Entinen poikaystäväni käyttää meidän tietokonetta omalla koneellaan.
Se saa tietää oman koneen kautta mun tunnukset, salasanat ym salaset tiedot. Jopa kaikki mitä kirjoitan tällä kotikoneella. Se esittää mua mun tunnuksilla, enkä itse pääsee kirjautumaan niihin. Levittelee viruksia toisten koneisiin ym ilkeetä.. Mitä tässä nyt pitäis sit tehä?
auttakaa
3
598
Vastaukset
- caveat.emptor
"Entinen poikaystäväni käyttää meidän tietokonetta omalla koneellaan."
Siis jos ymmärsin oikein niin, entinen poikaystäväsi etäkäyttää konettasi omalta koneeltaan?
Luulen ihan konkreettisen avun kannalta tämä on vähän väärä paikka hakea apua, vaan parempi olisi vaikkapa tietotekniikkapuolen apua aloittelijoille tai tietoturva -osio. Luulen että sieltä puolen löytyy asiaa paremmin tuntevia nörttejä, jotka osaavat neuvoa miten konkreettisesti pitää toimia.
Itse kuitenkin ehdottaisin, että piuha irti aina kuin ei itse käytä nettiä. Periaatteessa keinoksi voi jäädä jopa käyttiksen uudelleen asentaminen tai pahimmassa tapauksessa koko kiintolevyn uudelleen alustus. Luultavasti kuitenkaan ei ihan niin pitkälle tarvitse mennä, vaan varmaankin nörtit osaavat kertoa parempia keinoja ongelman ratkaisemiseksi.
"Se saa tietää oman koneen kautta mun tunnukset, salasanat ym salaset tiedot. Jopa kaikki mitä kirjoitan tällä kotikoneella. Se esittää mua mun tunnuksilla, enkä itse pääsee kirjautumaan niihin."
Niin, jos tarkoitat joitain sähköposti tai vastaavan palvelun tunnuksia, niin yksi tapa on ottaa yhteyttä palvelun ylläpitäjään ja pyytää joko sulkemaan tai muuttamaan tunnuksia väärinkäytön takia. Yleensäkin näin jälkiviisaana suosittelen ettei ainakaan mitään tärkeitä salasanoja edes säilytetä koneessa juuri tämän tapaisen ongelman estämiseksi.
Sen sijaan asian juridiseen puoleen voi ottaa enemmän kantaa.
Eli jos haitta on todellakin huomattava, ja olet varma asiasta että käytön takana on juuri poikaystäväsi, niin voit ottaa poliisiin yhteyttä ja pyytää poliisia tutkimaan asiaa.
Mahdollisia nimikkeistä ainakin ensimmäisenä mieleen tulee Rl 28 luvun 7 §:n mukainen luvaton käyttö sekä 35 luvun 1 §:n mukainen vahingonteko. Sitten tietenkin kyseeseen tulee nämä oikeat 38 luvun tietoliikennerikokset, eli jos kyseinen henkilö käyttää vaikkapa sinun sähköpostia ilman lupaasi, niin kyseeseen tulee 3 §:n viestintäsalaisuuden loukkaus, ja joka tapauksessa kyse on ainakin 8 §:n tietomurrosta. Sitten jos vielä viruksia levitellään niin kyse 5 §:n mukaisesta tietoliikenteen häirinnästä. Jos nämä nimikkeet eivät riitä, niin heitetään sitten vielä ainakin kunnianloukkaus, mikä tulee kyseeseen jos toinen esittää sinun nimissäsi jotain epämieluista asiaa.
Luulen että parhaiten tapaukseesi sopii tuo vahingonteko "Vahingonteosta tuomitaan myös se, joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen."
Ja luvaton käyttökin tuntuu aika hyvin sopivan, "Joka luvattomasti käyttää toisen irtainta omaisuutta taikka kiinteää konetta tai laitetta, on tuomittava luvattomasta käytöstä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."
Ja mikäli nuo eivät tule kyseeseen, niin aina sitten muita täydentää tämä tietomurto, eli "Joka käyttämällä hänelle kuulumatonta käyttäjätunnusta taikka turvajärjestelyn muuten murtamalla oikeudettomasti tunkeutuu tietojärjestelmään, jossa sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla käsitellään, varastoidaan tai siirretään tietoja, taikka sellaisen järjestelmän erikseen suojattuun osaan, on tuomittava tietomurrosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."
Joten, eikähän noilla jo alkuun pääse, tietenkin voit ensin yrittää ottaa yhteyttä poikaystävääsi ja käskeä lopettamaan, mutta suosittelen kuitenkin yhteydenottoa poliisiin.- EnOleNörtti
Eli siis toi salasanojen "kopiointi" ei ole kovinkaan vaikeeta tekee tai hakee jostain keylogger-ohjelman, eli se siis tallentaa kaikki mitä kirjoitat jolloin ei ole paha kattoa salasanoja jos esim menet www.munsähköposti.fi ja sitten kirjoitat oman sähköpostiosoitteesi ja salasanasi niin jää ylös se sähköpostiosoite ja salasana. Pienellä säädöllä saa myös keylogger-ohjelman lähettämään ne mitä olet kirjoittanut johonkin tiettyynsähköposti osoitteeseen.
- vaikeeta.
Hommaa palomuuri. Ei käy porukka juoksentelemassa
ja tutkimassa konettasi. Vaihda sähköpostin salasana.
Hommaa uusi postiosoite, jos ei onnistu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h553513- 393218
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062771Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv432520Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541963Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151609- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307- 1801241
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201208