heips
Kysyisin neuvoanne arvon terrypratchett-tietäjät.
Onko pratchetin discworld kirjoissa yleisesti mitään väliä missä järjestyksessä niitä lukee? Toki tiedän että joissain lukee kakkososa ja nin edespäin, mutta onko muuten mitään suositeltavaa järjestystä?
Sitten BONUSKYSYMYS:
Mikä on paras lukemanne Pratchett -kirja?
Olen kiitollinen vastauksista
pratchett järjestys
4
634
Vastaukset
- Susanel
Mä olen sitä mieltä, että Discworldiä ei ole tarpeen lukea kovin tiukasti ilmestymisjärjestyksessä. Kirjat ovat kuitenkin aika itsenäisiä. Ehkä jossain määrin kannattaa pyrkiä lukemaan ensin sieltä vanhemmasta päästä...
En muuten osaa sanoa, mikä olis paras. Eniten pidän mistä vaan kirjasta, jossa Granny Weatherwax laittaa asioita järjestykseen. - The Rat
Jaa-a.
Jonkin verran hahmot kehittyvät kirjojen edetessä, joten ehkä olisi tiettyjä kokonaisuuksia hyvä lukea ilmestymisjärjestyksessä. Itse asiassa kannattaa melkeinpä lukea ilmestymisjärjestyksessä muutenkin. Ja mieluiten englanniksi.
Itse pidän parhaana ehkä the Truthia. En tiedä miksi, monesta muusta kirjasta löytyy paljon hauskempia hahmoja... Tai no, ehkäpä ne 'ing palkkamurhaajat (mr Tulip ja mr Pin muistaakseni) ovat parhaasta päästä. - syskymy
kysymys:
Pitääkö mort:ia varten lukea jotain aikasempaa vai voiko sen lukea vaikka ei oo lukenu muuta pratchettii?
hohhoo pahan pistin...
mmuahhahhaa..
hehee...
hih...
hö... - Ei kaikki luettuina viel
Aika lailla vapaasti olen itse lukenut ja sitten hakenut lukemastani kirjasta viitteitä siihen, mitä kannattaa seuraavaksi lukea. Lukematta on vielä (onneksi) monta. Tähän mennessä parhaat olen repinyt Reaper Man'sta ja Small Gods'sta - voi jessus, että joku osaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 996033
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804782Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv963035Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p282833Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262095Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191506Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351067Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851028Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125970- 48774