lasiaiset irti molemmissa silmissä

saaris

Hei,

Olen 23 v. nainen, jolla likinäköä n. -4 verran. n. kuukausi sitten mulla todettiin lasiaisen alkavat irtaumat ensin vasemmassa, sitten oikeassa silmässä. Oireet ovat todella häiritseviä, valoja joka puolella, koko näkökenttä värisee ja valot ovat alkaneet häiritä. Lisäksi näen jatkuvasti ns. jälkikuvia. Salamointia, valoviivoja ja valopalloja on myös. Ovatko kaikki oireet lasiaisen irtaumaan sopivia? mistä johtuu lasiaisen irtaumat näin nuorella
ja voivatko ne joskus olla merkki jostakin vakavammasta?

19

21416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelija

      Mitä silmälääkärisi sanoi ja miten hoitosi jatkuu?
      Oletko varma että oli kyse juuri lasiaisen irtaumasta?

      • saaris

        Hoitoa ei ole, sillä vaiva ei ole vaarallinen, ellei tule komplikaatiota. Kyllä, kyse on juuri lasiaisen irtaumasta, miten niin? jälkitarkastuksessa kehoitettiin käymään, mutta tuntuu että oireet pahenevat koko ajan.


    • Lumimies

      Minulla tuo tapahtuma alkoi muistaakseni 63 tai 64- vuotiaana. Maallikkoselitykseni sinun tapaukseesi (kirjoista luettu), että likinäköisillä se tapahtuu aikaisemmin. En osaa sanoa kuinka aikaisin, mutta sanotaan, että kaikilla ihmisillä se tapahtuu.
      Lasiainen kiinnittyy säikeillä verkkokalvoon. Säikeiden katkeaminen aiheuttaa vetoa, jonka silmä kokee valoilmiöinä. Minulla tosi moninainen tapahtuma, johon liittyi jakso todella huonoa näkemistä. Lohduttaako kun sanon, että suurta vakiintumista tapahtuu sitten aikanaan. Olen juossut silmälääkärissä tuhkatiheään.Seurattava asia prosessin aikana on se, pysyykö silmänpohja kunnossa. Lasiainen voi irrotessaan repäistä verkkokalvoa, jolloin aiheutuu verenvuotoa tai peräti vk:n irtoaminen.Silloin on kiire hoitoon!
      Minulla pitäisi tapahtuman olla jo takana, mutta valonväläyksiä sattuu vieläkin. Lääkäri sanoi sen johtuvan siitä, että lasiaisessa roikkuvat kiinnikerimpsut hipovat verkkokalvoa kun esim nouset sängystä ylös.
      Yksi asia on minulle arvoitus. Miksi valonväläyksiä sattuu vain silmien ollessa auki? Vielä toiseksi: Näin kerran pimeässä kirkaan punaisenkin "ledin" vaikka ne muutoin ovat vihreitä.
      Mielestäni et menetä mitään vaikka kävisit useastikin silmälääkärillä.Irtoamisprosessin viemä aika ja turvallisuusseikat voivat rassata pahasti mieltä ja viedä paljon huomiota muun elämän kustannuksella.

      • saaris

        Kiitos vastauksestasi. Asia kyllä vaivaa kovasti mieltäni ja rajoittaa hyvinvontia sitä kautta. On sanottu, että prosessi kestää yleensä n. 2 kuukautta. Mitä sinä olet kuullut? Kuinka usein olet käynyt silmälääkärillä? Minulle suositeltiin jälkitarkastusta kuukauden kuluttua. Kävin, eikä irtaumat ole kummassakaan silmässä vielä ohitse.


      • Retina
        saaris kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Asia kyllä vaivaa kovasti mieltäni ja rajoittaa hyvinvontia sitä kautta. On sanottu, että prosessi kestää yleensä n. 2 kuukautta. Mitä sinä olet kuullut? Kuinka usein olet käynyt silmälääkärillä? Minulle suositeltiin jälkitarkastusta kuukauden kuluttua. Kävin, eikä irtaumat ole kummassakaan silmässä vielä ohitse.

        Hei!

        Liittyykö lasiaisirtaumaasi myös samentumia ja jos, kuinka paljon ja millaisia? Ongelmaahan sivutaan näillä sivuilla säännöllisesti, mutta nuoria irtauman kokeneita ei kovasti ole. Itselläni (29 v.) irtauma on kestänyt jo pari vuotta ja vieläkin on suurin osa lasiaisesta kiinni. Välähdyksiä ei ole juuri ollut, mutta samentumia sitäkin enemmän. Tätä menoa ei jää muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus - ja tietenkin ulkomailla, koska suomalaiset silmälääkärit ovat turhankin varovaisia vitrektomian suhteen.


      • saaris
        Retina kirjoitti:

        Hei!

        Liittyykö lasiaisirtaumaasi myös samentumia ja jos, kuinka paljon ja millaisia? Ongelmaahan sivutaan näillä sivuilla säännöllisesti, mutta nuoria irtauman kokeneita ei kovasti ole. Itselläni (29 v.) irtauma on kestänyt jo pari vuotta ja vieläkin on suurin osa lasiaisesta kiinni. Välähdyksiä ei ole juuri ollut, mutta samentumia sitäkin enemmän. Tätä menoa ei jää muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus - ja tietenkin ulkomailla, koska suomalaiset silmälääkärit ovat turhankin varovaisia vitrektomian suhteen.

        Hei,

        kurja kuulla, että juttu voi kestää parikin vuotta. Luulin sen olevan ohi maksimissaan parissa kuukaudessa, mistä lääkäritkin ovat puhuneet. Kamalaa, jos jatkuva pelko saa jatkua noin kauan. Minulla on myös samentumia, mutta eivät haittaa näkemistä. Niitä on aika paljon ja tietysti ärsyttävät, mutta valoilmiöt ja jatkuva näkökentän värinä haittaavat mua paljon enemmän. Ja niistä aiheutuva jatkuva pelko. Kuinka usein olet käynyt silmälääkärin tarkastuksissa?


      • Lumimies
        saaris kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Asia kyllä vaivaa kovasti mieltäni ja rajoittaa hyvinvontia sitä kautta. On sanottu, että prosessi kestää yleensä n. 2 kuukautta. Mitä sinä olet kuullut? Kuinka usein olet käynyt silmälääkärillä? Minulle suositeltiin jälkitarkastusta kuukauden kuluttua. Kävin, eikä irtaumat ole kummassakaan silmässä vielä ohitse.

        Minulla prosessi kesti ainakin kaksi vuotta, mutta useat ihmiset saattavat selvitä huomaamatta juuri koko tapahtumaa. Epäselvän näkemisenkin aika oli yli puoli vuotta kestävä.Esim teatterissa katselu oli tuskallista.
        Olen käynyt silmälääkärillä kaksi kertaa vuodessa. Mennessäni olen ollut varsin huolestunut, mutta lääkäri on aina ilmoittanut tilanteen olevan OK.Käy ihmeessä jälkitarkastuksessa ihan mielenrauhankin vuoksi.
        Tällä hetkellä näköäni haittaa hiukan kontrastien näkemisen vaikeus verrattuna vanhoihin hyviin aikoihin.(Olen lintuharrastaja!)Näen parhaiten hämärissä ja esim sydäntalvella. Näkökenttään jäi myös muutama kiinnikesäie, jotka ovat toisesta päästään kiinni verkkokalvossa ja toinen pää liehuu vapaana.Nämä säikeetkin ovat "sulaneet" aikaa myöten suht läpinäkyviksi.
        Olen miettinyt, miten lasiaisirtauma ja normaaliin nukkumiseen kuuluva ns REM- vaihe suhtautuvat toisiinsa. REM- unessahan silmät liikkuvat nopein liikkein. Siinähän kiinnikesäikeet saavat kyytiä.


      • hermoheikki2000
        Lumimies kirjoitti:

        Minulla prosessi kesti ainakin kaksi vuotta, mutta useat ihmiset saattavat selvitä huomaamatta juuri koko tapahtumaa. Epäselvän näkemisenkin aika oli yli puoli vuotta kestävä.Esim teatterissa katselu oli tuskallista.
        Olen käynyt silmälääkärillä kaksi kertaa vuodessa. Mennessäni olen ollut varsin huolestunut, mutta lääkäri on aina ilmoittanut tilanteen olevan OK.Käy ihmeessä jälkitarkastuksessa ihan mielenrauhankin vuoksi.
        Tällä hetkellä näköäni haittaa hiukan kontrastien näkemisen vaikeus verrattuna vanhoihin hyviin aikoihin.(Olen lintuharrastaja!)Näen parhaiten hämärissä ja esim sydäntalvella. Näkökenttään jäi myös muutama kiinnikesäie, jotka ovat toisesta päästään kiinni verkkokalvossa ja toinen pää liehuu vapaana.Nämä säikeetkin ovat "sulaneet" aikaa myöten suht läpinäkyviksi.
        Olen miettinyt, miten lasiaisirtauma ja normaaliin nukkumiseen kuuluva ns REM- vaihe suhtautuvat toisiinsa. REM- unessahan silmät liikkuvat nopein liikkein. Siinähän kiinnikesäikeet saavat kyytiä.

        Mulla tuli 28 vuotiaana toiseen silmään hurjan paljon samentumia, (säikeitä ja varjostumia) ilmeisesti silmän sisäisen tulehduksen ansiosta. Nyt olen 30 vuotta.
        Eivät vaikeuta näkemistäni paljon, mutta häiritsevät sitä melko paljon.
        Kyseessä on silmälääkärin mukaan erityyppisiä lasiaissäikeiden riekaleita ja lasiaiskalvoja, jotka näkyvät näkökentässäni isoina mustina lankoina ja loisteputkivalaistuksessa näyttää, kuin olisi valkoisia pilviä ja häikäistystä.

        Minua rupesi kiinnostamaan tuo mainitsemasi säikeiden "sulaminen" tai kirkastuminen, koska jos se on mahdollista ajan myötä, niin se olisi psykologisesti helpompaa, kun toivoa olisi, edes jonkinlaista.

        En nimittäin ole tottunut kyseisiin lankoihin vielä parissa vuodessakaan, sillä ne näkyvät pahasti aina, kun on silmät auki.
        Vaivaavat minua niin paljon, että olen jopa joutunut hakemaan masennuslääkkeet tämän takia.

        Onko sinulla siis käynyt, niin että säikeet ovat sulaneet tai kirkastuneet hieman.

        Lasiaisen irtaumaa ei minulla ole tapahtunut.


      • Lumimies
        hermoheikki2000 kirjoitti:

        Mulla tuli 28 vuotiaana toiseen silmään hurjan paljon samentumia, (säikeitä ja varjostumia) ilmeisesti silmän sisäisen tulehduksen ansiosta. Nyt olen 30 vuotta.
        Eivät vaikeuta näkemistäni paljon, mutta häiritsevät sitä melko paljon.
        Kyseessä on silmälääkärin mukaan erityyppisiä lasiaissäikeiden riekaleita ja lasiaiskalvoja, jotka näkyvät näkökentässäni isoina mustina lankoina ja loisteputkivalaistuksessa näyttää, kuin olisi valkoisia pilviä ja häikäistystä.

        Minua rupesi kiinnostamaan tuo mainitsemasi säikeiden "sulaminen" tai kirkastuminen, koska jos se on mahdollista ajan myötä, niin se olisi psykologisesti helpompaa, kun toivoa olisi, edes jonkinlaista.

        En nimittäin ole tottunut kyseisiin lankoihin vielä parissa vuodessakaan, sillä ne näkyvät pahasti aina, kun on silmät auki.
        Vaivaavat minua niin paljon, että olen jopa joutunut hakemaan masennuslääkkeet tämän takia.

        Onko sinulla siis käynyt, niin että säikeet ovat sulaneet tai kirkastuneet hieman.

        Lasiaisen irtaumaa ei minulla ole tapahtunut.

        Oikeassa silmässäni oli iso ruskehtava, osittain läpinäkyvä häkkyrä. Se seurasi katsetta aika keskeisellä paikalla. Päivystävä lääkäri vain kauhisteli että näenkö ylipäätään mitään. Tällä hetkellä voin olla saman silmän näkökykyyn varsin tyytyväinen. Huolelisella tarkkaamisella totean vähäistä vesimäistä hämyä.
        Vasemmassa silmässä tapahtui toissa kesänä äkillinen supervälähdys. Sen seurauksena näkökentässä kieppui pitkä ruskea nauha. Siitäkin on jäljellä enää pätkä, joka liikkuu vastakkaiseen suuntaan ketseen suhteen. Tulkitsen, että se on verkkokalvossa kiinni ja lasiainen pyörähdellessään liikuttelee sitä. Se tuntuu "rimpuilevan"= liikkuu hetken yhteen suuntaan, sitten pysähtyy äkisti ja pyörähtää hiukan.
        Silmähän on pallon muotoinen "kamera" ja samentumien sijainti siellä merkitsee paljon. Jos möykky ei fokusoidu verkkokalvolle, se näyttää häipyneeltä, sulaneelta.
        Oma juttunsa on sitten verenvuodot, joita irtoamisessa voi sattua. Ymmärtääkseni veren jätteet sulavat oikeasti ajan kanssa pois.
        Vielä vähän: Silmälääkäri mainitsi, että lasiaisen irrotessa sen takapinta heijastaa valoa eri tavalla kuin l:n ollessa kiinni verkkokalvossa. Tämä uusi ylimääräinen pinta voi juuri häiritä kontrastien näkemistä kirkkaassa valossa ja ehkä vaikuttaa tarkkuuteenkin.
        Kaikkiaan irtoamisprosessi oli minulle katastrofi. Jos näköni ennen sitä saisi arvosanan 9 1/2, se oli heikoimmillaan 6 1/2. Nyt kun tasaantumista on ehtinyt tapahtua, antaisin ehkä arvosanan 8 1/2.


      • voeboe
        saaris kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Asia kyllä vaivaa kovasti mieltäni ja rajoittaa hyvinvontia sitä kautta. On sanottu, että prosessi kestää yleensä n. 2 kuukautta. Mitä sinä olet kuullut? Kuinka usein olet käynyt silmälääkärillä? Minulle suositeltiin jälkitarkastusta kuukauden kuluttua. Kävin, eikä irtaumat ole kummassakaan silmässä vielä ohitse.

        mulla on just nuita valosäteitä ja salamoita silmissä, varsinkin hämärässä huoneessa.. näkökenttä värisee vähän, varsinkin sivuilta. tänään optikolle, voiko optikko sanoa juuta tai jaata tilanteeseen? mulla on kaukonäkö kummassakin silmässä 2.0, likinäköä ei oo ikinä testattu.. ja huom. olen todella nuori, 19- vuotta. voiko olla lasiaisen irtaumasta kyse?


      • Anonyymi
        Retina kirjoitti:

        Hei!

        Liittyykö lasiaisirtaumaasi myös samentumia ja jos, kuinka paljon ja millaisia? Ongelmaahan sivutaan näillä sivuilla säännöllisesti, mutta nuoria irtauman kokeneita ei kovasti ole. Itselläni (29 v.) irtauma on kestänyt jo pari vuotta ja vieläkin on suurin osa lasiaisesta kiinni. Välähdyksiä ei ole juuri ollut, mutta samentumia sitäkin enemmän. Tätä menoa ei jää muuta vaihtoehtoa kuin leikkaus - ja tietenkin ulkomailla, koska suomalaiset silmälääkärit ovat turhankin varovaisia vitrektomian suhteen.

        Ei kestä sulla väärää tietoa


    • Helloreplay

      Mitenkäs minulla? Olen 21-vuotias perusterve nuori nainen ja Omaan hyvän näön, en siis tarvitse silmälaseja. Silmäsairauksia ei suvussani ole. Silti minulla todettiin lasiaisen irtauma meilahden sairaalassa. Mistähän tämä sitten johtuu?

      • 2 1 1 2

        Oletko saanut iskun ohimoon?


      • yykaakoo123

        Omaatko pitkän juoksunkin?

        Useimmiten lasiaisen irtauma todetaan silmässä. Ehkä jopa poikkeuksetta. Kyllähän tuo siis kuulostaa oudolta.


      • 2 1 1 2
        yykaakoo123 kirjoitti:

        Omaatko pitkän juoksunkin?

        Useimmiten lasiaisen irtauma todetaan silmässä. Ehkä jopa poikkeuksetta. Kyllähän tuo siis kuulostaa oudolta.

        Mitä tarkoitat yykaakoo? Kysytkö minulta?
        No vastaan, että ohimoon saatu isku voi irrottaa silmän lasiaisen.


      • 2 1 1 2
        2 1 1 2 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat yykaakoo? Kysytkö minulta?
        No vastaan, että ohimoon saatu isku voi irrottaa silmän lasiaisen.

        lisäys vielä, että tarkoitan päässä olevaa ohimoa enkä "savolaisten ohimoa".


      • yykaakoo123
        2 1 1 2 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat yykaakoo? Kysytkö minulta?
        No vastaan, että ohimoon saatu isku voi irrottaa silmän lasiaisen.

        En kysynyt sinulta, vaan ketjun sisennysten mukaisesti tytöltä itseltään.

        Mutta kysytääs si sultakin, mites otsaan saatu isku? Tai takaraivoon? Päälakeen? Miksi vain ohimoon saatu isku irrottaisi lasiaisen..? Eikös noi pään luut ole toisissaan kiinni ja jos yhteen kohtaan kopauttaa niin koko pää kolisee.


    • silmärikko

      Olen 65-vuotias rillipäinen nainen. Noin 7 vuotta sitten minulla oli lasiaisen irtaumaa ja silloin sumentumia ja muita häröjä kesti noin kuukauden. * Nyt yllättäen tulivat samat oireet uudelleen, lisänä nokisade. Päivää ennen näön sumentumista tuli salamointia mutta en muistanut varoa raskasta fyysistä suoritusta, vaan tein aikaisemman suunnitelmani mukaan suuren fyysistä ponnistusta vaativan urakan. * En ole vielä hakeutunut silmälääkäriin, vaan seuraan tilannetta ja oireita. Hälyyttäviä oireita ovat siis yhtenäinen verho silmän ulkolaidalla ja viivojen vääristyminen, kuten netistä voi lukea. * Nyt olen tuttavaltani saamani ohjeen mukaan alkanut tiputtaa ahkerasti kostutustippoja silmiin ja tämä tippahoito on auttanut epämääräisiin särkytuntemuksiin. Nokisade on nyt poistunut lähes kokonaan. Vältän raskasta fyysistä ponnistusta ja olen pitkälläni päivälläkin usein.

    • MITHÄ

      olen 16-vuotias tyttö ja mulla on kans salamointia, sekä nokisadetta. Välillä keskelle näkökentää tulee kohta missä en nää mitään. Oireet riippuu päivästä, joskus tulee aamusta iltaan ja toisena päivänä tulee vain silloin tällöin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe