Savupelti tiilihormiin

OLLLI

Kertokaapa arvon asiantuntijat että minkähänmoinen hommeli olis savupellin asennus jo valmiiseen tiilihormiin.

Talossani on leivinuuni ja puusauna. Hormi on kolmereikäinen joten yksi hormi on täysin käyttämättä. Leivinuunin hormissa ja tuossa käyttämättömässä hormissa on pellit jotka sijaitsevat järkevästi vielä yläkerrassa. Mutta saunan hormissa ei ole peltiä.

Ei näitä rakentajien aivoituksia aina ymmärrä. Ostin siis vanhemman talon.

Joten: onnistuuko savupelllin laitto hormiin ja mitähän voisi ammattimiehen tekemänä kustantaa? Vai puhkaisenko saunasta käyttämättömään hormiin reiän ja asennan kiukaan siihen? Nykyinen reikä pitäs tietenkin sitten tukkia.

Kiitoksia jo näin etukäteen neuvoista.

9

21564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä vetää

Ostin vakiokokoisen savupellin, no eihän se mahtunut saumaan. Rälläkällä hioin pois kehyksestä niin paljon, että sain sopimaan tiilien väliseen saumaan. Onnistuu, mutta työtä teettää. Kuulin että myynnissä on myös saneerauspeltejä, jotka ovat ohuempia ja mahtuvat näinollen helpommin saumaan. Työn iloa vaan.

• helposti

Polaris nimisiä savupeltejä on rautakaupoissa mukana tulee pitkä poranterä jolla voi jyrsiä sauman auki.Sanerauspellin hinta on noin 50e.Homma on hoidettu noin tunnissa.

• OLLLI

En olis uskonu että täältä foorumilta saisi oikeaa apua. Mutta että näin nopeasti. Olin kyllä aiemminkin netistä selaillu mutta ei sattunu nuo polarmetallin sivut löytymään. Siellähän on ihan kuvallinen ohje. Kiitoksia teille ja tiedonjanoisille laitan tuohon vielä sen ohjeen.

http://www.polarmetalli.fi/valikko.php?ryhma=30&tuote=11

• välttämättä

peltiä ollenkaan, pieni vuoto kiukaan läpi kuivattaa saunaa ja pitää hormin kunnossa.

Itse en koskaan sulje peltiä vaikka sellainen on.

Tosin kiukaassa pitää ola hyvä vetoluukku, esim kastorissa on tarpeeksi tiivis.

• täällä

Minäkin pidän saunan peltiä aina auki.

• MuurariRappari
        täällä kirjoitti:

Minäkin pidän saunan peltiä aina auki.

Jos peltiä ei suljeta menee hukkaan lämpö muurissa ja muukin osa muurista kylmenee nopeammin jos saunan hormi imee läpi koko ajan.

• korsteeni
        MuurariRappari kirjoitti:

Jos peltiä ei suljeta menee hukkaan lämpö muurissa ja muukin osa muurista kylmenee nopeammin jos saunan hormi imee läpi koko ajan.

Jos on koneellinen ilmanvaihto talossa, niin kiinni pitää olla.

• Kesämökkinen
    • polariksen

pellit ovat turhan arvokkaita.
      Tavallinen pelti käy hyvin,kun tietää mitä tekee.
      Unohdus käynyt muurarilla..pelti on oltava joka hormissa,lämpötalouden kannalta.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      91
      1919
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      277
      1753
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      305
      1550
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1441
    5. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      88
      1028
    6. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      997
    7. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      977
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      56
      958
    9. 67
      944
    10. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      931
    Aihe