perhekoti

äiti

Millaiset säännöt perhekodeissa on? onko tietoa kellään? esim. iltaisin "kotiintulo aika", entäpä viikonloppusin?

31

16699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirjo Pietilä

      Siellä nuorisokodissa, missä minun tyttöni on säännö t ovat käsittääkseni tällaiset: viikonlopuksi pääsee kotiin perjantaina puolen päivän jälkeen (junamatka kestää kaksi tuntia) ja sunnuntaina takaisin noin 21.00 illalla.

      Viikolla lapset tai nuoret kuljetetaan iltaisin harrastuksiin tai heillä on iltoja jolloin voivat liikkua kaupungilla, sinne kuljetetaan ja yhdeksäksi haetaan takaisin. Kello 22 on hiljaisuus.

      Mutta löydät monien perhekotien omia kotisivuja internetistä.

      • sijoitus

        lapseni ollut sijoituksessa viikon ja ainakin alkuun natsikuri, vaikka kaikki sanovat että se on lapselleni parhaaksi tiedän että jos minut olisi laitettu tuollaiseen paikkaan saman ikäisenä niin ei olis kauaa pidelleet, sanoin sen kyllä perhekodin isällekin.
        Minä nyt olenkin entinen kadun kasvatti että vaikka mitä olisivat tehneet niin ei ois onnistunut.

        Toivon että tyttöni on viisaampi ja käyttäytyy ok!!


    • misa

      .. On ollut perhekodissa, ja sielä ainakin hänen tapauksessaan joustettiin rajoista, kuten esim. kotiintuloajat, sen mukaan miten hän käyttäytyi ja kun ikää tuli lisää. Esim. yhdeksännellä luokalla sai viikonloppuisin olla ulkona klo. 23 asti, ja siihen lisättiin aina tunti per vuosi, jos käyttäytyminen pysyi hyvänä. Jos jäi kiinni esim. alkoholin käytöstä, ensin puhuteltiin ja jossei tepsinyt niin kotiintuloaikaa aikaistettiin ja illalla soiteltiin ja "tarkistettiin kunto".
      Riippuu varmaan paikasta, kannattaa kysellä etukäteen.

      • Joutuneista tai päässeistä

        Monet perheet joutuvat tilanteeseen, jossa sietämätön, mistäänpiittaamaton nuori (yleensä 12-15v) on päättänyt näyttää olevansa niin kova tyyppi, että sinähän et mua määrää, koskien koulua ja kotia. Ollaan kovista, pois öitä, tupakoidaan, juodaan, aletaan jakaan persettä, että saadaan aineita ja statusta (kun istutaan jonkun 18-? v auton etupenkillä)(tytöt ?). Älkää hyvät ihmiset jättäkö asiaa viimetippaan, vaan heti kun oireet näkyy ja puhe ja rangaistukset eivät auta niin on otettava yhteys sosiaalitoimeen. Sieltä mekin saimme arvokasta apua (Tampereella), tyyppi sijoitettiin välivaiheitten jälkeen perhetukikeskukseen ja oli siellä 2.5v. nyt on kouluansa lopettamassa, myöntää idioottimaisuutensa ja orastava yhteiskunnanjäsenyys näyttää olevan tulollaan.
        Muistakaa, että ainaisen rakkauden ja rajojen hokeman pitää toteutua myös siten, että röyhkeyttä, laiskuutta, epäkohteliaisuutta ja sikailua ei sallita. Ei yhtään.


      • haloo!!
        Joutuneista tai päässeistä kirjoitti:

        Monet perheet joutuvat tilanteeseen, jossa sietämätön, mistäänpiittaamaton nuori (yleensä 12-15v) on päättänyt näyttää olevansa niin kova tyyppi, että sinähän et mua määrää, koskien koulua ja kotia. Ollaan kovista, pois öitä, tupakoidaan, juodaan, aletaan jakaan persettä, että saadaan aineita ja statusta (kun istutaan jonkun 18-? v auton etupenkillä)(tytöt ?). Älkää hyvät ihmiset jättäkö asiaa viimetippaan, vaan heti kun oireet näkyy ja puhe ja rangaistukset eivät auta niin on otettava yhteys sosiaalitoimeen. Sieltä mekin saimme arvokasta apua (Tampereella), tyyppi sijoitettiin välivaiheitten jälkeen perhetukikeskukseen ja oli siellä 2.5v. nyt on kouluansa lopettamassa, myöntää idioottimaisuutensa ja orastava yhteiskunnanjäsenyys näyttää olevan tulollaan.
        Muistakaa, että ainaisen rakkauden ja rajojen hokeman pitää toteutua myös siten, että röyhkeyttä, laiskuutta, epäkohteliaisuutta ja sikailua ei sallita. Ei yhtään.

        joka perhekodissa on omat ajat!!!


      • hohooo
        Joutuneista tai päässeistä kirjoitti:

        Monet perheet joutuvat tilanteeseen, jossa sietämätön, mistäänpiittaamaton nuori (yleensä 12-15v) on päättänyt näyttää olevansa niin kova tyyppi, että sinähän et mua määrää, koskien koulua ja kotia. Ollaan kovista, pois öitä, tupakoidaan, juodaan, aletaan jakaan persettä, että saadaan aineita ja statusta (kun istutaan jonkun 18-? v auton etupenkillä)(tytöt ?). Älkää hyvät ihmiset jättäkö asiaa viimetippaan, vaan heti kun oireet näkyy ja puhe ja rangaistukset eivät auta niin on otettava yhteys sosiaalitoimeen. Sieltä mekin saimme arvokasta apua (Tampereella), tyyppi sijoitettiin välivaiheitten jälkeen perhetukikeskukseen ja oli siellä 2.5v. nyt on kouluansa lopettamassa, myöntää idioottimaisuutensa ja orastava yhteiskunnanjäsenyys näyttää olevan tulollaan.
        Muistakaa, että ainaisen rakkauden ja rajojen hokeman pitää toteutua myös siten, että röyhkeyttä, laiskuutta, epäkohteliaisuutta ja sikailua ei sallita. Ei yhtään.

        moi. mun äiti uhkaa laittaa mut perhekotiin koko ajan, eikä se saa mua käyttäytyyn kunnol, juon melkein jokapäivä, ja lintsaaan koulusta, käyn psykologil, ja sossut juokseee meillä koko ajan.. haluisin tietää onks perhekodeis miten iso kuri ? et mitä vaikka tapahtuu jos löytyy röökii tai viinaa ?


      • polttaak
        hohooo kirjoitti:

        moi. mun äiti uhkaa laittaa mut perhekotiin koko ajan, eikä se saa mua käyttäytyyn kunnol, juon melkein jokapäivä, ja lintsaaan koulusta, käyn psykologil, ja sossut juokseee meillä koko ajan.. haluisin tietää onks perhekodeis miten iso kuri ? et mitä vaikka tapahtuu jos löytyy röökii tai viinaa ?

        jos poltat tupakkii perhekodissa .. saat huonehoitoa.. ja lomakiellon, voi olla lomakielto jopa kuukausia


      • Sijaiskotilapsi
        hohooo kirjoitti:

        moi. mun äiti uhkaa laittaa mut perhekotiin koko ajan, eikä se saa mua käyttäytyyn kunnol, juon melkein jokapäivä, ja lintsaaan koulusta, käyn psykologil, ja sossut juokseee meillä koko ajan.. haluisin tietää onks perhekodeis miten iso kuri ? et mitä vaikka tapahtuu jos löytyy röökii tai viinaa ?

        Mulla on sama homma. Ite oon Siikajoen perhekotiin menossa, mutta en yhtään tiedä, minkä laiset säännöt. Esim saako omaa kännykkää käyttää, ja näin.
        Mulla on poikakaverikin, johon pitäis saada pitää yhteyttä, edes 5 min illassa, sanoakseni hyvät yöt.
        KERTOKAA TOKI !!


      • Urmasto
        hohooo kirjoitti:

        moi. mun äiti uhkaa laittaa mut perhekotiin koko ajan, eikä se saa mua käyttäytyyn kunnol, juon melkein jokapäivä, ja lintsaaan koulusta, käyn psykologil, ja sossut juokseee meillä koko ajan.. haluisin tietää onks perhekodeis miten iso kuri ? et mitä vaikka tapahtuu jos löytyy röökii tai viinaa ?

        Äiti ei laita..kyllä se on lastensuojelu ja sosiaaliviranomaiset. Oma käyttäytymisesi vaikuttaa siihen pääsetkö perhekotiin vai ammatilliseen perhekotiin vai lastensuojelulaitokseen. Parhaiten vaikutat omiin oikeuksiisi ja vapauteen lopettamalla häiriökäyttäytymisen ja alat elämään ikäisellesi sopivalla tavalla ja omassa kotonasi äitisi kanssa.


    • tikrubabex

      perhekotien säännöt vaihtelee.. riippuen paikasta. näitä ns. "kotiintulo aikoja" ei ole, kun esimerkiksi Pulkkilasta, Ojantakasenperhekodista ei poistuta, ei edes ulos.. ainoastaan kouluun lähtiessä ja sieltä tullessa. kouluunkin suurin osa viedään autolla. ainoastaan nämä ns. "kilteimmät" oppilaat saavat mennä itsenäisesti kouluun.

      • laitoslapsi

        siellä missä mä olin laitoksessa ei kuule käyty ku 30 min päivässä ulkona JOS sä olit sen ansainnu, kerran kuukaudessa lomilla, ei puhelinta, kerranviikossa sait käyttää rahaa, jos myöhästyit et päässy enää ulos ( 1 min myöhässä ja lenkit pois) kouluun vietiin ja haettiin, et saanu käydä normaalissa koulussa soitto ajat kotiin ja kaikkee muuta jännää ja NIIIIIIN kivaa... ;(


      • Anonyymi

        nehän siellä pulkkilassa murhasivat sen paikan työn tekijän ja kerran puukolla pakottivat ajamaan ouluun porukalla


    • mukautuvat

      Kuntoutusta tarvivien nuorten mukaan. Toisissa perhekodeissa on kuri löysempi toisissa kireämpi, palveluja muokataan jokaisen nuoren yksilöllisen kuntouttamisen ja henkisen kasvun mukaan. Ei voi sanoa että kaikissa perhekodeissa ollaan perjantai iltana klo 21.00 kotona/perhekodissa.

      Perhekodeissa joissa itse olen työskennellyt vallitsee kova kuri, esim. kiroilua ei siedetä laisinkaan, puhumattakaan alkoholi/tupakka-linjasta.

      Jokaisen perhekodin isännät/emännät myyvät oman näköistä palveluaan ja ikävä kyllä jossain vaiheessa tämäkin vaihtuu bisnekseksi.

      Miksi sijoittaa nuorta ns."nazi-kuriin" kun voi sijoittaa "hotelliin" ?

    • perhekoti-isä

      Meidän perhekodissa lapset eivät vietä koulupäivinä iltaisin aikaa kodin ulkopuolella yksin. Aikuisen kanssa mennään harrastuksiin, uimaan, laskettelemaan tms. Viikonloppuisin voivat mennä nuorisotalolle tai diskoon ja kotiintuloajat sovitaan aina eriksaeen sen mukaan myös mikä on luottamuksen taso ja aikaisempien kotiintuloaikojen pitäminen vaikuttaa.Ikä vaikuttaa myös kotiintuloaikaan. Aina tulevat viimeistään klo 22-22.30.Kotilomilla omat vanhemmat vastaavat lastensa kotiintuloajoista. Usen niissä on suuria eroja ja sen huomaan koska seuraavalla viikolla uni maistaa.

    • ex-perhekotilainen

      perhekodissa jossa minä olin ei päästy lainkaan kylälle.

    • vierailija

      Perhekodit ovat erilaisia ja jokaisessa niissä on sääntönsä. Vaikka vanhemmista tuntuu pahalta erilaiset säännöt omaa lasta kohtaan, ovat ne kuitenkin hyväksi. Rajat tuovat rakkautta, ilman syytä eivät nuoret tai lapset joudu perhe- tai vastaanottokoteihin. Kieltoja ja erilaisia sanktioita tulee, mutta niin niitä pitäisi tulla ns. omassa perheessäkin. Ei ytheiskunnassakaan voi toimia ilman sääntöjä, sääntöjen rikkomisesta seuraa yleensä sanktioita. Useissa tapauksissa perhekodit ovat erinomaisia, mutta joukkoon mahtuu myös rahastuslaitoksia, niin ikävää kuin se onkin.
      Jos vanhempien mielestä eivät asiat perhekodeissa toimi, niin siitä kannattaa ottaa ytheyttä kyseiseen laitokseen tai lääninhallitukseen. Mutta ensin kannattaa tarkasti tutkailla tilannetta, ettei tule hötkyiltyä.

    • ei kestä

      haluaisin perhekotiin, ei vaan hommat suju vanhempieni kanssa. Jos en osaa koulutehtäviä ne väittää etten kuuntele tunilla ja vähentävät huomattavasti kotiintuloaikoja jotka on jo nyt aika tiukat. niin voiko perhekotiin jotenkin itsepäästä vai pitääkö vaan ruveta käyttäytymäään vielä paljopaljon huonommin ?

    • Äiti-74

      Oma lapseni Ylikiimingissä. Saa käydä ulkona, jos ei ole saanut mistään rangaistusta. Kellonajat tietenkin on, milloin pitää tulla sisälle. Kun asiat menee todella hyvin, on mahdollista päästä tukiasuntoon. Eli harjoittelemaan itsenäistymistä. Välillä ihmettelen ohjaajien käyttäytymistä nuoria kohtaan. Vedättävät ja muuttavat totuutta myös vanhemmille, silloin kun puhutaan ns. kielletyistä asioista, eli talon sisäisistä asioista joita ei saa/ saisi puhua ulkopuolisille. Henkilökunta tietenkin on varautunut tähän ja kiistävät kaikki mitä on puhuttu. Esim. nuori on saanut rangaistuksen ilman syytä. Tätäkin tapahtuu. Kun talolta kysellään syytä, miksi näin, he keksivät kyllä siihen syyn. Näissä asioissa vedätetään myös vanhempia. Kannattaa olla tarkkana.

    • Kaiaiaiai

      Älkää missään nimessä halutko perhekotiin vapaaehtoisesti! Siellä on hirveämpää kuin teidä omassa kodissa, riippuu tilanteesta kyllä. Mutta jos vanhemmat muutenvaan ovat ärsyttäviä jne ei älkää ikinä! Sosiaaliviranomaiset seuraavat teitä koko loppuelämänne.

      - kaia

    • entinenperhekotilain

      Ite oon ollu perhekodis . Siel meni viikot sillai että : Kuljettiin autol kouluun . Keskiviikkona saatiin käydä kaupas , torstaina tuli viikko raha (7e) , perjantaina kello 18.00-20.00 tai 19.00-21.00 sai olla kyläl . Joka toinen vklp pääsi lomille . ( riippu kyl ) Perhekodit on painajaista !!!!!!!

    • kaikki hyvin

      Oma tuttava "perhe" Äiti pienyrittäjä Isä "yrittäjä"(petoksia pöytälaatikkofirmoja) en tost isist rupee kertoo mut kuulemani perusteella melkolailla sairas yksilö. Sossu usko pitkään isin kertomukset äidin mielenterveys ongelmista. ja kun asia vihdoin otettiin todesta niin eipä saanut äiti huoltajuutta vaan pennut lastariin.Et niin putkeen meni et ei tätä nykyä oo muit hengis ku äiti. Mut täähän meni putkeen pääomaa liikkunu niin perkeleesti, kahen nuoren elämä ja tulevaisuus pilattu ja hei sit ku täyttivät sen verran et ihmiskauppa ei lain kirjaa täytä, sattu niin sopivasti et eka kuoli syöpään ja toinen tappo ittensä. Aika hyvin vai mitä? eihän laitoksissa henkisesti päähän potkitut tule enää hyödyttämään yhteiskuntaa, ku eivät oo niin innoissaan enää tost oravanpyöräst.

    • mila1

      Mitä hittoo sä selität?

    • laitosmarkus6000

      Tonne kun laitat kakaras niin siitä ei tuu ikinä "normaalia" yksilöä. Tuolla tutustut kahta kauheempiin nuorisorikollisiin. Pari kk laitokses nii juoksukaljat on jees, tenoxit ja muut mutterit maistuu, fiksaus uusin harrastus ja autojen keikkaaminenkin on oikeestaan ihan ookoo.

    • pöllikkä

      Riippu tietenkin perhekodista, perhekoti jossa olen vastaa täysin normaalia perhettä - olenkin tämän suhteen hyvin onnekas. Säännöt ja kaikki muu toimii kuin normaalissa perheessä, joistaen tilanteen mukaan. Meitä on vain hieman tavallista perhettä useampi :)

      • perhekodin ex-asukki

        Onko Pöllikkä perhekodin pitäjä/hoitaja vai hoidettava, kuulostat ensimmäiseltä?!


    • laitoslainen

      Oon ite ollu ny vuoden huostaanotettuna tampereella. Meillä on aika löysät säännöt? Puhelimet saa aamulla ja ne pitää palauttaa yöksi ohjaajien toimistoon.. Kaksi kertaa viikossa saa lähteä "omille menoille" ja ne kestää 16:30-20:00 asti.. Meillä saa sitten ulkoilla niin monesti päivässä kun haluaa kerrallaan 30 min. Eipähä nuo sano mitään vaikka polttaa.. Tupakka ei vaan saa näkyä huoneissa tai taskuissa niin se on niille ok jos polttaa.. Mulla alkaa nyt kotiuttaminen laitoksesta joten mulla on kotilomat joka vklp torstaista maanantaihin.

      • Laitoslainen nro2

        Joo meiläkin menee tolleen ja ei niitä kynnyköitä tarttee aina sinne toimistoon viedä. Ei täällä sanota yhtään mitään jos polttaa, tai tulee umpikännissä takasin.


    • hopsaa

      tietääkö kukaan millä koulutuksella perhekotieihin voi hakea töihin? ois vaan kiva tietää.

      • Perhekodissa asuja

        Mä oon perhekodis ollu koht 8kk vaik sanottii et vaa vähä aikaa. Siel missä mä oon nii siel pitää mennä puol9 omaa huoneesee ja puhelin pitää sillon viedä sille perhekodin äidille. Ulkona saa olla mutt puol 8 pitää olla takasin perhekodis. Ei saa polttaa ei kiroilla eikä juoda. Sit siel on tiukat ajat millon syödään muuten ei saa ruokaa. Siel ei ees saa kattoo tvtä ja kun oon koulus nii se "äiti" ratsaa kaikkien huoneet ettei oo esim. Vara puhelint, tablettii, konetta , karkkia tai muuta ruokaa jos jotai sellasta löytyy nii se ottaa ne "takavarikkoon" vaik oikeesti se heittää ne ruuat roskii! Ja jos lattial on joku lehti tai paita nii se ottaa neki kosk pitää oppii pitää huone siistinä. Sit siel on tiistaisin ja torstaisin siivous päivä sillon ku on siivonnu huoneen nii joku työntekijä tulee tarkastaa huoneen ja jos on vaik kynä lattial nii sillon joutuu siivoo kokonaa uusiks koko huoneen. Sit siel pestää kerran 2 vkos vaatteita ja vaatteit alkaa hävitä ku menee
        Muiden kaappeihin toisten vaatteita koska se työntekijä vie ne vaatteet sen huoneeseen kenelle ne kuuluu vaik se ei tietäis kenen joku vaate on nii se vaa vie sen jonkun huoneeseen eikä sit sitä saa enää takas-.-


      • Urmasto

        Kuulostaa ihan siltä kuin sinulta vaadittaisiin ihan normaali elämän sääntöjä. Kyllä ihmisen pitää huolehtia siisteydestä. ja veikkaan että jos itse huolehtisit esim. pyykeistäsi niin saisit sen tehdä. Ruokia ei tietenkään säilytetä huoneissa. Eikä lapsen kuulukkaan polttaa, juoda tai ees kiroilla. Säännölliset ruoka ajat on myös sääntö ihan jo lapsen itsensäkin vuoksi. Riittävä yö unikin on joskus valvottava että jaksaa aamulla mennä kouluun.


    • Ketä.kiinnostaa

      Mun pitäs vähä ajan päästä mennä tutustumaan yhteen perhekotiin mut enpä varmaan mee ku näköjään noin hirveetä on. Ite en polta tai juo tai oo mitenkää huonokäytöksinen. Päinvastoin mun sisarukset on. Paitsi ne ei polta tai juo. Mut joo kiitti näist ihanist tarinoist en sit ikinä saa apuu :)🖕🏽

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe