Meillä on tollasia pikkusia koiperhosen näkösiä öttiäisiä ruvennut pyörimaan talossa ja varsinkin kuiva-ainekaappi tuntuu olevan niitten suosikki. Ollaan hävitetty kaikki kuiva-ainet, mihin ne on muuttanut, mutta kuitenkin ne ei ole hävinnyt. Joka päivä saa ainakin 5-15 perhosta tappaa ja toukkia on katossa joka puolella, mutta eivät tunnu loppuvan, aina jostakin niitä tulee lisää.
Mitä niille pitäs tehdä? Ja miten?
Perhosia sisällä
19
33932
Vastaukset
- tuholaistorjuja
Laitoin sähköpostini tähän, että saan ilmoituksen, jos joku vastaa, eli osoittakaa vastauksenne mieluummin tähän viestiin.
- torjuja
Minä hävitin kaikki kuiva-aineet ja pesin koko keittiön kaikki kaapit tiskipöydät yms. nurkkiaan myöten kunnollisella desinfioivalla pesuaineella. Hävisivät kyllä, kun rupesin vielä säilyttämään jauhot yms. jääkaapissa tai todella tiiviissä lasipurkeissa.Ne eivät katoa, jos johonkin nurkkaan jää pienikin murunen jotain ruoka-ainetta.
- Tietoa löytyy
Iski meillekin, mutta myrkyttämällä saa kuriin. Katso google haulla jauhokoisa ja googlen kuvahaulla kuva siitä. Ihan varma juttu!
- Pienisiipirikko
Meillekin iski nuo perhoset ja nyt tilattiin myrkyttäjä kotiin. Tämä jauhokoisa on tullut ilmeisesti kaupassa kauan seisseiden jauhopakkauksien saumoista. Vehnäjauhot ovat jauhokoisan mieluisimpia koteja. Jauhokoisa ei tuota erityisesti hygieenisiä ongelmia, mutta jos elintarvikkeista löytää valkoista rihmaa, niin kyllähän siinä on tälläinen vieras käynyt.
- Epätietoinen?
Tietääkö joku lisääntyykö perhosetkin vai vain toukat? Toukkia ei enää ole näkynyt, kun löysin siemenpussin, missä ne majaili (siis pöydällä ja seinillä mönkimisen lisäksi! Tosi ällöttäviä...)En haluaisi tyhjentää koko keittiötä, kun tämä alkuperäinen toukkien paikka ei siis ollut ruokakaappi, mutta jos niitä sitten myöhemmin tuleekin uudellen.... Eli tietääkö joku, muniiko ne perhoset?
- kahaku
Hei,
Minulle tuli myös jauhokoisia jonkin viljapakkauksen mukana, nyt olen taistellut pari viikkoa niiden kanssa ja pelkään ettei homma jää tähän vieläkään...
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa kaikki kuiva-aineet todella tarkalla silmällä, koska niihin ne perhoset ovat muniansa munineet odottelmaan toukaksi kuoriutumista ja uutta "hyökkäystä". Itse löysin vähän joka pakkauksesta seittiä, jota toukat erittävät, sekä pieniä tummia hileitä (ulostetta) ja lopulta tuskastuin ja heitin kaiken pois. Muutamien eurojen ruokapakkauksia saa aina kaupasta lisää, ja säästyt monien kuukausien riesalta ja saastuttamasta myös naapureittesi huusholleja.
Siis, aikuinen perhonen ei syö niitä ruoka-aineita, vaan keskittyy munimaan jopa 400 munaa vaikkapa jauhopussiin. 10-15 päivän päästä munista kuoriutuu toukkia, jotka lähtevät vaeltamaan ja etsimään suojaisaa (piiloa) koteloitumispaikkaa. Jos pääsevät koteloitumaan, niistä kuoriutuu n. viikon päästä uusia perhosia. Toukat siis eivät lisäänny, mutta ovat niitä jotka paikkoja sottaavat ja paketteihin tunkeutuvat.
Sain mielestäni suurimman osan toukista tapettua jo niiden vaelluksella, ja löysin koteloituneita toukkia, jotka myös hävitin. Silti perhosia ilmestyi myrkytyksestäkin huolimatta. Käytin siis Raid Superia kaikkiin kaappeihin, rakoihin ja pinnoille.
Kuiva-aineet ovat "turvassa" pakkasessa, jääkaapissa tai tiiviissä muovi-tai lasiastioissa. Muovipussit ei riitä. Aion pitää olemassaolevat ruoka-aineeni nyt "karanteenissa" usean kuukauden enkä osta turhaan uusia poisheitettyjen tilalle.
Itse taas heitän pallon seuraavalle "tietävälle", eli pystyykö aikuinen jauhokoisa-perhonen munimaan muuallekin kuin ruoka-aineisiin? Eli jos kaikki ruoat on piilossa, niin muniiko perhonen muualle vai kuolevatko ne kokonaan pois häiritsemästä? - jensbe
kahaku kirjoitti:
Hei,
Minulle tuli myös jauhokoisia jonkin viljapakkauksen mukana, nyt olen taistellut pari viikkoa niiden kanssa ja pelkään ettei homma jää tähän vieläkään...
Kannattaa ehdottomasti tarkistaa kaikki kuiva-aineet todella tarkalla silmällä, koska niihin ne perhoset ovat muniansa munineet odottelmaan toukaksi kuoriutumista ja uutta "hyökkäystä". Itse löysin vähän joka pakkauksesta seittiä, jota toukat erittävät, sekä pieniä tummia hileitä (ulostetta) ja lopulta tuskastuin ja heitin kaiken pois. Muutamien eurojen ruokapakkauksia saa aina kaupasta lisää, ja säästyt monien kuukausien riesalta ja saastuttamasta myös naapureittesi huusholleja.
Siis, aikuinen perhonen ei syö niitä ruoka-aineita, vaan keskittyy munimaan jopa 400 munaa vaikkapa jauhopussiin. 10-15 päivän päästä munista kuoriutuu toukkia, jotka lähtevät vaeltamaan ja etsimään suojaisaa (piiloa) koteloitumispaikkaa. Jos pääsevät koteloitumaan, niistä kuoriutuu n. viikon päästä uusia perhosia. Toukat siis eivät lisäänny, mutta ovat niitä jotka paikkoja sottaavat ja paketteihin tunkeutuvat.
Sain mielestäni suurimman osan toukista tapettua jo niiden vaelluksella, ja löysin koteloituneita toukkia, jotka myös hävitin. Silti perhosia ilmestyi myrkytyksestäkin huolimatta. Käytin siis Raid Superia kaikkiin kaappeihin, rakoihin ja pinnoille.
Kuiva-aineet ovat "turvassa" pakkasessa, jääkaapissa tai tiiviissä muovi-tai lasiastioissa. Muovipussit ei riitä. Aion pitää olemassaolevat ruoka-aineeni nyt "karanteenissa" usean kuukauden enkä osta turhaan uusia poisheitettyjen tilalle.
Itse taas heitän pallon seuraavalle "tietävälle", eli pystyykö aikuinen jauhokoisa-perhonen munimaan muuallekin kuin ruoka-aineisiin? Eli jos kaikki ruoat on piilossa, niin muniiko perhonen muualle vai kuolevatko ne kokonaan pois häiritsemästä?Minä olen nyt jo vuoden ajan taistellut näiden ötököiden kanssa, aina välillä ovat hävinneet ja nyt kesän alettua tuli todellinen yllätyshyökkäys. Ei auta muu kuin koko keittiön tyhjennys, "saastuneiden" tuotteiden hävittäminen ja kloriitilla desinfiointi ja lopuksi vielä hyönteismyrkyt niin jos nyt sitten lopullisesti lähtisivät pois...! niin ja kyllä voivat munia muuallekin kuin elintarvikkeisiin, minulla on lähes kaikki kuivaruoat joko pakkaukset pussitettu tai lasipurkeissa (pääsivät sisään myös muovisiin astioihin jossa pyöritettävä avauskiekko) ja silti oli ilmestynyt purkkien taakse seinään iso munakasa.. yök!
Toivotaan parasta että tällä kertaa pääsen niistä eroon kokonaisuudessaan sillä olen heittänyt ruokaa menemään jo suurella summalla.. - *puistatus*
jensbe kirjoitti:
Minä olen nyt jo vuoden ajan taistellut näiden ötököiden kanssa, aina välillä ovat hävinneet ja nyt kesän alettua tuli todellinen yllätyshyökkäys. Ei auta muu kuin koko keittiön tyhjennys, "saastuneiden" tuotteiden hävittäminen ja kloriitilla desinfiointi ja lopuksi vielä hyönteismyrkyt niin jos nyt sitten lopullisesti lähtisivät pois...! niin ja kyllä voivat munia muuallekin kuin elintarvikkeisiin, minulla on lähes kaikki kuivaruoat joko pakkaukset pussitettu tai lasipurkeissa (pääsivät sisään myös muovisiin astioihin jossa pyöritettävä avauskiekko) ja silti oli ilmestynyt purkkien taakse seinään iso munakasa.. yök!
Toivotaan parasta että tällä kertaa pääsen niistä eroon kokonaisuudessaan sillä olen heittänyt ruokaa menemään jo suurella summalla..Ei hittolainen. Täytyy varmaan laittaa kaikki lasipurkkeihin! Mulla kun on juuri noita pyörivällä kiekolla olevia purkkeja! Pitkään pyydystelin ja ihmettelin perhosia, sitten kaappeja siivotessani löysin toukkainvaasion (YÖKYÖKYÖK) ja heitin lähes kaiken ruuan roskiin, vain osa tavaroista (mm. kahvi, kaakao, teepussit) säästyi. Nyt aion kyllä käydä vielä nuokin uudestaan läpi ja purkittaa kaiken. Syövätkö ne toukat jotain muutakin kuin jauhoja? Meillä ei tosiaan jauhoja eikä hiutaleitakaan enää ole. Tomusokeri on purkissa, mutta täytyy silti tarkastaa sekin.
Munakasoja en ole nähnyt ollenkaan, enkä enää toukkiakaan, mutta perhosia löysin tänäkin aamuna kolme. Viihtyvät erityisesti kuivakaapin sisällä. Mistä hiivatista niitä tulee? Loppuuko tämä koskaan?! - totuudenlapsi.
*puistatus* kirjoitti:
Ei hittolainen. Täytyy varmaan laittaa kaikki lasipurkkeihin! Mulla kun on juuri noita pyörivällä kiekolla olevia purkkeja! Pitkään pyydystelin ja ihmettelin perhosia, sitten kaappeja siivotessani löysin toukkainvaasion (YÖKYÖKYÖK) ja heitin lähes kaiken ruuan roskiin, vain osa tavaroista (mm. kahvi, kaakao, teepussit) säästyi. Nyt aion kyllä käydä vielä nuokin uudestaan läpi ja purkittaa kaiken. Syövätkö ne toukat jotain muutakin kuin jauhoja? Meillä ei tosiaan jauhoja eikä hiutaleitakaan enää ole. Tomusokeri on purkissa, mutta täytyy silti tarkastaa sekin.
Munakasoja en ole nähnyt ollenkaan, enkä enää toukkiakaan, mutta perhosia löysin tänäkin aamuna kolme. Viihtyvät erityisesti kuivakaapin sisällä. Mistä hiivatista niitä tulee? Loppuuko tämä koskaan?!ihan kauheeta..mun jauhoihin oli pesiytynyt jotain kauheaa..ihan kuin ulkoavaruudesta tau helvetin syövereistä pieniä U.F.O.n alkuja. Olin jo pitkään ihmetellyt outoo todella korkeaa surinaa jota hädin tuskin kuulee, mutta siellä ne olivat..pussissa. Olen ostanut isoja lasitökkejä ja niissä säilytän jauhot ja muut eikä mitään olioita ole sen jälkeen ollut ja hajut pysyy myös loitolla.
- kyllä pääsee eroon
*puistatus* kirjoitti:
Ei hittolainen. Täytyy varmaan laittaa kaikki lasipurkkeihin! Mulla kun on juuri noita pyörivällä kiekolla olevia purkkeja! Pitkään pyydystelin ja ihmettelin perhosia, sitten kaappeja siivotessani löysin toukkainvaasion (YÖKYÖKYÖK) ja heitin lähes kaiken ruuan roskiin, vain osa tavaroista (mm. kahvi, kaakao, teepussit) säästyi. Nyt aion kyllä käydä vielä nuokin uudestaan läpi ja purkittaa kaiken. Syövätkö ne toukat jotain muutakin kuin jauhoja? Meillä ei tosiaan jauhoja eikä hiutaleitakaan enää ole. Tomusokeri on purkissa, mutta täytyy silti tarkastaa sekin.
Munakasoja en ole nähnyt ollenkaan, enkä enää toukkiakaan, mutta perhosia löysin tänäkin aamuna kolme. Viihtyvät erityisesti kuivakaapin sisällä. Mistä hiivatista niitä tulee? Loppuuko tämä koskaan?!Kun löysin toukat ja perhoset kuivakaapista, heitin samantien kaiken kaapista roskiin. Pesin kaapin, myrkytin kaapin raidilla ja pidin kaapinovea auki yli kuukauden, jotta yksikään perhonen ei pääsisi sinne huomaamattani pesimään. Sitten tapoin perhosia kolmen viikon ajan, joka päivä tuli tapettua n. 5-15 perhosta (tilanne oli siis päässyt jo aika pahaksi kunnes lopulta tajusin toukkien/perhosten olemassaolon), kunnes lopulta perhosia löytyi enää yksi per päivä ja lopulta ei enää yhtään. Lisäksi myrkytin raidilla kuiva-ainekaapin sekä keittiön kaappien yläosion useaan kertaan viikossa reilun kahden viikon ajan. Siinä meinasi kyllä pieni hermoromahdus tulla kun joka hiton päivä perhosia vaan lenteli pitkin kämppää ja luulin ettei siitä tulisi ikinä loppua. En ostanut yli kuukauteen kotiin mitään jauhoja, pastoja, riisejä tai leipää, pelkkä ajatuskin toukista etoi niin paljon että muutin suosiolla ruokavaliotani tämän hävitysprosessin ajaksi. Tämän kokemuksen jälkeen aion todellakin säilyttää kaikki kuivaruoat ja leivät ilmatiiviissä purkeissa.
Kannattaa pestä kaikki pinnat ja kaapit, kaappien taustat yms. keittiöstä, sillä pienikin muru jotain jossain ja toukat ovat mitä todennäköisemmin myös siellä. - Sipi
*puistatus* kirjoitti:
Munakasoja en ole nähnyt ollenkaan, enkä enää toukkiakaan, mutta perhosia löysin tänäkin aamuna kolme. Viihtyvät erityisesti kuivakaapin sisällä. Mistä hiivatista niitä tulee? Loppuuko tämä koskaan?!meilläkin on ollut usein näitä jauhokoisa nimisiä eläimiä. aluksi niitä oli koko kuivakaapin oven sisäpuoliaivan täynnä sentin välein. Silloin järkytyin ja katsoin niiden nimen tietokoneelta. Kysyin huoltomiehiltä ja sain vastaukseksi: "Niitä on talossa ollut". Nähtävästi ne tulevat venttiileistä kohteisiinsa! Nyt kaipaan tuholaispoistajilta selviä ohjeita niiden hävittämiseksi! Sipi
- Perhotar
Pelottavaa, pelottavaa, pelottavaa. Kyllä nyt siivotaan ja purkitetaan. Kaikki safkat roskissa ja vakuutushan ei korvaa, kuten ei myös kauppa. Jipii. Onneksi olen samperin köyhä, niin koko roskiin mennyt omaisuus oli pieni. Heh.
- toukat
Vinkki: kannattaa tarkistaa ne pienet reiät, joita monien kaappien seinistä löytyy. Siis nämä, joita käytetään jos haluaa siirtää hyllyjen tasoa. Multa löytyi niistä melkein 10 toukkaa, taisi olla intianjauhokoisia. Niistä reistä ei päältäpäin näe että siellä asuu joku, mutta kun hammastikulla lähtee kaivamaan niin paljastuu yllätyksiä.
- -Jukkis-
Viestiketjuhan on lähtenyt liikkeelle jo 2005, mutta ei koisailmiö ole sinällään mihinkään kadonnut. Tähän on syynä luomubuumi! Ostin luomutorilta jauhoja viime syksyllä ja sen jälkeen noita perhosia alkoi lennellä meidän huushollissa. Luulin ensin, että öttiäiset ovat tulleet avonaisista ovista ja ikkunoista. Netistä löysin sitten ohjeet joita noudattamalla hävitin kaikki jauhot pois. Pesin kaapit, kävin läpi myös näkyvät kolot pumpulitikuilla, mutta en nähtävästi tarpeeksi hyvin enkä päässyt kaappien taakse. Nyt kesän korvilla koisia on jälleen lennellyt huoneessa. Tänään tapoin niitä viisi! Pitää tehdä nyt perusteelllinen puhdistus täälä palstalla olevien ohjeiden mukaan. Kiitos teille kirjoittajiille vinkestä.
"This is war!"
-Jukkis-- Loomis
Saman olen huomannut kuin -Jukkis- , luomumyslistä sain minäkin koisan. Mutta luin että niitä on myllyissä aina, muualla kuin luomutuotannossa vaan torjutaan ne torjuntamyrkyillä. Kumpaa sitten haluat syödä, veikkaan että perhosen munat on terveellisempi popsia :)
- Tyttö
Täällä kaivattaisiin apua!
Yht'äkkiä on ruvennu makuuhuoneesta löytymään tummanharmaita perhosia. Kun ne on paikoillaan, siivet menee selkää myöten, näyttää periaatteessa joltakin pieneltä koppakuoriaiselta. Sitten kun ne lentää, siivet menee silleen jännästi... ei mitenkään selkeesti näy kahta siipeä, vaan sellanen harmaa alue sen perhosen ympärillä. En osaa tota muuten selittää. Tappamiseen riittää pieni nenäliinapaketti ja tuntuu että perhonen hajoaa suht helposti. Muualla päin kotia noita ei siis ole näkynyt. Asiaa ei toki auta se, että pelkään perhosia.
Mutta siis, onko tietoa mikä perhonen on kyseessä ja miten niistä pääsee eroon?- Villivarsa2
JOko olet päässyt eroon perhosistasi tyttö? Ne voi olla koiperhosia, tuosta esiintymispaikasta päätellen. Jauhokoisa on myös harmaa (yleensä vaaleanharmaa) ja kun sen tappaa siivistä irtoaa harmaata tomua/pölyä. Koiperhosista ei tietääkseni irtoa tuota pölyä. Jos kyseessä on koi, ryhdy nopeasti toimiin sen hävittämiseksi!
- nkohan_haitallinen
Villivarsa2 kirjoitti:
JOko olet päässyt eroon perhosistasi tyttö? Ne voi olla koiperhosia, tuosta esiintymispaikasta päätellen. Jauhokoisa on myös harmaa (yleensä vaaleanharmaa) ja kun sen tappaa siivistä irtoaa harmaata tomua/pölyä. Koiperhosista ei tietääkseni irtoa tuota pölyä. Jos kyseessä on koi, ryhdy nopeasti toimiin sen hävittämiseksi!
Moi
Näitä on näkynyt sisällä ~5 viimesen viikon aikana. Tunnistaako joku? Siipien kärkiväli noin 2cm.
http://s940.photobucket.com/user/Jokuihme_album/media/Kadet/Perhonen_sisaumlllauml.jpg.html?filters[user]=98109301&filters[recent]=1&sort=1&o=0
KIITOS
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673468- 152136
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701251- 441221
- 371131
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471004
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411000