Hei haluaisin tietää kannattaako ostaa neulekone, onko vaikea oppia käyttämään sitä, viekö kauan opetella,kannattaako käydä kurssi tai jotain ja tuleeko teidän, joilla se on,käytettyä sitä paljon. Tykkään neulomisesta, mutta kun hartiat ei siitä tykkää niin olen ajatellut, että olisiko neulekone se mun juttu. Mulla on jo kolme lastenlasta, joten neulomista piisaa.
neulekone
10
25200
Vastaukset
- Heli
En usko että olisi kannattamaton ostos. Jos saisin järjestettyä johonkin tilaa neulekoneelle niin kyllä hankkisin. Olen kuullut paljon positiivista laitteesta joten uskaltaisin ostaa vaikka en ole kokeillutkaan :) Olettaisin laitteesta tehdyn helposti opittavan ja koskaanhan ei ole pahaksi opiskella uutta vaikka kurssilla.
- mielestä
Min mielestä kurssi on välttämätön ja silti vaatii kärsivällisen luonteen ja huolellisen työskentelytavan. Omaa neuluria en käytä. Eikä laite ole käsittääkseni hartiaystävällinen, mielestäni päin vastoin.
- Toinen mamma
"Kutaisin" tuossa illalla kotihameen itselleni, aikaa kului kaksi tuntia koska tein kahden rivin raidoitusta kahdeksalla eri värillä. Normaalisti pitkän hameen kutoo koneella tunnissa. Nyt on hartiat aivan jumissa....Minulla on ollut neulekoneita yli 20 vuoden ajan, olen neulonut perheelleni kaikki neulevaatteet vuosien ajan. Nyt käytän ns. paksulankakonetta. Se on erittäin helppokäyttöinen ja onnistuminen on taattu. Sillä voi neuloa sukat ja lapaset, lasten villahousuja ja -puseroita syntyy illan aikana.Jos aikoo hankkia koneen vaativiin neuletöihin sen pitäisi olla jopa kaksitasoinen reikäkorttikone ja sen käyttö vaatii kärsivällisyyttä ja taitoa. Kurssitarjonta neulekoneiden käytön hallitsemiseen on nykyään todella vähäistä. Yritä löytää ensimmäiseksi koneeksesi käytetty kone, aika hintavia nekin ovat Käsityölehden kirpparilla, mutta laita itse ostoilmoitus. Kannatan hankintaa...
- toinen mummo
Hei vaan täällä toinen mummeli!
Minä hankin vasta muutama päivä sitten käytetyn elektronisen kaksitasoisen neulekoneen ja olen eittäin tyytyväinen siihen. Minulla on sama vaiva, että hartiat kipeytyy ja muutoinkin jäykistyy, kun paljon neuloo käsin. Toki tässäkin pitää kuljettaa kelkkoja mutta minulla on automaattikelkka resorin luomista ym. varten ja paljon muitakin kelkkoja.
Mutta kannattaa toki mennä kursseille tai että olisi joku joka neuvoisi hyvin alusta pitäen.
Minä en vielä osaa neuloa sillä mutta teen kovasti harjoitusmalleja.
Kannattaa ainakin käydä tutustumassa niihin.
Terveisin
toinen mummo - taiska
Minulla on neulekone ollut ainakin parikymmentä vuotta,mutta haluan jo luopua siitä.Paljon neuloin aikoinaan toisillekin,nyt jäänyt vähemmälle,kursseja en käynyt,kyllä sen helposti oppii jos kerran muuten neuloo paljon.Kyllähän ne silmukat aina jolloinkin tipahti.Ohjekirjoista minäkin opettelin,ensin oli yksitaso sit ostin alatason sai kunnon resorin,ja muitakin malleja.
- Nimetön
minäkin olen kiinnostuman ostamaan neulekoneen. Ei vaan tunnu löytyvän paljoakaan tietoa... Mitä eroa on esimerkiksi yksitaso ja kaksitaso neulekoneissa? Voiko yksitasoisella neuloa nurjaa? Tarvitaanko useita kelkkoja...? Wikipediastakaan ei tunnu löytyvän tietoa neulekoneista...
- MERJA
Nimetön kirjoitti:
minäkin olen kiinnostuman ostamaan neulekoneen. Ei vaan tunnu löytyvän paljoakaan tietoa... Mitä eroa on esimerkiksi yksitaso ja kaksitaso neulekoneissa? Voiko yksitasoisella neuloa nurjaa? Tarvitaanko useita kelkkoja...? Wikipediastakaan ei tunnu löytyvän tietoa neulekoneista...
NO HEI! YKSITASOKONEELLA EI SAA NEULOTTUA RESORIA KAKSITASOLLA SAA. JOO TIETOA EI TAHDO LÖYTYÄ. YRITIN LÖYTÄÄ TARVIKEMYYJIÄ, MUTTA HANKALAA OLI. NEULEKONE ON KYLLÄ HYVÄ, SAA MONENMOISTA NOPASTI, MUTTA KYSYY KYLLÄ PITKÄÄ PINNAA AINAKIN ALUKSI.
- KultaKoru
MERJA kirjoitti:
NO HEI! YKSITASOKONEELLA EI SAA NEULOTTUA RESORIA KAKSITASOLLA SAA. JOO TIETOA EI TAHDO LÖYTYÄ. YRITIN LÖYTÄÄ TARVIKEMYYJIÄ, MUTTA HANKALAA OLI. NEULEKONE ON KYLLÄ HYVÄ, SAA MONENMOISTA NOPASTI, MUTTA KYSYY KYLLÄ PITKÄÄ PINNAA AINAKIN ALUKSI.
Minulla on neljä neulekonetta ohutlangasta paksulankakoneeseen ja manuaalisesta, reikäkortista elektroniseen.
Neulekone ei hyväksy kuin tietynpaksuisia lankoja. Koneessa olevat neulat ovat tietyn välimatkan päässä toisistaan ja neulan koukkuosa on isompi tai pienempi. Tästä seuraa, että langanpaksuudelle on olemassa ala- ja yläraja mikä yhdellä koneella toimii. Neulaväli kerrotaan millimetreinä ja itselläni on 9 mm paksulankakone, 5 mm normaalikone ja 3.6 mm ohutlankakone. Noilla saa neulottua puikkokokojen 1 - 8 mm lankoja, kun neuloo sileää. Jos neulon kahdella tasolla yhtäaikaa käytän n puolet ohuempaa lankaa. Maailmassa on myös 6.5 mm neulavälillä olevia koneita, mutta itse en ole niitä käyttänyt. Jos englanti sujuu, niin Silver Reed/Brother myyjän sivuilta löytyy puikko vs kone vertailu: http://www.yarn-store.com/hand-and-mach ... ities.html
Manuaalissa koneessa kaikki kuviointi tehdään käsin neuloja siirtämällä eri kohtaan, reikäkorttikoneessa tämän tekee reikäkortti, joita saa valmiina tai joita voi tehdä itse ja elektronisessa koneessa tämän tekee koneesa oleva pikku-tietokone. Manuaalisessa ja elektronisessa koneessa voi tehdä yhtä kuviota koko koneen leveydeltä, mutta reikäkorttikoneessa kuvio toistuu aina niin monen silmukan päästä kun reikäkortissa on leveyttä (12, 24, 30 tai 40 kpl riippuen koneesta). Elektronisen koneen saa tietokoneeseen kiinni, jolloin kuvioita voi suunnitella tietokoneella ja siirtää kuviot suoraan koneeseen ja neuloa ne. Muillekin koneille voi toki suunnitella tietokoneella ja sitten joko reiittää reikäkortti tai siirrellä neuloja käsin saman tuloksen saamiseksi.
Suomessa saa uusia koneita Silver Reed tai Nova merkkisiä, Silver Reed on pitkään alalla ollut (ennen nimillä Empisal ja Knitmaster) japanilainen kone ja Nova on kiinassa tehty Brotherin sinne lisenssoima kone, joten siis uusi valmistaja, mutta kauan markkinoilla olleet mallit. Käytetyistä koneista löytyy lisäksi Toyota ja Passap koneita, joille molemmille löytyy varaosia ja huoltoakin. Tosin ihan kaikista varaosista en mene takuuseen.
Brother ja Toyota neulekoneen varaosia kannattaa kysellä Ritva Forsbergiltä:
http://www.020300200.com/yritykset/384932/Ritva Forsberg Tmi/
Knitmaster/Empisal/Silver Reed (rakkaalla larsella monta nimeä, mutta sama kone) koneisiin taas Piikko Pirrasta:
http://www.piikkopirta.fi/
Ja Passapeihin Mustasta Lampaasta:
http://www.musta-lammas.net
Minulla on 9 mm neulavälillä Knitmaster SK151 manuaalinen kone (käytetty yksityiseltä), joka juuri korvautuu Silver Reed SK155 reikäkorttimallilla (Englannista AndeeKnits). 5 mm neulavälillä Passap E6000 elektroninen kone (Musta Lammas) ja 3.6 mm neulavälillä Silver Reed SK270 kone (Englannista BSK). Noita kun Googlaa, niin löytää lisätietoa. Eniten itse pidän tuosta Passapista, sveitsiläistä tarkkuustyötä, mutta se on myös kallein.. - KultaKoru
MERJA kirjoitti:
Siis jos koneen ostaa yksityiseltä, niin pitää osata se itse putsata, vaihtaa osia ja saada toimintakuntoon. Ei siis kovin suositeltavaa ensimmäiseski koneeksi. Itse ostin paksulankakoneeni 1000 markalla 2001 ja laitoin siihen 1200 mk varaosina, viikkoja aikaa eikä siitä tullut vieläkään kovin hyvää.. Huonosti pakatusta koneesta tulee myös postissa tai matkahuollossa muusia.
Liikkeestä kone voi olla kalliimpi, mutta saa opetusta ja heti toimivan koneen. Myyvät/ostavat myös käytettyjä koneita.
- Aimaca
Hei! Minä olisin vailla ohjekirjaa EVA Empisol koneeseen. Löytyykö keltään? Aimaca
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897