Lapsi yksin kotona

äiti

Minkä ikäinen lapsi voi olla yksin kotona puoli tuntia, tunnin?
Riippuu lapsesta, mutta onko kokemuksia - missä vaiheessa yksinoloa pitää harjoitella?- vai pitääkö?

9

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitix4

      minun mielestäni viimeistään esikoulu ikäisenä,koska useinmiten ekaluokalla on pakko pystyä olemaan joitakin tunteja yksin kotona.

    • Jossu

      Riippuu lapsesta, mutta viimeistään 6-vuotiaana voi harjoitella yksinoloa kotona esim. vanhempien tunnin kauppareissun ajan.
      Oman 5-vuotiaani voisin huoletta jättää tunniksi yksin kotiin. Hän on niin rauhallinen ja järkevä, että pärjäisi kyllä. Samaa ei voi sanoa kaikista 5-vuotiaista.
      Useimmat ekaluokkalaiset joutuvat heti olemaan useita tunteja yksin koulun jälkeen. Koulupäivät saattavat loppua jo klo 11, ja vanhemmat saattavat tulla töistä kotiin vasta klo 17. Eli yksinoloa on syytä harjoitella, ettei paniikki iske ekan kerran yksin kotona ollessaan.

      • äiti

        on aloitettu harjottelu ihan pihan puitteissa, lapseni on nyt 5v. ja ollut tunnin yksin kotona ( pisimpään). aloitettiin niin että minä menin puutarhaan töihin ja poika jäi sisään omiin leikkeihinsä, tietäen että olin vain oven aukaisun takana. sitten lopetin muutenkin nurkissa kyhnäämisen vaikka vaikeeta se oli ja tein omia hommiani, kävin naapurissa ja olin hiukan kauemmin ja silti vieressä. poika on meilläkin niin järkevä, että osaisi olla yksin kauempiakin aikoja, mutta..mun sydän ei kestä!! se on nii pieni vielä :) esikoulu alkaa syksyllä ja sitten alkaa opettelu oikeesti. mitähän mä teen kun se menee kouluun :0 itselläni on työ 7.30-16.30 eli pitkät päivät.. niisk.


    • Äiskä

      Minulla on 3,5-vuotias lapsi, ja jätän hänet usein yksin kymmeniksi minuuteiksi. Hän on erittäin kiltti tyttö. Hänet voi huoletta jättää hetkeksi yksin huoneeseensa leikkimään, tai olohuoneeseen katselemaan videoita (yleensä meillä ei videoita katsota, joten se on "suuri" hetki lapselle :). Mutta en ikinä jätä lasta yksin vasten hänen tahtoaan! Itse kun olen maalaistalon tyttö niin minutkin jätettiin usein yksin kun vanhemmat menivät kasvimaalle kitkemään rikkaruohoja. Olin iloinen joskus 3-4-vuotiaana kun sain kokeilla "itsenäisyyttä", hehhe.

      • Huh huh

        Jätät siis 3,5-vuotiaan kymmeniksi minuuteiksi yksin? Tuon ikäistä lasta ei voi jättää huoletta yksin tuollaisiksi ajoiksi. Lasket sen varaan että kiltteys suojaisi lasta poissaollessasi?


      • Äiskä
        Huh huh kirjoitti:

        Jätät siis 3,5-vuotiaan kymmeniksi minuuteiksi yksin? Tuon ikäistä lasta ei voi jättää huoletta yksin tuollaisiksi ajoiksi. Lasket sen varaan että kiltteys suojaisi lasta poissaollessasi?

        ...miksi en voisi jättää? Kerro minulle, mitä voisi turvallisessa kodissa tapahtua? Ajattele nyt, lapsi katselee silmät pyöreinä videoita eikä halua lähteä siitä mihinkään, joskus kun olen takaisin tullessani laittanut videon pois pyörimästä niin kyllä itku kuuluu. Sama homma silloin kun leikkii. Enkä minä mitään tunteja pois ole, puoli tuntia korkeintaan, enkä kauas mene. Minut jätettiin 3-vuotiaasta lähtien yksin moniksi tunneiksi. Ajattele sitä! Minä olen vain ½ tuntia pois korkeintaan.


      • Wagner
        Äiskä kirjoitti:

        ...miksi en voisi jättää? Kerro minulle, mitä voisi turvallisessa kodissa tapahtua? Ajattele nyt, lapsi katselee silmät pyöreinä videoita eikä halua lähteä siitä mihinkään, joskus kun olen takaisin tullessani laittanut videon pois pyörimästä niin kyllä itku kuuluu. Sama homma silloin kun leikkii. Enkä minä mitään tunteja pois ole, puoli tuntia korkeintaan, enkä kauas mene. Minut jätettiin 3-vuotiaasta lähtien yksin moniksi tunneiksi. Ajattele sitä! Minä olen vain ½ tuntia pois korkeintaan.

        Lastensuojelulaki kutsuu tällaista tapahtumaa nimellä heitteille jättö!


    • www

      Ne jättivät ekaluokkalaisen lapsensa yksin jatkuvasti koko päiväksi ja myös illaksi. Lapsiparka oli kotonaan ypöyksin joka päivä n.9 tuntia koulun jälkeen. Vanhemmat tulivat kotiin vasta joskun kymmenen maissa. Sama peli jatkuu edelleen mutta se poika on onneksi jo kasvanut isommaksi. Mutta se on edelleen aivan yksin, ja toivon totisesti ettei se ala esim. kiinnostumaan räjähdysaineista...

    • Anonyymi

      Millaisesta yksinolosta siis kyse? Kyllä minun puolivuotias nukkuu tyytyväisenä kymmenen minuuttia yksin kun haen maitopurkin, en herätä kesken unien muutaman minuutin reissun vuoksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2822
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2638
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1436
    Aihe