Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

LVI-suunnitelma

omakoti

Tulevana kesänä talo pitäis pykätä ja suunnittelu on LVI:tä vaille jo melkein valmis. Missä hinnoissa pyörii tuollainen 120-150:n neliön talon LVI-suunnitelmat? Onko muuten ko. suunnitelma edes pakollinen jokapuolella Suomea? Itse sellaisen kyllä vaadin vaikkein olisi pakkokaan. Eri juttu tietysti jos on itse alan ammattilainen niin kai se sitten onnistuisi rakentaminen ilman turhia suunnitelmiakin.

Siis mikä lienee hintahaitari ja mitä kannattaa sisällyttää LVI-suunnitelmiin niin, että voi verrata tarjouksia (suunnitelmien hintoja) toisiinsa?

9

12985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jontte

      Suunnitelmien hintaerot ovat pähkinöitä verrattuna lvi-urakkatarjouksien hintaeroihin.

      Jos suunnitelmat ovat mitä ovat, niin ovat silloin tarjouksetkin. Vertaapa sitten niitä keskenään.

      Pyrin vaan sanomaan, että teetä kunnon suunnitelmat.

    • jep jep

      Hintahan riippuu aika paljon että mikä lämmitys muoto sulla tulee taloon? Jos tulee sähkölämmitys, että LVI-suunnitelmissa ei ole kuin pelkkä viemäröinti ja käyttövesi niihn hinta pyörii jossain 550-750 eurossa. Jos sulla tulee taas vaikka vesikiertoinen lattialämmitys niin sehän nostaa suunnitelmien hintaa.

      • omakoti

        Kiitos vaan vastauksista! Mitä tarkkaanottaen rakennuslupaviranomaiset vaativat LVI-suunnitelmien osalta ja onko vaatimuksissa eroja eri paikkakuntien kesken? Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että esim. pääkaupunkiseudulla saatetaan vaatia jopa painehäviölaskelmat ym. Syrjäseuduilla olen taas kuullut, että kunhan LVI-tekniikka käy ilmi pääpiirteittäin joten kuten lupalomakkeista, niin läpi menee että paukkuu.


      • Jontte
        omakoti kirjoitti:

        Kiitos vaan vastauksista! Mitä tarkkaanottaen rakennuslupaviranomaiset vaativat LVI-suunnitelmien osalta ja onko vaatimuksissa eroja eri paikkakuntien kesken? Jotenkin mulla on sellainen käsitys, että esim. pääkaupunkiseudulla saatetaan vaatia jopa painehäviölaskelmat ym. Syrjäseuduilla olen taas kuullut, että kunhan LVI-tekniikka käy ilmi pääpiirteittäin joten kuten lupalomakkeista, niin läpi menee että paukkuu.

        ja oikean vastauksen saat kuntasi rakennusvalvonnasta.
        En nyt tiedä, mitä sillä vastauksella oikeasti teet, koska joudut kuitenkin palkkaamaan suunnittelijan ja kunnollinen suunnittelija tekee sellaiset kuvat, joilla tehdään kunnolliset asennukset. Ne kelpaavat varmasti myös viranomaisille.

        En ymmärrä, miksi olet kiinnostunut viranomaisten vähimmäisvaatimuksista. Luulisi, että enemmän kiinnostaisi se, että saat asiallisesti rakennetun talon?


      • omakoti
        Jontte kirjoitti:

        ja oikean vastauksen saat kuntasi rakennusvalvonnasta.
        En nyt tiedä, mitä sillä vastauksella oikeasti teet, koska joudut kuitenkin palkkaamaan suunnittelijan ja kunnollinen suunnittelija tekee sellaiset kuvat, joilla tehdään kunnolliset asennukset. Ne kelpaavat varmasti myös viranomaisille.

        En ymmärrä, miksi olet kiinnostunut viranomaisten vähimmäisvaatimuksista. Luulisi, että enemmän kiinnostaisi se, että saat asiallisesti rakennetun talon?

        No joskus viranomaisten kotkotuksia on vaikea ymmärtää, eikä niillä oikeastaan aina välttämättä ole mitään tekemistä hyvän lopputuloksen kannalta, joskaan ei suurta haittakaan, jos sellaiseksi ei lasketa mahdollista ajanhukkaa. Luulisin pystyväni tekemään LVI-teknisesti aivan toimivan talon itse aivan käytännöntyöstä alkaen. Suunnittelun pystyn hoitamaan melkeinpä jokaiselta osa-alueelta aina IV:n mitoitukseen ja säätöön saakka. Enemmänkin muu rakennustekniikka kuin LVI on hakusessa. Ongelma, jos sitä nyt voi niin nimittää on se, että kun ei tee työkseen piirtämistä, niin ei voi tietää kaikkia pikkuseikkoja, joihin viranomainen kiinnittää huomiota ja on lapsellista alkaa ravaamaan virastossa parantelemassa omia suunnitelmiaan.


      • jäätä
        omakoti kirjoitti:

        No joskus viranomaisten kotkotuksia on vaikea ymmärtää, eikä niillä oikeastaan aina välttämättä ole mitään tekemistä hyvän lopputuloksen kannalta, joskaan ei suurta haittakaan, jos sellaiseksi ei lasketa mahdollista ajanhukkaa. Luulisin pystyväni tekemään LVI-teknisesti aivan toimivan talon itse aivan käytännöntyöstä alkaen. Suunnittelun pystyn hoitamaan melkeinpä jokaiselta osa-alueelta aina IV:n mitoitukseen ja säätöön saakka. Enemmänkin muu rakennustekniikka kuin LVI on hakusessa. Ongelma, jos sitä nyt voi niin nimittää on se, että kun ei tee työkseen piirtämistä, niin ei voi tietää kaikkia pikkuseikkoja, joihin viranomainen kiinnittää huomiota ja on lapsellista alkaa ravaamaan virastossa parantelemassa omia suunnitelmiaan.

        hanki määräykset jostain ja kunnasta ohjeet ja mene sinne kuntaan suunnitelmiesi kanssa neuvotteluun. Nykyisin virkamiehet neuvoo ja ohjaa rakentajaa oikeaan suuntaan.

        Nuo suunnitelmat tehdään muuten nykyisin koneella suoraan talopiirustusten pohjalle ja kuvat siirtyy sähköpostilla paikasta toiseen.

        Tietysti suunnitelmien tekijällä pitää olla vähintäin sopiva teknikon tutkinto.


      • mö!
        omakoti kirjoitti:

        No joskus viranomaisten kotkotuksia on vaikea ymmärtää, eikä niillä oikeastaan aina välttämättä ole mitään tekemistä hyvän lopputuloksen kannalta, joskaan ei suurta haittakaan, jos sellaiseksi ei lasketa mahdollista ajanhukkaa. Luulisin pystyväni tekemään LVI-teknisesti aivan toimivan talon itse aivan käytännöntyöstä alkaen. Suunnittelun pystyn hoitamaan melkeinpä jokaiselta osa-alueelta aina IV:n mitoitukseen ja säätöön saakka. Enemmänkin muu rakennustekniikka kuin LVI on hakusessa. Ongelma, jos sitä nyt voi niin nimittää on se, että kun ei tee työkseen piirtämistä, niin ei voi tietää kaikkia pikkuseikkoja, joihin viranomainen kiinnittää huomiota ja on lapsellista alkaa ravaamaan virastossa parantelemassa omia suunnitelmiaan.

        No, jos kerran pystyt hoitamaan suunnittelun ja kaiken muunkin itse, niin mitä täällä sitten tiedustelet rakennusvalvonnan vaatimuksista? Suunnitelmat laaditaan sen takia, että talostasi tulisi toimiva, ei rakennusvalvontaa varten! Ja mitä osaamiseesi tulee, vaikka en sitä yhtään epäilekään, kannattaa suunnitelmat ja urakat teettää ammattilaisilla... Tosin eivät nuo "ammattilaisetkaan" aina parhaita ole...


      • Anonyymi
        mö! kirjoitti:

        No, jos kerran pystyt hoitamaan suunnittelun ja kaiken muunkin itse, niin mitä täällä sitten tiedustelet rakennusvalvonnan vaatimuksista? Suunnitelmat laaditaan sen takia, että talostasi tulisi toimiva, ei rakennusvalvontaa varten! Ja mitä osaamiseesi tulee, vaikka en sitä yhtään epäilekään, kannattaa suunnitelmat ja urakat teettää ammattilaisilla... Tosin eivät nuo "ammattilaisetkaan" aina parhaita ole...

        Suunnitelmat laaditaan sen takia, että talostasi tulisi toimiva, ei rakennusvalvontaa varten!

        Voi herranjesta, mikä tollo!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe