Imetys ravintolassa

Mari

Olin viikonloppuna ystävieni kanssa ravintolassa syömässä ja istumassa iltaa. Viereisessä pöydässä istui lapsiperhe, jolla oli mukanaan suloinen imeväisikäinen lapsi.
Kesken ruokailumme naapuripöydän emäntä kaivoi pokkana tissinsä esiin ja alkoi imettää. me siinä katselimme vaivautuneina muualle. En todellakaan halua katsella sinisuonisen vieraan tissin esittelyä samaan aikaan kun itse olen syömässä! Eikö lasta voi imettää joko rauhallisessa paikassa muiden katseilta suojassa tai edes kääntyä poispäin muista ihmisistä jos se tissi on pakko kaivaa esille? Tiedän kyllä että imettäminen on luonnollista jne. jne. mutta niin on piereksiminenkin ,enkä siltikään tee sitä muiden läsnäollessa. Syöttäkää ne lapset etukäteen jo kotona.

43

6221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morsian.

      Joillakin ei mene kaaliin se että muut ihmiset voisi ottaa huomioon. Ravintolaan tuo ei kyllä kuulu, kun ihmiset illallistaa. Ja kotioloissakin on kohteliasta esim. vierailta kysyä haittaako, ja toisaalta miettiä miten tuttuja vieraat ovat. Ja jos menee toiseen huoneeseen imettämään niin saattaapa siinä joku mainitakin ettei hänen takiaan tarvitse.

    • syödään!

      eikö se ole jokaisen oikeus?! Myös vauvan! Sipäpaitsi kumpi on kamalampaa, se että vauva karjuu nälkäänsä koko ravintolan kuullessa, vai se että vain muutamat huomaa imettämisen? Pienen vauvan ruoka-ajat on aika vaikea ennakoida, silloin pitää antaa rintaa kun sitä halutaan! Jos ei voi katsoa toisten syömistä, ei kannata mennä ravintolaan...

      • yx vaan

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!


      • Äidiksi Pian
        yx vaan kirjoitti:

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!

        Kaikki eivät syötä lastaan ollenkaan pullosta, eikä tarvitsekaan jos imetys sujuu. Minä en aio välittää ahdasmielisistä kommenteista, kun aikanaan vauvaani imetän. Riittää, että itse ymmärrän sen olevan luonnollista. Ehkäpä ihmiset eivät vaivaantuisi, jos äidit useammin rohkaistuisivat imettämään julkisestikin. Ehkäpä myös imetysongelmat vähentyisivät, kun imetys ei enää olisi outoa ja hävettävää.


      • muka
        yx vaan kirjoitti:

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!

        syöminen on eri asi kuin vauvan imettäminen? Hei haloo! IMETTÄMINEN ON VAUVAN SYÖTTÄMISTÄ. Itselläni on vauva ja takuulla syötän häntä aina kun hänellä on nälkä! Ja jos haluaa tissini nähdä, niin saa kyllä tosissaan tiirata paitani alle. Niin ja vielä kurkata vauvan pään yli! Mutta toisaalta jos on niin epätoivoinen niin ei se minua haittaa. Minulla on vauva ja nautin hänestä niin kotona perheeni kanssa kuin jokaikinen muukin hetki! Hän on pieni niin tavattoman lyhyen hetken... Imettäminen on luonnollista, mutta peniksen näyttely ei minun mielestäni ole...


      • kysyn
        yx vaan kirjoitti:

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!

        ruokailetko useinkin vessassa? Meidän perhe ei harrasta sitä. Onhan se epämiellyttävä ja epähygieeninen paikka.
        Lastani en ainakaan ikään katsomatta laittaisi vessaan syömään. Oletteko siellä ihan koko perheen voimin? Entä viettekö vieraatkin sinne? Vaiko vain kaikista pienimmät ja puolustuskyvyttövimmät?


      • mutta minä
        yx vaan kirjoitti:

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!

        en ainakaan viitsi kaltaistesi vuoksi alkaa opettamaan lasta pulloon, lypsämään maitoa etukäteen, kantamaan mukana kylmälaukkua, missä saan maidon pilaantumatta säilymään pullossa ja sitten etsimään lämmistysvettä siellä ravintolassa, että saan sen maidon taas syöttölämpötilaan... Ja sitten kaiken tämän jälkeen vauva joko ei juokaan sitä (pilalla ja heitettävä pois, jolloin ehkä kohta onkin nälkä) tai sitten se ei jostain syystä riitäkään (tisseissäni ei ole mittareita, joten en tosiaankaan tiedä, kuinka paljon vauva kerralla syö..)


      • janika

        tuskin kukaan äiti pystyy imeväis ikäistä lastaa syöttämään kotonaan niin ettei heräisi kesken ns.ravintola illan.täytyypi olla aika epäkypsä naiseksi jos äidin tissi häiritsee,asia on lunnollinen tapahtuma tai sitten vaan kyse oli ainoastaan katkeruudesta äidin suuria tisuja kohtaan....mielestäni aika pieni juttu kun ajattelee mitäkaikkea maailmassa tapahtuu.hymyilkää onnellisista asioista


      • Hansu
        yx vaan kirjoitti:

        ...on eri asia kuin vauvan imettäminen! Eikä kenenkään tarvitse vieraan ihmisen rintaa/penistä ym. vartalon intiimiosia nähdä pakosta JULKISELLA PAIKALLA, joten jos haluaa ko. osia kaivaa esille niin menköön vessaan tai jonnekin muualle yksityiseen paikkaan!

        Rintamaidon voisi pumpata pulloon esim. ravintolareissujen ym. ajaksi, ihan vain HUOMAAVAISUUDESTA MUITA KOHTAAN, mutta eipä nämä "tissittelijät" nähtävästi ole kohteliaisuus/huomaavaisuussääntöjä koskaan opetelleet...Tissiterrori kuriin julkisella paikalla!!

        Niin ja aiheuttaa pulloon tottumattomalle täysimetetylle lapselle huutokohtaus ( nännihämmennys)? Imettäminen on luonnollista ja se tapahtuu täysimetetyillä lapsilla jopa tunnin välein. Revi siitä sitten tarpeeksi aikaa ravintolassa käymiseen ilman yhtään "tankkausta".

        Ja pakkokos sitä tissiä on tuijottaa. KAttelkaa vaan omiiin pöytiinne.


      • Anonyymi

        Kuvottava tapa imettää ravintolassa. Jos ei sitä touhua kykene ajoittamaan toisaalle, kannattaa jättää ne pikku persereiät suosiolla kotiin. En minäkään paidatta ravintoloissa pyöri.


    • kyllä

      sitä mieltä että kylläpä sitä vauvaa voi imettä justiinsa siinä missä sillä on nälkä!!! Jos on niin ahdasmielinen ettei sitä kestä katsella, on jumalauta KATSELEMATTA!!! Eikä sitä nyt muutenkaan tuijottaa tarvitse. On vaan kun ei oliskaan. Tästä aiheestahan oli muutama vuosi kovastikkin juttua kun huvipuiston ravintolassa oli imettävää naista käsketty mennä vessaan, ulos tjs, en tarkkan muista. Herra isä!! Vessaan!!! Syömään, ja vessaan, ei mielestäni kuulu edes samaan lauseeseen. Itse olen imettänyt aina siellä missä vauvalla on ollut nälkä, mutta en kyllä ole kummemmin niitä rintoja tieten tahtoen ympärille esitelly. Vilahtaa on vahingossa saattanut, jos joku pervo on varta vasten kyttäämään jäänyt.

    • Mursu

      Tosiasiahan on se, ettei pientä vauvaa pysty etukäteen syöttämään. Se kun ei tissiä huoli jos ei nälkä ole ja sitten kun se nälkä tulee, se tulee noin sekunnissa.

      Mielestäni kyllä imettävät äidit voisi ottaa muut ihmiset huomioon juuri vaikka ravintolassa. Ymmärrän täysin, ettei kaikkia huvita syödä jos sattuu olemaan suora näköyhteys jonkun vieraan tissiin. Eikä sitä viitsisi kattoon tai lautaseensa tuijottaa varttia tai kenties pidempäänkin.

      Äiti lapsineen voisi jo menneessään ravintolaan valita sellaisen pöydän, jossa voisi imettää siten, ettei tissi paista koko ravintolasaliin. Tarkoitan siis omaan loosiin tai seinän viereen. Tietenkään sellaista pöytää ei aina ole vaapaana, mutta mahdollisuuksien mukaan kuitenkin. Harsovaipallakin voi hiukan verhota etumustaan jos ei muuta keksi.

      Vessa ei todellakaan ole paikka imettää, kyllä siihen pitää muu paikka löytyä. Imettävien äitien kannattaa muistaa, että vaikka se imettäminen on kuinka luonnollista, niin ei sitä kaikki halua katsoa. Onhan se kakan vääntäminenkin ihan luonnollista, mutta mielummin ainakin minä jätän moisen esityksen näkemättä.

      t. kohta ravintolassakin huomaavaisesti imettävä äiti

    • Pian äiti itsekin

      äitejä, jotka imettävät lastaan nolostelematta julkisella paikalla. Se jos mikä on luonnollista. Jos ketjun aloittaja katselee mieluummin viereisessä pöydässä örveltävää kaljamahaa tai ketjupolttajaa, suosittelen menemään itseensä. On kenties kokonaan päässyt unohtumaan, mikä ja mitä ihminen on. Jos tissin näkeminen nolostuttaa, on kasvun paikka. Rintamaito on vauvan ruokaa.

    • Äiti 4:lle

      istumassa iltaa, niin luulisi sitä nyt muutakin katseltavaa ja tekemistä olevan kuin kytätä naapuripöytään. Ei kai se teidän jutustelua haittaa mitä viereisessä pöydässä tehdään.
      Voin kyllä omasta kokemuksesta sanoa, etten juurikaan kiinnitä naapuripöytiin huomiota, jos omassa pöydässä on hyvää seuraa. Katseletko muutenkin muiden ihmisten ruokailua, vai oliko tämä nyt poikkeus ja heti tapahtui tämmöinen sensaatio?

    • Tiara

      Tais vaan haluta esitellä tissejään, siihenhän vauva on hyvä tekosyy.

    • ihmeessä siitä

      täytyy vielä vaivaantua, ettei tuijota tuntemattoman tissiä? Eikö ole ihan itsestään selvyys, että jos ei kerran kiinnosta, niin katsotaan muualle? (Mikä ois useimmiten toivottavaa vaikka kiinnostaisikin.) Kai siellä ravintolassa on paljon muitakin kohteita katsella kuin juuri se yksi tissi joka sattuu hieman näkymään. Jos seuraavan kerran vaikka kokeilisit katsella keskustelukumppaniasi silmiin, mikä kuuluisi hyviin käytöstapoihin muutenkin.

      Jos vauva sattuu olemaan tiheästisyövä yksilö, niin eipä sen kanssa voi sitten kotoa lähteä koskaan minnekään, jos ei sitä kerran saa syöttää missään. Ja ei mielestäni ole tosiaankaan järkevää, että äiti joutuu lähtemään jonnekin ravintolasta kesken ruokailun. Kyllä se äitikin maksaa siitä ruuastaan ja haluaa sen ehkä syödä lämpimänä ja vielä toisten seurassa ja samaan aikaan kun muut. Ihan tarpeeksi on jo muutenkin kaikenlaisia synnytyksenjälkeisiä masennuksia ja lapsiensa tappamisia ilman että äitejä rasitetaan vielä enemmän kuin on tarpeen.

      • äiti minäkin-72

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.


      • huomioon
        äiti minäkin-72 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.

        että kaikilla ei ole mahdollisuutta saada lapselleen hoitajaa? Itse tiedän sen hyvinkin, ei ollut sukulaisia katsomassa aikoinaan pienen lapsen perään ja iltaisin kotipalvelut eivät toimi. MLL:sta varmaan olisi saanut, mutten halunnut ventovieraalle lastani hoitoon antaa. Turhan kriittisiä olette, sanon minä.


      • Äiti 4:lle
        äiti minäkin-72 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.

        Ruokaravintola on kyllä ihna sopiva paikka vauvallekin. En ymmärrä miksi vanhemmat eivät voisi käydä syömässä ulkona ja vauva mukana. Hei haloo, mitenköhän se eroaa mielestäsi kahvilasta?
        Ei meillä ainakaan ole ollut koskaan ongelmana vauvan kanssa kulkeminen, mutta minä ehkä olenkin sitten jäänyt muilta huomaamatta, kun olen aika aikaisesta antanut tuttipulloa.


      • Äiti
        äiti minäkin-72 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.

        Voin sanoa omasta kokemuksesta, että se vauva lähtee ravintolaan mukaan juuri siksi, kun ei ole hoitajaa. Meillä ei ainankaan ole hoitajaa.
        Yhden kerran ollaan käyty ulkona ravintolassa vauvan syntymisen jälkeen ja silloinkin vauva oli mukana, ja kyllä, imetin häntä ravintolassa (KAMALAA!!!!).
        Olkaa onnellisia te kenellä on hoitaja lapselle.


      • Anna
        äiti minäkin-72 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.

        Me olimme juuri viettämässä 5-vuotishääpäiväämme koko perheen voimin ruokaravintolassa illalla. Kolme lastamme olivat mukana. Olisikos pitänyt kenties se vauvaikäinen tissin syöjä jättää yksin hoitajan kanssa kotiin? Naurettavaa, meille se oli ainakin koko perheen juhlapäivä ja imetin kyllä lastani siellä, vaikka onkin jo puoli vuotias, hui kauhistus!
        5- ja 3 -vuotiaamme osaavat kyllä käyttäytyä ravintolassa ja puolivuotiaammekaan ei itkenyt tai älissyt yhtään, koska sai syödäkseen rinnasta!


      • ottaa vauva
        äiti minäkin-72 kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia joku vie pikkuvauvan ravintolaan..? Ei siis tulisi pieneen mieleenkään. Kahvilan tms just ja just ymmärtää, mutta eikö ole järjenvastaista ottaa vastasyntynyt illalliselle mukaan..? Kyllä me varaamme mieheni kanssa toisinaan pöydän ravintolasta ja menemme illalliselle, juomme samppista ja nautimme toisitamme, mutta vauvalla on silloin hoitaja. Ei herranen aika. Kohta varmaan joku kirjoittaa että voi ei kun joku imetti yökerhossa.

        mukaan on juuri se, että sitä vauvaa täytyy imettää. Sitä imetystä ei taas voi tehdä kukaan muu kuin oma äiti. Vauva siis kulkee äidin mukana siksi, että sitä pystyy hoitamaan kunnolla (enkä tuomitse hoitoon jättämistä, mutta itse kartan sitä vauvan kohdalla). Ravintoloissa voi syödä muulloinkin kuin vain juhlatapahtuman vuoksi miehen kanssa kahdestaan shampanjan kera! Ihan voi vaan vaikka mennä syömään shoppailun ohessa, jos tulee nälkä.

        Missä vauvan kanssa sitten saa olla? Mielestäni vauvat ovat ihmisiä siinä missä aikuisetkin ja saavat kulkea kaikissa paikoissa mukana. Koirat joutuu jättämään kotiin ravintolareissulta, ei vauvoja.

        Me muuten nautitaan ravintola-aterioista koko perheen voimin. Kaikki lapset siis mukaan.


    • mami

      Sää et taatusti ole äiti ja oot täällä äitien ja isien keskustelu palstalla :)
      Minulla on 4 kuukauden ikäinen vauva ja hän syö silloin kun on NÄLKÄ! Jos olen joskus yrittänyt häntä syöttää lähtiissä kotona niin hän ei syö jos ei ole nälkä. No sittenhän sitä pitäs unohtaa kaikissa paikoissa käyminen...?
      Ja sen voin sanoa, että jos mä vaikka rupean syöttämään vauvaa niin mulla ei aninakaan tissi näy ollenkaan, kun vauvan pää on vähän niin kuin paidan alla... ja moni jo tässä huomautti, että onko sitä pakko tuijottaa suoraan sinne naapuri pöytään... kun on vielä niin vaivautunut olokin :) voi kauheaa kasva vähän vielä !

    • kahden pojan äiti

      pienet vauvat syövät usein ja nälkä voi yllättää missä vaan ja millon vaan. jos ei voisi imettää kun kotona, niin elämä vauvan kanssa rajoittuisi kodin lähelle. ei kenenkään pää kestä olla kotona tai vaan koti pihassa puoltavuotta tai pitempäänkin. itse kyllä imettäessäni yritän piilottaa tissin ja imettää "huomaamattomasti". imettää voi niin ettei tissi näy, mutta aina se ei ole niin helppoa. eikö itselläsi ole sitten lapsia? jos ei niin ehkä ymmärrät paremmin sitten kun on.

    • Vain piilossa

      Itse olen 2 kk pojan äiti, enkä imetä julkisesti, muuta kuin kotona perheen läsnäollessa. Muualla menen johonkin piiloon. Vaikka imettäminen on luonnollisinta maailmassa, niin mielestäni ei ole soveliasta vilautella tissejään ventovieraille. Myös mieheni sanoi, että miehelle on tosi vaikeaa teennäisesti yrittää koko ajan välttää katsomasta sitä tissiä, kun katsehan normaalioloissa harhailee joka puolella. Imetystilanteessa miehen täytyy kuulemma paniikinomaisesti suunnata katsetta koko ajan niin, ettei naiselle vaan tulisi sellainen olo että hänen tissejään tuijotellaan. Ymmärrän tosi hyvin mieheni kannan.

      • Imettäjä

        Nauratti, kun luin viestiäsi. Vai pitää miehen paniikinomaisesti suunnata katsetta muualle :D Minua ei haittaa, vaikka mieheni katselisi muita imettäviä äitejä. Eikä minua haittaa, jos joku vieras mies katselee imetystäni.

        Tuntuu, että ihmiset ovat ihmisyytensä kanssa hukassa nykyään. Tissien päätarkoitus on tarjota vauvalle ravintoa. Tissin näkymisessä tällaisessa imetystilanteessa ei ole mitään hävettävää. Se on todellakin maailman luonnollisin asia.


      • naisilla
        Imettäjä kirjoitti:

        Nauratti, kun luin viestiäsi. Vai pitää miehen paniikinomaisesti suunnata katsetta muualle :D Minua ei haittaa, vaikka mieheni katselisi muita imettäviä äitejä. Eikä minua haittaa, jos joku vieras mies katselee imetystäni.

        Tuntuu, että ihmiset ovat ihmisyytensä kanssa hukassa nykyään. Tissien päätarkoitus on tarjota vauvalle ravintoa. Tissin näkymisessä tällaisessa imetystilanteessa ei ole mitään hävettävää. Se on todellakin maailman luonnollisin asia.

        Mielestäni paniikki on osittain naisten itsensä aiheuttamaa (nainen olen minäkin). Kyllä miehiä syytetään aika herkästi ties mistä ahdistelusta. Monet naiset ovat ihan kauhuissaan jos joku mies sattuu edes vilkaisemaan imetettäessä, ja siinä herkästi käsilaukut viuhuu.


      • imettelijäinen!
        Imettäjä kirjoitti:

        Nauratti, kun luin viestiäsi. Vai pitää miehen paniikinomaisesti suunnata katsetta muualle :D Minua ei haittaa, vaikka mieheni katselisi muita imettäviä äitejä. Eikä minua haittaa, jos joku vieras mies katselee imetystäni.

        Tuntuu, että ihmiset ovat ihmisyytensä kanssa hukassa nykyään. Tissien päätarkoitus on tarjota vauvalle ravintoa. Tissin näkymisessä tällaisessa imetystilanteessa ei ole mitään hävettävää. Se on todellakin maailman luonnollisin asia.

        Heh, sitä varten ne tissit on, että niistä voi jälkeläiselleen/jälkeläisilleen tarjota ravintoa! =)


    • Jutta

      Olen nyt 4-kuisen tytön äiti ja täytyy todellakin myöntää, että imettäisin ravintolassa tai missä tahansa muuallakin jos vauvalla sattuu nälkä yllättämään. Mutta olen kyllä lähtiessäni varustautunut imetyspaidalla ja -liiveillä, ja harjoitusta on jo kertynyt sen verran, että vauvan saa tissille ja siitä pois ilman sen ihmeempiä vilautteluita. Ja vauvan syödessä mitään ei todellakaan näy. Ja vaikka joskus jollakulla tissi vilahtaakin, niin luulisi että jokaisella hiukankin normaalilla ihmisellä on sen verran älliä ja käytöstapoja, ettei sitten tuijota. Varsinkaan jos tekee pahaa.

    • mutta...

      eipä tulis mieleenkään imettää ravintolassa pöydän ääressä!! Tosin en ole kyllä vauvani kanssa edes mennyt ravintolaan, ei jotenkaan kuulu minun mielestäni tähän vauva-aikaan..

      Kaupoille kun menemme, tottakai syötän vauvani aina ennen lähtöä, mutta jos nälkä silti yllättää, etsin kyllä lastenhoitohuoneen tms, tai vaikka sen vessan, en ikinä imettäisi julkisesti. Eihän muutkaan naiset ota paitaa pois kesken kaiken, miksi sen pitäisi olla sallittua äideille? Miksi äitien ei tarvitse ottaa muita ihmisia huomioon?

      • Pian äiti

        Ihan siksi, että muilla naisilla ei ole mitään syytä ottaa paitaa pois julkisella paikalla? Eipä sen puoleen, alastomuutta häpeillään aivan liikaa nykyään.


      • pois?

        Miksi ihmeessä? Minä ainakin sujautan vauvani paidan alle...


      • ole koskaan

        imetyksen takia joutunut paitaa pois ottamaan. Kannattaa varustautua sellaisella paidalla, joka päällä voi imettää.


    • aina

      joku valittaa... Jos vauva huutaa naama punaisena, niin suurin osa ihmisistä ajattele, miksei se (äiti) saa sitä hiljaiseksi!!! Jos imettää, niin sekään ei käy! Sitten muutaman vuoden (kun ollaan vieroitettu se kuopuskin rinnasta)kuluttua tuodaan pesue ravintolaan, niin kyllä tulee paheksuvia katseita kun lapset ei osaa käyttäytyä ravintolassa! Miten he voisivat osata kun eivät ole koskaan olleet? Teki niin tai näin, niin aina joku valittaa. Näinhän se on joka asiassa...

    • Kii

      Siis apua, voiko tällaisia ihmisiä tosiaan olla olemassa..? Tissihän se vaan on, ei mitään sen vakavempaa..! Miten joku voi vaivautua siitä, jos toinen ruokkii vauvaansa siihen tarkoitetuin keinoin? Oikeasti, taitaa kello olla jo liian paljon selkeälle ajattelulle, mutta en voi käsittää miksi vauvat pitäisi ruokkia piilossa tai etukäteen(ei ole edes mahdollista, vauva kun tarvitsee maitoa juuri silloin, kun sillä on nälkä). Eihän aikuisiakaan häädetä vessoihin syömään, vaikka olisi esim. erittäin sottaiset ruokailutavat (kastikkeet roiskuu naapuripöytään ja kuuluu mussutusta ja mässytystä..tämmöisestä voisi vaivautua ja huomauttaa), mutta siitä, että pieni (tai isompikin) vauva syö ateriaansa ihan kuten muutkin. Luonto on vain hoitanut sen, että kätevästi maito tulee sieltä, hui niin kauhean kamalan irvokkaasta tissistä 8D Tässä maailmassa riittää niin paljon pahaa, inhottavaa, kamalaa, kauheaa sattumusta joka päivälle. Miksi valittaa satunnaisesti vilahtavista imettäjien julkitisseistä?
      Itse tänään imetin 10kk vauvaani ravintolassa, ihan siinä pöydän ääressä ruokailun lomassa, olisi ollut kiva nähdä ilmeesi, olisin voinut onnellisena katsoa vauvaani ja jatkaa imetystä!

    • Hanne

      Minua äitinä on ärsyttänyt kun tuntemattomat ihmiset ovat tulleet kysymään imetyksestäni. Ihmettelen että mitä se heille kuuluu, olen tähän asti kuvitellut että imettäminen on vain äidin ja vauvan välinen asia. Mutta tästähän se johtuu, jotkut äidit tekevät imetyksestä koko yhteiskunnan (tai ainakin ravintolan) yhteisen asian! Itselleni imetys on hyvin henkilökohtainen hetki oman rakkaan vauvani kanssa, en sitä hetkeä halua jakaa täysin tuntemattomien ihmisten kanssa.

    • Mari

      Piti nyt tulla selventämään että ei sitä tissiä todellakaan tarvinnut vartavasten katsoa. Sitä nyt vain oli vaikea olla huomaamatta, sillä kyseinen äiti ei todellakaan imettänyt huomaamattomasti vaan aika ronskin näköisesti. Ja pitäisikö minun katsoa vain lautaseeni kun olen ravintolassa? En siis varsinaisesti ole ravintolassa imettämistä vastaan, kunhan se tehdään nätisti. Että älkää teloittako...
      Mutta kyllä te (jotkut) äidit voisitte ajatella muitakin ihmisiä, ennekuin alatte vaippoja vaihtamaan ravintolan pöydällä. Näinkin on siis tapahtunut...

      • -U-

        "Mutta kyllä te (jotkut) äidit voisitte ajatella muitakin ihmisiä, ennekuin alatte vaippoja vaihtamaan ravintolan pöydällä. Näinkin on siis tapahtunut.."

        Aha :D Iskit sitten isommat kortit pöytään. Joo, nyt olen samaa mieltä, ei ole sopivaa.


    • muuta

      ..sanoa kun että yhtä paljon sen tissin pitäisi häiritä kuin tuttipullonkin. Koska se on tuollaisessa tilanteessa vain ja ainoastaan vauvan ruokaa varten!!! PISTE.

    • taiku

      Mielestäni imettää saa julkisilla paikoilla mutta senkin voi tehdä huomaamattomasti. Minusta se on ihan oikeasti myös kohteliaisuus asia. Ei ravintolassa missä on toisiakin ihmisiä rentoutumassa ja syömässä tarvitse alkaa esittelemään tissiä. Se oikeesti saattaa tuntua joistakin ihmisistä kiusalliselta. Ajatellaanpa ihan pappaikäisiä miehiä esimerkiksi tai miehiä yleensä tai ihan vaan naisia ja lapsia. Meitä on moneen. Onnelliset imettäjätkin voisivat miettiä sitä. Totta kai vauvan ruokinta on tärkeää. Korostan nyt sitä, että imetyksen voi suorittaa julkisillakin paikoilla huomaamattomasti! Uskomatonta, kun tuon imetyksen kanssa pitää aina kiihkoilla. Yleisillä paikoilla voisi yrittää ottaa huomioon toisiakin ihmisiä, kun ollaan kaikki erilaisia. Kotona homma eri. Mulla on ystävä, joka voi huonosti jos vauvan suupielestä valuu maitoa! :-) Minkäs sille teet.

      t. kolmen lapsen äiti

    • oopsss

      Moukkamaista julkinen imetys. Joko pumpataan maitoa pulloon, tai sit poistutaan pois toisten silmien alta asia hoitamaan. Imetys on muutakin kuin ruoan antamista lapselle, se on herkkä ja intiimi kanssakäyminen, hiljainen kaunis hetki äidin ja lapsen välillä.
      Tavat on kaikonneet. Kaikki on ronskia,ns. luonnollista. Yllä oleva kirjoitti viisaasti, että niin on piereksiminenkin, mutta sekin ollaan totuttu hoitamaan jotenkin yksityisesti.
      Koko äitiys on äärivouhotusta, äidit kutsuvatkin jopa itseään mammaksi. Itselläni ei identeettini kuivunut kokoon, supistunut lapsen saatuani. Olen ollut aina nainen - en mamma.

      Hoidin lastani kotona 3-vuotiaaksi, ja sain hänet ilmeisesti tarpeeksi kokeneena ja elämää nähneenä, ettei minulla ollut vaikeuksia ymmärtää yleisiä hyviä tapoja.

      Esim. Italiassa ja Ranskassa lapsia arvostetaan ja heistä välitetään paljon, mutta en koskaan ole nähnyt tapausta, jossa ranskatar pullauttaa tissinsä esille homssuisena ja sanoo, että "Kas nyt mamma imettää" muiden katseiden alla. Non non non ...

      Tyylillä asiat hoidetaan. Tai no - kukin taaplaa "tyylillään".

    • ooopsslisäys

      Ja lisäyksenä, tarkennuksena vielä - todellakin tarkoitan, että mikäli ei näitä yleisiä hyviä tapoja halua noudattaa, voi vallan hyvin oleilla pelkissä "mammapaikoissa" kaltaistensa kanssa.

      Tästähän joku nokkela mamma nappaa bisnesidean ja alkaa pyörittää jonkinlaista servisiä, ravintolaa, tms palvelua ihan vain tissi-ihmisille, mammoille. Tälle taitaa olla ihan tilaus nyky-Suomessa. Olkaa vaikka koko porukka yläosattomissa ja jo ovelta yläosa (ja aivot) narikkaan. Kantoliinat ja tissit esille.

    • Anonyymi

      Itse olen kolmen kuukauden ikäisen lapsen äiti enkä missään nimessä voisi kuvitella vetäväni rinnat paljaiksi kaikkien nähden vain sen takia, että vauvalla on nälkä. Enhän ole mikään huora. Itse olen ainakin nähnyt kun eräs henkilö imetti vauvaansa molemmat rinnat paljaina. Aion ainakin itse hälyttää poliisit paikalle jos vastaan tulee itsensäpaljastelijoita. Eihän järkevät naiset kulje rinnat paljaana elleivät he niitä tahallaan halua esitellä ja sillä kiihottaa muita. Ehkä jossain saunassa tai pukuhuoneessa voisi olla sopivaa imettää missä muutenkin ollaan alasti mutta muuten minusta ei ole sopivaa esitellä henkilökohtaisia paikkojaan kaikelle kansalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1759
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1705
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1551
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe