Vaikuttaako ikä opintotuen saamiseen, ja jos, niin miten?
iän
6
470
Vastaukset
- ....
Opintotuen saantiin vaikuttaa ikä, vanhempien tulot, asumismuoto, oppilaitos, asutko avoliitossa/avioliitossa, omat tulot jne. Alle 17-vuotias ei voi saada opintorahaa, erityissyistä hän voi kuitenkin saada opintotuen asumislisää. Alle 18-vuotiaalla vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen. Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan, koska vanhemmilla on tuohon asti velvollisuus avustaa rahallisesti. Lukiolainen ei voi myöskään saada edes opintolainaa mikäli hän ei saa opintorahaakaan.
Toivottavasti sait jotain selvää, haeppas kelan sivuilta tarkempaa tietoa.- vaikutus
kiitos selvityksestä! Olen kelankin sivuilta asiaa koittanut tonkia, mutta nuo ovat niin täynnä asiaa, että vaikea löytää tiettyjä juttuja..Vielä kysyisin tuosta "Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan..." Että missäs oppilaitoksessa vaikuttaa ja missä ei? Laskin kyllä kelan sivuilla opintotukeni määrän, ja sen mukaan ikäni ei vaikuttaisi sen suuruuteen, mutta muilta tahoilta taas olen kuullut, etten saa täysiä tukia, koska olen alle 20...
- ....
vaikutus kirjoitti:
kiitos selvityksestä! Olen kelankin sivuilta asiaa koittanut tonkia, mutta nuo ovat niin täynnä asiaa, että vaikea löytää tiettyjä juttuja..Vielä kysyisin tuosta "Alle 20-vuotiaalla oppilaitoksesta riippuen vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaan..." Että missäs oppilaitoksessa vaikuttaa ja missä ei? Laskin kyllä kelan sivuilla opintotukeni määrän, ja sen mukaan ikäni ei vaikuttaisi sen suuruuteen, mutta muilta tahoilta taas olen kuullut, etten saa täysiä tukia, koska olen alle 20...
Jos olet alle 20-vuotias ja opiskelet 2.asteen oppilaitoksessa esim.lukiossa niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaasi. Itse saan täydet tuet vaikka vasta 19-vuotias lukiossa opiskeleva olenkin, koska äitini on yksinhuoltaja ja saa melko pientä palkkaa. Kuitenkin melko varmasti jos vanhemmat eivät ole eronneet ja molemmat ovat töissä tai toinen edes kohtuullisessa palkkatyössä niin opintoraha pienenee tai et saa opintorahaa ollenkaan. Eli ei vanhemmilla tarvitse olla edes suuret tulot, että tuo vaikuttaisi.
- vaikutus
.... kirjoitti:
Jos olet alle 20-vuotias ja opiskelet 2.asteen oppilaitoksessa esim.lukiossa niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahaasi. Itse saan täydet tuet vaikka vasta 19-vuotias lukiossa opiskeleva olenkin, koska äitini on yksinhuoltaja ja saa melko pientä palkkaa. Kuitenkin melko varmasti jos vanhemmat eivät ole eronneet ja molemmat ovat töissä tai toinen edes kohtuullisessa palkkatyössä niin opintoraha pienenee tai et saa opintorahaa ollenkaan. Eli ei vanhemmilla tarvitse olla edes suuret tulot, että tuo vaikuttaisi.
Kysymyksessä ei olekaan 2. asteen oppilaitos vaan korkeakoulu. Eli??
- Ex-opiskelija
vaikutus kirjoitti:
Kysymyksessä ei olekaan 2. asteen oppilaitos vaan korkeakoulu. Eli??
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument
Katso nyt vaikka tuolta Kelan sivuilta. Etköhän itsesi jostain lokerosta löydä, jos olet alle 18-vuotias, niin laskentaohjelma antaa jotain.
Samoin Kelan sivuilta löytyy puhelinnumeroita joihin voi soittaa ja kysyä. Jos tämän suuntainen tiedonhaku tuottaa vaikeuksia, niitä saattaa tulla niissä (ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?) - vaikutus
Ex-opiskelija kirjoitti:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125601IL?openDocument
Katso nyt vaikka tuolta Kelan sivuilta. Etköhän itsesi jostain lokerosta löydä, jos olet alle 18-vuotias, niin laskentaohjelma antaa jotain.
Samoin Kelan sivuilta löytyy puhelinnumeroita joihin voi soittaa ja kysyä. Jos tämän suuntainen tiedonhaku tuottaa vaikeuksia, niitä saattaa tulla niissä (ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?)Kiitos tuosta linkistä, nyt tuli tämäkin asia selväksi.
"(ammatti)korkeakouluopinnoissakin (mitä muuten on tapahtunut termille AMK?"
Kyseessä ei ollu AMK...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070