Voiko rytmihäiriöihin kuolla?

Apua

Eli onko mahdollista, että rytmihäiriöihin voisi kuolla? Rytmihäiriöni on sellaista muljahtelua ilman muita oireita. Pelkään ihan hirveästi!

43

35635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Nobody

      Toki niihin voi kuollakin, mutta suurin osa rytmihäiriöistä on harmittomia. Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa, jos asia vaivaa mieltä. Ja monesti asiaan saattaa liittyä elämän tavat.

      • Apua

        Mutta miten niihin sitten kuolee, tai mitä tapahtuu? Sydän vain pysähtyy yhtäkkiä? Milloin näin saattaa käydä?

        Alkoi pelottaa vielä enemmän... Lääkärin mukaan rytmihäiriöni eivät ole vaarallisia, muttei niistä ikinä ole kyllä otettu sydänfilmiä.


      • täti
        Apua kirjoitti:

        Mutta miten niihin sitten kuolee, tai mitä tapahtuu? Sydän vain pysähtyy yhtäkkiä? Milloin näin saattaa käydä?

        Alkoi pelottaa vielä enemmän... Lääkärin mukaan rytmihäiriöni eivät ole vaarallisia, muttei niistä ikinä ole kyllä otettu sydänfilmiä.

        Rytmihäiriöitä on monenlaisia. Jos lääkäri on kuunnellut sydäntäsi, ja sanonut, että rytmihäiriösi ovat vaarattomia, kannattaa rauhoittua ja uskoa häntä.

        Etenkin nuorilla ihmisillä rytmhäiriöt ovat melko tavallisia, siis ihan terveilläkin. Jos sydämen hakkaaminen haittaa sinua nukkumaan mennessä, niin kannattaa yrittää rauhoitua ennen petiin menoa, vaikka kirjaa lukemalla. Eikä kannata syödä tuhdisti juuri ennen nukkumaanmenoa.


      • Apua
        täti kirjoitti:

        Rytmihäiriöitä on monenlaisia. Jos lääkäri on kuunnellut sydäntäsi, ja sanonut, että rytmihäiriösi ovat vaarattomia, kannattaa rauhoittua ja uskoa häntä.

        Etenkin nuorilla ihmisillä rytmhäiriöt ovat melko tavallisia, siis ihan terveilläkin. Jos sydämen hakkaaminen haittaa sinua nukkumaan mennessä, niin kannattaa yrittää rauhoitua ennen petiin menoa, vaikka kirjaa lukemalla. Eikä kannata syödä tuhdisti juuri ennen nukkumaanmenoa.

        Nuori olen kyllä ja lääkäri on kuunnellut sydäntä, joskaan silloin ei sellaista muljahdusta ole tullut, mutta silti hän väittää kovasti, etteivät ne eivät olisi vaarallisia.

        Mutta pelkäsin ihan hirveästi yhtenä päivänä kun muljahteli tavallistakin runsaammin pienen ajan sisällä ja tunnustelen aina silloin käteni valtimota ja tunsin että sydän pysähtyi 2-3 sekunniksi muljahduksen jälkeen eli tavallista pidemmäksi ajaksi. Tuskan hiki suorastaan nousi, ja tuon takia olen alkanut pelkäämään niitä ihan hirveästi, joka taasen lisää niitä.

        Mutta kiitos kuitenkin neuvoista ja rohkaisusta =)


      • täti
        Apua kirjoitti:

        Nuori olen kyllä ja lääkäri on kuunnellut sydäntä, joskaan silloin ei sellaista muljahdusta ole tullut, mutta silti hän väittää kovasti, etteivät ne eivät olisi vaarallisia.

        Mutta pelkäsin ihan hirveästi yhtenä päivänä kun muljahteli tavallistakin runsaammin pienen ajan sisällä ja tunnustelen aina silloin käteni valtimota ja tunsin että sydän pysähtyi 2-3 sekunniksi muljahduksen jälkeen eli tavallista pidemmäksi ajaksi. Tuskan hiki suorastaan nousi, ja tuon takia olen alkanut pelkäämään niitä ihan hirveästi, joka taasen lisää niitä.

        Mutta kiitos kuitenkin neuvoista ja rohkaisusta =)

        onko syke "terve", vaikka sydämesi ei juuri tutkimuksen aikana muljahtelisikaan.

        Minulla oli nuorena ihan samanlaisia vaivoja kuin sinullakin, ja minuakin pelotti. Joskus sydän "muljahtelee" edelleen, ja epämiellyttäväähän se on. Siihen ei kuitenkaan kuole, eikä siitä tarvitse olla huolissaan.

        Tsemppiä vain sinulle, rytmihäiriöt varmasti vähenevät pikkuhiljaa, kun opit rentoutumaan, etkä mieti niitä liikaa. :)


      • rytmäri
        Apua kirjoitti:

        Nuori olen kyllä ja lääkäri on kuunnellut sydäntä, joskaan silloin ei sellaista muljahdusta ole tullut, mutta silti hän väittää kovasti, etteivät ne eivät olisi vaarallisia.

        Mutta pelkäsin ihan hirveästi yhtenä päivänä kun muljahteli tavallistakin runsaammin pienen ajan sisällä ja tunnustelen aina silloin käteni valtimota ja tunsin että sydän pysähtyi 2-3 sekunniksi muljahduksen jälkeen eli tavallista pidemmäksi ajaksi. Tuskan hiki suorastaan nousi, ja tuon takia olen alkanut pelkäämään niitä ihan hirveästi, joka taasen lisää niitä.

        Mutta kiitos kuitenkin neuvoista ja rohkaisusta =)

        kun sydän muljahteelee ja hypähtelee ja pitää taukoja ja sit kun niitä kuuntelee ne paisuvat suuremmiksi asioiksi mitä ne on, 35 vuotta on mulla ollut monenlaisia rytmejä, ota rauhallisesti olen oppinut sen ettei kannata liikaa niihin tuijottaa jos ne on todettu vaarattomiksi. Ei se sydän noin vain pysähdy vaikka siellä on taukoja.
        Huolet pois, pärjäile. ja hyvä kun purit tunteitasi.


      • apsu
        Apua kirjoitti:

        Mutta miten niihin sitten kuolee, tai mitä tapahtuu? Sydän vain pysähtyy yhtäkkiä? Milloin näin saattaa käydä?

        Alkoi pelottaa vielä enemmän... Lääkärin mukaan rytmihäiriöni eivät ole vaarallisia, muttei niistä ikinä ole kyllä otettu sydänfilmiä.

        Ainakin sepelvaltimoiden tukkeumista aiheutuvat isot rytmihäiriöt johtaa joskus kammiovärinään. Mieheni oli vähällä kuolla sellaiseen, mutta saatiin elvytettyä viime hetkellä.
        Paljon vaikuttaa siis se, mikä ne aiheuttaa, ja on paljon harmittomia rytmihäiriöitä, ne tulee, ja menee.


      • pandu
        Apua kirjoitti:

        Nuori olen kyllä ja lääkäri on kuunnellut sydäntä, joskaan silloin ei sellaista muljahdusta ole tullut, mutta silti hän väittää kovasti, etteivät ne eivät olisi vaarallisia.

        Mutta pelkäsin ihan hirveästi yhtenä päivänä kun muljahteli tavallistakin runsaammin pienen ajan sisällä ja tunnustelen aina silloin käteni valtimota ja tunsin että sydän pysähtyi 2-3 sekunniksi muljahduksen jälkeen eli tavallista pidemmäksi ajaksi. Tuskan hiki suorastaan nousi, ja tuon takia olen alkanut pelkäämään niitä ihan hirveästi, joka taasen lisää niitä.

        Mutta kiitos kuitenkin neuvoista ja rohkaisusta =)

        pelkään ihan hirveasti noita muljahteluja, kun mulla eka kertaa muljahteli niin iski hengen ahdistus, niin onko se vaarallista kun hengeäkin ahdistaa, voi myös olla paniikki häiriö.


      • kkkkasl
        täti kirjoitti:

        onko syke "terve", vaikka sydämesi ei juuri tutkimuksen aikana muljahtelisikaan.

        Minulla oli nuorena ihan samanlaisia vaivoja kuin sinullakin, ja minuakin pelotti. Joskus sydän "muljahtelee" edelleen, ja epämiellyttäväähän se on. Siihen ei kuitenkaan kuole, eikä siitä tarvitse olla huolissaan.

        Tsemppiä vain sinulle, rytmihäiriöt varmasti vähenevät pikkuhiljaa, kun opit rentoutumaan, etkä mieti niitä liikaa. :)

        Itse olen 13v ja siihen voi kuolla jos on näin nuori sydän voi pysähtyä yhtäkkiä


      • Anonyymi
        Apua kirjoitti:

        Mutta miten niihin sitten kuolee, tai mitä tapahtuu? Sydän vain pysähtyy yhtäkkiä? Milloin näin saattaa käydä?

        Alkoi pelottaa vielä enemmän... Lääkärin mukaan rytmihäiriöni eivät ole vaarallisia, muttei niistä ikinä ole kyllä otettu sydänfilmiä.

        Jos katsovat vaarallisiksi niin laittavat tahdistajan


      • Anonyymi
        Apua kirjoitti:

        Nuori olen kyllä ja lääkäri on kuunnellut sydäntä, joskaan silloin ei sellaista muljahdusta ole tullut, mutta silti hän väittää kovasti, etteivät ne eivät olisi vaarallisia.

        Mutta pelkäsin ihan hirveästi yhtenä päivänä kun muljahteli tavallistakin runsaammin pienen ajan sisällä ja tunnustelen aina silloin käteni valtimota ja tunsin että sydän pysähtyi 2-3 sekunniksi muljahduksen jälkeen eli tavallista pidemmäksi ajaksi. Tuskan hiki suorastaan nousi, ja tuon takia olen alkanut pelkäämään niitä ihan hirveästi, joka taasen lisää niitä.

        Mutta kiitos kuitenkin neuvoista ja rohkaisusta =)

        Soita lääkärille ja kerro pelostasi saat silloin neuvoja tai lääkettä häneltä


      • Anonyymi
        pandu kirjoitti:

        pelkään ihan hirveasti noita muljahteluja, kun mulla eka kertaa muljahteli niin iski hengen ahdistus, niin onko se vaarallista kun hengeäkin ahdistaa, voi myös olla paniikki häiriö.

        Luulen että pelko aiheuttaa sen hengen ahdistksen jonkinlainen paniikki häiriö.
        Älä suotta pelkää ja jos pelko jatkuu niin läkärille asiasta

        Minulla oli nuorena myös noita inhottaviuksia ja pelkäsin kovasi se pelko oli paljon pahempi kun itse sydämmen rytmi .
        Ja aina vaan elän, mutta tiedän millaista se on kun pelkää sydämmen pohjasta, Muistan ettei uskaltanut mennä edes suohkuin kun Olin varma että sinne kuolema, Siis pelkoni oli aiheetonta
        Silloin en sitä ymmärtänyt , jos olisin, niin oliskin ottanut asian rauhallisesti ja hengitellut syvään muutaman kerran


    • Juuso

      Palaanpa alkuperäiseen kysymykseesi, eli voiko rytmihäiriöön kuolla. No, toki siihen voi kuolla, mutta silloin on kysymys harvinaisimmasta häiriöstä eli kammiovärinästä. Sen sijaan kaikki muut ovat enemmän tai vähemmän harmittomia, mutta silti herittäin harmillisia ja ensimmäistä kertaa esiintyessään todella säikäyttäviä. Jos lääkärissä käynnillä ei mitään muuhun tautiin tai sydämen rakenteeseen liittyvää ilmene epäsäännöllisen rytmin aiheuttajaksi, niin kyllä sen kanssa oppii kohtuudella elämään.

      • hoitsu

        Hei!
        Useilla meistä on harmittomia rytmihäiriöitä, jotka ovat juuri kuvaamasi kaltaisia: eli sydän lyö pari lyntiä tav. nopeammin, siten tulee pieni tauko ja taas voi lyötä pari kertaa nopeasti jne. Se tuntuu sydämen pulpahtelulta ja aika hurjaltakin. Altistavia tekijöitä sille on jännitys, väsymys, äkillinen rasitus levon jälkeen (allekirjoittaneellla esim. aamulla jos joutuu juoksemaan bussille), runsas kahvin juonti tai krapula, jolloin elimistön nestetasapaino voi heittää. Tosiasia kuitenkin on, että ed. rytmihäiriöt ovat lyhytaikaisia ja vaarattomia. Hoidettavia ovat sitten eteisperäiset rytmihäiriöt ns flimmeri (harvinainen nuorilla ihmisillä) ja vaarallisia kammioperäiset rytmihäiriöt, jotka ovat harvinaisia ja oireilevat huomattavasti pahemmin, esim. äkillisiä tajunnan menetyksiä.
        Sinulla ei ole mitään syytä huoleen, lääkärikuntamme on fiksua, ja he tunnistavat kyllä milloin on aihetta EKG:hen, ja sinultahan sitä ei ole tarvinnut edes ottaa. Joten tsemppiä, oire tuntuu inhottavalta, mutta syytä huoleen ei ole!


      • Juuso

        Sanoinko jotain epäselvästi? Rytmihäriöön voi jossain harvinaisessa tapauksessa kuolla, mutta ei tavalliseen muljahteluun! Kiitos hoitsu, teille se selittely yleensä jää, kun eivät kouluja käyneet osaa jne...


      • Täydellisyyden vuoksi
        Juuso kirjoitti:

        Sanoinko jotain epäselvästi? Rytmihäriöön voi jossain harvinaisessa tapauksessa kuolla, mutta ei tavalliseen muljahteluun! Kiitos hoitsu, teille se selittely yleensä jää, kun eivät kouluja käyneet osaa jne...

        Asystole ja kammiotakykardia ovat myös melko kuolettavia rytmihäiriöitä. Lisäksi eteisvärinä voi johtaa hengenmenetykseen valtimoemboliariskin kautta. Ns. totaaliblokkikin vie heikkoon kuntoon.


      • Anonyymi
        hoitsu kirjoitti:

        Hei!
        Useilla meistä on harmittomia rytmihäiriöitä, jotka ovat juuri kuvaamasi kaltaisia: eli sydän lyö pari lyntiä tav. nopeammin, siten tulee pieni tauko ja taas voi lyötä pari kertaa nopeasti jne. Se tuntuu sydämen pulpahtelulta ja aika hurjaltakin. Altistavia tekijöitä sille on jännitys, väsymys, äkillinen rasitus levon jälkeen (allekirjoittaneellla esim. aamulla jos joutuu juoksemaan bussille), runsas kahvin juonti tai krapula, jolloin elimistön nestetasapaino voi heittää. Tosiasia kuitenkin on, että ed. rytmihäiriöt ovat lyhytaikaisia ja vaarattomia. Hoidettavia ovat sitten eteisperäiset rytmihäiriöt ns flimmeri (harvinainen nuorilla ihmisillä) ja vaarallisia kammioperäiset rytmihäiriöt, jotka ovat harvinaisia ja oireilevat huomattavasti pahemmin, esim. äkillisiä tajunnan menetyksiä.
        Sinulla ei ole mitään syytä huoleen, lääkärikuntamme on fiksua, ja he tunnistavat kyllä milloin on aihetta EKG:hen, ja sinultahan sitä ei ole tarvinnut edes ottaa. Joten tsemppiä, oire tuntuu inhottavalta, mutta syytä huoleen ei ole!

        Itselläni on pitkä QT-oireyhtymä sydämessä, mutta lääkitys siihen. Välillä tuntuu, etten saisi vedettyä henkeä kunnolla..


      • Anonyymi
        Täydellisyyden vuoksi kirjoitti:

        Asystole ja kammiotakykardia ovat myös melko kuolettavia rytmihäiriöitä. Lisäksi eteisvärinä voi johtaa hengenmenetykseen valtimoemboliariskin kautta. Ns. totaaliblokkikin vie heikkoon kuntoon.

        Peloitelkaa siinä nyt nuoria ihmistä jutillanne
        Epäpsykologisia ihmisiä.
        Jos hän pelkää nii Kai ymmärrätte mitä nuo kuoleman jutut vaikuttaa nuoreen ihmiseen .
        Hänen rytmi häiriönsä eivät ole vakavia ja koska sellaista tapahtuu niin tottakai on huolissaan ja pelkää.
        Ei paljon järkeä pääätä pakotta noiden tekstien kanssa.
        Tuki nuorelle ihmiselle on se ainoa sillon kun hän pelkää koska me muut tiedetään ettei hänellä ole hengen vaaraa .


    • JAU!

      Mulla on näitä muljahteluja ollut jo parikymmentä vuotta, joten voin vakuuttaa, että niistä ei ole mitään vaaraa. Vähän ilkeiltä ne joskus tuntuvat, mutta siinä kaikki. Osta tai lainaa alan kirja ja katso sieltä "lisälyönnit" (extra systole). Älä ajattele niitä, en minäkään.

    • Apua

      Kiitos kaikille vastauksista ja rohkaisusta.

      Tätäkin kirjoitellassa muljahtelee rajusti ja pohdin, onko normaalia että muljahduksia tulee monesti minuutissa jopa? Ei välttämättä ihan peräkkäin, mutta usein kumminkin (päivän aikana voi olla jopa 20-30 muljahdusta).

      Olen muuten kärsinyt näistä jo nelisen vuotta, joten tuskin siinäkään mielessä ovat vaarallisia? Rohkaisuistanne huolimatta pelottaa kyllä silti vieläkin ja ehkä olisi sitten viisasta mennä tuonne sydänfilmiin. Harmi vaan, että pelottaa jos ne onkin vaarallisia, olen kamala pelkuri.

      • mä kerron sulle

        Itselläni on ollut noita muljahduksia kolmekymmentä vuotta.

        En tarkoita sitä että sä turhaan valitat.

        Mene lääkäriin ja pyydä EKG,jokainen tunnollinen lääkäri ottaa sydänfilmin ja jos jotain outoa näkyy,useimmiten siinä EKG:ssä sinun tapauksessasi mitään ei näy.

        Seuraava vaihe on Holter,eli sun sydäntäsi seurataan mukanasi kannettavalla laitteella vuorokausi,voi olla myös pidempi,sieltä näkyy kaikki tapahtumat mitä sulla on ollut laitteen pitämisen aikana.

        Ei sun tarvitse olla paniikissa oireidesi takia,menet lääkäriin ja pyydät lähetteen,joskus tämä hoituu paljon paremmin yksityissektorilla joka maksaa mutta sekin on parempi ratkaisu kuin epätietoisuus.


      • mieltä
        mä kerron sulle kirjoitti:

        Itselläni on ollut noita muljahduksia kolmekymmentä vuotta.

        En tarkoita sitä että sä turhaan valitat.

        Mene lääkäriin ja pyydä EKG,jokainen tunnollinen lääkäri ottaa sydänfilmin ja jos jotain outoa näkyy,useimmiten siinä EKG:ssä sinun tapauksessasi mitään ei näy.

        Seuraava vaihe on Holter,eli sun sydäntäsi seurataan mukanasi kannettavalla laitteella vuorokausi,voi olla myös pidempi,sieltä näkyy kaikki tapahtumat mitä sulla on ollut laitteen pitämisen aikana.

        Ei sun tarvitse olla paniikissa oireidesi takia,menet lääkäriin ja pyydät lähetteen,joskus tämä hoituu paljon paremmin yksityissektorilla joka maksaa mutta sekin on parempi ratkaisu kuin epätietoisuus.

        Aivan niin kuin edellinen neuvoi. Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää päästä EKG:hen ja mahdollisesti myös muihin tutkimuksiin, jos asia itseä kerran vaivaa.

        Minulla on muljahduksia ollut myös monta vuotta ja yleensä niitä tulee kausittain. Kävin EKG:ssä ja siitä näkyi, että muljahdukseni ovat harmittomia lisälyöntejä.

        Lisälyönti saa alkunsa jostain muualta kuin sinussolmukkeesta, josta lyönnin aiheuttava sähköimpulssi tavallisesti lähtee. Tuollaisen lisälyönnin jälkeen seuraa sitten pitempi tauko.

        Lääkäri sanoi, että lisälyöntejä voi olla jopa satoja tunnissa ilman, että ne ovat vaarallisia. Jos lisälyöntejä tulee monta peräkkäin tai 2:n tai kolmen sarjoissa, voivat ne silloin olla vaarallisia, koska ne voivat laukaista kammiovärinän. Mutta noissa tavallisissa muljahduksissa lisälyöntejä on pahimmillaankin vain joka toinen lyönti.

        Pelkästään kuuntelemalla ei välttämättä saa paljonkaan tietoa, varsinkaan, jos muljahduksia ei silloin tule. Minulla muljahteli ja lääkäri kuunteli, mutta hän ei siltikään osannut sanoa mitään varmaksi. Tosin arveli kyllä, että vaarattomia ovat niin kuin olivatkin.

        Että mene vaan hakemaan varmistus, että nuo ovat vaarattomia rytmihäiriöitä.

        Niin, niitä vaarattomia rytmihäiriöitä on lähes kaikilla jossain elämänsä vaiheessa ja nuorilla varmaan 99,99 % tuon kaltaisista rytmihäiriöistä on niitä vaarattomia.


      • Apua
        mieltä kirjoitti:

        Aivan niin kuin edellinen neuvoi. Ehdottomasti kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää päästä EKG:hen ja mahdollisesti myös muihin tutkimuksiin, jos asia itseä kerran vaivaa.

        Minulla on muljahduksia ollut myös monta vuotta ja yleensä niitä tulee kausittain. Kävin EKG:ssä ja siitä näkyi, että muljahdukseni ovat harmittomia lisälyöntejä.

        Lisälyönti saa alkunsa jostain muualta kuin sinussolmukkeesta, josta lyönnin aiheuttava sähköimpulssi tavallisesti lähtee. Tuollaisen lisälyönnin jälkeen seuraa sitten pitempi tauko.

        Lääkäri sanoi, että lisälyöntejä voi olla jopa satoja tunnissa ilman, että ne ovat vaarallisia. Jos lisälyöntejä tulee monta peräkkäin tai 2:n tai kolmen sarjoissa, voivat ne silloin olla vaarallisia, koska ne voivat laukaista kammiovärinän. Mutta noissa tavallisissa muljahduksissa lisälyöntejä on pahimmillaankin vain joka toinen lyönti.

        Pelkästään kuuntelemalla ei välttämättä saa paljonkaan tietoa, varsinkaan, jos muljahduksia ei silloin tule. Minulla muljahteli ja lääkäri kuunteli, mutta hän ei siltikään osannut sanoa mitään varmaksi. Tosin arveli kyllä, että vaarattomia ovat niin kuin olivatkin.

        Että mene vaan hakemaan varmistus, että nuo ovat vaarattomia rytmihäiriöitä.

        Niin, niitä vaarattomia rytmihäiriöitä on lähes kaikilla jossain elämänsä vaiheessa ja nuorilla varmaan 99,99 % tuon kaltaisista rytmihäiriöistä on niitä vaarattomia.

        Kiitos sinullekin rohkaisusta ja viisaista neuvoista =). Kiinnostaisi silti tietää, mistä tuollaisen kammiovärinän tunnistaa, tai mitä oireita siihen liittyy (ihan uteliaisuutta)?


      • JaSu
        Apua kirjoitti:

        Kiitos sinullekin rohkaisusta ja viisaista neuvoista =). Kiinnostaisi silti tietää, mistä tuollaisen kammiovärinän tunnistaa, tai mitä oireita siihen liittyy (ihan uteliaisuutta)?

        Itse kärsin paniikkihäiriöstä ja pelkään juuri myös noita sydänkohtauksia, minä olen käynyt toodella moneen kertaan lääkärissä ihan vaan kuunnelluttamassa sydäntäni, olen käynyt ekg:ssa enemmän kuin usein, holteria olen kannellut viikonlopun, jossa näkyi 10 lisälyöntiä, eli rytmihäiriötä, oliko se nyt 2 tunnin välein suunnilleen. Pari kertaa olen autolla ajaessa soittanut ambulanssin ja ajanut tien sivuun kun iski paniikki ja olin varma että minulla on sydänkohtaus, kädet puutui ja rinnassa puristi ja sydän hakkasi ihan omiaan. Silloinkin ambulanssi sedät sanoivat, että näkee jo sydämmestä, että olet paniikissa. Minua on tutkittu niin paljon sydänmestä, että on pakko uskoa ettei siellä vikaa ole. Silti vieläkin tulee välillä paniikkikohtauksia ja pelkään kuolevani sydänkohtaukseen. Jos sydänmesi on terve niin lisälyönnit ei ole vaarallisia ja jos sydän ei olisi terve, lääkäri olisi sen varmasti jo huomannut ja sinulla olisi muitakin oireita, kuin muljahduksia. En usko tuota sinun tekstiä lukiessa, että sinun sydänmessä on mitään vikaa. Varsinkin jos lääkärin on sen jo kuunnellut. Ne ovat tottuneet kuulemaan sydämmestä tulevat äänet jo pelkästään sillä stetoskoopillakin.

        Ja jos olet miettinyt näitä urheilijanuorukaisten äkillisiä sydänkuolemia, niin ne johtuvat todennäköisesti rytmihäiriöistä, MUTTA he ovatkin urheilleet pahassa flunssassa tai muuten sairaana.

        Tsemppiä sinne ja koita rauhoittua, sydämmesi on varmasti terve.


      • ...
        Apua kirjoitti:

        Kiitos sinullekin rohkaisusta ja viisaista neuvoista =). Kiinnostaisi silti tietää, mistä tuollaisen kammiovärinän tunnistaa, tai mitä oireita siihen liittyy (ihan uteliaisuutta)?

        ...kammiovärinässä sydän ei pumppaa verta ja taju lähtee samantien ja jos värinää ei hoideta (sähköisku defibrillaattorilla, olet ehkä jossain teho-osastossa nähnyt ei-mallisuorituksen)), lähtee henki muutamassa minuutissa (aivot kestävät ilman happea muutaman minuutin). Kammiovärinän ylivoimaisesti suurin aiheuttaja on sepelvaltimotauti (eli käytännössä sydäninfarkti = sydänlihaksen hapenpuute sepelvaltimoiden tukoksen vuoksi, joka siis ei todellakaan nuoren ihmisen vaivoja, sillä sepelvaltimot tukkeutuvat hitaasti vuosien varrella hk:n blå/tönkkösuolatut muikut dieetin avulla) ja erilaiset kammioperäiset rytmihäiriöt, jotka usein liittyvät jonkinlaisiin sydämen johtoradan sairauksiin, sekä traumat mm. sähköisku muutamia mainitakseni. Toisaalta hapen puute esim. huumeiden yliannostuksen seurauksena tai vakava aivovamma voivat johtaa kammiovärinään kuten myös massiivit verenvuodot. Kammioperäiset rytmihäiriöt ovat siinä mielessä erilaisia eteisperäisiin vaarattomiin muljateluihin verrattuna, että ne ovat usein jotakuinkin oireettomia tai oireilevat ei niinkään rintatuntemuksina vaan esim. tajuttomuuskohtauksina (esim. kammiotakypyrähdykset).

        Summa summarum kuitenkin, omat muljahtelusi kuten aikaisemmat postaajat ovat sanoneet ovat vaarattomia nuorille ja vähän vanhemmillekin tyyppillisiä pikku"häiriöitä". Sinun ei tarvitse pohtia miten kammiovärinä tunnistetaan, se voidaan tunnistaa vain ekg:sta. Oireet tuossa aluksi sanoinkin.


      • Anonyymi

        Jokainen pelkää silloin jos keho antaa singnaaleja jotka eroavat tavallisesta elämästä niin ei tunne ollaan turvalliseksi
        Kyllä se siitä alkaa taas sujumaan ja toedät että saat mennä lääkäriin jos jotain on mikä sinua huolestuttaa


      • Anonyymi
        mä kerron sulle kirjoitti:

        Itselläni on ollut noita muljahduksia kolmekymmentä vuotta.

        En tarkoita sitä että sä turhaan valitat.

        Mene lääkäriin ja pyydä EKG,jokainen tunnollinen lääkäri ottaa sydänfilmin ja jos jotain outoa näkyy,useimmiten siinä EKG:ssä sinun tapauksessasi mitään ei näy.

        Seuraava vaihe on Holter,eli sun sydäntäsi seurataan mukanasi kannettavalla laitteella vuorokausi,voi olla myös pidempi,sieltä näkyy kaikki tapahtumat mitä sulla on ollut laitteen pitämisen aikana.

        Ei sun tarvitse olla paniikissa oireidesi takia,menet lääkäriin ja pyydät lähetteen,joskus tämä hoituu paljon paremmin yksityissektorilla joka maksaa mutta sekin on parempi ratkaisu kuin epätietoisuus.

        Juu se sydämmen vuorokauden seurata on monella ollut


    • erree

      Minulta rytmihäiriöt katosivat kun löysäsin reilusti työtahtia ja ostin apteekista magnesium tabletteja.

    • ...

      Minullakin on muljahduksia. SInun pitää oppia rentoutumaan ja ajattelemaan muita asioita. Kävin itse lääkärissä, hän sanoi, että muljahdusten/rytmihäiriöiden pelkääminen, jännittäminen lisää niitä entisestään! olisi tärkeää keskittyä muihin asioihin, ja antaa sydämen muljuta. Jos lääkäri on tutkinut sinut, niin ei syytä huoleen.
      JOs sinua pelottaa ihan valtavasti käy uudelleen vaikka eri lääkärillä,niin sit sinulla on jo 2 vahvistusta asiaan, ja voisit olla levollisin mielen. :)

    • Apua

      Kiitos kaikille vastauksista. Teidän ansiostanne olen saanut jonkinmoisen mielenrauhan tuossa asiassa, vaikka eihän se pelko edelleenkään ole mihinkään kokonaan kadonnut. Sydänfilmissä käyminen olisi tosiaan varmaan viisainta (harmi vaan, kun muljahtelua ei ikinä tule silloin kun pitäisi).

      Vaikuttaako kehon rakenne muuten rytmihäiriöiden tuntemuksiin? Pituuteni on n. 173 cm, paino 48-50 kg ja vyötärönmitta jotain 60. Todella laiha siis olen, vaikken kuitenkaan kuulemma ihan alipainoinen ja muistaisin joskus lukeneeni, että laihat ihmise tuntevat ne tavallista voimakkaammin (kamalaa kun muljahdukset tuntuvat usein kurkussa ja mahassa asti).

      • apsu

        ostapa sitä magnesiumia. Sopii kuntoilijoille, ja sydänpotilaille hyvin.Estää lihaskramppeja, ja sydämessähän on lihaksia.Kun olet noin laiha, niin sinulla voi hyvinkin olla magnesiumin puute.Ainakaan haittaa ei ole, jos sitä syö turhaan, mutta puutostauti aiheutta kyllä lihasongelmia varmasti.


      • rytmihäiriöinen_

        Rytmihäiriöt ovat olleet osa elämääni noin 7 vuotta. Alkuun pelotti, olihan asia täysin uusi. Imin tietoa mistä sitä vain sain, totesin itsekin ettei kokemani rytmihäiriöt ole vaarallisia. Pidän itselleni tiukkaa kuria, jos tulee useita rytmihäiröitä vähällä aikaa, menen lepäämään niin pian kuin mahdollista. Usein onkin niin että olenkin todella väsynyt, kun olen "kuullostellut" kehoani. Otankin usein pari päivää tosi rauhallisesti. Rytmihäiriöt ovat kehon keino patistaa lepäämään, kunniota kehoasi.

        Ja koska lääkäri on sinulle sanonut niiden olevan vaarattomia, uskallankin kehoittaa sinua lepäämään. Jatkuva pelkääminen tosiaankin lisää rytmihäiriöitä, itselläni rytmihäiriöt vähenivät reilusti kun lakkasin miettimästä niitä. Silloin kun tunnet muljahdukset kurkussa ja mahassakin, pelkäätkö silloin "normaalia" enemmän?

        Rytmihäiriöt eivät ole sidonnaisia kehon rakenteeseen, niitä ilmenee niin hoikilla kuin tanakammillakin.


    • Apua

      Kävin viime yönä sitten siellä EKG:ssä kun alkoi ahdistaa jo niin pahasti, kun lähes joka toinen lyönti oli muljahdus enkä saanut millään nukutuksi/maattua sängyssä.

      Ihan paniikissa olin saapuessani lääkäriin ja sydänfilmin ottaminenkin oli hankalaa, kun paikat tärisivät niin älyttömästi, oli kauhea hiki, tuntui etten saa happea ja kädet pistelivät - paniikkihäiriö ja Hyperventilaatio siis iski. Vasta kun antoivat sellaisen maskin mihin hengittää ja rauhoittelivat, rauhoituin hieman.

      Filmiä ottaessa ei tietenkään muljahdellut niin pahasti, kuin ennen lääkäriin menoa, näkyi vain yksi lisälyönti (verenpaine oli myös normaali). Pitivät sitä ihan vaarattomana, nuorille ihmisille tyypillisenä.

      Yritin selostaa, että joskus niitä tulee monia peräkkäin, mutta eivät ottaneet siihenkään mitään sen kummempaa kantaa. Kerroin myös, että pelkään ihan hirveästi muljahduksen jälkeistä taukoa, mutta heidän mukaansa sydän tasoittaa rytmiään sillä tauolla, sitä varten tulee tauko. Kysyin, voiko sydän yhtäkkiä lakata hakkaamasta kokonaan sen tauon jälkeen ja sanoivat että ei. Kummastelin kyllä, miksi he väittivät että ensin tulee tauko ja vasta sitten muljahdus, minulla kun se ainakin on toisinpäin...

      Määräsivät sitten lääkkeeksi beetasalpaajaa (rauhoittavia eivät suositelleet, kun niihin voi jäädä helposti koukkuun) tarpeen vaatiessa ja ennen kaikkea on osattava rentoutua, paniikkia ei kuulemma ole, kun eivät usko minulla olevan minkäänlaista sydäntautia.

      Alkaa tuntua pahasti siltä, että olen varmaan psykiatrin tarpeessa tämän kanssa, sillä en pysty siltikään lopettamaan jännitystä, vaikka kuinka sanottaisiin, ettei ole vaarallisia. Koko ajan vain pelkään, milloin muljahtaa taas...

      • Apua

        Niin, epäilivät siis olevan kammioperäisiä lisälyöntejä, nuorille tavallisia eikä vaarallisia, pitäisi vähentyä iän myötä.

        Kumma kyllä miten muistaisin, että kammioperäiset lisälyönnit ovat vaarallisia... Ja jos kerran ovat kammioperäisiä, eivätkö ne voi johtaa kammiovärinään?


      • toinen täti
        Apua kirjoitti:

        Niin, epäilivät siis olevan kammioperäisiä lisälyöntejä, nuorille tavallisia eikä vaarallisia, pitäisi vähentyä iän myötä.

        Kumma kyllä miten muistaisin, että kammioperäiset lisälyönnit ovat vaarallisia... Ja jos kerran ovat kammioperäisiä, eivätkö ne voi johtaa kammiovärinään?

        Minulla on ollut 10 vuotta kammioperäisiä lisälyöntejä, jotka ovat lääkärien mukaan niitä vaarattomia. Uskon tässä tilanteessa asiantuntijaa, eli kardiologia. Ensin niitä oli ollessani tervesydäminen ja silloin pelkäsin suorastaan menettäväni voimani ja lysähtävani jonnekin.Iltaiisin ne alkoivat ihan sarjoina ja häiritsivät todella unen saamista. Piti kävellä välillä ja yrittää taas uudelleen makuulle menoa.

        Menin yksityiselle ja sanoin, etten lähde pois ennenkuin asia selviää. Pakko oli lähteä ja tulla kuulemaan tutkimustulokset. Yksi lisälyönti saatiin vain vangituksi EKG-nauhalle. Mutta selvisipä aiheuttaja sillä kertaa; olin saaanut stressioireisiin lääkettä, jossa oli rauhoittavaa ja jotain muuta. Kun stressioireet katosivat, lopetin lääkkeen. Tästä kardiologi arveli rytmihäiriön tulleen ja kirjoitti uuden reseptin, kun olivat vaarattomia nämä lääkkeetkin. Se auttoi - olin liian nopeasti tehnyt lopetuksen omin päin.

        Myöhemmin minulle tuli sydänlihassairaus, dilatoiva kardiomyopatia, ja taas vaarattomia kammioperäisiä lisälyöntejä. Ne saatiin mm. beetasalpaajalla sellaiseen tilaan, että en juuri tunne niitä, vaikka niitä on. Yritän pitää sormeni pois valtimolta. Tosin tunnen ne paremmin, jos olen esim. ponnistellut tai olen liian väsynyt.
        Tietoysti voit esim. omalääkärille puhua iahn erikseen palostasi ja yritä itsekin "kouluttaa" itseäsi rohkeammaksi. Mene myös päivystykseen aina kun tuntuu turhan ahdistavalta. Siellä minäkin aikanaan kävin lepäilemässä.

        Jos ensimmäinen beetasalpaaja-annostus ei osoittaudu sopivaksi mene uudelleen lääkäriin, minullakin sitä piti "sovitella".

        Jokainen ihminen ja tapaus on kuitenkin yksilöllinen.

        Toivottavasti pian pääset tasapainoon!


      • Tik
        toinen täti kirjoitti:

        Minulla on ollut 10 vuotta kammioperäisiä lisälyöntejä, jotka ovat lääkärien mukaan niitä vaarattomia. Uskon tässä tilanteessa asiantuntijaa, eli kardiologia. Ensin niitä oli ollessani tervesydäminen ja silloin pelkäsin suorastaan menettäväni voimani ja lysähtävani jonnekin.Iltaiisin ne alkoivat ihan sarjoina ja häiritsivät todella unen saamista. Piti kävellä välillä ja yrittää taas uudelleen makuulle menoa.

        Menin yksityiselle ja sanoin, etten lähde pois ennenkuin asia selviää. Pakko oli lähteä ja tulla kuulemaan tutkimustulokset. Yksi lisälyönti saatiin vain vangituksi EKG-nauhalle. Mutta selvisipä aiheuttaja sillä kertaa; olin saaanut stressioireisiin lääkettä, jossa oli rauhoittavaa ja jotain muuta. Kun stressioireet katosivat, lopetin lääkkeen. Tästä kardiologi arveli rytmihäiriön tulleen ja kirjoitti uuden reseptin, kun olivat vaarattomia nämä lääkkeetkin. Se auttoi - olin liian nopeasti tehnyt lopetuksen omin päin.

        Myöhemmin minulle tuli sydänlihassairaus, dilatoiva kardiomyopatia, ja taas vaarattomia kammioperäisiä lisälyöntejä. Ne saatiin mm. beetasalpaajalla sellaiseen tilaan, että en juuri tunne niitä, vaikka niitä on. Yritän pitää sormeni pois valtimolta. Tosin tunnen ne paremmin, jos olen esim. ponnistellut tai olen liian väsynyt.
        Tietoysti voit esim. omalääkärille puhua iahn erikseen palostasi ja yritä itsekin "kouluttaa" itseäsi rohkeammaksi. Mene myös päivystykseen aina kun tuntuu turhan ahdistavalta. Siellä minäkin aikanaan kävin lepäilemässä.

        Jos ensimmäinen beetasalpaaja-annostus ei osoittaudu sopivaksi mene uudelleen lääkäriin, minullakin sitä piti "sovitella".

        Jokainen ihminen ja tapaus on kuitenkin yksilöllinen.

        Toivottavasti pian pääset tasapainoon!

        Minulla on (oli) kammioperäisiä ylimääräisiä lyöntejä. Niitä esiintyi todella paljon ja usein peräjälkeen. Paniikkihäiriökin tuli tutuksi...Sain lääkäriltä (tutkimuksien jälkeen)pitkävaikutteisia beetasalpaajia. Yksi tabletti aamuisin ja sydän käy kuin nelitahtinen perämoottori! Muljahduksia esiintyy lievinä vielä joskus, väsyneenä tai jos en ole huolehtinut kunnollisest syömisestä. Että joskus löytyy apuakin!


      • Apua
        Tik kirjoitti:

        Minulla on (oli) kammioperäisiä ylimääräisiä lyöntejä. Niitä esiintyi todella paljon ja usein peräjälkeen. Paniikkihäiriökin tuli tutuksi...Sain lääkäriltä (tutkimuksien jälkeen)pitkävaikutteisia beetasalpaajia. Yksi tabletti aamuisin ja sydän käy kuin nelitahtinen perämoottori! Muljahduksia esiintyy lievinä vielä joskus, väsyneenä tai jos en ole huolehtinut kunnollisest syömisestä. Että joskus löytyy apuakin!

        Juu, määrättiin otettavaksi puolikas tabletti Bisoprolol Ratiopharm beetasalpaajaa kun oikein pahasti muljahtelee, mutta ongelmana on se, etten kerta kaikkiaan uskalla ottaa niitä, pelkään että syke loppuu kokonaan tai menee liian alhaiseksi niiden takia. Kammoksun siihen liittyviä haittavaikutuksiakin, joita luetellaan täällä:

        http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=185

        Pari kertaa jo muljahduksien yhteydessä sydän on pysähtynyt ainakin 2-4 sekunniksi ja pelkään, että nuo lääkkeet vain pahentaa asiaa. Olen todella ahdistunut, masentunut ja stressaantunut.

        Uskaltaako tuollaisia lääkkeitä ottaa, ennen kuin ollaan tutkittu perusteellisesti mistä muljahtelut johtuu? On otettu jo verikokeet (ei löydetty mitään poikkeavaa) ja EKG.


      • Tik
        Apua kirjoitti:

        Juu, määrättiin otettavaksi puolikas tabletti Bisoprolol Ratiopharm beetasalpaajaa kun oikein pahasti muljahtelee, mutta ongelmana on se, etten kerta kaikkiaan uskalla ottaa niitä, pelkään että syke loppuu kokonaan tai menee liian alhaiseksi niiden takia. Kammoksun siihen liittyviä haittavaikutuksiakin, joita luetellaan täällä:

        http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=185

        Pari kertaa jo muljahduksien yhteydessä sydän on pysähtynyt ainakin 2-4 sekunniksi ja pelkään, että nuo lääkkeet vain pahentaa asiaa. Olen todella ahdistunut, masentunut ja stressaantunut.

        Uskaltaako tuollaisia lääkkeitä ottaa, ennen kuin ollaan tutkittu perusteellisesti mistä muljahtelut johtuu? On otettu jo verikokeet (ei löydetty mitään poikkeavaa) ja EKG.

        No minulla ainakin toimii. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa jos pelottaa lääkkeisiin liittyvät sivuoireet. Minulla oli aluksi hieman väsynyt olo ja tuntui jotenkin "kummalliselta". Tuntemukset menivät ohi nopeasti ja nyt lääkkeen vaikutusta ei huomaa. Paitsi lisälyöntejä on paljon vähemmän.


      • Muljahdus.
        Apua kirjoitti:

        Juu, määrättiin otettavaksi puolikas tabletti Bisoprolol Ratiopharm beetasalpaajaa kun oikein pahasti muljahtelee, mutta ongelmana on se, etten kerta kaikkiaan uskalla ottaa niitä, pelkään että syke loppuu kokonaan tai menee liian alhaiseksi niiden takia. Kammoksun siihen liittyviä haittavaikutuksiakin, joita luetellaan täällä:

        http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=185

        Pari kertaa jo muljahduksien yhteydessä sydän on pysähtynyt ainakin 2-4 sekunniksi ja pelkään, että nuo lääkkeet vain pahentaa asiaa. Olen todella ahdistunut, masentunut ja stressaantunut.

        Uskaltaako tuollaisia lääkkeitä ottaa, ennen kuin ollaan tutkittu perusteellisesti mistä muljahtelut johtuu? On otettu jo verikokeet (ei löydetty mitään poikkeavaa) ja EKG.

        Kaikista viesteistäsi tulee läpi hermostuneisuus ja huolestuminen aika vahvana, mutta ymmärrän Sinua, koska itselläni on aivan sama vaiva, ja ne muljahdukset eivät todellakaan ole mukavia, kun luulee kuolevansa just siihen paikkaan - ja se taas lisää sitä hermostumista - ja se taas lisää niitä muljahduksia.
        Sinun olisi ensin saatava mielesi rauhoittumaan esim. aivan perinteisin konstein; kävelylenkki joka päivä kelistä riippumatta, sen päälle kuuma suihku, kahvi ja tupakka kielletty, säännölliset ruokailut ettei verensokeri heittele, säännölliset nukkumiset, alkoholia hyvin rajoitetusti, suolan vähennys, ja ehdottomasti rentoutusharjoituksia, toistan vielä RENTOUTUSHARJOITUKSIA.
        Suosittelen Sinulle vielä sitraatti-magnesiumia yhdistettynä B-vitamiinien kanssa. Niitä löytyy halvalla luontaistuotekaupoista. Se osaltaan em. elämäntapojen kanssa auttoi minua.
        Ja muuten, luotan lääkäriisi, luota Sinäkin.

        Ps. Älä unohda hivenaineita ja vitamiineja.


      • yks vaa
        Apua kirjoitti:

        Juu, määrättiin otettavaksi puolikas tabletti Bisoprolol Ratiopharm beetasalpaajaa kun oikein pahasti muljahtelee, mutta ongelmana on se, etten kerta kaikkiaan uskalla ottaa niitä, pelkään että syke loppuu kokonaan tai menee liian alhaiseksi niiden takia. Kammoksun siihen liittyviä haittavaikutuksiakin, joita luetellaan täällä:

        http://www.tohtori.fi/laakkeet/tuote.php3?ID=185

        Pari kertaa jo muljahduksien yhteydessä sydän on pysähtynyt ainakin 2-4 sekunniksi ja pelkään, että nuo lääkkeet vain pahentaa asiaa. Olen todella ahdistunut, masentunut ja stressaantunut.

        Uskaltaako tuollaisia lääkkeitä ottaa, ennen kuin ollaan tutkittu perusteellisesti mistä muljahtelut johtuu? On otettu jo verikokeet (ei löydetty mitään poikkeavaa) ja EKG.

        Lueskelin huoltasi rytmihäiriöistä. Nyt kun aikaa on vierähtänyt eteenpäin, oletko saanut itsellesi apua? Kirjoituksistasi paistaa selvästi vanha sanonta, tieto lisää tuskaa. Jos olet vielä pulassa ongelmasi kanssa, suosittelen että yrittäisit saada ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle (esim), jotta saisit ahdistukseesi apua, joka nähtävästi auttaa myös näiden rytmihäiriöiden kanssa elämisessa.Itse olen ollut hyvin lähellä paniikkihäiriöitä, onneksi tajusin ajoissa että korvien välistä täytyy tulla järjen ääntäkin. Toivottavasti elämäsi on mallillaan ja voimia=)


    • Anonyymi

      Oon 05 poika ja mulla ollut huimausta jo kaksi viikkoa ja sitä ollaan tutkittu paljon ja nyt just oon odottamassa sairaala sängyssä magneettikuvaukseen täälä seinäjoen sairaalalla. Kaikki sydänfilmit, verikokeet, verensokerit ja muutkin testit tehty mut ei mitään löydy! Nyt alkanut välillä rinnasta ottamaan ja hengästyn tosi nopeesti nykyään vaikka olin vielä kesällä nii hyvässä kunnossa, että juoksin reilusti yli 10km lenkkejä. Välillä myös sydämen rytmi ollut ihan päin helvettiä, mutta sairaalassa ei oo tullut häiriötä ja sydänkin saanut terveen paperit. Onko nää niitä harmittomia häiriöitä? Voiko johtaa kuolemaan? Täälä hoitaja sanoi et saattaa olla pieniä rytmihäiriöitä, mutta ei sanonu onko vaarallisia.

    • Anonyymi

      Todennäköisesti kuolet tuohon vaivaan, mutta jos et siihen niin johonkin muuhun.

    • Anonyymi

      Minun rintaani alkoi sattua tänään ja olen 10v.Joten nyt minua pelottaa että minun sydän pysähtyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe