verenvuoto aivoissa joka johti osittaiseen halvaantumiseen.

        Millasessa onnettomuudessa olet ollut? Kyllä mä koulua käyn ja onhan noi vaivat sitäkin vaikeuttaneet.


      • Santsa
        syyslehti 16 kirjoitti:

        Olisihan se kiva jos ei olisi mitään vakavampaa,sillä sattumalta tutustuin 27 vuotiaaseen naiseen joka oli moottoripyörän kyydissä kun se törmäsi puuhun.

        Sairaalassa ei todettu mitään päävammoja mutta kotona meni jalat alta,sitten todettiin verenvuoto aivoissa joka johti osittaiseen halvaantumiseen.

        Millasessa onnettomuudessa olet ollut? Kyllä mä koulua käyn ja onhan noi vaivat sitäkin vaikeuttaneet.

        Ei mullakaan sairaalassa todettu vammaaa, vasta myöhemmin.... Mikä aika mielenkiintosta, ettei ne tutki päätä kunnolla jos on ollut kolarissa.. Niinkun sultakin se kypärä halkesi.

        Mä olin kyydissä autokolarissa, autot törmäs vastakkain ja sen jälkeen oltiin ojassa. En oikeen muista tarkalleen tapahtumaa.


      • Nimetön

        Hei!

        Haluan tarjota tiedoksesi myös toisen syyn unohteluille ja kömmähdyksille.

        Voimakas traumaattinen kokemus aiheuttaa ihmisessä välittömästi erilaisia psokofyysisiä reaktioita joiden voimakkuus riippuu esimerkiksi entisistä kokemuksista selviytymisestä, onnettomuuden seurauksien laajuuudesta psyykkisistä valmiuksista ja itsetunnosta.

        Noinkin vakavan onnettomuuden jälkeen ihmisen psyyke käsittelee asiaa alitajuisesti ja yrittää sopeuttaa tapahtuneen tajuntaan. Tämä prosessi vie valtavasti muistikapasiteettia ja saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

        Muita oireita saattaa olla:
        -kaventuneet käsitykset tulevaisuudesta,
        -erilaiset "selittämättömät" fyysiset oireet, kuten raajojen puutumiset, päänsäryt, vatsan reistailut...
        -Väkisin mieleen tunkeutuvat muistikuvat: painajaiset tms.
        pelkotilat, paniikkihäiriön kaltaiset oireet, kuten vapina, hikoilu, sydämen tykytykset...

        Voimia ja jaksamista sinulle!


      • Alli
        Nimetön kirjoitti:

        Hei!

        Haluan tarjota tiedoksesi myös toisen syyn unohteluille ja kömmähdyksille.

        Voimakas traumaattinen kokemus aiheuttaa ihmisessä välittömästi erilaisia psokofyysisiä reaktioita joiden voimakkuus riippuu esimerkiksi entisistä kokemuksista selviytymisestä, onnettomuuden seurauksien laajuuudesta psyykkisistä valmiuksista ja itsetunnosta.

        Noinkin vakavan onnettomuuden jälkeen ihmisen psyyke käsittelee asiaa alitajuisesti ja yrittää sopeuttaa tapahtuneen tajuntaan. Tämä prosessi vie valtavasti muistikapasiteettia ja saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

        Muita oireita saattaa olla:
        -kaventuneet käsitykset tulevaisuudesta,
        -erilaiset "selittämättömät" fyysiset oireet, kuten raajojen puutumiset, päänsäryt, vatsan reistailut...
        -Väkisin mieleen tunkeutuvat muistikuvat: painajaiset tms.
        pelkotilat, paniikkihäiriön kaltaiset oireet, kuten vapina, hikoilu, sydämen tykytykset...

        Voimia ja jaksamista sinulle!

        Tottahan tuo turisee.


      • mutta....
        Nimetön kirjoitti:

        Hei!

        Haluan tarjota tiedoksesi myös toisen syyn unohteluille ja kömmähdyksille.

        Voimakas traumaattinen kokemus aiheuttaa ihmisessä välittömästi erilaisia psokofyysisiä reaktioita joiden voimakkuus riippuu esimerkiksi entisistä kokemuksista selviytymisestä, onnettomuuden seurauksien laajuuudesta psyykkisistä valmiuksista ja itsetunnosta.

        Noinkin vakavan onnettomuuden jälkeen ihmisen psyyke käsittelee asiaa alitajuisesti ja yrittää sopeuttaa tapahtuneen tajuntaan. Tämä prosessi vie valtavasti muistikapasiteettia ja saattaa aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

        Muita oireita saattaa olla:
        -kaventuneet käsitykset tulevaisuudesta,
        -erilaiset "selittämättömät" fyysiset oireet, kuten raajojen puutumiset, päänsäryt, vatsan reistailut...
        -Väkisin mieleen tunkeutuvat muistikuvat: painajaiset tms.
        pelkotilat, paniikkihäiriön kaltaiset oireet, kuten vapina, hikoilu, sydämen tykytykset...

        Voimia ja jaksamista sinulle!

        ...kuvaamasi työmuistin kapasiteetin rajoittuneisuuteen liittyvä unohtelu on kyllä ihan erilaista kuin aivovammaan liittyvä unohtelu. Monta kertaa aluksi täysin oireeton aivovamma näyttäytyy vasta myöhemmin, joten tässä nyt luultavasti aivovamma kyseessä. Aloitaja ei kuvannut mitään stressireaktíoon viittaavaa.


      • moi mulla kolarista jäi traumaperäinen stressi ja lievä aivovamma suoraa tuulilasii ja ojaa päälleni ja tasapainoelin vaurio ja pää sekane


    • torstaina

      Sattui samanlainen kolari jossa tyttö lensi auton yli katuun sai murtumia ainoastaan niin ja kypärä ainakin kolhiintui.

    • 4422

      Mikä kypärä oli kun halkesi?

      • atte

        Kyllä siinä tällissä halkeaa kalliinpikin kypärä,jos sitä ajat takaa.


      • syyslehti 16
        atte kirjoitti:

        Kyllä siinä tällissä halkeaa kalliinpikin kypärä,jos sitä ajat takaa.

        Mun kypäräni oli Nolan kokokypärä ja tosiaankin se halkesi ja pinta meni säröille,pää sentään säilyi koossa.Poliisi arvioi kypärän pelastaneen minut kuolemalta.


    • Sivusta seuraaja

      Hei!

      Varaa aika rohkeasti neurologille! Onnetomuuden jälkeen voi tulla ns. "stressireaktio", joka tekee tepposia, muisti pätkii, jokapäiväisten asioiden hoito tuntuu mahdottomalta. Menee siis ohi, kun saat asian selvitettyä. Kyllä onnettomuudesta selviäminen myös henkisesti on pitkäaikainen prosessi.
      Mahdollisuus on, että sinulla voi olla vielä fyysista problematiikkaa aivojen puolella, mikä aiheuttaa näitä asioita. Kannattaa mennä lääkäriin ja selvittää, sieltä saa apua sitten miten pärjätä tulevaisuudessa.
      Kaikkea hyvää sinulle!

      • kaunio

        aivovammaliito ....sillä on kavereiden kokemukset ,vertaistuki ryhmissä.rokeasti kysymään


    • sss

      voi olla aivovamma. Kannattaa käydä aivovammaliitonsivuilta vähän lukemas kyseisestä asiast.

      Itse jäin rekan alle henkilöautolla ja tuli aivovamma vastaten haitta-astetta 13, tosin vakuutus yhtiön mukaan vastaten haitta-astetta 5. No niiden kans joutuu ain hiukan painimaan korvaus asioissa, asia on keväällä oikeudes ja eiköhän se siitä.

      Sen verran voi kertoa että itsekkin olin onnettomuuden jälkeen normaalisti töissä, kunnes työkaverit ja lähiomaiset huomasivat etenkin muistissani ja väsyvyydessäni huomattavaa heikkenemistä=ohjasivat laaloihin neurologisiin
      tutkimuksiin(mm.1kk käpylän kunt.jakso.mri-kuvat ym ym.)

      Asia on sikäli tällä hetkellä parempi, että olen oppinut elämään vamman kanssa ja tiedän mikä mistäkin johtuu. Hiukan inhottavaa kun ei onnistu työt,ei koulut ym. Mutta hyvien harrastusten parissa menee varsin kivasti aikaa. Niin tosiaan nyt alkoi juuri kolinesteraasiestäjien kokeilu, jospa se hiukan "parantaisi" tota muistiakin.

      Ehdottaisin sinulle että käyt neurologin tai pikemminkin neuropsykologin juttusilla, skootterissa oleva vakuutus korvaa varmasti myös mri-kuvat ja muut vaadittavat toimenpiteet.

      • sss

        http://www.aivovammaliitto.fi/ osoitteessa katsottavissa. Sieltä löytyy varsin hyvin asiaa aivovammoista. Jos jotakuta kyseises asias askarruttaa niin voi kysyä, asia on varsin läheinen joten olen hyvin tietoinen siitä kokonaisuudessaanl.


    • sss

      aivovammaliiton sivuilta, iha näin ylisesti:

      JOS EPÄILEE AIVOVAMMAA

      Tapaturman jälkeen henkilö on vietävä välittömästi lähimpään päivystyspaikkaan, jos hänellä on

      * pienikin tajunnantilan muutos
      * muistamattomuutta
      * sekavuutta
      * puheen muuttumista epäselväksi
      * toisen käden ja/tai jalan voimattomuutta
      * pahenevaa päänsärkyä
      * toistuvaa oksentelua

      Aivovamman oireita ei aina osata etsiä tai tunnistaa, jolloin potilas saatetaan kotiuttaa ilman riittäviä tutkimuksia. Jos vammautunut tai läheinen myöhemmin huomaavat oireita, jotka viittaavat aivovamman mahdollisuuteen, on syytä hakeutua neurologisiin tutkimuksiin.

    • Jeppe

      Luultavasti sinulla kyllä on aivovamma. Hakeudu neurologin juttusille, omalääkäriltä saat lähetteen yleisen sairaanhoidon neurologille.
      Oma invaliditettini on vähintään 60% nen aivovamman takia. Vamman kanssa oppii elämään vaikkakin moni arkinen askare vaikeutuu.

      Tietoa aivovammoista löydät myös:

      http://hippokampus.net

      • hajuaisti meni

        Hän sai aivoruhjeen ja päästä katkesi valtimoverisuoni ja muita suonia. Hänelle teki leikkauksen onnettomuuden jälkeen aivan tavallinen päivystävä kirurgi, sillä muuten hän olisi kuollut pikkimiten. hänet vietiin hoitoon Yliopistollisen sairaalan teholle, jossa annettiin ennuste että luultavammin kuolee tai ainakin vammautuu tosi pahasti. Hänellä oli aivopaineet niin korkealla pitkään, että olisi pitänyt vammautua pahasti. Hänet pidettiin reilu kolmeviikoa tajuttomana. Kun aivopaineet laski, lääkitys vähennettin, niin hän kaikkien hämmästykseksi heräsi, vaikka ei olisi pitänyt niin pitkän syvän unilääkkeen lopettamisen jälkeen, kuin vasta noin viikon päästä. Hän heräsi ja heti käskettäessä liikutti käsiään ja jalkojaan.
        Eikä hänelle jäänyt lopulta kuin hajuaistin menetys ja hän oli jo reilut kolmen kuukauden päästä töissä. Jotku lääkärit oli meille omaisille jo vihaisiakin kun tahdoimme uskoa, että hän herää ja paranee, mutta edes me ei ajateltu että noin hyvin vois parantua.
        Kävimme rukoilemassa joka päivä kirkossa ja teimme esirukouspyyntöjä. lähetimme tekstiviestin kaikille ystävillemme ja tutuillemme ja pyysimme rukoilemaan hänen puolestaan.
        Hänellä oli kaikkia komplikaatioita , verenmyrkytys, crp 450, verinen virtsa, aivokäyrä teki viivaa, paineet ylhäällä ja kaikki kiikun kaakun. hänelle meni neljää eri antibioottia suoraan suoneen,parhaimmillaan kuume huiteli yli 41. Jatkuvasti joku hälytti, hänellä oli letkuja enemmän kuin parhaimmissa lääkärisarjoissa. Hän laihtui 20kg, vaikka ei ollut ennestään lihava.
        Mutta rukous auttoi, saimme siitä merkin Jumalata kun pyysimme sitä pari kertaa, kun oli oikein vaikeaa.
        Eli rukoilkaa. Ja voimia kaikile vastaavassa tapuksessa oleville.


      • Rukous on jokaisen oma asia
        hajuaisti meni kirjoitti:

        Hän sai aivoruhjeen ja päästä katkesi valtimoverisuoni ja muita suonia. Hänelle teki leikkauksen onnettomuuden jälkeen aivan tavallinen päivystävä kirurgi, sillä muuten hän olisi kuollut pikkimiten. hänet vietiin hoitoon Yliopistollisen sairaalan teholle, jossa annettiin ennuste että luultavammin kuolee tai ainakin vammautuu tosi pahasti. Hänellä oli aivopaineet niin korkealla pitkään, että olisi pitänyt vammautua pahasti. Hänet pidettiin reilu kolmeviikoa tajuttomana. Kun aivopaineet laski, lääkitys vähennettin, niin hän kaikkien hämmästykseksi heräsi, vaikka ei olisi pitänyt niin pitkän syvän unilääkkeen lopettamisen jälkeen, kuin vasta noin viikon päästä. Hän heräsi ja heti käskettäessä liikutti käsiään ja jalkojaan.
        Eikä hänelle jäänyt lopulta kuin hajuaistin menetys ja hän oli jo reilut kolmen kuukauden päästä töissä. Jotku lääkärit oli meille omaisille jo vihaisiakin kun tahdoimme uskoa, että hän herää ja paranee, mutta edes me ei ajateltu että noin hyvin vois parantua.
        Kävimme rukoilemassa joka päivä kirkossa ja teimme esirukouspyyntöjä. lähetimme tekstiviestin kaikille ystävillemme ja tutuillemme ja pyysimme rukoilemaan hänen puolestaan.
        Hänellä oli kaikkia komplikaatioita , verenmyrkytys, crp 450, verinen virtsa, aivokäyrä teki viivaa, paineet ylhäällä ja kaikki kiikun kaakun. hänelle meni neljää eri antibioottia suoraan suoneen,parhaimmillaan kuume huiteli yli 41. Jatkuvasti joku hälytti, hänellä oli letkuja enemmän kuin parhaimmissa lääkärisarjoissa. Hän laihtui 20kg, vaikka ei ollut ennestään lihava.
        Mutta rukous auttoi, saimme siitä merkin Jumalata kun pyysimme sitä pari kertaa, kun oli oikein vaikeaa.
        Eli rukoilkaa. Ja voimia kaikile vastaavassa tapuksessa oleville.

        Minun käsitykseni asiasta (rukous) on että ihmiset ovat enkeleitä, niitä jotka auttavat. Puhun tästä näin kuvainnollisesti. Siis toivon hyviä auttavia ihmisiä lähellesi!


      • 27.8
        hajuaisti meni kirjoitti:

        Hän sai aivoruhjeen ja päästä katkesi valtimoverisuoni ja muita suonia. Hänelle teki leikkauksen onnettomuuden jälkeen aivan tavallinen päivystävä kirurgi, sillä muuten hän olisi kuollut pikkimiten. hänet vietiin hoitoon Yliopistollisen sairaalan teholle, jossa annettiin ennuste että luultavammin kuolee tai ainakin vammautuu tosi pahasti. Hänellä oli aivopaineet niin korkealla pitkään, että olisi pitänyt vammautua pahasti. Hänet pidettiin reilu kolmeviikoa tajuttomana. Kun aivopaineet laski, lääkitys vähennettin, niin hän kaikkien hämmästykseksi heräsi, vaikka ei olisi pitänyt niin pitkän syvän unilääkkeen lopettamisen jälkeen, kuin vasta noin viikon päästä. Hän heräsi ja heti käskettäessä liikutti käsiään ja jalkojaan.
        Eikä hänelle jäänyt lopulta kuin hajuaistin menetys ja hän oli jo reilut kolmen kuukauden päästä töissä. Jotku lääkärit oli meille omaisille jo vihaisiakin kun tahdoimme uskoa, että hän herää ja paranee, mutta edes me ei ajateltu että noin hyvin vois parantua.
        Kävimme rukoilemassa joka päivä kirkossa ja teimme esirukouspyyntöjä. lähetimme tekstiviestin kaikille ystävillemme ja tutuillemme ja pyysimme rukoilemaan hänen puolestaan.
        Hänellä oli kaikkia komplikaatioita , verenmyrkytys, crp 450, verinen virtsa, aivokäyrä teki viivaa, paineet ylhäällä ja kaikki kiikun kaakun. hänelle meni neljää eri antibioottia suoraan suoneen,parhaimmillaan kuume huiteli yli 41. Jatkuvasti joku hälytti, hänellä oli letkuja enemmän kuin parhaimmissa lääkärisarjoissa. Hän laihtui 20kg, vaikka ei ollut ennestään lihava.
        Mutta rukous auttoi, saimme siitä merkin Jumalata kun pyysimme sitä pari kertaa, kun oli oikein vaikeaa.
        Eli rukoilkaa. Ja voimia kaikile vastaavassa tapuksessa oleville.

        usein on että mitä rajumman näköistä ja tajunnan menetystä niin niille ei jää isoa haittaa.
        mutta sitten ne jotka on kolarissa ja selviää vähällä niin jälkioireet ovat pahemmat.se pelottaa kun oireet tulee pikku hiljaa eikä niitä ymmärrä lääkäri eikä itse.


    • TOnsa

      Paras kaverini ajoi viime sunnuntaina puuhun moottorikelkalla ja nyt parhaillaan makaa nukutuksessa ja letkuissa teholla. hänelle tuli aivovamma ja kallo murtunut, lääkärit sanoivat että tulee olemaan pitkä kuntoutus edessä eikä tiedä että palaako takasin normaaliin elämään.. Minusta tuntuu kokoajan pahalta ja nään jopa unia tästä kaverista että hän olisi parantunut ja kaikki olisi hyvin. Kaverin tyttökaveri on aivan rikki ja ollut sairaalassa hänen tukenaan jo nämä 3 yötä ja välillä tuntunut että menettää toivonsa. itsekkään en tiedä mitä pitäisi tehdä, haluaisin mennä katsomaan kaveria sairaalaan mutta en tiedä kestänkö kun näen hänet letkuissa ym. muissa :( Toivottakaa onnea hänelle! Toivottaa paras hänen ystävänsä.

    • ilonan äiti

      hei! itse olen vammautunut vuosi sitten auto-onnettomuudessa ja palasin juuri käpylästä neljän viikon jaksolta. sain elinikäiseksi kumppanikseni erittäin vaikean aivovamman siinä rysäyksessä. älä säikähdä, sillä aivovamma on erittäin "ruma" sana mutta minustakaan ei kukaan ulkopuolinen huomaa mitään "vikaa". oirekuvani on todella kirjava,mm. muistini pätkii, en pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerralla, hahmotuskykyni on alentunut sekä tunne-elämäni on latteaa, en siis tunne iloa enkä surua. joku vastasi sinulle että oireesi olisi niin nk. psyykkeellistä mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. minulle myös annettiin ensin posttraumaattiset stressioireet, mutta minulla löydettiin vamma-alue myös takaraivolohkosta joka tuottaa samankaltaisia oireita.
      kehoitan sinua hakeutumaan neurologille joka määrää sinut mangneettikuvauksiin (jossa ei kylläkään aina näy vammaa joka on solutasolla...) sekä neuropsykologille joka testaa sinut ja tekee arvion tilanteestasi ( huomaa että arviointiin tarvitaan ainakin 10 käyntikertaa eikä kaksi tuntia!!) skootterissasi on kai vakuutus? se kattaa kaiken! vakuutusasioistakin saat lisätietoa neuropsykologilta.

      • pöö1234

        Minulle kävi hiemn erilainen juttu tuon aivovamman kanssa.
        Jouduin phaoinpitelyn uhriksi viime keväänä ja olen kärsinyt edelleen niistä oireista.
        Voimakasta päänsärkyä vieläkkin. Vaikka enemmän kait päänsärkyä tuottaa se että tekijä pääsi pakoon tekoaan. No mutta kuitenkin parista ekasta päivästä minulla ei ole mitään tietoa mitä on tapahtunut ja missä olen ollut. Lääkärissä kävin aluksi kuulemma joka päivä kolmantena päivänä minut ohjattiin neurologiselle osastolle missä pääsinkin pian kuvauksiin ja veri jälkiä pään sisällä ei ollut onneksi. Mutta kuitenkin on palautuminen ollut todella tiukkaa eikä tieto siittä että tekijä pääsi karkuun paranna jokapäiväistä ahdistusta siittä että tästä joutuu kärsimään koko iän. Vaikka lääkärit olivat toiveikkaina että kyllä se vuosien päästä voi ehkä palautua normaaliksi. Tänä päivänäkin huomaan vaikka tapahtuneesta on vasta 6kk että ajattelu pään sisällä ei toimi kunnolla. Unohtelen edelleen asioita. Joka päiväinen työskenteyl on työlästä. Mutta kyllä tästä vielä joku päivä voi sanoa itselleen että kyllä se elämä voittaa.


      • moi mene vain hän varmasti ymmärtää ja kuulee sinut jaksamisia sulle


    • Rami Pussinen

      Muita vammoja. Onnettomuustialteissa pitäisi aina ihan ensimmäisenä selvittää vammamekanismi. Vammamekanismi tarkoittaa sitä, miten vakavasti olet luokkaantunut. Ja myös sitä, missä mahdolliset vammasi ovat. Tätä ei ole pakko kommnentoida.

      • pöö1234

        Kohta vuosi tapahtuneesta.
        Kärsin vieläkin päänsärystä ja unohtelen asioista.
        Henkisesti raskasta aikaa ollut tämä vuosi.
        Lääkärit peloittelevat että tästä jää jokin oire varmasti.
        Voi olla että muisti ei palaudu eikä päänsäryt helpota.


      • pöö1234 kirjoitti:

        Kohta vuosi tapahtuneesta.
        Kärsin vieläkin päänsärystä ja unohtelen asioista.
        Henkisesti raskasta aikaa ollut tämä vuosi.
        Lääkärit peloittelevat että tästä jää jokin oire varmasti.
        Voi olla että muisti ei palaudu eikä päänsäryt helpota.

        mullaki vuosi kolarista tasapaino vaikeudet jatkuu ja posttraumaattinen tila


      • oma kokemus
        pöö1234 kirjoitti:

        Kohta vuosi tapahtuneesta.
        Kärsin vieläkin päänsärystä ja unohtelen asioista.
        Henkisesti raskasta aikaa ollut tämä vuosi.
        Lääkärit peloittelevat että tästä jää jokin oire varmasti.
        Voi olla että muisti ei palaudu eikä päänsäryt helpota.

        Olin itse autokolarissa, jossa auto lähti tieltä katon kautta ympäri. Takapenkillä istuin ja peräkontista tuli tavaraa päälle. Sain melkoisia iskuja päähäni. Päänsärkyä kesti ensin jotain pari viikkoa. Niin ja mitään kummempaa ei todettu. Sitten päänsäryt alkoivat vähetä, mutta ehkä jonkun kuukauden päästä palasivat uudestaan. Aloin epilepsiapelon takia käyttää Tolosen E-epaa. Ihmeekseni muutamassa vuodessa nuo tuntemukset hävisivät enkä ole saanut ainakaan vielä epilepsiaa. Siitä kolarista on aikaa n. 8,5 vuotta.


    • jos psykologist apuu ehkä meen sin sit oon kyl ajatellu men en o varma tän kolarin takii mut ei o viekä hyvä tasapaino ja mieli on paskaa

    • pääsen kuntoutusryhmää täst tasapainost vieki hevonkuuses ehkä meen sit kaipa siit apuu o kertokaa onko joku ollu ja onko ollu apuu

    • aivovammanen

      Minulle aivovamma on aiheuttanu sen että tunteet on aina x10. Saatan pillahtaa itkuun ihan ykskaks, itkeä minuutin ja sitte ihmetellä mitä tapahtui. Mullakin muisti pätkii, ymmärrys pätkii, väsymystä, pääkipuja... Olen myös muuttunut reippaasta ja fiksusta laiskaan ja lapselliseksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe