Kuinka puuttua???

Tiri2

Kuinka sitten opettajan pitäisi kiusaamiseen puuttua? Voi toki sanoa ettei saa kiusata ja ei saa koskea fyysisesti, antaa rangaistuksia, mutta kun kiusaamista on niin monenlaista... Missä menee raja, että opettaja voi todeta; nyt tuota kiusataan, minun pitää puuttua.. pari lausetta, tietty ilme, katse jne. voi olla jollekin liikaa ja hän tuntee itsensä ahdistuneeksi ja että "häntä kiusataan".. toinen meistä ei välitä näistä pätkääkään.. Ei opettaja voi kieltää katsomasta tietyllä tavalla, ei voi olla joka hetki selän takana katsomassa, ei voi kuulla joka sanaa... Kertokaa hyvät ihmiset, kuinka opettaja voi vaikuttaa tähän enemmän?? Mielenkiinnolla odottelemaan jään.

5

419

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa

opetella tuntemaan ihmisiä ja erottaa nuoleskelijat ja mielistelijät. Ei hyvä koulumenestys takaa sitä, etteikö tällainenkin oppilas voisi olla itse piru!

• viirusilmä

Samaa mieltä kuin edellinenkin, ihmistuntemus on kaiken a ja o.

Toinen on uskallus puuttua tilanteeseen senkin uhalla, että itse joutuu räkytyksen kohteeksi. Aikuisen tulee olla ja uskaltaa olla aikuinen.

Kolmas on keskustella, puhua ja yrittää kuunnella, mitä toinen todella sanoo. Koskee niin kiusaajaa kuin kiusattuakin. Keskustelut sellaisen kiusatun kanssa, joka ahdistuu jo pelkästä yhdestä katseesta tulisi pyrkiä suuntaamaan siten, että saisi ko. henkilön ymmärtämään ihmisten keskinäistä kanssakäymistä ja kasvattamaan toleranssia eri tilanteiden suhteen.

Kuitenkin asenne, joka heijastui aloituksestasi menee helposti niin pitkälle, että opettaja itse asiassa itse peläten kasvojensa menettämistä väliin mennessään selittää kaikki kiusaamistapaukset kiusatun liiallisella herkkyydellä.. jolloin itse asiassa ei enää ole koko kiusaamisongelmaa.

Neljänneksi koulun olisi hyvä yhdessä pohtia, mitkä seuraamukset määritellään kiusaamisesta. Pohtimiseen voi ottaa mukaan myös koululaiset ja heidän vanhempansa, ja näin määritellään yhteiset suuntaviivat, kiusaamisen rajat ja kiusaamiseenpuuttumisstrategian, joita sitten noudatetaan käytännön koulutyössä.

Näillä varmaan jo pääsee alkuun.

• nyt vain on

niin vitun tyhmiä niuhoja hepsankeikkoja jotka eivät juuri välitä muustakuin kahvitauoistaan ja siitä että juuri heidän tunneilla kuunnelaan tylsiä saarnoja muuta eivät tee ja kiusaamis tilanteissa saattavat hyvinki etsiä vikaa todellaki vaikka kiusatusta

• magnoliah

niin toi on kyl ihan totta.. muistan vieläkin ylä-asteen englannin tunnit.. Opettaja laittoi minut tahallaan kiusaajani viereen istumaan. Niin sitten joka tunti vain mua kiusattiin ja kiusattiin, vaikka sanoin opettajallekin, että haluan vaihtaa paikkaa, mutta opettaja ei ottanut sitä kuuleviin korviinsa.
        Viimein sitten eräänä päivänä ex-kamuni meni asiasta suunnilleen huutamaan opettajalle, niin sitten vasta tepsi..
        Ei opettajat muuten puutu asiaan millään tavalla...

• havaitsee kiusaamisen

Jos opettaja on ollut aikoinaan koulukiusattu, niin hän voi helposti havaita, ketä kiusataan. Ainakin itse havaitsen helposti luokan sosiaalisen nokkimisjärjestyksen. Kyllä kiusattu kiusatun tuntee.
      Se on paskapuhetta, että kiusattu loukkaantuu pienistä sanoista ja ilmeistä helposti ja normaali ihminen ei samoista sanoista ja ilmeistä loukkaannu yhtään.
      Moni opettaja ei tätä ymmärrä, että kaverillisella "kiusaamisella" ja oikealla KIUSAAMISELLA on iso ero. Vaikka sanat ja ilmeet ovat samoja, niin niiden taustalla oleva viesti ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1269
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1133
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1017
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      979
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      905
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe