Moi! minä saan ensiviikolla kanin ja haluaisin siitä sellaisen sisä siistin että se niinkun tekis tarpeensa hiekkalaatikkoon,eikä ollenkaa häkkiin ja sitten sillä olis sellanen häkki jossa olis pohjalla vaan sellanen huopa eikä ollenkaan puruja.onnistuisko semmonen??miten saan kanin oppimaan että pitää käydä siella laatikossa? vai oppiiko millään? olen käynyt sitä ny katsomassa ja sillä ja sen sisaruksilla ja äitillä on nyt sellanen ite tehty häkki josta ne pääsee pois vain silleen että ne nostaa sieltä eli ei saa liikkua vapaana. ja häkissä on pohjalla vain puruja. oppiiko se sitten nyt ollenkaan ku se on ennen asunu silleen?? t.hanne =)kiitos kun vastasitte=)
miten kani sisäsiistiksi?
6
397
Vastaukset
- Venla
Mulla ei oo kokemusta kuin yhdestä kanista, mutta sanoisin, että on aika mahdotonta saada kania "häkkisiistiksi"? Mun kanini oppi kylläkin tekemään tarpeensa hiekkalaatikkoon, mutta teki niitä myös häkkiin. Sekin riippuu tietysti siitä, kuinka paljon kani on vapaana. Jos mahdollista, että kani ois esim. koko ajan vapaana omassa huoneessa tms. ois kaiketi helpompaa saada häkki pysymään siistimpänä.
Opetat kaniasi siis niin, että aina kun huomaat sen asettautuvan tarpeidentekoon, nostat sen laatikkoon. Muutenkin voit silloin tällöin nostaa kanin laatikkoon, varsinkin syönnin jälkeen. Voit laittaa sinne papanoita "houkutteeksi" ja tietty virtsaakin, jos saat. Kun kani onnistuu tekemään asiansa oikeeseen paikkaan, kehut. Kun se tekee väärään paikkaan, torut napakalla äänellä "ei" tai "hyi". Käytä mieluiten aina samaa sanaa ja äänenpainoa. Muista että ei saa lyödä tms!
Näin minä opetin kanini, ja oppi meni perille melko pian, vaikka kani oli jo kaksivuotias. Toivottavasti joku kokeneempi neuvoo lisää! Onnea pupusi kanssa!- meeri
Mun pupu oli myös tottunut olemaan häkissä jossa on puruja. Kun se sitten 9-viikkoisena tuli meille, laitoin sille nurkkaan hiekkalaatikon (eläinkaupassa myydään näitä kanin nurkka pissapaikkoja) ja maton häkin pohjalle. Pari kertaa pupu pissasi matolle ja sen jälkeen alkoi pissata hiekkalaatikkoon. Myös suurin osa papanoista tulee hiekkalaatikkoon. Tämä on todella hyvä vaihtoehto, eipä ole puruja jokapaikassa ja kissanhiekkaimee kaikki hajutkin. Suosittelen!
ps.pupukin tykkää loikoilla matolla :)
- janna
pistä monta vessalaatikkoa pitkin huoneita... mieluiten pimeisiin nurkkiin..... vähän ajan kuluttua kani alkaa vaan käyttämään tiettyjä vessalaatikoita... kyllä toi huopajuttu onnistuu.. mutta mieluiten siinä olisi sellanen matto.. ei huopa... ja toi wc juttu onnistuu jos kanisi saa kulkea kokoajan häkistä sisään ja ulos millon haluaa...
- Mill@
Onnea uudelle kaninomistajalle!
Kanista ei ole mitenkään mahdotonta saada sisäsiistiä. Meillä on kani (kaikenlisäksi uros), joka vapaanakin olessaan käy häkissä tarpeillaan, eikä kertaakaan ole tullut "vahinkoja".
Opeta näin: kun kanisi tekee ensimmäisiä tarpeitaan (lattialle tai minne nyt tekee) kasta paperinpala pissaan ja laita se vessalaatikkoon ja myös papanat on hyvä kerätä laatikkoon. Tätä kannattaa jatkaa sinnikkäästi ja myös tarvittaessa voit nostaa kanin laatikkoon kun näet sen olevan tarpeillaan. Opetus voi viedä aikaa, mutta sinnikkyys palkitaan. Onnea yritykseen!- pupu
...toivottavasti onnistut, sillä oma pupuni ei koskaan oppinut täysin sisäsiistiksi...Papnoita ja pissoja saattaa löytää sieltä täältä vaikka vessapaikkojakin on. Olen lukenut, että "koulutuksesta" huolimatta kaikki puput eivät opi koskaan sisäsiisteiksi..Tiedä sitten mistä johtuu, mutta oma pupuni kuuluu näihin opetuksista huolimatta...Mutta pupun pisut ja papanat on suhteellisen harmittomia ja helppo siivota, joten ...nou hätä, mutta toivottavasti pupusi oppii sisäsiistiksi. :) Pieni varoituksen sana vain, etttet pety...:)
- Mari
..kun tuot kanin eka kertaa kotiin, laita se sellaiseen häkkiin jossa on puruja ja pissalaatikko, kun pupu on tehnyt ensimmäiset tarpeet laita pissaset purut laatikkoon ja jatka tätä niin kauan että kani tajuaa. Sitten kun se on oppinut purkille, voi häkin pohjalle laittaa maton tms. ja pissapurkissa on ainoastaan purua. Mä sain kuukaus sitten kaninpoikasen ja nyt se on jo sisäsiisti. ei kaki eikä pissaa muualle kuin purkkiin. Mutta kai toi homma on myös yksilöstä kiinni.
T:Mari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406663
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242422- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197