eli ensivuonna lukioon... voisiko joku kokemuksia omaava kertoa vähän, millaisia kokemuksia erikoislukioista, omilleen muuttamisesta, vanhojen kavereiden hyvästelystä, uusien saamisesta... valinnat jännittää. selviikö siitä? ;)
erikoislukio
3
540
Vastaukset
- ei ole
mitään hyötyä jatko-opintoihin pyrittäessä, joten sinne ei kannata mennä.
Nimim, katkerasti pettynyt erikoislukion käynyt, joka luuli siitä olevan apua pyrkimisessä - Tyttönen
Itse kirjotin tänä keväänä ylioppilaaksi eräästä taidepainotteisesta erikoislukiosta. Ensinnäkin, mitä tämä toinen sanoi että siitä ei ole mitään hyötyä. No, kyllä todella on! Itse en ainakaan mennyt sinne minkään pääsykoepisteiden vuoksi vaan puhtaasta kiinnostuksesta kouluni painotusta kohtaan, halusta oppia lisää ko. alasta. Ja joka ikinen tunti tämän asian tiimoilla oli aivan mahtava, opettavainen, ja kehittävä, ja varmasti hyödyksi vielä monessa kohtaa elämän varrella - etenkin kun ko. alalle aion hakeutua. Ennen kaikkea hienoa erikoislukiossa oli, että koulun painotus heijastui kaikkeen koulun toimintaan, ilmapiiri oli luova jopa matikan tunneilla :)
lämmöllä muistelen lukioaikaa, oli aivan ihanat kolme vuotta, ja yksi suuri syy siihen on että sain läydä kouluni ihan mahtavassa seurassa. Koska (lähes) kaikki muutkin olivat tällä erityislinjalla, oli koulu täynnä saman henkisiä, reippaita, mukavia ja värikkäitä persoonia, ja yhteishenki vahva. uskon että tämä pätee kaikkiin erikoislukioihin eikä vain omaani.
Itse en lukiovalintani vuoksi joutunut muuttamaan pois kotoa, mutta eri paikkakunnalle menin kouluun josta en ketään tuntenut. Itse en kuitenkaan ollut yksinäni kuin viisi minuuttia, ennen kuin jo löysin itseni juttelemasta mukavien tyyppien kanssa - tyyppien, joista olen takuulla saanut elinikäisiä ystäviä. Uskon, että etenkin erikoislukiossa jossa sinne päätyneet ihmiset ovat usein hyvin samanhenkisiä, on kavereita huomattavasti vielä helpompi löytää kuin tavallisessa lukiossa. Siitä älä siis huolehdi, en yhtään yksinäistä ole koulussamme nähnyt, ja meitä siellä aloittaa joka vuosi kirjava joukko ihmisiä eri puolilta suomea, et siis takuulla olisi ainoa uudessa jännittävässä tilanteessa oleva.
Kaverien hyvästely... No, se on toki luonnollista, että yhteydenpito vähenee kun ei enää asuta vierekkäin ja nähdä päivittäin koulussa, mutta muista että oikeita ystäviä et elämästäsi menetä! itse olen tämän todennut kun nyt lukion jälkeen vaihdoin maisemaa ja muutin toiseen maahan, ystävyys ei ole kiinni fyysisestä sijainnista. Ne ystävyyssuhteet, jotka välimatkaan katkeavat, eivät sitten sen arvoisia olleetkaan. Ja, koska et itse ole kuitenkaan muuttamassa toiselle puolelle maapalloa, tulisit heitä myös tapaamaan, ei siis tarvitse hyvästellä ketään (onneksi) kuin hetkeksi kerrallaa. :) omat muualta päin suomea tulleet ystäväni pysyivät läheisissä väleissä lapsuuskavereidensa kanssa koko lukion ajan ja kyläilivät ahkerasti puolin ja toisin.
Tosiaan, omakohtaista kokemusta minulla ei noin nuorella iällä yksinmuuttamisesta ole, mutta läheltä olen hyvien ystävien itsenäisen elämän alkua kaukana kotoa seurannut. Sen voin luvata, että helppoa ei ole, etenkään aluksi, rahat on tiukoilla, ja on todella vastuussa itse itsestään, mutta jos itsellä on sellainen olo että rahkeet riittävät, että on valmis niin isoon muutokseen ja on sen verran kypsä että on kyennyt etukäteen miettimään elämänsä järjestämisen taloudellisesti ym., siitä takuulla selviää. :) hengissä on mun ystävistä jokaikinen, eikä ole suuria traumoja jäänyt. :D
Niin, sellainen vielä, ole rohkea ja lähde, mutta anna itsellesi lupa "epäonnistua", lähde sillä asenteella että katsot miltä tuntuu, jos ei tunnu hyvältä sitten kuitenkaan olla kaukana kotoa, voit aina palata takaisin - lukiota on äärettömän helppo vaihtaa... :) Tulipas pitkä juttu, toivottavsti eesjotenkin hyödyllinen. :) Mutta tosiaan, mitä tässä yritän sanoa: erikoislukion käyminen oli kyllä aivan mielettömän hyvä päätös, hetkeäkään en katunut. Ikävä on toisinaan takaisin vieläkin. Tsemppiä sulle. Kyllä siitä selviää. :) - helske
...riippuu tasan että mistä erikoislukiosta on kyse.
Musiikkilukiotaparempaa ponnahduslautaa esim. Sibbeen ei ole, ja itse kävin luonnontiedepainotteisen linjan, ja ehdottoman kannattavaa se oli ja tuki alan jatko-opintoihin lähtöä. Tarjolla oli lähes yliopistotasoisia luonnontieteen erikoiskursseja joita ei muista lukioista löydy, porukan taso ja halu oppia oli kova, ja opettajat erittäin motivoituneita koska tiesivät että heidän aineitaan ihmiset tulivat varta vasten siihen lukioon opiskelemaan.
Enpä olisi parempaa paikkaa voinut itselleni löytää! Eli vastaus kysymykseesi: kyllä vaikuttaa jatkopaikan saamiseen ja on hyödyllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723