Hei! Olen abiturientti ja aion pyrkiä keväällä Teatterikorkeakouluun dramaturgian koulutusohjelmaan ja Taideteolliseen korkeakouluun elokuvataiteen osastolle käsikirjoittamisen suuntautumisvaihtoehtoon... olenko epärealistinen? Minulla on kirjoittamisen eri alueilta varmasti enemmän kokemusta kuin useimmilla ikäisilläni, mutta riittääkö se? Ovatko kaikki hakijat yli 25-vuotiaita kokeneita kirjoittajia?
Teakin ja TaiKin valintakokeista... kokemuksia?
7
6827
Vastaukset
- Alalla jo ammatissa
Olen opiskellut Taikin ELO:sa ja myöhemmin toiminut siellä myös tuntiopettajana. Sanoisin, että mikään ei ole epärealistista. Jos olisin tuollaisia jäänyt pohtimaan, en olisi alalla!
Kaikki hakijat eivät todellakaan ole 25-vuotiaita kokeneita kirjoittajia. Itse olin hakiessani 20-v. ja takana muutama paremmanpuoleinen lukion äidinkielen aine. Siinä se.
Kysy lisää. Kerron kyllä mielelläni. ;-)- Riikka
Kiitos vastauksesta! Kertoisitko vielä, mihin asiaan TaiKin valintakokeissa kiinnittävät eniten huomiota? Kirjoituksiani on parissa antologiassa ja pienoisnäytelmäni on esitetty lukudraamana ja helmikuussa se esitetään myös näytelmänä. Olen ollut monilla kirjoittajakursseilla. Onko tällaisista näytöistä hyötyä vai painottavatko enemmän ennakko- ja valintakoetehtäviä?
- Alalla jo...
Riikka kirjoitti:
Kiitos vastauksesta! Kertoisitko vielä, mihin asiaan TaiKin valintakokeissa kiinnittävät eniten huomiota? Kirjoituksiani on parissa antologiassa ja pienoisnäytelmäni on esitetty lukudraamana ja helmikuussa se esitetään myös näytelmänä. Olen ollut monilla kirjoittajakursseilla. Onko tällaisista näytöistä hyötyä vai painottavatko enemmän ennakko- ja valintakoetehtäviä?
Vinkki: tee ennakkotehtävät "varman päälle". Toisin sanoen, osoita olevasi varteenotettava hakija. Kun pääset jatkoon, osoita luovuutesi, mielikuvituksesi, taitosi keksiä yllättäviä ratkaisuja ja poikkeavia näkökulmia. On näistä tietysti hyötyä jo ennakkotehtävissäkin, kunhan et intoudu niissä liian sekavaksi. Sellainen katsotaan helposti bluffaamiseksi.
Opiskelemaan etsitään ihmisiä jotka suhtautuvat asiaansa vakavasti. Friikkejä erikoisuuden tavoittelijoita karsiksissa piisaa... Huoh.
Mielestäni sinulla on hyvä pohja hakea, mutta muista että se voi olla myös rasite. ELO ei ole paikka, jonka pääsykokeissa osoitetaan osaaminen, vaan siellä etsitään lahjakkuuksia. Unohda siis kirjoittajakurssien pikkunäppärät vinkit - joita kaikki muutkin hakijat pyrkivät noudattamaan. Erotu joukosta.
Jo saavutetuilla näytöillä ei ole paljoakaan painoa kuin että ne osoittavat kiinnostuneisuutesi kirjoittamiseen. Elokuvakäsikirjoittaminen on NIIN oma lajnsa. Muista myös, että sinne etsitään ihmisiä opiskelemaan näitä taitoja, ei esittelemään niitä. - Riikka
Alalla jo... kirjoitti:
Vinkki: tee ennakkotehtävät "varman päälle". Toisin sanoen, osoita olevasi varteenotettava hakija. Kun pääset jatkoon, osoita luovuutesi, mielikuvituksesi, taitosi keksiä yllättäviä ratkaisuja ja poikkeavia näkökulmia. On näistä tietysti hyötyä jo ennakkotehtävissäkin, kunhan et intoudu niissä liian sekavaksi. Sellainen katsotaan helposti bluffaamiseksi.
Opiskelemaan etsitään ihmisiä jotka suhtautuvat asiaansa vakavasti. Friikkejä erikoisuuden tavoittelijoita karsiksissa piisaa... Huoh.
Mielestäni sinulla on hyvä pohja hakea, mutta muista että se voi olla myös rasite. ELO ei ole paikka, jonka pääsykokeissa osoitetaan osaaminen, vaan siellä etsitään lahjakkuuksia. Unohda siis kirjoittajakurssien pikkunäppärät vinkit - joita kaikki muutkin hakijat pyrkivät noudattamaan. Erotu joukosta.
Jo saavutetuilla näytöillä ei ole paljoakaan painoa kuin että ne osoittavat kiinnostuneisuutesi kirjoittamiseen. Elokuvakäsikirjoittaminen on NIIN oma lajnsa. Muista myös, että sinne etsitään ihmisiä opiskelemaan näitä taitoja, ei esittelemään niitä.Kiitos neuvoista, niistä on varmasti hyötyä...
- mieti vielä
Riikka kirjoitti:
Kiitos neuvoista, niistä on varmasti hyötyä...
ei ole epärealistista yrittää hakea sinne ja kenties päästäkin sisään...mutta on epärealistista ajatella että tulisit elättämään itsesi tulevaisuudessa kyseisellä alalla. Siinä tapauksessa sinun tulisi olla erittäin lahjakas kirjallisesti sekä erittäin päämäärätietoinen, sosiaalisesti lahjakas jne.
Itsekin hain käsikirjoituspuolelle taikkiin ja lähestulkoon pääsin. Nyt olen kiitollinen etten päässyt. Kouluttaudun mieluummin ns. "oikeaan" ammattiin. Esimerkiksi koska olen kiinnostunut kirjoittamisesta/kirjallisuudesta/kulttuurista voisin opiskella äidinkielen opettajaksi tai muuta vastaavaa. Varma työpaikka tulevaisuudessa sekä voin kirjoitella muita juttuja vapaa-ajalla. (ja pitkillä kesälomilla ;-))
Ja sitäpaitsi jos haluat kirjoittaa tv-sarjan tai elokuvakäsikirjoituksen, on asiat hyvin pitkälle mahdollista opiskella itsenäisestikin. Ja tuotoksiaan on mahdollista tarjota tuotantoyhtiöille. Ei siinä koulua tarvita. Jos käsis on tarpeeksi hyvä, niin kyllä se mene läpi, usko pois. Suomi ei ole niinkuin hollywood, missä käsistään ei saa edes näytille ilma nimeä.
- niinu
Itse olen kahdesti hakenut Teatterikorkeakouluun dramaturgian koulutusohjelmaan, heti abivuonna ja sen jälkeen taas viime keväänä. Ensimmäisellä hakukerralla pääsin 9 parhaan joukkoon, mutta viime keväänä karsiuduin jo toisessa vaiheessa kun hakijoita oli muistaakseni 25. Tänä keväänä kuitenkin taas uusi yritys edessä :)
Itselläni myös oli taustalla varmasti enemmän kirjoituskokemusta kuin suurimmalla osalla ikäisistäni, olin omia käsikirjoituksiani ohjannut jo useamman ja päätin alunperin hakeakin nimenomaan alan ammattilaisten kannustamana; itse en olisi tajunnut hakea dramaturgiapuolelle, kun en ollut kuitenkaan näytelmiä kirjoittanut juurikaan ensimmäistä kertaa hakiessani.
Teatterikorkeakouluun pääseminen dramaturgiapuolelle suoraan lukiosta ei ole mahdotonta, mutta harvinaista ja itse asiassa ei edes kovin suotavaa.Elämänkokemuksella ja maailmankatsomuksella kun tuntuu olevan valtavasti merkitystä dramaturgiakoulutukseen hakiessa. Asia ei kirkastunut minulle vielä ensimmäisellä hakukerralla. Eräs TeaK:sta valmistunut näyttelijä oli sanoi mm. noin kuukausi ennen ensimmäistä hakukertaani, että uskoo minun pääsevän dramaturgiksi mutta ei HALUA minun pääsevän sisälle vielä, koska olen niin nuori. Myös raati totesi ekalla hakukerrallani heti kun haastatteluun tulin, että olen aikalailla nuori. Tajusin pointin oikeastaan vasta toisella hakukerralla, kun toisessa vaiheessa alettiin peräänkuuluttaa oman maailmankuvan perään. Tuli heti sellainen olo, etten ole vielä valmis.
Toisin sanoen, hyvä kirjoittaja tarvitsee taakseen elämänkokemusta. Ensimmäisen hakukerran aikaan en ollut vielä esim. asunut omillani. En ollut seurustellut. Vuoden aikana ehti tapahtua kaikenlaista, mitkä varmasti auttavat kirjoittamisessa nyt. Ensi kokeissa olen taas hiukan isompi, ja se on vain hyvä asia. En itse asiassa pitäisi edes tärkeimpänä asiana hakiessa sitä, osaako kirjoittaa. Kirjoittamista voi kuitenkin aina opettaa..
En tietenkään tiedä sinusta, ihmisiä on niin montaa sorttia, mutta sanotaanko vaikka että kirjoittamiskoulutukseen pyrkiessä ei todellakaan kannata masentua vaikka ei heti pääsisikään sisään kouluun - luultavasti olet vuoden kuluttua vain onnellinen että sait vuoden lisää aikaa kasvaa :) Myös raati tuntuu hakijoita välillä testailevan: kun on valittava 2-4 opiskelijaa, on helppo testata motivoituneisuutta ihan silläkin että katsotaan, tuleeko hakija yrittämään useamman kerran sisälle :)
Lisäksi sanottakoon että käsikirjoittaminen on siitä vinkeää hommaa, että alalle voi toki päästä ilman minkäänlaisia koulujakin. Ja todellakin epävarma ala on kyseessä.. Mutta jos teatterista on kiinnostunut, niin kannattaa toki hakea esim. yliopistoon teatteritiedettä lukemaan, uskoisin sen olevan hyvää valmennusta myös dramaturgiapuolelle hakua ajatellen ;) (itse teatteritiedettä pääaineena luen yliopistossa)
Tsemppiä sinullekin, toivottavasti samaan aikaan kakkosvaiheessa mongerramme kevähällä ;D Hitto, tästä tuli ihan tällainen katkeroituneen dramaturgiapuolelle hakijan valitusvirsi. Mutta yleisö tehköön tuomionsa :D
Niin! Ja suosittelen lämpimästi näytelmäkirjallisuuden imemistä myöskin. Eiköhän tuo näytelmien lukeminen nouse jonkin sortin otsikoksi taas seuraavissa kokeissa :D- Riikka
Kiitos hirveästi siitä, että jaksoit kertoa noin pitkästi... minulla on itse asiassa sama tilanne: en ole vielä seurustellut ja asun kotona. Olen miettinyt juuri noita asioita, joista puhuit; saattavat pitää minua liian nuorena. Mutta aion joskus päästä joko Teakiin tai TaiKiin (mieluummin ensimmäiseen)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985