Arkkitehti

ellu

Onko tampereen seudulta tiedossa hyviä arkkitehteja kivitalon suunnitteluun. Kokemuksia ja hintoja! Kiitos

27

7880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sssss

ssss

• Rva71

Pariskunta Vimpari & Nakari. Ovat suunnitelleet paljon mm. Lammin taloja ja Jämerää. He ottavat asiakkaan toiveet tosissaan huomioon ja jalat ovat maassa. Kovin ovat kiireisiä ja pieniä virheitäkin joskus sattuu...tämänpäivänhinnasta en osaa sanoa, mutta kohtuullinen se on.

• Tehtiarkki

Kumpikaan ei tietojeni mukaan ole arkkitehti. Toinen taitaa olla rakennusarkkitehti ja toinen viittä vaille. Saa korjata jos olen väärässä.
        Ottaisin kyllä suunnittelijan joka tekee Cadillä eikä käsin!

• ellu
        Tehtiarkki kirjoitti:

Kumpikaan ei tietojeni mukaan ole arkkitehti. Toinen taitaa olla rakennusarkkitehti ja toinen viittä vaille. Saa korjata jos olen väärässä.

onko sulla tai kenelläkään kokemusta heidän palveluista? Jos niin millaisia? Ketä itse suosittelisit arkkitehdiksi?

• 4-5 tstosta
        ellu kirjoitti:

onko sulla tai kenelläkään kokemusta heidän palveluista? Jos niin millaisia? Ketä itse suosittelisit arkkitehdiksi?

Me saimme neljä tarjousta ja valitsimme keskihintaisen, koska halvimman antanut oli "nössö". Valitsemamme teki ensin ilmaiseksi 3 luonnosta, ja koska ne miellyttivät ja tällainen palvelu osoitti halua todella saada toimeksianto, otimme hänet. Näin siis pk-seudulla. Hinnat olivat 2950-12.000, maksamme 6.500. Ja niin paljon on suunnittelussa ollut työtä, että ei arkkitehti tässä kovin korkealle tuntipalkalle pääse. Tontillakin käynyt jo 4 kertaa eikä edes lupaa vielä haettu. Lisäksi toimii tuohon hintaan pääsuunnittelijana ja laskee budjettia yms.

• Tehtiarkki
        ellu kirjoitti:

On paljonkin kokemusta erilaisista "arkkitehdeista" ja siksi annan tällaisen ohjeen:
        Mene käymään varteenotettavien kivitalotoimittajien luona ja kysy heiltä, keitä he suosittelevat oman rakennusjärjestelmänsä arkkitehtisuunnittelijoiksi eli ketkä tuntevat ko. materiaalin. Tästä on sinulle todellista hyötyä eli tulet säästämään rahaa.
        Ja sanon uudestaan senkin, että en hyväksyisi tänä päivänä enää käsintehtyjä luonnoksia, jotka myöhemmin skannataan. Työ on tehtävä koneella alusta alkaen!

• habehard
        ellu kirjoitti:

Homma heillä ok.
        Meillä menossa lammilainen 21/2-kerr. rojekti sisätyövaiheessa.
        VjaN suunnitteli meille heti kerralla sen mitä ajateltiinkin. Muutoksia ei juuri luonnoksiin tehty. Kiiruisia tuntuvat olevan mutta aina on kaikki kuitenkin tullut ajallaan (työpiirustukset yms.). Talomme istuu mielestämme rinteiseen tonttiimme ihan nätisti, eli asemointi onnistui.
        Kustannuspuolesta (suunnittelusta) en osaa sanoa kun ei ole vertailukohtaa. Rojektin loppusummassa tuolla nyt ei juurikaan merkitystä.

• Valinta käynnissä

Onko jollain uudempaa tietoa ko. arkkitehdeistä?!

• epäselviä
        ellu kirjoitti:

Kun käsin piirretään niin ei niistä ota kukaan selvää. Jos haluaa kunnon kuvat niin onhan ne oltava koneella tehdyt. En ymmärrä mitä harakanvarpaita yleensäkin rak.valvonnassa hyväksytään.

• voi ei
        Tehtiarkki kirjoitti:

onkos kyseessä sama tuomo nakari, jonka suunnittelema loma-asunto juuri todettiin lainvastaiseksi hallonto-oikeudessa?

• asennushemmo

Onhan ne suunnitellut, mutta kaikki on tehtävä uudestaan, kun kuvat on käsin piirrettyjä. Toiseksi, ei niistä saa mitään selvää. Kääntyisin mieluummin nykyajasta ymmärtävien suunnittelijoiden puoleen.

• ihmekö?
        voi ei kirjoitti:

onkos kyseessä sama tuomo nakari, jonka suunnittelema loma-asunto juuri todettiin lainvastaiseksi hallonto-oikeudessa?

sama lakia tuntematon kaveri on kyseessä. Mikä on koulutus?

• 'arkkitehti'

Kovin tuo koulutus mua vaivaa...Kertokaa ken tietää mikä koulutus on Vimparilla ja mikä Nukarilla? Oppilaitokset valmistumisvuosineen?

• poispois

Riippuu varmaan mille rakenteelle suunnittelee. Kevytbetonilla onnistuu varmemmin kuin esim. valuharkolla. Mm. Postin toimisto on yksi varteenotettava. Jämerää ovat ainakin paljon suunnitelleet

• mitämitämit

Menee vähän aiheen ohi, mutta minua ihmetyttää yleisesti "viittä vaille valmiit" insinöörit. Eikö kukaan pidä näistä pätevyyksistä kirjaa?? Eihän melkein valmiin pitäisi saada edes rakennuslupaa läpi?? Yksi tuttu tekee suunnitelmia koulutuksen ollessa puolessa välissä (virallisia), ja nyt "varttia vaille" valmiina "valeinsinöörinä" kunnan palkkalistoilla?? Siis oikeesti??

• vielä edelliseen

Vielä edelliseen: mitä tavallinen pulliainen voi tehdä? Jos joku "valeinsinööri" näyttää valetodistuksen, niin eipä sitä taida oikeasta erottaa?

Niin, ja koulutus on varmaan rakennusarkkitehti, kun toimisto on arkkitehtuuri eikä arkkitehti.

• Lisää Nakarista

Onko Tuomo Nakarista lisää tietoa? Mihin hallinto-oikeuteen hänestä on valitettu? Olen myös tekemässä valitusta hänen naapuritontille suunnittelemasta tekeleestään. Järkyttävän kokoinen Lammi-kivitalo.

• Tyytyväinen

Noh onpas täällä kielteisiä kannanottoja ja muiden vähättelijöitä. Meille Tiina Vimpari suunnitteli Lammi-kivitalon, ja olemme todella tyytyväisiä. Hän osasi kuunnella asiakasta, niinpä jo ensimmäinen luonnos talosta oli juuri kohdalleen! Eivät piirtäneet koneella, mikä ei ollut mikään ongelma toisin kuin täällä väitetään. Kuvat skannattiin ja vektoroitiin, minkä jälkeen ne olivat CAD-muodossa muille suunnittelijoille - ei ongelmaa. Parasta oli hyvä palvelu ja kohtuuhinnat. Olen suositellut tutuille ja monet ovat heidän palveluksiaan ottaneet.

Valitukset ja vastaväitteet Ö-mappiin, kiitos. En niitä tule tänne enää lukemaan.

• sdfgretye5467
        Tyytyväinen kirjoitti:

Noh onpas täällä kielteisiä kannanottoja ja muiden vähättelijöitä. Meille Tiina Vimpari suunnitteli Lammi-kivitalon, ja olemme todella tyytyväisiä. Hän osasi kuunnella asiakasta, niinpä jo ensimmäinen luonnos talosta oli juuri kohdalleen! Eivät piirtäneet koneella, mikä ei ollut mikään ongelma toisin kuin täällä väitetään. Kuvat skannattiin ja vektoroitiin, minkä jälkeen ne olivat CAD-muodossa muille suunnittelijoille - ei ongelmaa. Parasta oli hyvä palvelu ja kohtuuhinnat. Olen suositellut tutuille ja monet ovat heidän palveluksiaan ottaneet.

Valitukset ja vastaväitteet Ö-mappiin, kiitos. En niitä tule tänne enää lukemaan.

Aika tarkka on kynä kun skannattu kuva on suoraan millilleen cad-muodossa.

Mihin ihmiset edes arkkitehtiä tarvitsette.

Jos itsellenne taloa teette, piirtäkää itse.
        Miksi maksaa jollekin toiselle että se piirtää mitä TE haluatte.

• Järjen ääni hoi!
        sdfgretye5467 kirjoitti:

Aika tarkka on kynä kun skannattu kuva on suoraan millilleen cad-muodossa.

Mihin ihmiset edes arkkitehtiä tarvitsette.

Jos itsellenne taloa teette, piirtäkää itse.
        Miksi maksaa jollekin toiselle että se piirtää mitä TE haluatte.

Niinpä. Samalla voitte itse pystyttääkin talon, koska ei siihen mitään ammattitaitoa tarvita. Rakenteiden suunnittelu se vasta helppoa onkin. Kopioi vain detaljit netistä. Sisustussuunnittelusta ei kannata kenellekään maksaa, sillä saahan ne kalusteet sinne itsekin sijoiteltua jne... Oletko tyhmä!!!

Ammattilaista käytetään niin arkkitehtisuunnittelussa kuin muissakin ammattitaitoa vaativissa asioissa siksi, että vältetään mahdollisimman pitkälle tulevat virheet ja siksi, että lopputulos olisi mahdollisimman laadukas. Ammattitaito = kokemus.

Minä en ikinä lähtisi suunnittelemaan taloa ilman osaavaa ja kokenutta arkkitehtia. Se on se kohta, jossa eniten voi tehdä virheitä ja turhia kustannuksia. Kivitalon suunnitteluun (luonnokset lupakuvat) kannattaa laittaa se 6-8 tuhatta euroa vähintään. Jos siinä koittaa säästää, kostautuu se varmasti myöhemmässä vaiheessa. Lisäksi arkkitehdin valinnassa tulee olla tarkkana. Valitun arkkitehdin täytyy tuntea runkomateriaali ja - ratkaisu, jota aiot käyttää. Niissäkin on julmetusti eroja.

• sdfgretye5467
        Järjen ääni hoi! kirjoitti:

Niinpä. Samalla voitte itse pystyttääkin talon, koska ei siihen mitään ammattitaitoa tarvita. Rakenteiden suunnittelu se vasta helppoa onkin. Kopioi vain detaljit netistä. Sisustussuunnittelusta ei kannata kenellekään maksaa, sillä saahan ne kalusteet sinne itsekin sijoiteltua jne... Oletko tyhmä!!!

Ammattilaista käytetään niin arkkitehtisuunnittelussa kuin muissakin ammattitaitoa vaativissa asioissa siksi, että vältetään mahdollisimman pitkälle tulevat virheet ja siksi, että lopputulos olisi mahdollisimman laadukas. Ammattitaito = kokemus.

Minä en ikinä lähtisi suunnittelemaan taloa ilman osaavaa ja kokenutta arkkitehtia. Se on se kohta, jossa eniten voi tehdä virheitä ja turhia kustannuksia. Kivitalon suunnitteluun (luonnokset lupakuvat) kannattaa laittaa se 6-8 tuhatta euroa vähintään. Jos siinä koittaa säästää, kostautuu se varmasti myöhemmässä vaiheessa. Lisäksi arkkitehdin valinnassa tulee olla tarkkana. Valitun arkkitehdin täytyy tuntea runkomateriaali ja - ratkaisu, jota aiot käyttää. Niissäkin on julmetusti eroja.

Järki tai ei.

Arkkitehdit ei sen enmpää materiaaleista tiedä kuin miltä ne mäyttää.
        Vuosia arkkitehtien kanssa työskennelleenä voin sanoa että heillä ei ole harmainta hajua ratkaisuista.

Aina tarvitaan erikseen raknennesuunnittelija joka suunnittelee yksityiskohtien mitoitukset rakenteellisesti toimiviksi.
        Arkkitehti osaa piirtää kauniita pintoja, muotoja ja pohjaratkaisuja. Jotka ei aina ole edes lähelle toimivia.

Jos tekee itselleen taloa, miksi ei suunnittele sitä itse, niin se on sellainen kuinhaluaa ja toimii niinkuin itse tykkää.
        Rakenneratkaisut voi aina laskettaa esim rakennusinsinöörillä jos ei itse osaa.
        Myöskin materiaalitoimittajat laskevat ne ihan ilmaiseksi, esim hirsi- liimapuu- teräsrakenne- tai kivitoimittaja.

Ja sitten tämä kaiken huippu, SISUSTUSSUUNNITTELU.
        Että käy sääliksi ihmisten saamattomuus ja tyhmyys. Antaa nyt jonkun toisen suunnitella okan kodin sisustuskin, tapeti, väsit, valaisimet, mööpelit.

Onhan ne varmaan sellaisia mitä meille halutaan sadoissa viikottaisissa turhissa sisustusohjelmissa tyrkyttää, mutta miksi?
        Eikö mukavinta olisi sisustaa koti niinkuin itse haluaa, miksi katsella vuosia jonkun toisen ihanteita eikä omia visioita?

On tää maailma vaan mallillaan.

• Ei punaniska
        sdfgretye5467 kirjoitti:

Järki tai ei.

Arkkitehdit ei sen enmpää materiaaleista tiedä kuin miltä ne mäyttää.
        Vuosia arkkitehtien kanssa työskennelleenä voin sanoa että heillä ei ole harmainta hajua ratkaisuista.

Aina tarvitaan erikseen raknennesuunnittelija joka suunnittelee yksityiskohtien mitoitukset rakenteellisesti toimiviksi.
        Arkkitehti osaa piirtää kauniita pintoja, muotoja ja pohjaratkaisuja. Jotka ei aina ole edes lähelle toimivia.

Jos tekee itselleen taloa, miksi ei suunnittele sitä itse, niin se on sellainen kuinhaluaa ja toimii niinkuin itse tykkää.
        Rakenneratkaisut voi aina laskettaa esim rakennusinsinöörillä jos ei itse osaa.
        Myöskin materiaalitoimittajat laskevat ne ihan ilmaiseksi, esim hirsi- liimapuu- teräsrakenne- tai kivitoimittaja.

Ja sitten tämä kaiken huippu, SISUSTUSSUUNNITTELU.
        Että käy sääliksi ihmisten saamattomuus ja tyhmyys. Antaa nyt jonkun toisen suunnitella okan kodin sisustuskin, tapeti, väsit, valaisimet, mööpelit.

Onhan ne varmaan sellaisia mitä meille halutaan sadoissa viikottaisissa turhissa sisustusohjelmissa tyrkyttää, mutta miksi?
        Eikö mukavinta olisi sisustaa koti niinkuin itse haluaa, miksi katsella vuosia jonkun toisen ihanteita eikä omia visioita?

On tää maailma vaan mallillaan.

No puhuinkin ammattilaisista. Toki on olemassa arkkitehdiksi itseään nimittäviä, joilla ei ole mitään näkemystä rakenteista... Näitä minäkin välttäisin. Yleensä ne ovat näitä 1000€ halpisluonnoksia tai 15000 unelmahimmeliluonnosten tekijöitä. 2000-3000€luonnoksista ammattitaitoiselle kivitalosuunnittelijalle kannattaa aina. Referenssit kannattaa kysyä talotoimittajalta. Niillä on lista suunnittelijoista, joita uskaltaa käyttää.

• sdfgretye5467
        Ei punaniska kirjoitti:

No puhuinkin ammattilaisista. Toki on olemassa arkkitehdiksi itseään nimittäviä, joilla ei ole mitään näkemystä rakenteista... Näitä minäkin välttäisin. Yleensä ne ovat näitä 1000€ halpisluonnoksia tai 15000 unelmahimmeliluonnosten tekijöitä. 2000-3000€luonnoksista ammattitaitoiselle kivitalosuunnittelijalle kannattaa aina. Referenssit kannattaa kysyä talotoimittajalta. Niillä on lista suunnittelijoista, joita uskaltaa käyttää.

Voin kyllä kertoa että maamme huippuarkkitehdit ovat juuri näitä, joilla ei ole mitään hajua miten jokin asia toteutettaisiin. Ja harvoin onnistuukaan kuten ensin on piirretty. Eika arkkitehdin tehtävä olekkaan ymmärtää lujuusoppia tai rakennetekniikkaa. Arkkitehti luo visioita joiden toteutus on muiden ongelma.

Se on vaan niin, että jos haluaa jotain tehtynä hyvin se pitää tehdä itse.

Ja kyllä, talo kannattaa rakentaa itse. Tulee hyvä, edullisempi jossei halpa. Ja kun on itse suunnitellut tulee juuri sellainen kuin itse haluaa.
        Miten ihmeessä joku toinen tietäisi minkälaisen talon minä haluan?

Kun katselee nykyisten pakettitalojen laatua ja tasoa niin itkettää. Kun kuuntelee ja seuraa sivusta riitoja ja reklamaatioita joita rakennusfimat aiheuttavat, niin itkettää sekin.

• sdfgretye5467
        Ei punaniska kirjoitti:

Vielä sen verran.

Ei se talon suunnittelu ole mitään ihme hommaa.
        Itse olen piirtänyt ja rakentanut itselleni 2 taloa.
        Tutuille ja kavereille olen piirtänyt ja ollut mukana toteuttamassa useammankin talon.

Ihmisillä on vain käsitys että talon suunnitteleminen ja tekeminen on jotenkin mahdotonta.

Emäntäkoulun pohjalla anoppini piirsi, mitoitti, laski lujuuslaskut jne heidän taloonsa vuonna 1971. Asuvat siinä edelleen. Vain käyttövesiputket on uusittu.
        Kun tekee itse, itselle toimivan talon niin se on monesti loppuelämän talo.

• ramestinsjumala
        Järjen ääni hoi! kirjoitti:

Talon suunnitteluun voi pohjan hakea netistä.
        Tekee siihen haluamansa muutokset.
        Rakentaa.

• Teeseitsevaan
        ramestinsjumala kirjoitti:

Talon suunnitteluun voi pohjan hakea netistä.
        Tekee siihen haluamansa muutokset.
        Rakentaa.

Ei mitään.. Onnea vaan :)

• Anonyymi

Olet varmasti talon rakentanut, niin minäkin vuonna 2011. Mutta seuraan televisiosta esim " Suomen kaunein koti"- ohjelmia.

Maskun kivitalo oli niin upea, että tekisi mieli purkaa tämä meidän talo ja rakentaa tilalle tuollainen, ohjelmassa esiintyvä kokonaisuus. En ihmettele kokonaispisteiden määrää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe