Olen ensi viikolla menossa ensimmäiselle lääkärikäynnille koska olemme puolitoista vuotta nyt yritetty lasta mutta mitn ei kuulu. kysyisinkin pari hommaa jotka mietityttävät.
Pitäisikö miehen tulla mukaan nyt ekalle käynnille? vai sitten myöhemmin?
Kuinka kauan suurin piirtein kestää että aletaan asiaa hoitamaan? siis missä kaikissa tutkimuksissa ensin käydään. Entä onko iällä väliä, koska olemme molemmat aika nuoria (minä 20 ja mies 21) Mutta elämä muuten kunnossa siis vakituiset työpaikat yms.
kiitos jos joku viitsii vastata :)
heipä hei
6
702
Vastaukset
- clommari
hei!
Meillä homma eteni näin:
Puoltoista vuotta yritettiin ilman tulosta.
Soitin terveyskeskuksen äitiysneukkariin ja kävin siellä jutskaamassa. Sain ajan gynelle, joka tutki eka kerralla alapään ultralla plus tavallinen sisätutkimus. Kävin verikokeissa jossa tsekattiin prolaktiiniarvot ja progesteroni ja jotain muutakin hormonihommaa, tarkotuksena oli selvittää tapahtuuko ovulaatio.
Mieheni ei ollut mukana näillä käynneillä. Hän haki terkkarista purkin johon antoi spermanäytteen ja hän vei sen sitten sairaalan labraan tutkittavaksi.
Kokeet olivat ok. Sperma ok.
Seuraavaksi kävin hsg-kuvauksessa eli munajohtimien aukiolotutkimuksessa, joka tehtiin sairaalassa. Siinä laitetaan varjoainetta kohtuun ja otetaan röntgenkuvat. Aika kivuton koe. Kaikki oli niiltäkin osin kunnossa ja sain nyt lääkäriltä clomifen-kuurin, jota alan syömään ensi kuussa. Niiden tarkoitus on kiihdyttää munasarjojen toimintaa, eli tuottaa munasoluja.
Tämä kaikki kunnallisella puolella ja hintaa on tullut tällä hetkellä yksi lääkärikäynti 22e ja kuvissa käynti 22e.
clomitkin maksaa jotain mutta maksakoon, ei haittaa, kunhan tulosta syntyis.
Jos näistä hoidoista ei ole apua seuraavaksi on edessä keinohedelmöitys. Toivon hartaasti ettei sitä tarvita.
Iällä ei ole mitään väliä eikä sillä onko työpaikkaa vai ei. ei siellä sellasii kysellä ja jos kysellään niin vaihda lääkäriä.
Kaikenkaikkiaan aikaa tähän on mennyt noin puoli vuotta, mutta kunnallisella puolella kaikki ottaa aikansa. Varmaan tämäkin homma olisi edennyt nopeammin, jos täällä olisi enemmän lääkäreitä eikä olisi ollut kesälomia. Ne hidastivat asioiden etenemistä. Yksityisellä nopeampaa, mutta tietty kalliimpaa. Me kun emme ole varakkaita niin päädyimme tähän kunnalliseen.
Kärsivällisyyttä vaaditaan tässäkin asiassa.
Onnea teidän hankkeelleenne! - lekuriin..
Tokikannattaa eka käynnillä mennä yhdessä,onhan ongelmakin yhteinen.Lääkäri jututtaa mielellään molempia.kummankin historiaa käydään läpi ja elämäntapoja, sairauksia ym ,Varmasti myös kysyy,mitä tette työksenne.Ja mikä nyt näihin asioihin ja hedelmällisyyteen vaikuttaa.Tietyissä ammateissa esim liuottimet voivat vaikuttaa siittiöihin.Ja eikö ole kiva myös psyykkisen puolen vuoksi mennä yhdessä.Lapsettomuus hoidoissa miehen osuus on todella paljon muutaki kuin sperma näyte.Ikänne voi aiheuttaa hymähtelyä lekureissa.ainakin minä aikoinaan lapsettomuustutkimuksiin pyrkiessä sain" pään silittelyä "lekurisedältä.Minä olin 21 ja mies 23 Tsemppiä jatkoon :)
- Milja
Itse menin yksin. Tietona mukana tarvitset viimeisten kuukautisten alkamispäivän ja kierron pituuden. Mulla Myös tehtiin ultra ja sisätutkimus. Lähetteen sain myös verikokeisiin ja miehelle simppa tutkimukseen purkin. Näin se homma etenee....työpaikalla ei todellakaan väliä. Olin myös 21-vuotta silloin. Nyt 24.
- käytäntöjä
Monissa hoitopaikoissa aloitetaan tutkimukset miehestä.ja sit ohjelmoidaan naisen tutkimukset siihen perään.esim jos siitiöitä minimaalisesti ja ainoa hoitokeino IVF tai ICSI hoito niin on turha ruveta esim munajohtimien läpikulkua tähystelemään,jne.Terveyshistoria aikuisena ja myös lapsena on tärkeä.Mitä sairastettu ja millon.Kummaltakin osapuolelta.Pätevä lääkäri ei vaan anna lähetettä labraan vaan käy myös nämä asiat läpi.Minäkin olin yksin menossa mutta lääkäri nimenomaan pyysi myös miehen mukaan.Ainakin yksityis klinikoilla suositaan kummankin läsnäoloa.
- Nipsu
Hei!
Olin keskiviikkona itse julkisella puolella ensikäynnillä. Mieheni oli mukana, sitä nimenomaan pyydettiin kutsukirjeessä.
Meille selitettiin kaikki hoitovaihtoehdot heti alkuun..se oli kiva, sillä nyt tiedän mitä mahdollisuuksia on...mulle tehtiin ensin ultra emättimen kautta (todettiin pco) ja mies antoi spermanäytteen. Sitten mulle määrättiin hormoniverikokeet ensi kierron 3-5 päivänä. Kuukautisten jälkeen menen munanjohtimien aukiolotutkimukseen. Meiltä otettiin myös molemmilta HIV- ja Hepatiittiverikokeet, on ihan rutiinikokeet lapsettomuustestien ja hoitojen yhteydessä. Ton aukiolotutkimuksen jälkeen aloitan varmaan clomit, koska en joka kierrolla ovuloi lainkaan ja kiertoni on hyvin epäsäännöllinen...
Toivottavasti sait selvää ja oli jotain hyötyä=)
Tsemppiä!!- nanna
Kiitos kaikille vastanneille, ei jännitä mennä sinne nyt yhtään niin paljon kun edes jtn tietää! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613964- 503879
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062861Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv522659Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551982Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211799Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151649- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061327- 1801261