iän

vaikutus

Vaikuttaako ikä opintotuen saamiseen, ja jos, niin miten?

6

470

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Opintotuen saantiin vaikuttaa ikä, vanhempien tulot, asumismuoto, oppilaitos, asutko avoliitossa/avioliitossa, omat tulot jne. Alle 17-vuotias ei voi saada opintorahaa, erityissyistä hän voi kuitenkin saada opintotuen asumislisää. Alle 18-vuotiaalla vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen. Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan, koska vanhemmilla on tuohon asti velvollisuus avustaa rahallisesti. Lukiolainen ei voi myöskään saada edes opintolainaa mikäli hän ei saa opintorahaakaan.

Toivottavasti sait jotain selvää, haeppas kelan sivuilta tarkempaa tietoa.

• vaikutus

kiitos selvityksestä! Olen kelankin sivuilta asiaa koittanut tonkia, mutta nuo ovat niin täynnä asiaa, että vaikea löytää tiettyjä juttuja..Vielä kysyisin tuosta "Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan..." Että missäs oppilaitoksessa vaikuttaa ja missä ei? Laskin kyllä kelan sivuilla opintotukeni määrän, ja sen mukaan ikäni ei vaikuttaisi sen suuruuteen, mutta muilta tahoilta taas olen kuullut, etten saa täysiä tukia, koska olen alle 20...

• ....
        vaikutus kirjoitti:

kiitos selvityksestä! Olen kelankin sivuilta asiaa koittanut tonkia, mutta nuo ovat niin täynnä asiaa, että vaikea löytää tiettyjä juttuja..Vielä kysyisin tuosta "Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan..." Että missäs oppilaitoksessa vaikuttaa ja missä ei? Laskin kyllä kelan sivuilla opintotukeni määrän, ja sen mukaan ikäni ei vaikuttaisi sen suuruuteen, mutta muilta tahoilta taas olen kuullut, etten saa täysiä tukia, koska olen alle 20...

Jos olet alle 20-vuotias ja opiskelet 2.asteen oppilaitoksessa esim.lukiossa niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaasi. Itse saan täydet tuet vaikka vasta 19-vuotias lukiossa opiskeleva olenkin, koska äitini on yksinhuoltaja ja saa melko pientä palkkaa. Kuitenkin melko varmasti jos vanhemmat eivät ole eronneet ja molemmat ovat töissä tai toinen edes kohtuullisessa palkkatyössä niin opintoraha pienenee tai et saa opintorahaa ollenkaan. Eli ei vanhemmilla tarvitse olla edes suuret tulot, että tuo vaikuttaisi.

• vaikutus
        .... kirjoitti:

Jos olet alle 20-vuotias ja opiskelet 2.asteen oppilaitoksessa esim.lukiossa niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaasi. Itse saan täydet tuet vaikka vasta 19-vuotias lukiossa opiskeleva olenkin, koska äitini on yksinhuoltaja ja saa melko pientä palkkaa. Kuitenkin melko varmasti jos vanhemmat eivät ole eronneet ja molemmat ovat töissä tai toinen edes kohtuullisessa palkkatyössä niin opintoraha pienenee tai et saa opintorahaa ollenkaan. Eli ei vanhemmilla tarvitse olla edes suuret tulot, että tuo vaikuttaisi.

Kysymyksessä ei olekaan 2. asteen oppilaitos vaan korkeakoulu. Eli??

• Ex-opiskelija
        vaikutus kirjoitti:

Kysymyksessä ei olekaan 2. asteen oppilaitos vaan korkeakoulu. Eli??

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument

Katso nyt vaikka tuolta Kelan sivuilta. Etköhän itsesi jostain lokerosta löydä, jos olet alle 18-vuotias, niin laskentaohjelma antaa jotain.

Samoin Kelan sivuilta löytyy puhelinnumeroita joihin voi soittaa ja kysyä. Jos tämän suuntainen tiedonhaku tuottaa vaikeuksia, niitä saattaa tulla niissä (ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?)

• vaikutus
        Ex-opiskelija kirjoitti:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument

Katso nyt vaikka tuolta Kelan sivuilta. Etköhän itsesi jostain lokerosta löydä, jos olet alle 18-vuotias, niin laskentaohjelma antaa jotain.

Samoin Kelan sivuilta löytyy puhelinnumeroita joihin voi soittaa ja kysyä. Jos tämän suuntainen tiedonhaku tuottaa vaikeuksia, niitä saattaa tulla niissä (ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?)

Kiitos tuosta linkistä, nyt tuli tämäkin asia selväksi.

"(ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?"
        Kyseessä ei ollu AMK...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      2960
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2741
    3. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2549
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2451
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1938
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1569
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1287
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1213
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe