Oppia ikä kaikki

Sinikynä

Otsikko kuullostaa väljähtyneeltä, monien mielestä, mutta minun kohdalla se on totisinta totta.
Koulu -ja opiskeluikäisenä ei lukuhommat oikein jaksaneet kiinnostaa.
Niinpä on sitten pitänyt varttuneella iällä hankkia tietoa ja taitoa, että olisi pärjännyt joten kuten elämän ristiaallokossa.
Nyt sitten eläkeikäisenä on minua ruvennut entistä huomattavasti enemmä kiinnostamaan opiskelu.
Tämä tietokoneen käyttö on yksi kiinnostuksen kohde.
Olen käynyt useita kursseja oppiakseni käyttämään tätä vehjettä mahdollisimman monipuolisesti.
Nyt viimeisin kiinnostukseni kohde on kuvan käsittely.
Olen kyllä itseopiskelun keinoin hankkinut välttävän taidon käyttää digikameraa ja siirtää kuvat koneen levylle. Edelleen olen jonkun verran käyttänyt kuvan muokkausohjelmia.
Mutta nyt lähdin taas kurssille, jossa aiheena oli nimenomaan kuvan käsittely.
Seuraava kurssi on jo vetämässä. Se on Wordìn täydennyskurssi.
Ohjelmat kehittyvät kaiken aikaa. Aikaisempi Word oli minulla vuosimallia 97. Nyt on koneessa Word 2003.
Viimeksi mainittu poikkeaa monilta osiltaan edellisestä, lähinnä siten, että uudemmassa ohjelmassa on monia parannuksia ja aivan uusiakin osioita.
Täydennyskurssi on tarpeellinen sen vuoksi, että voisin käyttää uutta ohjelmaa mahdollisimman monipuolisesti.
Nyt kun joten kuten hallitsen kuvien muokkaamisen, on seuraava projekti oman kotisivun tekeminen.
Ajatelkaa ihmiset. Tämmöisiä juttelee tässä vanha gubbe, lähes 80 vuoden ikäinen vaari.
Kyllä perheellä, erikoisesti lastenlapsilla on ihmettelemistä.
Näin vaan on.
Oppia ikä kaikki.

13

882

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliN

Jo melkein puoliunessa innostuin vastaamaan avaukseesi.
      Nämä ovat tämmöisiä minun töhertelyjäni vain, mutta koeta kestää.

Minäkin aloitin tämän koneeni kanssa vasta 69 vuotiaana.
      Olin perhettäni vienyt eteenpäin vaín ompelijana, en ollut ikinä kirjoituskonetta kayttänyt, eikä muutakaan tietoa ollut tietopuolesta.

Tyttäreni toi poikansa vanhan koneen ja oma poikani kunnosti tämän käyttökelpoiseksi.
      Alussa kirjoittelin vain runojani ja kaikenlaista muutakin pientä. Sitten löysin ensin chatin ja sittemmin nämä keskustelupuolet.

Samoin minullakin oli -95 mallinen kone ensin, mutta poikani asensi tähän vanhaan koneeseen vuosimallin 2000, ja hyvin pelaa minun tarpeikseni.
      Innostuin alkuun kovasti, mutta nykyisin alkaa jo vähän hellittämään.
      Ostin digi-kameran minäkin ja osaan kuvani liittää ja lähettääkin, skype on toiminnassa sekä messengeri.
      Poikani tosin avustaa aina kun kiperä paikka ilmestyy, enkä kaikkea välitä tehdäkään kun tiedän ettei tarvitse kuin yksi puhelu, niin apu on paikalla.

Kyllä lapsenlapsieni kaverit ihmettelevät kuinka mummi osaa netissä surffailla.
      En minä juuri muuta osaakaan.... sanon.

Kuvankäsittelyä en osaa, mieleni tekisikin jollekin kurssille, mutta , mutta..... kannattaakohan enää.

• Magdolna

Miten niin "enää?" Minua pari vuotta vanhempi ystävättäreni kysyi kun sanoin, että en "enää" hanki digikameraa. En ole vielä hankkinut, mutta harkinnassa on, kuvien lähettäminen tietokoneella kiinnostaisi. Tähän asti olen ollut vain ottavana osapuolena. Haluaisin myös kuunnella tietokoneellani radio- ym.lähetyksiä, vaan eipä ole vielä onnistunut. Olen kyllä kääntynyt asiantuntijan puoleen, joten odottelen vastausta. Varmaan vastaus löytyy tältä palstaltakin...

• fiiuliN
        Magdolna kirjoitti:

Miten niin "enää?" Minua pari vuotta vanhempi ystävättäreni kysyi kun sanoin, että en "enää" hanki digikameraa. En ole vielä hankkinut, mutta harkinnassa on, kuvien lähettäminen tietokoneella kiinnostaisi. Tähän asti olen ollut vain ottavana osapuolena. Haluaisin myös kuunnella tietokoneellani radio- ym.lähetyksiä, vaan eipä ole vielä onnistunut. Olen kyllä kääntynyt asiantuntijan puoleen, joten odottelen vastausta. Varmaan vastaus löytyy tältä palstaltakin...

Minä kirjoitin osoiteriville vain osoitteen WWW.yle.fi, ja painoin entteristä. Niin meni yleisradioon että paukahti. Siellä sitten on ohjeita joista vain klikkaa. Uutiset tulee tastunnein, mutta kylla sieltä voi kuunnella ajankohtaiset ohjelmat, ym.

• Signor Jussi Kuokkanen, ikä 79 v.
      Toimittaja (eläkkeellä), rintamaveteraani.

Hän kilpaili Yleisradion Talo Italiassa kielikurssi ohjelmassa kolmen kuukauden ajan. Loppuäänestyksessä hän välillä johti, mutta hävisi sen yhden pisteen verran nuorelle Akille.
      Nuoren kundin puhe oli sujuvampaa, mutta Jussi oli oppinut paremmin kieliopin, eli tasaväkisiä olivat. Ja siinä mielessä huijausta koko kilpailu, että Aki on asunut Italiassa ja osasi siis kieltä jo ennestään.

Jussin ooppera tuntemus ja Italian kulttuurin tietämys löi ällikällä.

Jussi Kuokkanen palkittiin vuoden kieliteosta, jotta hänen rohkea asenteensa kannustaisi meitä muitakin elinikäiseen oppimiseen.

Niin että kyllä me vanhat opimme.. Hyvä Jussi! Hyvä me!

Tsemppiä kaikille ja kaikkien yrityksille!

• Vaihtoonko?

Itselläni on Microsoft Office 2000. Mikä eroja siinä on Word 2003:een?

Olisiko parempi vaihtaa nyt, vai odottaa vielä uudempaa versiota?

Nuo tietsikka jutut vanhenee niin nopeaa vauhtia, ettei perässä pysy.

• Iili

Entinen oli Word 2000. En huomaa niissä juuri mitään eroa. Jos jotakin on, niin se ei ole tavanoamisen käytön kannalta merkittävää.

Voi olla, että spelleri on tässä uudessa parempi, mutta esimerkiksi ohjelman vakaudessa en ole huomannut yhtään mitään.

Nykyisin on niin, että myös vanha Word pystyy vaivattomasti lukemaan uudempaa versiota. Joskus vuosia sitten tilanne oli se, että vain uusi pystyi lukemaan oikein vanhoja versioita.

• Iili
        Iili kirjoitti:

Entinen oli Word 2000. En huomaa niissä juuri mitään eroa. Jos jotakin on, niin se ei ole tavanoamisen käytön kannalta merkittävää.

Voi olla, että spelleri on tässä uudessa parempi, mutta esimerkiksi ohjelman vakaudessa en ole huomannut yhtään mitään.

Nykyisin on niin, että myös vanha Word pystyy vaivattomasti lukemaan uudempaa versiota. Joskus vuosia sitten tilanne oli se, että vain uusi pystyi lukemaan oikein vanhoja versioita.

Puhut secä MicrosoftOffice 2000:sta että Wordistä.

Jos sinulla on toimiva MicrosoftOffice 2000 käyttöjärjestelmä, niin ei ole mitään syytä vaihtaa sitä XP:hen. - Etu on ehkä siinä, että XP:hen tulee päivityksiä ja siinä on enemmän työkaluja. Sen vakaus on kuulemma parempi kuin MicrosoftOffice 2000:lla. Pitää vain huolehtia palomuurista ja virustorjunnasta.

Tuskin kannattaa vaihtaa, ennen kuin vaihdat koko koneen. Uusissa koneissa on hyvin paljon enemmän levytilaa kuin vanhoissa.

Ainakin minä pärjäsin ihan hyvin kaikilla vanhoilla versioilla. Minulla on ollut kotikone n. 15 vuotta. (Nyt on viides menossa. Kolme ensimmäistä olin ostanut käytettynä.)

• pullaulla

puheeksi opiskelun.
      Minä olen ihan ihmeissäni tämän tietokoneen mahdollisuuksista joita voimme käyttää .
      Esm:.Nyt kun tulin lääkäristä sain voidetta joka on vain lääkärin määräämää ja on nyt käutettävä ohjeiden mukaan .Halusin saada selville enemmän tästä minun vaivasta .Ja hupsis,täältähän sitä tuli .Lääkäreillä ei ole aikaa selittää potilaalle kaikkea ,ja minäkun harvoin tarvitsen onneksi heitä ,niin olen sitä mieltä että on myös itse tiedettävä vaivastaan mahdollisemman paljon.

Niistä kuvista sanoisin että ,minulla on sellainen halpa WEP-kamera. Se on DIGI CAMERA
      owenr"s manual CD30p-3,sillä on kiva harjoitella alkuun ,ei maksa paljoa, joka on ostettu
      Tekniksmakasiinista,täältä Tukholmasta .Sillä voin ottaa kuvia ja siirtää ne tänne tietokoneeseen,sitten minulla on Pentax jolla otan tavallisia matkakuvia ym, se on ilman zuumia ,ihan tavallinen vanha kamera . Teetän Filmirullasta sitten CD -joka meneekin suoraan tähän tietokoneelle --kansioon .Paperi kuvista olen luopunut melkein kokonaan .Jos on Skanneri saa sillä tehtyä niitä paperikuvia sitte.

Hyviä kuvia Sinikynälle ,toivottelee ULLA.

• pullaulla

Sillä Wep -kameralla voi näyttää ESM:. messengerin kautta livenä kuvaa ,vaikka austraaliaan .

• Pääsky64

kun tekivät lupauksia että voishan sitä opetella tietokoneesta intrenetin käyttöä ensi vuonna,
      Poika oli hankkinut syksyllä tietokoneen kirjoittelua varten,tammikuussa aloin kirjoitella,ja cattiin lähdin kun olin saanut laajakaistan.No pinellä koneella cattailu ei onnistunut,ja sain suuremmankoneen kun vaihdan tämän sitten opiskelijapojan kanssa,koka hänellä enemmän käyttöä.
      Nyt en saa vieläkään kuvia koneelle,menen vielä kurssille kun ehdin,kirjoittelin pienen kirjasen koulun koneilla.
      Kyllä lapsenlapset ihmettelee kun mummu catissa,ja monesti pullat paloi alussa kun unohduin cattiin ,mies kysyikin että milloin alat polttamaan pullia kun näki ne pellillä.
      Kyllä se tästä laimenee ajan oloon ja malttaa alkaa kirjoitella muutakin.

• Iili

Mistä sinä sen löysit. Minusta tuntuu siltä, että niitä on kaikkialla muualla paitsi täällä pääkaupunkiseudulla.

Minulla on ollut jo kauan kuvankäsitteluohjelma, mutta olen opetellut kaiken ilman mitään ohjausta vain kokeilemalla. Aina löytyy jotakin uutta. Kurssilla asiat opetettaisiin, eikä tarvitsisi joka päivä keksiä pyörää uudelleen.

Pari päivää sitten tein lopultakin "keksinnön", miten suttuiset ääriviivat saadaan sulaviksi ja teräviksi ilman, että ne olisivat sahalaitaisia. Sitä konstia olen etsinyt monta vuotta, ja nyt se viimein löytyi! Kurssilla se olisi opetettu.

• Hintriika

Oletko tutkinut työväenopistojen kurssit? Minä olen käynyt useammallakin kurssilla Helsingin työväenopistossa. Kevätkaudella alkavat taas uudet jaksot. Ohjelmat löytyvät kirjastoista sekä netistä.

• elina

Minä en työssäni joutunut käyttämään tietokonetta, joten se oli minulle ? Tyttäreni raahasi minulle koneen ja sanoi, että alahan opetella. Sanoin, etten tarvitse mokomaa, mutta hän ei antanut periksi. Nyt hänen 9-vuotias poikansa, kun on luonani opettaa minua, miten yksinkertaistaisin asioita. Teen ne hänestä turhan vaikeasti. Hän muuten on kuin tietsikassa syntynyt. Ihmettelen, että miten on oppinut kaiken ilman mitään kursseja. Kai se niin on, että nuorena vitsa on helpompi vääntää. Tämä vehje on muuten seurana ihan mukiinmenevä. Kaunista kesää

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8450
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2358
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2192
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1707
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1700
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    8. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      18
      1052
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    Aihe