ajotekniikka - guruille kysymys

Finni

Kysymys koskettaisi lähinnä, kuinka ajaa 120 cc raketilla, ts. autoilla, joilla ajetaan eurokartingia Suomessa. Itse olen käyttänyt kaasun kanssa on/off tyyliä, mikä kellon mukaan on toiminut kohtalaisen hyvin. Eli kun tulen mutkaan, niin jarrutuksen jälkeen käännän ja kaasu on kokonaan pois päältä. Useimmiten jossain mutkan keskivaiheilla tai vähän ennen painan kaasun pohjaan ja pidän sen siellä.

Radalla tuli kuitenkin evästystä, että kaasua pitäisi käyttää myös mutkaan sisäänajettaessa ja jotkut ainakin niin tekevät, eli painavat kevyesti kaasua mutkaan käännettäessä sisään, nostavat sitten pois mutkan keskellä ja painavat taas kaasua uudelleen mutkasta kiihdytettäessä.

Toisaalta, kun olen ajanut Hyvinkäällä vuokrattavilla supercup-luokkaan kelpaavilla autoilla, niin silloin mielestäni pidän usein (joissain mutkissa) pintakaasulla pientä vetoa, jottei vauhti kuole kokonaan pois. Raketeilla sama asia ei jotenkin tule luonnostaan, vaan kaasu tuntuisi olevan joko täysin päällä tai kokonaan pois.

Kommentteja? Mikä on milläkin vehkeellä se oikeaoppinen ja siten nopein ajotapa???

3

3620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perussääntönä...

      voi pitää että koko ajan joko jarrutat tai kaasutat, mutta et yhtäaikaa molempia. Eikä siis mitään "rullaamista" missään tilanteessa jolloin ei kaasutettaisi tai jarrutettaisi.

      • Finni

        Kiitos vastauksesta..

        Ilmeisesti tuo pitää siis ymmärtää, niin että jarrutuksen jälkeen mutkaan käännettäessä mennään pienellä vedolla?

        Joissain nopeissa kaarteissa kyllä käsittääkseni on pakko antaa rullata hieman, kun kaasu pohjassa ei pääse ja jarrutus tuntuu liioittelulta.


      • häkkisen
        Finni kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta..

        Ilmeisesti tuo pitää siis ymmärtää, niin että jarrutuksen jälkeen mutkaan käännettäessä mennään pienellä vedolla?

        Joissain nopeissa kaarteissa kyllä käsittääkseni on pakko antaa rullata hieman, kun kaasu pohjassa ei pääse ja jarrutus tuntuu liioittelulta.

        seurasin häkkisen ajoa töysässä 2004 ,
        tietyissä mutkissa rullauksestakin näytti
        olevan apua , varsinkin mutkat jossa on jo
        seuraava mutka odottamassa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe