Minä olen laulajatyttö ja tässä hyvä tilaisuus kysellä laulamisesta Teiltä, hyvät ystävät. Varmasti joka puolella Suomea on sekakuoroissa pula mieslaulajista. Mikä siinä on, että miehet eivät uskalla lähteä mukaan?
Kuoroja on kansalaisopistoissa, seurakunnissa, eläkeläisjärjestöissä ja vaikka missä. Laulukoeko se pekottaa? Vai tunnetteko itsenne "tossuksi", vai mikä on syynä.
Karaokessa kyllä käy laulajia, hyviäkin. Onko oltava 3-4 paukkua alla, että itsetunto antaa periksi. Kertokaa, kiitos.
Kuoroissa saa lisää ystäviä ja mahdolliselle yksinäisyydelle kyytiä. Toki naisiakin tarvitaan koko ajan lisää.
Oletteko puhuneet
14
616
Vastaukset
- aina on
sataa naista kohti kaksi miestä, jotka ovat vaimoineen paikalla.
- Iltamyöhä
Toivottavasti olet toinen noista miehistä.
- ... sydämen kyllyydestä
Olen ollut jo vuosia mukana hienossa lauluporukassa, joka kokoontuu kerran viikossa yhdessä laulamaan. Toimintamme alkoi itse asiassa lamavuosina 90-luvulla, kun yht.äkkiä jäätiin ilman ansiotyötä. Nyt olemme jo eläkeikäisiä, mutta yhdessä laulamista ei saada sitten millään loppumaan!
Meitä laulunlyömiä on 25-30, joista komeaäänisiä miehiä viitisentoista.- Iltamyöhä
Siinäpä teillä onkin ihana rentoutumismuoto, ihan oma kuoro. Ellette esiinny muille, ette myöskään tarvitse laulukoetta. Jokainen laulaa äänellään. Sellaista lauluhetkeä ei mielellään haluaisi lopettaa. Oletteko keksineet ryhmälle nimen?
- Sydämen kyllyydestä
Iltamyöhä kirjoitti:
Siinäpä teillä onkin ihana rentoutumismuoto, ihan oma kuoro. Ellette esiinny muille, ette myöskään tarvitse laulukoetta. Jokainen laulaa äänellään. Sellaista lauluhetkeä ei mielellään haluaisi lopettaa. Oletteko keksineet ryhmälle nimen?
Emme todellakaan ole kuoro, vaikka kapasiteettia alkaisi kyllä jo olla vaikka julkiseen esiintymiseen ;-) Kutsumme ryhmäämme Laulunlyömiksi ja laulamme vaan mieluisia lauluja sydämen kyllyydestä. Mun valintani on usein venäläistyyliset balladit kuten "Kerran löysin sinut ystäväin, kuljit hetken yössä vierelläin. silmäs mua katsoi niin, kutsui lemmen haaveisiin, ja meille loisti valot Moskovan ..."
Ainoa pääsyvaatimus on yhdessä laulamisen into ja halu. Oikein sanoit: jokainen laulaa äänellään ja kun joukkoon on sattunut laulutaitoisiakin niin tuntuu kuin itsekin laulaisi paremmin! - Milloin?
Sydämen kyllyydestä kirjoitti:
Emme todellakaan ole kuoro, vaikka kapasiteettia alkaisi kyllä jo olla vaikka julkiseen esiintymiseen ;-) Kutsumme ryhmäämme Laulunlyömiksi ja laulamme vaan mieluisia lauluja sydämen kyllyydestä. Mun valintani on usein venäläistyyliset balladit kuten "Kerran löysin sinut ystäväin, kuljit hetken yössä vierelläin. silmäs mua katsoi niin, kutsui lemmen haaveisiin, ja meille loisti valot Moskovan ..."
Ainoa pääsyvaatimus on yhdessä laulamisen into ja halu. Oikein sanoit: jokainen laulaa äänellään ja kun joukkoon on sattunut laulutaitoisiakin niin tuntuu kuin itsekin laulaisi paremmin!Saiskos pluvan?
- sydämen kyllyydestä
Milloin? kirjoitti:
Saiskos pluvan?
Me kokoonnutaan kerhohuoneeseen, joka oikeastaan on mitoitettu n.20 partiolaiselle. Kun sinne viikottain ahtautuu kolmisenkymmentä turkulaista kultakurkkua niin... voi harmi ... eipä taida olla tilaa kaikille Suomen 60 :lle
- Pääsky64
Sydämen kyllyydestä kirjoitti:
Ainoa pääsyvaatimus on yhdessä laulamisen into ja halu. Oikein sanoit: jokainen laulaa äänellään ja kun joukkoon on sattunut laulutaitoisiakin niin tuntuu kuin itsekin laulaisi paremmin!ohjelmassa on slaavilaisia lauluja ne ovat kauniita , minulle laulaminen on niin paljon elämää antava että ei mikään muu harrastus,
sekakuorossa ei ole kun neljä miestä mutta kirkkokuorossa on kymmeniä ja kokoajan tulee lisää ja nuoriakin miehiä ja naisia,
vanhempana on vaikeampi mennä kirkkokuoroon koska se on niin vaativa,pitää pysyä mukana kokoajan uusissa lauluissa,ja nopeaan vaihtuvissa nuoteissa, joka pitää hengellisistä musiikista se on nautittavaa, - Satu
Pääsky64 kirjoitti:
ohjelmassa on slaavilaisia lauluja ne ovat kauniita , minulle laulaminen on niin paljon elämää antava että ei mikään muu harrastus,
sekakuorossa ei ole kun neljä miestä mutta kirkkokuorossa on kymmeniä ja kokoajan tulee lisää ja nuoriakin miehiä ja naisia,
vanhempana on vaikeampi mennä kirkkokuoroon koska se on niin vaativa,pitää pysyä mukana kokoajan uusissa lauluissa,ja nopeaan vaihtuvissa nuoteissa, joka pitää hengellisistä musiikista se on nautittavaa,Hengellisistä lauluista { monista} pidän tosi paljon, olen oppinut pienenä kotona äidin laulamana ulkoa niitä koko joukon: Täältä puolehen ylhäisen maan..., Käy yrttitarhasta polku...Sua kohti Herrani... sekä monet muut ihan tavallisten laulujen lisäksi kuuluivat hänen repertuaariinsa. Hän lauloi työtä tehdessään, silittäessään, leipoessaan. Tai sitten jutteli.
Nyt on tullut uusia joululauluja { ei kai saisi niistä vielä puhua} esim.:Ilouutinen {Nyt taivaat avautuu, laulaa kuoro enkelten...} ja Sydämeeni joulun teen, jotka kilpailevat vanhojen kauniiden kanssa. - Iltamyöhä
Pääsky64 kirjoitti:
ohjelmassa on slaavilaisia lauluja ne ovat kauniita , minulle laulaminen on niin paljon elämää antava että ei mikään muu harrastus,
vanhempana on vaikeampi mennä kirkkokuoroon koska se on niin vaativa,pitää pysyä mukana kokoajan uusissa lauluissa,ja nopeaan vaihtuvissa nuoteissa, joka pitää hengellisistä musiikista se on nautittavaa,Yli 60-vuotiaille sopiva kuoro on kirkkokuoron seniorit. Vaikka siinäkin kanttori vaatii äänen puhtautta, mutta kuitenkin iän puolesta saa anteeksi mahdollisen lipsahduksen.
Eläkeputkeen jäätyäni hakeuduin tällaiseen kuoroon, koska kuoro harjoittelee aamupäivällä. Olen useassa kuorossa niin ei mene kaikki illat.
Ikähaitari siellä on 59-90 vuotta. - Helena04 ejk.
Satu kirjoitti:
Hengellisistä lauluista { monista} pidän tosi paljon, olen oppinut pienenä kotona äidin laulamana ulkoa niitä koko joukon: Täältä puolehen ylhäisen maan..., Käy yrttitarhasta polku...Sua kohti Herrani... sekä monet muut ihan tavallisten laulujen lisäksi kuuluivat hänen repertuaariinsa. Hän lauloi työtä tehdessään, silittäessään, leipoessaan. Tai sitten jutteli.
Nyt on tullut uusia joululauluja { ei kai saisi niistä vielä puhua} esim.:Ilouutinen {Nyt taivaat avautuu, laulaa kuoro enkelten...} ja Sydämeeni joulun teen, jotka kilpailevat vanhojen kauniiden kanssa.Laulaminen on ollut minunkin rakkain harrastus koko elämäni ajan. Monissa kokoonpanoissa. Olen aikanaan näistä kertonutkin. Nk. vetäjänäkin toiminut; miehiä piti usein ylipuhua mukaan. Mutta kun tulivat, huomasivat, miten antavaa mukanaolo oli.
Nyt laulelen vain yksikseni, paitsi joskus yllätämme sukulaisemme, tytär, miniä ja minä.
Muuten. Tähän yhteyteen sopinee ihmettely, miksi kirkossa veisattavat virret lauletaan niin korkealta. Tottakai kanttorit, varsinkin nuoret naiskanttorit koulutetulla äänellään pääsevät korkeuksiin, mutta tavallinen kirkkoväki on yleensä varttuneempaa ja ääniala jo madaltunut. Veisaa siinä sitten mukana ja välillä oktaavia alempaa - menee joskus lähes nauruksi!
Tämä ilmiö vain tuli taas mieleen viime hautajaiskerralla. - Iltamyöhä
Helena04 ejk. kirjoitti:
Laulaminen on ollut minunkin rakkain harrastus koko elämäni ajan. Monissa kokoonpanoissa. Olen aikanaan näistä kertonutkin. Nk. vetäjänäkin toiminut; miehiä piti usein ylipuhua mukaan. Mutta kun tulivat, huomasivat, miten antavaa mukanaolo oli.
Nyt laulelen vain yksikseni, paitsi joskus yllätämme sukulaisemme, tytär, miniä ja minä.
Muuten. Tähän yhteyteen sopinee ihmettely, miksi kirkossa veisattavat virret lauletaan niin korkealta. Tottakai kanttorit, varsinkin nuoret naiskanttorit koulutetulla äänellään pääsevät korkeuksiin, mutta tavallinen kirkkoväki on yleensä varttuneempaa ja ääniala jo madaltunut. Veisaa siinä sitten mukana ja välillä oktaavia alempaa - menee joskus lähes nauruksi!
Tämä ilmiö vain tuli taas mieleen viime hautajaiskerralla.Virret on kirjoitettu virsikirjaan siihen sävellajiin. Kieltämättä ne ovat kauniita oikeissa sävellajeissa. Minäkään en matalalla altollani pysty niitä laulamaan. Meidän kanttorimme aloittaa soittamaan huomattavasti alemmasta sävellajista, jos on pitkä virsi ja joka säkeistön alussa nostaa sitä niinkauan, kun se on oikeassa sävellajissa. Ehkä siinä joku pysyy mykana. Minä kuitenkin putoan, ei riitä äänialani.
- Pääsky64
Iltamyöhä kirjoitti:
Yli 60-vuotiaille sopiva kuoro on kirkkokuoron seniorit. Vaikka siinäkin kanttori vaatii äänen puhtautta, mutta kuitenkin iän puolesta saa anteeksi mahdollisen lipsahduksen.
Eläkeputkeen jäätyäni hakeuduin tällaiseen kuoroon, koska kuoro harjoittelee aamupäivällä. Olen useassa kuorossa niin ei mene kaikki illat.
Ikähaitari siellä on 59-90 vuotta.sopiva kun lauluääni alkaa madaltua,
nytkin kirkkomusiikki juhlille harjoitettavat laulut ovat niin ylös menevät, sopraanot jotkut menvät sovinnolla alttoon, vielä pääsen korkeimpiin säveliin,mutta kun ei enää pääse olisi hyvä olla sellainen seniorikurssi,
tavallisemmat laulut ei tuota ongelmia mutta psalmilauluissa on vaikeimmat mutta niin kauniit sävelet,
Laulan paljon ja usein. Karaokeakin olen kokeillut. Yhteislauissa käyn torstaisin Ruissalon kylpylässä, jossa on Karaoketanssit keskiviikkoisin.
Laulutaitoni olen perinyt vaatimattomalta isältäni, joka määritteli oman laulutaitonsa näin: "Hevosenperseääni ja puuklavanuatti".
Laulan sekä Alkon mieskuorossa, että selvin päin.
Lempilauluni on Partisaanivalssi.
Enää en voi luokses tulla, yöhön synkkään tieni käy. Nii, ja kelloki o 00.45 perjanta-aamu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603639- 433546
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062811Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv462546Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151629- 321493
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211469Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801251